Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

1 FRANCHISE TANITIM SEMİNERİ FRANCHISE. 2 FRANCHISE NASIL ALINIR PROGRAM 13.00 – 13.50Franchise nedir 14.00 – 14.50Franchise nasıl verilir 15.00 – 15.50Franchise.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "1 FRANCHISE TANITIM SEMİNERİ FRANCHISE. 2 FRANCHISE NASIL ALINIR PROGRAM 13.00 – 13.50Franchise nedir 14.00 – 14.50Franchise nasıl verilir 15.00 – 15.50Franchise."— Sunum transkripti:

1 1 FRANCHISE TANITIM SEMİNERİ FRANCHISE

2 2 FRANCHISE NASIL ALINIR PROGRAM – 13.50Franchise nedir – 14.50Franchise nasıl verilir – 15.50Franchise nasıl alınır – 17.00Sorular ve örnekler FRANCHISE

3 3 F&M HİZMETLERİ •1996 yılında Osman Bilge tarafından kuruldu •Türkiye’nin lider franchise danışmanlık firması •Zincir markaların danışmanı, sistem kurucusu •Franchise verene strateji, el kitabı, anlaşma, eğitim •Franchise alanlara ücretsiz bilgi ve hizmetler •Franchise alanlara tanıtım, koçluk, devir fırsatları •Kişilik testi ve faktör testi ile doğru iş ve kişi •Franchise eğitimleri, seminerleri, konferansları •Yer temini ve seçimi, AVM mağazaları FRANCHISE

4 4 •Markalı işletmelerin, sistemli yürüyen işlerin, yatırımcıların ve tüketicilerin tercihi haline geleceği bir Türkiye •Vergisini veren, kanunlara uyan, kaliteli üretim yapan, tüketicisini koruyan işletmelerin karşısındaki kayıtsız, markasız, kalitesiz haksız rekabeti engelleyecek bir devlet •Türk markalarının ilerleyeceği, dış pazarlarda rakipleriyle boy ölçüşeceği bir dünya VİZYONUMUZ FRANCHISE

5 5 MİSYONUMUZ •Türkiye’de franchise sektörünün güven ortamında ve sağlıklı gelişmesini sağlamak •Türk hizmet markalarının Türkiye’de dünya kalitesinde hizmet vermelerini ve dünya pazarlarına başarıyla açılmasını sağlamak •Franchise veren firmalara Türkiye’de ve dış pazarlarda en geniş kapsamda destek sunmak •Franchise yatırımcılarının en kapsamlı şekilde bilgilenmelerini ve şartlarına en uygun yatırımlara yönelmelerini sağlamak FRANCHISE

6 6 İLKELERİMİZ •Desteğimizden gerçekten yararlanacak firmalara hizmet vermek •Kurduğumuz sistemi, franchise alan ve veren tarafların birlikte kazanacakları şekilde tanımlamak •Kurduğumuz sistemi yasalara, UFRAD ilkelerine ve ticari gereklere uygun oluşturmak •Destek verdiğimiz firmaların rakiplerine hizmet vermemek •İşi bir bütün olarak ele almak ve firmaya elimizden gelen her konuda destek olmak •Hizmeti bir zaman planına uygun ve ölçülebilir performanslara bağlı olarak vermek •Destek verdiğimiz firmanın hizmet bitiminde bir daha desteğe ihtiyaç duymamasını sağlamak •Franchise alanın başarılı olacağına ikna olmadan, franchise verilmesine aracılık etmemek FRANCHISE

7 7 TARAFIMIZ •Franchise & More franchise alandan yana taraftır •F&M ile çalışan franchise verenler bunu bilir ve kabul ederler •F&M temsilcilerine danışan franchise alanlar buna gelir ve bunu yaşarlar FRANCHISE

8 8 GİRİŞİMCİLERE BAKIŞ Danışmanlık alan kendi zamanını satın alır Başarma potansiyeli olmayana hiçbir danışmanın yararı olamaz FRANCHISE

9 9 GİRİŞİMCİLERE BAKIŞ TEMSİLCİLİK EĞİTİMİ Danışmanlık alan, bir kere bedel öder, toplam maliyeti baştan bilir Deneyimini kendi kazanan, yatırım ve işletmede öğrenme bedeli öder Ödediği bedelin ne olduğunu ancak işi öğrendiği zaman anlar

10 10 GİRİŞİMCİLERE BAKIŞ TEMSİLCİLİK EĞİTİMİ Uzmanlardan danışmanlık almadan kendi bildiğini okuyan Biraz fikir edindiğinde hemen kendi yöntemini geliştiren Mucit ve gözüpek girişimcilere saygı duyuyoruz Ekonominin lokomotifi onların arasından çıkan küçük bir azınlıktır “Ben bilirim” diyenlere hizmet vermiyoruz

11 11 GİRİŞİMCİLERE BAKIŞ TEMSİLCİLİK EĞİTİMİ Her işi uzmanına yaptırıp, kendi işini kaynakları iyi yönetmek olarak gören İşinin kilit unsurlarını öğrenip, çalışanla rının bilgi ve başarısına güvenen Çağdaş ve sorumluluk taşıyan girişimcilere destek oluyoruz Ekonominin vagonu, motoru, elektriği onlar, firmaları ve markalarıdır “Ben sorarım” diyenlere hizmet veriyoruz

12 12 İŞ YAPTIĞIMIZ FİRMALAR FRANCHISE

13 13 KONUŞMACI Osman Faik Bilge • İTÜ Makine, RWTH Makine, İÜ cpim, ingilizce, almanca • Turizm • Otomotiv • Zirai ürün, gıda sanayi, lojistik, ithalat, ihracat, dağıtım • Yer altı araştırma, sondaj • Emlak danışmanlığı BİM, Turyap, RE&SS • Telekomünikasyon UMTH •2003-… Dahi Bebek çocuk gelişim ürünleri •1994-… Franchise danışmanlığı FS, F&M • Franchise eğitimleri FS, F&M, Deulcom, UFRAD •1995-… Basında makale köşe yazısı, program, röportaj •1991-… UFRAD kurucu, başkan, sayman, genel sekreter FRANCHISE

14 14 FRANCHISE -1- FRANCHISE NEDİR

15 15 KAVRAMLAR •Franchise veren (franchisor, franchiser) •Franchise alan (franchisee) •Master franchise alan (master franchisee) •Bölge franchise alan (area franchisee) •Alt franchise alan (sub franchisee) •Franchise giriş bedeli (royality, lumb sum fee) •Franchise kullanım bedeli (franchise fee) FRANCHISE

16 16 FRANCHISE NEDİR Bir sistem ve markanın imtiyaz hakkı sahibinin, belirli süre, koşul ve sınırlar içinde, işin yönetim ve organizasyonuna ilişkin sürekli disiplin ve destek sağlayarak, belirli bir bedel karşılığında, bağımsız yatırımcılara sistem ve markasını kullandırmasına dayanan, uzun vadeli ve sürekli bir iş ilişkisidir FRANCHISE

17 17 GEÇMİŞTE FRANCHISE FRANCHISE Osmanlıtımarlı sipahiler ortaçağda Avrupakilise vergisi 18.yy İngiltereiçki lisansı 1863 AmerikaSinger - dikiş makinaları 1888 AmerikaGeneral Motors - otomobil 1902 AmerikaRacall - ilaç 1960 AmerikaIFA 1985 TürkiyeSağra, Turyap 1986 TürkiyeMcDonald’s 1991 TürkiyeUFRAD kuruluş

18 18 HİZMET KAPSAMINA GÖRE Ürün ve marka (Product and Tradename Franchising) MAL SATANLAR FRANCHISE İşletme sistemi (Business Format Franchising) AKIL SATANLAR

19 19 İŞE GÖRE Dönüşüm (conversion franchising) •Sisteme benzer bir işi kendi adına yapmakta olan kişiye verir •Bilerek başlarlar, müşterisi vardır, yanlışında ısrar edebilir • Kaynaşma (confusion franchising) •Franchise alanın yerine ikinci franchise verilir •Yer pahalı veya yoksa, ikincisi rakip değilse, birbirini besliyorsa Bileşim (combination franchising) •İki franchise zinciri birbirini tamamlayacak şekilde birleştirilir •Aynı franchise verenindir veya birbirini tamamlar FRANCHISE

20 20 FRANCHISING’İN ESASI 1) İyi kazanmak Tek ev geçindiren dükkan franchise olamaz FRANCHISE 2) Dengeli paylaşmak Nalıncı keserinden kimse franchise almaz

21 21 AMERİKA’DA FRANCHISE Müstakil işletmelerin %62’si 6 yılda kapar FA ilk 5 yılda %3 kapar, %14 devreder (AA) %10 ikinci, %6 üçüncü, %6 dördüncüyü açar FRANCHISE marka işletme 10 milyon çalışan 1/4 kendi şubesi 3/4 franchise İşletmelerin %20’si cironun %70’i ürün/marka 1/12 iş franchise

22 22 DÜNYADA FRANCHISE FRANCHISE Amerika başı çekiyor, dünyaya öğretiyor Japonya, Fransa, İngiltere, Almanya ve İtalya en yaygın İspanya, Hollanda, İsveç, Avustralya yaygın Türkiye sayıca Avrupa’nın önünde gidiyor

23 23 TÜRKİYE’DE FRANCHISE FRANCHISE Franchise ve benzeri zincirler (2010) Yaklaşık 1/4’ü yabancı %20’si franchise verdiğini söylüyor %50’si bayilik veriyor, %30’u şube açıyor

24 24 MAL SATANIN AMACI Franchise sistemini dünyada üreticiler kurdu Sanayici, parası ve deneyimi var, yönetimi güçlü Amaçları •Mağazalarla ürün ve markaya itibar •Reklamdan daha kalıcı etki •Müşterilerle doğrudan iletişim •Pahalı satmak, parasını alabilmek •Müşteri alışkanlığı ve bağlılığı •Pazarda yerleşme, yerini garantileme •Yabancı rekabetine hazır olma FRANCHISE

25 25 HİZMET SATANIN AMACI Franchise sistemini perakendeciler geliştirdi Parası az, vizyonu zayıf, yönetimde güçsüz, yerel Büyüme fırsatı franchise ile geldi Amaçları: •Marka bilinirliği, reklam bütçesi •Merkezi üretim, güçlü satın alma •Giriş bedelleri •Markasına zarar gelmemesi •Rakiplerden önce büyümek, ve markalaşmak •Kamuoyunda tanınmak •Esnaflıktan işadamlığına geçmek FRANCHISE

26 26 FA AMACI Yarar = para kazandırsın Prestij = kendisine yakışsın Güvence = risksiz iş, geniş bölge Rahatlık= öğretsin, eleman bulsun Satış= hazır müşteri, promosyon Kolaylık = uygun tedarik Bağımsızlık = kendi işi olsun İyi muamele= destek, kollama FRANCHISE

27 27 ALANA YARARLARI •Kendi işini kurmak •Sistemin parçası olmak •Denenmiş, kanıtlanmış iş •Yüksek standartlar •Tanınmış marka •Bilmediği işe girebilme •Başlangıç eğitimi •Eleman temini •Mali ve hukuki destek •Teknolojik gelişim •Yer seçimi •Verimli ortak reklam •Verimli yerel tanıtım •Denetlenme FRANCHISE •Karşılaştırabilme •Yönetim teknikleri •Raporlama •Düşük yatırım •Gerçekçi zaman planı •Gerçekçi yatırım planı •Ucuz satın alma •Hızlı karlılığa geçiş •Müşteri bağlılığı •İtibar •Kredi temini •Bölge koruma •Anlaşma •Düşük risk

28 28 ALANIN RİSKİ •Yüksek yatırım •Yüksek işletme gideri •Güdümlü çalışma •Katı kurallar •Devir ve terk kısıtlaması •Yaratıcılığın yok olması •Satın alma özgürlüğünü kaybetme •Anlaşmanın kötüye kullanılabilmesi FRANCHISE

29 29 KENDİNİ İNCELEME Hedefler gelir, hareketlilik, çalışma saati, müşteri sayısı, yönetim, süre, yayılma Özellikler insan ilişkilerinde başarılı, kurallar uyan, yönlendirebilen, motive eden, iyi satıcı FRANCHISE

30 30 ALANIN POTANSİYELİ Yatırım kapasitesi Neyim var, ne kaybedebilirim, kazanamazsam neyle geçinirim, ilave yatırım gerekirse nereden bulurum, kredi için neyi riske atabilirim, borç bulabilir miyim, tedarikçiye borçlanabilir miyim, ortaklık yapabilir miyim Beceriler Tahsilim yarar mı, becerilerim var mı, sinerji veya tasarruf sağlayacak bilgim, becerim var mı, işe katkım ne Deneyim Geçmişte benzer iş yaptım mı, kendi işimi yaptım mı, yakınlarımdan yapan var mı, geçmişte işimi batırma, sorun çözme deneyimim oldu mu Çevre Destek olacak çevrem var mı, tedarik ilişkilerim var mı, bana gelecek müşteri var mı, tavsiye ile müşteri getirecek kimsem var mı, sorun çözecek çevrem var mı FRANCHISE

31 31 TİPİK SORUNLAR •Profesyonel: tam sorumluluk, deneyimsiz kadro •Erken emekli: yüksek tempo •Kriz işsizi: güvence hayali •Çiftler: iş bozulursa ilişki de bozulur •Sermayedar ortaklı: kazanınca denge bozulur •Mevcut işin devamı: kötü alışkanlıklar •Yerini kullanan: hazır kirayla karşılaştırma FRANCHISE

32 32 TÜKETİCİYE YARARI FRANCHISE •Markanın sahibi üzerine titrer, hata yapmaz, yaptırmaz •Uygun fiyat ve tüketiciyi koruma uzun vadeli işin güvencesidir •Tüketici haklarını korur, adının kötüye çıkmasından korkar •Bilinçli talepleriyle tedarikçileri yönlendirir, sektörde standartları yükseltir •Girişimcilere cesaret verir, rekabeti artırır •Sınırları kolay aşar, dünyanın kalitesini ve çeşidini tüketicinin ayağına getirir •Bölgeler arası dengesizliği giderir, fırsat eşitliği sağlar •Alışveriş ortamını renklendirir, markayı tüketicinin ayağına getirir

33 33 EKONOMİYE YARARI FRANCHISE •Verimli çalışma, düzenli raporlama •İsabetli yer seçimi ve yatırım •Kapanma oranı düşük (SBA: 5 yılda bağımsız %65, franchise%5) •Başarılı sistemle girişimcilere iş fırsatı •Mesleki eğitim, kalıcı istihdam •Hizmet ve ürün ihracatı

34 34 KAMUYA YARARI FRANCHISE •Kayıtlı çalışma, vergi ödeme •Standartları iç denetimle koruma •Yasalara uygun, sektörüne örnek •Niteliksiz elemanlara eğitim ve sağlam iş

35 35 KÜÇÜK İŞLERDE SORUNLAR FRANCHISE •“Ne iş olsa yaparım” diyenler, basit işlere kalkışır •Mesleki bilgi eksiğinden ötürü başarılı olamaz •“Bildiğim işi yaparım” diyenler, bir işi öğrenir •Teknik bilgisi vardır, girişimciliği eksiktir, gelişemez •Küçük işletmeler “çalmadan” yaşayamaz •Devletten fatura, KDV, vergi, stopaj, SGK da çalar •Çalışanlarından refahını, güvencesini, eğitimini çalar •Müşterisinden fiyatta, kalitede, garantide çalar •Çalmayan esnaf, çalan rakibine yenik düşer

36 36 FRANCHISE ÇAREDİR FRANCHISE Franchise •Girişimcileri sistemli, markalı işlerin sahibi yapar •Ekonomi kayıt, tüketici güven, çalışanlar eğitim bulur •Kaliteyi her yere götürür, dünyaya açılmayı sağlar •Bağımsız esnaf zincirler karşısında dayanamaz •Şube zincirlerinin istilasına ancak franchise direnir •Franchise sistemi perakendecilerin kurtarıcısı olacak YA FRANCHISE ALIN YA FRANCHISE VERİN

37 FRANCHISE NASIL VERİLİR FRANCHISE NASIL ALINIR

38 38 DENGE SANATI FRANCHISE Franchise veren - alan - tüketici arasında üçlü denge kurulur Herkesin beklentisi karşılanır Beklentiler karşılanmazsa Franchise alan sistemden kaçar Franchise veren sopayı kapar Müşteri gelmekten vazgeçer Yanlış kurulan sistem zor değişir Başarının temelinde doğru strateji yatar

39 39 STRATEJİ FRANCHISE Hedef Hangi hedeflere ulaşılmak isteniyor Kaynak Hangi kaynaklar kullanılacak Yöntem Hedefe ulaşmak için hangi yöntem seçilecek

40 40 ODAKLANMA FRANCHISE Müşteri gözünde üç farklı alanda odaklanmak mümkün 1.Ürün 2.Fiyat 3.Hizmet Bir alanda iyi olan piyasada kalıcı olur, para kazanır İki alanda iyi olan marka olur, zengin olur Üç alanda iyi olan dünyaya hakim olur

41 41 TEMEL KARARLAR FRANCHISE Marka amaca uygun, vaadi olan, kendini anlatan, tescilli Tedarik sisteme özel, ucuz, tutulan, kazandıran Bölge korunan, rekabeti koruyan, verimli dağıtan, satılan Tanıtım bölgesel, ortak reklam, kampanya, promosyon Rekabet yasak, gizli bilgi korunur, rakip çıkarmaz Sözleşme uzun süreli, rekabeti engelle, markayı koru Aday işi bilmesi, beklentisi, becerisi, deneyimi, sermayesi Operasyon sağlıklı yayılma, akıllı dekor, iyi ürün, sürekli eğitim, uzman destek Felsefe ekip ruhu, üstün güç, adil paylaşım, akıllı sistem

42 42 İŞİ İNCELEME FRANCHISE Bilgi kaynağı: Rakipler, müşteriler, bayiler, tedarikçiler İŞ •Sektörüm özellikleri, işin niteliği, rakiplerin gücü, müşteriler kimler •İşte başarının sırrı nedir KONSEPT •Ürün ve hizmetler neler, özellikleri, maliyetleri •Doğru yer neresi, tipik işletme nasıl, ideal işletmeci kim •Konseptin kişiliği ve değerleri var mı, farkı ne MÜŞTERİ •Müşteri piramidi (uç %1 - üst %4 – iyi %15 – orta %30 – zayıf %50) •Tüketici ne düşünüyor, işine yarıyor mu, inanma nedeni •Tüketiciye verdiği mesajın ruhu nedir

43 43 Se-Bo-N ANALİZİ FRANCHISE Ne yatıracağım, ne borçlanacağım, ne kazanacağım? Bağlanan sermaye yaklaşık 2. yılın sonunda sıfırlanıyor 3. Yıldan itibaren aylık $ para kalıyor

44 44 EL KİTABI FRANCHISE •Günlük işlerde yol gösterir •Kapsamlı ve net bilgiler verir •Tavsiye değil talimat verir •Kurumu “farklı” ve “başarılı” yapan bilgileri içerir •Verilecek eğitimin temelini oluşturur •Kurum felsefesini aktarır •Küçük konular halinde ayrılmıştır •Sürekli yenilenir, değişir, tamamlanır •Yönetime yardımcı olur •Çalışanların haklarını içerir •Çalışanların ve işletmenin performansını yükseltir

45 45 EĞİTİM FRANCHISE Bilgi, beceri, davranış, anlayış kazandırmalı Anlatma, ders, denetme, staj, çıraklık, rehberlik, rotasyon ile verilir Motivasyon, ilgi, ihtiyaç, bilgi, kişisel özellikler, hafıza, deneyim, uygulama, geri bildirim etkiler Hızlı başlar, yoğunlaşınca yavaşlar, hakim olunca hızlanır Eğitimci, eğitim alan, aktarılan bilgi ve beceri değerlendirilir Duyarsam hatırlarım, görürsem anlarım, yaparsam öğrenirim

46 46 DENETİM FRANCHISE El kitabı okunmaz, eğitim unutulur, iş denetlenmeli Hissedilir sıklıkta, gereken noktalarda, doğruya yönlendirici, gerçekçi yaptırımlar getirerek, uzman kişiler eliyle, makul maliyetle yapılmalı Ürün denetimi: hammaddeler, yarı mamuller, yardımcı malzemeler, mamuller Hizmet denetimi: standartlar, süreler, malzemeler, maliyet, kapsam, fiyat, işe yaklaşım, müşteriye yaklaşım, müşterinin bilgilendirmesi ve memnuniyeti Bina denetimi: kullanımı, yerleşimi, izinler, tesisat, bakımı, güvenliği, temizliği,

47 47 DENETİM FRANCHISE Ekipman denetimi: işe uygunluğu, kullanımı, kayıtları, temizliği, güvenliği Pazarlama denetimi: çalışmalar, tanıtım, kampanya, rakip takibi, pazar takibi, fiyatlandırma, satışlar Mali-idari denetim: kontrol edilebilen ve edilemeyen maliyetler, karlılık, kaytılar, envanter, kasa, yasal yükümlülükler, franchise ödemeleri, borç ödemeleri, franchise sistemine katkı, nakit güvenliği, çalışanların hakları, motivasyonu, ücretleri, primler, işe alınması ve çıkarılması

48 48 DENETİM YÖNTEMİ FRANCHISE •Açık: denetçi kendini tanıtır •Gizli: denetçi kendini tanıtmaz •Haberli: önceden zaman belirlenerek •Habersiz: önceden söylemeden baskın şeklinde •Sürekli: kamerayla veya online işlemlerle •Franchise veren: franchise verenin elemanları •Franchise alan: kendisi yapar ve raporlar •Dışarıdan: bağımsız kişiler denetler •Gizli müşteri: müşteriler denetler ve raporlar

49 49 YAPTIRIMLAR FRANCHISE •Sonuçlar franchise alanla paylaşılır •Düzeltmeler istenir, öneriler sunulur •Amaç hata bulmak değil düzeltmektir •Uyarı, ceza, devir, fesih kademeli olur •Para cezası, tazmin, bağış, ikram vb. •Puanlama, bilinçlendirme, ödüllendirme yapılır •Tekrarlayan hatalarda yaptırım ağırlaştırılır •Kabul edilemeyecek durumlar derhal engellenir •Denetim sicili tutulur

50 50 SATIŞI ARTIRMAK FRANCHISE Tabela Reklam, ilan Broşür, katalog Doğru mesaj Tavsiye edilme Haber olma Müşteri ilgisi, arzusu Fiyat, promosyon Merkezi, işlek yer Kolay ulaşım, otopark Paket servis İnternetten satış Vitrin, teşhir, menü Güvenli ortam Doğru ürünler Kişisel satış Fiyat, kampanya Ödeme kolaylığı İyi satıcı satmalı Gerekmeyen Yüksek fiyatlı Yüksek karlı Başkası için İlerisi için almalı Satışı artırmak, cironun bileşenlerini artırılmakla mümküdür

51 51 KAMPANYA FRANCHISE Franchise işletmelerin en belirgin üstünlüğüdür Müstakil işletme örümcek, franchise işletme arı gibi Biri oturur müşteri bekler, diğeri gider, arar, bulur •Müşteri ilgisini sürekli kılar •Planlı, düzenli, bilinçli olmalıdır •Farklı amaçlara yönelik düzenlenir •Belli sürelerle sınırlı tutulur •Verilen hediyenin birkaç katı duyuruya harcanır •Gereken resmi izinler ve onaylar alınır •Uygulamacılara eğitim verilir •Kampanyaya isteyenler katılır •Kampanyada ve sonrasında izlenir, raporlanır

52 52 HEDEF KİTLE BedavacıUcuzcuHesapçıGüvenciYakışırcı FRANCHISE Seçilen hedef kitleye göre farklı kampanya düzenlenir

53 53 KAMPANYA AMAÇLARI Farklı amaçlara yönelik farklı kampanyalar •açılışı duyurma •kurum imajını güçlendirme •müşteri sayısını artırma •müşteri bağlılığını artırma •satışı artırma •karlılığı artırma •nakit tahsilatını artırma •rakiplere üstünlük sağlama •yeni ürün ve hizmetleri duyurma FRANCHISE

54 54 KAMPANYA KAZANIMI Parasal kazanımlar •Satış artışı •Abonelik artışı •Karlılık artışı •Nakit girişi • Parasal olmayan kazanımlar •Müşteri bağlılığı •Pazar payı artışı •Yeni müşteri kazanma •Dikkat ve ilgi çekme • FRANCHISE

55 55 FRANCHISE SATMAK Franchise işlerde de risk VARDIR FV sorumsuz davranırsa risk KESİNDİR Sormadan, markaya güvenip alanın şansı AZDIR İnce eleyip sık dokuyanın şansı FAZLADIR Başarısızlığın suçlusu franchise ALANDIR Başarısızlığın sorumlusu franchise VERENDİR FRANCHISE

56 56 SATMANIN KARI-ZARARI Satarken KAZANÇ •Kısa vadede giriş bedeli •Uzun vadede royalite gelirleri •Yayılmanın prestiji •Markanın değer artışı Kapatırken KAYIP •Tahsil edilemeyen alacaklar •Kötü referans veren franchise alan •Cesareti kırılmış franchise alanlar •Müşteri gözünde prestij kaybı •Marka değerinin düşmesi FRANCHISE

57 57 HAKLARIN EMSAL DEĞERİ hazır bir iş sahibi olmak = HAVA PARASI başarıya ulaşmış bir düşünce = PATENT yıllara dayanan deneyim = DANIŞMANLIK temel iş eğitimi = EĞİTİM ticari sırlar = LİSANS markaya gelen müşteri = KOMİSYON satış yetkisi (ve tekeli) = BÖLGE BEDELİ marka kullanım hakkı = LİSANS destekler = HİZMET BEDELİ toplu ve efektif reklam = AJANS+MEDYA mal temini = TEDARİKÇİ KARI denetim = DANIŞMANLIK uzun süreli anlaşma = ŞEREFİYE düşük risk = SİGORTA FRANCHISE

58 58 Franchise veren kurar işletirse Yatırım 1000, Ciro 200, Kar / 50 = 20 ayda Franchise verenin kazancı başta yılda 3000 = 2000 Franchise verirse (giriş 200, kullanım %4) Yatırım =1200, Ciro 200, Kar 50-8= / 42 = 28.5 ayda Franchise verenin kazancı başta yılda 480 = 680 Franchise verirse (giriş 100, kullanım %5) Yatırım =1100, Ciro 200, Kar 50-10= / 40 = 27.5 ayda Franchise verenin kazancı başta yılda 600 = 700 Franchise verirse (giriş 50, kullanım %6) Yatırım =1050, Ciro 200, Kar 50-12= / 38 = 27.6 ayda Franchise verenin kazancı başta yılda 720 = 770 FRANCHISE VERENİN KARI FRANCHISE

59 59 ALICININ BEKLENTİSİ FRANCHISE Yarar = para kazandırsın Prestij = kendisine yakışsın Güvenlik = tehlikesi, riski olmasın Rahatlık= işletirken yormasın Kolay tedarik = alırken uğraştırmasın

60 60 FRANCHISE ALANLAR FRANCHISE Kurtlar (%3-5) para kokusu almışsa kendileri gelir, detay sorar Zaman kaybetmemek için gel anlat der, Para ödemek istemez, doğru alıcı değildir Kuzular (%10-15) ideal franchise alanlardır Randevu alır, vaktinde gelir, profesyonel ciddiyet arar İlişkide seviye, samimiyet, güven, açıklama Kuşlar (%80-90) beceremez, büyük risk oluşturur İşten anlamaz, kolay sanır, olumlu bakar, riski görmez Sektör ayırmaz, her işe heves eder Akıllı franchise veren markasını kurda, kuşa kaptırmaz

61 61 BAŞARININ 3 SIRRI FRANCHISE 1- Doğru iş 2- Doğru yer 3- Doğru kişi Sorumlu FV 3 doğruyu arar Sorumsuz FV parayı verene satar Yanlış kişi devrederek çözülür Yanlış yer taşınarak çözülür Yanlış iş hiçbir şekilde çözülemez

62 62 YAYILMANIN 3 YOLU FRANCHISE Seeding: tohum at, bekle Gun shot: hedefe nişan al Rifle shot: Her yere saçma at

63 FRANCHISE NASIL ALINIR F&M NE SAĞLAR FRANCHISE

64 64 VERENİ İNCELEME Niyetine bak Soyguncuya bulaşma FRANCHISE Kabiliyetine bak Beceriksizin peşine takılma

65 65 BİLGİ KAYNAKLARI •Franchise veren •Çalışan franchise alanlar •Kapatmış franchise alanlar •İşi bilen tanıdıklar •Rakipler •Basından haberler •UFRAD •Sektörel fuarlar •Internet •F&M FRANCHISE

66 66 VERENİ ARAŞTIRMA Vereni her yönüyle tanıdığınızdan emin olun •Kapanan, batan, ezilen bayi olmuş mu •İşletme deneyimi ne •Tüm işletmeleri verdi mi, yönlendirdi mi •Kendi işlettiği yerler hangileri, neden vermemiş •“Yamyamlık” var mı, başyamyam kim •İşlemeyen yerlere rehabilitasyon var mı •Deneyimi ne, büyük şehir, AVM, kampüs, … •Ortak ve yöneticileri neyi iyi biliyor •Koşulları anlaşmadan önce veriyor mu FRANCHISE

67 67 VERENİN MADDİ GÜCÜ Markanın gücünü hissetmeli ve yaşamalısınız •İşi kendi başına büyütecek gücü var mı •Büyümeyi franchise vermeden başarabilir mi •Ana geliri franchise giriş bedelleri mi •Bankalar nezdinde makbul bir firma mı •Kredi almayı kolaylaştırıyor mu •Finansman paketi var mı •Yatırımı belli tedarikçilere mi veriyor •Söylediği fiyata mal edebiliyor mu •Yatırımı vadeli ödetiyor mu FRANCHISE

68 68 YAYILMA PLANI Yayılma eski franchise alanları tehdit etmemeli •Nerelerde var, nerelerde olacak •Başarısız olduğu tipik yerler var mı •Kendi işletmelerini nerede açıyor •Birden fazla yer açan var mı •Yer bulma, kuruluş, açılış ekibi var mı •Proje, kontrol ücretli mi •Bölge koruma veriyor mu •AVM lerde yer alabiliyor mu FRANCHISE

69 69 VERENİN DESTEKLERİ Destekler sizin eksiklerinizi kapatabilmeli •El kitabı kapsamı, içeriği •Eğitim altyapısı, ücreti, eleman temini •Denetim sistemi, etkinliği, personeli, •Özel programları, envanter yönetimi •Pazarlama planı, tutarlılığı •Yerel tanıtım etkinliği ve kampanyaları •Kendine özgü ürün ve hizmetleri •Kendine özgü satış teknikleri FRANCHISE

70 70 ALMANIN BEDELİ Açık ve gizli bedeller anlaşılmalı •Giriş bedeli her yer için aynı mı •Kullanım bedeli herkese aynı mı •Ürün satış fiyatları uygun mu •Çok alana ucuzluk sağlanıyor mu •Reklam fonu ne, yerinde harcanıyor mu •Kuruluş paket fiyatla mı yapılıyor, makul mü •Anlaşma şartları adamına göre değişiyor mu FRANCHISE

71 71 ÜRÜN VE HİZMETLER Ürün iyi olmalı •İhtiyaç ve talep ne, dalgalı mı •Bilinen ürün mü, alıştırmak gerekir mi •Müşterisi kim, ihtiyaç mı lüks mü •Müşteride alışkanlık ve bağlılık yaratır mı •Garantisi, servisi, parçası, devamı var mı •Ambalajı yeterli mi, çekici mi •Kendiniz ve çevreniz müşterisi miydiniz FRANCHISE

72 72 ALINACAK BİLGİLER Bilgileri değerlendirmek için uzmanlara danışılmalı •Başta verilen bilgilerin doğruluğu •Yatırım ve ciro tahmini •Seçilen donanım ve ekipman •Destekleri etkin mi, personeli ehil mi •Eğitim verdi mi, işe yaradı mı •Başabaş noktası ne, karlılık nasıl •İşi bırakan neyi kurtarabiliyor •Anlaşmazlık nasıl çözülüyor •Sürekli raporlar neler, izleniyor mu •Reklam ve tanıtım yeterli mi •Anlaşma değiştirilebiliyor mu FRANCHISE

73 73 ÜRÜN-HİZMET FİYATI Ürün ve hizmetler rahatlıkla satılabilmeli •Tüketici gözünde fiyat algısı ne •Rakipler gözünde fiyatın yeri ne •Fiyat ve vadeleri kim belirliyor •Temin kaynakları ne, alternatifi var mı FRANCHISE

74 74 ÜRÜN-DEĞER SKALASI Müşteri ürüne ne için para ödüyor 1.Yarar 1.Yarar = kullanım + kazanç + tasarruf 2.Tatmin 2.Tatmin = prestij + konfor + mutluluk 3.Beklenti 3.Beklenti = güvence + fırsat + umut Satacağınız ürünün müşteriye neler verdiğini, müşterinin neye para ödediğini iyi anlayın Yarar Yarar satanın ürünü güçlü, fiyatı iyi olmalı, değilse müşteriyi rakibe kaptırır, karlılık zaten düşüktür Tatmin Tatmin satanın markası güçlü, hizmeti iyi olmalı, değilse müşteri gelmez, iş batar Beklenti Beklenti satanın iletişimi güçlü, satıcısı iyi olmalı, değilse müşteriyi inandıramaz, satış olmaz FRANCHISE

75 75 RAKİP ARAŞTIRMA Kime rakip olunacağı bilinmeli •Gerçek rakipler kimler •Dünyadan büyükler gelecek mi •Rakipler para, işgücü veya üründe üstün mü •Rakiplerin uzun vadeli hesapları neler •Rakipler arasında düzgün çalışanlar kimler FRANCHISE

76 76 BÖLGE POTANSİYELİ •Bölge tanımı ve sınırları •Coğrafi sınırlar, fiziki engeller •Nüfus ve demografik özellikler •Bölgenin gelir düzeyi •Nüfus hareketleri •Hedef kitleye yönelik emsal perakendeciler •Emsal gelişmişlik göstergeleri FRANCHISE

77 77 BÖLGE ARAŞTIRMA •Nüfus (bölgede oturan ve geçici nüfus) •Turizm potansiyeli •Otel, lokanta, ibadet ve ziyaret yerleri •Okullar, üniversiteler, yurtlar •Hastaneler ve kamu hizmet binaları •İstasyon, gar, durak, alan, liman, benzinci •Semt pazarları, alışveriş merkezleri FRANCHISE

78 78 YER SEÇİMİ KARARI •İdeal tanım yapılır, azına razı olunur •Kaçmayacak fırsatlar çıkabilir •Geleceğe yatırım yapılabilir •Tabelanın gücü hesapları değiştirir •Şehir büyüyüp bize gelebilir •Markanın yamyamlık tehlikesi vardır •Pazarlık yeteneği kararı değiştirebilir FRANCHISE

79 79 AVM ARAŞTIRMA FRANCHISE 1.Sahibi kim 2.Yöneticisi kim 3.Komşular kimler 4.Yer neresi 5.Hangi AVM YANLIŞ SIRALAMA DOĞRU SIRALAMA

80 80 YERİ İNCELEME •Görünürlük •Trafik ve cadde bilgileri •Değer •Altyapı ve İzinler •Rekabet •Bölge Franchise FRANCHISE

81 81 FİYATI İNCELEME •“Ucuz”, “pahalı” yok •Yatırımın geri dönüş süresi ve riski var •Risk düşükse süre uzar, yüksekse kısalır •Kendi işini kuran daha kısa sürede kazanır •Buna karşın riski yüksektir •Yatırım 100, kar 5, dönüş 20 ay •Fee 20, yatırım 120, dönüş 24 ay •Royality %7, kar 4.65, dönüş 26 ay FRANCHISE

82 82 FRANCHISE İLİŞKİSİ •Denge –Güç, katkı, yarar dengeli olmalı –Beklenti karşılanmalı •Kullandırılan haklar –Marka, sistem, patent, know-how –Sipariş toplama - aktarma –Orada bulunma hakkı FRANCHISE

83 83 EN İYİ ANLAŞMA FRANCHISE Simetrik anlaşma markayı korur Asimetrik anlaşma franchise vereni korur Asimetrik anlaşmadan kurtlar, kuzular kaçar Kuşlar alır, ama para kazanmaz, kazandırmaz Franchise anlaşması, kurtlara bile satılabilmeli Anlaşma inceleniyorsa ayrılık süreci başlamıştır

84 84 KİMİ KORUR FRANCHISE Franchise anlaşmaları genelde “asimetrik”tir Verenin haklarını, alanın yükümlülüklerini sayar Franchise alanın kusuru markaya zarar vermemeli Anlaşma verenin lehine kullanılır, gerekçesiz feshedilir, yersiz zam yapılır, bölge korumaya uyulmaz vb. Amerika’da ve Avrupa’da alanı yasalar korur, bizde korumaz UFRAD dürüstlük ve açıklık ilkeleri alanı korur Rekabeti koruma yasası tüketiciyi kollar

85 85 REKABET HUKUKU FRANCHISE Franchise veren franchise alanın •satış fiyatına karışamaz •Satış miktarlarını kısıtlayamaz •Pazara girişini engelleyemez •Franchise alanlarına farklı davranamaz •Satış için başka ürün alma veya teşhir şartı getiremez •Satış yapacağı bölgeyi kısıtlayamaz •Rakibin ürününü satmasını yasaklayamaz •Bölge dışına aktif satış yapmasını kısıtlayabilir •Anlaşmanın bitiminden sonra 1 yıl rekabeti yasaklayabilir

86 86 SİMETRİ TESTİ ® FRANCHISE F&M tarafından geliştirilen bir test yöntemidir Franchise anlaşması ve ekleri incelenir Markayı, vereni, alanı ne kadar koruduğuna bakılır 5 başlık, 23 kriter 3 puan Dağılım dengeliyse simetrik, değilse asimetrik

87 87 KRİTERLER FRANCHISEİ Marka ve sistem - markanın korunması, sistemin korunması, el kitabı, eğitim, denetim Bölge ve yer - kira koşulları, bölge koruması, büyüklüğü, dağılımı, yerin kirası Yatırım ve karlılık - yatırım, ödemeler, temin kaynakları, tedarikçi destekleri, satış fiyatları Satış ve tanıtım - reklam fonu, açılış kampanyası, yerel tanıtım, satış kotası Devir ve fesih - süre, devir hakkı, fesih nedenleri, fesih sonrası, anlaşma süresi, rekabet kısıtlaması

88 88 SİMETRİ DENGESİ TEMSİLCİLİK EĞİTİMİ Örnek: FV=17, M=13, FA=6 puan anlaşma markayı “orta”, vereni “çok”, alanı “zayıf” koruyor

89 89 UFRAD İLKELERİ TEMSİLCİLİK EĞİTİMİ 1995 yılında UFRAD tüzüğüne eklendi Tüm UFRAD üyeleri uymak zorunda, üye olmayanı bağlamaz Açıklık ilkeleri ABD de uygulanan UFOC Amacı franchise alanı bilgilendirmek Dürüstlük ilkeleri AB de uygulanan EFF Amacı franchise sistemini düzenlemek

90 90 FV NASIL SEÇER Fiyatı aynıdır kendisine en çok yarar sağlayanı seçer Parasını ister maddi gücü olanı seçer Sorun istemez sisteme uyanı seçer Müşteri şikayeti istemez işine sarılanı, müşteriyle baş edeni seçer FRANCHISE

91 91 PAZARLIK FRANCHISE Değişmeyecek maddeler - FV’nin varoluş nedenleri, ana gelirleri, rekabet yasağı, Taviz alınabilecek maddeler - FV nin gelir miktarı, yerel reklam, bölge koruma, tedarik zorlaması, Yaklaşım şekli -Kötüleme, akıl öğretme, acındırma, dayatma yapma, -Sisteme uzun vadede kazandıracaklarını anlat -Karşındakinin kazandığına değil, kendi kazanacağına bak

92 92 FRANCHISE KOÇLUĞU FRANCHISE Franchise verenin 3 doğrusu var: 1-Doğru iş 2-Doğru yer 3-Doğru işletmeci. Sorumlu marka 3 doğruyu arar Sorumsuz marka isteyene verir Franchise verenin kendi doğrusu başkadır Yatkın olmadığı, sevmediği işten kazanamaz Franchise almak istiyorsanız Girişim ve franchise deneyiminiz yoksa 1 yanlış 3 doğruyu götürür Coaching alın, deneyimi yanınıza alın F&M Temsilcileri ile kendi doğrunuzu bulun

93 93 KOÇLUK NE VERİR Franchise alacak girişimcinin karar vermesine yetecek kadar •bilgi verir, fırsatları anlatır, tehlikelere karşı uyarır •cesaret verir, hak ettiğini istemesini sağlar •taktik verir, duruma göre farklılaştırabilir •alternatif sunar, farklı alanları tanıtır FRANCHISE

94 94 KOÇLUK ADIMLARI FRANCHISE Koçluk üç adımda yapılır 1.TANIMA 2.ARAŞTIRMA 3.ÖNERME •Girişimci ile haftalık düzenli görüşmeler yapılır •Girişimcinin özgün koşulları anlaşılır •Birkaç ay süreyle birlikte çalışılır •Herkese aynı şey önerilmez •Sektörler, markalar, anlaşmalar, yerler incelenir •Koç kendisi için değil girişimci için doğru olanı önerir

95 95 GİRİŞİMCİLİK TESTLERİ FRANCHISE Littauer kişilik testi Konuşan, dinleyen, düşünen, yapan Kişilik özelliğine göre iş önerir F&M Faktör testi İç faktörler: Güç, hırs, heves Dış faktörler: Para, mecburiyet, yer, hazır iş, iş bilgisi, çevre Hırsından marka isteyene, hevesinden iş kurana, gücü olmayana iş kurma önerilmez Her girişimciye gücüne göre risk önerir

96 96 FAAD111 RAPORU FRANCHISE Franchise koçluğunda her iş alternatifi için ayrı değerlendirme tablosu hazırlanır FRANCHISE


"1 FRANCHISE TANITIM SEMİNERİ FRANCHISE. 2 FRANCHISE NASIL ALINIR PROGRAM 13.00 – 13.50Franchise nedir 14.00 – 14.50Franchise nasıl verilir 15.00 – 15.50Franchise." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları