Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Cemil ŞENEL Yüksel BİLGİCİ. Teknolojik bir çözüm, kullanımından elde edilen maliyet ve faydalara göre deg ̆ erlendirmeye tabi tutulur ve avantaj sag ̆

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Cemil ŞENEL Yüksel BİLGİCİ. Teknolojik bir çözüm, kullanımından elde edilen maliyet ve faydalara göre deg ̆ erlendirmeye tabi tutulur ve avantaj sag ̆"— Sunum transkripti:

1 Cemil ŞENEL Yüksel BİLGİCİ

2 Teknolojik bir çözüm, kullanımından elde edilen maliyet ve faydalara göre deg ̆ erlendirmeye tabi tutulur ve avantaj sag ̆ lıyorsa tercih edilir.

3 • Toplumsal medya paylaşımları, ağ günlükleri, bloglar, fotoğraf, video, log dosyaları v.b. gibi değişik kaynaklardan toparlanan yapısal olmayan VERİ yığınıdır. • Daha önce analizi mümkün olmayan muazzam büyüklük ve/veya çeşitlilik ve/veya akışkanlıktaki VERİler üzerinden bilgiye erişimdir.

4  Son 3 yılda, gec ̧ mis ̧ 40 bin yılda u ̈ retilen VERİden 4 kat daha fazla VERİ ortaya c ̧ ıkmıs ̧ tır  2012 yılında 2,500 Exabyte yeni bilgi u ̈ retilmis ̧ tir (ana etken: dijital ic ̧ erikler)  Digital evren, 2012’de 2.7 zetabyte ’a yu ̈ kselmis ̧, 2020’de 35 “zetabyte” olması beklenmektedir.  Dünyada her dakikada 1,7 milyon trilyon byte VERİ üretilmektedir ki bu, 360.000 DVD’ye eşdeğerdir.  Source: An IDC White Paper. As the Economy Contracts, the Digital Universe Expands.

5

6  Google 2008’de günde 20 PB VERİ işlerken 2013’te günlük 100 PB veri işlemiştir.  Facebook 2009’da sahip olduğu 2,5 PB kullanıcı verisine her gün 15 TB’lık veri eklerken 2013’te 300 PB veriye günde 500 TB veri eklemiş ve dünyadaki fotoğrafların %35’ini barındırmıştır.  CERN’in Büyük Hadron Çarpıştırıcısı yılda 15 PB veri üretmektedir.

7  Web Hareketleri(Tarama,Tıklanma Sayısı, Gezinme)  Mobil İnternet,  Sosyal Ağ,  Sensör VERİleri,  HD Video,  E-mail,  Ses,  SMS, MMS  Demografik Bilgiler v.b. dışındaki her türlü bilgi.

8 Bir verinin büyük olması için gereken özellikler:  Hacim(Volume)  Hız (Velocity)  Çeşitlilik (Variety)  Doğruluk (Veracity) Ve sonucunda;  Değer (Value)

9

10  Büyük Veri Arama: Karar verme sürecini daha etkin kılmak için tüm büyük veri kaynaklarını aramak, analiz etmek ve görselleştirmek.  360^0 Müşteri Görüntüsü: Bütün veri kaynaklarıyla müşteri analizi yapmak.  Güvenlik ve İstihbarat Yetkinlikleri: Düşük risk, gerçek zamanlı dolandırıcılık izleme ve siber güvenliği sağlamak.  Operasyon Analizi: Anlık sensör ve log analizi yaparak karar destek süreçlerini beslemek.  Veri Ambarı Eklentisi: Nadiren erişilen, saklama maliyetleri yüksek veri ambarlarını tutmak yerine, veriyi kaynağında işleyerek veri ambarı işletim maliyetlerinin düşmesini sağlamak

11  Bilgi çıkarımı; dağıtık programlama, örüntü tanıma, veri madenciliği, doğal dil işleme, duygu analizi, istatistiksel ve görsel analiz ve insan bilgisayar etkileşimi gibi çeşitli analiz metotlarını içerir.  Kapsamlı bir bilgi çıkarımı mimarisi üretim hattında sağlanmalı ve işletilmelidir. Hatalara, kayıp değerlere ve kullanışsız formatlara uygun çözümler bulmak için veri ve toplu işleme analizleri yapılmalıdır.  Sonuçları ulaşılabilir ve kusursuz hale getirmek için; açık kaynaklı ve popüler standartlar, web tabanlı mimariler kullanılmalı ve sonuçlar açıkça gösterilmelidir.  Bu yardımcı programlar; Bulut Bilişim, Hadoop, Map Reduce, Google Bigquery.

12

13  Maliyetleri azaltma  Zaman tasarrufu  Yeni ürün geliştirme  Şirket içi karar mekanizmalarını destekleme

14  Verinin büyüklüğü ve yorumlanmasının zorluğu  Nitelikli personelin azlığı  Eğitim ve teknik bilgi gerekliliği  Yeni donanım ve altyapı ihtiyacı  Yüksek maliyet  Çok fazla raporlama

15 Finansal Hizmet Şirketleri  Risk analizi ve yönetimi  Dolandırıcılık tespiti ve güvenlik analizi  CRM ve müşteri sadakat programları  Kredi riski ve analizi  Yüksel hızlı arbitraj  Anormal ticaret örüntü analizi

16 Kamu Kuruluşları  Dolandırıcılık tespiti,  Tehditlerin tespiti,  Siber güvenlik,  Enerji tüketimi ve karbon ayak izi yönetimi,  Suçla Mücadele,

17 Sağlıkla İlgili Kuruluşlar  Sağlık sigortası dolandırıcılığı tespiti  Kampanya ve satış programlarının optimizasyonu  Marka yönetimi  Hasta bakımı kalitesi ve program analizi  Tedarik zinciri yönetimi  İlaç geliştirme analizi

18 Telekomünikasyon Şirketleri  Müşterinin başka servis sağlayıcısına geçmesini önleme  Kampanya yönetimi ve müşteri sadakati  Arama Detay Kaydı (CDR) analizi  Şebeke performansı ve optimizasyonu  Mobil Kullanıcı Lokasyon analizi

19 UPS ve Büyük Veri  8,8 milyon müşteri için 16,3 milyon paket verisinin takibi  Müşterilerden gelen ortalama 39,5 milyon takip talebi  16 petabaytlık veri depolamakta  ORION (Yol Üzeri Bütünleşik Optimizasyon ve Seyrüsefer) projesi: Dünyanın tartışmasız en büyük yöneylem araştırmasıdır.  Proje hâlihazırda 2011 yılında günlük rotaların 85 milyon mil (137 milyon km) yol kısaltılmasıyla 8,4 milyon galon (32 milyon litre) tasarruf sağlamıştır.  UPS, sürücü başına günlük sadece bir millik kısaltmanın şirkete 30 milyon Dolar tasarruf sağlayacağını ve toplam parasal tasarrufun muazzam olacağını tahmin etmektedir.

20  Türk Telekom ile yapılan VERİ ambarı dönüşüm projesi sonucunda Türk Telekom’un 6 milyon Dolar tasarruf etmiştir.  Türk Telekom’un farklı ortamlarda bulunan VERİlerini tek bir ortamda konsolide ederek, daha hızlı ve daha erişilebilir platform oluşturmuştur.  6 ayda gerçekleştirilen bu proje ile tüm VERİye anlık olarak, gerçek zamanlı erişebiliyor.  Bakım ve destek tasarrufu anlamında ise yaklaşık 1 milyon Dolar’ın üzerinde tasarrufunun olduğunu söyleyebiliriz.

21 Barack Obama’nın 2012 Seçim Zaferi  Sosyal medya kampanyalarının başına Rayid Ghani getirildi  13 milyonluk seçmen e-posta adres listesi

22 Utah Data Center  2013’ün sonlarında yapımı tamamlanmıştır.  NSA (Amerikan Ulusal Güvenlik Teşkilatı) tarafından uydular, yer altı ve deniz altı kabloları aracılığıyla gerçekleştirilen bütün iletişimleri yakalamak, deşifre etmek ve depolamak için kullanılacaktır.

23


"Cemil ŞENEL Yüksel BİLGİCİ. Teknolojik bir çözüm, kullanımından elde edilen maliyet ve faydalara göre deg ̆ erlendirmeye tabi tutulur ve avantaj sag ̆" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları