Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

PEDİATRİK REHABİLİTASYON Prof.Dr. Şafak Sahir Karamehmetoğlu İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon Anabilim Dalı.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "PEDİATRİK REHABİLİTASYON Prof.Dr. Şafak Sahir Karamehmetoğlu İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon Anabilim Dalı."— Sunum transkripti:

1 PEDİATRİK REHABİLİTASYON Prof.Dr. Şafak Sahir Karamehmetoğlu İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon Anabilim Dalı

2 ÖYKÜ (1) Prenatal: 1.Annenin yaşı 2.Geçirdiği hastalıklar 3.Mevcut hastalıkları 4.Alışkanlıkları 5.Aşırı kilo alma, verme

3 ÖYKÜ (2) Prenatal: 6. Kullandığı ilaçlar 7. Radyasyon 8. Travma 9. Rh uyuşmazlığı 10.Kalıtsal hastalık

4 ÖYKÜ (3) Perinatal: 1.Doğum süresi 2.Erken doğum 3.Anestezi 4.İlaçlar (indüksiyon) 5.Travma

5 ÖYKÜ (4) Perinatal: 6. Düşük doğum ağırlığı 7. Düşük apgar skoru 8. Kuvöz 9. Yoğun bakım 10.Emme refleksi ÖYKÜ (4)

6 ÖYKÜ (5) Postnatal: 1.Travma 2.Enfeksiyon 3.Metabolik hastalık 4.Damarsal anomali 5.Oksijensiz kalma ÖYKÜ (5)

7 Okul çağı: 1.Geçirdiği hastalıklar 2.Mevcut hastalıklar 3.Allerji 4.İlaçlar 5.Epileptik atak ÖYKÜ (6)

8 ÖYKÜ (7) Okul çağı: 6. Ameliyat 7. Travma 8. Kan basıncı 9. NDS 10.Beslenme

9 GELİŞİM Boy 2.Kilo 3.Baş çevresi 4.Büyüme 5.Takip

10 Motor işlevBilişsel işlev 0-1 aydüzenli uyur, uyanıkken hareketlidir, fleksor tonüs, otomatik refleks yürüme, yüzüstü yatarken başını yana çevirir, eller yumruk, yakalama Ağlar, sese döner, güven hissi, alışkanlık, annesi ile kendisini ayırt edemez 4 ayEllerinden tutulup oturtulmaya çalışıldığında başını orta hatta tutar, yüzüstü yatarken başını 90° kaldırır, sırtüstü döner, eller açıktır Beslenme şişesini tanır, güler, cevap verir gibi sesler çıkarır, kucağa alınmaktan hoşlanır 7 ayDesteksiz oturabilir, yüzüstü dönebilir, ayakta tutulduğunda zıplar, bir elden diğerine cisim geçirebilir, cisimleri çarparak ses çıkarır Aileden olanlarla olmayanları ayırt eder, düşen cisimleri takip eder, tek heceli kelimeler kullanmaya başlar, 10 ayEmeklemeye başlar, kısa süre ayakta durabilir, hafif “O” bacak vardır, lomber lordoz oluşur, parmaklarla tutar, başparmak işaret parmağı ile oppozisyon yapar, parmakları ile kendini besler Dikkat çekmek için bağırır, konuşmaları taklit etmeye çalışır, “mama” “baba” gibi kelimeleri anlamlı olarak kullanır, ayrılışlara uygun tepki verir GELİŞİM - 2

11 Motor işlevBilişsel işlev 14 ayYardımsız yürür, aşırı diz ve kalça fleksiyonu, ayağın yere tam teması söz konusudur, diz ve ayakta hafif valgus vardır. Küpleri üstüste dizelebilir, kalemi tüm avucu ile tutup karalayabilir. Aynı şekilde kaşık tutabilir, elbisesini çıkarabilir, Tek kelime konuşur, emirleri anlar, hareketleri anlamlandırır, utanır, kas ve eklemlerini kullanmaktan ve idrar ve gaita kontrolünden haberdardır. 18 ayYürürken topukla basmaya ve erişkin tip yürüme şekli oluşturmaya başlar, sandalyede oturur, geriye yürüyebilir, dominant el belli olur, kalem tutabilir Ev işlerini taklit eder, bardaktan içmeye başlar, vücut kısımlarını gösterir, hayır der, kendine ait bir dil oluşturur. 2 yılKoşar, merdiven çıkar, iner, iki bacağının üzerinde zıplar, 8 küplü kuleler yapar, başparmak ve işaret parmağı ile kalem tutar İki kelimeli cümleler kurar, fiil kullanır, ismini söyler, basit emirleri yerine getirir, sembolleri anlamlandırır 3 yılMerdiveni koşarak çıkıp inebilir, kolunu yukarı kaldırarak cisimleri fırlatabilir Tuvalet eğitimi tamamlanır, suçluluk duyar, cinsellik kavramı oluşur GELİŞİM - 3

12 Motor işlevBilişsel işlev 4 yılBir bacak üzerinde zıplar, plantar ark oluşur, mekik hareketi ile oturur, parmak ve el bileği hareketi ile kalemi rahatça tutar, makasla keser. Diğer çocuklarla oynar, hayali kişiler oluşturur, elbiselerini giyer çıkarır, geçmiş deneyimlerini anlatır, neden, nasıl ne zaman sorularını sormaya başlar 5 yılParmak ucunda zıplar, bir parmak ucunda 10 saniye kadar durur, basit insan çizebilir, kollarını uzatarak tutabilir Takım oyunu oynar, çatal kullanır, dişlerini fırçalar, akıcı konuşur, 10’a kadar sayar, çevresel etkenleri daha iyi anlamlandırır 6 yılBisiklet kullanır, alfabedeki harfleri yazabilir, topu tutar ve atar Çatal ve bıçağı rahatça kullanır, masa oyunları oynar, dil bilgisi kurallarına uyar, telaffuz normaldir 7 yılGYA giderek daha iyi hale gelir.Saçını tarar, kendi bakımından sorumlu tutulabilir, mantıklı düşünür GELİŞİM - 4

13 GENEL DURUM Ateş Tansiyon Nabız sayısı Vücut yapısı Renk değişikliği Ödem

14 FİZİK MUAYENE-1 Enspeksiyon (çok önemlidir!) Anne/babadan ayrılmaya tepkisi Görsel ve işitsel farkındalığı Genel tavrı (sakin/hiperaktif, uyumlu/zor) Etraftaki eşyalara ilgi (bilgisayar, oyuncak) Dikkat, konsantrasyon

15 FİZİK MUAYENE-2 Motor aktivitelerin şekli ve etkinliği Anne, baba ve doktorla iletişimi Anne, baba, doktora uygun davranış reaksiyonu Konuşma kalitesi Anne, babanın çocuklarına davranışı

16 Mavi sklera (osteogenesis imperfecta) Asimetrik yüz hatları (yüz felci) Sütlü kahverengi lekeler (nörofibromatozis) Skolyoz Ayak deformiteleri FİZİK MUAYENE-3

17 FİZİK MUAYENE-4 Palpasyon: Fontaneller Deri (ateş, terleme, soğukluk) Nodüller (romatizmal hastalıklar) Kaslar (tonüs, fibrozis, hipertrofi) Eklemler (şişlik, kızarıklık, hassasiyet)

18 FİZİK MUAYENE-5 Nörolojik muayene Refleksler(Moro, palmar, plantar Tonüs (hipertoni, hipotoni) Aktif hareket Kas kuvveti (0-5) Koordinasyon Duyu

19 FİZİK MUAYENE-6 EHA 1.Yatarken 2.Ayakta 3.Yürürken

20 FİZİK MUAYENE-7 EHA 1.Dirsek ekstansiyonu (- 25°) 2.Kalça ekstansiyonu (- 30°)

21 FİZİK MUAYENE-8 Yürüme bozuklukları 1.Asimetrik adım genişliği 2.Parmak ucunda yürüme 3.Çaprazlama 4.Trendelenburg (ördekvari) 5.Stepaj 6.İstemsiz hareketlerle yürüme

22 DUYU 1.ABDOMİNAL T6 – T 12 2.KREMASTERL1 – L2 3.ANALS4 – S5

23 DİĞER ORGANLAR 1.Kalp (anomali, miyopati, kolajen hastalık, spinal kord hasarı, Guillain Barré, polio, ilaç) 2.Akciğer (miyopati, travma, skolyoz, polio, cp) 3.Mesane (spina bifida, spinal kord hasarı) 4.Barsak (spina bifida, spinal kord hasarı)

24 FONKSİYONEL DEĞERLENDİRME 1.Görme 2.İşitme 3.Konuşma 4.Kaba motor 5.İnce motor 6.Sosyal davranış

25 Torakal instabilite kriterleri-2 HASTALIKLAR 1.Serebral palsi 2.Spina bifida 3.Travmatik beyin hasarı 4.Spinal kord yaralanması 5.Nöromüsküler hastalıklar 6.Ampütasyonlar 7.Romatizmal hastalıklar 8.Travma

26 SEREBRAL PALSİ Beyin hasarı İlerleyici değil Kalıcı Değişime uğrayabilen Hareket, tonus, koordinasyon ve postür bozukluğu

27 Rehabilitasyon Eğitim Ekip çalışması Ailenin katılımı

28 Baş Gövde Kollar Bacaklar Epilepsi Görme İşitme Konuşma Algılama Davranış bozuklukları Mental retardasyon

29 TİPLERİ Hareket, postür ve tonus bozukluklarına bağlı olarak değişik tiplerde görülür; 1. Spastik 2. Flask 3. Atetoz 4. Ataksik 5. Mikst paternler.

30 SPASTİK TİP 1. Hemiplejik 2. Diplejik 3. Kuadriplejik

31 FİZİK MUAYENE 1.Kas tonüsü  2.Derin refleksler  3.Primitif refleksler (+) 4.Postür anomalileri (+) 5.Motor gelişim  6.Anormal hareket (+)

32 Kas Testi 5/5Normal100 4/5İyi75 3/5Orta50 2/5Zayıf25 1/5Çok zayıf10 0/5Sıfır0 Derece%

33 Ashworth 0: Normal tonus 1: Çok hafif 2: Hafif 3: Orta derecede 4: Ciddi

34 EKİP 1.Fiziyatrist 2.Pediatrist 3.Fizyoterapist 4.Hemşire 5.Sosyal çalışmacı 6.Psikolog 7.İş Uğraşı Terapisti 8.Konuşma Terapisti 9.Özel Eğitim Öğretmeni 10.Çocuk Gelişim ve Eğitim Uzmanı 11.Çocuk Eğiticisi 12.Hasta ve ailesi

35 SP rehabilitasyonunda genel amaçlar 1.Anlaşılabilir konuşmayı öğretmek 2.Üst ekstremitelerini normale yakın kullanmasını sağlamak 3.Alt ekstremitelerini fonksiyonel kullanarak yürümeyi öğretmek 4.Normale yakın bir görünüm kazandırmak

36 Spastisitenin tedavisi 1.EHA egzersizleri 2.Uygun pozisyon 3.Germe egzersizleri 4.KK egzersizler 5.Lokal soğuk uygulama 6.Elektriksel stimülasyon 7.EMG biofeedback 8.Germe splintleri 9.Baklofen, diazepam 10.Lokal enjeksiyonlar (botulinum toxin A) 11.Tendon transferi, miyotomi, tenotomi 12.Ortezler ve yardımcı cihazlar

37 Rehabilitasyon bir süreçtir, kişiyi vergi mükellefi haline getirmedikçe başarılı sayılamaz.


"PEDİATRİK REHABİLİTASYON Prof.Dr. Şafak Sahir Karamehmetoğlu İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon Anabilim Dalı." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları