Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

GÜMÜŞOVA İLKÖĞRETİM OKULU SİBEL GÜRBÜZLER REHBERLİK SERVİSİ.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "GÜMÜŞOVA İLKÖĞRETİM OKULU SİBEL GÜRBÜZLER REHBERLİK SERVİSİ."— Sunum transkripti:

1 GÜMÜŞOVA İLKÖĞRETİM OKULU SİBEL GÜRBÜZLER REHBERLİK SERVİSİ

2 ÇATIŞMA - Türk aile ve eğitim sistemine bakıldığında, genelde otoriter, kısıtlayıcı, aşırı koruyucu ve kontrol edici bir yapıya sahiptir. - Toplumumuzda çocuklar saygılı! Baş eğici, pasif, uysal kişilik yapısına sahiptir. Yada sınırlarını bilemediği bir rahatlığa!

3 Birçok anne baba söz dinlemeyen asi çocuklardan, iletişim kuramamaktan şikayetçidir. Bazı öğrencilerin ifadeleri: -Annem bana “hadi çalış” dememeli. O çalış deyince çalışmak istemiyorum. Korkunç bir rahatsızlık duyuyorum. “BİZE ÇALIŞ DEMEYİN” -Ben anne ve babama nasıl saygı duyuyorsam, aynı şeyi bende onlardan bekliyorum. -“Sizler bizim neyimizi biliyorsunuz. Sezseniz bile bize ne kadar yaklaşabiliyorsunuz”

4 - Ders çalışma konusunda her iki tarafın da isteklerinin yerine getirilmesi gerekir. Örneğin: “Bir sinemaya gittikten sonra ders çalışma verimi artar.” -Sınava hazırlanırken bize hep “CEHENNEM ATEŞİ” NDEN bahsedildi. Hiç “CENNETİN GÜZELLİĞİ” söylenmedi. -Karşılıklı anlaşmak ve önemsenmek yalnızca maddi isteklerin karşılanmasıyla bitmiyor. -Anne babalar bizi kendi profilleri olarak görüyorlar. -Başkalarıyla sürekli kıyaslanmaktan rahatsızız.

5 BU GÖRÜŞLERE BAKILDIĞINDA ANNE BABA VE ÇOCUKLARI ARASINDA EN ÖNEMLİ KONUNUN “ÇATIŞMA” OLDUĞU GÖRÜLMEKTEDİR

6 ÇATIŞMA: İNSAN İLİŞKİLERİNDE BİREYLERİN KARŞILIKLI OLARAK BİRBİRLERİNİN İHTİYAÇLARINA MÜDAHALE ETMESİ DURUMUNDA, VEYA DEĞERLERİ UYUŞMADIĞI ZAMAN, KİŞİLER ARASINDA BAŞ GÖSTEREN, UYUŞMAZLIK, ZITLAŞMA, KAVGA VE SÜRTÜŞMELERİ İFADE EDER. GENÇLERLE ANNE BABALAR ARASINDA ÇATIŞMA İSE, GENELLİKLE ANNE BABANIN, GENCİN KİŞİLİĞİNİ HİÇE SAYARAK ONA KİŞİSEL KONULARDA SEÇME, KARAR VERME ÖZGÜRLÜĞÜ TANIMAMASINDAN KAYNAKLANMAKTADIR.

7 ANNE BABA GENCİN İHTİYAÇLARINI BİLEREK ONA GÖRE DAVRANMALI, GENÇ: 1- Kendini gerçekleştirmek 2- Başkaları tarafından anlaşılmak 3- Erişkinlerce kabul edilmek 4- Kendine özgü bağımsız bir birey olarak tanınmak 5- Arkadaş grubuna ait olmak, grup tarafından kabul edilmek 6- Kendi kendine yeterli olmak ve kararları tek başına alabilmek 7- Ailesi tarafından ilgi görmek ve desteklenmek ister

8 VAKA ÖRNEĞİ: Kız, 16 yaşında,8.sınıf öğrencisi. Birkaç yıldan beri babasının cebinden habersiz para alıyor.

9 “Babam bu güne kadar BANA ihtiyacın var mı? diye sormadı. İşine çok önem veriyordu. Babamın yüzünü gördüğüm süre iki saati geçmezdi. Okula gelmez derslerimi sormazdı. Cebinden beş kuruş çıkmasından korkan bir insandı.

10 Bu çalma olayından sonra,arkadaşların kötü mü, iyi mi, iyi arkadaş seç diye yeni yeni sormaya başladı. Benimle hiç ilgilenmiyor diye düşünüyordum. Bazen acaba beni gerçekten sevmiyorlar mı diye düşünüyordum. Bu olayı babama tepki olarak bazı şeyleri anlaması için yaptım. Bu olay olmasaydı her şey eskisi gibi devam edecekti.”

11 NOT: Bu olay, ona göre anne baba´nın yanlış davranışlarına verilen bir tepki, bir ceza dır. - Duygusal doyumsuzluğu, sevgi ve ilgi açlığını, anlatamadıklarını kendine has yöntemi ile ifade etmeye çalışıyor. - Gençler anne babalarının otoritelerine isyankar tutumlarını sürdürürken, onların ilgi ve sevgisine ihtiyaç duyarlar

12 EBEVEYN ÇOCUK MÜCADELESİ ÜÇ YÖNTEM OLARAK SININRLANDIRILABİLİR. 1- EBEVEYN KAZANMAKTA ÇOCUK KAYBETMEKTE. 2- ÇOCUK KAZANMAKTA, EBEVEYN KAYBETMEKTE 3- KAZAN VE KAYBEDENİN OLMADIĞI “KAYBEDEN YOK” YÖNTEMİ

13 YÖNTEM 1: Ç- Okula gidiyorum. Allah a ısmarladık. B- Yağmur yağıyor, yağmurluğunu giymelisin. Ç- İhtiyacım yok! B- Yok mu? Islanır, Üşütürsün! Ç- Yağmurluk giymek istemiyorum. Nefret ediyorum yağmurluktan. B- Ama yavrum hem kuru kalırsın hem de sıcak tutar. Lütfen giy. Ç- Hayır giymeyeceğim. B- Odana git ve yağmurluğunu giy diyorum sana. Aksi halde okula göndermem. Ç- Tamam sen kazandın. Bu rezil yağmurluğu giyeceğim.

14 YÖNTEM 2: Ç- Okula gidiyorum. Allah a ısmarladık. B- Yağmur yağıyor, yağmurluğunu giymelisin. Ç- İhtiyacım yok! B- Yok mu? Islanır, Üşütürsün! Ç- Çok fazla yağmıyor. B- Çok yağıyor. Ç- Yağmurluk giymek istemiyorum. Nefret ediyorum yağmurluktan. B- Ben giymeni istiyorum. Ç- Ben nefret ediyorum! Onu giymeyeceğim. Eğer giymeye zorlarsan bende seni sinir ederim. B- Tamam vazgeçtim. Bundan sonra da hiçbir konuda ısrar etmem sen kazandın.

15 YÖNTEM 3: Ç- Okula gidiyorum. Allah a ısmarladık. B- Yağmur yağıyor, yağmurluğunu giymelisin. Ç- İhtiyacım yok! B- Sanırım oldukça fazla yağıyor. Bu durum bizi ilgilendiriyor. Çünkü elbiselerin ıslanır ve üşütürsün. Ç- Benim yağmurluğumu giymek istemiyorum. B- Öyle anlaşılıyor ki, sen bu yağmurluğu kesinlikle giymek istemiyorsun. Ç- Evet, nefret ediyorum. B- Sen gerçekten yağmurluktan nefret ediyorsun. Ç- Evet o ekose. Okulda kimse ekose yağmurluk giymiyor.

16 B- Sen de herkesten farklı bir şey giymek istemiyorsun. Ç- Tabi istemiyorum. Arkadaşlarım, beyaz,yeşil yada mavi gibi düz renkli yağmurluk giyiyorlar. B- Anladım esas sorun burada. Şu anda yağmurluğu değiştirmek mümkün değil. Öte yandan üşütmene de gönlüm razı olmuyor. İkimizi de mutlu edecek nasıl bir çözüm bulunabilir. Ç- Belki bugünlük annemin yağmurluğunu ödünç alabilirim.

17 B- Sanırım annen bu günlük giymene izin verir. Ç- Ona sorayım. ( birkaç dk. Sonra) Sordum annem izin veriyor. B- Bu durum dan memnun görünüyorsun. Ç- Tabi. Çok iyi.

18 Çocuk ve babası sorunu “karşılıklı doyum” ilkesi içinde çözmüşlerdir. --İhtiyaçlar dile getirilmiş --iki taraf birbirini dinlemiş --Ortak çözüm yolları aranmış --Birbirlerini anlamaya çalışmışlar Sonuç “UZLAŞMA VE HERKES MUTLU”

19 Çocuk anne baba elinde bir emanettir. Kalbi kıymetli bir cevher gibi temizdir.Mum gibi her şekli alabilir. Bütün yazı ve şekillerden uzaktır. Temiz bir toprak gibi olup, hangi tohum atılırsa büyür. İyilik tohumu ekilirse din ve dünya saadetine kavuşur. GAZALİ

20 ANNE BABA YAKLAŞIMLARI 1.DENETLEYİCİ YAKLAŞIM: -Anne babanın davranışlarının ortak özelliği, çocuğun tutum ve davranışlarını değiştirme. -Tehdit etme yöntemini kullanır. Fiziki şiddet uygular. -Yada sevgiyi esirger, küserek iletişimi keser. -Aşağılar benzetmeler yapar.

21 Ebeveynin korku temeli üzerine inşa ettiği saldırgan tutum sonucu, korkutulmuş, sindirilmiş yada isyankar bir çocuk Okulda şiddet yada ileride kendi çocuğuna veya eşine şiddet

22 2- DESETEKLEYİCİ YAKLAŞIM: -Çocuğa yakın ilgi gösterir, sözle veya dokunarak sevgisini belirtir. -Çocuğu ile ortak faaliyetlerde bulunur. -Çocuğun bir birey olduğunu kabul eder. -İkna yöntemini kullanır. -ilgilerine destek vererek, kendi kendine öğrenmesine ve yeni beceriler kazanmasına yardımcı olur. -Gördüğü olumlu davranışları, beden dili ve ifadeleri ile destekler. Beğenisini dile getirir. -Anlaşılır ve tutarlı tepkiler geliştirir.

23 3-PASİF YAKLAŞIM: -İlgisiz ve kayıtsız davranışlar sergiler. (EBEVEYN İLGİSİZLİĞİ İLE ÇOCUĞUN ÖĞRETMEN VE ARKADAŞLARINA OLUMSUZ DAVRANIŞLARI VE YAKIN ÇEVRESİNDEKİ EŞYALARA VERDİĞİ ZARAR ARASINDA YAKIN İLİŞKİ BULUNMUŞTUR) -Gruba giren ebeveynler hoşgörü ile boş vermeyi karıştırırlar. -Çocuğun nerede duracağı belli edilmemiştir. -Tümüyle kabuğuna çekilir. -Çocuğun bütün isteklerini karşılar.

24 GENCE OLUMLU YAKLAŞIM İÇİN 1- ÖNCE KENDİ KAFANIZDA NET VE TUTARLI OLUN. ÇOCUKLA İYİ BİR İLETİŞİM KURUN. ONU DİNLERKEN YÜZÜNE BAKIN. 2- İSTEMEDİĞİNİZ BİR DAVRANIŞI YAPIYORKEN, O SİZE BAKINCAYA KADAR YAPMASINI İSTEDİĞİNİZ ŞEYİ SÖYLEMEYİN. 3- AÇIK VE NET OLUN ”ŞİMDİ ŞUNU ……… YAPMANI İSTİYORUM, ANLIYOR MUSUN” DEYİN. EVET VE HAYIR CEVABI ALINCAYA KADAR BEKLEYİN. 4- DESTEKLEYİN. ÜMİDİ ORTADAN KALDIRMAYIN.

25 Ç- Anne okul piyesindeki baş rol için seçmelere katılacağım. Sence rol alabilir miyim? A- Bak hayal kırıklığına uğramanı istemem, neden baş rol için katılıyorsun? Hiç oyunculuk tecrüben de yok zaten! Belki daha küçük bir rol vardır. *A*-Demek, başrol için seçmelere katılacaksın. **Düş kırıklığından korumaya çalışırken; Ümit etmelerine, çalışmalarına ve bazen de düşlerine erişebilmelerine engel olabilirsiniz.


"GÜMÜŞOVA İLKÖĞRETİM OKULU SİBEL GÜRBÜZLER REHBERLİK SERVİSİ." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları