Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

İLETİŞİM BECERİLERİ Ünite 2 EMPATİ Ünite 5 İLET 322 KİŞLERARASI İLETİŞİM.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "İLETİŞİM BECERİLERİ Ünite 2 EMPATİ Ünite 5 İLET 322 KİŞLERARASI İLETİŞİM."— Sunum transkripti:

1

2 İLETİŞİM BECERİLERİ Ünite 2 EMPATİ Ünite 5 İLET 322 KİŞLERARASI İLETİŞİM

3 Etkili İletişim Kurabilmek İçin: Saygı duyma Saygı duyma Empatik yaklaşım Empatik yaklaşım Etkili dinleme Etkili dinleme Somut konuşma Somut konuşma Kendini açma Kendini açma

4 Etkili İletişim Kurabilmek İçin: ‘Ben Dilini’ kullanmak ‘Ben Dilini’ kullanmak ‘Tam ve tek mesajı’ yollamak ‘Tam ve tek mesajı’ yollamak ‘Ben dilini’ kullananarak ‘Empatik güvengenlik’ davranışı göstermek ‘Ben dilini’ kullananarak ‘Empatik güvengenlik’ davranışı göstermek Saydam davranmak, maske takmamak Saydam davranmak, maske takmamak Sözel ve Sözel olmayan mesajların uyumu Sözel ve Sözel olmayan mesajların uyumu

5 1. Saygı duyma Kendine saygı duyma : Kendine saygı duyma : Olumlu / olumsuz özelliklerini görme Olumlu / olumsuz özelliklerini görme Kendini kabul etme Kendini kabul etme Daha az savunucu olma Daha az savunucu olma Diğer insanları daha kolay kabul etme Diğer insanları daha kolay kabul etme Kaşındakine saygı duyma: Kaşındakine saygı duyma: Bireyi yargılamamak, eleştirmemek, alay etmemek Bireyi yargılamamak, eleştirmemek, alay etmemek Din, dil, ırk, statü, ekonomik gelir, cinsiyet, eğitim düzeyi ne oluras olsun hoşgörmek, kabul etmek. Din, dil, ırk, statü, ekonomik gelir, cinsiyet, eğitim düzeyi ne oluras olsun hoşgörmek, kabul etmek.

6 2. Empati kurmak Empati karşısındaki kişinin dünyasına bakıp onu yargılamadan, aşağılamadan, suçlamadan sağlıklı bir ilişki kurmaktır. Empati karşısındaki kişinin dünyasına bakıp onu yargılamadan, aşağılamadan, suçlamadan sağlıklı bir ilişki kurmaktır. Empati bireyin objektifliğini yitirmeden kendisini karşısındaki kişinin yerine koyarak onun bakış açısı ile bakması, o kişinin duygularını ve düşüncelerini doğru olarak anlaması ve bu durumu ona iletmesi sürecidir. Empati bireyin objektifliğini yitirmeden kendisini karşısındaki kişinin yerine koyarak onun bakış açısı ile bakması, o kişinin duygularını ve düşüncelerini doğru olarak anlaması ve bu durumu ona iletmesi sürecidir.

7 KIZILDERİLİ ATASÖZÜ “BİR ANLAŞMAZLIK OLDUĞUNDA, MUHATABINIZIN AYAKKABILARINI GİYEREK SORUNA BAKIN!” “BİR ANLAŞMAZLIK OLDUĞUNDA, MUHATABINIZIN AYAKKABILARINI GİYEREK SORUNA BAKIN!” “EMPATİ ÖTEKİNİN MAKOSENLERİNİ GİYMEKTİR.” “EMPATİ ÖTEKİNİN MAKOSENLERİNİ GİYMEKTİR.” “BİR İNSANI YARGILAMADAN ÖNCE GÖKTE ÜÇ AY ESKİYİNCEYE DEK ONUN MAKOSENLERİYLE YÜRÜ…” “BİR İNSANI YARGILAMADAN ÖNCE GÖKTE ÜÇ AY ESKİYİNCEYE DEK ONUN MAKOSENLERİYLE YÜRÜ…”

8 KIZILDERİLİ ATASÖZÜ

9 6/8/2016 İLETİŞİMDE EMPATİ “ EMPATİ, BİR KİŞİNİN KENDİSİNİ KARŞISINDAKİ KİŞİNİN YERİNE KOYARAK, O KİŞİNİN DUYGULARINI VE DÜŞÜNCELERİNİ DOĞRU OLARAK ANLAMASI HİSSETMESİ VE BUDURUMU ONA İLETMESİ SÜRECİDİR” CARL ROGERS

10 6/8/2016 KARŞIMIZDAKİ KİŞİNİN YAŞINI,CİNSİYETİNİ,GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİNİ,YAŞADIĞI ORTAMI V.S. GÖZÖNÜNDE BULUNDURMAK İLETİŞİMİ ETKİLİ HALE GETİREREK KİŞİLERİN BİRBİRİNİ ANLAMASINI KOLAYLAŞTIRIR. KARŞIMIZDAKİ KİŞİNİN YAŞINI,CİNSİYETİNİ,GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİNİ,YAŞADIĞI ORTAMI V.S. GÖZÖNÜNDE BULUNDURMAK İLETİŞİMİ ETKİLİ HALE GETİREREK KİŞİLERİN BİRBİRİNİ ANLAMASINI KOLAYLAŞTIRIR.

11 EMPATİ NE DEĞİLDİR? EMPATİ KARŞIMIZDAKİ İLE ÖZDEŞLEŞMEK, ONA BENZEMEK, SEMPATİ DUYMAK DEĞİL; EMPATİ KARŞIMIZDAKİ İLE ÖZDEŞLEŞMEK, ONA BENZEMEK, SEMPATİ DUYMAK DEĞİL; ONUN BAKIŞ TARZINI YAKALAMAYA ÇALIŞMA ÇABASIDIR. ONUN BAKIŞ TARZINI YAKALAMAYA ÇALIŞMA ÇABASIDIR.

12 EMPATİ NE DEĞİLDİR? EMPATİ KARŞIMIZDAKİ İLE ÖZDEŞLEŞMEK, ONA BENZEMEK, SEMPATİ DUYMAK DEĞİLDİR EMPATİ KARŞIMIZDAKİ İLE ÖZDEŞLEŞMEK, ONA BENZEMEK, SEMPATİ DUYMAK DEĞİLDİR ONUN BAKIŞ TARZINI YAKALAMAYA ÇALIŞMA ÇABASIDIR. ONUN BAKIŞ TARZINI YAKALAMAYA ÇALIŞMA ÇABASIDIR.

13 SEMPATİ SEMPATİ, DİĞER BİREYİN D Ü Ş Ü NCE VE DUYGULARINI AYNEN DİĞER KİŞİNİN İ Ç D Ü NYASINDA YAŞADIĞI ŞEKLİYLE YAŞAMAKTIR. SEMPATİ, DİĞER BİREYİN D Ü Ş Ü NCE VE DUYGULARINI AYNEN DİĞER KİŞİNİN İ Ç D Ü NYASINDA YAŞADIĞI ŞEKLİYLE YAŞAMAKTIR. SEMPATİYE İHTİYA Ç DUYARIZ, ANCAK SORUNUN ÇÖ Z Ü MLENMESİNDE Ç OĞU ZAMAN YETERLİ DEĞİLDİR. SEMPATİYE İHTİYA Ç DUYARIZ, ANCAK SORUNUN ÇÖ Z Ü MLENMESİNDE Ç OĞU ZAMAN YETERLİ DEĞİLDİR. SEMPATİYİ VE EMPATİYİ YERİNE G Ö RE KULLANMAK Ö NEMLİ. SEMPATİYİ VE EMPATİYİ YERİNE G Ö RE KULLANMAK Ö NEMLİ.

14 İLETİŞİM VE EMPATİ

15

16

17 EMPATİ KİŞİNİN KENDİSİNİ KARŞISINDAKİNİN YERİNE KOYARAK NE HİSSETTİĞİNİ ANLAMAYA ÇALIŞMASIDIR KİŞİNİN KENDİSİNİ KARŞISINDAKİNİN YERİNE KOYARAK NE HİSSETTİĞİNİ ANLAMAYA ÇALIŞMASIDIR KİŞİNİN KARŞISINDAKİNİN DUYGULARININ YOĞUNLUĞUNU VE ANLATIMINI ALGILAMA VE ANLAMA YETENEĞİDİR KİŞİNİN KARŞISINDAKİNİN DUYGULARININ YOĞUNLUĞUNU VE ANLATIMINI ALGILAMA VE ANLAMA YETENEĞİDİR KARŞIMIZDAKİ KİŞİNİN DÜNYAYI GÖRÜŞÜNÜ BİR ANLIK YAKALAMADIR KARŞIMIZDAKİ KİŞİNİN DÜNYAYI GÖRÜŞÜNÜ BİR ANLIK YAKALAMADIR EMPATİ, DİĞER KİŞİYİ ANLAMA Ç ABASIDIR. EMPATİ, DİĞER KİŞİYİ ANLAMA Ç ABASIDIR.

18 EMPATİ EMPATİ KURABİLMENİN TEMEL KOŞULLARINDAN BİRİSİ ETKİN DİNLEYEBİLMEKTİR. EMPATİ KURABİLMENİN TEMEL KOŞULLARINDAN BİRİSİ ETKİN DİNLEYEBİLMEKTİR. DUYMAK VE DİNLEMEK AYNI ŞEY DEĞİLDİR. DUYMAK VE DİNLEMEK AYNI ŞEY DEĞİLDİR. SADECE S Ö ZLE MESAJLARA DEĞİL, S Ö ZS Ü Z MESAJLARA DA DİKKAT ETMEK Ö NEMLİDİR. SADECE S Ö ZLE MESAJLARA DEĞİL, S Ö ZS Ü Z MESAJLARA DA DİKKAT ETMEK Ö NEMLİDİR. EMPATİYİ YERİNDE KULLANMAK Ö NEMLİDİR. ENERJİNİZ VE İSTEĞİNİZ D Ü Ş Ü K İSE, EMPATİK OLMAYA Ç ALIŞMAYIN. EMPATİYİ YERİNDE KULLANMAK Ö NEMLİDİR. ENERJİNİZ VE İSTEĞİNİZ D Ü Ş Ü K İSE, EMPATİK OLMAYA Ç ALIŞMAYIN. HER KOŞULDA EMPATİK DAVRANMAYA Ç ALIŞMAK DA İŞE YARAMAYABİLİR. HER KOŞULDA EMPATİK DAVRANMAYA Ç ALIŞMAK DA İŞE YARAMAYABİLİR.

19 EMPATİ BASAMAKLARI ONLAR BASAMAĞI ONLAR BASAMAĞI SENİN SORUNLARIN KARŞISINDA TOPLUM NE DÜŞÜNÜR NE HİSSEDER ? SENİN SORUNLARIN KARŞISINDA TOPLUM NE DÜŞÜNÜR NE HİSSEDER ? BEN BASAMAĞI BEN BASAMAĞI SENİN SORUNLARIN KARŞISINDA BEN NE DÜŞÜNÜYOR, NE HİSSEDİYORUM? SENİN SORUNLARIN KARŞISINDA BEN NE DÜŞÜNÜYOR, NE HİSSEDİYORUM? SEN BASAMAĞI SEN BASAMAĞI SENİN SORUNLARIN KARŞISINDA SEN NE DÜŞÜNÜYOR, NE HİSSEDİYORSUN? SENİN SORUNLARIN KARŞISINDA SEN NE DÜŞÜNÜYOR, NE HİSSEDİYORSUN?

20 ONLAR BASAMAĞI BU BASAMAKTA TEPKI VEREN KIŞI KARŞISINDAKI KIŞININ KENDISINE ANLATTIĞI SORUN ÜZERINE DÜŞÜNMEZ, SORUN SAHIBININ DUYGU VE DÜŞÜNCELERINE DIKKAT ETMEZ, BU SORUNA ILIŞKIN KENDI DUYGU VE DÜŞÜNCELERINDEN SÖZ ETMEZ. SORUNU DINLEYEN KIŞI, SORUN SAHIBINE ÖYLE BIR GERI BILDIRIM VERIR KI, BU GERI BILDIRIM, O ORTAMDA BULUNMAYAN ÜÇÜNCÜ ŞAHISLARIN (TOPLUMUN) GÖRÜŞLERINI DILE GETIRMEKTEDIR.

21 ONLAR BASAMAĞI BU BASAMAKTA TEPKI VEREN KIŞI, BIRTAKIM GENELLEMELER YAPAR, ATASÖZLERI KULLANIR. ÖRNEĞIN PARASINI ISRAF ETTIĞI IÇIN YAKINAN BIR KIŞIYE "AYAĞINI YORGANINA GÖRE UZAT" DERSEM, ONLAR BASAMAĞINDA BIR EMPATIK TEPKI VERMIŞ OLURUM. BU SÖZLERIMLE KARŞIMDAKI KIŞININ YA DA BENIM DUYGU YA DA DÜŞÜNCELERIMIZ YER ALMAMAKTA, YALNIZCA TOPLUMUN BU KONU ILE ILIŞKIN GÖRÜŞÜ YANSITILMAKTADIR.

22 BEN BASAMAĞI BU BASAMAKTA EMPATIK TEPKI VEREN KIŞI, BENMERKEZCIDIR; KENDISINE SORUNUNU ANLATAN KIŞININ DUYGU VE DÜŞÜNCELERINE EĞILMEK YERINE, SORUNUN SAHIBINI ELEŞTIRIR, ONA AKIL VERIR; BAZENDE KIŞIYI KENDI SORUNLARIYLA BAŞBAŞA BIRAKIP KENDINDEN SÖZ ETMEYE BAŞLAR.

23 BEN BASAMAĞI ÖRNEĞIN "BEN" BASAMAĞINA UYGUN EMPATIK TEPKI VEREN BIR KIŞI, DINLEDIĞI SORUN KARŞISINDA "ÜZÜLDÜM, AYNI DERT BENDE DE VAR" DER VE BÖYLECE SORUN SAHIBINI SORUNUYLA YÜZÜSTÜ BIRAKIP KENDI SORUNLARINI ANLATMAYA BAŞLAR. BEN BASAMAĞINDA EMPATIK TEPKI VEREN KIŞI, KARŞISINDAKI INSANI BIR ÖLÇÜDE RAHATLATABILIR.

24 SEN BASAMAĞI BU BASAMAKTA EMPATIK TEPKI VEREN BIR KIŞI, KENDISINE SORUNUNU ILETEN KIŞINI ROLÜNE GIRER, OLAYLARA O KIŞININ BAKIŞ AÇISIYLA BAKAR. YANI KENDISINE ILETILEN SORUN KARŞISINDA, TOPLUMUN YA DA KENDISININ DÜŞÜNCELERINI DILE GETIRMEZ, DOĞRUDAN DOĞRUYA KARŞISINDAKI KIŞININ DUYGULARI VE DÜŞÜNCELERI ÜZERINDE ODAKLAŞARAK, O KIŞININ NE DÜŞÜNDÜĞÜNÜ VE HISSETTIĞINI ANLAMAYA ÇALIŞIR.

25 DİĞER BASAMAKLAR ELEŞTİRİ: DİNLEYEN KİŞİ SORUNUNU ANLATAN KİŞİYİ KENDİ GÖRÜŞ AÇISINDAN ELEŞTİRİR, YARGILAR. AKIL VERME: KARŞISINDAKİNE AKIL VERİR, ONA NE YAPMASI GEREKTİĞİNİ SÖYLER. TEŞHİS: SORUNU ANALATAN KİŞİYA YADA SORUNA TEŞHİS KOYAR. ÖRNEĞİN: ‘BU DURUMUN SEBEBEİ TOPLUMSAL BASKIDIR’. ‘SEN BUNU KENDİNE FAZLA DERT EDİYORSUN’. BENİM DUYGULARIM: KENDİ DUYGULARINI İFADE EDER. ‘ÜZÜLDÜM’ YADA ‘ SEVİNDİM’ DER.

26 DİĞER BASAMAKLAR DESTEKLEME: KARŞIISNDAKİ KİŞİNİN SÖZLERİNİ TEKRARLAMADAN, ONU ANLADIĞINI VE DESTEKLEDİĞİNİN BELİRTİR. SORUNA EĞİLME: KENDİSİNE ANLATILAN SORUNA EĞİLİR, SORUNU İRDELER, KONUYLA İLGİGLİ SORULAR SORAR. TEKRARLAMA: KENDİNE İLETİLEN MESAJI (SORUNU), GEREKTİĞİNDE MESAJ SAHİBİNİN SÖZLERİNE DE YER VEREREK ÖZETLER, YANİ DİLEDİĞİ MESAJI KAYNAĞINA YANSITMIŞ OLUR. DERİN DUYGULARI ANLAMA: KENDİSİNİ EMPATİ KURDUĞU KİŞİNİN YERİNE KOYARAK ONUN AÇIKÇA İFADE ETTİĞİ YA DA EDEMEDİĞİ TÜM DUYGU VE DÜŞÜNCELERİ FARKEDER VE BUNU ONA İFADE EDER.

27 İLETİŞİMDE EMPATİ KURULABİLMEK İÇİN: 1 1. EMPATİ KURAN KİŞİ KENDİSİNİ KARŞISINDAKİNİN YERİNE KOYMALI, OLAYLARA ONUN G Ö ZL Ü Ğ Ü İLE BAKMALIDIR ONUN GİBİ D Ü Ş Ü N Ü P, OLAYLARI ONUN GİBİ DEĞERLENDİRMEZSE EMPATİ KURMUŞ OLMAZ. 2.EMPATİ KURMAK İ Ç İN KARŞIMIZDAKİ KİŞİNİN DUYGU VE D Ü Ş Ü NCELERİNİ DOĞRU ALGILAMALIYIZ. 3. EMPATİK ANLAYIŞIMIZI KARŞIMIZDAKİ KİŞİYE Y Ü Z Ü M Ü ZLE, İFADELERİMİZLE, BEDENİMİZLE İLETMELİ, ONU ANLADIĞIMIZI G Ö STERMELİYİZ.

28 “EMPATİ OLGUNLUĞUN EN İYİ GÖSTERGELERİNDEN BİRİDİR.” Tongue fu düşüncesi

29 DİNLEME

30 3. Etkin Dinlemek Dinlemek karşımızdaki kişiye değer verildiğini ve saygı duyulduğunu gösterir. Dinlemek karşımızdaki kişiye değer verildiğini ve saygı duyulduğunu gösterir. Karşımızdaki kişiyi anlamanın ilk basamağı iyi bir dinleyici olmaktır. Karşımızdaki kişiyi anlamanın ilk basamağı iyi bir dinleyici olmaktır. Dinleme sürecinin 4 temel ögesi vardır: Dinleme sürecinin 4 temel ögesi vardır: İşitme, dikkat, anlama ve hatırlama. İşitme, dikkat, anlama ve hatırlama. İşitmek ve dinlemek aynı şey değildir ! İşitmek ve dinlemek aynı şey değildir ! İşitme bilinçli bir çaba gerektirmez. İşitme bilinçli bir çaba gerektirmez. Dinleme ise söyleneni işitme, dikkat etme, anlama ve hatırlamayı içeren bilinçli bir süreçtir. Dinleme ise söyleneni işitme, dikkat etme, anlama ve hatırlamayı içeren bilinçli bir süreçtir.

31 DİNLEME İNSANLAR DAKİKADA KAÇ KELİME KONUŞABİLİR.? BEYİN KAÇ KELİME DUYAR ve ANLAMLANDIRIR? DİNLEME – KONUŞMA- OKUMA – YAZMA Hangi sıra ile öğrenilir? Öğretilir? En çok kullanılır?

32 LEARNEDUSEDTAUGHT LISTENING 1st Most (45%) Least SPEAKING 2nd Next Most (30%) Next Least READING 3rd Next Least (16%) Next Most WRITING 4th Least (9%) Most

33 DİNLEME DİNLEME BİR SANATTIR, GERÇEK DİNLEME KONUŞMAKTAN DAHA ZORDUR, GAYRET VE DİSİPLİN GEREKTİRİR DİNLEME BİR SANATTIR, GERÇEK DİNLEME KONUŞMAKTAN DAHA ZORDUR, GAYRET VE DİSİPLİN GEREKTİRİR “DOĞUŞTAN İYİ DİNLEYİCİ OLANLARIN SAYISI AZDIR. İYİ BİR DİNLEYİCİ OLABİLMEK İÇİN; BİLİNÇLİ BİR ÇABA VE YENİ BECERİLER ÖĞRENMEK GEREKLİDİR.” Doğan Cüceloğlu “DOĞUŞTAN İYİ DİNLEYİCİ OLANLARIN SAYISI AZDIR. İYİ BİR DİNLEYİCİ OLABİLMEK İÇİN; BİLİNÇLİ BİR ÇABA VE YENİ BECERİLER ÖĞRENMEK GEREKLİDİR.” Doğan Cüceloğlu

34 İKİ KULAĞINIZIN VE TEK BİR AĞZINIZIN OLMASI, DAHA AZ KONUŞUP DAHA ÇOK DİNLEYEBİLELİM DİYEDİR (CİTUMLU ZENO).

35 NEDEN DİNLERİZ? BİLGİ ALMAK İÇİN BİLGİ ALMAK İÇİN ZEVK İÇİN ZEVK İÇİN GERİ BİLDİRİM VERMEK İÇİN GERİ BİLDİRİM VERMEK İÇİN ANLAMAK İÇİN ANLAMAK İÇİN KİŞİSEL ÇIKAR İÇİN KİŞİSEL ÇIKAR İÇİN GÜÇ ELDE ETMEK İÇİN GÜÇ ELDE ETMEK İÇİN

36 DİNLEME TÜRLERİ YANLIŞ DİNLEME TÜRLERİ GÖRÜNÜŞTE DİNLEME SEÇEREK DİNLEME SAVUNUCU DİNLEME SAPLANTILI DİNLEME TUZAK KURUCU DİNLEME YÜZEYSEL DİNLEME DOGRU DİNLEME TÜRLERİ ETKİN DİNLEME EMPATİK DİNLEME

37 ETKİN DİNLEME DİNLEYENİN KONUŞANI ANLAMASI VE ANLIKTA OLSA KONUŞANIN GERÇEKLERİNİN DÜNYASINA GİREREK KARŞIDAN GELEN İLETİYE SÖZLÜ TEPKİ VERME BECERİSİDİR KENDİ SÖZCÜKLERİYLE İFADE ETME EMPATİ KURMA

38 EMPATİK DİNLEME İÇİN: MESAJ İLETEN KİŞİNİN SÖYLEDİKLERİNİ; MESAJ İLETEN KİŞİNİN SÖYLEDİKLERİNİ; KENDİMİZİ ONUN YERİNE KOYARAK KENDİMİZİ ONUN YERİNE KOYARAK DAVRANIŞ VE SÖZLERİMİZLE TASDİK EDEREK DAVRANIŞ VE SÖZLERİMİZLE TASDİK EDEREK DUYGU VE DÜŞÜNCELERİMİZİ AKTARARAK DUYGU VE DÜŞÜNCELERİMİZİ AKTARARAK ELEŞTİRİCİ VE YARGILAYICI İFADELERDEN KAÇINARAK ELEŞTİRİCİ VE YARGILAYICI İFADELERDEN KAÇINARAK KENDİ KELİMELERİMİZLE ÖZETLEME YAPARAK DİNLEMELİYİZ. KENDİ KELİMELERİMİZLE ÖZETLEME YAPARAK DİNLEMELİYİZ.

39 ETKİN/EMPATİK DİNLEME NE ZAMAN YAPILMAMALI KARŞINIZDAKİ İNSAN BİLGİ İSTEDİĞİNDE. KARŞINIZDAKİ KİŞİ SALDIRGAN, BAŞTAN ÇIKARICI VEYA SİZİ KULLANMAYA ÇALIŞAN BİRİ İSE. KARŞINIZDAKİ KİŞİ SİZİ KONUŞMADAN UZAK TUTMAYA ÇALIŞTIĞINDA. GERÇEKLE BAĞI KOPMUŞ İSE(İNTİHAR GİRİŞİMİ, SARHOŞ, DEPRESİF DURUM) O KİŞİNİN DUYGULARI VE KONUNUN İÇERİĞİ HAKKINDA DAHA FAZLA BİLGİ SAĞLANMIYORSA.

40 İYİ DİNLEMEYİ ENGELLEYEN FAKTÖRLER KONUYU İLGİNÇ BULMAMAK KONUŞANDA İLLE DE KUSUR BULMAYA ÇALIŞMAK KONUŞMADAKİ BAZI NOKTALARA AŞIRI DUYARLILIK GÖSTERMEK (SEÇMEK) SAHTE DİKKAT KONUŞMA-DİNLEME ARASINDAKİ SÖZCÜK FARKI PROVA YAPMAK AKIL OKUMAK

41 KÖTÜ DİNLEYİCİ HEMEN SONUCA GİTMEK İSTER ELEŞTİRİLERİ KİŞİSEL ALIR KONUŞANIN ‘NE DEDİĞİ’NE ODAKLANIR KARŞIDAKİNİ SUÇLAR PROBLEMİN KONTROLÜNÜ KAYBEDER ‘SİNYAL’ SÖZLERİ KAÇIRIR ‘NE ve NASIL’ SÖYLENİLDİĞİNE DEĞİL, ‘KİM’İN SÖYLEDİĞİNE ODAKLANIR

42 İYİ BİR DİNLEYİCİNİN ÖZELLİKLERİ SÖZ KESMEZ YARGILAMAZ KARŞILIK VERMEDEN ÖNCE DÜŞÜNÜR YÜZÜ KONUŞANA DÖNÜKTÜR KONUŞANI İŞİTEBİLECEĞİ UZAKLIKTA DURUR SÖZEL OLMAYAN MESAJLARI GÖZLER NE DENDİĞİNE ODAKLAŞIR DİNLERKEN NE DİYECEĞİNİN PROVASINI YAPMAZ SON SÖZÜ SÖYLEME ÇABASINA GİRMEZ.

43 İYİ DİNLEMENİN KURALLARI   KONUŞMAYIN,   EMPATIK OLUN,   KELIMELERI DEĞIL DÜŞÜNCELERI DINLEYIN,   İNSANLARIN SÖZÜNÜ KESMEYIN (HELE BALLA KESTIM DEMEYIN!)   KARARLI VE DIKKATLI OLUN,YORUM YAPMAYIN.   KESINLIKLE ENDIŞELERINIZI BELLI ETMEYIN,   KAPALI KONULARI AYDINLATIN,SORU SORUN.   KONUŞMAYI MÜŞTERINIZIN YERINE SIZ BITIRMEYE ÇALIŞMAYIN. SUSKUNLUK, HIÇBIR ZAMAN IHANET ETMEYEN GERÇEK BIR DOSTTUR.

44 İLETİŞİMDE DİNLEME NASIL DİNLEMELİYİZ? FİZİKSEL OLARAK KATILIM: GÖZ KONTAĞI, UYGUN BEDEN DURUŞU, RAHATLIK. PSİKOLOJİK KATILIM: ANLATILMAK İSTENENİN NE OLDUĞUNU ANLAMAK, ALTTA YATAN DUYGUYU ANLAMAK, KOŞULSUZ KABULLE DİNLEMEK, DÜRÜST OLARAK DİNLEMEK SÖZLÜ KATILIM: SORU SORMA, CESARETLENDİRME, ONAYLIYICI SÖZSÜZ İMGELER, DESTEKLİYİCİ CÜMLELER, YANSITMA CÜMLELERİ

45 İLETİŞİMDE DİNLEME DİNLEME ENGELLERİ DİNLEME ENGELLERİ KONUŞMACIYA KARŞI ÖNYARGI İÇERİĞE DEĞİL, YÖNTEME BAKMAK KONUYA KARŞI ÖNYARGI BEKLENTİLER VE İSTEKLER KONUŞMA ARZUSU KONSANTRE OLAMAMAK

46 İYI DINLEMENIN ÖNÜNDEKI ENGELLER GÜRÜLTÜ, KESINTILER, DÜŞLERE DALMAK, TEKNOLOJI, ÖNYARGILAR, ÇILEDEN ÇIKARAN SÖZLER, TAVIRLAR. SUSAN KURTULMUŞ. (HZ.MUHAMMED) S.A.V)

47 Epiktetos'un dediği gibi "bir güzel söz söyleme sanatı varsa bir de güzel dinleme ve anlama sanatı vardır".

48 İLETİŞİMDE DİNLEME DİNLEDİĞİNİZİ GÖSTERİN DİNLEDİĞİNİZİ GÖSTERİN İLGİ ALANI YAKALAYIN İLGİ ALANI YAKALAYIN KİŞİ VEYA YÖNTEME DEĞİL İÇERİĞE ODAKLANIN KİŞİ VEYA YÖNTEME DEĞİL İÇERİĞE ODAKLANIN ZİHNİNİZ AÇIK OLSUN ZİHNİNİZ AÇIK OLSUN AÇIK FİKİRLİ OLUN AÇIK FİKİRLİ OLUN KELİMELERE DEĞİL,ANLAMLARINA BAKIN KELİMELERE DEĞİL,ANLAMLARINA BAKIN DUYGULARI ANLAMAK İÇİN DİNLEYİN DUYGULARI ANLAMAK İÇİN DİNLEYİN GÖZ TEMASI KURUN GÖZ TEMASI KURUN KARŞINIZDAKİNİ CESARETLENDİRİN KARŞINIZDAKİNİ CESARETLENDİRİN EMPATİ KURUN EMPATİ KURUN

49 KAZANÇLARIMIZ DİNLE DOSTLUKLAR KAZAN DİNLE DOSTLUKLARINI SÜRDÜR DİNLE YANLIŞLARINDAN ARIN DİNLE İNSANLARI TANI DİNLE DOĞRU DAVRANIŞA YÖNEL DİNLE İNSANLARI YÖNET DİNLE YAŞAMIN ZAFERLERİNİ KAZAN DİNLE

50 İLETİŞİM KURMADA BAŞARILI MISINIZ? 1. Bir arkadaşınız beklemediğiniz ve tatsız kabul ettiğiniz bir davranışı ile karşılaştınız. Ona ne dersiniz? a. Sen hep böylesin zaten... b. Senden, başka ne beklenir ki... c. Bu davranışını hiç beğenmedim...

51 2. Telefonda Ebru Hanımı arıyorsunuz. “Alo” dan sonra karşınıza tanımadığınız biri çıktı. Ne dersiniz? a. Ben Orçun. Ebru Hanımı arıyorum. b. Ebru Hanımı aramıştım. c. Kimsiniz?

52 3. Bir tüketici beğendiği ürünü ortalama kaç kişiye anlatır? Beğenmediği ürün konusunda kaç kişiye yakınır? a. Her ikisinin de sayısı aynıdır. b. Beğendiğini 4, beğenmediğini 13 kişiye anlatır. c. Beğendiğini 13, beğenmediğini 4 kişiye anlatır.

53 4. Birisine birşeyler anlatıyorsunuz. İfadesinden iletinizi almadığını anladınız. Ne dersiniz? a. Anlatabildim mi? b. Anladın mı? c. Bak bir kez daha anlatayım.

54 5. Bir örgütte yönetim kademelerinin sayısı arttıkça, yönetimden aşağı doğru iletilen mesajın başına neler gelir? a. İçeriği güçlenir. b. İçeriğinin büyük bölümünü kaybeder. c. İçeriği aynı kalır.

55 6. Bir iş konusunda konuşur veya yazarken, yabancı dilden mesleki terimleri kullanmanız sizce iletiyi nasıl etkiler? a. Fark etmez. b. İletiyi güçlendirir. c. İletiyi zayıflatır.

56 7. Bir süre önce bir arkadaşınızla bir konuyu tartıştınız. Olaylar sizi haklı çıkardığında ne yaparsınız? a. Susarsınız. b. Üstü kapalı sözlerle o eski tartışmayı hatırlatırsınız. c. “Ben demiştim” diye yüzüne vurursunuz.

57 8. Bir toplantıda katılanların en genci, epey saçma hatta komik bir öneri getirdi. İlk tepkiniz ne olur? a. Gülerim, fazla ciddiye almam. b. Sakin bir şekilde cevap veririm. c. Onu sert bir şekilde eleştiririm ve hatasını gösteririm.

58 9. Diyalog sizce nedir? a. Sonuçta fikir birliğine ulaşmayı amaçlayan bir pazarlık süreci b. Karşılıklı anlayış ve uyum arayışı c. Karşılıklı anlayış ve sürekliliği olan iyi bir ilişki kurma süreci

59 10. Bir iş arkadaşınız size hoşlanmadığınız bir eleştiri yaptı. İçinizden ne düşünürsünüz? a. Acaba ne demek istedi? b. O bunu hep yapıyor? c. Herhalde benim davranışımı beğenmedi.

60 11. İlişkilerde ve iletişimde stresi azaltan şu 12 tutum ve duygunun hangi 6’sı genellikle kadınlara özgüdür? Güven, takdir, ilgi, onay, anlayış, teşvik, beğenilme, saygı, haklı görülme, kabul, dahil edilme, güvence. a. Güven, ilgi, anlayış, takdir, dahil edilme, haklı görülme b. İlgi, anlayış, saygı, güvence, dahil edilme, haklı görülme c. Güven, kabul, takdir, onay, saygı, ilgi

61 12. Şirketteki bir başka departmandan birşey talep ettiğiniz yazınızın son bölümünde aşağıdaki cümlelerden hangisini tercih edersiniz? a. Yardımınız için şimdiden teşekkür ederim. b. İmkanı varsa isteğimin karşılanmasını rica ederim. c. Zamanınızı aldığım için özür dilerim.

62 13. İlişkileri güçlendirmede ve iletişim kurmada aşağıdakilerden hangisi daha yararlı olur? a. Telepati b. Empati c. Sempati

63 Puanlama 1. a=0, b=1, c=52. a=5, b=2, c=0 3. a=1, b=5, c=04. a=5, b=0, c=2 5. a=0, b=5, c=36. a=2, b=1, c=5 7. a=5, b=2, c=18. a=2, b=5, c=1 9. a=2, b=3, c=510. a=1, b=2, c=5 11. a=3, b=5, c=212. a=1, b=5, c=3 13. a=0, b=5, c=2

64 YAPABİLECEĞİMİZ ŞEYLERİ YAPMAYA BAŞLARSAK KENDİMİZİ HAYRETLER İÇİNDE BIRAKACAK SONUÇLAR ALIRIZ Thomas EDISON YAPABİLECEĞİMİZ ŞEYLERİ YAPMAYA BAŞLARSAK KENDİMİZİ HAYRETLER İÇİNDE BIRAKACAK SONUÇLAR ALIRIZ Thomas EDISON

65 6/8/2016 HOŞÇAKALIN


"İLETİŞİM BECERİLERİ Ünite 2 EMPATİ Ünite 5 İLET 322 KİŞLERARASI İLETİŞİM." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları