Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Spor Psikolojisi Sporda İletişim.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Spor Psikolojisi Sporda İletişim."— Sunum transkripti:

1 Spor Psikolojisi Sporda İletişim

2 ANA UNSUR İLETİŞİM – KARŞILIKLI ETKİLEŞİM

3 SPORDA İLETİŞİMİN ÖNEMİ
Takım ruhu Amaçların açıklanması Güven İyi performans sergileme

4 SPORDA İLETİŞİMİN ÖNEMİ
Motivasyon Takım hedeflerinin ve amaçlarının içselleştirilmesi Strateji geliştirme ve öğretme Beceri gelişimi

5 İLETİŞİM NEDİR? KÖK: Communicare
Haberleşme, komünikasyon,bildirişim (Zıllıoğlu,1996) Kişiler arasında duygu,düşünce,bilgi,haber alışverişi

6 İLETİŞİM NEDİR? Duygu,düşünce,bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılması (Püsküllüoğlu,1995) Deneyimlerin paylaşılması ve anlamlandırılması süreci (Tubbs ve Moss ,1974)

7 SPORDA İLETİŞİMİN AMAÇLARI
İkna etmek için Değerlendirmek Bilgilendirmek Güdülemek Problemleri çözmek

8 İLETİŞİM TÜRLERİ KİŞİ İÇİ: Bireyin kendisi ile olan iletişimi
Bir insanın düşünmesini,duygulanmasını,kişisel ihtiyaçlarının farkına varmasını, iç gözlem yapmasını, rüya görerek kendi içinde mesaj almasını ya da kendine sorular sorarak bunlara cevap üretmesini içerir

9 İLETİŞİM TÜRLERİ KİŞİLERARASI İLETİŞİM:
Kaynağını ve hedefini insanların oluşturduğu iletişim İki bireyin birbirlerine anlamlı sözlü ve sözsüz mesajlar göndermeleri ve mesajları almaları

10 ETKİLİ İLETİŞİM KENDİNİ TANIMA
Kendimizi tanıma oranımız; psikolojik durumumuz, ortamımız, karşımızdaki kişi, konular, sağlık koşullarımız, değer yargılarımız, tehdit altında olup olmamız gibi faktörlere göre değişir.

11 Başkalarının Bilmediği
SİZİNLE İLGİLİ HER ŞEY Kendinizce Bilinenler Bilinmeyenler Başkalarının Bildiği Başkalarının Bilmediği

12 KENDİNİ TANIMA PENCERESİ
Kendinizce Bilinenler Bilinmeyenler Başkalarınca AÇIK KÖR GİZLİ BİLİNMEYEN

13 ETKİLİ İLETİŞİM KENDİNİ TANIMA
İNSAN KENDİNİ NE KADAR İYİ TANIRSA, O KADAR İYİ ve SAĞLIKLI İLİŞKİLER KURAR.

14 ETKİLİ İLETİŞİM BECERİLERİ
ETKİLİ MESAJ GÖNDERME (MARTENS,1987) Mesajınızı tekil birinci şahıs olarak iletin ve mesaj kendi mesajınız olsun Mesajınız direk olsun, iletmek istediğinizi dolaylı yoldan iletmeyin Mesajınız özel ve tanımlanmış olsun

15 ETKİLİ İLETİŞİM BECERİLERİ
Sözel ve sözsüz mesajınız birbiriyle tutarlı olsun Mesajınızı tekrarlattırın Mesajın anlaşılıp anlaşılmadığı ile ilgili olarak geri bildirim alın Açık ve tutarlı olun ve çift mesajdan kaçının İhtiyaçlarınızı ve duygularınız açıkça ortaya koyun

16 ETKİLİ İLETİŞİM BECERİLERİ
Bir konu üzerinde odaklanın Mesajınızı hemen iletin Mesajınız iletişimde bulunacağınız kişiye uygun olsun İnsanların davranışlarını yargılamadan mesaj iletin Mesajınızın iğneleyici ve altında bir şeyler yatan bir mesaj olmadığından emin olun Destekleyici olun

17 BEN DİLİ Olumsuz duyguların yaşandığı durumlarda
Olumsuz duyguların yaşandığı kişiye önce davranış ya da durum tanımlanarak Bu davranış veya durumdan nasıl etkilendiği belirtildikten sonra Ne hissedildiğinin söylenmesine dayanır

18 BEN DİLİ MÜSABAKA İLE İLGİLİ KONUŞURKEN ARKADAN BAŞKALARININ DA KONUŞMASI SEBEBİ İLE KONSANTRASYONUM DAĞILIYOR BU DA BENİ SİNİRLENDİRİYOR … YÜKSEK SESLE MÜZİK DİNLENİLDİĞİNDE DİKKATİMİ DERS ÇALIŞMAYA VEREMİYORUM. BÖYLE OLUNCA DA GERGİNLEŞİYORUM.

19 BEN DİLİNİN YARARLARI Sen dilindeki gibi kişiler savunmaya geçmez
Bu dili konuşan birey kendisinin etkilenişini ifade ettiği için karşısındakini suçlu hissettirmez Dili kullanan kişinin neden o duyguyu yaşadığı anlaşıldığı için iletişim sağlıklı olur

20 BEN DİLİNİN YARARLARI Ben mesajını alan kişi başkalarını düşünmeyi öğrenir Anlaşılmazlıkları azaltır Konuşan kişiyi, duygularını biriktirmediği, etkili olarak dile getirdiği için rahatlatır Yakınlığı arttırıcıdır.

21 SEN DİLİ Kişiyi suçlayıcıdır Davranıştan çok kişiliğe yöneliktir
Yeniden konuşma isteğini engelleyicidir Kişi kendini suçlanmış ve anlaşılmamış hisseder Neye kızıldığını anlaşılmamasına neden olur Kişiyi gücendirir Kişinin direnmesine neden olur SEN BUNU NASIL YAPARSIN.NE LAF ANLAMAZSIN. APTAL

22 DİNLEME BECERİLERİ ANLAMAK İÇİN DİNLEMEK ÖNEMLİ BİR İLETİŞİM BECERİSİDİR Aktif dinleme Destekleyici dinleme Farkında olarak dinlenme

23 DİNLEME BECERİLERİ Seçerek dinleme Saplanmış dinleme Savunucu dinleme
Yüzeysel dinleme Görünüşte dinleme

24 ETKİLİ İLETİŞİM BECERİLERİ DİNLEME………
AKTİF DİNLEME Geri iletim sürecini devamlı kullanan Karşısındakinin anladığını, onunla ilgilendiği izlenimini veren dinleme

25 ETKİLİ İLETİŞİM BECERİLERİ DİNLEME………
AVANTAJLARI Karşınızdakine doğru yolu göstermek zorunluluğu duymaksızın, onu gerçekten anlamak amacı ile,karşınızdaki kişiyi tüm dikkatinizle dinlemeniz ona huzur ve güven sağlar Mesajın asıl anlamına ve özüne inme şansı verir Kişiyi daha iyi tanımaya olanak verir

26 ETKİLİ İLETİŞİM BECERİLERİ DİNLEME……
AKTİF DİNLEME: Sessizlik Anlatılmak istenenin ne olduğunu anlamaya çalışmak Anlatılanın altında yatan duyguyu anlamaya çalışmak Koşulsuz kabulle dinlemek Dürüst olarak dinlemek FİZİKSEL KOŞULLAR: Konuşanın yüzüne doğrudan bakmak Beden olarak ona yönelik olmak Gözle iyi ilişki kurmak Konuşana doğru eğik durmak Bu durumda rahat olabilmek gerekir

27 ETKİLİ İLETİŞİM BECERİLERİ DİNLEME…….
Aktif dinleme, anlatılanların basit bir tekrarı (özeti), anlatılanların duyulduğuna ilişkin mesaj veya anlatılanın duygularını dile getirme biçiminde olabilir Örnek: Kaygı hissediyorsun,çünkü sınavın sonucunu bekliyorsun,

28 ETKİLİ İLETİŞİM BECERİLERİ DİNLEME……
Martens (1990) dinleme becerilerinin geliştirilmesinde izlenecek bazı yollar sıralamıştır Dinlemeye ihtiyacınız olduğunun farkında olmak, Dinlemeye konsantre olun.Bu dikkatinizi bölmeden söylenene yöneltmeniz demektir

29 ETKİLİ İLETİŞİM BECERİLERİ DİNLEME……
Dinlerken, ayrıntılarla ilgilenmek yerine mesajın anlamını araştırın Sporcularınızın sözünü kesmekten kaçının Sporcularınızın görüşlerini sizinle paylaşma hakkına saygı duyun Söylenene duygusal cevap verme isteğinizi bastırın

30 ETKİLİ İLETİŞİM BECERİLERİ
SÖZSÜZ İLETİŞİM BECERİLER Baltaş (1999) sözsüz iletişimi oluşturan ve daha iyi iletişim kurmak ve çevrede olumlu izlenim yaratacak beden dili özelliklerini ortaya koymuştur. Bu özellikler: Göz ilişkisi Yüz ifadesi Baş hareketleri

31 ETKİLİ İLETİŞİM BECERİLERİ
Jestler, Beden duruşu Yakınlık Yöneliş Bedensel temas Dış görünüş Konuşmanın sözel özellikleri

32 ETKİLİ İLETİŞİM BECERİLERİ SÖZSÜZ İLETİŞİM
5 tane öyle bir “EVET” deyin ki anlamları farklı olsun? 5 tane öyle bir “HAYIR” deyin ki anlamları farklı olsun? Farklı mesafelerde konuşma: Herkesin özel alanına saygı duyulması gerekir Mesafe cinsiyet,kültür gibi faktörlere göre farklılık gösterir Bireysel farklılıklar Renkler bile kişilere farklı anlamlar ifade eder. Örneğin, kırmızı

33 SPORDA İLETİŞİMİN BOYUTLARI
ANTRENÖR VE SPORCU İLETİŞİMİNİN GENEL BOYUTLARI Etkili iletişim en önemli antrenörlük becerisidir Antrenör-sporcu iletişimi karmaşıklık içeren, özel ve çok yönlü bir iletişim sürecidir Etkili iletişim için, antrenör sporcunun kendini rahat hissedebileceği bir ortam hazırlamalıdır Etkili iletişim güdülenme ve kendine güven problemlerini çözer (Yukelson,1993).

34 TEŞEKKÜRLER 


"Spor Psikolojisi Sporda İletişim." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları