Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

İŞLE 524 – İŞLE 531 Yönetim Muhasebesi Maliyet - Hacim – Kar Analizlerine Giriş.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "İŞLE 524 – İŞLE 531 Yönetim Muhasebesi Maliyet - Hacim – Kar Analizlerine Giriş."— Sunum transkripti:

1 İŞLE 524 – İŞLE 531 Yönetim Muhasebesi Maliyet - Hacim – Kar Analizlerine Giriş

2 Giriş Ticari bir amaçla kurulan işletmeler – Rasyonel kar planlaması – Karı belirleyen çeşitli etkenlerin dikkate alınması Karın oluşumunda rol oynayan temel faktörler – Mamul veya mamullerin birim satış fiyatı – Mamul veya mamullerin satış miktarları – Mamul veya mamullerin birim değişken maliyetleri – İşletmenin toplam sabit maliyeti

3 Kar Fonksiyonu Belirli bir dönemde elde edilecek kar miktarı TOPLAM KAR – TOPLAM GELİR – TOPLAM MALİYET – Bu formülde, karı belirleyen temel etkenlere açıkça yer verilmediğinden bu eşitlik yeterince aydınlatıcı değildir

4 Kar Fonksiyonu Satış miktarının fonksiyonu olarak kar – Toplam Gelir – Mamulün birim satış fiyatı x Mamulün toplam satış miktarı – Toplam Gelir = fx

5 Kar Fonksiyonu Satış miktarının fonksiyonu olarak kar – Toplam maliyet Satılan malların maliyeti Satış giderleri Genel yönetim giderleri AR-GE giderleri Finansman giderleri – Toplam sabit maliyet + toplam değişken maliyet – a + bx

6 Kar Fonksiyonu Satış miktarının fonksiyonu olarak kar K = TG – TM K = (fx) – (a + bx) K = fx – bx – a K = (f – b)x – a – Dönem Karı = (Katkı Payı x Satış Miktarı) – Toplam Sabit Maliyet – (f – b)x = Toplam net satışlar – Toplam değişken maliyet

7 Örnek A işletmesi – Üretilen mamulün satış fiyatı 10 TL/birim – Üretilen mamulün değişken maliyeti 4 TL/birim – İşletmenin yıllık toplam sabit maliyeti TL K = (f – b)x – a K = (10 – 4)x – K = 6x – Satılan her birim mamul kendi değişken maliyetini karşılamaktadır – x burada satış miktarını temsil etmektedir – 6x > kar – 6x < zarar

8 Kar Fonksiyonu Satış tutarının fonksiyonu olarak kar – Birden fazla mamul üreten işletmeler – Mamullerin ölçüm birimlerinin farklı olması – Satış hacmi yerine ortak ölçü birimi olarak toplam net satış tutarı Katkı Oranı = (Satış fiyatı – Birim değişken maliyet) / Satış fiyatı Toplam net satışların % kaçının sabit maliyeti karşılamak ve kar sağlamak amacına hizmet ettiği

9 Kar Fonksiyonu Satış tutarının fonksiyonu olarak kar – Katkı Oranı = (Toplam Net Satışlar – Toplam Değişken Maliyet) / Toplam Net Satışlar – Dönem Karı = (Katkı Oranı – Toplam Net Satışlar) – Toplam Sabit Maliyet

10 Örnek A işletmesi – Üretilen mamulün satış fiyatı 10 TL/birim – Üretilen mamulün değişken maliyeti 4 TL/birim – İşletmenin yıllık toplam sabit maliyeti TL Katkı Oranı = (TNS – TDM) / TNS Katkı Oranı = (10 – 4) / 10 = 0,6 = % 60 Her 100 TL’nin %40 ‘ı ile değişken maliyet karşılanmaktadır % 60 ile sabit maliyet ve kar ortaya çıkacaktır K = 0,60x – – x burada satış tutarını temsil etmektedir – 6x > kar – 6x < zarar

11 Satış Miktarı açısından Kar Tahmini K = 6x – x = – adetlik satış yapılması K = 6(80.000) – K = – K = TL

12 Satış Miktarı açısından Kar Tahmini Birim BaşınaSatış MiktarıToplam Toplam Satışlar10 TLX80.000= TL Toplam Değişken Maliyet4 TLX80.000= TL Toplam Katkı Payı6 TLX80.000= TL Toplam Sabit Maliyet TL Toplam Kar TL

13 Satış Tutarı açısından Kar Tahmini K = 0,6x – x = birim x 10TL/birim = TL – TL’lik satış yapılması K = 0,6( ) – K = – K = TL

14 Satış Tutarı açısından Kar Tahmini Toplam satışlar TL Toplam Değişken Maliyet(Satışların %40’ı) Toplam Katkı Payı(Satışların %60’ı) Toplam Sabit Maliyet Toplam Kar TL

15 Hedef Karı Sağlayan Satış Hacmi K = (f – b)x – a K + a = (f – b)x x = (K + a) / (f – b) – Satış hacmi (Arzulanan Kar + Toplam Sabit Maliyet) / Katkı Payı – (f – b) = 6 TL – Hedef Kar TL olursa satış hacmi ??? – ( ) / 6 = adet

16 Hedef Karı Sağlayan Satış Tutarı K = (katkı oranı)x – a K + a = (katkı oranı)x x = (K + a) / (katkı oranı) – Satış tutarı (Arzulanan Kar + Toplam Sabit Maliyet) / Katkı Oranı – Katkı Oranı= 0,6 – Hedef Kar TL olursa satış tutarı ??? – ( ) / 0,6 = TL

17 Başabaş Noktası Kara geçiş noktası Sıfır kar noktası Ölü nokta – Toplam gelir ve toplam maliyet birbirine eşittir – Satışlar, bu noktanın altında kalırsa ZARAR – Satışlar, bu noktanın üstünde kalırsa KAR

18 Başabaş Noktası Başabaş noktasını bulmak için – Arzulanan kar tutarı “sıfır” olmalıdır – (Arzulanan Kar + Toplam Sabit Maliyet) / Katkı Payı – (Arzulanan Kar + Toplam Sabit Maliyet) / Katkı Oranı – Satış miktarı açısından başabaş noktası Toplam sabit maliyet / katkı payı – Satış tutarı açısından başabaş noktası Toplam sabit maliyet / katkı oranı

19 Başabaş Noktası Satış miktarı açısından – / 6 = birim Satış tutarı açısından – / 0,6 = TL birim karşılığında yapılan TL’lik satış sonucunda ne kar ne de zarar doğmamaktadır.

20 Grafiksel Başabaş Noktası

21 Başabaş Noktası Toplam satışlar10 TL x birim TL Toplam değişken maliyet4 TL x birim Toplam katkı payı6 TL x birim veya x % Toplam sabit maliyet Toplam kar 0 TL

22 Başabaş Noktası Güvenlik payı – Fiili veya planlanmış satış hacmi ile başabaş satış hacmi arasındaki fark – İşletmenin zarardan ne kadar uzak olduğunun değerlendirilmesi – Fiili (planlanmış satışlar) - Başabaş noktası satışları – – = TL

23 Başabaş noktası Güvenlik payı – Başabaş noktasından sonraki satışların toplam tutarı – Kar = Güvenlik payı x Katkı Oranı – TL x %60 = TL

24 Başabaş noktası Satışlar TL Toplam değişken maliyet%40 x Toplam katkı payı Toplam sabit maliyet Toplam kar TL

25 Başabaş Noktası Güvenlik oranı – Güvenlik payının % olarak ifadesi – Güvenlik payı / fiili(planlanmış) satışlar – / – % 20 – Satışlar %20 azalırsa, zarar ortaya çıkar

26 Başabaş Noktası Kar = Güvenlik payı x Katkı Oranı – Kar/Satışlar = (Güvenlik payı x Katkı Oranı) / Satışlar – Kar marjı = Güvenlik oranı x Katkı oranı – Kar marjı = %20 x %60 = %12 – Kar marjı = Kar/Satışlar – / – %12


"İŞLE 524 – İŞLE 531 Yönetim Muhasebesi Maliyet - Hacim – Kar Analizlerine Giriş." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları