Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

TRAFİK KONTROL (ARAÇ TAKİP) VE KAZALARIN ÖNLENMESİ PROJESİ PROJE SAHİBİ: ALİ SEÇKİN – ARTVİN (1973)

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "TRAFİK KONTROL (ARAÇ TAKİP) VE KAZALARIN ÖNLENMESİ PROJESİ PROJE SAHİBİ: ALİ SEÇKİN – ARTVİN (1973)"— Sunum transkripti:

1 TRAFİK KONTROL (ARAÇ TAKİP) VE KAZALARIN ÖNLENMESİ PROJESİ PROJE SAHİBİ: ALİ SEÇKİN – ARTVİN (1973)

2 PROJENİN AMACI 1 •1-KİŞİSEL HATALARDAN KAYNAKLI KAZALARIN ÖNLENMESİ •2- KARAYOLLARINDAN KAYNAKLI KAZALARIN ÖNLENMESİ •3- ARAÇ ARIZALARINDAN KAYNAKLI KAZALARIN ÖNLENMESİ •4- YETKİSİZ KİŞİLERCE ARAÇ KULLNIMINDAN KAYNAKLI AKZALARIN ÖNLENMESİ •5- DELİL TESPİT VE ADİL YARGILANMA EKSİKLİKLERİNİN ÖNLENMESİ •6- ARAÇ KAÇIRMA-ÇALINMA V.B.NİN ÖNLENMESİ,İZLENMESİ, YAKaLANMASI •7- ARAÇ V.B. SATIŞ ALMAMA NEDENİ V.B.YE BAĞLI HAKSIZ SAHİPLENME - SORUMLULUKLARININ ÖNLENMESİ •8- DİL KAYNAKLI UYUŞMAZLIKLARIN ÖNLENMESİ •9- KAZA-ÖLÜM V.B.LERLE OLUŞAN SOSYOEKONOMİK(MADDİ-MANEVİ-İLMİ) VE İNSAN KAYIPLARININ ÖNLENMESİ •10- İŞLENMEMİŞ YOLLARIN-GÜZERGAHLARIN İŞLENMESİ •11-KAZA SONRASI YER TESPİT VE İLK MÜDAHALE GEÇİKMELERİNİN ÖNLENMESİ •12-KURAL İHLALLERİNİN VE CEZA KESME-ÖDENMEME SORUNLARININ ÖNLENMESİ

3 KAZA NEDENLERİ 2 •1- TRAFİK KURALLARINA UYUM KONTROL-DENETLEME-UYGULAMA-CEZALANDIRMA ZORLUĞU •2- SOLLAMA-GEÇİŞ ÜSTÜNLÜK HATALARI •3- LASE-KURP(VİRAJ V.B.) HIZ KONTROLSÜZLÜĞÜ •4- AŞIRI SÜRAT-HIZ KONTROLSÜZLÜĞÜ •5- YOL ÜZERİ SABİT-DEĞİŞKEN-ANİ ENGEL ( TAMİR-BAKIM-ONARIM-CANLI-CANSIZ ENGELLER) TESPİT ZORLUĞU •6- BEDENSEL YORGUNLUĞA BAĞLI ARAÇ HAKİMİYETSİZLİĞİ •7- ARAÇ TEKNİK ARIZALARI VE KONTOLSÜZLÜK (FREN PATLAMA V.B.) •8- HAREKET BAŞLANGIÇ –BİTİŞ GÜZERGAH TESPİT,YÖN-ROTA TESPİT ZORLUĞU •9- ARAÇ’ A DÜŞEN YOL GENİŞLİK TESPİT VE HİZALAMA ZORLUĞU •10- HIZA BAĞLI ANİ ENGEL HAREKET –ARAÇ YÖNLENDİRME ZORLUĞU •11- DİĞER ARAÇLARIN MEVCUT-ANİ HAREKETSEL DURUM TESPİT ZORLUĞU •12- TRAFİK İŞARET-LEVHA V.B. TESPİT-YORUMLAMA ZORLUĞU •13- YOL GÜZERGAH BÖLÜMLEME-YOL TERCİH-YOL ŞERİTLERİ BAŞLANGIÇ-BİTİŞ-DEĞİŞİM TESPİT- YORUMLAMA ZORLUĞU •14- ACİL ARAÇ GEÇİŞ ÜSTÜNLÜK HALLERİNDE ARAÇ GİRİŞ BOŞLUK YER TEPİT VE YERLEŞME –AÇİL ARACA(GEÇİŞ ÜSTÜNLÜKLÜ)YOL VERME-GEÇME ZORLUĞU •15- HAREKET ETME-DURMA-SAVRULMA AÇI-MESAFE-HIZ ARASI ORAN-ORANTI İLİŞKİ TESPİT VE AYARLAMA ZORLUĞU •16- ARAÇ BÜNYE VE GÜVENLİK HARİCİ YÜK-EŞYA-İNSAN YÜKLEME-TAŞIMALARA AİT UYGUNLUK TESPİT ZORLUĞU •17- YETKİSİZ ARAÇ KULLANIM( EHLİYETSİZ-ÇALINMA) ENGELLEME VE ARAÇ HAREKET KISITLAYAMAMA ZORLUĞU •18- AŞIRI YAKITTAN TASARRUF TERCİH YOLU İZLEME ZORLUĞU •19- ANA-TALİ YOL GEÇİŞ ÜSTÜNLÜK TESPİT –KARAR VERME ZORLUĞU •20- DİKİZ AYNALARINA BAKMA-KONTROL ETMEDEN KAYNAKLANAN ZORLUKLAR •21- KAYMA-BUZLANMA ENGELİ ZOLUĞU

4 3 KAZALARI ÖNLEYİCİ TEKNOLOJİK TEDBİR ŞEKİLLERİ

5 ARAÇ TAKİP VE TRAFİK KONTROL SİSTEM GENEL TECHİZAT BİLGİSİ 4 •GEREKLİ TECHİZAT ; •1-Kablolu(sabit hat)-Kablosuz (operatörlü)-operatörsüz (uydu-telsiz sistem v.b.) kombine v.b. nin birkaç-tüm şeklinden oluşan(CEPMATiK-UÇANMATİK ) telefon ve eklenti sistemleri •2-Araç hareket-durum bilgilerini algılayıcılar ve genel merkez sisteme,yerel merkez sisteme iletici sinyal alıcı-vericiler (görüntü tanımlama,hız algılama,hareket algılama,beden algılama,koku algılama,engel algılama,güzergah boyut algılama,arıza algılama, araç tanımlayıcı kimlik algılama v.b.) •3-Şoför ve yakın-uzak mesafe diğer araç şoförlerini,genel merkezi-yerel merkezleri bilgilendirme-karışıklı uyarma,iletme sinyal alıcı-verici sistemler •4-Şoför tehlike sınır uyarma,yönlendirme karar verme sağlama işaret,renk,ses,koku,görüntü v.b. Sistemleri,otomatik pilot sistemleri •5-Güzergah trafik levha,trafik işaret,yol çizgi işaret,tamir-bakım v.b.işaret başlangıç bitiş-süre-zaman-mesafe bilgi verici sinyal alıcı-vericileri •6-Otomatik uygunluk hesaplayıcı ve bildirici görüntü,ses v.b. Bildiri sistemleri •7-Kural sınır değer ihlallerine bağlı otomatik hukuki delilli (şekil döküm ve yazı kombineli v.b.) idari ceza v.b. Kesici,maliye ve gerekli yerlere bildiriciler •8-Çarpışma zarar azaltıcı sistemler •9-Kaza sonrası acil yardım uyarı-çağrı sistemleri •10-Tehlike uyarı,önleme-savma sistemleri •11-Yol güzergah tarayıcı ve trafik işaret,levha v.b. Yi gösterir sinyal alıcı- vericiler •12-v.b.v.s. Sistem ve eklenti sistemler

6 OTOMATİK ARAÇ TAKİP-KONTROL SİSTEMLERİNİN DIŞ GÖRÜNÜMÜ ŞEKLİ (ŞEKİL-1) 5

7 •1-Araba,uçak,gemi,ev,bahçe v.b. (hava-deniz-kara-uzaysal her türlü elektronik-yarıelektronik araç- gereç)elektronikleşir eşya v.b. •2-Sabit algılayıcı özellikler içeren görüntü,ses,koku,renk,ısı,ışık,titreşim,manyetik etki, v.b. kamera sistemi (gerekli olan yerlere( araç v.b. nin ihtiyaç duyulan içindeki yerlere,dışındaki yerlere ve her iki iç-dış yerlere kamera yerleştirilir.), •3-360 derece aşağı-yukarı ve sağa sola veya kombinelerine uygun görüşe sahip,İnip yükselebilir (alçalır-yükselir)-sabit çok boyutlu algılayıcı kamera yeri ve otomatik,yarı otomatik,elle kamera indirme-çıkarma,yatırma,açı yaptırma ve giriş- çıkış,iniş-çıkış merkezi yerleri •4-Sinyal alıcı-verici-güçlendiriciler •5-Araç v.b. içi,dışı cepmatik uyumlu otomatik idare kumanda merkezi •6-Yarı otomatik,otomatik v.b.de araç içi-dışı ve her ikisinde bulunabilen cepmatiğe bağımlı- bağımsız olabilen cepmatik özelliklerinin biri,birkaçı veya tümünü içeren uçanmatik makine •7-Otomatik araç içi-dışı sistemler kontrol makine modeli ve içerikleri •8-Ön-arka-yanlarda bulunan ve araç hızını algılayarak karşılıklı ön-yan-arka araçlardan ani durma halinde diğerlerinde kazaya sebep olma ihtimali olması halinde 8hız-mesafe-geliş yönü v.b. olarak) çarpışma riski olan ve diğer riske girebilecek ön-arka-yanlardan gelen araçları uyarı mesafeye bağlı otomatik elle tüm araçlarda aktarmalı,iletmeli veya doğrudan tümünde hız- mesafeye bağlı hız düşürücü ve risk bölgesinde çarpışmayı önleyici otomatik algılamaya,algılamalara ve mesafeye,mesafelere bağlı ilgili 1 nci derece ve sonra diğer araçlarda karşılıklı birbirlerine ve durma mesafe gerekliliğine göre araç,araçlarda hız düşürücü,hız kestirici algılayıcılar. •9-İleri-geri otomatik mesafe,yer alanı,araç boyu v.b.algılayıcı park etme giriş-çıkış algılama v.b. Sensörleri (ŞEKİL-1; ŞEKİL 2;ŞEKİL-2-A) HER TÜRLÜ ARAÇIN,GERECİN,EŞYANIN v.b. İNSANSIZ KONTROL EDİLMESİ, HER TÜRLÜ İŞ VE İŞLEMİN YAPTIRILABİLMESİ VE İZLENEBİLMESİ (TAKİBİNİNSAĞLANMASI),YÖNLENDİRİLMESİNİ SİSTEM NUMARA DÖKÜM İZAH 6

8 OTOMATİK ARAÇ TAKİP-KONTROL SİSTEMLERİNİN İÇ İÇERİK GÖRÜNÜMÜ (ŞEKİL-2) 7

9 ARAÇ MONİTÖR EKRAN VE DİĞER İÇ SİSTEM VE VİRAJ UYARI GÖRÜNÜMÜ (ŞEKİL-2-A) 8

10 ARAÇ TAKİP ÇALIŞMA ŞEKLİ (ŞEKİL-3) 9

11 •ARAÇ TAKİP ÇALIŞMA ŞEKLİ NUMARA DÖKÜM İZAHI; 10 •1-Cepmatik-uçanmatik ve cepmatik içerik uyumlu eklenti araç iç kumanda,algılama,kontrol,denetim, cezalandırma,ödüllendirme v.b. sistemli cepmatik,eklentileri v.b. sahipli araç •2-Cepmatik sahip arkasından giden başka araç •3-Karşıtaraftan gelen başka araç •4-Sistem üzerine sabit veya gerçek görüntüde sinyal alıcı-alıcısız; sinyal vericili-vericisiz trafik v.b. levhaları •5-Sinyal vericili,vericisiz olarak bulunan duran-hareket halindeki v.b. yaya-canlı-cansızlar •6- Sinyal vericili,vericisiz olarak bulunan duran-hareket halindeki v.b. trafik lambaları veya trafik polisi el işaretçileri v.b. •7-Makineden,diğer makinelerden uyduya ve diğer yerler ile uydudan diğer uydular,makinelere,merkezi –kısmı röle v.b.ye veri bilgi v.b. aktarıcı-alıcı-yansıtıcı v.b. sistem mekanizması •8- Hava-su-uydu(tarayıcı,sonar v.b.)deki sistemlerden veri v.b. alan ve yine geri ilgili sistemlere veri veren kablosuz hava-su-uzay(Uydu) v.b.genel-özel servis hizmet sağlayıcılar •9-Yol güzergah üzeri sinyal alıcı-vericili trafik çizgi-işaret değişim algılayıcı,yansıtıcı,alıcı-vericiler. (ŞEKİL-3)

12 TRAFİK KONTROL İÇERİK GÖRÜNÜM VE ÇALIŞMA ŞEKLİ (ŞEKİL-4-A) 11 (ŞEKİL-4-B)

13 ARAÇ TAKİP VE TRAFİK KONTROL SİSTEM NUMARA DÖKÜM ŞEKİL İÇERİK İZAHI 12 1-Otoyol üzeri hareketli-hareketsiz araç 2-Araç şoför cepmatiği veya araç içi cepmatik uyumlu direksiyon v.b. üzeri makine,optik tabela,cepmatik ekranı,araç otopilot takip v.b. 2-1-Koku,göz hareket,vucut hareket, hız v.b. sinyal alıcı-vericili optik algılayıcılar 2-2-Optik araç görevli uyarı ve durdurma,uygun yere çektirme baskı kurma,otopilota geçirme veya hareketsiz koyma mekanizması 2-3-Araç içi görüntü,koku,ses,ısı,ışık,titreşim,hareket alıcı optik algılayıcılar 2-4-Araç içi-dışı Uçanmatikler 2-5-Optik fren,gaz,vites hareket v.b. algılayıcılar ve hareket içerik yorumlayıcı,değerlendirici, bilgilendiriciler 2-6-Yol uydu sabit hareketli güzergah ön-arka-yanlara ait detay gösterici cepmaitk veya eklenti ekranı (yol güzergahı,gidilen güzergah hıza yeri,güzergah üzeri gelen-geçmek üzere olan- giden araçlar ve bunarla ait hız,şoför vücut hareketsel sağlık durumu bilgileri, araç vites,hız,fren bilgileri, araca varma,güzergah hıza değişim öncü göstergeleri, gelen gidene göre şöföre yapılan ve merkeze ulaştırılan araç her anlık hareket ve uygulama bilgi ekranı v.b. 2-7-Otomatik trafik uyarı,trafik hata ceza bildirici,yazdırmasına ait opitk bağlantılı- bağlantısız şekillerdeki yazdırıcı 2-8-Araç özellikleri,hareket,hız,yük-tonaj,adet-tane,yolcu sayısı- miktarı,mesafe,hız,konum,rota, cisim,madde v.b. algılama sensorları ve algılayıcılar 3-Optik sinyal alıcı-verici-güçlendirici içeren trafik levha ve çizgilerinden oluşan ve her şerit uzunluğu boyunca uzanan veya başlangıç sonuna optik verici konan ve şeritlere göre optik verici türü değişen otoyol,tali yol v.b.ağı 4-Optik sinyal alıcı-vericiden oluşan trafik levha-işaretleri, yay-araç v.b. algılayıcılar 5-Oto,tali yol üzeri yol geçiş üstünlük v.b. belirtir yol bilgi ve hareket üstünlük v.b. çizgilerine ait belirtici sinyal alıcı-verici kopmaz,kırılmaz,eğilip-düzelebilir esnek,araca zarar vermeyen ve yol kenarına veya yol içine konan levha,tel v.b. 6-Araç dışı optik algılayıcılı,diğer araçlara tedbir amaçlı bilgi aktarıcılı sinyal alıcı-vericili olabilen optik kamera v.b.ler (ŞEKİL-4-A)

14 TRAFİK KONTROL SİSTEM ÇALIŞMA ŞEKLİ NUMARA DÖKÜM İZAHI 13 •1-Cepmatik,uçanmatik veya cepmatik uyumlu makineler •2-Cepmatik v.b. ve uyumlu eklenti v.b.den (cepmatik ve trafik denetim v.b. Sisteminde (araç monitör) sinyal alıcı-verici-güçlendirici,sinyal,veri (makine v.b. otomatik,yarı otomatik,elle kontrole ilişkin aşama,işlem v.b.) v.b. takip algılama sistemi •3-Cepmatik v.b.den trafik denetim v.b. idaresi için söküp takma ve optik algılama,algılatma, tanımlama,idare algılama v.b. yerleri •4-Otomatik,yarı otomatik,elle veya karma halde kullanılabilir trafik denetim v.b. araç içi,denetim kurum içi v.b. sistemi,sistem eklentileri v.b. •5-Kablolu-kablosuz geniş alan röle v.b. veya frekansal v.b. veri,enerji v.b. algılayıcı- aktarıcı-alıcı- röle,trafo, frekans yayın merkezi v.b. alım-dağıtım merkezi-kısmı alıcı- verici,veri merkezi v.b. sistemleri •6-Kablolu-kablosuz operatörsel veri,alan v.b. tarayıcı veya bağlantısız veri v.b. servis sağlayıcı uydular •7-Sistem ve iç sistemlerin enerji üreteç-dönüştürücü veya normal şarjlı v.b.li enerji kaynağı ve sistem-iç sistemlere makine enerji kaynak veya diğer yerlerden kablolu- kablosuz enerji algılama-dağıtma sistemi • Cepmatik ekran ile paralellik kurabilen araç monitöründen sinyal alıcı vericilerle diğer cepmatik ve belleklere veri aktarımı,kaydı yapılabilir olup, araçlar arası sinyal ve genel merkez arası sinyal alıcı-verici mesafeler değişirdir. Araçtan sinyal aktarıcılarla veya doğrudan operatör sağlayıcılarla veya uydu ile giden veriler aynı şekillerde geri gelebilir ve monitörde bulunan bilgi döküm yazıcısından ceza v.b. Belirlenen şekillerde dökülür ve gerekli yerlere iletilir. (ŞEKİL-4-B)

15 1-TRAFİK KURALLARINA UYUM KONTROL-DENETLEME- UYGULAMA-CEZALANDIRMA ZORLUĞUNUN GİDERİLMESİ 14 •SİSTEMİN ÇALIŞMASI : Araç şoförünün,vekilinin alkolsüzlük-alkol seviye onay ve kişi tanımlamalar geçerlilik- uygunluk v.b. Sistem onay sonrası araç ve içeriğine, şoförüne ait araç kimlik sinyali genel merkez,yerel merkezlerde ve aracın kendi ve diğer araçların ekranlarında gözükür ve yakın araçlar bu bilgileri net olarak tercihen yada otomatik görebilir kendilerini buna göre ayarlayabilirdir. • Aracın her hareketi merkezlerde kayda geçer ve gerekli riskli haller de merkezlerde sinyal v.b. Uyarı yapar ve ilgili tehlikeli aracın takibi sağlanır. • Ayrıca şoförün tehlikeli hareketi halinde uyarı sınırlarında uyarıcılar devreye girer ve şoförü uyarır aynı zamanda tehlike sınırlarına düşen değer idari hukuki cezalar varsa otomatik keser ve şoföre yazıcı v.b. Dökümü,kaydı halinde verir. • Aynı zamanda da merkeze ve maliyeye,bankaya ceza uygulama,sonuç bildirgesi için veri gönderir. Bu ceza v.b. Deki zamansal değişmeler sistem araç v.b. Ye göre merkezden yüklenip- değişebilir veya değişmeler araç sahip araçlarına alım-satım yüklemeli yapılabilirdir. (ŞEKİL-4-A,B)

16 2-SOLLAMA-GEÇİŞ ÜSTÜNLÜK HATALARI 15 HATALAR VE SİSTEMİN ÇALIŞMASI : Hatalar; Şoförler; genelde düz geniş yollarda öndeki aracın önündeki aracı görmeden,önünde acil durumda araya girecek kadar boşluk,araç olup olmadığını bilmeden sollama yaparlar. Geçiş üstünlükte diğer araçların yer bulmasına fırsat vermeyecek hızda girmek ve sollamak isterler. Hız yapmak ve yapılan hızı kesmeden,ayarlamadan öndeki araçları sollamak isterler. Öndeki aracın dibine kadar girip bun çıkararak yakın mesafeden keskin sollama yapmak isterler bunlarda trafik kazalarına neden olur. Ayrıca ani çıkan güzergah üzeri engel v.b.de istenmeyen kazalara sebep olur. Sistem çalışması ; monitör yol güzergah ve diğer araçlardan alınan sinyaller i iç programla devamlı otomatik hesaplar ve araç ilerleme,karşılaşılan durumlara bağlı olarak uyarı 1,2,3 çizgilerinde renklenme v.b. İle risk ve uygunluk gösterir. Kişi gerek araç monitör takibinden uygun sollama anını görebileceği gibi,Ayrıca sistem diğer araçlara solma sinyali yayarak uygunluk ister verilmemesi halinde kişinin ısrarla riskli sollama yapmaya kalkması halinde risk derecesine bağlı uyarı alır ve cezalandırılır. Geçiş çok riskli ve hale gelecek olduğu durumda hem bulunulan araç hızını geçişi engelleyecek şekilde otomatik azaltarak riskli geçişe imkan vermez. Ancak ısrarla hız azalımına rağmen sollama halinde geçiş-yerleşme yer kalıyorsa,kalacak kadarsa (gelen-giden araç hızlarına bağlı geçiş) otomatik pilot devreye girer ve acil kazasız sollamayı sağlar. Ayrıca araçta bulunan tarayıcılar,algılayıcılar,radarlar,sensorler yol güzergah üzeri engelleri ve kazı-dolguları algılayarak monitöre yansıtır veya uyarılı bildirir v.b. Böylece engele olan mesafe v.b. Ekranda gözükür ve uyarılara uygun ilerlenerek kazalar önlenir.

17 2-A-SOLLAMA-GEÇİŞ ÜSTÜNLÜK HATA ŞEKİL ÖRNEĞİ 16

18 3-LASE-KURP(VİRAJ V.B.) HIZ KONTSOLSÜZLÜĞÜ 17 HATALAR VE SİSTEMİN ÇALIŞMASI : Hatalar; Sürücüler,lase(bitişik viraj v.b.),kurp (viraj) v.b. Ye girerken önünde araç bulunma ihtimali,hızı,sollama yapma v.b. Durumlarını göz ardı eder ve kendi şeritleri boş veya viraj sollama sonrası yolun düz olacağı ve gittiği hızda virajı sollayabileceğini,dönebileceğini düşünerek hareket eder buda kazalara çarpma,savrulma,devrilme v.b. halinde neden olur. Sistem çalışması; Araç üzeri algılayıcılar gerek uydu gerek araç üzeri radar v.b. Tarayıcılarla alınan,algılanan lase,kurb çapı ve bunlara uygun dönüş hızı ekranda gözükür ve gidilen,artırılacak hızın kurb dönüşünde oluşturacağı tehlikelerde tarama,çizgi,işaret,ok v.b. Halinde ekrana gelir ve şoför uyarılar ve ok işaret kurb ayarlarını kontrol ederek uygun dönüşü ve kurb sonrası araç v.b. hallerini ekranda görerek araç ve hız v.b. Ayarlamasını yaparak kurb’a,lase’ye v.b. girerek kazaların önlenmesi sağlanır. Uyarıya uygun hız azalımı olmaması halinde sistem otomatik hız azalımı yaprak tehlikeyi savar

19 3-A-LASE-KURP(VİRAJ V.B.) HIZ KONTSOLSÜZLÜK HATA ŞEKİL ÖRNEĞİ 18

20 4-5-AŞIRI SÜRAT-HIZ KONTROLSÜZLÜĞÜ VE GÜZERGAH ÜZERİ MEVCUT ANİ ENGELLER 19 HATALAR VE SİSTEMİN ÇALIŞMASI : Hatalar; Sürücüler görüş alanı geniş düz yollarda genelde aşırı sürat yaparak giderler,giderken sollama risklerini,önlerine çıkabilecek mevcut,ani engelleri düşünmeden giderler.Buda kazalara çarpma,savrulma,devrilme v.b. halinde neden olur. Sistem çalışması; Araç üzeri algılayıcılar gerek uydu gerek araç üzeri radar v.b. Tarayıcılarla alınan,algılanan güzergah üzeri mevcut,ani engeller ( ıcır,ani canlı çıkışı,kazı-dolgu v.b. ve kar altı gizli buzlanma ebat,şekil,alnı,miktarı v.b. Varma anından çok önce sistem algılar algılamaz sürücüyü uyarır ve engele mesafe yakınlaşma sürücü hız v.b. Değişimini algılamaya bağlı olarak tehlike durumu ve büyüklüğü,aniliğine bağlı olarak ya hız keser yada otomatik pilot tehlikeyi savana kadar uyarı ile sistemi devralarak kazaların önlenmesi sağlanır.

21 4-5-A-AŞIRI SÜRAT-HIZ KONTROLSÜZLÜĞÜ VE GÜZERGAH ÜZERİ MEVCUT ANİ ENGELLER HATA ŞEKİL ÖRNEĞİ 20

22 6-BEDENSEL YORGUNLUĞA BAĞLI ARAÇ HAKİMİYETSİZLİĞİ 21 HATALAR VE SİSTEMİN ÇALIŞMASI : Hatalar; Sürücüler, zamanından önce varış yerine varabilmek, daha çok kazanç sağlamak v.b. Amaçlarla uzun süreli araç sürmeleri bedensel yorgunluğa bağlı olan uyku-uyuşma v.b. İle orantılı olarak çarpma,savrulma,devrilme v.b. halinde kazalara neden olur. Sistem çalışması; Araç üzeri bedensel hareket (göz hareket- vücut hareket v.b.) algılayıcılar uyku-uyuşma v.b. Algıladığında derhal ses, v.b. Halinde sürücüyü uyararak aracı uygun yere çekmesi yada otomatik pilota devretmesi istenir. Uyarılara rağmen çekmez ve tekrar uyursa otomatik pilot sistemi devralır ve en yakın uygun yere çeker yada otomatik pilot(otopilot) sürüşe uygun yerse şoför kendine gelinceye dek otomatik yürüterek kazaların önlenmesi sağlanır.

23 6-A-BEDENSEL YORGUNLUĞA BAĞLI ARAÇ HAKİMİYETSİZLİĞİ HATA ŞEKİL ÖRNEĞİ 22

24 7-ARAÇ TEKNİK ARIZALARI VE KONTOLSÜZLÜK (FREN PATLAMA,ARAÇ BOŞALMA V.B.) 23 HATALAR VE SİSTEMİN ÇALIŞMASI : Hatalar; Sürücüler, her ne kadar kontrollü gitseler de gerek araç bakımlarının istenen zamanlarda yoğunluk,maliyet v.b. Nedenlerle yaptıramamalarından veya güzergah meyli,yük v.b. Den kaynaklanan araç fren patlaması,tutması çarpma,savrulma,devrilme v.b. halinde kazalara neden olur. Sistem çalışması; Araç üzeri arıza tespit algılayıcılar güvenliğe yönelik her kesimi detaylı algılar ve fren sisteminde oluşacak v.b. Değişikliklerden sürücü derhal uyarılarak bilgilendirilir. Ancak ani patlama halinde de sistemdeki otomatik,elle çalışır mevcut dışı ikinci yedek fren v.b. kontrol devreye girerek tehlikenin önlenmesi,azaltılmasını sağlayarak ve ayrıca arka sisteme monte edilecek yer sürtünme ağırlığı,kazıyıcıda tehlikeli noktadaki fren patlaması halinde karşı yedek fren yanında toprağı,yolu kepçe dişi gibi yolu kavrayarak keskin sürtünme ile hızın azaltılabilmesini,araç kontrolünü sağlayarak kazaların önlenmesi sağlanır.

25 7-A-ARAÇ TEKNİK ARIZALARI VE KONTOLSÜZLÜK (FREN PATLAMA,ARAÇ BOŞALMA V.B.) HATA ŞEKİL ÖRNEĞİ 24

26 8-HAREKET BAŞLANGIÇ –BİTİŞ GÜZERGAH TESPİT,YÖN-ROTA TESPİT ZORLUĞU 25 HATALAR VE SİSTEMİN ÇALIŞMASI : Hatalar; Sürücüler, görevleri gereği hiç gitmediği veya nadir gittiği yerlere gidilen güzergah üzeri yol özellikleri (ana-tali,trafik yoğunluğu,şerit sayısı,dönüşler,kavşaklar v.b.) bilmeden yola çıktıklarından yol bulma,girilmesi-gidilmesi gereken şerit,dönüş yerleri v.b.lerde karıştırma,şaşırma,şaşırmaya bağlı yavaşlama ve arkadan gelen hızlı aracın vurması,zaman kaybı telafi amaçlı hızlanmalar ve bunların sonucunda da çarpma,savrulma,devrilme v.b. halinde kazalara neden olur. Sistem çalışması; Araç monitörüne yerleştirilecek güzergah ve rota takip sistemi ile kişi hareket öncesi başlangıç-varış yerini işaretleyerek normal yada kestirmeleri görebilecek veya otomatik sistem yönlendirmesine bırakabilecektir. Böylece güzergah üzerinde varışa yönelik şerit tercih- dönüş yeri tercih-uygulama sistemce ekrana gelir ve sürücü daha önceden bilinçlendiği için şaşırmadan veya zor kısımlarda otomatik pilota devrederek araç kontrolünü sağlayarak kazaların önlenmesi sağlanır.

27 8-A-HAREKET BAŞLANGIÇ –BİTİŞ GÜZERGAH TESPİT,YÖN-ROTA TESPİT ZORLUĞU HATA ŞEKİL ÖRNEĞİ 26

28 9-ARAÇ’ A DÜŞEN YOL GENİŞLİK TESPİT VE HİZALAMA ZORLUĞU 27 HATALAR VE SİSTEMİN ÇALIŞMASI : Hatalar; Sürücüler, şeritli,şeritsiz yollarda arkadan gelen ve sollamak isteyecek aracı bilerek,unutarak,dalgınlıkla önemsemeden yolu ortalayarak diğer şeride geçerek giderler. Bunların sonucunda da çarpma,savrulma,devrilme v.b. halinde kazalara neden olur. Sistem çalışması; Araç üzerine yerleştirilen yol genişlik ölçüm sensor,radar v.b.leri ile ve araca düşen yol genişlik güzergah monitör göstergeleri ile şoför riskli bölge girişine kadar serbestçe gider ancak uyarı halinde bu sınır değerlere aracı çeker,çekmezse ve risk çok yüksekse otomatik pilot kontrolü ele alarak aracın güzergahına girmesini ve ilerlemesini sağlayarak kazaların önlenmesi sağlanır.

29 9-A-ARAÇ’ A DÜŞEN YOL GENİŞLİK TESPİT VE HİZALAMA ZORLUĞU H ATA ŞEKİL ÖRNEĞİ 28

30 10-11-HIZA BAĞLI ANİ ENGEL HAREKET –ARAÇ YÖNLENDİRME ve DİĞER ARAÇLARIN MEVCUT-ANİ HAREKETSEL DURUM TESPİT ZORLUĞU 29 HATALAR VE SİSTEMİN ÇALIŞMASI : Hatalar; Sürücüler, şeritli,şeritsiz yollarda kurallara uygun veya değil ilerlerken öncelerine ani çıkan canlı-cansızlara karşı kendini ve canlıyı-cansızı v.b. Koruma iç güdüyle yada çarpma sonrası ani iç güdüye dayalı sürüşle direksiyon ve araç hakimiyetini kaybederler. Bunların sonucunda da çarpma,savrulma,devrilme v.b. halinde kazalara neden olur. Sistem çalışması; Araç üzerine yerleştirilen algılayıcılar güzergah üzeri ani engel,canlı-cansız algıladığında mevcut hız ve engel savma durum bilgilerini sürücüye iletir,gösterir. Sürücünün engele olan mesafesi aşırı risk olması veya sürücünün yalpalama,ani güzergah açısında yüksek sapma,ani hız kesme v.b. Algılama halinde ve bunun çok kısada olsa devamı-tekerrürü halinde sistem otomatik pilotu devreye girerek sürücü kendisine gelinceye dek ve engeli savıncaya dek aracı kontrol ederek kazaların önlenmesi sağlanır.

31 10-11-A-HIZA BAĞLI ANİ ENGEL HAREKET –ARAÇ YÖNLENDİRME ve DİĞER ARAÇLARIN MEVCUT-ANİ HAREKETSEL DURUM TESPİT ZORLUĞU HATA ŞEKİL ÖRNEĞİ 30

32 12-TRAFİK İŞARET-LEVHA V.B. TESPİT-YORUMLAMA ZORLUĞU 31 HATALAR VE SİSTEMİN ÇALIŞMASI : Hatalar; Sürücüler, yönlerin çokluğu ve bir levhada gösterilmesi, yön ve mesafe tayinin net belli olmaması ile trafik işaretlerinin net görülememesi,kalan sürelerin görülememesi-tespitsizliği vb. ani araç kullanımlarına,ani araç hareket ve karar vermelerine buna bağlı şaşırma-direksiyon hakimiyet kayıplarına v.b. Sebep olabilmekte olup bunun sonucunda da çarpma,savrulma,devrilme v.b. halinde kazalara neden olur. Sistem çalışması; Araç monitörüne yerleştirilen yapay güzergah levha bilgileri,yönleri,mesafeleri ile trafik işaret renk-süresi v.b. Veya yol güzergah üzerindeki trafik levhalarına konan levha üzeri yazı,şekil,yön v.b. Ye ait levha bilgilerini yansıtan (kablosuz bağlantılı ) sinyal alıcı-vericiler den sürücü monitörüne o noktaya varmadan çok önce yansıyan bilgiler ve rota göstergeleri ile sürücü yerinde otomatik kontrolle veya otomatik pilot kontrolleriyle varış yerine gelinceye dek ilerleyebilmesi sağlanarak kazaların önlenmesi sağlanır.

33 12-A-TRAFİK İŞARET-LEVHA V.B. TESPİT-YORUMLAMA ZORLUĞU HATA ŞEKİL ÖRNEĞİ 32

34 13-YOL GÜZERGAH BÖLÜMLEME-YOL TERCİH-YOL ŞERİTLERİ BAŞLANGIÇ-BİTİŞ-DEĞİŞİM TESPİT-YORUMLAMA ZORLUĞU 33 HATALAR VE SİSTEMİN ÇALIŞMASI : Hatalar; Sürücüler, Güzergahlarında ilerlerken dalgınlık,acelecilik,yolu bilmeme v.b. Nedenlerle veya silik yol güzergah şeritleri v.b. Nedenlerle hatalı sürüş,sollama,hızlanma v.b. yapabilmekte bunun sonucunda da çarpma,savrulma,devrilme v.b. halinde kazalara neden olur. Sistem çalışması; Araç monitörüne yerleştirilen yapay güzergah şerit başlangıç-bitiş ve ara mesafe bilgileri Veya yol güzergah üzerindeki şeritlerin başlangıç bitişine yerleştirilen,konan şerit ve mesafe tanımlayıcı yazı,şekil,yön v.b. Ye ait şerit bilgilerini yansıtan (kablosuz bağlantılı ) sinyal alıcı-vericilerden sürücü monitörüne o noktaya varmadan çok önce yansıyan bilgiler ve şerit rota göstergeleri ile sürücü yerinde otomatik kontrolle veya otomatik pilot kontrolleriyle varış yerine gelinceye dek ilerleyebilmesi sağlanarak kazaların önlenmesi sağlanır.

35 13-A-YOL GÜZERGAH BÖLÜMLEME-YOL TERCİH-YOL ŞERİTLERİ BAŞLANGIÇ-BİTİŞ-DEĞİŞİM TESPİT-YORUMLAMA ZORLUĞU HATA ŞEKİL ÖRNEĞİ 34

36 14-ACİL ARAÇ GEÇİŞ ÜSTÜNLÜK HALLERİNDE ARAÇ GİRİŞ BOŞLUK YER TEPİT VE YERLEŞME –AÇİL ARACA(GEÇİŞ ÜSTÜNLÜKLÜ)YOL VERME-GEÇME ZORLUĞU 35 HATALAR VE SİSTEMİN ÇALIŞMASI : Hatalar; Sürücüler, Güzergahlarında ilerlerken ani veya zamansız geçiş üstünlüğü olan araçlarla karşılaşmaları halinde yer bulmak,yol vermek veya yol verememe ve gelen geçiş üstünlüklü araçla yüzleşme veya ani refleks sonucu direksiyon hakimiyetlerini kaybedebilmektedirler. bunun sonucunda da çarpma,savrulma,devrilme v.b. halinde kazalara neden olur. Sistem çalışması; Araç monitörüne yerleştirilen araç kimlik kartı ile araç üstünlüklü olan araç önceden ekranda uyarı ile algılanabilecek ve geçiş üstünlüklü araç yol istemden yol boşaltılmış olacağından veya boşaltılamam halinde de risk –tereddüt halinde otomatik pilota devrederek uygun boşluğu kollama ve yerleşme yapılarak ayrıca geçiş üstünlüklü araçta önündeki araçların hal-vaziyetini monitörden algılamasına bağlı ve araçların sistemlerinin bir birini uyarılarına bağlı hareketleri şekilleneceğinden kazaların önlenmesi sağlanır.

37 14-A-ACİL ARAÇ GEÇİŞ ÜSTÜNLÜK HALLERİNDE ARAÇ GİRİŞ BOŞLUK YER TEPİT VE YERLEŞME –AÇİL ARACA(GEÇİŞ ÜSTÜNLÜKLÜ)YOL VERME-GEÇME ZORLUĞU HATA ŞEKİL ÖRNEĞİ 36

38 15-HAREKET ETME-DURMA-SAVRULMA AÇI-MESAFE-HIZ ARASI ORAN-ORANTI İLİŞKİ TESPİT VE AYARLAMA ZORLUĞU 37 HATALAR VE SİSTEMİN ÇALIŞMASI : Hatalar; Sürücüler, Güzergahlarında ilerlerken ani veya zamansız durumlarda önündeki aracı sollayıp sollamamaya,solladıysa geçip- geçmeye, viraja hız düşürerek girip-girmemeye, ani engellere çarpıp çarpmamaya v.b. Karar vermekte zorlandıklarından,tereddütler yaşadıklarından,refleksleri kilitlendiğinden, ani refleks sonucu direksiyon hakimiyetlerini kaybedebilmektedirler. bunun sonucunda da çarpma,savrulma,devrilme v.b. halinde kazalara neden olur. Sistem çalışması; Araç monitörüne yerleştirilen engel tespit ve mevcut araç-engel hız-mesafe geçiş hızı,açı,rota göstergeleri,risk sınrı göstergeleri v.b. Tespit,oranlama-değişime bağlı hesaplamalar ve sürücüyü bilgilendirmeler ile önündeki-arkasındaki araçların,engellerin,virajların v.b.lerin hal-vaziyetini monitörden algılamasına bağlı ve araçların sistemlerinin bir birini uyarılarına bağlı hareketleri ile veya otomatik pilot kontrol-yönlendirmeleri ile biçimlendirilebileceğinden, şekilleneceğinden kazaların önlenmesi sağlanır.

39 15-A-HAREKET ETME-DURMA-SAVRULMA AÇI-MESAFE-HIZ ARASI ORAN-ORANTI İLİŞKİ TESPİT VE AYARLAMA ZORLUĞU HATA ŞEKİL ÖRNEĞİ 38

40 16-ARAÇ BÜNYE VE GÜVENLİK HARİCİ YÜK-EŞYA-İNSAN YÜKLEME-TAŞIMALARA AİT UYGUNLUK TESPİT ZORLUĞU 39 HATALAR VE SİSTEMİN ÇALIŞMASI : Hatalar; Sürücüler, bir defada daha ekonomik ve yüksek karlı şekilde insan- canlı-cansız taşımak-kar elde etmek,maliyetleri düşürmek amaçlarıyla v.b. Aşırı yük- yolcu v.b. Almaları araç kapasitesini ve verimliliğini,işlerliğini yol özelliklerine bağlı etkilediğinden aşırı yüklenme ve bunun sonucunda da araç arızalarına(fren patlama,araç kontrol-hakimiyet zorluğu v.b.) bağlı çarpma,savrulma,devrilme v.b. halinde kazalara neden olur. Sistem çalışması; Toplu taşımalarda araç girişlerine konan canlı- cansız sayan-ağırlık ölçüleri v.b. Algılayıcılar veya ağırlık okutulan sistemler ile yine Kasalı araçlarda aksa üzerine yerleştirilen algılayıcılar veya başka yerde anlık yük ebat,içerik v.b. Okuma ve monitör sistemine okutmaya veya yanlış okutmaya bağlı (olma ihtimali düşük) hallerde diğer güzergah üzeri araç algılayıcı ölçücülerin kasa hacim(ebat v.s.) ölçmesi,algılaması ve otomatik sistemlere bildirmesine bağlı olarak sistemin uygunluk-uygunsuzluk bildirmesi,hareketsizleşmesi, sistemin kilitlenmesi,ceza kesmesi,diğer merkezlere bilgi v.b. Vermesi nedenleriyle standart dışı yüklenme-taşıma yapılamayacağından buna bağlı araç arızalanmaya v.b. Bağlı kazaların önlenmesi sağlanmış olacaktır.

41 16-A-ARAÇ BÜNYE VE GÜVENLİK HARİCİ YÜK-EŞYA-İNSAN YÜKLEME-TAŞIMALARA AİT UYGUNLUK TESPİT ZORLUĞU HATA ŞEKİL ÖRNEĞİ 40

42 17-YETKİSİZ ARAÇ KULLANIM( EHLİYETSİZ-ÇALINMA) ENGELLEME VE ARAÇ HAREKET KISITLAYAMAMA ZORLUĞU 41 HATALAR VE SİSTEMİN ÇALIŞMASI : Hatalar; Araç sahiplerinden habersiz araçların çalınması,çocuklarının kullanması veya kandırılma,satışın alınmaması v.b.lere bağlı keyfi,bilinçli-bilinçsiz kullanmalardan kaynaklanan ve bunların sonucuna bağlı olarak oluşan çarpma,savrulma,devrilme v.b. halinde kazalara,araç kayıplarına neden olunabilmektedir. Sistem çalışması; Araçların uygun yerlerine konacak olan söküp-takılır kişi tanımlayıcı algılamalı kart (parmak izi,göz tarama,vücut iç dolaşım,damar v.b. Tarama) ile kişi kartını sisteme taktığında uygunluk halinde sistem çalışır veya vekil karta tanıtıldığında ve uygunluk halinde sistem çalışır olabilecektir. Ayrıca 18 yaş altı hallerde daha önce girilebilecek aile nüfus bilgi ve tanımlayıcıların algılaması ile 18 yaşa ltı ve ehliyetsiz kişilerin araç kartlı-karsız (düz kontak v.b.) mümkün olmayacaktır. Sistem kartlı olabileceği gibi kartsız araç içinde uygun yerlere yerleştirilecek tanımlayıcılarla (parmak izi v.b. Ve vekil tanıma v.b.) ile kişi sahip tanımadan çalışmayacak ve derhal güvenliğe anında bir müdahale veya tehlike algıladığında haber verebilecek,ayrıca sistemi tamamen kilitleyebilecek,müdahaleciyi etkisizleştirebilecektir. Ayrıca araçtan kart söküldüğünde,sürücünün indiği hallerde algılayıcılar tekrar sistemi sürücü sahip kişi tekrar binene,kartı takana,kişi tanımlanıncaya kadar çalışmaz hale getirecektir. Ayrıca sürücü araca sabit güzergah kilitlemesi yaprak en son ihtimal olan çalınma da dahi girilen rota-güzergah harici sapmaları önleyici,hareketi kısıtlayıcı sistem kilitleme vardır. Tüm bunlar hem yetkisiz kişinin araç kullanımını hem araç çalınmalarını hem de kazaların önlenmesi sağlanmış olacaktır.

43 17-YETKİSİZ ARAÇ KULLANIM( EHLİYETSİZ-ÇALINMA) ENGELLEME VE ARAÇ HAREKET KISITLAYAMAMA ZORLUĞU HATA ŞEKİL ÖRNEĞİ 42

44 18-AŞIRI YAKITTAN TASARRUF TERCİH YOLU İZLEME ZORLUĞU 43 HATALAR VE SİSTEMİN ÇALIŞMASI : Hatalar; Araç sürücüleri maliyet ve karlılık ile araç yıpranmaları azaltmaya yönelik genelde belli hız ve üstünde araç kullanmayı tercih etmelerine veya kestirme yapısı bilinmeyen kestirme güzergah yolları tercih ettiklerinden bunlara bağlı olarak oluşan çarpma,savrulma, devrilme v.b. halinde kazalara,araç kayıplarına neden olunabilmektedir. Sistem çalışması; Araçların monitör ekran göstergeleri güzergahın içeriğine bağlı yaptıkları uyarılarla (vites değişiklikleri,hız kontrol uygunlukları(hız artırma-azaltma v.b.)) otomatik sürücüye bildirdiğinden, bilgilendirdiğinden,ayrıca en ekonomik güzergah ve içerik bilgilerini verebildiklerinden buna bağlı oluşabilecek kazaların önlenmesi,asgariye indirilmiş olması sağlanmış olacaktır.

45 18-A-AŞIRI YAKITTAN TASARRUF TERCİH YOLU İZLEME ZORLUĞU HATA ŞEKİL ÖRNEĞİ 44

46 19- ANA-TALİ YOL GEÇİŞ ÜSTÜNLÜK ve İLERİ-GERİ ÇIKIŞLAR TESPİT –KARAR VERME ZORLUĞU 45 HATALAR VE SİSTEMİN ÇALIŞMASI : Hatalar; Sürücüler, gittikleri güzergahın ana-tali yol özelliği ile geçiş üstünlük bilgilerinde, giriş çıkış yaparken dalgınlık veya tereddütler yaşama nedenlerine bağlı olarak kazalara neden olunabilmektedir. Sistem çalışması; Monitörden bulunulan yolun kendi durumlarına göre ana-tali veya yukarı-aşağı ve geçiş üsütnşlük bilgilerine ulaşabileceklerinden ayrıca yine geri-ileri çıkışlarda ani gaza basma,geri viteste-ileri viteste unutarak çıkma-girmelere bağlı hataları sistem algılayıcıların algılama,girilmesine bağlı olarak monitör v.b. uyarıcılarla uyarılacaklarından bunlardan kaynaklanabilecek kazaların önlenmesi sağlanmış olacaktır.

47 19-A-ANA-TALİ YOL GEÇİŞ ÜSTÜNLÜK ve İLERİ-GERİ ÇIKIŞLAR TESPİT –KARAR VERME ZORLUĞU HATA ŞEKİL ÖRNEĞİ 46

48 20-DİKİZ AYNALARINA BAKMA-KONTROL- GÖZETLEMEDEN KAYNAKLANAN ZORLUKLAR 47 HATALAR VE SİSTEMİN ÇALIŞMASI : Hatalar; Sürücüler, gerek park ederken,gerek geri,ileri çıkışlarda,gerek üst dikiz ve arka cam v.b. gözetlemelerinde bir tarafı kontrol ederken diğer dikiz aynaları ihmal edebilmesine bağlı olarak istenmeyen kazalara neden olunabilmektedir. Sistem çalışması; Araç monitörünün uygun yerine veya uygun arça içi diğer yerlere monte edilecek dikiz ayna yansıma(kamera,algılayıcı v.b. Görüntüleri) ile sürücü dikiz aynalara değil de doğrudan önündeki dikiz aynanın vazifesini gören ve dikiz ayna bakmanın aynı yansıma,görüntülerini gösteren araç içi görüntü dikiz ayna monitörlerine bakarak tüm dikiz ayna içeriklerini önünde görüp dalgınlık,veya tek tarafı gözetlemeden veya tam dikiz v.b.den görüntü alamamadan kaynaklanabilecek kazaların önlenmesi sağlanmış olacaktır.

49 20-A-DİKİZ AYNALARINA BAKMA-KONTROL- GÖZETLEMEDEN KAYNAKLANAN ZORLUKLAR HATA ŞEKİL ÖRNEĞİ 48

50 21-KAYMA-BUZLANMA ENGELİ ZORLUĞUNDA KAYNAKLANAN HATALAR 49 HATALAR VE SİSTEMİN ÇALIŞMASI : Hatalar; Sürücüler, Karlı-buzlu havalarda gerek hareket halinde, gerek park ederken,gerek geri,ileri çıkışlarda, kayma engelini,mesafesini,geçme hızını v.b. Tespit zorluklarına bağlı olarak istenmeyen kazalara neden olunabilmektedir. Sistem çalışması; Araç üzerinde bulunan gizli,açık kayma buz v.s. Tespit algılayıcı sensorler yol tarama esnası birkaç yüz metrelik yol güzergahına ait alan içinde oluşan buzlanma veya kaymaya neden olabilecek durumları,araç hareket öncesi ve hareket halinde tespit ederek şoförü uyarır ve ilgili yere giriş-çıkış hızı alınması,uygulanması gereken önlemleri bildirir. Ve gerek şoför gerek otomatik sistem kayma anında derhal tekerleklere bağlı elle veya otomatik çalışabilen, tekerlek iç veya yan cant çıkıntılı kayma engelleyici testereleri ve devreye sokarak ve ayrıca ön tekerlek hizası ani yer buz eritici fanları devreye sokarak ilgili kısmın güvenli geçişini sağlayarak kaymalardan kaynaklanabilecek kazaların önlenmesi sağlanmış olacaktır.

51 21-A-KAYMA-BUZLANMA ENGELİ ZORLUĞUNDA KAYNAKLANAN HATALAR HATA ŞEKİL ÖRNEĞİ 50

52 SİSTEMİN SAĞLAYACAĞI FAYDALAR 51 •1-Kişisel hatalardan kaynaklanan trafik kazaları en asgariye indirilebilecek hatta son bulacaktır. •2-Araç arıza v.b. Yapmadan önce, arıza gelişim gidişat seyri önceden uyarıcılarla sezinlenebilecek önlem alınabilecektir. •3-Araç arızaları; sistem yol gösterme-yardım ile sürücüce yöntem izlenerek giderilebilecek, tamirlerde yanlış-gereksiz parça söküm-tamir maliyet artış problemleri giderilecektir. •4-Trafik kontrolü; sistemce ve merkezlerce otomatik sağlanacaktır. •5-Yasal kurallar; tavizsiz, delil dayanaklı olarak sistemce uygulanacaktır •6-Araç çalınma,kaçırılma,kaybolma derdi son bulacaktır. •7-Parasız ceza tahsil gerçekleşecek ve kurumlar arası elektronik otomasyon sağlanmış olacaktır. •8-Araçlar birbirlerinin her hareketinden çok daha önceden algılayıcı sistemlerle haberdar olabilecek ve ona göre sistem düzenlemesi v.b. İle merkez ve hatalı araç’a uyarı,ihbar v.b.delilli yapabilecektir. •9-Araç kaza v.b. yapması halinde ve kazadan doğacak sigorta sorunları delilli olarak anında ilgili merkezlere,ailelere otomatik bilgilendirme yapılarak doğabilecek hukuki zorluklar ve olay yeri tespit-olay oluşum şekli v.b. den delilli anında her bir önceden,sonradan,mevcuden,mevcudene ilaveten girilen yada otomatik yüklenen yerler otomasyonlu bilgi sahibi olacaktır. Sigorta-mahkeme v.b. Elektronik otomasyon ve delil varlığı nedeniyle günler değil en kısa(saat,dakika,gün v.b.) sürede neticelenecek ve mağduriyetler giderilebilecektir. •10-Kaza ile ilk yardım arası gecikmeler kaza sonrası yer v.b. bilgileri otomasyonla otomatik hastane,sigorta,banka-maliye-trafik merkezler,aileler v.b.den gerekli olanlara yada tercih edilenlere yada otomatik sistemde oluşturulanlara v.b. Gönderilerek zaman ve can kayıpları,yanlış müdahalelerin önlenmesi v.b. Sağlanmış olacaktır.

53 SONUÇ 52 • Bu proje; Terörden-savaştan daha çok fazlasıyla devamlılık halinde, ülkeler ve insanlara zarar veren,kalıcı olarak ülke,ülkeler ve ilgililerin ailelerinde olumsuz maddi - manevi etki yapan trafik kazalarının bitirilmesi, asgariye indirilmesi amaçlarıyla hazırlanmış olup, tüm dünya insanlığına bu güne kadar çektikleri-çektirilen çilelerini unutturacak şekilde hayırlı ve faydalı olmasını ve çalışmamın hakkın rızasını kazanmaya vesile,insanlara umut, çaresize çare,dertlilere deva,bilime öncü,sürücüye yoldaş,gariplere yaren olmasını dilerim. • • • Ali SEÇKİN-ARTVİN •PATENT BAŞVURULU OLUP,ULUSLARASI TELİF YASALARIYLA KORUMA ALTINDADIR,KORUNMAKTADIR. (TM) HER HAKKI SAKLIDIR


"TRAFİK KONTROL (ARAÇ TAKİP) VE KAZALARIN ÖNLENMESİ PROJESİ PROJE SAHİBİ: ALİ SEÇKİN – ARTVİN (1973)" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları