Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Çocukta mahremiyet eğitimi, onların mutlu, huzurlu ve karakter sahibi olarak yetişmelerini sağlayan ve onları kötü niyetli insanların istismarından koruyan.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Çocukta mahremiyet eğitimi, onların mutlu, huzurlu ve karakter sahibi olarak yetişmelerini sağlayan ve onları kötü niyetli insanların istismarından koruyan."— Sunum transkripti:

1

2 Çocukta mahremiyet eğitimi, onların mutlu, huzurlu ve karakter sahibi olarak yetişmelerini sağlayan ve onları kötü niyetli insanların istismarından koruyan temel eğitimlerden biridir. Çocuğun hayâ duygusunu öğrenmesi ve bedeninin dokunulmazlığı şuuruna erişmesi mahremiyet eğitimiyle olur.

3 Doğal olmalı, çocuklarımıza hep sevecen davranmalı, korkutarak veya zorlayarak özgüvenlerini zedelememeliyiz. Ayıp, günah, yasak sözcükleri yerine ÖZEL kelimesini kullanmalıyız

4 Anne-babalar çocukları dört yaşına gelmeye başladığı andan itibaren çocuklarına vücudunun kendisine ait olduğu bilincini vermelidir.

5 Bu bilincin oluşturulmasında en temel faktör ailelerin çocukların bedenleri ile yapacakları işlemlerde(banyo, elbise değiştirme vs.) çocuklarının onayını alma yönünde eğilim göstermeleridir. Çocuk belki başlangıçta kendisinden neden böyle izin alındığını tam anlayamasa da ilerleyen zaman içinde kendisinden izin alınmadan bedenine yapılacak müdahaleleri hissedecek ve rahatsızlık yaşayacaktır. Çocuk belki başlangıçta kendisinden neden böyle izin alındığını tam anlayamasa da ilerleyen zaman içinde kendisinden izin alınmadan bedenine yapılacak müdahaleleri hissedecek ve rahatsızlık yaşayacaktır.

6 Bu bilincin oluşturulabilmesi için anne baba, çocuğunun vücudunu hoyratça kullanarak sevmekten kaçınmalıdır. Ebeveynler çocuklarını öperken ‘Seni öpebilir miyim?’ diye izin istemeleri bu bilincin oluşmasında etkilidir. Çocuğun güçsüz bedeninin, herkes tarafından izinsiz kullanılmasının çocukların kendi bedenlerini koruma refleksini kıracağı unutulmamalıdır. Çocuğun güçsüz bedeninin, herkes tarafından izinsiz kullanılmasının çocukların kendi bedenlerini koruma refleksini kıracağı unutulmamalıdır.

7 Vücudun kişiye özel olan bölgelerinin olduğu, bu bölgelerin gizlenmesi ve anne baba dışında kimsenin dokunmaması gerektiği çocuğa iki yaşından itibaren yavaş yavaş anlatılabilir.

8 Çocuklar dört yaşından itibaren vücutlarının belli bölgelerine dokunulmasından rahatsızlık duymaya başlamalıdır. Ayrıca eş, dost ve akrabalar tarafından çocuk cinsel organlarına dokunularak, öperek, vurarak sevilmemelidir.

9 Ebeveynler ve akrabalar çocuklarına olan sevgi gösterileri sırasında çocuklara kendi güçsüzlüklerini hissettirecek kadar büyük ve orantısız güç kullanmaktan kaçınmalıdırlar.

10 Anne- babalar, çocuğuna kendisine güç uygulandığında karşılık verilmesi gerektiğini öğretmelidirler. Çocuğun istemediği durumlarda gösterdiği fiziksel direnç asla anne babanın güç gösterisi ile kırılmamalı, çocuğun direncinin işe yaradığı bizzat yaşayarak gösterilmelidir.

11 Çocuk, hatırlayabildiği en küçük yaşlardan itibaren kendisini genital bölgeleri giyinik olarak hatırlamalıdır. Kendisini başkalarının yanında çıplak olarak görmeye alışkın olmayan bir çocuk, elbisesinin birileri tarafından çıkartılmasından ciddi rahatsızlık duyacaktır.

12 Özellikle dört yaşından sonra çocuğu iç çamaşırı ile yıkamak, iç çamaşırı çıkarırken ve temizlerken gözleri kısarak ya da başı hafif yana çevirerek o alana saygı gösterdiğimizi hissettirmek çocuklarda mahremiyet duygusunun gelişmesine katkı sağlayacaktır. Yedi yaşından sonra banyoda çocukların kendi mahrem alanlarını kendi temizlemelerine fırsat tanımak da hem sorumluluk hem mahremiyet duygusunun gelişimi açısından güzel olacaktır.

13 Bazı anne babalar, çeşitli nedenlerle ya çocukları ile birlikte tuvalete girmekte veya tuvaletin kapısını aralık bırakmaktadır. Bu davranış çocuğun temel davranış refleksi kazanmasına engel olmaktadır. Her ne sebeple olursa olsun dört yaşına gelen bir çocuk, tuvaletin "özel" bir mekan olduğunu öğrenmeli, tuvalet ihtiyacını gideren birisinin başkaları tarafından görülmesinin uygun olmayacağını bilmelidir.

14 Çocuğun dört yaşından itibaren genital bölgelerinin başkaları tarafından görülmesinden adım adım uzaklaşması gerekir. Çocuklar mümkünse elbiselerini kimsenin görmediği bir ortamda kendileri değiştirmelidir. Eğer çocuk kendisi elbiselerini değiştiremiyorsa, anne ile ayrı bir odaya gidilerek elbiseler değiştirilmelidir.

15 Çocuk dört yaşına girdiğinden itibaren "izin verirsem kabul edilirsin" ilkesi hayata geçirilmelidir. Anne-baba, çocuğun odasına girerken izin istemeli, her şeye rağmen onun çıplak vücudu ile karşılaşıldığında özür dilenip kapı kapatılmalıdır. Bu davranış kalıbı hem çocuğun kişiliğine saygıyı, hem de çocuğun rahatsız olduğu bir durumda itiraz edebilme becerisi kazandırılması açısından önemlidir.

16 Televizyonda izlediği programlar ve internette girdiği siteler kontrol edilmeli yaşına uygun tercihler yapması sağlanmalıdır.

17 Kız ve erkek kardeşlerin ilkokul dönemiyle birlikte odaları ayrılmalıdır. Çünkü beraber bulundukları odada, giyinip soyunurken, yatarken, temizlenirken birbirlerinin özel alanını ihlal edebilirler.

18 Elbise alırken çocuk ruhuna uygun, abartısız seçimler yapılmalıdır. Küçük kadın, küçük adam imajı oluşturmayan elbiseler tercih edilmelidir.

19 Anne babalar çocuklarının yanında argo ve müstehcen sözlerin kullanılmamasına özen göstermelidir. Mahremiyet sınırları korunmalıdır. Çocuk ailesini izleyerek hayatı öğrenir ve gördüklerini uygular.

20 Çocuğun duygu ve davranış değişikliklerinin dikkatle izlenmesi, korkularının ve tercihlerinin dikkate alınması gerekir. Bir olumsuzluk olduğu durumda çocuk asla suçlanmamalı, gerekli koruma ve tedavi derhal sağlanmalıdır.

21 CİNSEL İSTİSMAR (TACİZ) Çocuğun bir erişkinin cinsel gereksinim ya da isteklerinin doyumu için cinsel nesne olarak kullanılması ya da kullanılmasına göz yumulması şeklinde tanımlanmaktadır.

22 Çocuğun merak duygusunun fazla olması Çocuğun sevgi ve ilgi ihtiyacının fazla olması Erişkinler tarafından kolay yönlendirilebilmeleri ve savunmasızlıkları Olayı gizleme eğilimlerinin fazla olması Olayı anlatmada güçlük çekmeleri Fiziki acıdan güçsüz olmaları Çocukların anlattıklarına inanılmaması NEDEN ÇOCUKLAR

23 CİNSEL İSTİSMAR İLE İLGİLİ DOĞRULAR VE YANLIŞLAR

24 Çocuklar cinsel istismarı hayal güçlerinin genişliği nedeniyle uydururlar...YANLIŞ Çocuklar bu konuda ASLA yalan söylemezler! DOĞRU Çocuğunuza inanın! Yaşanmış bir-iki ufak olay önemli değildir. Çocuklar olan biteni çabucak unuturlar... YANLIŞ Bir kez bile olsa.Cinsel istismar, çocuğun ruhsal ve fiziksel sağlığı açısından ciddi derecede zarar vericidir! DOĞRU Potansiyel kurban çocuklar : Şirin ve cazip Evden kaçan İhmal edilmiş çocuklar zannedilir. YANLIŞ HER ÇOCUK ve HER YETİŞKİN cinsel istismara maruz kalabilir! DOĞRU

25 Tehlikeli yerler hep: Parklar Genel tuvaletler Issız sokaklar Karanlık yerler Boş inşaat sahaları zannedilir... İstismarcılar genellikle: Yaşlı ve yabancı erkeklerle, Sokaktaki hırpani serseriler... zannedilir... Olguların %80-95’inde fail yaşları arasında Kurban tarafından tanınan EVLİ ve ÇOCUKLU erkeklerdir! Cinsel İstismar için en uygun yer genellikle: Ev, Okul veya Ev ile okul arasındaki yol gibi içinde bulunduğunuz Tanıdık yakın çevredir! Sadece kız çocukları cinsel istismara uğrar. Erkek çocuklar da cinsel istismara uğrar.

26 Neden Çocuklar İstismar Edildiklerini Söylemezler?

27 Ona kimsenin inanmayacağından korkarlar. Cinsel istismarın kendi hataları olduğundan ve bu yüzden başlarının belaya girmesinden korkarlar. Çocuk,böyle bir şeyi nasıl anlatacağını bilmeyebilir.

28 İstismar eden kişi tarafından tehdit edilmiş; korkutulmuş olabilir. Bazı çocuklar bunun yanlış olduğunu bilmeyebilir. Daha büyük çocuklar bu konuda konuşmaktan utanç duyabilir. Çocuk konuşmak için uygun zaman, zemin ve kişi olmadığını düşünebilir.

29 Çocuklar Sonunda Nasıl Söylerler? Çocuklar Sonunda Nasıl Söylerler? ? SUSMA !!!

30 İstismarın derecesi, sıklığı artar ve çocuğu korkutursa. Cinsel istismardan korunmayla ilgili bilgi alırsa ve kendisine yapılanın doğru olmadığını fark ederse. Çocuk güvenebileceği ve kendisi ile yakından ilgilenen bir yetişkinle karşılaştığı zaman.

31 CİNSEL İSTİSMARININ SONUÇLARI 1- Giderek artan cinsel davranışlar. 2- Suçluluk duygusu. 3- Depresyon. 4- Anksiyete,travma sonrası stres 5- Kendine zarar verme,intihar düşüncesi. 6- Kişilik bozuklukları. 7- Zararlı madde kullanımında artış 8- Eğitim Öğretiminde başarısızlık

32 ÇOCUKLARINIZA ÖĞRETEBİLECEKLERİNİZ.

33 Yabancılardan gelen yardım tekliflerini kabul etmemesi öğretilmelidir. Küçük Örneklerle anlatılabilir. Şöyle şöyle olursa ne yaparsın gibi sorular hem çocuğun mevcut bilgilerini test eder hem de daha iyi kavramasını sağlar. Yabancılar konusunda çocuklar eğitilmelidir. Çocuk yabancı birisinin verdiği hediyeyi türü ne olursa olsun kabul etmemesi, ille de kabul etmek istiyorsa mutlaka anne babasına sorması öğretilmelidir.

34 Örneklerle anlatın. Sen yolda yürürken yanına araba yanaşıp sana bir adres sorsa, kendilerini o adrese götürmelerini isterse ne yaparsın ?? Okul çıkışında bir kadın gelse, annen hasta oldu hastanede yatıyor, seni ona götüreceğim dese ne yaparsın. Paketlerimi evime çıkarmama yardım eder misin diyen bir yabancıya yardım eder misin ?

35 Örneklerle anlatın. 13 yaşındaki çocuğunuza yaşında birisi gelse senle arkadaş olmak istediğini söylese ne yaparsın? Arkadaşlıklar aynı yaş gruplarında olmalıdır. Okuldan ve kendi yaş grubundan arkadaşlar edinmesini çocuklarınıza öğretmelisiniz.

36 Örneklerle anlatın. Sen parkta oynarken yanına bir adam gelse, köpeğini kaybettiğini, onunla birlikte aramanı istese ne yaparsın? Yapılan araştırmalar bu gibi bir durumda çocukların yüzde sekseninin bu teklifi kabul ettiğini göstermiştir.

37 Cinsel yönden kötüye kullanıma yada kendisine zorla dokunmaya kalkışan, bir yere götürmeye çalışan birisi ile karşılaştıklarında "yüksek sesle bağırmaları" öğretilmelidir.

38 Bazı çocuklar korkak olmadıklarını göstermek için uygun olmayan yerlerden geçmek isteyebilirler. Tedbirin korkaklık olmadığı öğretilmelidir. Çocuklara oyun oynadıkları ve çalışma yaptıkları yerlerin insanların kalabalık olduğu yerler olduğu öğretilmeli. Tenha yerler hakkında bilgi verilmeli.

39 Vücutlarının özel yerlerine yalnız doktorların veya ana babalarının dokunabileceği öğretilmelidir. Kendilerine dokunulması ve öpülmesi durumunda bunun SIR OLARAK SAKLANMASI gerektiğini söyleyen biri olursa mutlaka size bildirmesi gerektiğini anlatın. Rahatsız olacakları herhangi bir biçimde, kendilerine dokundurtmama hakkına sahip oldukları öğretilmelidir.

40 Çocuklara kapı eğitimi verilmelidir. Evde birisi dahi olsa kapıyı yabancı birisine açmaması gerektiği öğretilmelidir. Tanıdık dahi olsa eve kimleri alıp almayacağı öğretilmelidir. Mesela teyzen geldiğinde alabilirsin.

41 Çocuklarınıza nereye giderlerse gitsinler gittikleri yeri size söylemeleri konusunda eğitin. Arkadaşlarını ve onların ailelerini mutlaka tanıyın.

42 Çocuklara kaybolma eğitimi verilmelidir. Herhangi bir yerde kaybolduğunda, yolunu şaşırdığında neler yapması gerektiğini öğretin. Kimlerden yardım alabileceğini öğretin ve telefon numaralarını ezbere öğretin.

43 Çocuklarınıza size güvenmelerini öğretin. Sevgi gösterin. Sevgi gören çocuklar en güvenli yeri aile olduğunu bilir. SEVGİNİZİ DAVRANIŞLARINIZLA GÖSTERİN.

44 Dinlediğiniz İçin Çok Teşekkür Ederim…


"Çocukta mahremiyet eğitimi, onların mutlu, huzurlu ve karakter sahibi olarak yetişmelerini sağlayan ve onları kötü niyetli insanların istismarından koruyan." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları