Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Mehmet Akpınar Anaokulu Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri ÇOCUKLARIN GELİŞİMİNDE AİLENİN ÖNEMİ Semra PEKDA Ğ Psikolojik Danı ş man.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Mehmet Akpınar Anaokulu Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri ÇOCUKLARIN GELİŞİMİNDE AİLENİN ÖNEMİ Semra PEKDA Ğ Psikolojik Danı ş man."— Sunum transkripti:

1 Mehmet Akpınar Anaokulu Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri ÇOCUKLARIN GELİŞİMİNDE AİLENİN ÖNEMİ Semra PEKDA Ğ Psikolojik Danı ş man

2 OKULÖNCESİ DÖNEM(3-6 YAŞ) Her çocuğun farklı kişiliği ve uyum biçimi olmakla beraber her yaşa ait belli başlı bazı özellikler mevcuttur. Yeni doğan döneminden 6 yaşa kadar olan dönem yaşamın öğrenme, gelişim ve kişiliğin oluşumu açısından en önemli dönemidir. Bu dönemde bakım ve sevgi kadar çocuğun psikolojik, fiziksel ve zihinsel ihtiyaçlarını da tanımak ve karşılamak önem taşımaktadır. Çocuğun tüm ihtiyaçlarını uygun şekilde karşılamak ve onu sağlıklı yetişkin olarak hayata hazırlamak birinci derecede anne- babanın sorumluluğundadır. MEHMET AKPINAR ANAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

3 OKULÖNCESİ DÖNEM(3-6 YAŞ) Üç yaşından itibaren oyun çağına giren çocuk, motor becerilerinin gelişmesiyle çevre üzerinde egemenlik kurmakta ve bunu giderek genişletmektedir. Sayı sayma, şarkı-şiir öğrenme ve çevresindeki dünya hakkında sorular sorma gibi alanlarda dil ve zihinsel yetenekleri ilerlemektedir. Üç yaşındaki bir çocuk artık çevresinde kendisinden bağımsız bir dünyanın varlığını ve kendisinin de o dünya içinde bir birey olduğunu kabul etmiştir. MEHMET AKPINAR ANAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

4 3 YAŞıNDAKI ÇOCUK Koşarken ve büyük oyuncakları itip çekerken önüne çıkan engelleri aşabilir, üç tekerlekli bisiklete binebilir. Kendi giysilerini kısmen giyebilir. Uyku ve temizlik alışkanlıkları büyük ölçüde kazanılmıştır. Mükemmele yakın bir şekilde kendi kendilerine yemek yemeyi başarabilirler. Çocuğun 2 yaşlarından sonra başlatılan tuvalet eğitimi yaşlarda artık sonuç vermeye başlamıştır. 3 yaşındaki çocuğun bildiği kelime sayısı 1000'e ulaşır. Konuşma ve cümleler 3 yaş çocuğunda dilbilgisine daha uygun hale gelmiştir. Neden-sonuç ilişkisi bulunan düşüncelerini, tek bir cümlede ifade etmeye başlar, ancak konuşurken başkalarının görüş açısını dikkate almaz. Ayrıntıya girmeyen küçük kısa hikayelerden hoşlanır. MEHMET AKPINAR ANAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

5 3 YAŞıNDAKI ÇOCUK Dil, hareket ve toplumsal gelişim yönünden, büyük ilerleme gösteren 3 yaş çocuğu zengin bir hayal gücüne sahiptir ve bunlar gerçek olaylar, gerçek kişilermiş gibi davranır. Bu yaş grubu çocuklar son derece ben-merkezcidirler ve çoğunlukla kendi başlarına oynarlar. Kendi isteklerinin yerine getirilmesi konusunda ısrarcı olduğunda grup tarafından kabul görmediğini fark etmeye başlar. Onlarla birlikte olmak için zaman zaman onların isteklerine de cevap vermesi gerektiğini öğrenirler. Yetişkinlerin giysilerini giymekten, onların davranışlarını taklit etmekten, ev işlerine yardım etmekten, büyüklerin çeşitli davranışlarını yinelemekten zevk alır. MEHMET AKPINAR ANAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

6 4 YAŞ ÇOCUĞU İsteklerinin anında yerine getirilmemesini anlayışla karşılamayı öğrenmeye başlar. O artık kendi dışındaki dünyanın kuralları olduğunu ve başkalarının hak ve istekleri olduğunu görür ve beklemeyi öğrenir. 4 yaşında, üç yaşına göre daha sakin, daha uyumlu ve hareketlerini daha kolay kontrol edebilecek durumdadır. Bu dönemde çocuk kendisiyle oynayacak bir ya da iki arkadaşını seçmeye başlar. Oyun arkadaşları her iki cinsten de olabilmektedir. Rahatça koşmayı, zıplamayı, elini ve parmaklarını kullanmayı başarabilir. Kağıt, kalem, fırça ve boyalar bir önceki yaşından daha ustalıkla kullanılmaya başlanmıştır. Çevresini tanıma çabası içinde olduğundan sürekli sorular sorar ve açıklamaları dikkatle izler. Yetişkinlerle olumlu ilişkilerini sürdürürken kendi yaşıtı olan çocuklarla daha uzun süre birlikte olmaya başlar. Dört yaş çocuğu son derece açık sözlüdür, düşünceleri somuttur. MEHMET AKPINAR ANAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

7 5 YAŞ ÇOCUĞU Bu dönemde çocuk daha bilgili ve olgun bir birey görünümündedir. Çevresine karşı dostça bir yaklaşım içindedir. Çocuk çevresine ait yeni keşiflerde bulunur, yetişkin desteğine daha az ihtiyaç duyar. Kaslarının kontrolü gelişmiştir. Düzenli cümlelerle insanlarla olan kişisel ve sosyal ilişkileri artmıştır. Hep konuşmak ister. Yetişkinler gibi uzun cümleler kurmaya çalışır. Olayları ve masalların sırasını bozmadan anlatır. MEHMET AKPINAR ANAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

8 5 YAŞ ÇOCUĞU Oyunlarında genellikle yetişkinin ciddi uğraşlarını konu alır, oyunlarda öğretmen, anne-baba, doktor olur. Ev, el işlerine de ilgili olduğundan tamamlayabileceği görevler verilmeli ve böylece sorumluluk duygusunun gelişmesi desteklenmelidir. Grup oyunlarında beraberlik daha uzundur, grup üyeleri kuralları birlikte koyarlar. Genellikle canlı, neşeli ve hareketli bir görünüm içindedir. Kısaca 5 yaşındaki çocukta, motor dengenin, düşüncenin, bireysel-toplumsal ilişkilerin (benlik kavramının); evde okulda ve toplum içinde uyumun daha belirgin olduğu görülür. MEHMET AKPINAR ANAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

9 6 Y AŞ ÇOCUĞU Son çocukluk döneminde çocuk, motor ve dil gelişimi açısından büyük aşamalar kaydetmiş ve dengenin gelişmesi sonucu hızlı yürüyebilen, futbol oynayabilen, el-göz koordinasyonunun gelişmesi sonucu iki eli de bağımsız kullanabilen bir birey haline gelmiştir. Altı yaş çocuğu değişmekte olan bir çocuktur. Aileler çocuklarındaki bu ani değişiklikleri “ Bu çocuğa ne oldu? Bilmiyorum, çok değişti” şeklindeki sözcükleriyle dile getirirler. Daha tembel ve kararsız bir görünümdedirler. El işlerinde daha beceriklidirler. Kesip yapıştırır, boyama yapar, resim yapar, tüm araç ve gereçleri iyi kullanır. MEHMET AKPINAR ANAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

10 6 Y AŞ ÇOCUĞU Oyunlarda ve ilgi alanlarında kız ve erkek çocukları arasında farklılıklar gözlenir. Grup oyunlarından çok hoşlanırlar. Arkadaşlık çok önemlidir. Sık sık yaşıtlarıyla birlikte olmak ister. Değişik sosyal ortamlara ihtiyaç duyar. Bir çok hayali role girerler. Bazı sorumluluklar yüklenir, söylenenleri dikkatle dinlerler. Kendisiyle gerçek nitelikte eğitim uygulamaları yapılacak bir çağa gelmiştir. Kendini tanıma ve kanıtlama ihtiyacındadır. Bu nedenle başardığı ve çabaladığı konularda onu desteklemek ve ödüllendirmek olumlu yönlerini pekiştirmek açısından önem taşır. Çevresiyle,arkadaşlarıyla uyumlu ve dengeli ilişkiler kurmaya başlayan çocuk,cinsel kimlik gelişiminin verdiği bir ilgiyle,karşı cinsten arkadaşlarına farklı duygular besleyebilir ve aşık olduğunu söyleyebilir. MEHMET AKPINAR ANAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

11 OKULÖNCESİ DÖNEM(3-6 YAŞ) Kız çocuğu anneye hayrandır, anneyle bir arada bulunmaktan, onunla mutfakta iş yapmaktan çok hoşlanır. Annenin hoşuna gidecek işleri yapmaya özen gösterir. “Bak anne ben ne yaptım” diyerek ondan övgü bekler. Erkek çocuklar da babaya hayrandır. Onun gözünde babadan daha becerikli, daha akıllı ve daha güçlü kimse yoktur. Kızın anneyi benimsemesi, erkek çocuğunun da babayı örnek alması kişiliğin gelişmesinde en önemli olaydır. Erkek çocuk erkek kimliğini babaya benzeyerek, kız çocuk da kız kimliğini anneye benzeyerek kazanır. (Özdeşim) MEHMET AKPINAR ANAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

12 OKULÖNCESİ DÖNEM(3-6 YAŞ) Bu dönemde oyun çocuklar için ayrı bir özelliğe sahiptir. Biz yetişkinler gözüyle oyun, çocuğun eğlenmesine, oyalanmasına yarayan bir uğraştır. Oysa çocuk oynadıkça duyuları keskinleşir, becerisi artar. Çünkü oyun, çocuğun en doğal öğrenme ortamıdır. Duydukları, gördüklerini sınayıp denediği, öğrendiklerini pekiştirdiği bir deney odasıdır. Oynayan çocuk kendi küçük dünyasındadır. O dünyaya kendisi hakimdir. Kuralları kendisi koyar, kendisi bozar. Yaşıtları dışındaki kimsenin bu dünyaya girmesini istemez. MEHMET AKPINAR ANAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

13 KORKULAR Bu yaş korkuların sıkça görüldüğü bir yaştır. Bu korkularını tanımlamakta güçlükler yaşar. Çocuğun güçsüzlüğü ve bilmediklerinin çokluğu korkuları arttırabilir yaş çocuğu daha çok annesinden ayrılmaktan, ondan uzak kalmaktan korkar. Çocuk kendisine ya da yakınlarına bir şey olacağından korkar. Kaybetme korkusuna çok benzer olan bu duygu durumu çocuğun kendisini dış dünyadan gelebilecek tehlikelere karşı çok aciz hissetmesiyle de ilgilidir. Çocuk kendi başına bir şeyler başarabildiğinde, kendisini sevindiren bir şey yaptığında, bir durumu kontrol edebildiğinde ve değişim sağlayabildiğinde, kendi yeteneklerine, güçlerine inanmaya başlar ve özgüven oluşturur.

14 KORKULAR Bazı ebeveynler belirli bir takım nesneleri çocuğu korkutmak ve bazı davranışlarından vazgeçirmek için kullanırlar(“ölsem de kurtulsam”, “Köpek gelsin de seni yesin”…) Bu dönemde çocuk düş ile gerçeği tam ayırt edemediğinden bunları gerçek zannedip çok ciddi kaygı atakları yaşayabilir. MEHMET AKPINAR ANAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

15 İLGİ VE YETENEKLER Çocuklar, doğduklarında genlerinde bulunan yeteneklerle dünyaya gelirler. Sahip oldukları bu yetenekler işlenmeyi bekleyen cevherler gibidir ve yeteneklerin bir çoğu dört yaşına gelmeden kaybolup gider. Çocuklarımızda bulunan bu cevherleri çoğu zaman gözden kaçırır, fark etmeden kaybolup gitmesine seyirci kalabiliriz. Bu dönemde çocukların bazı özel yeteneklerini de anlamak mümkün olabilmektedir. Bunun için de çocuğun değişik malzemelerle tanışması önemlidir. 3-6 YAŞ DÖNEMİ

16 CİNSEL GELİŞİM Çocuk üç yaşına geldiğinde kız-erkek ayrımlarını fark etmeye ve cinsellik ile ilgili sorular sormaya başlar. Çocuklar bu yaşta vücutlarını tanımaktadırlar. Bu doğal bir gelişimdir. Anne-baba paniğe kapılmamalı çocuğun sorduğu sorulara doğru cevaplar vermelidir. Cevaplar ayrıntılı, uzun, çocuğun kavrayamayacağı kadar karmaşık olmamalıdır. Sadece çocuğun sorduğu kadarı anlatılmalıdır. Çünkü çocuk her yaşta farklı sorular sorarak meraklarını giderecektir. Çocukların bu yaşlarda mastürbasyon yaptığı görülür. Bu yaşlarda görülen bu durum ebeveynlerin sandığı kadar korkulacak bir durum değildir. Çocuğu korkutup yıldırmakla bunun önüne geçilemez. Bu durumun üzerine fazla gidilmezse, anne baba çocukla ilgilenmeye ona zaman ayırmaya başladıklarında bu olay kendiliğinden kaybolacaktır. MEHMET AKPINAR ANAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

17 A NNE - BABA OLARAK BU YAŞ DÖNEMLERINDE ÇOCUKLARA NASıL YARDıMCı OLABILIRIZ ? Çocuklar bu dönemde yetişkinlerden çok yaşıtlarıyla konuşmak isteyeceklerdir. Bu sebeple diğer çocuklarla bir arada olabilecekleri ortamlar hazırlanmalıdır. Bu dil gelişimi için de faydalı olacaktır. Okul öncesi eğitimini gerekli kılan nedenlerden biri de budur. Kararlarına saygı duyulmalıdır. Bu nedenle tartışma ve sürtüşmelerden kaçınılmalıdır. Düzen alışkanlığının kazandırılması için ""Oyuncakların dağılmış, istersen birlikte toplayalım"" diyerek teşvik edilmelidir. Ardından başarısı takdir edilmelidir. Aile bireyleri her konuda birlikte hareket etmeli ve kararlarında sürekliliğe önem vermelidir. MEHMET AKPINAR ANAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

18 A NNE - BABA OLARAK BU YAŞ DÖNEMLERINDE ÇOCUKLARA NASıL YARDıMCı OLABILIRIZ ? Bu dönemde çocuklarla konuşurken tam ve düzgün cümleler kurmaya özen göstermek gerekir. Çocukların sorgu çağını yaşadıklarının bilincinde olarak tüm sorularını sabırla yanıtlamak gerekir. Onlar dış dünyayı biz büyüklerin aracılığıyla öğreneceklerdir. Bütün bunları yapabilmek için çocuğa zenginleştirilmiş bir yakın çevre ortamı sunulmalıdır. Bu da evde televizyon seyretmek yerine, birlikte yürüyüş, tiyatro, sinema, müze, konser, maç gibi farklı türdeki ortak etkinliklerle mümkün olur. Anne babalar bu dönemde çocukların sorularına bıkmadan cevap verip, olayları sebep-sonuç ilişkisi içinde anlatırlarsa, hem çocukların sözcük bilgisini artırmış hem merak duygularını tatmin etmiş hem de olayları birbirine bağlamalarına yardım etmiş olurlar. MEHMET AKPINAR ANAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

19 A NNE - BABA OLARAK BU YAŞ DÖNEMLERINDE ÇOCUKLARA NASıL YARDıMCı OLABILIRIZ ? Çocukların zaman içerisinde bağımsızlıklarını öğrenebilmeleri için kendi kendilerine yetmelerine ortam hazırlamak gereklidir. Örneğin dolabından kendi elbisesini kendisinin tek başına seçmesine şans tanınmalıdır. Çocuklarınızın yerine her şeyi siz yapmayın. “Sende bu ailenin önemli bir üyesisin, artık bazı işleri yapabilecek hale geldin, senin yardımına ihtiyacımız var” şeklinde mesajlar verin. Çocuklarınıza yaşına ve cinsiyetine uygun sorumluluklar verin. Sevgi sözcüklerini çocuğumuza cömertçe kullanın; sarılmayı, öpmeyi asla ihmal etmeyin. Hiç bir zaman onu "sevgisizlik" le cezalandırmayın. Her davranışınızla hatta jest ve mimiklerinizle bile ona model olduğunuzu unutmayın. MEHMET AKPINAR ANAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

20 OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ÇOCUKLAR NEYE IHTIYAÇ DUYARLAR ? Fiziksel tehlikelerden korunmaya Yeterli beslenmeye ve bakıma Yakınlık kurabileceği bir yetişkine Bağımsızlık duygusunu geliştirebilme fırsatına Öz bakım becerilerini geliştirebileceği fırsatlara Stresten,şiddetten uzak bir ortamda yaşamaya MEHMET AKPINAR ANAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

21 OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ÇOCUKLAR NEYE IHTIYAÇ DUYARLAR ? Kendisine değer vermesi ve başarılarından gurur duyması için desteklenmeye Yaşayarak, keşfederek bir şeyler öğrenmeye Sorumluluk alabilmesi ve seçim yapabilmesi için fırsatlara Konuşma, hikaye anlatma ve şarkı söyleme yoluyla dil gelişiminin desteklenmesine MEHMET AKPINAR ANAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

22 OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ÇOCUKLAR NEYE IHTIYAÇ DUYARLAR ? Verdiği tepkileri anlayabilecek ve karşılık verebilecek bir yetişkine Hareket etme becerilerini geliştirebilmesi için fırsatlara İşbirliği, yardım ve paylaşmayı öğrenebilmesi için fırsatlara İç denetimi ve bir işi başarabilmesi için yüreklendirmeye ihtiyaç duyar. MEHMET AKPINAR ANAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

23 OKULÖNCESİ DÖNEM(3-6 YAŞ) Çocuğun ilk altı yılı, bireyin gelişiminin temel taşlarını oluşturması, temel bilgi ve becerilerin bu erken gelişim yıllarında kazanılması nedeniyle büyük önem taşır. 0-6 yaş arası çocuk gelişiminin hızla yönlendiği kritik yıllardır. Bu erken gelişim yıllarında temeli atılan beden gelişimi, psiko-sosyal gelişim ve kişilik yapısının, ileri yaşlarda yön değiştirmekten çok aynı yönde gelişme şansı daha yüksektir. Araştırmalar, çocukluk yıllarında kazanılan davranışların yetişkinlikte, bireyin kişilik yapısını, tavır, alışkanlık, inanç ve değer yargılarını büyük ölçüde biçimlendirdiğini ortaya koymaktadır. MEHMET AKPINAR ANAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

24 Ç OCUK, 0-6 YAŞ DÖNEMINDE, Yaşaması ve yaşama umutla, mutlulukla bakması gereken en önemli şeyi öğreniyor: Sevgiyi… Çocuk bu dönemde, ilerde kendisine başarı getirecek çok önemli bir şeyi yaşayarak öğreniyor: Özgüveni… Çocuk bu dönemde, ileride kendisine yardımcı olacak önemli bir şeyi keşfediyor: Yeteneklerini… Çocuk bu dönemde, kendi yaşıtlarıyla birlikte olabilmesini sağlayan çok önemli bir yeteneğini geliştiriyor: Paylaşmayı… Çocuk bu dönemde,kendisi için gerekli olan bir özelliğini geliştiriyor: Cesaretli olmayı … Çocuk bu dönemde, mutluluğu adına bir şey öğreniyor: İnsanlarla sağlıklı iletişim kurmayı… MEHMET AKPINAR ANAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

25 TEŞEKKÜRLER Semra PEKDAĞ Psikolojik Danışman MEHMET AKPINAR ANAOKULU REHBERLİK SERVİSİ


"Mehmet Akpınar Anaokulu Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri ÇOCUKLARIN GELİŞİMİNDE AİLENİN ÖNEMİ Semra PEKDA Ğ Psikolojik Danı ş man." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları