Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu1 Vücudumuz Bilmecesini Çözelim.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu1 Vücudumuz Bilmecesini Çözelim."— Sunum transkripti:

1 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu1 Vücudumuz Bilmecesini Çözelim

2 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu2 İçindekiler 1.Canlılar Neden Beslenir? 2.Besin İçerikleri ve Görevleri 2.1.Karbonhidratlar 2.2.Proteinler 2.3.Yağlar 2.4.Vitaminler 2.5.Su 2.6.Mineraller 3.Dengeli ve sağlıklı Beslenme 4.Besin ve Teknoloji 5. Besinlerin Sindirimi 6. Boşaltım 7. Sağlığa Zararlı Maddeler

3 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu3 Canlılar Neden Beslenir? Canlılar, yaşamlarını sürdürebilmek için beslenmek zorundadır.

4 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu4 Örneğin; yakıtı biten bir araba çalışmaz. Canlılar da beslenemediklerinde yaşayamazlar. Canlılar Neden Beslenir?

5 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu5 Sinek kuşu bir günde kendi ağırlıklarının yarısından fazla yiyecek tüketir. Buna rağmen çok büyüyemezler. O halde canlılar, yalnız büyümek için beslenmezler. Sinek Kuşu Canlılar Neden Beslenir?

6 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu6 Beslenme Nedir? İnsanın büyümesi ve gelişmesi (anne karnında ve daha sonra) sağlıklı üretken olarak yaşamını sürdürmesi için gerekli olan besinlerin alınmasıdır.

7 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu7 Beslenme Nedir? ( devam ) Sağlıklı büyüme, gelişme ve özellikle zeka gelişimi için yeterli ve dengeli beslenme şarttır.

8 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu8 Beslenme Nedir? ( devam ) Beslenme dokuların yenilenmesini ve bağışıklık sisteminin sağlıklı olarak çalışmasını sağlar.

9 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu9 İçeriklerine göre besinler 6 gruba ayrılır: 1.Karbonhidratlar 2.Proteinler 3.Yağlar 4.Vitaminler 5.Mineraller 6.Su

10 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu10 1. Karbonhidratlar Vücudumuzun asıl enerji kaynağıdır. Vücuda enerji veren besin öğelerinden biridir. Vücudun harcadığı enerjinin büyük bir bölümünü sağlarlar.

11 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu11 Karbonhidratlar ( devam) Beyin dokusu enerji için genellikle karbonhidratları kullanır. Ağır fiziksel hareketler için karbonhidratların daha elverişli enerji kaynağı olduğu bilinmektedir.

12 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu12 Karbonhidratlar ( devam) Proteinlerin enerji olarak kullanılmasını önleyerek proteine olan gereksinimi azaltırlar. Normal olarak günlük alınan enerjinin % 50-60'i karbonhidratlardan gelmelidir.

13 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu13 Karbonhidrat içeren besinler: Buğday Mısır Arpa Yulaf Patates Şeker kamışı

14 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu14 2. Proteinler Proteinler vücudumuzda yapıcı ve onarıcı olarak görev yapar. Proteinler kas ve diğer yumuşak dokular ile enzimlerin temel yapıtaşlarıdır. Proteinler enerji sağlamaktadır fakat bu onların temel görevi değildir.

15 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu15 Proteinler ( devam ) Büyüme ve gelişme, doku yapımı ve onarımı, enfeksiyonlara karşı savaşan bağışıklık hücrelerinin oluşumu, hormonların yapımı en başlıca görevleridir.

16 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu16 Protein içeren besinler: Et Süt Peynir Yoğurt Yumurta Balık Tahıllar Kuruyemiş

17 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu17 3. Yağlar Vücudumuz gereksinim duyduğu enerjiyi ilk önce karbonhidratlardan sağlar. Ama fazla enerji gerektiren işler yaptığımızda karbonhidratlardan aldığımız enerji yetersiz kalır. Uzun süre aç kaldığımızda da enerjimiz azalır. Bu gibi durumlarda gereksinim duyulan enerji yağlardan sağlanır.

18 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu18 Yağlar ( devam ) Suda çözünmeyen, en çok enerji veren besin öğesidir. Deri altı yağ tabakası vücut ısısının kaybını önler. Yağ, organları çevreleyerek dış etkenlerden korur, midenin boşalmasını geciktirir.

19 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu19 Yağlar bitki ve hayvanlardan elde edilir. Zeytin Ayçiçeği Yer fıstığı Susam Soya bitkileri Badem Kabak çekirdeği Fındık Mısır Ceviz Bu besinler bol miktarda yağ içerir.

20 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu20 Yağ bakımından zengin hayvanlar besinler: Balık Süt Tereyağ Kaymak Et ve et ürünleri

21 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu21 4. Vitaminler Vitaminlerin büyüme ve sağlıklı nesillerin oluşmasına, sinir ve sindirim sistemlerinin normal çalışması, besin öğelerinin elverişli kullanılması ve vücut direncine yardım gibi görevleri vardır.

22 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu22 Vitaminler ( devam ) Vitaminlerin yetersiz alınımında vücut çalışmasında bozukluk ortaya çıkar. Vitaminler vücudumuzda düzenleyici olarak görev yapar.

23 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu23 Vitaminler yağda ve suda eriyenler olarak iki gruba ayrılır: YAĞDA ERİYEN VİTAMİNLER A, D, E ve K vitaminleridir. SUDA ERİYEN VİTAMİNLER B grubu vitaminler ile C vitaminidir.

24 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu24 Vitaminler ( devam ) B grubu ve C vitaminleri suda eriyen vitaminler olduğundan, vücudun ihtiyacından fazla alınması durumunda idrar yoluyla atılırlar. Yağda eriyen vitaminler A, D, E, K'dir. Vücuda fazla alındığında, vücutta depo edilerek zararlı etki gösterebilirler.

25 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu25 A vitamini Enfeksiyonlara karşı direnci arttırır normal büyüme, üreme, kemik ve diş gelişimi, görme için gereklidir. Cildin tırnakların ve saçların sağlıklı kalmasını sağlar. Diş ve dişetleri için büyük önem taşır.

26 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu26 A vitamininin bulunduğu besinler: Yumurta Süt Buğday Mantar Baklagiller Taze fasulye Domates Kereviz Havuç Avokado Fıstık Ceviz

27 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu27 B vitaminleri B vitaminin bulunduğu besinlerden belirli miktarda yenmelidir.

28 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu28 B vitaminlerinin bulunduğu besinler: Tahıl ve tahıl ürünleri Yumurta Süt ve süt ürünleri (peynir, yoğurt vb.) Kırmızı et Sebzelerin çoğunda bulunur.

29 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu29 C vitamini Vücudumuz C vitaminini üretemez bitkiler ve bazı hayvanlar bu vitamini üretebilmektedir. Besinlerle alınan vitamin 2 saat içersinde kullanılır, 4 saat sonunda kandan uzaklaşır. Yaraların iyileşmesini, damarların sağlıklı olamalarını sağlar.

30 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu30 Vücudun savunma sistemini artırıcı etkisi vardır. C vitamini eksikliğinde diş eti kanamaları ve çekilmeleri olur.

31 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu31 C vitamininin bulunduğu besinler: Turunçgiller Domates Çilek Maydanoz Lahana Patates Kuşburnu Böğürtlen Koyu yeşil yapraklı sebzeler

32 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu32 D Vitamini İnce bağırsaklardan kalsiyumun emilmesine yardımcı olur, kalsiyumun kemiklerde ve dişlerde tutulmasını sağlar.

33 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu33 D vitaminlerinin bulunduğu besinler: Süt Yumurta Balık Balık yağı Tereyağ Sebzeler Peynir Güneş (D vitaminin ortaya çıkabilmesi için güneşe ihtiyacı var)

34 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu34 E vitamini Yaşlı kişilerde bağışıklık sistemini güçlendirir. Hücrelerin daha uzun yaşamasını ve yenilenmesini sağlar.

35 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu35 E vitaminlerinin bulunduğu besinler: Kereviz Maydanoz Ispanak Lahana Mısır yağı Mısır Yulaf Buğday Tohumlu besinler Soya fasülyesi yağı Arı sütü Ceviz Marul Tere

36 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu36 K vitamini Karaciğere gelen Kvitamini burada üretilen bazı pıhtılaşma faktörlerinin yapımında rol alır. Kvitamini takviyesi yanlızca kanamalı hastalarda verilir.

37 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu37 K vitamininin bulunduğu besinler: Ispanak Kabak Marul Yeşil domates Yeşil biber İnek sütü Peynir Tereyağı Yumurta Kırmızı et Pirinç Karaciğer Mısır Muz Şeftali Çilek

38 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu38 Vitaminler ( devam ) Vitamin AdıÖnlediği Aksaklık A vitaminiGece körlüğü D vitaminiRaşitizm (Kemiklerde bozukluk) E vitamini Kısırlık ve üreme bozukluğu K vitaminiKanın pıhtılaşması B vitaminiBeri beri,kansızlık C vitamini Skorbüt (diş etinde kanama)

39 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu39 VitaminlerBulundukları BesinlerVücuttaki Fonksiyonları A vitamini Balık yağı yumurta sarısı, süt, peynir karaciğer yeşil sebzelerde bulunur. Büyüme ve gelişmeyi sağlar. Vücudu enfeksiyonlara karşı korur.Gece körlüğünü önler D vitamini Balık yağı, karaciğer yumurtada bulunur. Vücuttaki Ca, P dengesini sağlar. Kemiklerin gelişmesini sağlar.Çocuklarda Ultraviyole ışınların Etkisiyle deride üretilir. Raşitizmi önler E vitamini Yeşil sebze, karaciğer et ve bitkisel yağlarda bulunur. Üreme organlarının gelişmesini sağlar ve kısırlığı önler. K vitamini Yeşil sebzeler karaciğer ve yumurtada bulunur. Eksikliğinde kanın pıhtılaşması gecikir.Kalın bağırsaktaki Bakterileri tarafından sentezlenir. B vitamini Tahılların kabuklarına, et, süt, karaciğer ve yeşil sebzelerde bulunur. Karbonhidrat, yağ ve proteinlerin vücut içinde kullanılmasında katalizör olarak görev yapar.Kansızlığı önler. C vitamini Yeşil sebze ve meyvelerde bulunur.Bağ dokusunun oluşması için gereklidir. Skorbit hastalığını önler. Vücudu enfeksiyonlara karşı korur.

40 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu40 5. Su Vücudumuzun yaklaşık %70’ i sudur. Su vücudumuzda düzenleyici olarak görev yapar. Canlıların yaşamsal faaliyetlerini sürdürebilmesinde suyun büyük önemi vardır.

41 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu41 Su ( devam ) Vücuda enerji vermediği, içinde bazı mineraller dışında besin öğesi bulunmadığı halde, su içmeden 3 gün kadar yaşayabiliriz. Yeterince su içilmediği zaman kalsiyum gibi bazı mineraller böbreklerde çökerek böbrek taşına neden olabilir.

42 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu42 Su ( devam ) Su, yediğimiz gıdalardaki besin öğelerinin çözünüp sindirilmesi ve emilmesi, vücut sıcaklığının ayarlanması ve vücuttan atık maddelerin uzaklaştırılmasını sağlar. Sağlık açısından yetişkin bir insanın günde 8-10 bardak su içmesi gereklidir.

43 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu43 Canlılar İçin Suyun Önemi Çok iyi bir çözücüdür. Besin maddelerini taşır. Metabolizma olaylarını hızlandırır. Vücut ısısının fazlası dışarıya suyla atılır. Besinlerin sindirimi suyla yapılır.

44 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu44 6. Mineraller Vücudumuzda düzenleyici olarak görev yaparlar. Mineralleri yediğimiz yiyecek ve içeceklerden alırız. Bütün minerallerin vücutta farklı etkileri olmasına karşın, genel olarak kemik gelişimi, büyüme, kas kasılması, kan yapımı, sinir iletimi ve su dengesinin sağlanması gibi önemli görevler üstlenirler.

45 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu45 Mineraller ( devam ) Besin ÇeşitleriÖncelikli Görevleri KarbonhidratlarEnerji Verici ProteinlerYapıcı ve Onarıcı YağlarEnerji Verici VitaminlerDüzenleyici Su ve MinerallerDüzenleyici

46 Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu46 KAYNAKLAR agligi/agizdissagligi.htmlhttp://www.bilkent.edu.tr/~bilheal/uremes agligi/agizdissagligi.html gisi.htmhttp://www.herbalistatabay.com/saglikbil gisi.htm afik_guvenligi_alkollu_arac_kullanma.as phttp://www.trafik.gov.tr/trafik_guvenligi/tr afik_guvenligi_alkollu_arac_kullanma.as p fik/message/4129?viscount=100http://health.groups.yahoo.com/group/tra fik/message/4129?viscount=100 İlköğretim Fen ve Teknoloji Ders Kitabı 5 İlköğretim Fen ve Teknoloji Öğrenci Çalışma Kitabı 5


"Onur Subaşı & Tuba Sarıoğlu1 Vücudumuz Bilmecesini Çözelim." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları