Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Beden dili ve yalan analizi

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Beden dili ve yalan analizi"— Sunum transkripti:

1 Beden dili ve yalan analizi

2 Sandalyeye binmek Yüzyıllar önce insanlar kendilerini düşmanların mızrak ve sopalarından korumak için kalkanlar kullanırlardı. Bugünse, uygar insan fiziksel veya sözel olarak saldırıya uğradığında aynı korunma hareketini simgelemek üzere etrafında ne bulursa onu kullanır. Sandalye binicilerinin çoğu konuşulanlardan sıkıldıklarında başkalarının veya grupların kontrolünü ellerine geçirmeye çalışan baskın kişiler olup sandalyenin arkalığı da grubun diğer üyelerinden gelebilecek ´saldırılara´ karşı iyi bir koruma olanağı sağlar. Sandalye binicisini etkisiz hale getirmenin en kolay yolu arkasında durmak veya oturarak onun kendini saldırılara maruz hissetmesine neden olmak ve konumunu değiştirmeye zorlamaktır. Peki ya döner bir sandalyeye binmiş biriyle teke tek karşılaşmayı nasıl halledersiniz? Konuşmaya ayakta durarak ve sandalye binicisine yukarıdan bakarak devam edin ve kişisel alanına girin. Bu onu çok rahatsız edecek ve pozisyon değiştirir.

3 Pamuk toplayıcı Birisi başkalarının görüş veya davranışlarını onaylamadığı ama kendi görüşünü bildirmekten de çekindiğinde yaptığı sözel olmayan hareketler açığa vurulmayan bir görüşten kaynaklanan hareketler olup bunlara yerine koyma hareketleri denir. Kıyafetlerinin üzerinden hayali pamukçuklar toplamak da bu hareketlerden biridir. Bu durumda avuçlarınızı açarak ´Peki ne düşünüyorsun?" veya ´Bu konuda bazı düşüncelerin olduğunu görüyorum. Bunları bana anlatır mısın?´ deyin. Kollarınız ayrı, avuçlarınız görünür şekilde arkanıza yaslanın ve cevabı bekleyin. Karşınızdaki sizinle fikir birliğinde olduğunu söyler ama pamukçuk toplamaya devam ederse gizli itirazını keşfetmek için daha doğrudan bir yaklaşım gerekebilir.

4 Eller başın arkasında Bu hareketi ´her şeyi bilenler´ kullanır ve çoğu kişi bu hareketi sinir bozucu bulur. Avukatlar meslektaşlarıylayken bu hareketi ne kadar bilgili olduklarının bir göstergesi olarak sık sık kullanırlar. Ayrıca kişinin o bölgenin sahibi olduğuna dair bir alan işareti olarak da kullanılabilir. Bu hareketle başa çıkmanın birkaç yolu vardır. Kişinin üstün tavrının nedenini öğrenmek istiyorsanız avuçlarınız yukarı doğru olarak öne eğilin ve ´Bu konuda bilgili olduğunu görüyorum. Yorumda bulunmak ister misin?´ deyin. Ardından avuçlarınız hâlâ görünür şekilde olarak geriye yaslanın ve cevap bekleyin. Bunu yapmak için yetişemeyeceği bir yere bir şey koyup ´Bunu gördün mü?´ diyerek onu öne eğilmeye zorlayabilirsiniz.

5 Saldırganlık hareketleri
Bu durumların hepsinde de kişiyi saldırgan bir tavır belirtmek için kullanılan en yaygın hareketlerden biri olan eller kalçada pozunda görürüz. Bazı gözlemciler bu harekete ´hazır olma´ adını vermişlerdir. Bu da bazı bağlamlarda doğru olsa da temel anlamı saldırganlıktır. Bu duruşa ayrıca hedeflerini elde etmek üzere hazır durumdayken bu duruşu kullananlardan hareketle ´iş bitirici´ duruşu da denmektedir. Her iki durumda da kişi bir şey konusunda harekete geçmeye hazır olduğundan bu gözlemler de doğru olsa da saldırgan, ileriye doğru bir hareket olarak kalır. Erkekler bu hareketi yaygın olarak kadınların yanında saldırgan, baskın bir erkek tavrı göstermek için yaparlar.

6 Başlangıç pozisyonu Başlangıç Pozisyonu Bir konuşma veya görüşmeyi sona erdirme arzusunu gösteren hazır olma hareketleri her iki el de dizlerin üzerinde olarak öne eğilme (Şekil 101) veya her iki elle de sandalyeyi kavrayarak öne eğilmedir (Sekil 102). Bir konuşma sırasında bu hareketlerden biriyle karşılaşmanız durumunda öncülüğü ele alıp konuşmayı sizin bitirmeniz daha akıllıca olabilir. Bu da psikolojik bir avantaj elde ederek kontrolü elinizde tutmanızı sağlar.

7 Erkek erkeğe saldırganlık
Tipik eller kalçada ve başparmaklar kemerde hareketleriyle birbirlerini ölçüp biçen iki erkek görülmektedir. Her ikisinin de belli bir açıyla birbirlerinden uzağa dönük olması ve vücutlarının alt kısımlarının gevşek olması nedeniyle bu iki erkeğin farkında olmadan birbirlerini değerlendirmekte olduklarını ve saldırmalarının beklenmeyeceği sonucuna varmak hatalı olmaz. Konuşmaları havadan sudan veya dostça olabilir ama eller kalçada hareketleri sona erip de eller açık hareketlere geçmeden tamamen rahat bir ortam olamayacaktır. Bu iki adam ayakları yere sımsıkı basarak doğrudan birbirlerine bakıyor olsalardı kavga çıkması pek muhtemel olurdu.

8 Gözlük hareketleri Neredeyse insanlar tarafından kullanılan tüm yapay yardımcılar kullanıcısına pek çok açıklayıcı hareket yapma fırsatı tanır ve gözlükler de kesinlikle buna istisna değillerdir. En yaygın hareketlerden biri çerçevenin saplarından birini ağza götürmektir Desmond Morris nesneleri dudaklara veya ağza götürmenin kişinin bebekken annesinin göğsünde hissettiği güvenlik duygusunu anlık olarak yeniden yaşamaya çalışması olduğunu söyler. Yani gözlükleri ağza götürme bir güven ve rahatlama hareketidir. Pipo içmek gibi gözlükleri ağza götürmek de bir kararı bekletmek veya geciktirmek için kullanılabilir. Görüşmeler sırasında bu hareketin genellikle tartışmanın sonunda kişiden karar vermesi istendiğinde ortaya çıktığı görülmüştür. Sürekli olarak gözlükleri çıkarıp camlarını temizlemek de gözlük takanların karar verirken zaman kazanmak için uyguladıkları başka bir yöntemdir. Birisinden karar vermesi istendikten sonra bu hareketle karşılaşılırsa genellikle sessizlik en iyi taktiktir.

9 Açıklık ve dürüstlük Tarih boyunca açık avuç gerçek, dürüstlük, sadakat ve teslimiyetle bağdaştırılmıştır. Pek çok yemin el kalbin üzerindeyken edilirken mahkemelerde tanıklık ederken avuç havada tutulur. Birinin açık ve dürüst olup olmadığını anlamanın en anlamlı yollarından biri avuç hareketlerine bakmaktır. Örneğin, insanlar tamamen açık veya dürüst olmak istediklerinde her iki avuçlarını da karşılarındaki insana açık tutarak "Sana karşı tamamen dürüst olacağım" gibi bir şeyler söylerler Pazarlamacılara, müşteri satılan malı neden alamayacağını anlatırken onun avuçlarına bakmaları öğretilir. Gerçek nedenler sadece avuçlar açıktayken söylenir.

10 Ağız koruyucu Ağız koruyucu bir çocuğununki kadar kolay anlaşılır olan çok az yetişkin hareketinden biridir.Beyin bilinçaltından söylenen yalan dolu sözleri bastırmaya çalışırken el ağzı örter ve başparmak da yanağa bastırılır. Bazen bu hareket ağzın üzerine getirilen birkaç parmak veya hatta kapalı bir yumruktan ibaret olabilir ama anlamı aynı kalır. Ağzı koruma hareketinin bu bölümde daha sonra bahsedilecek olan değerlendirme hareketleriyle karıştırılmaması gerekir.

11 Avuç hareketleri Üç tane temel avuçla kumanda hareketi vardır: avuç yukarıya bakıyor, avuç aşağıya bakıyor ve avuç kapalı parmak ilerde konumu. Üç konumun farklarını şu örnekle gösterebiliriz: birisinden bir kutuyu kaldırıp aynı odadaki başka bir yere taşımasını istediğinizi varsayalım. Aynı ses tonu, aynı sözcükler ve aynı yüz ifadesini kullandığınızı ama sadece avuç konumunuzu değiştirdiğinizi varsayalım. Avcun yukarı bakması sokaktaki dilencinin dilenme hareketini andıran şekilde edilgin ve tehdit etmeyen bir harekettir. Kutuyu taşıması istenen kişi bu isteğin baskısını hissetmeyecek ve normal ast/üst ilişkisinde bu talebin kendisini tehdit ettiğini düşünmeyecektir. Avuç aşağı doğru çevrildiğinde anında daha otoriter olursunuz. İstekte bulunduğunuz kişi kutuyu kaldırması için bir emir verdiğiniz hissine kapılır ve onunla ilişkinize bağlı olarak size tepki duyabilir. Avuç yumruk şeklinde kapalıdır ve ileriye uzatılan parmak konuşanın dinleyicisini figüratif olarak dövdüğü sembolik bir copa dönüşür. İleriye uzatılan parmak özellikle konuşma temposuna göre hareket ettirildiğinde bir konuşmacının konuşurken kullanabileceği en rahatsız edici hareketlerden biridir.

12 GÖZLER KALBİN AYNASI

13

14 Visual Accessing Cues

15 Göz bebekleri yukarı sağ köşede
Bir insanın birşeyi hayal etmesi veya kafasında kurgulaması istendiğinde mesela “Kırmızı renkte bir fil hayal et” dediğimizde göz bebekleri istemdışı olarak yukarı ve sağ köşeye odaklanır. Kişinin göz bebeklerinin sol üst köşeye gitmesi gerçek olmayan birşeyi görsel olarak kurguladığını anlatır.

16 Auditory Constructed (Ac)

17 Feeling / Kinesthetic

18 Visually Remembered Images (Vr)

19 Auditory Remembered

20 Internal Dialog (Ai)

21

22

23

24

25

26 SODYUM PENTOTAL

27 Beden işaretleri Yalan söyleyenin el ve kol hareketleri sınırlı olur.
Göz temasında bulunmaktan kaçınırlar. Kişi yalan söylerken genellikle elleri ile çene, ağız ve kulak arkasına dokunmaya meyillidir. Avuç içlerini göstermekten ve açık elle göğüs ve kalplerine dokunmaktan kaçınırlar

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38

39 Duygusal ifadeler Gösterilen ağlama veya gülme gibi duygusal davranışların zamanlaması ve süresi normalin dışında olur. Sözlü ve bedensel ifade aynı anda yapılamaz. Sözlü ve bedensel ifade birbiriyle uyumlu değildir. “Seni Seviyorum” derken esnemek gibi…. Onurlarını korumazlar….

40 Reaksiyon verme Yalan söyleyen kişi her zaman savunmacı davranır oysa doğru söyleyen kişi daha saldırgan olur. Yalan söyleyen kişi kendisini suçlayan veya sorgulayan insanlara karşı çekingen olur. Onlara direkt olarak bakmak istemez fiziksel olarak yakınlaşmaz. Yalancı istemdışı olarak kendini suçlayan veya sorgulayan insanlarla arasına bazı objeler yerleştirir. Küllük, su bardağı, çanta, defter gibi… Kişi yalan söylüyorsa kendisine bir soru soruyorsa sorulan soruyu kullanarak yanıt verir. “Masanın üstündeki elmaları sen mi yedin? Hayır masanın üstündeki elmaları ben yemedim gibi…” Vurguya dikkat! Yalan söyleyen kişi gereğinden fazla detay bilgi verir ve konuşmayı uzatır. Konuşma sırasında ara ve duraklama istemez…

41 İnsanlar yalan söylerken genellikle monoton bir tarzda konuşur ve vurgulama yapmaz. “Bunu ben yapmadım o yaptı” Yalan söyleyen kişi bu cümleyi tek bir sestonu ile söylerken doğru söyleyen bir kişi bu cümleyi “Bunu BEN yapmadım O yaptı” diye şahısları vurgulayarak okur. Yalan söylediğini düşündüğünüz birisiyle konuşurken konuyu birden bire değiştirin. Eğer yalan söylüyorsa sizi gönüllü olarak takip edecek yeni konu üzerinde konuşacaktır. Oysa masum olan kişi ani konu değişikliğinden rahatsız olur ve tekrar eski konuya dönmek ister. Bolca yapılan şaka ve espriler de söylenen bir yalanı gizlemek için kullanılabilir.

42 YALAN SÖYLÜYORSA              David J. Liberman’’ın araştırmalarına göre, birinin yalan söyleyip söylemediğini aşağıdaki ipuçlarıyla anlayabilirsiniz: Yalan söyleyen kişi göz temasından kaçınır, göz göze gelmemek için elinden geleni yapar. Yalan söyleyen ya da bir gerçeği saklayan kişi, ellerini ve kollarını daha az kullanır. Kendisine soru sorulduğunda elleri sımsıkı kapanıyorsa ya da avuçları aşağı dönükse bu yalanın ya da kandırmanın sinyalidir. Ellerini yüzüne ya da boynuna doğru götürüyor olabilir ama bedeniyle teması sadece bu kısımlarla sınırlı kalır. Verdiği cevap nedeniyle içinin rahat olduğunu göstermeye çalışan kişi belli belirsiz kaçamak bir şekilde omzunu silker. Kişinin el kol hareketleri ile söylediği sözler arasında zamanlama hatası vardır. Baş hareketleri mekaniktir. Şaşırmış, korkmuş ya da mutluymuş rolü yapıyorsa, yüzünde beliren ifade, ağız bölgesiyle sınırlı kalacaktır.        

43 KAMBUR DURUR, KAPIYA BAKAR
Yalan söyleyen kişi ayakta dururken ya da otururken konuşma sırasında sırtını dik tutmaz. Kendisini itham eden insandan uzaklaşmak isteğiyle muhtemelen bakışlarını kapıya doğru çevirir. Konuştuğu insanla ya çok az fiziksel temas kurar ya da hiç kurmaz. İşaret parmağını ikna etmek istediği kişiye yöneltmez. Kendisini itham eden kişiyle arasına bir takım nesneler koyar. Bilinçaltından sızan gerçek duygular, düşünceler ve niyetler dil sürçmesi şeklinde ortaya çıkar. Karşısındaki kişi anlattığı hikayeye inanana kadar fazladan bilgi vermeye devam eder. -Sorulara asla doğrudan cevap vermez, dolaylı olarak ima eder. Yalan söyleyen kişi, ‘ben, biz ve bizim’ gibi zamirleri ya çok az kullanır ya da hiç kullanmaz. Kullandığı kelimeler açık ve net olmayabilir. Sorulan soruya oranla aşırı bir tepki gösterir. Yalan söyleyen kişi, bütün sorularınıza cevap verebilir ama kendisi size soru sormaz”        

44 ONURUNU KORUMAZ Yalan söyleyen kişi, konu değiştirildiğinde rahatlar ve gerginliği azalır. Yalancıları tanımanın diğer yolları da şöyle: Haksız yere suçlandığına sinirlenmez. ‘Gerçeği söylemek gerekirse’, ‘Dürüst olmak gerekirse’ ve ‘Neden yalan söyleyeyim ki’ gibi cümleler kullanır. Soruyu önceden düşünmüş ve cevabı hazırlamıştır. Sorunuzu tekrar etmenizi ister ya da soruya soruyla karşılık verir. Konuşmasına, ‘Yanlış anlamanı istemem ama’ gibi bir cümleyle başlar. İlginizi dağıtmak için şaka yapar ya da dalga geçer. Daha ayrıntılı açıklama gerektiren konuları sıradan bir şeymiş gibi aktarır. Hikayesi o kadar inanılmazdır ki, sırf bu yüzden inanırsınız.        


"Beden dili ve yalan analizi" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları