Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Türkiye’de Temiz Yakıtlar ve Araçlar Yuvarkak Masa Toplantısı, 4 Mayıs 2006, Neva Palas Hotel, Ankara TÜBİTAK MARMARA ARAŞTIRMA MERKEZİ YAKIT KALİTESİ.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Türkiye’de Temiz Yakıtlar ve Araçlar Yuvarkak Masa Toplantısı, 4 Mayıs 2006, Neva Palas Hotel, Ankara TÜBİTAK MARMARA ARAŞTIRMA MERKEZİ YAKIT KALİTESİ."— Sunum transkripti:

1 Türkiye’de Temiz Yakıtlar ve Araçlar Yuvarkak Masa Toplantısı, 4 Mayıs 2006, Neva Palas Hotel, Ankara TÜBİTAK MARMARA ARAŞTIRMA MERKEZİ YAKIT KALİTESİ VE DÜŞÜK KÜKÜRTLÜ YAKITLARIN KULLANIMINA YÖNELİK DEĞERLENDİRME Doç.Dr. Fehmi AKGÜN TÜBİTAK MAM Enerji Enst Müd Yard. PK Gebze KOCAELİ Tel: , Faks: –

2 Türkiye’de Temiz Yakıtlar ve Araçlar Yuvarkak Masa Toplantısı, 4 Mayıs 2006, Neva Palas Hotel, Ankara Sunum Planı Yakıt Kalitesi – Motor Performansı Yakıt Kalitesini Belirleyen Bazı Parametreler Düşük Kükürtlü Yakıtın Olumlu Etkileri Düşük Kükürdün Olumsuz Etkisi AB Dizel Emisyon Değerleri Ülkemizde durum Sonuç ve Değerlendirme

3 Türkiye’de Temiz Yakıtlar ve Araçlar Yuvarkak Masa Toplantısı, 4 Mayıs 2006, Neva Palas Hotel, Ankara Yakıt Kalitesi – Motor Performansı Performans –Güç –İlk tutuşma ve düşük sıcaklıkta çalışma –Yakıt tüketimi Emisyon Araç ömrü (yağlama) Konfor ve sessizlik …….

4 Türkiye’de Temiz Yakıtlar ve Araçlar Yuvarkak Masa Toplantısı, 4 Mayıs 2006, Neva Palas Hotel, Ankara Yakıt Kalitesini Belirleyen Bazı Parametreler Viskosite –Yakıtın uygun pompalanması –Yağlama özelliği Cetan sayısı (dizel) –İlk ateşleme ve rejime ulaşma açısından önemli –Soğukta çalışma ve ilk ateşleme durumunda yüksek Cetan sayısı. Kükürt İçerigi –Asit oluşumu ve korozyon etkisi –Partikül oluşumu –Eksoz gazı konvertörlerinin zehirlenmesini önleme Yağlama Özelliği –Düşük viskosite ve düşük kükürt içeriği ile daha az yağlama

5 Türkiye’de Temiz Yakıtlar ve Araçlar Yuvarkak Masa Toplantısı, 4 Mayıs 2006, Neva Palas Hotel, Ankara Düşük Kükürtlü Yakıtın Olumlu Etkileri Performans ve İleri sensör sistemi kullanılabilme olanağı: –Elektronik kontrol –Değişken yükte optimum yakıt enjeksiyonu –Yüksek basınçta yakıt besleme sisteminin kullanımı –Turbo uygulamaları –Yüksek hızlı motor dizaynı için gerekli optimum yanma kontrolü –Düşük sıcaklıklarda yeterli akışkanlık

6 Türkiye’de Temiz Yakıtlar ve Araçlar Yuvarkak Masa Toplantısı, 4 Mayıs 2006, Neva Palas Hotel, Ankara Düşük Kükürtlü Yakıtın Olumlu Etkileri Emisyonlar –Daha düşük SO2 emisyonu –Daha az partikül emisyonu –Konvertör kullanımı: Partikül ve NOx emisyonları için katalitik konvertörler kullanılabilmesi (daha az partikül oluşmasına rağmen) Kükürt konvertör dönüşüm veriminde ciddi düşüşlere ve tıkanmalara neden olmakta, SO2 nin H2O ile birleşerek oluşan H2SO4, özellikle motorun piston/segman bölgelerinde korozyona ve aşınmaya neden olmakta ve bakım maliyeti artmakta.

7 Türkiye’de Temiz Yakıtlar ve Araçlar Yuvarkak Masa Toplantısı, 4 Mayıs 2006, Neva Palas Hotel, Ankara Düşük Kükürdün Olumsuz Etkisi Performans –Cetan Sayısının düşmesi –Viskosite –NOx emisyonunda artış Konfor –Araç gürültüsü Düşük Kükürdün Olumsuz Etkisinin Giderilmesi için yakıt katkıları

8 Türkiye’de Temiz Yakıtlar ve Araçlar Yuvarkak Masa Toplantısı, 4 Mayıs 2006, Neva Palas Hotel, Ankara AB Dizel Emisyon Değerleri TarihCOHCHC+NOxNOxPM Dizel Euro (3.16)-0.97(1.13)-0.14(0.18) Euro 2, IDI Euro 2, DI a Euro Euro Euro ortası : Parantez içi değerlerler ABD Ulaştırma Bakanlığının belirlediği değerlerdir. Binek Araçlar için AB emisyon değerleri g/km

9 Türkiye’de Temiz Yakıtlar ve Araçlar Yuvarkak Masa Toplantısı, 4 Mayıs 2006, Neva Palas Hotel, Ankara AB’de Dizel Yakıtı Gelişimi AB’inde uygulanan dizel yakıtı standardı EN 590 dır. Dizel yakıtı için kükürt ieriğinin yıllara göre değişimi:  : Maksimum kükürt oranı 0.2% (wt.). Minimum setan sayısı 49.  : Maksimum kükürt oranı 0.05% (wt.) = 500 ppm  : Maksimum kükürt oranı 350 ppm. Minimum setan saysı 51.  : Maksimum kükürt oranı 50 ppm. Karayolu araçları için 10 ppm kükürt içeren dizel yakıtı bulunmalıdır.  : Maksimum kükürt oranı 10 ppm (karayolu ve yol dışı araçlar için).

10 Türkiye’de Temiz Yakıtlar ve Araçlar Yuvarkak Masa Toplantısı, 4 Mayıs 2006, Neva Palas Hotel, Ankara AB Kükürt Seviyeleri (ppm) Benzin: Euro 2: 500 Euro 3: 150 Euro 4: 50 Euro 5: 10 Dizel Euro 2: 500 Euro 3: 350 Euro 4: 50 Euro 5: 10

11 Türkiye’de Temiz Yakıtlar ve Araçlar Yuvarkak Masa Toplantısı, 4 Mayıs 2006, Neva Palas Hotel, Ankara Ülkemizde durum PROJENİN İZMİR Dizel Kükürt Giderme İZMİT Reformer ve Dizel Kük.Gid. KIRIKKALE Dizel Kük.Gid.ve Ref. Ünit. Mod. İZMİR Benzin Spesifik. İyileş Toplam Yatırım Tutarı Milyon USD Milyon USD Milyon USD 20 Milyon USD Kapasite (m3/gün) "8.500 (Dizel Kük.Gid.) (Yeni Ref.)" "4.500 (Dizel Kük.Gid.) (Reformer)" "3.900 (Reformate) (WCN)" Lisansör/Pak et Mühendislik UOP ABB / AXENS (IFP) - Yatırıma Başlama Tarihi İşletmeye Alma Tarihi

12 Türkiye’de Temiz Yakıtlar ve Araçlar Yuvarkak Masa Toplantısı, 4 Mayıs 2006, Neva Palas Hotel, Ankara Fırsatlar Refineri Yatırımları etkin bir şekilde yapılmakta Otomobil üreticileri konuya hakim Standart çalışmaları gelişime paralel olarak devam ediyor

13 Türkiye’de Temiz Yakıtlar ve Araçlar Yuvarkak Masa Toplantısı, 4 Mayıs 2006, Neva Palas Hotel, Ankara Bariyerler Daha çok bilinçli son kullanıcı Dağıtım kanallarının modernisazyonu Geçiş döneminin yaşanıyor olması –Dağıtım şirketleri –Kullanıcılar Çevre ülkelerde mevcut pazar yapısı

14 Türkiye’de Temiz Yakıtlar ve Araçlar Yuvarkak Masa Toplantısı, 4 Mayıs 2006, Neva Palas Hotel, Ankara Ar-Ge Başlıkları İleri Kükürt arıtma teknikleri Rafinerisazyon teknolojileri Araç ve Motor teknolojileri Fischer-Tropsch prosesleri Alternatif yakıt teknolojileri İleri Katalizör teknolojileri Mevcut Filoya uyum teknolojileri

15 Türkiye’de Temiz Yakıtlar ve Araçlar Yuvarkak Masa Toplantısı, 4 Mayıs 2006, Neva Palas Hotel, Ankara Sonuç ve Değerlendirme Düşük kükürtlü yakıt kullanımının faydası, bazı olumsuz yönlere rağmen, tartışılamaz. Geçiş sürecinde planlama ve bilinçlendirme önem arz etmekte. Daha nitelikli yakıt ve buna uygun araç geliştirilmesi önemli. AB ve ülkemize yayınlanmakta olan standartlar ile düşük kükürtlü yakıt kullanımını kaçınılmaz.

16 Türkiye’de Temiz Yakıtlar ve Araçlar Yuvarkak Masa Toplantısı, 4 Mayıs 2006, Neva Palas Hotel, Ankara TEŞEKKÜRLER TÜBİTAK MAM PK. 21, GEBZE,KOCAELİ Tel: ; Faks:


"Türkiye’de Temiz Yakıtlar ve Araçlar Yuvarkak Masa Toplantısı, 4 Mayıs 2006, Neva Palas Hotel, Ankara TÜBİTAK MARMARA ARAŞTIRMA MERKEZİ YAKIT KALİTESİ." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları