Sunuyu indir
1
Seminer Hazırlama ve Sunma
Doç. Dr. Zekeriya Aktürk 15 Aralık 2005 Gülhane Askeri Tıp Akademisi, Ankara / 34
2
Amaç-Hedefler-Yöntem
Bu sunumun sonunda katılımcıların seminer hazırlama ve sunum teknikleri hakkında bilgi sahibi olmaları amaçlanmıştır. Erişkin öğrenme prensiplerini sayabilecek Amaç ve öğrenim hedeflerini belirlemenin önemini savunacak Bir sunumun bölümlerini sayabilecek Etkili sunuş tekniklerini sayabilecek Sunum sırasındaki soru sorma yöntemlerini bilecek Powerpoint sunusunun görsel özelliklerini tartışabilecek Yöntem: etkileşimli ders sunumu, Süre: 45 dakika / 34
3
Bir Sunumun Anatomisi Sunum öncesi Sunum Sunum sonrası
Amaç-Hedefler-Yöntem Etkili Giriş Konu içeriği Özet Sunum sonrası / 34
4
Sunuma Karar Verme Neden sunum yapacağız? Dinleyiciler kimler ?
Neleri öğrenmek isterler ? Neleri biliyorlar ? Eğitimin amaçları neler olmalıdır ? Zaman, mekan, araç gereç... / 34
5
Aksiyon Planı Program planlama Eğitim ihtiyacının belirlenmesi
Eğitim yönteminin seçimi Eğitim ortamının belirlenmesi Destek materyallerinin hazırlanması Ders akışının belirlenmesi / 34
6
Sunum öncesi Konuya hakim olma. Literatür derleme ve okuma Tekrar et!
B planınız olsun Anksiyetenizi giderin Salona önceden gelin Dinleyicilerle tanışın Nefes egzersizi / 34
7
Giriş Neden etkili giriş? Girişin amacı
Katılımcı başka şeyler düşünebilir İlgisini toplamamış olabilir Toplantının akışıyla ilgili kaygıları olabilir Girişin amacı Grubun ilgisini toplamak Katılımcıları toplantıda verileceklere hazırlamak Eğiticinin beklentilerini gruba duyurmak Olumlu eğitim ortamı yaratmak / 34
8
Giriş teknikleri Toplantı amacını gözden geçirmek
Konu hakkında sorular Konunun önceki konularla bağını kurmak Kişisel deneyimleri paylaşmak Konuyu katılımcı deneyimleriyle bağdaştırmak Vaka çalışması / problem çözme / 34
9
Giriş teknikleri Video/multimedya kullanımı Yaratıcı saydamlar
Kışkırtıcı cümleler Maket vb gösterimi Uzman konuk Oyunlaştırma / 34
10
Sunum Erişkin öğrenme prensipleri (M. Knowles)
Bağımsızdırlar. Neden öğrendiklerini bilmek isterler Tecrübeleri vardır Problem merkezlidirler. Bilgi ve becerilerini uygulamak isterler İç (çocuğuna derslerde yardım etmek) ve dış (maaşını artırmak) faktörlerle motive olurlar Androgogy (M. Knowles) / 34
11
Sunum Az bilinen sözcüklerden kaçınma
Argo, jargon tabirleri kullanmama Göz teması Ses tonu, şiddeti, vurgular, vücut dili Salonda dolaşma Enerjik sunum Özenli giyim, tebessüm / 34
12
Sunum Tekrarlanan sözcükler Kürsüde hareketsiz oturma Tekdüze konuşma
Elde sürekli sallanan kalem, anahtarlık vb. Cepte ses çıkaran bozukluklar / 34
13
Yazı tahtası Hazırlıksız tartışmalar Beyin fırtınasında kullanışlı
Ucuz Herkes kullanabilir Her sınıfta bulunur / 34
14
Yazı tahtası Yazmak zaman alır Hem yazıp hem konuşmak zor
Her yazılan silinmeye mahkum Çok fazla şey yazılamaz / 34
15
Yazı tahtası Nasıl kullanılmalı? Temiz tutulmalı
Kontrast renkte kalem/tebeşir Yeterince büyük yazılmalı Karmaşık çizimler oturum öncesi hazırlanmalı Yüz tahtaya dönük konuşulmamalı Görüş alanı kapanmamalı Tahtadakilerin yazımı için yeterli süre verilmeli / 34
16
Kağıt tahtası (flip chart)
Hazırlanmış not ve çizimler Hazırlıksız tartışmalar Beyin fırtınası Ucuz, kolay taşınabilir Yazılanlar kalıcı olabilir / 34
17
Kağıt tahtası (flipchart)
Yazmak zaman alır Hem yazıp hem konuşmak zor Çok fazla şey yazılamaz Aynı anda hem yazmak hem konuşmayı sürdürmek güç / 34
18
Kağıt tahtası (flipchart)
Geniş uçlu kalemler İri ve aralıklı yazım Değişik renk kalemlerle kontrast yaratılması Başlık, çerçeve, çizimler Madde imleri Yeterli boşluk bırakma Yazı alanının gelişigüzel kullanılmaması Bant bulundurma / 34
19
Tepegöz Aydınlık ortamda kullanılabilir Ucuzdur Teknik bilgi gerekmez
Voltaj değişimlerinden az etkilenir Materyal hazırlamak ucuz ve kolaydır / 34
20
Tepegöz Olumsuz yönleri Saydam hazırlığı Sadece saydam kullanılabilir
Basılı materyal gösterilemez Saydam hazırlığı Asetat kalemi Isıya dayanıklı saydama fotokopi Termal saydam makinesi Lazer yazıcı / 34
21
Tepegöz Saydam içeriği Saydam korunması Her saydamda tek konu
5-8 satır yazı, 18 punto ve üzeri El yazısı yerine basılı metin Saydam korunması Çerçeveli dosyada saklama Numaralama Kapalı kutu/zarfta koruma / 34
22
Tepegöz Kullanım: Oturum öncesi düğme kontrolü Yedek ampul
Oturum öncesi odak ayarı Saydam koy-aç-kapa-saydam al Saydam yokken açık kalmamalı / 34
23
Slayt projektörü Yaygın Ucuz Hazır setler de bulunabilir
Loş ortamda kullanılabilir Olumsuz yönleri Tepegözden pahalı Slayt üzerinde değişiklik yapmak zor / 34
24
Slayt projektörü Her slaytta tek konu
5 satır x 5 sözcük/satır, max.35 kelime Çıplak gözle okunabilir olmalı Slaytlar numaralandırılmalı, düzgün yerleştirilmeli Önemsiz slayt gösterime konmamalı, “bunu geçelim” dememeli / 34
25
Powerpoint sunu Slaytların tüm avantajlarına sahip
Slaytlar kolayca hazırlanıp değiştirilebilir Görüntü ve ses dosyaları ile entegre sunumlar yapılabilir Notebook PC+projektör<5 kg Projektörler artık çoğu ortamda standart / 34
26
İpuçları 8 satıra kadar yazı 5-6 sözcük/satır
Yazının puntosu: başlık 36-44, yazı 24-32 Oturum öncesi cihazın denenmesi, kullanıma ait aksamalara karşı önerilir Her ekranda 1 konu veya fikir (paragraf kuralı) İşaretleyici (Pointer) kullanımı Mesajı kutu içerisine alma Renk seçimi / 34
27
İpuçları Araya reklam almayın Olabildiğince kaynak gösterin
Sunumunuzda adınız, adresiniz…bulunsun Süre: gerektiği kadar olsun. Süreye uyun! İdeali 15 dakika sunum, 5 dakika sorular / 34
28
Zorlanabileceğiniz durumlar
“Her şeyi bilmelisin” yaklaşımı Konuşanlar Meşgul katılımcılar Sorular Sunumun devamında cevaplanacaklar Çok zaman alacak sorular Cevabı bilmiyorsanız / 34
29
Özetleme İçeriği güçlendirme Ana hatlara dikkat çekme
Katılımcıların aktif katılımıyla verimli olur / 34
30
Özetleme Katılımcıların soru sormasını istemek
Katılımcılara soru yöneltmek Ortaya soru Kişiye soru Soruya kişi Konuyla ilgili alıştırmalar / 34
31
Etkin sunum Kalifiye eğitici Güçlü giriş
Etkileşimli ve görsel-işitsel destekli sunum Katılımcı işbirliği Etkili özet KONUYA HAKİM OLMAK TEKRAR, TEKRAR, TEKRAR! / 34
32
Sunum sonrası Sunumla ilgili materyaller verin
Öğrenmeye devam etmek için kaynaklar önerin Dinleyicilerle iletişimi devam ettirin Öğrenilenlerin pekiştirilmesi için fırsatlar oluşturun Değerlendirme: katılımcıların, kendinizin / 34
33
Özet Knowles’in erişkin öğrenme prensiplerini sayınız
Bir sunum hangi bölümlerden oluşmalıdır? Etkili giriş tekniklerine en az 4 örnek veriniz. Sunum sırasında katılımcılara hangi yöntemlerle soru sorarsınız. / 34
34
Sunumun amaç ve öğrenim hedefleri katılımcılara yazılı olarak verilmelidir. a. Doğru b. Yanlış
Powerpoint sunusunda ortalama bir saydamda en çok 8x6 kelime olmalıdır. a. Doğru b. Yanlış Sunumunuza iyi hazırlanamamışsanız öncelikle katılımcılardan özür dilemelisiniz. a. Doğru b. Yanlış / 34
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.