Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

U.Mahir YILDIRIM Bülent ÇATAY Zaman Pencereli Araç Rotalama Problemleri için Yeni bir Karınca Kolonisi Yaklaşımı Sabancı.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "U.Mahir YILDIRIM Bülent ÇATAY Zaman Pencereli Araç Rotalama Problemleri için Yeni bir Karınca Kolonisi Yaklaşımı Sabancı."— Sunum transkripti:

1 U.Mahir YILDIRIM Bülent ÇATAY Zaman Pencereli Araç Rotalama Problemleri için Yeni bir Karınca Kolonisi Yaklaşımı Sabancı Üniversitesi Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi YA/EM 2010

2 U.Mahir YILDIRIM, Bülent ÇATAY YA/EM / 20 Zaman Pencereli Araç Rotalama Problemi Sunum Planı •Araç Rotalama Problemi •Karınca Kolonisi Sistemi •Önerilen Yaklaşım •Deneysel Çalışma •Gelecek Çalışmalar •Sorular

3 U.Mahir YILDIRIM, Bülent ÇATAY YA/EM / 20 Zaman Pencereli Araç Rotalama Problemi Araç Rotalama Problemi •Müşteri taleplerinin, toplam katedilen yol ve kullanılan araç sayısı enküçüklenecek şekilde karşılanması problemidir.

4 U.Mahir YILDIRIM, Bülent ÇATAY YA/EM / 20 Zaman Pencereli Araç Rotalama Problemi Araç Rotalama Problemi Müşteri 1 Müşteri 2 •Zaman Pencereli Araç Rotalama Problemi (ZPARP) •Kesin / esnek zaman pencereli 14:00 15:0017:00 18:00 12:3014:00 15:0013:00

5 U.Mahir YILDIRIM, Bülent ÇATAY YA/EM / 20 Zaman Pencereli Araç Rotalama Problemi •Pekin (exact) yöntemler ▫Toplam mesafenin enküçüklenmesi •Sezgisel yöntemler ▫Sıralı öncelikli amaç fonksiyonu o Toplam mesafe o Toplam araç sayısı o Rousseau vd. (1999) o Alvarenga vd. (2007) o Oliveira vd. (2008) Araç Rotalama Problemi ZPARP - Amaç Fonksiyonu

6 U.Mahir YILDIRIM, Bülent ÇATAY YA/EM / 20 Zaman Pencereli Araç Rotalama Problemi •Gerçek karıncaların davranışlarının gözlemlenmesinden türetilen bir eniyileme modelidir. •Aynı davranışları sergileyen yapay karıncalardan oluşur. •Dorigo (1992), Dorigo vd. (1996) •2 ana elemanı vardır. ▫Feromon ▫Görünülürlük Karınca Kolonisi Algoritması

7 U.Mahir YILDIRIM, Bülent ÇATAY YA/EM / 20 Zaman Pencereli Araç Rotalama Problemi Karınca Kolonisi Algoritması •Feromon, karıncaların, kolonideki diğer karıncalar ile iletişimini sağlayan kimyasal bir maddedir. ▫Güncelleme: Bırakılan feromon miktarı, karıncanın bulduğu çözümün kalitesi ile doğru orantılı olarak artar. ▫Buharlaşma

8 U.Mahir YILDIRIM, Bülent ÇATAY YA/EM / 20 Zaman Pencereli Araç Rotalama Problemi Karınca Kolonisi Algoritması •Feromon güncellemesi ve buharlaşma

9 U.Mahir YILDIRIM, Bülent ÇATAY YA/EM / 20 Zaman Pencereli Araç Rotalama Problemi Karınca Kolonisi Algoritması •Görünülürlük, sezgisel bir bilgidir. ▫Uzaklık ▫Clark & Wright “Savings” fonksiyonu ▫Zaman kısıtlarının uyumluluğu vb. •Feromon ile birlikte çekicilik değerini oluşturular.

10 U.Mahir YILDIRIM, Bülent ÇATAY YA/EM / 20 Zaman Pencereli Araç Rotalama Problemi Karınca Kolonisi Algoritması •Çekicilik = •Bir müşteriye (i) gelen karınca, bir sonraki müşteriyi, aday müşteriler (N i ) arasından çekicilik değerine göre seçer. •Seçilme olasılığı •Çekicilik ne kadar yüksek olursa, o müşterinin seçilme şansı da o kadar yüksek olur.

11 U.Mahir YILDIRIM, Bülent ÇATAY YA/EM / 20 Zaman Pencereli Araç Rotalama Problemi Çok Katmanlı Feromon Ağı •Seçilme olasılığı zamandan bağımsız •A’dan sonra B’ye gitme olasılığı: 0, 15 SaatTek katmanlıÇok katmanlı 08:000, 15 13:000, 150, 08 18:000, 150, 01

12 U.Mahir YILDIRIM, Bülent ÇATAY YA/EM / 20 Zaman Pencereli Araç Rotalama Problemi Çok Katmanlı Feromon Ağı

13 U.Mahir YILDIRIM, Bülent ÇATAY YA/EM / 20 Zaman Pencereli Araç Rotalama Problemi Deneysel Çalışma •Solomon (1987) – Kıyaslama Problemleri •Solomon problemleri ▫C, R ve RC ▫1 ve 2 ▫Toplam 6 problem seti

14 U.Mahir YILDIRIM, Bülent ÇATAY YA/EM / 20 Zaman Pencereli Araç Rotalama Problemi Deneysel Çalışma •Parametreler ▫Adım sayısı : 100 ▫Buharlaşma Oranı (ρ) = 0,15 ▫Feromon bırakan karınca sayısı = 6 ▫α = 1, β = 0 ▫En yakın komşu listesi uzunluğu = Müşteri sayısı / 2

15 U.Mahir YILDIRIM, Bülent ÇATAY YA/EM / 20 Zaman Pencereli Araç Rotalama Problemi Deneysel Çalışma Yerel İyileştirme - Karınca sayısı analizi (5 / %2,94) (10 / %2,43) (20 / %1,98)(50 / %1,73) Karınca sayısı / En iyi mesafeli sonuç ile boşluk

16 U.Mahir YILDIRIM, Bülent ÇATAY YA/EM / 20 Zaman Pencereli Araç Rotalama Problemi Deneysel Çalışma Katman sayısı analizi Yerel iyileştirmeye yollanan karınca sayısı: 5 Yerel iyileştirmeye yollanan karınca sayısı: 100 •Kolonideki karınca sayısı = müşteri sayısı

17 U.Mahir YILDIRIM, Bülent ÇATAY YA/EM / 20 Zaman Pencereli Araç Rotalama Problemi Deneysel Çalışma Katman sayısı analizi Ölçeklendirilmiş mesafe Problem seti

18 U.Mahir YILDIRIM, Bülent ÇATAY YA/EM / 20 Zaman Pencereli Araç Rotalama Problemi •5 kıyaslama problemi için yazındakinden daha iyi sonuç R104, R106, R108, R110, RC106 Deneysel Çalışma En iyi sonuçlar C1R1RC1C2R2RC2Ortalama Ortalama mesafe828,381182,141350,1589,86896,621023,76985,96 En iyi sezgisel sonuçlar ile boşluk (%)0,000,060,810,002,031,910,84

19 U.Mahir YILDIRIM, Bülent ÇATAY YA/EM / 20 Zaman Pencereli Araç Rotalama Problemi Yürütülen ve Gelecek Çalışmalar •Daha etkin bir görünülürlük fonksiyonu geliştirmek •Farklı feromon güncellenmesi ve buharlaşması senaryoları ile algoritmanın performansının arttırılması •Yerel iyileştirme yapısının geliştirilmesi •Çoklu rota araç rotalama problemleri •Melez meta-sezgisel yaklaşımlar •Zaman bağımlı rotalama problemleri

20 U.Mahir YILDIRIM, Bülent ÇATAY YA/EM / 20 Zaman Pencereli Araç Rotalama Problemi Sorular Teşekkürler


"U.Mahir YILDIRIM Bülent ÇATAY Zaman Pencereli Araç Rotalama Problemleri için Yeni bir Karınca Kolonisi Yaklaşımı Sabancı." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları