Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Antalya 16 Aralık 2010 Serap TEPE Marka Uzmanı COĞRAFİ İŞARETLERİN EKONOMİK ÖNEMİ.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Antalya 16 Aralık 2010 Serap TEPE Marka Uzmanı COĞRAFİ İŞARETLERİN EKONOMİK ÖNEMİ."— Sunum transkripti:

1 Antalya 16 Aralık 2010 Serap TEPE Marka Uzmanı COĞRAFİ İŞARETLERİN EKONOMİK ÖNEMİ

2 Coğrafi İşaretin İşlevleri I. Asli İşlevleri Ayırt etmek Coğrafi kaynak belirtmek Üretim metodunu ve kaliteyi garanti etmek Pazarlama aracı olmak II. Tali İşlevleri Yerel üretimi ve kırsal kalkınmayı desteklemek Geleneksel bilgi ve kültürel değerleri korumak Turizme katkıda bulunmak Çevreyi ve biyolojik çeşitliliği korumak Ürün taklitçiliği ile mücadele

3 Pazarlama Aracı Olmak Ürün farklılaştırma ile standartlaşmayı önler. Kaynaklandıkları coğrafyanın tanıtımını yapar (Turizm ile ilişkili). Ör: Hereke, İnegöl, Mustafakemalpaşa -Uluslararası boyutta ülke imajı ve prestijinde de önemli pay üstlenirler. Ör: Türk lokumu, kebabı; Champagne Fransa’nın bir sembolüdür.

4 Geleneksel Bilgi ve Kültürel Değerleri Korumak “Yerel değerleri yaşatıp korumak, o kültürü yaşatmakla eşdeğerdir.” Nesilden nesile sözlü aktarımla ilerleyen geleneksel ve kültürel birikimin, ürünün özgün niteliğinin bozulmadan yazıya aktarılmasını sağlar. Gelişen bölgesel kimlik, bölgedeki diğer üreticiler için de kullanılabilir duruma gelir. Tüketicilerin bölgenin kültürü hakkında bilgi sahibi olmasına imkân verirler.

5 Turizme Katkıda Bulunmak Ürünün kaynaklandığı coğrafi yerin bizzat reklamını yaparak kırsal/ kültürel turizmi çeker. Ör: - Comté bölgesini gecelik kişi ziyaret etmekte Yemek turları (Arjantin Patagonya’da“Rutas Alimentarias”) Fransa ve İtalya’da şarap turları Gıda müzeleri ( Prosciutto Museum, Parmesan Museum...) Prosciutto Museum Parmesan Museum

6 Ürün Taklitçiliği ile Mücadele Coğrafi işaret korumasının sağladığı bir faydadır. Üreticileri, sahte kullanımdan dolayı haklarının gasp edilmesinden; tüketicileri ise aldatılmaktan koruyan bir araçtır. Özellikle GOÜ kökenli ürünler için yasal koruma önemli. - “Antigua kahvesi” dünya pazarında sadece %30-40’nın gerçek tahmin - “Darjeeling çayı” üretim 10 milyon kg, satılan 40 milyon kg (2002) Darjeeling çayı Antigua kahvesi

7 Coğrafi İşaretli Ürünün Net Katma Değeri El yapımı veya geleneksel yolla yapılması, bulunduğu yerde kökleşmiş olması ve ‘özgünlük’ uzun vadede karşılığını öder. Finike portakalı

8 Gelenekselleşme Ör: Slow Food hareketi  Fiyat dışı faktörlerden (kalite, ün,imaj...) yararlanan rekabeti artırmakta Tüketiciler Üreticiler Farkındalık Yerel ürünlere, çeşitliliğe Ürün farklılaştırma Küreselleşme Tüketiciler ve Üreticiler Açısından Coğrafi İşaretler

9 Tüketici Algılamaları Avrupa Komisyonu’nun Eurobarometer anketine göre:  Tüketicileri bu ürünleri satın almaya teşvik eden temel güdüler (1999): Yer ve üretim metodunun garanti edilmesi : % 56 Kökeninin garanti edilmesi ve kalite : % 37  % 43’ü, coğrafi işaretli ürünler için % 10, % 8’i, coğrafi işaretli ürünler için % 20, fazla ödeme yapmaya razıdır. SONUÇ: Avrupa’nın yaklaşık yarısı üretim kökeni ve metodunun garanti edildiği ürünler için fazla ödemeye razıdır. Tüketiciler Neden Coğrafi İşaretli Ürün Alır?

10 Üreticiler Açısından Coğrafi İşaretler Menşe yerine dayalı üretim, çokuluslu şirketlere nazaran ‘küçük ve orta ölçekli işletmeler’ için daha uygundur. Özgün üretimler, standart tarımsal üretimden 2 sebeple daha kârlıdır: - Farklılaştırma ile ürün, tüketicilerce alma eğilimi yüksek özel niteliklere sahip olur. - Ek fiyat (price premium) içerirler.

11 Bir değerlendirmeye göre; Coğrafi işaretlerin ekonomiye 3 önemli etkisi vardır: I. Katma değer yaratması, - Ek fiyatlar - Toprağın değerlenmesi ( Coğrafi işaretli ürün üretimi yapılan yerlerin kıymeti artmakta) II. Üretimin artması, III. Üretim zincirinde ilk üretici olan çiftçiler lehine değer dağılımı sağlaması

12 Çalışmalara göre, Cİ taşıyan ürünlerin perakende fiyatlarının benzerlerine göre daha yüksek. Tüketiciler bu fiyat açığını işlem- üretim taahhüdü ve kalitenin maliyeti olarak değerlendirir. Ör: Fransa’da F iyat farkı %30 Şaraplarda % 230 Ek Fiyatlar (Price Premium)

13 Coğrafi İşaretli ÜrünEk Fiyat Gemlik zeytini ( Türkiye) %75 ek fiyat Bresse Tavuğu (Fransa)Beyaz et fiyatının 4 katı Champagne (Fransa)12 $ 40 $ Antigua kahvesi çekirdeği (Guatemala) 0,5 $ 1,5$ Parma jambonu (İtalya)39 liret/kg 42 liret/kg Toscano yağları (İtalya)%20 daha fazla fiyat Jamao kahvesi (Dominik Cumhuriyeti) 67 USD 107 USD

14 Fransa Cİ ürün 18 milyar € (2004) En az kişiye doğrudan istihdam. (2004) İtalya Cİ ürün 13 milyar € (2002) Toplam kişiye istihdam sağlamış.(2002) İspanya 3,5 milyar € değerinde gelir yaratmıştır.(2002) Malatya kayısısı Ülke Ekonomisine Katkıları Ayvalık zeytinyağı

15 Türkiye’de Coğrafi İşaretlerin Ekonomiye Katkısı  2005, TPE, Envanter çalışması, İl valilikleri - Amaç Cİ kapasitesini tespit etmek - Bu ürünlerin il ekonomisine olan katkısını belirlemek ÜRÜNÜRETİM MİKTARIİL EKONOMİSİNE KATKISI Amasya Misket Elması6056 ton/yıl TL Bartın Tel Kırma TL Giresun Fındığı ton/yıl TL Karaman Obruk Tulumu150 ton/yıl TL Turfanda Mut Kayısısı ton/yıl TL Lamas limonu ton / 2005yılı, İhraç ton/2003yıl İhracat geliri 80 milyon $/ 2003 Kaman Cevizi ton/yıl TL Malatya kayısısı ; Ege pamuğunun en az kişiye istihdam

16 SONUÇ Cİ’ler –Değer yaratmakta –İstihdam ve üretim alanlarında canlılık yaratmakta –Kaliteye yönlendirmekte –Üretim zinciri içerisinde katma değerin daha iyi dağılımını sağlamakta, –Kırsal nüfusu korumak ve göçü önlemekte –Çevreyi ve biyolojik çeşitliliği korumakta –Ürün taklitçiliği ile mücadelede… kullanılabilen potansiyel araçlardır.

17 TEŞEKKÜRLER!


"Antalya 16 Aralık 2010 Serap TEPE Marka Uzmanı COĞRAFİ İŞARETLERİN EKONOMİK ÖNEMİ." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları