Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

DUYGULARIMIZLA ANLAŞMAK; İLETİŞİMDE FARKINDALIK Yrd. Doç.Dr. Müjde Ker-Dincer.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "DUYGULARIMIZLA ANLAŞMAK; İLETİŞİMDE FARKINDALIK Yrd. Doç.Dr. Müjde Ker-Dincer."— Sunum transkripti:

1

2 DUYGULARIMIZLA ANLAŞMAK; İLETİŞİMDE FARKINDALIK Yrd. Doç.Dr. Müjde Ker-Dincer

3 Sizin için hayatta ne önemli? İş yaşamınızda “1” numaraya yükselmek İş yaşamınızda “1” numaraya yükselmek Özel hayatınızda mutlu ve huzurlu deneyimler yaşamak Özel hayatınızda mutlu ve huzurlu deneyimler yaşamak Her ortamda sayılan kriterler çerçevesinde başarılı olmak Her ortamda sayılan kriterler çerçevesinde başarılı olmak

4 Eğer yanıtınız “her ortamda başarı” ise; Doğru yerdesiniz! Doğru yerdesiniz!

5 Peki bu hedef doğrultusunda en büyük yardımcınız ne olacak? Tabii ki her ortamda sergilediğiniz iletişim becerileriniz... Tabii ki her ortamda sergilediğiniz iletişim becerileriniz...

6 Çünkü İletişim Becerileriniz Doğru ve etkili kullanılan iletişim becerilerinin gücü hayatınızın her alanına yansır ve sizin için dünyayı “tatlı” bir yere çevirir, üstüne üstlük herkes de vardır ve isteyen herkes becerisini geliştirebilir. Doğru ve etkili kullanılan iletişim becerilerinin gücü hayatınızın her alanına yansır ve sizin için dünyayı “tatlı” bir yere çevirir, üstüne üstlük herkes de vardır ve isteyen herkes becerisini geliştirebilir.

7 Ayrıca Neden İletişim? Biz insanlar ancak başka insanlarla olan bağlantılarımız içinde yaşayabilir ve gelişebiliriz. Ve biz bu bağlantılarımız içinde BİZ OLURUZ… Var olmak, iletişim içinde olmak demektir. Biz insanlar ancak başka insanlarla olan bağlantılarımız içinde yaşayabilir ve gelişebiliriz. Ve biz bu bağlantılarımız içinde BİZ OLURUZ… Var olmak, iletişim içinde olmak demektir.

8 İLETİŞİM İki ya da daha çok insan arasında anlaşmaya, düşünce ve duygu değiş tokuşuna, paylaşmaya, karşılıklı konuşmaya ve ayrı ayrı ya da birlikte davranmaya dayalı bir ilişkidir. İki ya da daha çok insan arasında anlaşmaya, düşünce ve duygu değiş tokuşuna, paylaşmaya, karşılıklı konuşmaya ve ayrı ayrı ya da birlikte davranmaya dayalı bir ilişkidir.

9 Neden İletişimde Farkındalık ? Neden İletişimde Farkındalık ?

10 IQ test sonuçları ve kişilerin kariyerlerindeki başarılar karşılaştırıldığında IQ (Entellektüel Zeka) EQ (Duygusal Zeka) ???

11 Neden İletişimde Farkındalık ??? Neden İletişimde Farkındalık ??? IQ test sonuçları ve kişilerin kariyerlerindeki başarılar karşılaştırıldığında IQ (Entellektüel Zeka) EQ (Duygusal Zeka) % 4 - % 25 ???

12 Neden İletişimde Farkındalık ??? Neden İletişimde Farkındalık ??? IQ test sonuçları ve kişilerin kariyerlerindeki başarılar karşılaştırıldığında ; IQ (Entellektüel Zeka) EQ (Duygusal Zeka) % 4 - % 25 % 75 - % 96

13 Sizi hayatta ne başarılı kılar? Entelektüel zekanız (IQ) mı? Entelektüel zekanız (IQ) mı? Yoksa Duygusal zekanız (EQ) mı? Yoksa Duygusal zekanız (EQ) mı?

14 Bu sorunun yanıtı her ikisi de olacak çünkü hayatta başarı ve mutluluk için her ikisine de ihtiyaç var. Ancak güçlü bir gözlem anlayışı, sezgilerin güçlü oluşu ve karşısındaki insanları hissedebilme yanı sıra, kendini hissettirebilme yeteneği ve doğru davranış kalıpları “duygusal zekası yüksek” yani “duygusal zeki” kişilere ait temel özellikler olarak tanımlanıyor.

15 EQ+IQ= Bireysel Başarı Önemli olan EQ ve IQ arasında uygun dengenin sağlanabilmesi ve IQ- EQ'nun sinerji yaratmasıdır. Biri diğerinin yerine asla düşünülemez. Her biri insanlarda farklı oranda vardır. Önemli olan EQ ve IQ arasında uygun dengenin sağlanabilmesi ve IQ- EQ'nun sinerji yaratmasıdır. Biri diğerinin yerine asla düşünülemez. Her biri insanlarda farklı oranda vardır.

16 DUYGUSAL ZEKANIN KISA TARİHÇESİ Platon “"Öğrenmenin temelinde duygusallık hakimdir" Platon “"Öğrenmenin temelinde duygusallık hakimdir" Howard Gardner 1980’lede Çoklu Zeka kavramını ortaya koyuyor. Howard Gardner 1980’lede Çoklu Zeka kavramını ortaya koyuyor. Robert Sternberg Robert Sternberg Wayne Leon Payne (akademik çevrelerde ilk EQ kavramını kullanan kişi) Wayne Leon Payne (akademik çevrelerde ilk EQ kavramını kullanan kişi) Peter Salovey ve John Mayer (akademik alanda araştırmalar yapıyorlar) Peter Salovey ve John Mayer (akademik alanda araştırmalar yapıyorlar) Daniel Goleman'ın "Duygusal Zeka" Daniel Goleman'ın "Duygusal Zeka" 1995.

17 DUYGUSAL ZEKA TANIMI Dr. Reuven Bar-On; “bir kişinin çevresel baskılarla ve isteklerle başa çıkmak için başarılı olma yetisinde; duygusal, kişisel ve sosyal yeteneklerin bütünü.” Dr. Reuven Bar-On; “bir kişinin çevresel baskılarla ve isteklerle başa çıkmak için başarılı olma yetisinde; duygusal, kişisel ve sosyal yeteneklerin bütünü.” Peter Salovey ve John Mayer; “Bir kişinin kendi ya da başkalarının hislerini ve duygularını yansıtabilme, onları ayırt edebilme ve kişinin düşüncesi ve eyleminde bu bilginin kullanılması.” Peter Salovey ve John Mayer; “Bir kişinin kendi ya da başkalarının hislerini ve duygularını yansıtabilme, onları ayırt edebilme ve kişinin düşüncesi ve eyleminde bu bilginin kullanılması.” Daniel Goleman; “kişinin kendi duygularını anlaması, başlarının duygularına empati beslemesi, duygularını yaşamı zenginleştirecek biçimde düzenleyebilmesi yetisi.” Daniel Goleman; “kişinin kendi duygularını anlaması, başlarının duygularına empati beslemesi, duygularını yaşamı zenginleştirecek biçimde düzenleyebilmesi yetisi.”

18 Sonuç olarak EQ’nun “hayatımız”daki tanımı: Gerek iş yaşamında gerekse özel yaşamda başarılı ve mutlu olmak, insanların duygusal zeka becerilerine bağlı ve duygusal zeka ile insanların ortak duyguları, iletişim becerileri, insanlık anlayışları, incelik, zerafet, kibarlık, nezaket vs. gibi yetenekleri tanımlanmakta. Ve sahip olduğumuz duygusal zeka düzeyimiz, kendimizle ve başkalarıyla olan ilişkilerimizi doğrudan etkilemekte, bir başka deyişle duygusal zeka; bir kişinin duygularım eğitebilmesi ve duygusal manada kazanımlarını, kendini en iyi biçimde yönlendirebilecek ve başarıya götürebilecek zeka gelişimi olarak da yorumlanabilir. Gerek iş yaşamında gerekse özel yaşamda başarılı ve mutlu olmak, insanların duygusal zeka becerilerine bağlı ve duygusal zeka ile insanların ortak duyguları, iletişim becerileri, insanlık anlayışları, incelik, zerafet, kibarlık, nezaket vs. gibi yetenekleri tanımlanmakta. Ve sahip olduğumuz duygusal zeka düzeyimiz, kendimizle ve başkalarıyla olan ilişkilerimizi doğrudan etkilemekte, bir başka deyişle duygusal zeka; bir kişinin duygularım eğitebilmesi ve duygusal manada kazanımlarını, kendini en iyi biçimde yönlendirebilecek ve başarıya götürebilecek zeka gelişimi olarak da yorumlanabilir.

19 Duygusal zeka için gereken yetkinlikler nelerdir? Kendini Tanıma (Öz-bilinç) Kendini Tanıma (Öz-bilinç) Kendini Yönetmek Kendini Yönetmek Motivasyon Motivasyon Empati (Duygudaşlık) Empati (Duygudaşlık) Sosyal Beceriler (Sosyal Yetkinlik) Sosyal Beceriler (Sosyal Yetkinlik) İletişim Becerisi İletişim Becerisi

20 Kendini Tanıma (Öz-bilinç) Kişinin kendi duygularını, ihtiyaçlarını, hedeflerini tanıması, tercihlerini yapabilmesi ve sahip olduğu şahsi gücünün ve kaynaklarının farkında olması anlamına gelir. Kendini tanımakla insanlar belirli pozisyonlarda nasıl hareket edeceklerini, neye ihtiyaç duyduklarını veya kendilerinde ne gibi değişiklik yapmaları gerektiğini fark ederler. Kişinin kendi duygularını, ihtiyaçlarını, hedeflerini tanıması, tercihlerini yapabilmesi ve sahip olduğu şahsi gücünün ve kaynaklarının farkında olması anlamına gelir. Kendini tanımakla insanlar belirli pozisyonlarda nasıl hareket edeceklerini, neye ihtiyaç duyduklarını veya kendilerinde ne gibi değişiklik yapmaları gerektiğini fark ederler.

21 Kendini Yönetmek Kişinin sahip olduğu duygu ve düşüncelerini kontrol ederek yönlendirmesi olarak tanımlanabilir. Bu beceri ile duygularımızın esiri olmaktan kurtulup onları yönlendirebiliriz. Örneğin: bir olay bizi çok kızdırdığında, kendi kendimizi sakinleştirerek, yanlış bir karar vermekten veya yanlış bir davranışta bulunmaktan kaçınırız. Kişinin sahip olduğu duygu ve düşüncelerini kontrol ederek yönlendirmesi olarak tanımlanabilir. Bu beceri ile duygularımızın esiri olmaktan kurtulup onları yönlendirebiliriz. Örneğin: bir olay bizi çok kızdırdığında, kendi kendimizi sakinleştirerek, yanlış bir karar vermekten veya yanlış bir davranışta bulunmaktan kaçınırız.

22 Motivasyon İnsanın kendini motive edebilmesi, daima başarma isteğine ve heyecanına sahip olması demektir. Bu yetenek özellikle zorlukların çıkmasında veya işlerin istenilenin dışında gelişmesi durumlarında çok faydalı olur. Kendini motive edebilen insan, zorluklar karşısında yılmadan kendinde devam etme gücünü bulur daha metanetli olurlar. İnsanın kendini motive edebilmesi, daima başarma isteğine ve heyecanına sahip olması demektir. Bu yetenek özellikle zorlukların çıkmasında veya işlerin istenilenin dışında gelişmesi durumlarında çok faydalı olur. Kendini motive edebilen insan, zorluklar karşısında yılmadan kendinde devam etme gücünü bulur daha metanetli olurlar.

23 Empati (Duygudaşlık) Kişinin başka insanların duygularını, ihtiyaçlarını, kaygılarını anlayabilmesi, kendini onların yerine koyabilmesi demektir. Söz konusu olan onlar gibi düşünebilip, davranabilmek, onları oldukları gibi kabullenebilmek ve hal ve hareketlerine saygı göstermektir. Kısaca iletişim içinde olunan kişilerin kalbini dinleyebilmektir. Kişinin başka insanların duygularını, ihtiyaçlarını, kaygılarını anlayabilmesi, kendini onların yerine koyabilmesi demektir. Söz konusu olan onlar gibi düşünebilip, davranabilmek, onları oldukları gibi kabullenebilmek ve hal ve hareketlerine saygı göstermektir. Kısaca iletişim içinde olunan kişilerin kalbini dinleyebilmektir.

24 Sosyal Beceriler (Sosyal Yetkinlik) İnsanların başkalarıyla ilişki kurabilmesi ve bu ilişkilerin uzun süre geçerliliğini koruyabilmesi becerilerini kapsar. İnsanlar arası iyi ilişkilerin yanı sıra bir takım oluşturabilme, takım ruhunu sağlayabilme ve bu takımı yönetme becerisini gösterme de bu yetkinlik ile olur. İnsanların başkalarıyla ilişki kurabilmesi ve bu ilişkilerin uzun süre geçerliliğini koruyabilmesi becerilerini kapsar. İnsanlar arası iyi ilişkilerin yanı sıra bir takım oluşturabilme, takım ruhunu sağlayabilme ve bu takımı yönetme becerisini gösterme de bu yetkinlik ile olur.

25 İletişim Becerisi Duygusal zeka için, iyi iletişim kurabilme becerisi, vazgeçilmez unsurlarındandır. Bu iki türlü açıklanabilir. Birincisi insanın kendisini açık ve net olarak ifade edebilme becerisi, diğer taraftan da başkalarını dikkatli dinleme ve ne söylediklerini tam ve doğru olarak anlayabilme becerisidir Duygusal zeka için, iyi iletişim kurabilme becerisi, vazgeçilmez unsurlarındandır. Bu iki türlü açıklanabilir. Birincisi insanın kendisini açık ve net olarak ifade edebilme becerisi, diğer taraftan da başkalarını dikkatli dinleme ve ne söylediklerini tam ve doğru olarak anlayabilme becerisidir

26 İletişim Becerileriniz Sözel Becerileriniz Sözel Becerileriniz (Konuşma ve dinleme) (Konuşma ve dinleme) Yazım Becerileriniz Yazım Becerileriniz (Okuma ve Yazma) (Okuma ve Yazma) Sözsüz İletişim Becerileriniz Sözsüz İletişim Becerileriniz (Kelimelerin dışında kalan her şey!!!) (Kelimelerin dışında kalan her şey!!!)

27 Sözsüz İletişim Duyguları, düşünceleri ifade etmede başvurulan, konuşulan ve yazılan kelimelerin dışında kalan tüm vücut hareketlerini, susma, sesin tonu gibi özellikleri, seçilen aksesuarları ve bunların model ve renklerini, mekan kullanımını, kişiler arasında tutulan mesafeyi, zaman kullanımını, fiziksel özellikler ile ilgili tüm uygulamaları içeren bir iletişim türüdür. Duyguları, düşünceleri ifade etmede başvurulan, konuşulan ve yazılan kelimelerin dışında kalan tüm vücut hareketlerini, susma, sesin tonu gibi özellikleri, seçilen aksesuarları ve bunların model ve renklerini, mekan kullanımını, kişiler arasında tutulan mesafeyi, zaman kullanımını, fiziksel özellikler ile ilgili tüm uygulamaları içeren bir iletişim türüdür.

28 SÖZSÜZ İLETİŞİM KANALLARI Kinezik (beden dili) Kinezik (beden dili) Paralinguistik (vocal unsurlar) Paralinguistik (vocal unsurlar) Proksemi (kişiler arasındaki mesafe, mekan kullanımı) Proksemi (kişiler arasındaki mesafe, mekan kullanımı) Haptik (dokunma) Haptik (dokunma) Kroksemi (zaman kullanımı) Kroksemi (zaman kullanımı) Estetik (müzik, renk ve kokuların kullanımı) Estetik (müzik, renk ve kokuların kullanımı) Fiziksel görünüş (vücut şekli ve boyutu, koku...) Fiziksel görünüş (vücut şekli ve boyutu, koku...) Genel görünüş (kıyafetler, makyaj, aksesuarlar) Genel görünüş (kıyafetler, makyaj, aksesuarlar)

29 Sözsüz İletişim Yaşantımızda Neden Önemlidir? Görsel simgeler kullanılır. Görsel simgeler kullanılır. Sözel ve sözsüz iletişim arasında dörtlü bir ilişki vardır. Sözel ve sözsüz iletişim arasında dörtlü bir ilişki vardır. Sözsüz iletişimin tarihi eskidir, hatta genlerimizdedir. Sözsüz iletişimin tarihi eskidir, hatta genlerimizdedir. Duyguların dili sözsüzdür. Duyguların dili sözsüzdür. Sözsüz yalan söylemek zordur (hatta imkansızdır). Sözsüz yalan söylemek zordur (hatta imkansızdır). AMAN DİKKAT! Tek tek yorumlamayınız. AMAN DİKKAT! Tek tek yorumlamayınız.

30 GÖRSEL SİMGELER KULLANILIR. Sözsüz iletişim beden dilinden, renklere uzanan geniş bir yelpaze olduğu için her noktaya dikkat etmek gerekir. Sözsüz iletişim beden dilinden, renklere uzanan geniş bir yelpaze olduğu için her noktaya dikkat etmek gerekir. Bu konunun uzmanı bir roman kahramanı da olsa Sherlock Holmes’tur. (Çünkü gerçek yaşamda ne kadar tecrübe edinirseniz edinin konuya ilişkin öğrenilecek bir şeyler vardır) Bu konunun uzmanı bir roman kahramanı da olsa Sherlock Holmes’tur. (Çünkü gerçek yaşamda ne kadar tecrübe edinirseniz edinin konuya ilişkin öğrenilecek bir şeyler vardır)

31 Sözsüz iletişim ve sözel iletişim arasında: Yerine geçme Yerine geçme Vurgulama Vurgulama Destekleme Destekleme Çatışma ilişkisi vardır. Çatışma ilişkisi vardır.

32 Tarihi Eskidir! Hatta bazı hareketlerimiz genetiktir. Hatta bazı hareketlerimiz genetiktir. (Örneğin oturma yerimizi seçmemiz, kol kenetlememiz ya da uyuma biçimimiz)

33 Duyguların dili sözsüzdür! Fikirlerin dili sözel, duyguların dili “kalpten” dir. En azından kalpten olduğunda inandırıcıdır. Fikirlerin dili sözel, duyguların dili “kalpten” dir. En azından kalpten olduğunda inandırıcıdır.

34 Yalan konusunda dikkat etmek gerekir Tanıdığımız insanlar karşısında sözsüz olarak yalan söylemek zor hatta imkansızdır! Tanıdığımız insanlar karşısında sözsüz olarak yalan söylemek zor hatta imkansızdır! (Bakınız: Eller, ten rengi, burun ama özellikle de gözler)

35 Aman Dikkat!!! Çok çok önemlidir çünkü günümüz dünyası “görsel” bir dünya... Ancak karakter etiği= kişilik etiği ve bu hiç unutulmamalı!!! Çok çok önemlidir çünkü günümüz dünyası “görsel” bir dünya... Ancak karakter etiği= kişilik etiği ve bu hiç unutulmamalı!!! Tek tek incelemeye kalkarsanız yanılırsınız. Tek tek incelemeye kalkarsanız yanılırsınız. Özellikle beden dili evrensel değildir. Gezerken dikkat edilmelidir. Özellikle beden dili evrensel değildir. Gezerken dikkat edilmelidir. Ne kadar öğrenirseniz öğrenin öğrenilecek bir şeyler daima vardır, çünkü herkes ayrı bir “kitap”tır. Ne kadar öğrenirseniz öğrenin öğrenilecek bir şeyler daima vardır, çünkü herkes ayrı bir “kitap”tır.

36 Şimdi herkes bir “kitap”ise haydi okuyalım İletişim Tarzları Kırmızı (Hükmedici, Güçlü kolerik, aslan) Kırmızı (Hükmedici, Güçlü kolerik, aslan) Sarı (Hareketli, Popüler optimist, susamuru)  Sarı (Hareketli, Popüler optimist, susamuru)  Mavi (Düşünceli, Melankolik, golden retriver)  Mavi (Düşünceli, Melankolik, golden retriver)  Beyaz (Destekleyici, Barışçıl soğukkanlı, Beyaz (Destekleyici, Barışçıl soğukkanlı, porsuk)  porsuk) 

37 Kırmızılar Liderler Liderler Dinamik ve aktifler Dinamik ve aktifler Değişime ihtiyaç duyarlar Değişime ihtiyaç duyarlar Kararlıdırlar Kararlıdırlar Ellerinden her iş gelir Ellerinden her iş gelir İyi organize olurlar İyi organize olurlar Üretim konusunda ısrar ederler Üretim konusunda ısrar ederler Mantıklı Mantıklı Hırslıdırlar Hırslıdırlar İnsanları zorlarlar İnsanları zorlarlar Denetimin ellerinde olmasını isterler Denetimin ellerinde olmasını isterler Cesaret kırıcıdırlar Cesaret kırıcıdırlar Her ortamda baskın olmak isterler Her ortamda baskın olmak isterler Gergin ve tavizsizdirler Gergin ve tavizsizdirler Hep haklıdırlar Hep haklıdırlar Kötü dinleyicilerdir. Kötü dinleyicilerdir.

38 Maviler Derin ve düşüncelidirler Derin ve düşüncelidirler Dahi özelliklidirler Dahi özelliklidirler Yetenekli ve yaratıcı Yetenekli ve yaratıcı Dürüst ve vicdan sahibi Dürüst ve vicdan sahibi Fedakar ve idealist Fedakar ve idealist Programlı Programlı Ekonomik Ekonomik Sorunları gören Sorunları gören Duygusal yönü güçlü Duygusal yönü güçlü Arka planda kalmak Arka planda kalmak İçedönük ve karamsar İçedönük ve karamsar Çabuk kırılırlar Çabuk kırılırlar Kinci ve şüpheci Kinci ve şüpheci Mükemmeliyetçi Mükemmeliyetçi Kendini haklı görme isteği Kendini haklı görme isteği Çabuk sinirlenme Çabuk sinirlenme “Öğreten adam” psikozu “Öğreten adam” psikozu

39 Beyazlar Tutarlı hayat anlayışı Tutarlı hayat anlayışı İyi dinleyici (ÇOK) İyi dinleyici (ÇOK) Sessiz ama esprili karakter Sessiz ama esprili karakter Her durumun insanı olma Her durumun insanı olma Yöneticilik yeteneği Yöneticilik yeteneği Düzenlilik ve zor şartlarda çalışabilme Düzenlilik ve zor şartlarda çalışabilme Mantıklı olma Mantıklı olma Fazlasıyla edilgen Fazlasıyla edilgen Tembelliğe eğilimli Tembelliğe eğilimli Tartışmalardan kaçınır Tartışmalardan kaçınır Kesin tavır koymaktan çekinir Kesin tavır koymaktan çekinir Az enerji sahibi Az enerji sahibi Değişime karşıdırlar Değişime karşıdırlar Ürkek ve üşengeç Ürkek ve üşengeç İş konusunda çekingen İş konusunda çekingen

40 Sarılar Canayakın kişilik Canayakın kişilik Konuşkan, öykücü, teatral yetenekleri olan Konuşkan, öykücü, teatral yetenekleri olan Renkleri iyi hatırlama Renkleri iyi hatırlama Neşeli ve çoşkulu Neşeli ve çoşkulu Değişken ruh hali Değişken ruh hali Açıkgöz ve masum Açıkgöz ve masum Enerjik ve istekli Enerjik ve istekli Kolay iletişim kurabilen Kolay iletişim kurabilen Duygusal yönü baskın Duygusal yönü baskın Takipçi değillerdir. Takipçi değillerdir. Hatasız olduklarını düşünürler Hatasız olduklarını düşünürler Çok konuşma ve abartma Çok konuşma ve abartma Hafızaları gelişmemiştir Hafızaları gelişmemiştir Vefasız ve ihmalci arkadaşlardır Vefasız ve ihmalci arkadaşlardır Toy ve düzensizdirler Toy ve düzensizdirler Kötü dinleyici Kötü dinleyici

41 Bunu da öğrendikten sonra DZ kavramına geri dönersek…

42 Duygusal Zekilerin Genel Özellikleri Kendi beden dilini kontrol edebilmek, başkalarının beden diline duyarlı olmak Kendi beden dilini kontrol edebilmek, başkalarının beden diline duyarlı olmak Empati göstermek Empati göstermek Uzlaşmaya dayalı sinerjik ilişki kurmak Uzlaşmaya dayalı sinerjik ilişki kurmak İnsanlarla olumlu ilişkiler içinde olmak İnsanlarla olumlu ilişkiler içinde olmak Başkalarını hesaba katmak Başkalarını hesaba katmak Yüksek duygusal enerji Yüksek duygusal enerji Çalışmaya istekli olmak Çalışmaya istekli olmak İyimserlik İyimserlik Değişime istek duymak Değişime istek duymak Kendini yönlendirebilmek Kendini yönlendirebilmek Hoşgörülü olmak Hoşgörülü olmak Alçakgönüllü olmak Alçakgönüllü olmak Olumsuz duygularla başa çıkma Olumsuz duygularla başa çıkma Stresle başa çıkma Stresle başa çıkma Kararlılık Kararlılık

43 Duygusal zekanın kendini tanıma boyutu Kendi duyguları ve diğer insanlar üzerindeki etkileri hakkında doğru ve açık konuşur, Kendi duyguları ve diğer insanlar üzerindeki etkileri hakkında doğru ve açık konuşur, Öfkeli anlarında bile taşkınlık yapmaz, Öfkeli anlarında bile taşkınlık yapmaz, Kendi zayıf yanlarını bilir bunlarla gerektiğinde dalga bile geçer. Kendi zayıf yanlarını bilir bunlarla gerektiğinde dalga bile geçer. Performansının sınırlarının farkındadır. Performansının sınırlarının farkındadır. Eleştirilerden çekinmez, yapıcı eleştirileri öğrenmek ister. Eleştirilerden çekinmez, yapıcı eleştirileri öğrenmek ister. Kendilerine güveniler Kendilerine güveniler Çalışma yaşamlarında risk alabilirler. Çalışma yaşamlarında risk alabilirler. Güçlü taraflarıyla belirginleşirler. Güçlü taraflarıyla belirginleşirler.

44 Kendini Kontrol Edebilmek Kişinin kendini kontrol edebilmesi, kişinin kendisiyle iç sohbeti gibidir ve kişiyi duygularına esir olmaktan alı koyar. Kişinin kendini kontrol edebilmesi, kişinin kendisiyle iç sohbeti gibidir ve kişiyi duygularına esir olmaktan alı koyar. Normal olarak herkes kötü bir ruh halinde olabilir ve duygusal dürtülerle karşılaşabilir ancak, bazı insanlar bunları kontrol altına almayı ve elverişli bir şekle dönüştürmeyi başarabilirler. Normal olarak herkes kötü bir ruh halinde olabilir ve duygusal dürtülerle karşılaşabilir ancak, bazı insanlar bunları kontrol altına almayı ve elverişli bir şekle dönüştürmeyi başarabilirler. Kendini kontrol edebilme yeteneğine sahip olan kişiler, dürüst ve belirsizlikler karşısında sakin olurlar. Kendini kontrol edebilme yeteneğine sahip olan kişiler, dürüst ve belirsizlikler karşısında sakin olurlar. Mantıklı ve kontrollü yöneticiler, güven ve adalet ortamı sağlarlar. Böyle bir ortamda, politika ve iç mücadeleler azalır, verimlilik ise artar. Mantıklı ve kontrollü yöneticiler, güven ve adalet ortamı sağlarlar. Böyle bir ortamda, politika ve iç mücadeleler azalır, verimlilik ise artar. Sonuç olarak kendini kontrol edebilme, değişim ve belirsizlik altında rahat davranabilme ve dürüstlük olarak anlaşılmalıdır. Sonuç olarak kendini kontrol edebilme, değişim ve belirsizlik altında rahat davranabilme ve dürüstlük olarak anlaşılmalıdır.

45 Başarı için motivasyon Duygusal zekası yüksek kişiler "başarı" ile özdeşleşirler. Duygusal zekası yüksek kişiler "başarı" ile özdeşleşirler. Eğer bir insan dış faktörler yerine başarıya dayalı bir motivasyon içinde ise bunun ilk işareti, kurumuna ve işine bağlılığıdır. Eğer bir insan dış faktörler yerine başarıya dayalı bir motivasyon içinde ise bunun ilk işareti, kurumuna ve işine bağlılığıdır. Bu tür insanlar yaratıcı fırsatlar ararlar, öğrenmeyi severler ve daha iyi yapmak için sonsuz enerjiye sahiptirler. Bu tür insanlar yaratıcı fırsatlar ararlar, öğrenmeyi severler ve daha iyi yapmak için sonsuz enerjiye sahiptirler. Başarı ile motive olan kişiler, sürekli olarak performans çıtalarını yükseltmekte ve yüksek skorlara ulaşmaktan mutluluk duymaktadırlar. Başarı ile motive olan kişiler, sürekli olarak performans çıtalarını yükseltmekte ve yüksek skorlara ulaşmaktan mutluluk duymaktadırlar. Çalıştıkları işyerini farklılaştırır ve çalışan herkesi motive ederler. Çalıştıkları işyerini farklılaştırır ve çalışan herkesi motive ederler. İşlerini sevdiklerinden dolayı çalıştıkları işyerine sadık olurlar. Kendine güvenleri yüksektir. İşlerini sevdiklerinden dolayı çalıştıkları işyerine sadık olurlar. Kendine güvenleri yüksektir. Son derece rekabetçi olurlar. Son derece rekabetçi olurlar. Sonuçlar negatif olsa da iyimserliğini koruyabilmesidir. Yüksek düzeyde motivasyon için bir diğer gösterge de örgüte bağlılıktır. Sonuçlar negatif olsa da iyimserliğini koruyabilmesidir. Yüksek düzeyde motivasyon için bir diğer gösterge de örgüte bağlılıktır.

46 Empati Sahibi Olmak Karar verirken, başkalarının duygularını da göz önüne almak olarak tanımlanıyor.Duygusal zekayı oluşturan olgulardan belki de en önemlisidir. Karar verirken, başkalarının duygularını da göz önüne almak olarak tanımlanıyor.Duygusal zekayı oluşturan olgulardan belki de en önemlisidir. Özellikle lider konumundaki kişi, karar verirken doğal olarak birçok konuyu irdeleyecek. Ancak, karardan etkilenecek olan diğer kişilerin duygularını ve düşüncelerini de göz önüne almazsa, o kişiler verilecek kararı sahiplenmezler. Duyguların ve endişelerin tartışılması, firmanın işlerine açıklık getirir. Gizli ajandalar ortadan kalkar. Takım oyunu oynanır. Çalışanlar, kendilerini daha huzurlu hissederler ve firmadan ayrılmayı düşünmezler. Farklı düşünen insanlar, firmada barınabilirler. Özellikle lider konumundaki kişi, karar verirken doğal olarak birçok konuyu irdeleyecek. Ancak, karardan etkilenecek olan diğer kişilerin duygularını ve düşüncelerini de göz önüne almazsa, o kişiler verilecek kararı sahiplenmezler. Duyguların ve endişelerin tartışılması, firmanın işlerine açıklık getirir. Gizli ajandalar ortadan kalkar. Takım oyunu oynanır. Çalışanlar, kendilerini daha huzurlu hissederler ve firmadan ayrılmayı düşünmezler. Farklı düşünen insanlar, firmada barınabilirler. Bu sayede yeni ekonomide en çok ihtiyaç duyulan yaratıcılık gelişir. Empati sahibi olan liderler, müşteri odaklı olurlar. Değişik kültürlere meraklı ve saygılıdırlar. Bu sayede yeni ekonomide en çok ihtiyaç duyulan yaratıcılık gelişir. Empati sahibi olan liderler, müşteri odaklı olurlar. Değişik kültürlere meraklı ve saygılıdırlar.

47 Sosyal Beceriler İnsanları, kendi istediği yöne yönlendirmek için arkadaşlık kurmak ve sosyalleşmek olarak tanımlanıyor. İnsanları, kendi istediği yöne yönlendirmek için arkadaşlık kurmak ve sosyalleşmek olarak tanımlanıyor. Sosyal olan liderler, anlamlı hiçbir şeyin tek başına gerçekleşemeyeceğini bilirler. Çok değişik türden insanlardan oluşan bir çevreleri vardır. Zamanı geldiğinde, toplumun her katmanından gelen insanlara ihtiyaç duyacaklarını bilirler. Sosyal olan liderler, anlamlı hiçbir şeyin tek başına gerçekleşemeyeceğini bilirler. Çok değişik türden insanlardan oluşan bir çevreleri vardır. Zamanı geldiğinde, toplumun her katmanından gelen insanlara ihtiyaç duyacaklarını bilirler. Diğer dört duygusal zeka olgusuna sahiptirler. Zaten bu sayede geniş bir çevre edinmişlerdir. Liderlik yaptıkları takımlar, en zor işlerin bile üstesinden gelirler. Geniş çevrelerinin yanı sıra, yüksek seviyede ikna etme kabiliyetine sahiptirler. Diğer dört duygusal zeka olgusuna sahiptirler. Zaten bu sayede geniş bir çevre edinmişlerdir. Liderlik yaptıkları takımlar, en zor işlerin bile üstesinden gelirler. Geniş çevrelerinin yanı sıra, yüksek seviyede ikna etme kabiliyetine sahiptirler.

48 Cinsiyetler arasında EQ farkı var mıdır? Erkekler Erkekler Salt yüksek IQ’lu erkek; geniş entelektüel ilgi ve yetenek,hırslı, üretken, istikrarlı, kendine sorunları dert etmeyen, eleştirici, tepeden bakan, titiz, duygularına gem vuran, cinsellik ve duygusallık konusunda tutuk, kendisini açmayan, mesafeli,kayıtsız ve soğuk bir görünüm. Salt yüksek IQ’lu erkek; geniş entelektüel ilgi ve yetenek,hırslı, üretken, istikrarlı, kendine sorunları dert etmeyen, eleştirici, tepeden bakan, titiz, duygularına gem vuran, cinsellik ve duygusallık konusunda tutuk, kendisini açmayan, mesafeli,kayıtsız ve soğuk bir görünüm. EQ yüksek erkekler : sosyal açıdan dengeli, dışa dönük, neşeli, korkaklığa veya derin düşünmeye yatkınlıkları yoktur, insanlara ve davalara bağlanma, sorumluluk alma, etik bir görüşe sahiptirler, başkalarına karşı sevecen ve ilgilidirler. Kendileri ve yaşadıkları sosyal dünyayla barışıktırlar. EQ yüksek erkekler : sosyal açıdan dengeli, dışa dönük, neşeli, korkaklığa veya derin düşünmeye yatkınlıkları yoktur, insanlara ve davalara bağlanma, sorumluluk alma, etik bir görüşe sahiptirler, başkalarına karşı sevecen ve ilgilidirler. Kendileri ve yaşadıkları sosyal dünyayla barışıktırlar.

49 Cinsiyetler arasında EQ farkı var mıdır? Kadınlar Kadınlar Salt yüksek IQ’lu kadınlar : Kendilerinden beklenen entelektüel güvene sahiptir. Düşüncelerini akıcı biçimde ifade edebilir, geniş bir entelektüel ve estetik ilgi alanına sahiptirler. Öte yandan bu tip kadınlar aynı zamanda kendi kendilerini tahlil edebilen, kaygıya, derin düşünmeye, suçluluk duymaya yatkın, ayrıca öfkelerini açıkça belli etmekten kaçınan kişilerdir. Salt yüksek IQ’lu kadınlar : Kendilerinden beklenen entelektüel güvene sahiptir. Düşüncelerini akıcı biçimde ifade edebilir, geniş bir entelektüel ve estetik ilgi alanına sahiptirler. Öte yandan bu tip kadınlar aynı zamanda kendi kendilerini tahlil edebilen, kaygıya, derin düşünmeye, suçluluk duymaya yatkın, ayrıca öfkelerini açıkça belli etmekten kaçınan kişilerdir. Salt duygusal zekası yüksek kadınlar : salt IQ’su yüksek kadınların aksine kendini ortaya koyabilen, duygularını doğrudan dile getiren, kendi kendine olumlu bakan, hayata bir anlam bulan insanlardır. Ayrıca, duygusal zekası yüksek erkekler gibi kadınlarda dışa dönük, neşeli, duygularını uygun biçimde ifade edebilen insanlardır. Sosyal tavırları, yeni insanlara kolayca ulaşmalarını sağlar. Salt duygusal zekası yüksek kadınlar : salt IQ’su yüksek kadınların aksine kendini ortaya koyabilen, duygularını doğrudan dile getiren, kendi kendine olumlu bakan, hayata bir anlam bulan insanlardır. Ayrıca, duygusal zekası yüksek erkekler gibi kadınlarda dışa dönük, neşeli, duygularını uygun biçimde ifade edebilen insanlardır. Sosyal tavırları, yeni insanlara kolayca ulaşmalarını sağlar.

50 Duygusal Zeka Geliştirilebilir Mi? Öneri 1: Kendinizi tanıyın. Öneri 1: Kendinizi tanıyın. Öneri 2: Duygularınızı ve onları kontrol etmeyi öğrenin. Öneri 2: Duygularınızı ve onları kontrol etmeyi öğrenin. Öneri 3: Kendinizi, kişisel özelliklerinizi başkalarına açık tutunuz. Öneri 3: Kendinizi, kişisel özelliklerinizi başkalarına açık tutunuz. Öneri 4 : İletişim kurma becerinizi geliştiriniz Öneri 4 : İletişim kurma becerinizi geliştiriniz Öneri 5: Problem çözücü olun Öneri 5: Problem çözücü olun Öneri 6 : Eleştiriye açık olun Öneri 6 : Eleştiriye açık olun Öneri 7: İnsanlar ile İlgilenin Öneri 7: İnsanlar ile İlgilenin

51 SONSÖZ “Ya olduğun gibi görün ya da göründüğün gibi ol” “Ya olduğun gibi görün ya da göründüğün gibi ol”MEVLANA


"DUYGULARIMIZLA ANLAŞMAK; İLETİŞİMDE FARKINDALIK Yrd. Doç.Dr. Müjde Ker-Dincer." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları