Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

SPSS TÜRKİYE Survey Araştırmalarında Anket Formu Tasarımı, Veri Girişi ve Toplanan Verilerin Bilgiye Dönüştürümü Esmeray BAĞLAMA ANZABİ 1 Mayıs 2003.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "SPSS TÜRKİYE Survey Araştırmalarında Anket Formu Tasarımı, Veri Girişi ve Toplanan Verilerin Bilgiye Dönüştürümü Esmeray BAĞLAMA ANZABİ 1 Mayıs 2003."— Sunum transkripti:

1 SPSS TÜRKİYE Survey Araştırmalarında Anket Formu Tasarımı, Veri Girişi ve Toplanan Verilerin Bilgiye Dönüştürümü Esmeray BAĞLAMA ANZABİ 1 Mayıs 2003

2 Anket Çalışmalarına Başlarken... 1.Amaç Belirlenmesi 2.Araştırmanın Ana Hatlarının Belirlenmesi 3.Hedef Kitlenin tanımlanması 4.Örneklem boyutunun belirlenmesi 5.Örneklem tekniklerinin seçilmesi 6.Metodun Belirlenmesi

3 7. Anketin Süresi 8. Anket Soruları Cevap seçeneklerinin belirlenmesi 10. Soru Formunun Tasarımı 11. Ön testlerin yapılması 12. Anketi tamamlamaya teşvik etme 13. Cevap oranları 14. Verinin Analizi

4 1. Amacın Belirlenmesi Anket hangi amaçla yapılacak? Amacı belirlenmeden yapılan bir anket ile doğru veri toplanamaz... Bu hedefe yönelik planlar neler olmalıdır? 2. Araştırmanın Ana Hatlarının Belirlenmesi Amacınıza uygun bir plan oluşturulmalı, örneğin demografik özelliklere göre tüketim alışkanlıklarını öngörme amaçlı bir anket çalışması yapılacak ise, hangi demografik özelliklerin sorulması gerektiği belirlenmelidir.

5 3. Hedef Kitlenin Belirlenmesi Yaş Cinsiyet İlgi seviyesi Özellikle telefon anketlerinde önemli bir unsurdur, örneğin telefon ile evinden ulaşılan bir kişi size muhtemelen 10 dakikadan fazla süre ayırmak istemeyecektir Örneklem büyüklüğünün belirlenmesi Nitelikli sonuçlar elde etmenizi imkan verecek büyüklükte bir örneklem belirlediniz mi? Yeterli finansal kaynak ve zamanınız var mı? Kritik değişkenlerin, etki derecesi, güven aralığı, istatistiksel gücü ve örneklem büyüklüğü Sample Power ile henüz anket çalışmasına başlanmadan önce belirlenebilir.

6 5. Örnekleme Yöntemleri Basit Örnekleme Bütün bir populasyondan rastgele alınan örneklemedir. 5.8,50,65 inci kişiler gibi... Sistematik Örnekleme • Örneğin bir listeden her 5, 10 ve 34 cü ismin seçilmesi. Örneklemin güvenilirliğini tehlikeye düşürecek gizli seyirlerden (frekansa göre sıralanan isimler, benzer şirket isimleri, geografik lokasyon vb.) kaçınılması gerekir. Katmanlı Örnekleme Fokus Grup, ön test ve pilot çalışmalarda belirli özelliklere sahip kişiler (örneğin yaş arasında, haftada en az 10 saat TV seyreden) baz alınır.

7 Kümeli Örnekleme Örneğin; hane halkı araştırmasında, bir şehirde oturanları oturdukları bloklara göre kümelemek ve onun üzerinden rastgele bir örneklem gerçekleştirmek Olasılıksız Örnekleme Örneğin; bir anketin uygulanacağı grupta gönüllü olanlar üzerinden örneklem almak

8 6. Anket Metodunun Belirlenmesi - Bir anketörün yönetiminde yapılan anketler - Faks, , web, posta vb yollarla gönderilen ve kişilerin kendi başlarına yanıtladıkları anketler Yöntem seçiminde dikkat edilmesi gereken hususlar... Bütçe: Telefon anketleri, özellikle uzun mesafe telefon ücretleri nedeni ile çok pahalı olabilir. En ekonomik yöntem web üzerinden gerçekleştirilen anketlerdir. Zaman – Hız Anketin Uzunluğu Anketin Niteliği: Kişisel ve kişinin cevaplamadan önce üzerinde düşünmesi gereken soruları içeren anketlerde kişi anketi yalnız cevaplamalıdır.

9 7- Anketin Süresi Hedef kitlenin büyüklüğü Anket Metodu Telefon anketleri 10 dakikadan daha uzun olmamalıdır. Yüz yüze anketler 1 saat veya daha uzun sürebilir. Web anketlerinde karmaşık soru tiplerinden kaçınılmalıdır. 8- Anket Soruları... Sorular kısa olmalıdır- Max. 25 kelime sınırı Yönlendirici sorular sormayın Açık, anlaşılır, net sorular sorun Aynı anlama gelebilecek sorular sormayın Sorulara cevap verenleri sinirlendirmeyin Geçmişe yönelik sorularda, hatırlamaları için fırsat tanıyın Açık uçlu soruları gerekli yerlerde kullanın Açık uçlu sorulara anketin sonunda yer verin Açık uçlu soruların analizi için kodlama geliştirin.

10 9. Cevap seçeneklerinin belirlenmesi Likert Skalası: Bir düşünceden bu düşüncenin tersine doğru (Olumludan Olumsuz a gibi) genellikle 5 veya 7 cevap yer alır. 1. Kesinlikle Katılıyorum 2. Katılıyorum 3. Ne Katılıyorum / Ne Katılmıyorum 4. Katılmıyorum 5. Kesinlikle Katılmıyorum Sorunun niteliğine bağlı olarak: Bilmiyorum, Fikrim Yok, Yorum Yok... ? Cevapları seçenek olarak sunulabilir 1.Çok memnunum 2.Memnunum 3.Memnun değilim 4.Hiç memnun değilim Anketi cevaplayan kişinin ortada bir cevap vermemesi, belli bir kararlılıkta olmasını yönlendiren 4 seçenekli sorular:

11 10.Soru Formunun Tasarımı • Anketinizi oluştururken soru tipleri, stil, vb. daha önce yapılmış anketlerden veya anket kitaplarından alınabilir. SPSS Data Entry çözümü soru kütüphanesinden faydalanabilirsiniz. • Yorum sorularında cevaplar için yeterince boşluk bırakın • Estetik unsurlara dikkat edin: çok boş alan bırakmayın, ikiden fazla renk kullanmayın, ikiden fazla font kullanmayın • Anketin başında anketi cevaplanması ve nereye teslim edileceği ile ilgili bilgilendirme yapın. • Cevap örneklerine yer verin • Açık uçlu sorularda cevap için çizgi şeklinde yer bırakılması verilecek cevapların kısıtlanmasına neden olur.

12 • Formun genel görünüşünün profesyonel olmasına dikkat edin (Profesyonel görünen formlar cevaplayanlar tarafından daha çok dikkate alınır) • Sorularda küçük harf, cevaplarda büyük ve kalın harf kullanın • İşaretlemeli cevap seçeneklerinde boşluk yerine simge kullanın (, [ ], O, ( )...)

13 11.Ön testlerin yapılması • Yeni çalışmalarda en az 2 ön test uygulayın. İlk test, ankette karşılaşılabilecek sorunların giderilmesi, ikinci test ise planlama amaçlı olmalıdır. • Pretest için genellikle 75 kişilik bir örneklem yeterli olur. Seçilen grubun özellikleri, bütün populasyonun özelliklerini taşımalıdır. Dikkat edilmesi gereken unsurlar: Cevaplanmamış soru sayısı Belirsiz/Anlaşılmayan açıklamalar Cevaplama süresinin uzunluğu Lüzumsuz sorular Açık uçlu sorular için az yer ayrılması....

14 12- Anketi tamamlamaya teşvik etme Teşvik yöntemi populasyona göre seçilmeli (Çocuk – Oyun, Yetişkin – Para) Maddi teşvik yöntemleri Hediye Para Çekiliş ile ödül kazanma şansı Promosyon malzemeleri (anahtarlık, takvim...) Manevi teşvik yöntemleri Ankete katılım sonucu, kendilerine olumlu yönde geri dönüş olacağı konusunda bilgilendirme (daha iyi ürün, hizmet)

15 13. Cevap oranları Sabit bir cevap oranı yoktur. Bu seçilen metoda, konuya, anketin zorluk derecesine, formun dizaynına, soruların anlaşılırlığına bağlı olarak değişir 14. Verinin Analizi Verinizi tanıyın Analize hazır hale getirin (Kodlama, kayıp verileri doldurma vs..) Analizleri gerçekleştirin Çıkan sonuçları paylaşın Karar destek amaçlı kullanın

16 Analitik Süreçteki Aşamalar

17 Planning Sample Power

18 Data collection SPSS Data Entry

19 Data access SPSS Base

20 Data management and data prep SPSS Base SPSS MVA

21 Identify groups SPSS Base SPSS Reg. Models SPSS Adv. Models SPSS Categories AnswerTree Data Analysis Predict numerical outcomes SPSS Base SPSS Reg. Models SPSS Adv. Models AMOS Base Advanced Regression Categories Decision Time AnswerTree...

22 SPSS Base SPSS Tables SPSS Report Writer SigmaPlot for SPSS SPSS Maps Reporting

23 SmartViewer Web Server Deployment

24 “Canlı” Raporlar ( aracılığıyla) Smart Viewer Veri Analizi Rapor Dağıtımı Veri Toplama Anket Tasarımı Etkili giriş formları Veri Temizleme SPSS veri dosyası ODBC Sihirbazı Temel Analizler Veri Yönetimi Gelişmiş Grafikler İşlevler Ad-hoc Raporlama SPSS Base+ Databases SPSS Data Entry Veri toplamadan analize

25 SPSS Data Entry: Hızlı, Esnek Anket Tasarımı ve Veri Girişi

26 SPSS Data Entry ile... • Çalışan ve Müşteri Memnuniyeti Anketleri • Kamuoyu Yoklamaları • Uygulanan Programların Değerlendirilmesi • Hasta Tedavi/ Sonuç Araştırmaları • Yeni Ürün Anketleri • Müşteri Tercihi Belirleme • Vb. bütün anketlerinizde başarınızı ilk adımdan garantilemenizi sağlar...

27 Verilerinizi doğru, tam, kolay ve hızlı toplamanızı sağlar...

28 • Sürükle-bırak form tasarımı • Soruları oluştururken fare klikleri için Toolbox • Farklı cevap biçimleri • Ayrıntılı biçim verme Esnek anket tasarımları

29 Profesyonel Anketler ve formlar • Profesyonel çıktılı anketler –logolar, başlıklar ve grafikler • Formdan veri girişi –Alta-açılır kutu, seçimli butonlar ve güçlü veri giriş kuralları

30 Yüksek-kalitede sonuçlar için yüksek-kalitede veriler • Güçlü veri kontrolü, geçerlilik ve atlamalı soru kuralları • Kural Sihirbazı • Etkileşimli, grup modu veya çift giriş

31 Hızlı,eksiksiz veri girişi • Atlamalı soru kuralı ile güvenli veri girişi • Kolay geçişler ve hızlı çalışma • Kodları ezberlemeye gerek kalmadı

32 Analize Hazır Veriler • Soru ve cevaplara dayalı veri dosyasını otomatik olarak tanımlar • “check all that apply” (kuralı karşılayanların tümüne uyarla) tarzındaki soruları oluşturur • Temizlenmiş verileri SPSS.SAV olarak saklar

33 SPSS Data Entry Çözümleri • SPSS Data Entry Builder –Tasarlama, yayma, toplama ve temizleme. • SPSS Data Entry Station –Veri girişini hızlandırma. –Tasarımın toplama ve temizleme amaçlı alt kümesi

34 SPSS Data Entry Çözümleri • SPSS Data Entry Network Server –Merkezi veri toplama ve veri temizleme imkanı ile hızlı esnek ve analize hazır veri toplama. • SPSS Data Entry Web Server –Web siteniz için formlarınızı kolaylıkla tasarlama katılımcılarınızı form üzerinden yönlendirici akıllı yönlendiriciler ile yönlendirebilme.

35 DATA ENTRY KULLANIM ALANLARI DATA ENTRY KULLANIM ALANLARI

36 SURVEY ARAŞTIRMALARI • Memnuniyet ölçümleri • Demografik ölçümler • Kamuoyu yoklamaları • Çalışan ölçümleri • Müşterilerim ürünümüzden/hizmetimiz den ne kadar memnun? • Eğitim programlarımız amacı ne ölçüde karşılıyor? • Eğitim materyallerimiz ne kadar anlaşılır ve eğitimin içeriğine ne derece katkıda bulunur durumda? • Hangi programlar orta yaştaki vatandaşlarımız için daha önemli? • Yeni anayasa nasıl olmalı?

37 PAZAR ARAŞTIRMALARI • Yeni ürüne dair araştırmalar • Satış raporlamaları • Doğrudan satış yanıt kartlarının oluşturulması • Pazar segmantasyonu • Satışla ilgili öngörüler • Müşteri davranışları • Fiyatlandırma • Müşteri beklentileri • Hizmetlerimiz arasında müşterilerimiz en çok nelere önem veriyor? • Pazarımızın başlıca segmentleri nelerdir? • Müşterilerimizi bizim ürünümüzü almaya sevkeden faktörler nelerdir? • Ürünlerin hangi özellikleri müşterileri cezbetmektedir?

38 TIBBİ ARAŞTIRMALAR • Psikolojik ve biomedikal araştırmalar • Hasta memnuniyet araştırmaları • Akıl sağlığı programların etkinliğinin ölçülmesi ve değerlendirilmesi • İyileştirme programlarının etkinliğinin ölçülmesi • Tıbbi formların hazırlanması • Hastalarımızın ihtiyaçlarını ne ölçüde karşılayabiliyoruz? • Hastane işletme sisteminde hangi süreçler daha etkili veya etkisiz? • Başarısız doğum olaylarını olumsuz olarak etkileyen faktörler nelerdir?

39 AKADEMİK ARAŞTIRMALAR • Öğrencilerle yapılan görüşmeler • Ders programlarının geliştirilmesi • Özel disiplin araştırmaları • Öğretim görevlilerinin niteliklerinin arttırılması • Akademik çalışmalarda düzenlenecek araştırmaların anket ve görüşme formlarının hazırlanıp analize hazır hale getirilmesi • Öğrencilerin mezun olma yolunda başarılı olup olamayacaklarını belirleyen etkenler nelerdir? • Hangi eğitim programları öğrencilerin daha fazla ilgisini çekmektedir?

40 Sonuç olarak DATA ENTRY çözümleri ile; • Veri toplamak için otomatik olarak cevap seçeneklerini ve değişken bilgilerini içeren anket soru formu tasarımı yapabilirsiniz. • Analiz işlemlerinizi hızlandırabilirsiniz. • Sağladığı otomatik kolaylıklar ile veri girişi yapan kişilerin olası hatalarını önleyebilirsiniz. • Yanıtlara bağlı olarak değişkenleri otomatik olarak anında tanımlayabilir ve analize hazır hale getirebilirsiniz.

41 TEŞEKKÜRLER


"SPSS TÜRKİYE Survey Araştırmalarında Anket Formu Tasarımı, Veri Girişi ve Toplanan Verilerin Bilgiye Dönüştürümü Esmeray BAĞLAMA ANZABİ 1 Mayıs 2003." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları