Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Bu bölümde eğitimde kullanılan ölçme araçlarında bulunması gereken bir takım yapısal niteliklerin neler olması gerektiği üzerinde duracağız. Bilindiği.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Bu bölümde eğitimde kullanılan ölçme araçlarında bulunması gereken bir takım yapısal niteliklerin neler olması gerektiği üzerinde duracağız. Bilindiği."— Sunum transkripti:

1

2

3

4 Bu bölümde eğitimde kullanılan ölçme araçlarında bulunması gereken bir takım yapısal niteliklerin neler olması gerektiği üzerinde duracağız. Bilindiği gibi eğitimde ölçülmeye çalışılan özelliklerin büyük bir çoğunluğu doğrudan gözlenerek ölçülebilecek özellikler değildir. Örneğin, matematiğe karşı tutum, fizik dersindeki başarı, yetenekler vb. duyu organlarımızla doğrudan gözleyemediğimiz özelliklerdir. Kimsenin yüzüne, ya da gözünün içine bakarak matematik dersindeki başarısını anlamak ya da başka bir ifadeyle başarılı öğrenciyi başarısızdan ayırmak mümkün değildir.

5

6 Geçerlik Türleri

7 Kapsam Geçerliği

8

9 Belirtke tablosu hazırlama:

10 İstatistiksel hesaplama: Ölçmek istediğimiz davranış ya da özelliklere yönelik daha önceden hazırlanmış, geçerlik ve güvenirliği ispatlanmış ölçme araçları ile bizim hazırlamış olduğumuz ve kapsam geçerliğini test etmek istediğimiz araç aynı gruba uygulanarak aralarındaki korelasyon istatistiksel olarak hesaplanır (Güler, 2012

11 Görünüş Geçerliği

12 Yapı Geçerliği Ölçüte Dayalı Geçerlik

13 a) Uygunluk geçerliği

14 b) Yordama geçerliği:

15 Hata Kaynakları

16 (i) Sabit hatalar (ii) Ölçme aracından kaynaklanan hatalar (iii) Ölçülen özellikten kaynaklanan hatalar (iv) Ölçme yapılan ortamdan kaynaklanan hatalar

17 Hata Türleri

18 (i) Sabit hatalar (ii) Sistematik (sistemli) hatalar (iii) Tesadüfi hatalar

19 Ölçmenin Standart Hatası Ölçme sonuçlarını tek bir değer olarak değil de, bir aralık değer olarak bakmak gerekmektedir.

20

21 Tutarlılık

22 Kararlılık Hatadan arınıklık Duyarlılık

23

24 Tek Uygulamaya Dayalı Yöntemler Eş Değer Yarılar (İki Yarıya Bölme) Yöntemi

25 Kuder-Richardson KR-20 ve KR-21 Formülleri Cronbach-Alfa Katsayısı

26 Birden Çok Uygulamaya Dayalı Yöntemler Test-Tekrar Test Yöntemi

27 Eş Değer (Paralel) Formlar Yöntemi

28 Güvenirliğe Etki Eden Etkenler Ölçme Aracının Güvenirliği Artırmada Bazı Genel İlkeler

29 (i) Soru sayısını artırmak: (ii) Soruları açık, net ve anlaşılır olarak hazırlamak: (iii) Soruların öğrenci seviyesine uygun olması: (iv) Öğrencilere yeterli zaman verilmesi: (v) Puanlamanın objektif olması: (vi) Cevaplayıcıların motivasyonu: (vii) Kopyanın engellenmesi:

30

31

32 Doğrudan gözlenebilen özellikleri ölçerken, daha duyarlı ölçümler yaparak daha doğru sonuçlar elde edebilmek için, duyu organlarımızın yetersiz kaldığı durumlarda bir takım araçlara başvuruyorsak, aynı şekilde eğitimdeki doğrudan gözlenemeyen özellikleri ölçerken de çeşitli ölçme araçlarından yararlanıyoruz. Karar alma eğitim kurumlarında en çok rastlanılan olgulardan biridir. Her gün farklı konularda pek çok kararlar alınmaktadır. Konu eğitim olduğu için de, alınan kararlardaki yerindelik ve isabetlilik oldukça önem kazanmakta ve üzerinde önemle durulması gerekmektedir. Karar almak için kullandığımız araçlar, ne derece doğru ve amaca hizmet eden bilgilere ulaşmamızı sağlıyorsa, alacağımız kararların yerindeliği ve isabetliliği de o derece artacaktır.


"Bu bölümde eğitimde kullanılan ölçme araçlarında bulunması gereken bir takım yapısal niteliklerin neler olması gerektiği üzerinde duracağız. Bilindiği." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları