Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Kullanılabilirlik ve Kamu İnternet Siteleri Standartları ve Önerileri Rehberi Doç.Dr. Kürşat Çağıltay ODTÜ.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Kullanılabilirlik ve Kamu İnternet Siteleri Standartları ve Önerileri Rehberi Doç.Dr. Kürşat Çağıltay ODTÜ."— Sunum transkripti:

1 Kullanılabilirlik ve Kamu İnternet Siteleri Standartları ve Önerileri Rehberi Doç.Dr. Kürşat Çağıltay ODTÜ

2

3 Ya Sonra? •E-Devlet kapısı açıldı, peki ya sonra? •Kamu İnternet siteleri, vatandaşlar için; Erişilebilir Kolay Kullanılabilir Etkin Verimli ve Memnuniyet Verici Servisler sunmalıdır.

4 Neden e-Devlet İçin Kullanılabilirlik? •TÜİK 2008 yılı istatistiklerine göre yaş grubunun •%36’sı Internet kullanıcısı (%64’ü değil!) •Bunun %60’ı üniversite, %30’u lise mezunu •Hiç kullanmayan: ~25 milyon - İlkokul, Ortaokul mezunu veya okul bitirmemiş •Sıradan vatandaşa ayak uyduracak e-Devlet hizmetleri gerekli.

5 Engelliler? •Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı ve Devlet İstatistik Enstitüsü Başkanlığı işbirliği ile 2003 yılında yapılan Türkiye Özürlü Araştırması’na göre Türkiye nüfusunun %12’si engellidir. Yaklaşık kişinin görme engelli olduğu belirtilmiştir. Kaynak:Türkiye 2003 Özürlüler Araştırması Sonuçları (Devlet Planlama Teşkilatı,Devlet İstatistik Enstitüsü ve Özürlüler İdaresi Başkanlığı)

6 Yaşlılar? •2000 Yılı Genel Nüfus Sayımı sonuçlarına göre 65 ve daha yukarı yaştaki nüfus, toplam nüfusun % 5,7’sini oluşturmaktadır ( 3,8 milyon ) Kaynak: T.C. Başbakanlık Devlet Planlama Teşkilatı 9. Kalkınma Planı

7 Ne Yapmalı? •e-Devlet projeleri tüm vatandaşlar için tasarlandığından kullanılabilirlik tamamen insana yatırımdır. •Vatandaşlara etkin ve verimli sistemler sunulabilmesi için e-devlet projelerinde kullanılabilirlik ve erişilebilirlik konuları tek başına bir çalışma paketi olarak görülmelidir. •Tasarımcılar/geliştiriciler etkin “İnsan-Bilgisayar Etkileşimi” sağlanması konusunda eğitilmelidir •Proje grupları içinde “kullanılabilirlik uzmanlarına” yer verilmeli ya da bu konuda hizmet alınmalıdır •Kamu İnternet Siteleri Kılavuzu ve Destek sitesinden yararlanılmalıdır

8 Ne Yapmamalı? •Bugün git yarın gel yerine, öğrende gel •Engelli isen kullanma •Yaşlı isen kullanma Dememek için Vatandaşlar bilgisayarlara değil, bilgisayarlar onlara ayak uydurmalı

9 Biz Ne Yaptık? •Kamu Kurumları İnternet Siteleri Standartları ve Önerileri Rehberi •234 sayfalık detaylı bir rehber •Örnekler, tavsiyeler, standartlar •Bilimsel bulgulara ve literatüre dayalı: Bilgi Sistemleri, Psikoloji, Görsel Tasarım •Geri bildirimleriniz doğrultusunda güncellenecek

10 Rehber Ana Başlıkları •Kullanılabilirlik •Erişilebilirlik •Kullanımın İyileştirilmesi •Ana Sayfa •Sayfa Yapısı •Gezinim •Kaydırma Çubuğu ve Sayfalarda Gezinim •Sayfa içi Başlıklar ve İnternet Sitesi Başlıkları •Bağlantılar ve Linkler •Yazı Görünüşü •Listeler ve Tablolar •Veri girişi ekran tabanlı kontroller •Resim ve coklu ortam elemanları •Arama •Kurumla iletişim •Metadata Üst Veri •İnternet sitesi içeriği arşivleme •Kişisel bilgilerin gizliliği güvenliği

11 Kamu İnternet Siteleri Standardizasyonu Destek Sitesi

12 Kamu İnternet Siteleri Standardizasyonu Destek Sitesi •Tüm kamu kurumlarının çevrimiçi hizmet uygulamalarına –Destek olma ve kamu kurumlarında e-devlet uygulamalarını geliştiren web tasarımcıların yararlanabilecekleri bir kaynak olma amacıyla hazırlanmış çevrimiçi destek internet sitesidir. –Sitede web tasarımcıların tasarımları sırasında kullanmaları için gerekli olan standartlar, kamu kurumları internet siteleri standardizasyonuna uygunluk, kullanılabilirlik ve erişilebilirlik açısından uyulması gereken prensipler mevcuttur.

13 Web Sitesi Değerlendirme Aracı

14 Teşekkürler Sorularınız? Görüşleriniz? İletişim için:


"Kullanılabilirlik ve Kamu İnternet Siteleri Standartları ve Önerileri Rehberi Doç.Dr. Kürşat Çağıltay ODTÜ." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları