Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

DÜNYA VE BİZ Dünyanın, ülkemizin ve ilimizin gündemi çok yoğun. Her tarafta büyük bir değişim ve dönüşüm var. Bütün değişimler gibi sancılı oluyor. Olumlu,

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "DÜNYA VE BİZ Dünyanın, ülkemizin ve ilimizin gündemi çok yoğun. Her tarafta büyük bir değişim ve dönüşüm var. Bütün değişimler gibi sancılı oluyor. Olumlu,"— Sunum transkripti:

1

2 DÜNYA VE BİZ Dünyanın, ülkemizin ve ilimizin gündemi çok yoğun. Her tarafta büyük bir değişim ve dönüşüm var. Bütün değişimler gibi sancılı oluyor. Olumlu, doğru, iyi ve güzel şeylerin yanında olumsuz, yanlış, kötü ve çirkin şeyler de var. Şu iki soruyu herkes kendi kendine sormalı: Ben bu değişime hazır mıyım? Ben hangi taraftayım?

3 Eğitim, her zaman olduğu gibi en önemli alan. Geleceğin toplumunu ve dünyasını biz inşa ediyoruz. Yaklaşık öğrencimiz var. Bunlar en geç yıl sonra toplumun en dinamik kesimini oluşturacak. İyi yetiştirebilirsek, yarının Şanlıurfa’sı bugünkünden daha huzurlu, daha müreffeh, daha güzel, daha yaşanabilir olacak. Aksi taktirde düşünmek bile korkunç. Ve bunun büyük sorumluluğu bizim omuzlarımızda.

4 Hedefimiz sağlıklı, ahlaklı, mutlu ve başarılı insanlar yetiştirmek. Din Dersi öğretmenleri buna, üstelik başına bir de “inançlı” sıfatı katıyor. İnanç, diğer vasıfları kazanmanın garantisi de oluyor. Bu sıralamaya dikkat! Sağlıklı, ahlaklı ve mutlu olmayan başarılı insanların ne kendine ne topluma bir hayrı yok.

5 Bu yolda Din Dersi ve Rehber öğretmenlere önemli görevler düşüyor. Sizler büyük bir sorumluluk üstlenmiş durumdasınız. İşiniz zor ama hakkı verilirse zevkli ve mutluluk verici.

6 KİŞİSEL GELİŞİM Kesinlikle “ben her şeyi biliyorum” demeyin. “Benden bu kadar” da demeyin. Öğretmenlik, resmi düzlemde yapılacak bir iş değildir. Sabır ve fedakarlık gerektirir. Yüreğini ortaya koymadan ve vicdani sorumluluk hissetmeden başarılı olunamaz.

7 O halde; İşinizi sevin. Sorumluluklarınızı kuşanın Görevinizin bilincinde olun. Mesaiye dikkat edin ama kendinizi mesai ile sınırlamayın Alanınıza hakim olun. Ve bilgilerinizi güncelleyin, kendinizi sürekli geliştirin.

8

9 Genelde şikayetçiyiz. Çocuklar şöyle, gençler böyle diye hep olumsuz örnekleri öne çıkarıyoruz. Ümitsizlik olmasa da zaman zaman karamsarlığa kapılıyoruz. Oysa iyi örnekler de var, belki de daha çok. Şöyle kendi zamanlarımızla, hatta daha evvelkilerle karşılaştıracak olursak moralimizi düzeltecek verilerin daha fazla olduğunu görürüz. Kötüler daha görünür olduğu için bize daha fazlaymış gibi geliyor belki de.

10 Gençlerden şikayet yeni bir durum değil. M.Ö asırlarda yaşayan Sokrates, şöyle demekten kendini alamamış “bu günün gençleri lüks ve gösteriş düşkünü, saygısız, başkaldıran, geveze ve obur yaratıklardır.” Sümerlerden kalan çivi yazılarında da, “şu gençliğin hali ne olacak ?” anlamına gelen yakınma sözleri bulunmuş. İsa’dan sekiz yüz yıl önce yasamış Hesiad isimli bir düşünür; “Günümüzün gençleri öyle umursamaz ki, ilerde ülke yönetimini ele alacaklarını düşündükçe umutsuzluğa kapılıyorum. Bizlere, büyüklere karşı saygılı olmayı, ağır başlı davranmayı öğretmişlerdi. Şimdiki gençler, kuralları hiçe sayıyorlar, çok duyarsızlar ve beklemesini bilmiyorlar…” demiştir.

11 Ama tabii bu, her şeyin güllük gülistanlık olduğunu göstermiyor. Oh be diyerek yan gelip yatacak halimiz yok. Zira günümüzde gençleri bekleyen tehlikeler daha büyük.

12 BÜYÜK RİSKLER VAR 1.Televizyon 2.İnternet ve internet kafeler 3.Yanlış anne-baba tutumları 4.Sokak ve çevre 5.Taciz, tecavüz 6.Şiddet 7.Suç örgütleri 8.Sigara, uyuşturucu, uçucu maddeler 9.Karşı cinsle ilişkiler 10.Sokakta çalışma, mevsimlik işte çalışma 11.Töre, kan davası, aşiretçilik 12.Evden kaçma, intihar 13.Irkçılık Daha neler neler…

13 TELEVİZYON Dünyanın en çok televizyon izleyen toplumu olduğumuz söyleniyor. Televizyon, herkes için ama özellikle çocuklar ve gençler için büyük tehlike. Çizgi filmler bile…

14

15 İNTERNET Daha da savunmasız yakalıyor gençlerimizi. En olmaz görüntüler, en kötü yazılar… Şiddet, porno, argo, küfür, tehlikeli arkadaşlıklar, sanal hayat, bağımlılık…

16 Yanlış anne ve baba tutumları…

17 Uyuşturucuya başlama yaşı 11’e düşmüş durumda.

18 Şiddetin her türlüsü gittikçe yayılıyor.

19 Taciz ve tecavüz olayları sanılandan çok fazla.

20 Kızlarla erkekler arasındaki uygunsuz ilişkiler çok küçük yaşlara kadar inmiş durumda.

21 İntihar, bizde yok diye seviniyorduk yakın zamana kadar. Ama son zamanlarda çok duyar olduk.

22 Kan davası ilimizde ne kadar yaygın.

23 Dünyada bu kadar çok ırk/kavim var. Ama ırkçılık büyük tehdit. Ülkemizde ve bölgemizde Türk, Kürt ve Arap kökenden gelen gençler arasında gittikçe artan bir tehlike olarak görülüyor.

24 ÇARE?

25 Çocuklarımızı ve gençlerimizi bu tehlikelerden ve risklerden koruyabilir miyiz? Bununla da bitmiyor tabii. Normal denilen bir hayatı yaşayan ama ahlak, davranış ve kişilik olarak problemli olan çocuklara karşı neler yapabiliriz? Son zamanlarda buna “değerler eğitimi” deniliyor.

26 Çocuklarımıza, Sevgi, saygı, merhamet, yardımlaşma, paylaşma, cömertlik, dürüstlük, çalışkanlık, fedakarlık, sabır, şükretme, adalet, hizmet aşkı, özgüven, idealizm gibi olumlu duygular nasıl kazandırılacak?

27 Kibir, kendini beğenme, yalan, dedikodu, bencillik, cimrilik, dalga geçme, alay etme, zarar verme, argo konuşma, sövüp sayma, gevezelik, haddini bilmeme, kural kaide dinlememe vb olumsuzluklardan nasıl korunacaklar?

28 NELER YAPILABİLİR?

29 Herkes için geçerli bir yol veya yollar var mı? Bu iş öyle bilgi aktarmak gibi değil. Bir defa bizimle bitmiyor. Üstelik zor. Zaman ve emek istiyor. Ama belki de çok kolay. Ne/neler yapabiliriz? SEVGİYLE BAŞARABİLİRİZ

30 Önce bilgi sahibi olmamız gerekiyor. Yapacağımız anketler, gözlemler, okul idaresi, öğretmen ve ailelerden alacağımız bilgilerle risk grubundaki öğrencileri tespit etmeliyiz. Televizyon ve internet bağımlısı olanları, Sigara, uyuşturucu ve madde bağımlısı olanları, Şiddete ve tehdide maruz kalanları, Tacize ve tecavüze maruz kalanları, İntihara eğilimli olanları, Özgüveni eksik, sevgisiz, ilgisiz olanları, Ailesi parçalanmış veya anne babasını kaybetmiş olanları, anne-babasının arasında kalanları, Travma geçirenleri, Her çeşit engelli olanları, Kan davalı aile çocuklarını, Çok yoksul olanları, Ve … Bu bilgiler ayrı ayrı dosyalanmalı.

31 Örnek olma Her zaman en etkili yol örnek olmaktır. Kılık kıyafetinden davranışlarına kadar. Samimiyet ve iyi niyet şart. Severek, yüreğe dokunarak mesafe almak şansımız daha fazla. Öğrenciler sizi sevmeli, güvenmeli, samimi bulmalı. Güler yüzlü, tatlı dilli, anlayışlı, şefkatli, sabırlı, fedakar olmalısınız.

32 Katı bir disiplin ters tepiyor. Gereksiz yasaklar, anlamsız kurallar tepkiye sebep oluyor. Şiddet uygulamak çözüm değil. Ama bu, kuralsızlık veya her şeyi hoş görmek anlamına gelmiyor.

33 Etkili bir dil. Etkili bir dinleme ve iletişim. Güven ve samimiyet. Anlayış ve hoşgörü. Acıyı ve sıkıntıyı paylaşma. Anlaşılır bir dil. Hayattan örnekler. Teselli. Ve rehberlik. Teorik değil, pratik. Çocuğa özel.

34 Sorunlu çocuklarla sınıf içinde değil birebir diyaloga geçmek gerek. Ayıplama, alay etme, hor görme, küçük düşürme vb çok yanlış. Kesinlikle uzun nasihatlerden kaçınmak gerek. En çok düştüğümüz yanlışlardan birisi bu.

35 Rol Model ihtiyacı Gençlerde, birilerini model alma ihtiyacı var. İyi modeller bulamazsa/sunamazsak boşluğu kötü modeller dolduruyor. Bugünün gençleri, şarkıcı, artist, manken, futbolcu vb rol model olarak alıyorlar ya da medya onlara bunları sunuyor. Gençlere iyi örnekleri tarihin derinliklerinden, kitapların arasından, hayatın içinden nasıl çıkarıp da örnek yapacağız? Yaşanabilir, ulaşılabilir, izinden gidilebilir örnekler…

36 Öğrencileri, yararlı etkinliklere yönlendirmek. Ders çalışan, kitap okuyan, sosyal ve kültürel çalışmalara katılan, enerjisini bu tür çalışmalarda boşaltan çocuklar, kolay kolay yanlış davranışlar içine girmezler. Unutmayalım ki her çocuk, dikkat çekmek, takdir edilmek, beğenilmek, sevilmek ister. Her çocuk derslerde veya sınavlarda çok başarılı olamayabilir. Ama hepsinin yetenekli ve başarılı olabileceği alanlar vardır. Bunları tespit edip ilgili öğretmenlerle görüşmek, yönlendirmek, teşvik etmek ve rehberlik yapmak gerekir.

37 Kitap okuma Her bakımdan en faydalı yollardan biri kitap tavsiye etmektir. Dili, konusu seviyesine uygun, sıkılmadan okuyabileceği kitaplar tavsiye edebiliriz.

38 İşbirliği imkanları Önce okul idaresi ile Diğer öğretmenlerle. Rehber Öğretmenlerle Din Dersi öğretmenlerinin işbirliği çok etkili olabilir. Velilerle Veli toplantıları çok iyi değerlendirilebilir Veli ziyaretleri çok etkili Aile eğitim seminerleri Sivil toplum örgütleri ile Kanaat önderleri ile Uzmanlarla Bütün bunlar, okul personelini ve velileri rahatsız etmeden; öğrencinin diğer çalışmalarını olumsuz etkilemeden yapılmalı.

39

40 Bazı Önemli Hususlar Ön yargıdan uzak sağlıklı bir iletişim Sen dili yerine ben dili Bilgi paylaşımı Her türlü komisyon, sosyal ve kültürel faaliyete aktif katılım Öğretmen seminerleri (çocukların ve gençlerin genel gelişim özellikleri, öğretmen öğrenci iletişimi, öğretmenler arası iletişim, öğretmen aile iletişimi ve kişisel gelişim vb Özel eğitime muhtaç öğrencilerle ilgili işbirliği BEP ve BÖP lerin hazırlanmasında ve uygulanmasında aktif destek Sınıflar düzeyinde veli toplantıları (Aile seminerleri) Sınıf öğretmenlerinin işbirliği ile aile ziyaretleri

41

42 REHBER ÖĞRETMENLER ARASI KOORDİNASYON VE İŞBİRLİĞİ Etkili bir iletişim ve işbirliği Doküman paylaşımı ve çalışmaların paylaşılması Özgün yöntemlerin paylaşılması Dayanışma ve koordinasyon Çevreyle iletişimde ortak tutum Sosyal faaliyetler

43

44 Değerler eğitimi ile ilgili olarak… Önce hedefleri belirlememiz gerekiyor. Sonra yine okul idaresi ve diğer öğretmenler işbirliği içinde uygun bir plan ve program. Hangi yanlış duygu, düşünce ve davranış veya hangi olumlu duygu, düşünce ve davranış üzerinde durulacak? Ne zaman, nerede, kimlerle, nasıl, hangi etkinlik yapılacak? Uygulama basamakları. Gözlem ve değerlendirme.

45 Örnek çalışmalar Huzurevi, Çocuk Esirgeme Kurumu, Engellilerle ile ilgili okullar, sivil toplum örgütlerini ziyaretler Kardeş okul uygulaması Yardım çalışmaları, giyecek, yiyecek, kırtasiye vb yardım kampanyaları Okuldaki fakir çocuklara yönelik çalışmalar Pet şişe kapağı, pil, kağıt vb toplama kampanyası. Geliri ile yardım yapılabileceği gibi çevre bilinci kazandırmada da faydası olabilir. Bu çalışmalara veliler ve diğer kuruluşlar da dahil edilebilir. Okuldaki fazla eşyalar ihtiyacı olan okullara verilebilir. Fidan dikim çalışmaları, okula, kardeş okula veya hatıra ormanı olarak

46 DERS VE SINAV BAŞARISI

47 Ders ve sınav başarısı, başarının tek ölçüsü değil, başarı göstergelerinden biridir. Ve elbette çok önemlidir. Şanlıurfa, pek çok sebep yüzünden eğitim-öğretim alanında sorunludur. Bu yüzden merkezi sistem sınavlarında il sıralamasında gerilerdedir. Bu durum kamuoyu tarafından eğitimcileri rencide edecek kadar şiddetle eleştirilmektedir. Ama bütün sorunlarına rağmen alınacak tedbirler ve yapılacak çalışmalarla bu durum bir ölçüde düzeltilebilir. Bu konuda rehber öğretmenlere de önemli sorumluluklar düşmektedir.

48 Yönlendirme: Çocuğun başarısı ve mutluluğu için çok önemli olduğu halde yönlendirme çalışmaları maalesef yeterince ciddiye alınmamaktadır. İlköğretimde 8. sınıf sonunda tercih aşamasında Ortaöğretimde 9. Sınıftan sonra ders seçimi, mesleki eğitimde alan ve dal seçimi, 12. sınıf sonunda ise bir yükseköğretim okulu ve meslek seçimi konularında Öğrencileri ve velileri yönlendirmek son derecede önemlidir. En önemli kriter öğrencilerin ilgisi ve yetenekleri olmalıdır.

49 Öğrencinin başarıya inandırılması: Öğrencide inanç, azim ve ümit olmalıdır. Dershane olmadan başaramam düşüncesinden kurtulmalı, sadece dersi dinleyerek ve kendi başına çalışarak da başarabileceğine inanmalıdır. Rehber Öğretmenlere büyük görev düşüyor. Öğretmenin dersi sevdirmesi, derse hazırlıklı girmesi, öğrencileri motive etmesi, öğrencinin seviyesine uygun ders anlatması, anlaşılmayan konuları tekrar etmesi, sorulara cevap vermesi son derecede önemlidir.

50 Hedef belirleme: Öğrencilerin çoğunun bir hedefi yok. Çoğu anne ve babasını mutlu etmek için çalışıyor. Her öğrenci için ayrı ayrı hedef belirlemenin çok faydası olacaktır. Her öğrencinin hedefi; başarısı, yeteneği ve ilgisi doğrultusunda, onlarla beraber belirlenmelidir. Veli bu konuda bilgilendirilmelidir. Hedef, yazılı hale getirilirse daha etkili olur.

51 Ders çalışma yöntemleri: Birçok öğrenci ders çalışma yöntemleri konusunda bilgisizdir. Her öğrencinin farklı bir öğrenme stili vardır. Onların bu yönleri tanınarak hangi derse nasıl çalışırsa daha başarılı olacağı konusunda bilgilendirilmesi çok faydalı olacaktır.

52 Ders çalışma ortamı: Evde uygun ortam için veliler bilgilendirilebilir. Öğrenci ders çalışırken aile eğlenirse olmaz. Her okul imkan ölçüsünde okulda da bu amaç için uygun bir mekan oluşturabilir. Pansiyonlarda etüt saatleri daha verimli hale getirilmelidir.

53 Dershane: İmkanı olan öğrencilerin iyi bir dershaneye yönlendirilmesi yararlıdır. Hangi öğrencinin hangi dershaneye gittiği bilinmeli, okul yönetimi veya öğretmenler o dershanelerle diyalog içinde olmalı, öğrencilerin dershaneye devamı, sınavlardaki başarısı takip edilmeli; işbirliği yapılmalıdır.

54 Uzman desteği: Bugün pek çok özel okul ve dershane, gerek öğrencileri, gerekse velilerini NLP(kişisel gelişim) uzmanlarının seminerlerine veya toplantılarına almaktadır. İnanç, azim, moral motivasyon konularında bu tür çalışmalar son derecede önemlidir. Okul-Aile Birliği veya sponsorlar yoluyla bu tür çalışmalar yapılabilir.

55 Kitap okuma: Okumanın sınav başarısına etkisi çok fazladır. Hızlı okuma, okuduğunu anlama, sentez ve analiz yapma, muhakeme gücü vb kitap okuyarak kazanılabilecek becerilerdir. Öncelikli olarak öğretmen ve öğrenci, hatta veliler kitap okumanın önemine ve başarıya etkisine inanmalıdır. Bunun için her türlü imkan seferber edilmelidir. Günlük kitap okuma saatleri en verimli şekilde mutlaka uygulanmalıdır. Okunacak kitapların içeriği ve dili önemlidir. Bunlar arasında kişisel gelişim kitaplarının bulunması özellikle tavsiye edilir.

56 Aile Eğitimi: Veli toplantıları, sadece notların aktarıldığı eski verimsiz şeklinden kurtarılmalı, daha kaliteli hale getirilmelidir. İmkan nispetinde ikramlarda bulunulabilir. Varsa bir salonda toplu konuşmalar yapılır, filmler, slayt sunuları izlettirilebilir. Ailelere yönelik eğitim seminerleri verilmelidir. Veli ziyaretleri çok etkilidir. Sadece sorunlu çocukların değil, başarılı çocukların, zeki ama ders çalışmayan çocukların da velileri ziyaret edilmelidir. Aileler başarı için aşırı baskı yapmamalı, tamamen kontrolsüz de bırakmamalıdır. Moral bozucu tavırlardan, çocuğu başkalarıyla kıyaslamaktan, potansiyelinin üzerinde beklentilerden, her türlü şiddetten uzak durmalıdır. Temizlik ve sağlıklı beslenmenin de başarıda etkisi olduğu öğrenci ve ailelerle mutlaka paylaşılmalıdır.

57 Devamsızlığın önlenmesi: Çocuğun zamanında okula gelmesi ve devamsızlık konusunda ailelerle sıkı bir iletişim kurulmalı. Çocuk bir derse bile girmezse, hatta geç girse bunun konuları anlamadaki olumsuz etkisi üzerinde durulmalı. Okula gelmeyen, geç gelen, okuldan kaçan çocuklarla ilgili olarak ailelere mutlaka bilgi verilmeli. Telefonlarla kısa mesaj, e- posta, yakınları kanalıyla bilgilendirme vb. Dönem başlarında, özellikle ikinci yarıyılda devamsızlığın mutlaka önüne geçilmelidir. Öğrencilerin devamsızlık yaptıkları zamanı değerlendirme oranları çok düşüktür. Oysa okula geldikleri zaman, öğretmenlerinin rehberliğinde çok daha verimli ders çalışabilirler.

58


"DÜNYA VE BİZ Dünyanın, ülkemizin ve ilimizin gündemi çok yoğun. Her tarafta büyük bir değişim ve dönüşüm var. Bütün değişimler gibi sancılı oluyor. Olumlu," indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları