Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Dr. Nilüfer Oral İstanbul Bilgi Üniversitesi Hukuk Fakültesi

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Dr. Nilüfer Oral İstanbul Bilgi Üniversitesi Hukuk Fakültesi"— Sunum transkripti:

1 Dr. Nilüfer Oral İstanbul Bilgi Üniversitesi Hukuk Fakültesi
İklim Değişikliği ile Mücadelede Yeni Rejime Doğru: Lima’dan İpuçları COP-20 Lima’nın Türkiye Açısında Sonuçları ve 2020 sonrası Yol Haritasının Değerlendirilmesi Dr. Nilüfer Oral İstanbul Bilgi Üniversitesi Hukuk Fakültesi

2 İklim Müzakereleri 2020 sonrası 2015 Parıs 1992 BMiDÇS + 2004 KYOTO
2020 öncesi *Cancun vaadler *Kyoto 2

3 İklim Müzakereleri Genel Olarak
Non-Annex Parties Developed/Developing countries Annex Parties

4 İklim Müzakereleri 1992 Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi (BMIDÇS) ve 3. maddedeki prensipler Ortak fakat farklı sorumluluklar ve ulusal imkanlara göre Hakkanilik ilkesi Sürdürülebilir kalkınma hakkı (Tarihi sorumluluk)

5 İklim Müzakereleri Gelişmiş Taraf ülkeler ve Gelişmekte olan Taraf ülkeler arasında bölünme Geçmiş tarihi sorumluluk ile geleceğin tarihi sorumluluğu Sürdürülebilir kalkınma hakkı Arttırılmış azaltım hırsı Finans MRV

6 ABD-Çin Anlaşması 9-11 Kasım 2014 tarihleri arasında Pekin’de gerçekleştirilen Asya-Pasifik Ekonomi İşbirliği Örgütü Zirvesi’nde iki ülke iklim değişikliği ile mücadele konusunda anlaştığını açıkladı. ABD, 2050 itibariyle ekonomi genelinde % 80’lik azaltım yapacağını, bu amaçla emisyonlarını 2025 yılı itibariyle 2005 yılı seviyesine göre % 26 ile 28 azaltmayı hedeflediğini duyurdu. ÇİN, 2030’da en üst seviyeye ulaşacak olan emisyonlarını azaltmak için yenilenebilir enerji ve enerji verimliliği yatırımları yapacağını ilan etti. Anlaşmaya varılmasında Çin’deki aşırı hava kirliliğinin de etkili olduğu ifade edildi.

7 2020 SONRASI AVRUPA BİRLİĞİ (AB)
23 Ekim 2014 BM İklim Zirvesi’nde, AB tarafından yılında; Emisyonların 1990 yılına göre en az % 40 azaltılacağı, Yenilenebilir enerjinin payının en az % 27’ye çıkarılacağı, En az % 27 düzeyinde enerji verimliliği sağlanacağı açıklanmıştır.

8 2020 ÖNCESİ 2009 Copenhag Mütabakatı vaadler (pledges)
Türkiye bildirimde bulunmadı ve Copenhag Mütabakatını onaylamadı

9 ULUSLARARASI EMİSYON AZALTIM ÇABALARI 2020 ÖNCESİ EK - 1 TARAFLARI (Copenhag pledges)
Baz yıla göre emisyon azaltımı ABD 2020 yılında 2005 yılının %17 altı Kanada Japonya 2020 yılında 2005 yılına göre %3.8 İzlanda 2020 yılında 1990 yılının %15 altı Avustralya 2020 yılında 2000 yılının %5 altı Avrupa Birliği 2020 yılında 1990 yılının %30 altı Kazakistan 2020 yılında 1992 yılının %15 altı, 2050 yılında 1992 yılının %25 altı Lihtenştayn 2020 yılında 1990 yılının %20 altı Monako 2020 yılında 1992 yılının %30 altı, 2050 yılında karbon nötr Yeni Zelanda 2020 yılında 1990 yılının %5 altı Norveç 2030 yılında karbon nötr İsviçre 2020 yılında 1990 yılının en az % 20 altı Ukrayna 2020 yılında %20, 2050 yılında %50

10 ULUSLARARASI EMİSYON AZALTIM ÇABALARI 2020 ÖNCESİ EK - 1 DIŞI TARAFLAR
Baz yıla göre emisyon azaltımı Antigua ve Barbuda 2020 yılında 1990 yılının %25 altı Marshall Adaları 2020 yılında 2009 yılının %40 altı Moldova 2020 yılında 1990 yılının en az %25 altı BAU Senaryosuna göre emisyon azaltımı Brezilya 2020 yılında %36,1 ila %38,9 Şili 2020 yılında %20 (başlangıç yılı: 2007) Endonezya 2020 yılında %26 İsrail 2020 yılında %20 Meksika 2020 yılında %30 Papua Yeni Gine 2030 yılından önce en az %50 Güney Kore Singapur 2020 yılında %16 Güney Afrika 2020 yılında %34 Emisyon yoğunluğunda azaltım Çin 2020 yılında 2005 yılına göre %40-45 Hindistan 2020 yılında 2005 yılına göre %20-25 Karbon Nötrlüğü (Sıfır Karbon) Bhutan Yutak alanlarla eşitlenecek Kosta Rika 2021 yılından itibaren Maldivler 2020 yılından itibaren

11 2009 Kopenhag – 2014 Lima arası bazı temel gelişmeler
Hızlı Başlangıç Finans (Fast-Track Finance) kuruldu. Düşük karbon ekonomisine geçiş hedefi konuldu Yeşil İklim Fonu oluşturuldu Uyum Çerçevesi ve Uyum Komitesi kuruldu Teknoloji Mekanizması ve bunun için bir Yürütme Komitesi (Technology Executive Committee) ile İklim Teknoloji Merkezi ve Ağı kuruldu Gelişmekte olan ülkelerin ulusal imkanlarına uygun azaltım eylemlerinin (NAMA) NAMAlar için ayrı bir sicil kuruldu Yeni bir MRV sistemi kuruldu: Gelişmekte olan ülkeler ve gelismis ulkelere gore farkli REDD+ somutlaştı ve kural kitabı kabul edildi Kyoto Protokolü'nün ikinci dönemi için karar alındı ( ) 2020 yılına kadar salım sınırlandırma ve azaltım taahhütleri yılına göre toplam olarak en az %25-40 azaltımaları gerekiyor Artırılmış Eylem İçin Durban Platformu Geçici Çalışma Grubu'nun (AWG-ADP) kuruldu Çalışması en geç 2015 yılında bitecek ve 2020 yılında yürürlüğü girecek ve tüm Taraflarca uygulanılacak bir protokol, veya başka hukuki bir enstruman veya hukuki gücü olan ve mütabakat sağlanılmış bir sonuç verecek Geçici Arttırılmış Eylem İçin Durban Platformu Çalışma Grubunun kurulmasını ve 2012 yılında yeni bir sürecin acilen başlatılmasına karar verildi. Uluslararası Kayıp ve Zararların Telafisi (Loss and Damage) için yeni bir mekanizmanın ve İcra Komitesinin kuruldu Tüm Taraf ülkeler 2015 yılında kabul edilecek olan ve 2020 yılında yürürlüge girmesi öngörülen yeni anlaşmanın bır hazırlık çalışması olan Intended Nationally Determined Contribution hazırlamaları kararı.

12

13 20. TARAFLAR KONFERANSI COP 20 - GÜNDEM
1. Organizasyonel Konular 2. Yardımcı Organların Raporları 3. Durban Güçlendirilmiş Eylem Platformu Geçici Çalışma Grubu Raporu 4. Sözleşmenin 17. maddesi gereğince Tarafların önerilerinin değerlendirilmesi 5. Sözleşmenin 15. maddesi gereğince Tarafların önerilerinin değerlendirilmesi 6. Adaptasyon Komitesi Raporu 7. Kayıp ve Zararlara İlişkin Varşova Uluslararası Mekanizması. 8. Teknoloji transferi ve teknoloji mekanizması 9. gözden geçirme 10. Sözleşmenin Madde 4 paragraf 2 (a) ve (b)’nin yeterliliğinin ikinci gözden geçirmesi 11. Finansa İlişkin konular 12. Ek-I ülkelerinin raporları 13. Ek-I dışı ülkelerin raporları 14. Kapasite geliştirme 15. Sözleşmenin Madde 4., 8. ve 9. paragraflarının uygulanması 16. Cinsiyet ve iklim değişikliği 17. Yardımcı organlar tarafından taraflar konferansına atıfta bulunulan hususlar 18. İdari, finansal ve kurumsal konular 19. Üst düzey bölüm 20. Diğer konular

14 20. TARAFLAR KONFERANSI CMP 10 - GÜNDEM
1. Organizasyonel konular 2. Yardımcı Organların Raporları 3. Temiz Gelişme Mekanizmasına İlişkin Konular 4. Ortak Uygulamaya İlişkin Konular 5. Uyum Komitesi Raporu 6. Adaptasyon Fonu 7. Kyoto Protokolü taahhütleri istekliliğinin arttırılmasına ilişkin Bakanlar Toplantısı raporu 8. Ek-1 ülkelerinin raporları 9. Doha kararları metninin G bölümünün açıklanması 10. Kyoto Protokolü altında kapasite geliştirme 11. Kyoto Protokolü madde 2.2 ve 2.3 ile madde 3.14’e ilişkin hususlar 12. Yardımcı organlarca Taraflar Konferansına atıfta bulunulan hususlar 13. İdari, finansal ve kurumsal konular 14. Üst düzey bölüm 15. Diğer konular

15 Intended Nationally Determined Contributions

16 Varşova kararı

17 Intended Nationally Determined Contributions (INDC)
Varşova kararı 1/CP.19 2(b) To invite all Parties to initiate or intensify domestic preparations for their intended nationally determined contributions, without prejudice to the legal nature of the contributions, in the context of adopting a protocol, another legal instrument or an agreed outcome with legal force under the Convention applicable to all Parties towards achieving the objective of the Convention as set out in its Article 2 and to communicate them well in advance of the twenty-first session of the Conference of the Parties (by the first quarter of 2015 by those Parties ready to do so) in a manner that facilitates the clarity, transparency and understanding of the intended contributions, without prejudice to the legal nature of the contributions;

18 Intended Nationally Determined Contributions (INDC)
Varşova kararı 1/CP.19 INDC (Niyet edilen ulusal olarak belirlenmiş katkılar ) – bağlayıcı değil ve herkez kendi katkısını kendisi belirliyor Bottom-up approach (ABD yaklaşımı) vs. top-down Karar gönüllülük ilkesine göre (“invites”) Tüm Taraf ülkelere uygulanılıyor (all Parties) Eklere referans yok Şefaflık (incelenilecek) 2015 yılın ilk çeyreği (Paris´den çok önce) Azaltım konusundaki çabaların durum tespiti yapma amacı Eksik olan ortak bir hedef yılı ( ??)

19 LIMA Kararı

20 Intended Nationally Determined Contributions
Amacı: Azaltım (Mitigation) Endüstriyel çağından öncesine göre 2°C altı hedefe ulaşabilmek için azaltım hırsını arttırmak 2015 /2020 Paris anlaşmasına hazırlanmak ve tarafların azaltım konusunda nasıl bir katkı yapabileceklerin bilerek anlaşmaya varmak. Mevcut azaltım vaadleri hedef için yetersiz. Tartışma noktaları Sözleşme ve prensiplere sadık kalmak Zorunlu veya gönüllü olması Uyumun (adapatation) dahil edilmesi Kayıp ve zararın (loss and damage) dahil edilmesi Gelişmiş ülkelerin yeterli finans desteği sağlamaları

21 COP 20 Lima Kararı (INDC) Operative paragraphs 8. Notes that the arrangements specified in this decision in relation to intended nationally determined contributions are without prejudice to the legal nature and content of the intended nationally determined contributions of Parties or to the content of the protocol, another legal instrument or agreed outcome with legal force under the Convention applicable to all Parties;

22 COP 20 Lima Kararı (INDC) 10. Agrees that each Party’s intended nationally determined contribution towards achieving the objective of the Convention as set out in its Article 2 will represent a progression beyond the current undertaking of that Party; Türkiye´nin henüz bir ´undertaking´ı yok.

23 COP 20 Lima Kararı (INDC) 12. Invites all Parties to consider communicating their undertakings in adaptation planning or consider including an adaptation component in their intended nationally determined contributions;

24 COP 20 Lima Kararı (INDC) 14. Agrees that the information to be provided by Parties communicating their intended nationally determined contributions, in order to facilitate clarity, transparency and understanding, may include, as appropriate, inter alia, quantifiable information on the reference point (including, as appropriate, a base year), time frames and/or periods for implementation, scope and coverage, planning processes, assumptions and methodological approaches including those for estimating and accounting for anthropogenic greenhouse gas emissions and, as appropriate, removals, and how the Party considers that its intended nationally determined contribution is fair and ambitious, in light of its national circumstances, and how it contributes towards achieving the objective of the Convention as set out in its Article 2;

25 COP 20 Lima Kararı (INDC) 15. Reiterates its call to developed country Parties, the operating entities of the Financial Mechanism and any other organizations in a position to do so to provide support for the preparation and communication of the intended nationally determined contributions of Parties that may need such support

26 COP 20 Lima Kararı (INDC) 16. Requests the secretariat to:
(a) Publish on the UNFCCC website the intended nationally determined contributions as communicated; (b) Prepare by 1 November 2015 a synthesis report on the aggregate effect of the intended nationally determined contributions communicated by Parties by 1 October 2015;

27 COP 20 Lima sonuçları 2 hafta ve son 48 saat uykusuz tartışmaların sonucunda hukuken son derece zayıf bir karar 2015 Paris için Gelişmiş ve tarihi sorumluluk taşıyan ile gelişmekte olan ülkeler olarak tartışma devam edecek Zayıf bir karar çıkabilir Kesin belirlenmiş taahhütler yerine her tarafın kendi belirlediği katkılar ´contribution´ olarak kalabilir (Kyoto´dan farklı) Bottom-up approach (ABD) Değişimin başlangıcı mı? Eklere atıf yok – tüm Taraflar Bu yaklaşım 2015 anlaşmasına yansıyacak mı?

28 Paris 2015

29 Sorular? Nasıl bir hukuki form alacak? Ekler sistemi devam eder mı?
Yeni kategoriler olacak mı? INDC bilgileri nasıl kullanılacak? Kesin taahhütler olacak mı? Kyoto esnek mekanizmaların yerine ne alacak? Karbon emisyon ticaret nasıl devam edecek? Kyoto gibi cezai yaptırım mekanizması olacak mı?

30 Gelişmekte olan ülkeler
Görüşler ABD Gelişmekte olan ülkeler ´….we would not support a post-2020 agreement based on a 1992-era bifurcated approach. The only case in which we would be able to consider a bifurcated approach would be on the basis of categories that are updated, in line with evolving realities, not categories fixed in a time that will be nearly 30 years old when the new agreement comes into effect. ´ 1992 Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi (BMIDÇS) Gelişmiş ülkeler daha fazla sorumlu tutuluyor (tarihi sorumluluk) 3. maddedeki prensipler Ortak fakat farklı sorumluluklar ve ulusal imkanlara göre Hakkanilik ilkesi Sürdürülebilir kalkınma hakkı

31 Mevcut taslak non-paper
3. All Parties to take action and cooperate to further implement the Convention in order to reach its ultimate objective as stated in its Article 2 on the basis of equity and in accordance with their evolving common but differentiated responsibilities and respective capabilities by achieving an emissions pathway consistent with limiting the global average temperature increase to below 2°C or 1.5°C above pre-industrial levels, which entails: Ensuring significant global greenhouse gas emissions reductions over the next few decades or a 40–70 per cent reduction in global greenhouse gas emissions below 2010 levels by 2050 and near zero emissions of CO2 and other long-lived greenhouse gases by the end of the century; Ensuring resilience and adaptive capacity to the adverse effects of climate change, while recognizing the local, national and global dimensions of adaptation; Ensuring that all investments are resilient to climate change and facilitate the transition to low-emission development paths and the adequacy of finance, technology and capacity-building support towards achieving the implementation of this agreement.

32 Mevcut taslak non-paper
D. Mitigation 93 Long-term and global aspects of mitigation 13. All Parties to make efforts and cooperate to enhance mitigation ambition to ensure that the aggregate level of mitigation commitments/contributions increases over time to achieve the long-term emission reductions in the context of Article 2 of the Convention: In the form of: a. A long-term decarbonisation pathway:  Consistent with carbon neutrality/net zero emissions by 2050, or full decarbonisation by 2050 and/or negative emissions by 2100;  Consistent with science/ Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) (e.g. 40–70 per cent below levels by 2050);  Consistent with emissions peaking for developed countries in 2015 aiming at zero net emissions by 2050;  Consistent with a peaking of global greenhouse gas emissions as soon as possible, reaffirming that the time frame for peaking will be longer in developing countries. b. A global carbon budget to be divided amongst Parties in accordance with historical responsibilities, ecological footprint, capabilities, and state of development; c. A maximum concentration of greenhouse gases in the atmosphere of below 350ppm CO2 eq.

33 Mevcut taslak non-paper
D. Mitigation Commitments/contributions on mitigation 14. All Parties to progressively enhance the level of ambition of their mitigation commitments/contributions such that each commitment/contribution is of a type, scope, scale and coverage no less ambitious compared with those previously undertaken within this agreement or under the Convention and its Kyoto Protocol (KP).

34 Mevcut taslak non-paper
K. Time frames and process related to commitments/contributions Commitment/contributions 59. Pursuant to Article 2 of the Convention, Parties to periodically communicate or update their commitments/contributions: Option 1: Every 5 years for all Parties or every 5 years for developed country Parties only; Option 2: Every 5 years indicating the commitment/contribution for the subsequent 5-year period as well as an indicative commitment/contribution for the following 5-year period; Option 3: Every 10 years; Option 4: For a period to be determined by the governing body. The scope of the commitments/contributions will: a. Be nationally determined; b. Be defined by the provisions of this agreement; c. Include mitigation, adaptation, finance, technology, and capacity-building; d. Include mitigation, recognizing that commitments on adaptation, finance, technology and capacity- building are subject to separate provisions under this agreement.

35 TÜRKİYE

36 Türkiye ve INDC Temel soru; Türkiye sürdürebilir kalkınma çerçevesinde düşük karbon ekonomisine nasıl geçecek? IPCC İklim değişikliği sürdürebilir kalkınmaya engeldir.

37 Türkiye Çevre ve Şehircilik Bakanlığı´nın hazırladığı
İklim Değişikliği Stratejisi Vizyon İklim değişikliği ve kalkınma politiklarını entegre etmek Enerji verimliliği yaygınlaştırmak Temiz ve yenilenebilir enerji kaynaklarını kullanımını arttırmak Aktif katılım sağlayan ve yüksek yaşam kalitesiyle refahı tüm vatandaşlarına düşük karbon yoğunluğu ile sunulabilen bir ülke olmak

38 Türkiye Çevre ve Şehircilik Bakanlığı´nın hazırladığı İklim Değişikliği Eylem Planı ve Stratejisi INDC´nin temelini veriyor: Enerji Ulaşım Sanayii Eksik olan: Sayısallaşmış hedef (quantification) Zamanlama (time) Kapsam (scope) Yöntem (process) Referans noktası (reference point) Global olarak nasıl bir katkı sağliyoruz

39 Eylem Planı ve Enerji AMAÇ E1. Enerji yoğunluğunun düşürülmesi HEDEF E1.1. Yürütülen ve planlanan çalışmalar kapsamında birincil enerji yoğunluğunun, 2015 yılında 2008 yılına göre %10 oranında azaltılması HEDEF E yılına kadar enerji verimliliğine yönelik kapasitenin geliştirilmesi HEDEF E1.3. Enerji verimliliğine yönelik Ar-Ge çalışmalarının desteklenmesi HEDEF E1.4. Enerji verimliliği uygulamaları için ETKB tarafından verilen teşvik miktarının 2015 yılına kadar %100 artırılması AMAÇ E2. Temiz enerjinin üretim ve kullanımdaki payının artırılması HEDEF E2.1. Yenilenebilir enerjinin elektrik üretimindeki payının artırılmasının sağlanması HEDEF E2.2. Yenilenebilir enerji kaynaklarının kullanımının artırılması için 2015 yılına kadar kapasitenin geliştirilmesi HEDEF E2.3. Yenilenebilir enerji kaynaklarından üretim yapmak üzere 2023 yılına kadar teknolojik gelişim sağlanması AMAÇ E3. Temiz k.mür teknolojileri ve verimlilik artırıcı önlemler uygulanarak elektrik üretiminde k.mür kullanımından kaynaklanan sera gazı emisyonunun sınırlandırılması HEDEF E yılına kadar k.mürle çalışan mevcut termik santrallerin ortalama çevrim verimlerinin artırılması AMAÇ E4. Elektrik dağıtımında kayıp ve kaçakların azaltılması HEDEF E yılına kadar ülke çapında elektrik dağıtım kayıplarının %8’e indirilm

40 Türkiye´nin İklim Değişikliği Eylem Planı 2011-2023
SANAYİ AMAÇLAR HEDEFLER AMAÇ S1. Sanayi sekt.ründe enerji verimliliğinin arttırılması HEDEF S1.1. Sera gazı emisyonlarının sınırlandırılmasına ve enerji verimliliğine yönelik yasal düzenlemelerin yapılması HEDEF S1.2 Sanayi sekt.ründe enerji kullanımından (elektrik enerjisi payı dâhil) kaynaklanan sera gazı emisyonlarının sınırlandırılması AMAÇ S yılına kadar sanayi sekt.ründe üretilen GSYİH başına eşdeğer CO2 yoğunluğunun azaltılması HEDEF S2.1. Sera gazı emisyonlarının sınırlandırılmasına yönelik mali ve teknik altyapının geliştirilmesi HEDEF S yılına kadar sanayi sekt.ründe sera gazı emisyonlarının sınırlandırılmasına yönelik yeni teknolojilerin geliştirilmesi ve kullanılması AMAÇ S3. İklim değişikliği ile mücadeleye yönelik olarak sanayi sekt.rü kapasitesinin gü.lendirilmesi HEDEF S yılına kadar sanayi sekt.ründe sera gazı emisyonlarının sınırlandırılmasına yönelik bilgi altyapısının oluşturulması

41 BMİDÇS TÜRKİYE KARARLARI
TARİHÇE COP 7, Marakeş : Taraflar özel koşullarımızı tanımaya davet edildi. COP 16, Cancun : Özel koşullarımız tanındı. COP 17, Durban : Özel koşullarımız teyit edildi; ülkemize sağlanacak desteğin modalitelerinin belirlenmesine ilişkin müzakerelerin sürdürülmesi kararlaştırıldı. COP 18, Doha : Ülkemize sağlanacak desteğe ilişkin kuralların belirlenmesine için yol haritası oluşturulması kararlaştırıldı. Mayıs 2013 : Sekretarya teknik kağıdı hazırladı. COP 19, Varşova : SBI müzakerelerinde Tarafımızdan «teknik kağıdın kabul edilir olmadığı» bildirildi. Şubat-Mart 2014 : Sekretaryaya teknik kağıdın geliştirilmesini teminen bir Kağıt (Non-Paper) tevdi edildi. SBI Başkanı, Sekretarya ve ilgili taraflarla temaslarda bulunuldu. Haziran 2014 : SBI 40 oturumları sonucunda aşağıda yer alan taslak karar metni ortaya kondu. Peru’daki 20. Taraflar Konferansında Türkiye için yeni bir COP kararı alınması beklenmektedir.

42 COP 20 Türkiye kararı 1. Recognizes the opportunities for Parties included in Annex I to the Convention whose special circumstances are recognized by the Conference of the Parties to benefit, at least until 2020, from support from relevant bodies established under the Convention and other relevant bodies and institutions to enhance mitigation, adaptation, technology, capacity-building and access to finance; 2. Encourages Parties included in Annex I to the Convention whose special circumstances are recognized by the Conference of the Parties to fully utilize those opportunities;

43 COP 20 Türkiye kararı 3. Urges Parties included in Annex II to the Convention which are in a position to do so, through multilateral agencies, including the Global Environment Facility within its mandate, relevant intergovernmental organizations, international financial institutions, other partnerships and initiatives, bilateral agencies and the private sector, or through any further arrangements, as appropriate, to provide financial, technological, technical and capacity-building support to Parties included in Annex I to the Convention whose special circumstances are recognized by the Conference of the Parties in order to assist them in implementing their national strategies, actions and plans on climate change mitigation and adaptation, and developing their low-emission development strategies or plans in accordance with decision 1/CP.16.

44 Green Climate Fund (Yeşil İklim Fonu)
Objectives and principles “[i]n the context of sustainable development, the Fund will promote the paradigm shift towards low emission and climate-resilient development pathways by providing support to developing countries to limit or reduce their greenhouse gas emissions and to adapt to the impacts of climate change, taking into account the needs of those developing countries particularly vulnerable to the adverse effects of climate change.” The Fund is also to be guided by the principles and provisions of the Convention and to be guided by the Conference of the parties.

45 Green Climate Fund (Yeşil İklim Fonu) ve Türkiye
Eligibility The Governing Instrument, paragraph 35, “[a]ll developing country Parties to the Convention are eligible to receive resources from the Fund.” The Green Climate Fund is mandated to finance “agreed full and agreed incremental costs for activities to enable and support enhanced action on adaptation, mitigation…” and “support developing countries in pursuing project-based and programmatic approaches in accordance with climate change strategies and plans, such as low-emission development strategies or plans, nationally appropriate mitigation actions (NAMAs), national adaptation plans of action (NAPAs), national adaptation plans (NAPs) and other related activities.”

46 Türkiye ve 2015 Paris 2015 Paris anlaşmasından beklentimiz nedir?
Form Azaltım Uyum Teknoloji ve ArGe Finans Raporlama MRV Esnek mekanizmalar… 2015 Paris anlaşması hazırlıklarımız katılımcı bir şekilde yapılıyor mı? Sivil toplum İş dünyası

47 Teşekkür ederim


"Dr. Nilüfer Oral İstanbul Bilgi Üniversitesi Hukuk Fakültesi" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları