Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Taşımacılıkta iş Sağlığı ve Güvenliği EU-0SHA faaliyetlerinden elde edilen bulgular Türkiye’de Taşımacılık İşçileri için Düzgün iş Uluslararası Eğitim.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Taşımacılıkta iş Sağlığı ve Güvenliği EU-0SHA faaliyetlerinden elde edilen bulgular Türkiye’de Taşımacılık İşçileri için Düzgün iş Uluslararası Eğitim."— Sunum transkripti:

1 Taşımacılıkta iş Sağlığı ve Güvenliği EU-0SHA faaliyetlerinden elde edilen bulgular Türkiye’de Taşımacılık İşçileri için Düzgün iş Uluslararası Eğitim Merkezi (ITC), ILO İstanbul, 19 Nisan 2011 Xabier Irastorza Avrupa İş Sağlığı ve Güvenliği Ajansı

2 İçerik 1.EU-OSHA’nın kısa bir açıklaması 2.Karayolu Taşımacılığı konusunda EU- OSHA kaynakları 3. Rakamlarla İSG– Taşımacılık 4. Karayolu Taşımacılığı sürücüleri için risklerin önlenmesinde iyi uygulamalar 5.Uluslararası işbirliği

3 1. Kısa açıklama- EU-OSHA’nın rolü  Bilbao merkezli Avrupa organı.  Başlıca rolü: iş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgi toplama, paylaşım ve alışverişini desteklemek.  Hükümetler, işverenler ve işçi kuruluşlarından oluşan idare kurulu.  AB üye ülkelerinde, aday ülkelerde ve EFTA’da ‘irtibat noktaları’ ağı ile çalışır.

4 İçerik 1.EU-OSHA’nın kısa bir açıklaması 2.Karayolu Taşımacılığı konusunda EU- OSHA kaynakları 3. Rakamlarla İSG– Taşımacılık 4. Karayolu Taşımacılığı sürücüleri için risklerin önlenmesinde iyi uygulamalar 5.Uluslararası işbirliği

5 2. Karayolu Taşımacılığında EU-OSHA kaynakları Hedefler  Riskler ve sağlık sonuçları hakkında bilgi sağlamak- Risk Gözlemevi raporu ‘Rakamlarla İSG-Taşımacılık’  İyi uygulama bilgilerinin paylaşımını ve alışverişini desteklemek: oBaşarılı programlar ve kampanyalar oBaşarılı işyeri müdahaleleri oBaşarı faktörlerinin belirlenmesi

6 2. EU-OSHA Taşımacılık Kaynakları Yeni raporlar– tanıtım Mayıs 2011 oVaka inceleme raporu- Karayolu nakliyat/otobüs sürücüleri için mesleki risklerin yönetilmesi oMesajın iletilmesi- Karayolu taşımacılığında İSG program/kampanyalarının gözden geçirilmesi oTaksi sürücüleri ve motosikletli ve bisikletli kuryeler için mevcut iyi uygulama bilgilerinin gözden geçirilmesi. oSektördeki bazı belli kazaların gözden geçirilmesi: iyi uygulama dersleri  Halihazırda var olanlar: oRakamlarla İSG-taşımacılık sektörü raporu (Risk Gözlemevi) – ülke raporları ve tematik raporlar (28 Mart 2011) oFacts16 İşyerinde araç taşımacılık kazalarının önlenmesi (çeşitli diller) oFacts18 Ağır Yük Araçlarının karıştığı Yol kazalarının Önlenmesi (çeşitli diller) oE-facts 47 Taşımacılık sektöründe sağlığın desteklenmesi

7 2. EU-OSHA Taşımacılık kaynakları İnternet sayfaları

8 İçerik 1.EU-OSHA’nın kısa bir açıklaması 2.Karayolu Taşımacılığı konusunda EU- OSHA kaynakları 3. Rakamlarla İSG– Taşımacılık 4. Karayolu Taşımacılığı sürücüleri için risklerin önlenmesinde iyi uygulamalar 5.Uluslararası işbirliği

9 Sektöre hızlı genel bakış  Daha çok sayıda kadın  Taşımacılık işgücü yaşlanıyor  Göçmen işçilerin yüksek oranı  Çoklu risklere maruz kalma - fiziksel, psikososyal ve organizasyonel riskler  Tehlikeli maddelere ve biyolojik ajanlara maruz kalma– olduğundan az hesaplanıyor ve değerlendiriliyor!  Değişen çalışma saatleri (akşam, vardiyalar, gece, hafta sonları)  Şiddet riskinin artması– ve olduğundan az bildirilmesi!  Sağlık sorunları: insomniya, sindirim sistemi sorunları, uzun süreli yorgunluk, kas-iskelet sistemi sorunları, asbestle ilişkili, işitme kaybı, bulaşıcı hastalıklar, düşmeden kaynaklı kazalar.  Teknolojik ekipman– dikkat dağıtıcı ve zorlayıcı  Müşteri tesislerinde ve yolda çalışmak– adaptasyon ve sağlıklı yaşam biçimi için sınırlı fırsat  Değişim hızı ve büyüme, İSG için özellikle zorluk yaratıyor

10 3. OIF Taşımacılık Taşımacılık sektörü, Avrupa’nın refahı için gereklidir oVatandaşların ve malların hareket kabiliyeti. oEkonomik büyüme, sosyal kalkınma ve çevre üzerinde önemli etki 60 Karayolu taşımacılığı; boruhattıyla taşımacılık 601 Demiryolu taşımacılığı 602 Karayolu taşımacılığı : Kişilerin taşınması 6024: Karayoluyla nakliyat 603 Boruhatlarıyla taşımacılık 61 Su taşımacılığı 611 Deniz ve kıyı taşımacılığı 612 Karasal su taşımacılığı 62 Hava taşımacılığı

11  İstihdam– AB25 (2006, Eurostat): oNACE 60-62: yaklaşık 6 milyon işçi.  Tüm ekonomideki pay: yaklaşık %3  Varyasyonlar: Almanya %1,9 – Estonya ve Letonya %6.  Karayolu taşımacılığı ve ulaştırma (NACE 60) en büyük alt sektör: taşımacılık sektöründeki işçilerin yaklaşık %90’ı (NACE 60-62) oKarayolu taşımacılığına odaklanan İSG araştırması. oÜye devletler arasında varyasyonlar; örn Malta’da hava taşımacılığı.  Taşımacılık küçük bir sektördür (<50 çalışan). Hava ve demiryolu taşımacılığında büyük şirketler. 3. OIF Taşımacılık

12  Taşımacılık temelde erkek işçilerden oluşuyor (%84) oÜye devletler arasında varyasyonlar: Yunanistan %94, Malta %73  Alt sektörler arasında fark: oKadın işgücü: karayolu %14w, su %18 ve hava %41  Kadın işçi sayısı/oranı artıyor,...., ama sağlık ve güvenlik tedbirleri erkeklere yönelik  Sektörü kadın işçilere daha cazip yapmak için sorunları çözmek: oİş ve aileyi birleştirmenin zorluğu. oÇok fiziksel olan iş yükü. oKadın dostu tesislerin olmaması. 3. OIF Taşımacılık - Cinsiyet

13  yaş işçilerin sayısının artması oBecerilerin geliştirilmesi/ yaşlı işçilerin sağlık ve motivasyon ve kapasitelerini korurken istihdam edilebilirliği? oBilgisayar uygulamaları içeriği ve işyükünü değiştirmektedir  eğitim ihtiyacının artması. oYaşa bağlı sırt sorunları- işte kıdem: ergonomik yönler önem kazanacak 3. OIF Taşımacılık - Yaş Kaynak: Eurostat, 2006

14  %8 taşımacılık - %20 toplam işgücü – Artıyor!  Belirli özellikler: oMesai saatleri üzerinde daha az kontrol oDaha az beceri gerektiren iş oMonoton işler oDaha az eğitim  Eğitim ve çalışma koşullarının iyileştirilmesi! Yarı zamanlı iş 3. OIF Taşımacılık Göçmen işçiler  Taşımacılıkta ortalamanın üstünde pay  Üye devletlerde artma eğilimi  Belirli özellikler: oÜç T işler (tozlu, tehlikeli ve talepkar)  Kaygılar ve: oRekabetin bozulması oSağlık ve güvenlik sorunları

15 Kaynak: European Foundation for the Improvement of Living and Conditions, Dublin, Çalışma zamanının en az %25’i, AB27, 2005 Taşımacılık işçileri birden fazla fiziksel riske maruz kalmaktadır 3. Risklere maruz kalma- Fiziksel çalışma faktörleri (1)

16 1.Vibrasyonlara maruz kalma, uzun süreli oturma oSırtta sorunlarla bağıntılı oTaşımacılık sektöründe yaygın sorun oKoltuk ve kabinin ergonomik tasarımı! 2.Yükleme ve boşaltma sırasında elle taşıma 3.Yüksek gürültüye maruz kalma oYükleme ve boşaltma, araç ve tırlarda gürültü kaynakları oYorgunluk ve negatif bilişsel öğelerle bağıntılı 3. Risklere maruz kalma- fiziksel çalışma faktörleri (2) 4.Duman ve buharların solunması oTerminallerde, duraklarda, yükleme/boşaltmada, araç yıkama/hazırlamada, benzin doldururken egsoz dumanları, yol tozu oSigara da içiliyorsa solunum yolu sorunları riski artıyor 5.Tehlikeli maddelerle temas oYükleme boşaltma sırasında

17  Artan iş yükü ve iş baskısı o“Anlık yönetim”, trafik, uzaktan izleme ve planlama  Monoton işler> ortalama çalışan nüfus  Öğrenme fırsatlar< ortalama çalışan nüfus  İş içeriğinin değişmesi oAB karayolu kanunları ve diller hakkında bilgi, oTeknoloji kullanımının artması, uzaktan izleme oUygun eğitim ve öğretim ihtiyacı 3. Risklere maruz kalma– İş organizasyonu Kaynak: European Foundation for the Improvement of Living and Conditions, Dublin, 2005.

18  Değişen çalışma zamanları: akşam, gece, hafta sonu.  Olumsuz sağlık etkileriyle bağıntılı: oYorgunluk ve olumsuz bilişsel etkiler oKadın işçiler arasında üreme sağlığı sorunları oYaşlanan işçiler arasında yorgunluğun artması 3. Risklere maruz kalma– Çalışma zamanları AB27, 2005 Source: European Foundation for the Improvement of Living and Conditions, Dublin, 2005.

19  Mesleki risk olarak şiddete olan dikkatin artması  Potansiyel tehlikeler: oTek başına çalışma, hizmetteki değişiklikler için “elçi” olmak oBekleme süreleri veya hizmetler konusunda halktaki memnuniyetsizlik oBelirli gruplar- holiganlar, ücret ödemeyenler, alkol veya uyuşturucu etkisindeki kişiler,..-  Risklerin az bildirilmesi– bildirim usullerinin olmaması Kaynak: European Foundation for the Improvement of Living and Conditions, Dublin, AB27, Risklere maruz kalma– Psikososyal faktörler

20 3. Sağlık sonuçları (1) Source: ESAW (European Statistics on Accidents at Work), Eurostat. AB-15’te meslek kazalarında işçi başına olay oranı Ölümcül olmayan Ölümcül

21 3. Sağlık sonuçları (2)  Sıklık oranı diğer sektörlerden daha yüksek  Üye devletler arasında varyasyon: taşımacılık: toplam kazaların %7-10’u  Sık kazalar: oKayma, yüksekten düşme, yükleme/boşaltma sırasında burkulmalar okarayolu taşımacılığı: Trafik kazaları– yorgunluk, standart olmayan çalışma çizelgeleri, kötü hava koşulları, zaman baskısı,.. Meslek kazaları  Yüksek sayıda kas-iskelet sistemi rahatsızlığı (sırt, boyun ve omuz sorunları) oYaşla bağıntılı  Diğer: Strese bağlı sağlık sorunları, Asbestosla ilişkili hastalıklar, gürültüye bağlı işitme kaybı, uyku sorunları (ör. uyku apnesi), yorgunluk. İşle ilgili sağlık sorunları

22 İçerik 1.EU-OSHA’nın kısa bir açıklaması 2.Karayolu Taşımacılığı konusunda EU- OSHA kaynakları 3. Rakamlarla İSG– Taşımacılık 4. Karayolu Taşımacılığı sürücüleri için risklerin önlenmesinde iyi uygulamalar 5.Uluslararası işbirliği

23  Topluluk Straetejisini Desteklemek, stratejide taşımacılık, hala özellikle tehlikeli olan bir sektör olarak kabul ediliyor –KOBİ ve bağımsız çalışanların yüksek sayısı.  İyi güvenlik ve sağlık uygulamaları ve programları hakkında bilgi vermek: Rakamlarla ISG- Taşımacılıkta vurgulananlar dahil, sektörün kilit İSG sorunlarını ele alacak şekilde  Diğer Ajans çalışmalarına bağlantı: MSD önleme, cinsiyet, yaş, sağlığın desteklenmesi (2009), risk değerlendirme kampanyası (2008-9). 4. Karayolu taşımacılığı sürücüleri için risk önlemede iyi uygulamalar Hedefler

24 4. Karayolu taşımacılığı sürücüleri için risk önlemede iyi uygulamalar Sadece sürüş riskleri değil, … Taşımacılık sürücüleri için çok çeşitli mesleki risk-sadece yol güvenliği sorunları ve sürüş tehlikeleri değil, aşağıdakiler de: o Araç yükleme, boşaltma o Sürücü kabinine inip binerken düşme o Dinlenme ve tuvalet tesisleri o Araç tasarımı ve bakımı o Kas-iskelet ve titreşimle ilgili rahatsızlıklar o Sıcak ve soğuk sürücü kabinleri o Stres o Halktan gelen şiddet Sürücüler homojen bir grup DEĞİLDİR: yaşlı sürücüler, genç sürücüler, kadın sürücüler

25 İşle ilgili yol güvenliğinin yönetimi ENTEGRE YÖNETİM  Tüm çalışanlar, mesleki karayolu riskleri dahil, riskleri yönetme sorumluluğuna sahiptir oRisk değerlendirmesine dayanarak önleyici tedbirler uygulamak oTedarik zinciri boyunca diğer işverenlerle ve altyükleniciler ve işverenler arasında işbirliği ve koordinasyon yapmak oEğitmek ve bilgilendirmek; örn. teslimat yerindeki riskler hakkında oPratik bilgiye sahip işçilere danışmak  İşle ilgili yol güvenliği sadece aşağıdaki durumlarda etkili bir şekilde kontrol altına alınabilir: oİşyerinde sağlık ve güvenliğin yönetilmesine dair genel düzenlemelere entegre edilmişse oVE işyerinde sağlık ve güvenlik yönetimi genel iş yönetimine ve planlamasına entegre edilmişse  İşletmeye faydaları: oYaralanma nedeniyle kaybolan gün sayısının azalması oTamirat için çekilen araç sayısının azalması oKaçırılan sipariş sayısının azalması

26 4. EU-OSHA iyi uygulama vakalarından çıkan bazı sonuçlar Çalışma grupları

27 İçerik 1.EU-OSHA’nın kısa bir açıklaması 2.Karayolu Taşımacılığı konusunda EU- OSHA kaynakları 3. Rakamlarla İSG– Taşımacılık 4. Karayolu Taşımacılığı sürücüleri için risklerin önlenmesinde iyi uygulamalar 5.Uluslararası işbirliği

28 6. Taşımacılık- Avrupa’da ve dünyada işbirliği 2008’den bu yana arttı  Avrupa Taşımacılık Güvenliği Konseyi (ETSC) - PRAISE  Avrupa Taşımacılık Federasyonu (ETF) –çeşitli  Avrupa Kimyasal Taşıma Birliği (ECTA) 2009’daki AB kimyasalların karayoluyla taşınmasında sorumlu dikkat etkinliğine katıldı  İstihdam, Sosyal İşler GM – taşımacılık meslekleri rehberi?  BM Karayolu Güvenliği için On Yıllık Eylem Planı  NIOSH/ Küresel mesleki karayolu güvenliği inisiyatifi  Diğer irtibatlar: oDG MOVE, Avrupa Karayolu Güvenliği Şartı oEurosafe – AB yaralanmaları önleme ağı; DG SANCO desteğiyle oAB parlamentosu– taşımacılık ve turizm komitesi oILO – eğitim vakfı oUlusal irtibatlar (ES, FR, UK, DE, HE, vb.)

29 BM Karayolu Güvenliği için On Yıllık Eylem Planı – başlangıç 11 Mayıs 2011  Lansmana hazırlanırken üye devletlere ve ortaklarına rehberlik sağlamak üzere organizatörler için araç kiti. İdeal lansman etkinliğinin açıklamasını içermektedir  Etkinlik takvimi.  Online form doldurarak etkinliklere kaydolma.  İrtibatlar: On yıllık Eylem Planı için irtibat noktalarının listesi, ulusal irtibat noktalarını da içerecek şekilde geliştirildi. Tüm hükümetler bir irtibat noktası görevlendirmeye teşvik ediliyor.  Facebook: Action-for-Road-Safety / ?v=wall Action-for-Road-Safety / ?v=wall

30 Bazı düşünceler...  Karayolu taşımacılığında çalışmak yüksek düzeyde mesleki beceri ve yeterlilik gerektiriyor: oAraç sürebilmek; oYükleme – boşaltma yapabilmek; oTeknik sorunları tamir edebilmek; oBelli düzeyde dil becerilerine sahip olmak; oTemel idari işleri yapmak; oŞirketin “elçileri” olarak hareket etmek.  Yola çıkıldığı anda büyük sorumluluk başlar  Toplum motivasyonlu ve yüksek becerili taşımacılık işçileri istiyorsa, sektörün çalışma koşullarına daha fazla dikkat atfedilmeli

31 Teşekkürler!


"Taşımacılıkta iş Sağlığı ve Güvenliği EU-0SHA faaliyetlerinden elde edilen bulgular Türkiye’de Taşımacılık İşçileri için Düzgün iş Uluslararası Eğitim." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları