Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Recep ŞAHAN 17.06.2016-Kurucaşile HAYIRDA YARIŞMAK 1.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Recep ŞAHAN 17.06.2016-Kurucaşile HAYIRDA YARIŞMAK 1."— Sunum transkripti:

1 Recep ŞAHAN Kurucaşile HAYIRDA YARIŞMAK 1

2 Değerli Müminler! İçinde bulunduğumuz dünya hayatı nihayette sonludur. Asıl hayat ise mahşerde yeniden diriliş ile başlayacak. İşte o zaman CENNETE mi CEHENNEME mi gideceğiz hesabımızın neticesi belli olacak. Lakin her ikisi de bu dünyada kazanılır... Tercih bizim.. Yani cennetimizin köşkünü de cehennemimizin odununu da buradan götüreceğiz. O zaman hesabı iyi yapmalı. وَلِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيهَا فَاسْتَبِقُواْ الْخَيْرَاتِ أَيْنَ مَا تَكُونُواْ يَأْتِ بِكُمُ اللّهُ جَمِيعًا el-Bakara, 2/148 2

3 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ ﴿١٨﴾ Ey iman edenler! Allah’a karşı gelmekten sakının ve herkes, yarın için önceden ne göndermiş olduğuna baksın. Allah’a karşı gelmekten sakının. Şüphesiz Allah, yaptıklarınızdan hakkıyla haberdardır. (Haşr 18 ) Rabbimiz Kur’an’da hep YARIN’a vurgu yapıyor..Bizim yarına hazırlanmamızı istiyor..Bakınız Haşr suresinde ne diyor…. 3 Bu Vaazı den indirebilirsiniz/ izleyebilirsiniz

4 İşte bizi cennet yoluna sokacak ve sahil-i selamete çıkaracak amellerden birisi de HAYIRDA YARIŞMAK HAYR NEDİR? Herkesin beğendiği, rağbet ettiği şeyler, şeref, meşru iş, faydalı ve sevabı gerektiren amel, iyilik, ibâdet ve mal gibi anlamlara gelir. Zıt anlamı ise şerdir. 4

5 Hayır iki türlüdür. 1-Mutlak Hayır: Herkes tarafından dâima beğenilen, sevilen ve herkese göre iyi olandır. Adâlet, yardımlaşma, cömertlik ve doğruluk gibi... Allah'ın bizler için hayır gördüğü her şey. فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ "Kim zerre kadar hayır yaparsa onun karşılığını görecektir. Ve her kim zerre kadar şer (kötülük) işlerse onu görecektir " (Zilzâl, 99/7,8). 5

6 2-Mukayyed Hayır: "Mukayyed hayır"dır. Yani kişiden kişiye değişen birine göre hayır, bir başkasına göre şer ve kötülük sayılan şeyler... Kötü yolda harcanan çok mal gibi. وَلِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيهَا فَاسْتَبِقُواْ الْخَيْرَاتِ أَيْنَ مَا تَكُونُواْ يَأْتِ بِكُمُ اللّهُ جَمِيعًا «Herkesin yöneldiği bir kıblesi vardır. (Ey müminler!) Siz hayır işlerinde yarışın. Nerede olursanız olun sonunda Allah hepinizi bir araya getirir.Şüphesiz ki Allah herşeye kadirdir" (el-Bakara, 2/148). 6

7 "hayr" kelimesi, sadece iyiliği ifade etmez, mal ve servet için de kullanılır. كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِن تَرَكَ خَيْرًا الْوَصِيَّةُ لِلْوَالِدَيْنِ وَالأقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِينَ «Birinize ölüm geldiği zaman, eğer bir mal bırakacaksa anaya, babaya, yakınlara uygun bir biçimde vasiyet etmek Allah'tan korkanlar üzerine bir borçtur. Bakara2/180 7

8 ومَا تُنفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ فَلأنفُسِكُمْ وَمَا تُنفِقُونَ إِلاَّ ابْتِغَاء وَجْهِ اللّهِ وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ «… Hayır olarak harcadıklarınız kendi iyiliğiniz içindir. Yapacağınız hayırları ancak Allah'ın rızasını kazanmak için yapmalısınız. Hayır olarak verdiğiniz ne varsa, karşılığı size tam olarak verilir ve asla haksızlığa uğratılmazsınız.» Bakara 2/272 وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِيمٌ «…Yaptığınız her hayrı muhakkak Allah bilir.» Bakara 2/272 8

9 «Hayr», her zaman hayır değildir. Ancak Allah rızası gözetilerek kullanılırsa hayır sayılır. Mal ve servet ne kadar çok olursa olsun, Rabb'ın rızası olmayan yerlere harcanırsa hayr yerine şer olur. "İhtimal ki hoşlanmadığınız şey sizin iyiliğinizedir ve ihtimal ki sevdiğiniz bir şey kötülüğünüzedir" (el-Bakara, 2/216). "Hoşlanmadığınız bir şeyi Allah çok hayırlı kılmış olabilir" (en-Nisâ, 4/19). 9

10 Rasûlullah (s.a.s): " Kişinin kendinden sonra bıraktığı şeylerin en hayırlısı üç tanedir: 1-Kendisine dua edecek salih evlat, 2-kendisine sevabı ulaşacak olan sadaka-i câriye ve 3-kendisinden sonra onunla amel edilecek ilim" diye buyurur (İbn Mace, Mukaddime 20). 10

11 O halde, Müslüman, hem kendisi için hem de tüm insanlık için hayrı istemek, hayra teşvik etmek ve kötülüklerden uzaklaşıp başkalarını da uzaklaştıramaya çalışmak durumundadır. Çünkü Hak Teâlâ: "Siz, insanlar için ortaya çıkarılan, ma'rufu emreden, münkerden alıkoyan, Allah'a inanan hayırlı bir ümmetsiniz" (Âlu İmrân, 3/110) buyurur. 11

12 Bir kısım ayetlerde ise hayır kelimesi Allah’ın razı olduğu amel her türlü iyi, yararlı ve güzel davranışı ifade eden “salih amel” için kullanılmıştır. Nitekim ; وَمَا تَفْعَلُواْ مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِيمٌ “Hayır olarak ne yaparsanız, gerçekten Allah onu hakkıyla bilir” (Bakara, 2/215) ayetinde geçen hayır kelimesi ile Allah rızası için yapılan salih ameller kastedilmiştir. Dinin yapılmasını istediği emirler ve ahlâkî görevler de hayır kapsamına girmektedir. وَأَقِيمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّكَاةَ وَمَا تُقَدِّمُواْ لأَنفُسِكُم مِّنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللّهِ إِنَّ اللّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ “…Önceden kendiniz için ne hayır yaparsanız Allah’ın katında onu bulacaksınız” (Bakara, 2/ ) ayetinde geçen hayır kelimesi bunu ifade etmektedir. 12

13 Resûl-i Ekrem Efendimiz (s.a.v.) bir hadis-i şeriflerinde şöyle buyurmuştur: “İnsanlardan öyleleri vardır ki hayrın anahtarları, şerrin de kilitleridirler. Öyle insanlar da vardır ki şerrin anahtarları, hayrın kilitleridirler. Ne mutlu Allah’ın hayra anahtar kıldığı kimselere! Yazıklar olsun şerrin anahtarı/öncüsü olanlara!”1 13

14 Hayır konusunda insanlar iki tiptir Hayra anahtar, şerre kilit Olanlar: Başka bir ifade ile onlar hayra açık, şerre kapalıdırlar, ellerindeki anahtarlar da hayırlı anahtarlardır, hep hayır kapılarını açarlar, şer kapılarını kaparlar.. Onun için Yüce Rabbimizin: وَسَارِعُواْ إِلَى مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِين َ “Rabbinizin mağfiretine/günahlarınızı bağışlamasına ve genişliği göklerle yer arası kadar olan cennete koşun. O, takva sahipleri için hazırlanmıştır”(al-i İmran 133) emrine uyarak hep hayır hususunda koşarlar, koşuştururular, bu uğurda çalışmaktan, didinmekten, gayret göstermekten yorulmazlar, yılmazlar, hiçbir engel tanımazlar.

15 Yüce Rabbimizin: وتَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ “İyilik ve takva/ kötülüklerden sakınmak hususunda birbirinizle yardımlaşın; günah ve düşmanlık/ haklara tecavüz hususunda ise asla yardımlaşmayın” (Maide 2) emrine uyarak iyilik yapma ve takva hususunda birbirleriyle yardımlaşma vardır. Bu ayetten anlaşılıyor ki iyilik hususunda yardımlaşma takvanın gereğidir, günahta yardımlaşma ise düşmanlıktan kaynaklanmaktadır. Müminler birbirlerinin düşmanı değil, dostudurlar. 15

16 2- Şerre anahtar, hayra kilit Olanlar: Bunlar hiç hayır yoldan gidip hayır kapılarını açmazlar. Hep şer yolundan gidip şer kapılarını açarlar, din, diyanet ve insanlık için zararlı olan işler peşinde koşarlar. 16 Hatta bunlar sadece kendileri zararlı, kötü, şerli işler yapmakla kalmazlar, etraflarındaki insanlara da bu kötü yolu tutmaları için telkin ve tavsiyede bulunurlar, onların güzel ve hayırlı hizmette bulunmalarından rahatsız olurlar. İsterler ki onlar da kendileri gibi olsun..

17 مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنبُلَةٍ مِّئَةُ حَبَّةٍ وَاللّهُ يُضَاعِفُ لِمَن يَشَاء وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ 17 Allah için yapılan İyiliklere 1’e 700 Veriliyor ‘’Mallarını Allah yolunda harcayanların durumu, yedi başak bitiren ve her başakta yüz tane bulunan bir tohum gibidir. Allah, dilediğine kat kat verir. Allah, lütfu geniş olandır, hakkıyla bilendir. ‘’(Bakara2/261)

18 مَن جَاء بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَن جَاء بِالسَّيِّئَةِ فَلاَ يُجْزَى إِلاَّ مِثْلَهَا وَهُمْ لاَ يُظْلَمُونَ Kim bir iyilik yaparsa, ona on katı vardır. Kim de bir kötülük yaparsa, o da sadece o kötülüğün misliyle cezalandırılır ve onlara zulmedilmez. (Enam 160) 18 Bazen de 1’e 10 Veriliyor

19 Peygamberimiz (sav): “Kim bir hayra vesile olursa işleyen gibi sevabını alır” “Kim bir hayrı başlatırsa veya bir hayırlı yol açar ve âdet başlatırsa onu işleyenlerin sevabı noksanlaşmadan başlatanın amel defterine de bir misli yazılır. Kim de kötü bir âdet başlatır ve bir yol açarsa orada giden ve o ameli işleyenlerin günahı eksilmeden bir misli de amel defterine yazılmaya devam eder. Böylece hayırlının sevabı, şerlinin günahı artmaya devam eder” 19

20 20 لَن تَنَالُواْ الْبِرَّ حَتَّى تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِيمٌ «Sevdiğiniz şeylerden infak etmedikçe fazilete ulaşamazsınız; zaten ne infak ederseniz edin, kesinlikle Allah onu ayrıntısıyla bilir.» Al-i İmran3/92 HAYIRDA YARIŞANLARA BAKAR MISINIZ ?

21 21 T.C. KURUCAŞİLE MÜFTÜLÜĞÜ Ebu Talha(ra)’nın Medine’de bir çok hurma bahçesi vardı. Ama en hoşuna gideni de Mescidin hemen karşısında bulunan, kaliteli hurmalarıyla ünlü, içinde soğuk suları olan Beyraha isimli hurmalıktı…

22 22 T.C. KURUCAŞİLE MÜFTÜLÜĞÜ Efendimiz de zaman-zaman buraya gider, güzel manzarasını seyreyler, soğuk suyundan içerdi.. İşte Al-i İmran 92. Ayet nazil olunca Ebû Talha hemen Resûlullah’a gelerek şöyle der: “Allah, ‘Sevdiğiniz şeylerden infak etmedikçe fazilete ulaşamazsınız’ buyuruyor. Mallarımın içinde en çok bu Beyraha’yı seviyorum. Artık Onu Allah için infak ediyorum(hayır yolunda harcıyorum).”

23 Ebu Talha Olabilmek 23 Gördünüz mü iyiliğe ulaşmak nasıl oluyor… Demek ki yiğitlik Ebu Talha’nın hurma bahçesinde namaz kılmak değil.. Yiğitlik Ebu Talha olabilmek.. Yiğitlik Al-i İmran 92. ayeti yüreğine indirmek. Ayet sana nazil olabiliyor mu …

24 Hz.Ömer’in Hayırda Yarışması… TEBÜK SEFERİ,Hz. Peygamber'in Hicretin dokuzuncu yılında, Sam'da toplanan 40 bin kişilik Bizans ordusuna karşı çarpışmak üzere Medine'den Tebük'e kadar sevkettigi en son ve en güçlü askerî hareket Bu seferde savaş olmamıs fakat en güçlü bir İslâm ordusu techiz edilmis, böylece askerî ve siyasî açıdan önemli bir zafer kazanılmıstır. TEBÜK SEFERİ 24

25 Hz.Peygamber (s.a.s), Müslümanların savaşa hazırlanması için onları gayretlendiriyor, durumu müsait olanların orduya yiyecek ve binek yardımında bulunmasını istiyordu. Bunun üzerine hali vakti yerinde olan Müslümanlar, karşılığını Allah’tan bekleyerek mallarından getirmeye başladılar. Bu hususta tatlı bir yarış da başlamıştı. Hz.Ömer (r.a), bunu şöyle anlatıyor: Ebu Bekir (r.a), beni daha önce geçmişse, ben de onu bugün geçerim” diye içimden geçirerek bağışlayacağım malımı getirip teslim ettim. Hz.Peygamber (s.a.s), - Ey Ömer! Ev halkına ne bıraktın? - Sana getirdiğimin yarısını! TEBÜK SEFERİ 25

26 Sonra Ebu Bekir (r.a) de gelip bağışını yaptı. Sanki onu herkesten gizler gibiydi. Resulallah’a (s.a.s) usulca verdi. Getirdiği dirhem gümüştü. Hz.Peygamber (s.a.s), ona da sordu: - Ey Ebubekir! Sen ev halkına ne bıraktın? - Onlara Allah (c.c) ve Resulünü bıraktım. Hz.Ömer (r.a) ağlayarak: - Anam, babam sana feda olsun Ey EbuBekir! Hayır yolunda hiçbir yarış yapmadık ki, sen beni geçmiş olmayasın. Artık anladım ki, hiçbir şeyde seni geçemeyeceğim! 26

27 Mü’minun suresi Rablerinin azametinden korkup titreyenler, 58.Rablerinin âyetlerine inananlar, 59.Rablerine ortak koşmayanlar, 60.Rabblerine dönecekleri için verdiklerini kalpleri ürpererek verenler, 61.İşte bunlar hayır işlerine koşuşurlar ve o uğurda öne geçerler. أُوْلَئِكَ يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَهُمْ لَهَا سَابِقُونَ 27

28 يَوْمَئِذٍ يَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتًا لِّيُرَوْا أَعْمَالَهُمْ فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ 6-O gün insanlar amellerinin kendilerine gösterilmesi için bölük bölük kabirlerinden çıkacaklardır. 7. Artık kim zerre kadar bir hayır yapıyorsa, onu görecek!8. Kim de zerre kadar bir şer işliyorsa, onu görecek! (Zilzâl-6-7) Yapılan hayırların Karşılığı 28

29 Önden giden öncülerin ahiret mükafatlarını anlatan ayetlerde şöyle buyurulur: 29

30 وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ -10.Ve o yarışıp öne geçenler, öncüler! أُوْلَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ -11.İşte, onlardır (Allâh’a) yaklaştırılanlar, فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ -12.Nimet cennetlerinde. ثُلَّةٌ مِّنَ الْأَوَّلِينَ -13.Çoğu öncekilerden, وَقَلِيلٌ مِّنَ الْآخِرِينَ -14.Birazı da sonrakilerden (olan bu insanlar), عَلَى سُرُرٍ مَّوْضُونَةٍ -15.Altın ve cevahirle işlenmiş tahtlar üzerindedirler. مُتَّكِئِينَ عَلَيْهَا مُتَقَابِلِينَ -16.Onların üzerinde karşılıklı yaslanırlar. يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدَانٌ مُّخَلَّدُونَ -17.Çevrelerinde, ebedi yaşamağa erdirilmiş gençler dolaşır… …………..(Vakıa 10-26) 30

31 Şayet bir kimse iyilik yapmak ister sonra da bu arzuyu hemen tatbikâta geçirirse, Cenâb-ı Hak o iyiliği on mislinden başlayıp yedi yüz misliyle, hattâ kat kat fazlasıyla yazar. Kim bir kötülük yapmak ister de vazgeçerse, Cenâb-ı Hak bunu mükemmel bir iyilik olarak kaydeder. Şayet insan bir kötülük yapmak ister, sonra da onu yaparsa, Cenâb-ı Hak o fenâlığı sadece bir günah olarak yazar.” (Buhârî, Rikâk, 31; Müslim, Îmân, 207, 259; Tirmizî, Tefsîr, 6/3073) 31

32 32 Ebu Dahdah’ın infakı Medine’de fakir bir adam vardı. Bu fakirin çok cimri bir komşusu vardı. Öyle ki evinin bahçesindeki hurmaya kimseyi yaklaştırmaz, yere düşenleri bile yedirmezdi. Hatta bir gün bu fakir kişinin çocuklarını yere düşen hurmalardan yerken yakalıyor, parmağını çocukların ağzına sokarak o hurmaları bile çıkarıyor. Olay Efendimiz(sav)’e intikal eder. Efendimiz cennette bir hurma ağacı karşılığı bu ağacını infak et teklifinde bulunur. Ancak teklif kabul edilmeyince Efendimiz’in morali bozulup döner. Olayı duyan uyanık ve akıllı sahabi Ebu Dahdah ağaç sahibine gelir. “Bu hurmayı bana ver sana şu bahçeden iki ağaç vereyim” der. Kabul etmez. Üç vereyim der. Kabul etmez. Neticede 40 (veya 60)hurma ağacında anlaşırlar. O bir ağacı, ucunda cennet olanı tek ağacı 40 hurma ağacı karşılığında alır ve hemen Rasulullah’a koşar.

33 33 -Ey Allah’ın Rasulü ben o ağacı satın aldım. Ağacın daha önceki sahibine yaptığınız teklif bana da geçerli mi diye sorup da müsbet cevap alınca şöyle der: -Öyleyse ben de bu ağacı infak ediyorum. Bu fakirler faydalansınlar.. Bu tavır karşısında Efendimiz’in yüzünde güller açar. Son derece mutlu olur. Ebu Dahdah hemen verdiği bahçesine gider. Hanımı orada çalışmaktadır. Hanımına bahçeyi terk etmesini, bahçeyi cennetten bir hurma ağacı karşılığında sattığını söyleyince hanımı şöyle der:

34 34 -Karlı bir ticaret yapmışsın. Şimdi bu tablo karşısında bugünkü materyalist, tek dünyacı kafayla düşünürsek Ebu Dahdah manyak ya da enayi oluyor. Neden? Bir hurma alıyor karşılığında 40 hurma veriyor. Ama Ahiret merkezli bir hayat tasavvur eder, buna göre yaşarsan asıl karlı olan Ebu Dahdah olur. Neden?. Çünkü asıl hayat ahiret hayatıdır. Daha hayırlı ve daha kalıcıdır da ondan. ( Bkz.A’la 87/17, Duha 93/4)

35 35 Özetle; Dünya ahiretin kazanılma yeridir. İmtihan alanıdır.. Burada cennet de kazanılır cehennem de… Bize düşen ; *Allah’ın emri doğrultusunda yaşayarak cennet yolunda yürümek.. *Hayır yolunda cennete yürümek *Unutmayalım ki, hiçbir iyilik ve hayır zayi edilmeyecek, mutlaka karşılığı verilecektir.

36 TEL:

37 37


"Recep ŞAHAN 17.06.2016-Kurucaşile HAYIRDA YARIŞMAK 1." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları