Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Ödev/Makale/Tez Yazma

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Ödev/Makale/Tez Yazma"— Sunum transkripti:

1 Ödev/Makale/Tez Yazma
Ödev/Makale/Tez Yazma Teknikleri Prof. Dr. Hüseyin Özel HÜSEYİN ÖZEL

2 Plan Giriş Konu Seçimi Araştırma Kaynakları Argüman Oluşturma
Akıl Yürütme Biçimleri Yazma Stili Kaynak Gösterme HÜSEYİN ÖZEL

3 GİRİŞ Kuşbakışı Özet ve Pratik İlkeler HÜSEYİN ÖZEL

4 Amaç: Ödev/Tez yazarken dikkat edilecek noktaların öğrenilmesi Aşamalar: İyi tanımlanmış bir araştırma hipotezi ortaya koymak; Bu hipotezin nasıl desteklendiğini gösteren bir tez önerisi geliştirmek; Konuyu araştırıp öneriyi ayrıntılandırmak. Rapor ya da tezi yazma süreci (Birden fazla müsvedde gerekir); Geri bildirimleri alıp bunlara dayanarak gereken düzeltmeleri yapmak; HÜSEYİN ÖZEL

5 Sorunlar: İyi tanımlanmış bir konu nasıl anlaşılır?
Elinizin altında ne tür kaynaklar var? Rapor ya da tezi nasıl organize edip kurmak gerekir? İyi bir yazım stili için gerekli unsurlar nelerdir? HÜSEYİN ÖZEL

6 “Türk aydınının okuması vardır; yazması yoktur”....
İyi bir Ödev/Tez yazmanın sırrı nedir? Yazmak; Yine yazmak .... Yazmak sizin hatırlamanızı sağlar Yazmak sizin anlamanızı sağlar. Yazmak sizin ufkunuzun genişmesini sağlar. O halde bol bol yazın.... “Türk aydınının okuması vardır; yazması yoktur”.... HÜSEYİN ÖZEL

7 İlk Müsveddeyi Yazmaya Hazır mısınız?
Elinizde bir hipotez varsa bu hipotezi destekleyeceğinizi düşündüğünüz deliller bulunuyorsa, o zaman; Önce, bir iki cümleyle hipotezinizi dile getirmeyi deneyin. Hipotezi , kararlı, ancak elinizdeki kanıtlar hakkında merak uyandırıcı biçimde dile getirmeye çalışın. Tezinizin temel kavram ve terimlerini açık seçik ortaya koyun. “İlginç”, “önemli”, “anlamlı”, “X ve Y arasındaki ilişki”, ya da “X’in Y üzerindeki etkisi” gibi sözleri aşırı kullanmaktan kaçının. HÜSEYİN ÖZEL

8 Yazmadan Önce Bir Plan Çıkarın:
Böylece tezinizin temel konusunun bütün yönlerini görmeye çalışın . Bir Soru Ortaya Atın: Genel bir konunun ilişkili pek çok yönü bulunur. Bunlardan birisini (ya da üzerinde durmak istediklerinizi seçin). Öteki konular daha sonraki çalışmaların konusu olabilir. Teziniz süresince bu konu, sizin bütün çalışmalarınızın odağı olsun: Odaklanın: Araştırdığınız her konuyu listeleyin. Ancak, sizin sorunuza yanıt olabilecek olanları bir araraya getirin; bunun dışındakileri bir kenara bırakın. İddialarınız; Yüzeysel olmamalı; öze ait olmalı. Tartışılabilir olmalı; Spesifik olmalı; HÜSEYİN ÖZEL

9 Okuyucunun gözüne çarpmalı; Sıkıcı olmamalı;
Ödev/Tez Bölümleri Başlık: Bilgi verici olmalı; Basit olmalı; Okuyucunun gözüne çarpmalı; Sıkıcı olmamalı; HÜSEYİN ÖZEL

10 Kısa olmalı (200 – 500 sözcük);
2. Abstract: Tezin temel argümanını (sorusunu, bu soruya yanıtı, kanıtları) içermeli; Kısa olmalı (200 – 500 sözcük); Okuyucunun ilgisini çekmeli; okumaya yöneltmeli. HÜSEYİN ÖZEL

11 3. Giriş: Tezin içinde neler olduğunu göstermeli.
Gerekliliğini göstermeli (neden okuyalım?) Yapılan çalışmaları özetlemeli: Sizin katkınızı göstermeli; Bulgularınızı ortaya koymalı; Tezin organizasyonu içermeli; HÜSEYİN ÖZEL

12 4. Ana Metin: Sizin iddialarınız içermeli;
Kanıtlarınızı (itirazlar ve savunmalarla) içermeli; Olabildiğince açık seçik olunmalı; Şekil ve Tabloların kolayca anlaşılabileceği biçimde düzenlenmeli; Metnin değişik bölümleri, ya da metin arasındaki gidip gelmeler olabildiğince azaltılmalı. HÜSEYİN ÖZEL

13 5. Sonuç: Tezin temel sorununu tekrar edin; Sizin katkınızı gösterin;
Bulgularınız özetleyin; Güçlü ifadeler kullanarak bitirin. HÜSEYİN ÖZEL

14 6. Dipnotlar ve Kaynakça;
Standart dipnot kurallarını kullanın; Aşırı dipnottan kaçının; Metin içerisinde atlama yaratabilecek parçaları dipnota alın; Kaynakçada uluslararası kurallara (örneğin AER sistemi) dikkat edin. HÜSEYİN ÖZEL

15 Yazma Aşaması: “Dummy’ler” için yazdığınızı unutmayın (yazdığınızı babaanneniz anlamıyorsa yeterince açık değilsiniz demektir). Okuyucunuzun sizin neden sözettiğinizi bilmediğini; meşgul olduğunu ve aynı paragrafı iki kere okumayacağını varsayın. Kendinizi Geri Planda tutun. Planınıza sadık kalın. Açık seçik yazın Aktif cümleleri kullanın (pasif cümle yapısından kaçının); Pozitif ifadeler kullanın (negatif ifadelerden kaçının); Çok ve karmaşık yazmayın (Occam’ın usturası: “Basit olan iyidir”. Vurgularınız abartmayın . Ekler yoluyla yeni sözcükler uydurmayın; Türkçe’nin kurallarına sadık kalın (her zaman imla kılavuzu ve sözlüğe danışın). HÜSEYİN ÖZEL

16 Düzeltme ve Yeniden Yazma:
Düşüncelerinizi yazın. Özü ortaya koymak için yeniden yazın: Elinizdeki malzemeye yenilerini ekleyin; çıkarın; yeniden düzenleyin: Açık hale getirmek için bir kez daha yazın: Daha iyi sözcükler seçin; gereksiz sözcük ve sözleri atın. Mükemmellik için bir kez daha yazın: İmlanızı, grameri, noktalamaları kontrol edin. İntihal (Aşırma) yapmaktan kaçının ! HÜSEYİN ÖZEL

17 Ödev/Tez Yazma İncelikleri
1. Bölüm Ödev/Tez Yazma İncelikleri HÜSEYİN ÖZEL

18 Plan 1. Konu Seçimi 2. Araştırma Kaynakları 3. Argüman Oluşturma
4. Akıl Yürütme Biçimleri 5. Yazma Stili 6. Kaynak Gösterme HÜSEYİN ÖZEL

19 1. Konu Seçimi BAŞLARKEN: En zor bölüm, başlamaktır. Eğer elinizin altında açık seçik bulunan bir konu olsaydı, şaşırtıcı olurdu. Başlarken bunun zor bir süreç olduğunu unutmayın. KONU ALANI: Sizi ilgilendiren bir konu alanını, olasılıkla bilgi sahibi olduğunuz ve daha fazlasını öğrenmek istediğiniz bir alanı seçin. Örnek: Klasik iktisatta faiz oranı ODAKLANIN: Konuyu daraltın. Bu sonuçta bir Ödev/Tez; yaşamınız boyunca sürdüreceğiniz cilt cilt kitap değil. Örnek: Adam Smith’de faiz yasaları HÜSEYİN ÖZEL

20 1. Konu Seçimi SORULAR: Odaklandığnız konuya ilişkin olarak, birer cümleyle dile getirebileceğiniz sorular ortaya atmaya çalışın. Bunlar sizin problematiğinizi tanımlamanızı kolaylaştırcaktır. Örnek: Adam Smith’in serbest piyasa görüşleri ile faiz yasaları nasıl bağdaşır? Faiz yasalarının gerekçeleri nelerdir? Bu konuda Adam Smith’in düşünceleri nelerdir? Bu düşüncelerin ne gibi etkileri olmuştur? HÜSEYİN ÖZEL

21 1. Konu Seçimi ARAŞTIRMA:
Bu konuda daha önce yapılmış araştırmalar hangileridir? Bu araştırmaların, sizin sorduğunuz sorulara verdiği yanıtlar nelerdir? Bu sorular ya da yanıtlar sizinkilerden farklı mıdır? Örnek: Adam Smith’e göre algı sapmaları faiz oranlarını nasıl etkiler? HİPOTEZ: Araştırmaya dayanarak, sizin sorularınıza nasıl bir yanıt verilebilir? Bu sizin kanıtlamaya yönediğiniz hipotezdir. Bu hipotez öze ilişkin olmalıdır. “Adam Smith’de faiz yasaları” gibi genel bir başlık yerine Smith’in görüşlerinde ilginç ya da yararlı olan nedir sorusuna verilen yanıt sizin hipoteziniz olacaktır. Örnek: Adam Smith, piyasaların bilgi eksikliği yüzünden iyi işlememesine çare olarak faiz yasalarını savunmuştur. HÜSEYİN ÖZEL

22 1. Konu Seçimi BAŞLIK: ortaya attığınız iddia bir başlığı ortaya çıkarmalıdır. Başlık, bilgi verici, basit ve teknik jargondan uzak olmalıdır. Örnek: Piyasa Başarısızlıkları ve Adam Smith’in Faiz Yasaları üzerine Düşünceleri Ödev/Tez ÖNERİSİ: sorununuzu ve hipotezinizi kısa (bir sayfalık) bir yazıya dönüştürün. Kısaca argümanınızın aşamalarını ve bu argümanı destekleyecek veriler ya da kanıtları ortaya koyun. Bu ileride, sizin tezinizin girişi olabilir. HÜSEYİN ÖZEL

23 2. Araştırma Kaynakları Kütüphane: Kitap, dergi, databases. Internet:
Genel iktisat Linkleri Dr. T’s Econlinks econlinks.com WebEc AEAweb ECONbase Archives of Papers and books EconLit (on-line bibliography) Social Sciences Citation Index: webofscience.com Social Science Research Network EconWPA (working paper archive) econwpa.wustl.edu JSTOR (on-line journal archive) Library of Economics and Liberty Research Papers in Economics: Kamu Kaynakları Öteki Siteler Economic Time Series World Bank econ.worldbank.org Genel Arama Motorları HÜSEYİN ÖZEL

24 3. Argüman Oluşturma Yapı:
Bir Ödev/Tez, bir argüman (mantıksal bir açıklama, bir savunma ve merkezi bir iddianın temellendirilmesi) olarak kurulmalıdır. Tezinizi okuyan için önemli olan sizin verdiğiniz emekten (zaman, kaynak vs.) çok malzemelerinizi tutarlı bir bütün olarak ortaya koyup koymamanızdır. HÜSEYİN ÖZEL

25 3. Argüman Oluşturma Argümanlar:
“Argüman” ille de bir düşünceyi, karşısındakinin kafasına vura vura anlatmak değildir; daha çok yeni bir düşünce ortaya koymak için bir ölçüde kuşkucu bir meslekdaşınızı ikna etmek için giriştiğiniz bir tür karşılıklı konuşma gibi olmalıdır. Bu konuşmayı monolog olmaktan çıkarmak, yani karşıdakinin anlamadığı, itiraz ettiği ya da karşı çıktığı noktaları dikkate almak gereklidir. HÜSEYİN ÖZEL

26 3. Argüman Oluşturma Argümanın Unsurları:
İddia: Ortaya attığınız ve savunmaya çalıştığınız açık bir ifade. Destek: İddianıza destek sağlayan kanıtlar ya da düşünsel temeller. Kanıtlar açık seçik olarak ortaya konmalı. Neden bu kanıtların geçerli/gerekli olduğu açıklanmalı Kullandığınız kanıtlar ikna edici olmalı. Bunların doğruluğu ve gerçekliği kontrol edilmeli. Kaynakların alındığı otoritelerin güvenirlik derecesine dikkat edilmeli (örneğin birincil, ikincil kaynaklar; bilimsel eserler ile gazete yazıları vs.). HÜSEYİN ÖZEL

27 3. Argüman Oluşturma Argümanın Unsurları:
Olası itirazlar: Argümanınıza yönelik olası itirazları öngörebilirseniz onları da yanıtlayabilirsiniz. Bilgili bir okurun (tezinizi okuyan herkes) düşünce/iddialarınıza ilişkin olarak ortaya atabileceği itirazları düşünün ve bunların neden potansiyel olarak tezinize zarar veremeyeceğini açıklayın. Yaptığınız genellemelere ilişkin karşı örnekler bulmaya çalışın. Bu tür örneklerin neden zararlı olmadığını açıklayın. Bu tür karşı düşünce ya da örneklerin aranması, sizi iddianızı daha sağlam temellere oturtmaya yöneltecektir. Bütün bunlara rağmen potansiyel bir argümanı yanıtlayamıyorsanız, bunu gözardı etmek yerine açıkça kabul edin; öbür türlü size daha fazla zararı dokunur. HÜSEYİN ÖZEL

28 3. Argüman Oluşturma Argümanın Unsurları:
Sınırlar: İddianızın geçerli olduğu koşulları ve durumları ortaya koymalı, bu sınırların nereden kaynaklandığını göstermelisiniz. Pek çok iddia, kapsam bakımından genel değildir; belirli durum ya da koşullara uygundur; ya da belirli sınırlar içinde geçerlidir. “Genellikle”, “muhtemelen”, ve “-bilir” türü sözcük ve ekler, iddialarınızı sınırlamakta yararlı olabilir. Ancak bunları çok fazla kullanmayın (o zaman hiçbir iddianız kalmayabilir); çok az da kullanmayın. İktisatta nedenler ve etkiler karmaşık ve içiçe geçmiştir. Bunlar ancak tamamlayıcı olay ya da koşullarla birlikte anlam kazanır. Bu koşul ve olayları açıkça ortaya koyun. Neden-etki bağıntılarınızı ortaya koyarken karmaşıklıkların farkında olduğunuzu gösterin. HÜSEYİN ÖZEL

29 3. Argüman Oluşturma: Sınıflama
Argümanınızı oluşturur ya da sunarken, onu olabildiğince “görselleştirmeye” çalışın. Bunun da en iyi yolu, bir sınıflama belirlemek ve bu sınıflama temelinde argümanınızı tablolaştırmak ya da şekille ifade etmektir. Bu hem sizin düşüncelerinizi yöntemli bir biçimde geliştirmenizi, hem de okuyanların düşüncelerinizi daha kolay izlemesini sağlar. HÜSEYİN ÖZEL 29

30 3. Argüman Oluşturma: Sınıflama Örnek: Üç “Koordinasyon” Çerçevesi
SENKRONİK DİYAKRONİK DİNAMİK/ EVRİMCİ ANALİZ ÇERÇEVESİ Statik Karşılaştırmalı Statik Dinamik DENGE KAVRAYIŞI Statik Denge (“Dinlenme” Durumu) “Kayan Denge” “Geçici Denge” Yapısal Değişme Yokluğu YÖNTEM Mekanik Organik/Evrimsel DEĞİŞMENİN KAYNAĞI Sistem Dışı (“Kaydırma” Değişkenleri) İçsel/Yapısal (“Yaratıcı Yıkım”) DÜZEN Görünmez El/ (İstikrarlı) Görünmez El (İstikrarsız) “Evrimsel El) Kaybolan (Dissipative) HÜSEYİN ÖZEL 30

31 3. Argüman Oluşturma: Sınıflama
Yine de, unutmayınız ki, her sınıflama, ister istemez bir ölçüde keyfidir; Bu yüzden, sınıflamada kullandığınız ölçütleri oluştururken, benimsediğiniz genel “vizyonun” farkında olun. HÜSEYİN ÖZEL 31

32 3. Argüman Oluşturma: Sınıflama
“Belirli bir Çin Ansiklopedisi”ne göre Hayvanların Sınıflanması: (Borges) İmparatora ait olan, Mumyalanmış, Evcil, Domuz kanı emen, Deniz kızları, Efsanevi, Sokak köpekleri, Mevcut sınıflandırmada yer alanlar, Öfkeli, Sayısız, Çok ince deve kılı fırça ile resmi yapılanlar, Ve saire, Su testisini az önce kırmış olanlar, Sineklere yakından uzaktan benzemeyenler HÜSEYİN ÖZEL 32

33 “Uzaylılar da insandır” (C. Yılmaz).
3. Argüman Oluşturma SINIFLAMA KURALLARI Eşitlik Kuralı: Sınıflama işleminden elde edilen kümelerin toplamı, sınıflaması yapılan terime (bütüne) eşit olmalı (dışarıda kalan olmamalı): Canlılar, “bitkiler” ve “hayvanlar” biçiminde sınıflanmalı; 2. Girişik Olmama Kuralı: Sınıflaması yapılan terimi oluşturan kümelerin, birbirinin içine girmemesi gerekir. “Uzaylılar da insandır” (C. Yılmaz). HÜSEYİN ÖZEL 33

34 4. Akıl Yürütme Biçimleri
Bilgi Edinme Biçimleri: A. Tecrübi (Deneye Dayalı) Bilgi: Duyu deneyleri ile elde edilen bilgi: Örnek: “Bütün kuzgunlar siyahtır” Empirisizm: Bilgimizin asıl kaynağı duyu deneyleridir. B. Akli (Akılyürütmeye Dayalı) Bilgi: Belirli ilkelerden başlayarak akıl yürütme sonucu elde edilen bilgi. Örnek: Euclid Geometrisi (10 aksiyom üzerine temellenmiştir). Rasyonalizm: Bilgimizin asıl kaynağı, akılyürütme sonucunda elde edilir. HÜSEYİN ÖZEL

35 4. Akıl Yürütme Biçimleri
Mantık Kuralları: A = A (Özdeşlik) A ≠ - A (Farklılık) Ya A, ya da – A; ikisi birden olamaz (Üçüncü halin olanaksızlığı) HÜSEYİN ÖZEL 35

36 4. Akıl Yürütme Biçimleri
Önerme Biçimleri: 1. Analitik (A priori) Önermeler: Öznesi yüklem tarafından içerilen önermeler. Bunlar ya tanım gereği, ya da kabul gereği doğrudurlar: Örnek: “Bütün bekarlar evli değildir”. 2. Sentetik (A posteriori) Önermeler: Öznesi yükleminde içerilmeyen önermelerdir; dünyaya ilişkin yeni şeyler söylerler. Örnek: “Bütün bekarlar evlenmek ister”. Empirisistler bilgimizde sentetik önermelerin önemli olduğunu söylerler; rasyonalistler buna karşı çıkarlar. HÜSEYİN ÖZEL

37 4. Akıl Yürütme Biçimleri
Tümevarım: Tikel önermelerden genel önermelere geçiş. Örnek: “Bütün kuzgunlar siyahtır” önermesine ulaşabilmek için, tek tek kuzgunların renklerine bakılır. gördüğüm ilk kuzgun siyah. gördüğüm ikinci kuzgun siyah. gördüğüm üçüncü kuzgn siyah. .... gördüğümüz bütün kuzgunlar siyah. O halde, Bütün kuzgunlar siyah HÜSEYİN ÖZEL

38 4. Akıl Yürütme Biçimleri
2. Tümdengelim: Genel önermelerden tikel önermelerin türetilmesi. Örnek: Bütün insanlar rasyoneldir Hüseyin Özel de insandır; o halde H. Özel de rasyoneldir. HÜSEYİN ÖZEL

39 4. Akıl Yürütme Biçimleri J. S. Mill’in Tümevarım Kanonları:
Anlaşma Yöntemi (The Method of Agreement): “Eğer incelenen olgunun iki ya da daha fazla örneği (instance) yalnızca tek bir ortak koşula (circumstance) sahipseler, tüm örneklerin üzerinde anlaşma halinde olduğu bu tek koşul, olgunun nedenidir (ya da sonucudur). Örnek Başlangıç koşulları Olay 1. A B E F a b c 2. A C D a c d 3. A B C E a f g O halde, A, a’nın nedenidir. HÜSEYİN ÖZEL

40 4. Akıl Yürütme Biçimleri J. S. Mill’in Tümevarım Kanonları:
2. Farklılık Yöntemi (The Method of Difference): “Eğer, incelenen görüngünün içerisinde, yalnızca bir tane koşul dışında bütün koşullarda bir örnek gerçekleşiyor ve bir başkası gerçekleşmiyorsa, iki örneğin farklılaştığı bu tek koşul, olgunun sonucu ya da nedeni, ya da nedenin ayrılmaz bir parçasıdır.” Örnek Başlangıç koşulları Olay 1. A B C a B C - O halde, A, a’nın nedeninin zorunlu bir parçasıdır. HÜSEYİN ÖZEL

41 4. Akıl Yürütme Biçimleri J. S. Mill’in Tümevarım Kanonları:
3. Kalanlar Yöntemi (The Method of Residues): “Daha önceki tümevarımlar yoluyla, belirli önkoşulların sonucu olduğu bilinen bölümleri bütün olgulardan çıkardığımızda, olgunun geri kalan bölümleri, geri kalan önkoşulların sonucu olacaktır.” Örnek Başlangıç koşulları Olay 1. A B C a b c 2. B, b’nin nedenidir; 3. C, c’nin nedenidir; O halde, A, a’nın nedenidir. HÜSEYİN ÖZEL

42 4. Akıl Yürütme Biçimleri J. S. Mill’in Tümevarım Kanonları:
4. Birlikte Değişme Yöntemi (The Method of Concomitant Variations): “Bir başka olgu belirli bir yönde değiştiği zaman, herhangi bir biçimde değişen olgu, bu öbür olgunun nedeni ya da sonucudur, ya da bu olguyla bir nedensellik ilişkisi youluyla bağlantılıdır.” Örnek Başlangıç koşulları Olay 1. A ↑ B C a ↑b 2. A º B C a º b 3. A ↓B C a ↓ b O halde, A, a’nın nedenidir. HÜSEYİN ÖZEL

43 4. Akıl Yürütme Biçimleri
Örnek: Geçen akşam ailecek gittiğimiz yemekte güzel zaman geçirdik, ancak dönüşte eşim ve benim midemiz bozuldu. Benim durumum daha kötüydü. İki oğlumuzun hiçbir şeyi yoktu. O zaman bu durumu nasıl ele almalıyız? Bizler yemekte, çorba, salata ve tavuk yedik; çocuklar ise çorba salata ve et yediler. Hepimiz ayran içtik. Ayranın zehirlenmeye neden olmadığını da biliyoruz Ben daha çok yediğimden benim durumum da daha kötüydü. Bu durumda, sorun yalnız ikimizde olduğundan, ikimizin yediği bir şey neden olarak görünüyor. O da tavuk olmalı. HÜSEYİN ÖZEL

44 4. Akıl Yürütme Biçimleri
Tümevarım Biçimleri: 1. Tümevarımsal Genellleme: Bir örneklem hakkındaki bir öncülden yığın hakkındaki bir sonuca ilerlemektedir. Örnek: Bir örneklemin Q kadarlık bölümü, A özelliğine sahiptir; O halde Yığının Q kadarlık bölümü, A özelliğine sahiptir. 2. İstatistiksel Kıyas (Tasım): Bir genellemeden bir birey hakkında sonuç çıkarmaktır. Yığın P’nin Q kadarlık bölümü A özelliğine sahiptir. Birey I, yığın P’nin bir üyesidir. O halde, Birey I’nın A özelliğine sahip olma olasılığı Q’dur. HÜSEYİN ÖZEL

45 4. Akıl Yürütme Biçimleri
3. Basit Tümevarım: Bir örneklem grubu hakkındaki bir öncülden, bir başka birey için sonuç çıkarmaktır. Örnek: Yığın dan gelen bilinen örneklerin Q kadarı, A özelliğine sahiptir. Birey I bu yığının bir başka üyesidir. O halde, I bireyinin A özelliğine sahip olma olasılığı Q’dur. Bu özellik, genelleme ile istatistiksel kıyasın karışımıdır; genellemenin sonucu, aynı zamanda istatistiksel kıyasın ilk öncülüdür. 4. Benzeşimden (Analoji) Argüman: Bir tümevarımsal benzeşim, iki şey arasındaki bilinen benzerliklerden yola çıkarak bu iki şeyde bulunan bir başka özelliğe ilişkin sonuç çıkarır. P, Q’ya benzemektedir. P’de A özelliği vardır. Q’da A özelliği vardır. HÜSEYİN ÖZEL

46 4. Akıl Yürütme Biçimleri
5. Nedensel Çıkarım: Bir etkinin ortaya çıkış koşullarına dayanarak bu koşullarla etki arasında nedensellik bağıntısı kurmaktır. David Hume’a göre nedensellik: “Her A olayı olduğunda ardından B olayı geliyorsa, bu iki olay arasında nedensellik ilişkisi var demektir.” 6. Öndeyi (Prediction): Geçmişteki bir örneklemden geleceğe yönelik bir sonuç çıkarmaktır. Örnek: Grup G’nin gözlenen üyelerinin Q oranında A özelliği vardır. O halde, Grubun öteki üyeleri gelecekte gözlendiğinde, bunların da A özelliğine sahip olma olasılıkları Q kadardır. HÜSEYİN ÖZEL

47 4. Akıl Yürütme Biçimleri
Tümdengelim Yöntemleri: Kıyas (Tasım – Syllogism): Bir ana öncül ve bir ikincil öncülden yola çıkarak bir sonuca varmaktır: Ana öncül: Bütün M’ler P’dir. Ara öncül: bütün S’ler M’dir. Sonuç: Bütün S’ler P’dir. Örnek: Bütün insanlar ölümlüdür. Socrates bir insandır. O halde, Socrates de ölümlüdür. Ya da , Bütün ölümlü şeyler ölür. Bütün insanlar ölür. HÜSEYİN ÖZEL

48 4. Akıl Yürütme Biçimleri
Tümdengelimsel Mantık: Tümdengelimsel mantıkta tümdengelimin geçerliliği, öncül ya da sonucun doğruluğunu gerektirmez. Örnek: Bütün ateş soluyan tavşanlar Mars’ta yaşar. Bütün insanlar ateş soluyan tavşanlardır. O halde, Bütün insanlar Mars’ta yaşar. Bu argüman geçerli olsa da, anlamlı değildir. dolayısıyla tümdengelimin anlamlı olması için, geçerli olması ve öncülün doğru olması gerekir. HÜSEYİN ÖZEL

49 4. Akıl Yürütme Biçimleri
“Pozitivizm”in On Kuralı   Dünya hakkındaki bilgi savları, yalnızca duyulara dayanarak gerekçelendirilebilir.  Duyularla bilinebilen her şey, başka türlü olabilirdi.  Bilişsel bakımdan anlamlı her önerme ya analitik, ya da sentetik önermelerdir;ikisi birden olamaz.  Yadsımaya açık nitelikte olan sentetik önermeler, a priori olarak bilinemez.  Analitik önermelerin olgusal içeriği yoktur.  Analitik önermeler teamüllere (convention) dayanarak doğru kabul edilirler.  Bilinen bir nedensel yasa, yeterince iyi bir biçimde doğrulanmış bir deneysel (empirical) hipotezdir.  Bir teorinin başarısı, öndeyilerinin başarısıdır.  Değer yargılarının bilimlerde yeri yoktur.  Bilimler yöntemlerine göre değil, konularına göre birbirlerinden ayrılırlar. HÜSEYİN ÖZEL

50 4. Akıl Yürütme Biçimleri
Bilimin Yöntemi: Hipotetiko – Dedüktif Yöntem Önce verileri toplayın ( bilinmeyenler, açıklanamayan ya da yeni şeyler hakkında); Bu gözlemleri açıklayabilecek bir açıklama geliştirin. Bu açıklamadan tümdengelim yoluyla bir öndeyi oluşturun Bu öndeyiyi doğrulamaya çalışın (tümevarım yoluyla), Doğrulama sözkonusu ise, 3. aşamaya gidip yeni öndeyiler üretin. Doğrulama yoksa, hipoteziniz yanlışlanmıştır. 2. Aşamaya gidin. Yani, bilim yapısı gereği tümdengelimseldir (teori ve öndeyi süreci), ilerleyişi bakımından da tümevarımsaldır (sınama, doğrulama aşaması). HÜSEYİN ÖZEL

51 4. Akıl Yürütme Biçimleri
Bilimsel Açıklama: Dedüktif – Nomolojik Model Başlangıç koşullarını tanımlayan doğru önermeler } Explanan Genel Yasalar __________________________________________ Açıklanacak deneysel görüngünün betimlenmesi Explanandum Çizgi, mantıksal tümdengelimi temsil etmektedir. Yani, “Açıklanan açıklayanın mantıksal bir sonucu olmalı; başka deyişle, açıklayanda verilen bilgilerden mantıksal olarak türetilebilmeli, çünkü aksi halde açıklayan açıklama için uygun bir temel oluşturmayacaktır.” HÜSEYİN ÖZEL

52 4. Akıl Yürütme Biçimleri
Akılyürütme Hataları Tümevarım Problemi: “Şimdiye kadar gördüğümüz bütün kuğuların beyaz olması, bundan sonra göreceğimiz bütün kuğuların da beyaz olacağını gerektirmez. Ek kanıtlar her zaman gereklidir. 2. Yanlış öncüllerden sonuç çıkarma: bkz. “Bütün ateş soluyan tavşanlar Mars’ta yaşar”. HÜSEYİN ÖZEL

53 4. Akıl Yürütme Biçimleri
Akıl Yürütme Hataları 3. Yanılma (öncül yerine sonucu doğrulama): Eğer A doğruysa, B de doğrudur. B doğrudur; O halde A da doğrudur. Örnek: Ahmet bilim adamı ise titizdir. Ahmet titizdir, O halde Ahmet bilim adamıdır. 4. “Parça Bütün Yanılması” (Fallacy of Composition) Tekil düzeyde geçerli olan bir argüman, toplu düzeyde de geçerli olmak zorunda değildir.” Örnek: Keynes’in Tasarruf paradoksu (tek tek bireyler için tasarruf, servet ve gelir artışı demektir; ancak bütün bireyler tasarruf yaparsa milli gelir düşer). HÜSEYİN ÖZEL

54 4. Akıl Yürütme Biçimleri
5. “Bundan sonra, o halde bu nedenle” (Post hoc, ergo propter hoc) : A olayı B’den sonra ortaya çıkıyorsa, ille de B, A’nın nedeni olmak zorunda değildir. Örnek: Memur maaşlarının artışının ardından içki tüketimi artıyorsa, içki tüketimi artışını memur maaşlarına bağlamak. 4. “Benzeşim Yoluyla Akılyürütme”: İki şeyin belirli bakımlardan birbirine benziyor olması bütün bakımlardan da benzeyeceği anlamına gelmez. Örnek: “Toplumlar da insana benzer” yaklaşımı, insan organlarının toplumsal karşılığının aranması sonucunu verebilir. HÜSEYİN ÖZEL

55 4. Akıl Yürütme Biçimleri
6. “Otoriteye Başvurma” : Düşüncenizi temellendirmek için seçtiğiniz otoriteler yeterince “güvenilir” olmayabilir. 7. İsteğe Bağlı Düşünme (“Wishfull thinking”): ‘Öyle olmasını istemeniz, öyle olmasını gerektirmez. 8. “Kişiye yönelik akılyürütme” (ad hominem): Karşıdakinin beğenmediğiniz özelliklerini onun düşüncelerini çürütmek için kullanma. 9. Çevrimsel Akıl Yürütme (Circular Reasoning): “Para arzı ile nominal gelir arasında nedensellik ilişkisi vardır.” “Para nasıl tanımlanır?” “Nominal gelir ile en yüksek korelasyon ilişkisine sahip varlıklar paradır”. HÜSEYİN ÖZEL

56 5. Yazma Stili: Okuyucular
Tezinizi yazarken dilbilgisi kuralları ile noktamalama işaretlerine dikkat edin. Okuyanlara tezinizi ilginç biçimde sunmalısınız. Sorunu açık seçik biçimde ortaya koymalısınız. Argümanlarınızı mantıksal aşamalar halinde ortaya koyun. Atlamalar, ya da sıçramalardan kaçının. Elinizdeki kanıtları öne çıkarmaya çalışın. Yalnızca argümanı güçlendirecek kanıtları kullanın. Okuyucunuzu, uzun uzun açıklamalarla, gereksiz tartışmalar ve tablo, şekil vs. ile sıkmayın. Sonuç olarak: açıklık, mantıklılık, cesaret, konuyla ilgili olmak, uygun dilbilgisi, anlamlı noktalama ve okuyucuyu eğlendirmek... HÜSEYİN ÖZEL

57 5. Yazma Stili: Tezin Formatı
Başlangıç Sayfası: Tezin Başlığı, Yazarı, Hazırlama Yılı Teşekkür Sayfası: Size yardımcı olanlara teşekkür (isterseniz). Abstract: Hipotezinizi ve kanıtlarınızı, insanları tezinizi okumaya yöneltecek biçimde, kısaca (200 sözcüğü aşmadan) sunmak. İçindekiler: Tezinizin yapısının zihinsel resmini sunar. Giriş: Tezinizin başlangıcıdır; olabildiğince açık ve zorlayıcı (düşünmeye yöneltici) biçimde yazmaya çalışın. Ana Metin: iddialarınız için kanıtları sunacağınız, artalanı oluşturacağınız, ilgili çalışmaları özetleyeceğiniz, argümanlarınızı geliştireceğiniz yer. Ana metni kısa, açıklayıcı başlıklarla bölüm ve altbölümlere ayırın. Aşırı dipnot kullanmaktan kaçının. Tezle doğrudan ilgili olmayan ama sizin için önemli olan düşünce, tablo vs. için Apendiks kullanın. Sonuç: İddianızı yeniden dile getireceğiniz, argümanınızı savunacağınız bölüm. HÜSEYİN ÖZEL

58 5. Yazma Stili: Genellik Düzeyi
Tezlerde genellikle üç ana bölüm (ve bunlara karşılık gelen genellik düzeyleri) bulunur: Bölüm, sorunun tanımlandığı bu sorunun biçimlendiği problematiğin (vizyonun, anlayışın vs.) açıklanmasının verildiği yerdir; ayrıca bu soruna ilişkin farklı bakış açılarının varlığı en genel düzeyde tartışılır. Buradaki tartışma genel terimlerle ve daha somut düzeyde yapılır. Bölümde bu sorunu ele alan başka teoriler vs. dikkate alınarak bunların değerlendirmesi yapılır; genellik düzeyi biraz daha azaltılıp spesifik noktalar öne çıkarılır. Bölüm, sizin asıl katkınızın gerçekleştirileceği yerdir. Tezin belki de en spesifik tartışmaları burada yapılır. Sizin sözkonusu sorunu nasıl ele aldığınızı ve bu ele alış biçiminin neden en iyisi olduğunu tartışmanız beklenir. HÜSEYİN ÖZEL

59 5. Yazma Stili: Genellik Düzeyi
1. İstatistiksel/Ekonometrik Tezler: İlk bölümde somut durum ele alınarak tezin sorunu tanımlanır; ayrıca tezin sorununa ilişkin bir literatür taraması yapılması beklenir; 2. bölümde bu ele alınan yaklaşımlar temelinde modelin nasıl tanımlanması gerektiği ve yapılan ampirik araştırmalarda ne tür modeller kullanıldığı gösterilerek hangi modelin seçileceği belirlenir ya da yeni bir modelin kurulması gerekiyorsa bu modelin kurulması (gerekçeleriyle) gerçekleştirilir; 3. Bölümde belirlenen model tahmin edilerek sorunlar varsa giderilmeye çalışılır ve bu sonuçların neden ötekilerden daha iyi (ya da farklı) olduğu ortaya konur. HÜSEYİN ÖZEL

60 5. Yazma Stili: Soyutlama Düzeyi
2. Derlemeler (Surveys): İlk bölümde tezin sorunu ve neden bu soruna ilişkin çalışmalara bakılması gerektiği açıklanır. Ele alınacak teori/yaklaşımların hangileri olduğu, hangi ölçütlere göre seçildiği, karşılaştırma standartlarının ne olduğu tartışılır; 2. bölümde, literatürde varolan değişik yaklaşımların incelenmesi gerçekleştirilir; buradaki en önemli nokta, bu yaklaşımlar aralarındaki ilişki ve farkların açıkça ortaya konmasıdır. 3. Bölüm, genel değerlendirme ve sizin kendi düşüncelerinizi öne çıkardığınız bölümdür. Burada ele alınan teori/yaklaşımların genel bir sınıflaması ve değerlendirmesi yapıldıktan sonra başlangıçta tanımlanan soruna yanıt verme bakımından üstünlükleri/eksiklikleri tartışılarak sizin kendi anlayışınız ya da senteziniz ortaya konur. HÜSEYİN ÖZEL

61 5. Yazma Stili: Soyutlama Düzeyi
3. Somut Analiz ve Politika Önerileri: İlk bölümde, somut analiz yapılarak tezin sorunu ortaya konur; bu sorundan yola çıkarak genel çerçeve çizilir; 2. bölümde, soruna yönelik olarak gerçekleştirilen uygulamalar ile literatürde varolan değişik yaklaşımların incelenmesi gerçekleştirilir. 3. Bölümde, genel değerlendirme sizin önerileriniz ve bu önerilerin yaşama geçmesi için gerekli düzenlemelerin ve dönüşümlerin neler olacağı ortaya konur. HÜSEYİN ÖZEL

62 SINIFLAMA YÖNTEMLERİ (İÇİNDEKİLER)
5. Yazma Stili SINIFLAMA YÖNTEMLERİ (İÇİNDEKİLER) YÖNTEM: I. A. 1. A) (1) i) II. YÖNTEM: 1. (ya da I) 1.1. 1.1.1. HÜSEYİN ÖZEL

63 6. Kaynaklar: Atıf Verme Atıf Biçimleri: 1. Metin içinde:
“Ancak bu uzun dönem bugünü anlamak için yanıltıcı bir rehberdir. Uzun dönemde hepimiz ölmüş olacağız.” (Keynes 1923: 80) Tezin Kaynakçasında: Keynes, John Maynard (1923) A Tract on Monetary Reform London:Macmillan. 2. Dipnotta: (metin içinde aynı alıntı varsa), “Ancak bu uzun dönem bugünü anlamak için yanıltıcı bir rehberdir. Uzun dönemde hepimiz ölmüş olacağız.”* Dipnot: * Keynes, John Maynard (1923) A Tract on Monetary Reform London:Macmillan, s.80. HÜSEYİN ÖZEL

64 “Görünmez el”, insandaki, çıkar dürtüsünden kaynaklanan değiş tokuşa yönelik olan doğal eğilime, çıkar dürtüsüne dayanmaktadır. Smith’in ünlü deyişiyle, “yemeğimizi kasabın, biracının ya da fırıncının merhametine değil, onların kendi çıkarlarını gözetmelerine borçluyuz. Onların insanlığından değil, kendilerini sevmelerine sesleniriz; onların gereksinimlerinden değil, elde edecekleri avantajdan sözederiz”.[i] B 6. Kaynaklar: Atıf Verme 1. Alıntı üç satırdan az ise metin içinde göstermek gerekir. ...“Görünmez el”, insandaki, çıkar dürtüsünden kaynaklanan değiş tokuşa yönelik olan doğal eğilime, çıkar dürtüsüne dayanmaktadır. Smith’in ünlü deyişiyle, “yemeğimizi kasabın, biracının ya da fırıncının merhametine değil, onların kendi çıkarlarını gözetmelerine borçluyuz. Onların insanlığından değil, kendilerini sevmelerine sesleniriz; onların gereksinimlerinden değil, elde edecekleri avantajdan sözederiz” (Smith 1776: 18). Böyle bir bakış açısı, toplumsal düzenin sadece insanlar arasındaki “duygudaşlığın” ötesinde, tümüyle değiş tokuşa dayanan ilişkilerin ve bunların sonucunda ortaya çıkan toplumsal işbölümünün bir sonucu olduğu anlamına gelmektedir. Kaynakçada: Smith, A. (1776), An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations. E. Cannan (ed.), New York: Modern Library Edition, 1937. HÜSEYİN ÖZEL

65 6. Atıflar ve Kaynak Gösterme
Alıntı üç satırdan fazla ise blok alıntı biçiminde göstermek gerekir: Piyasa sisteminin işleyebilmesi için, iki tarafın da birbirini anlaması, karşısındakine güvenmesi gereklidir; tıpkı David Hume’un söylediği gibi: Senin tahılın bugün olgunlaştı; benimki de yarın olgunlaşacak. Bugün benim sana yardım etmem, yarın da senin bana yardım etmen ikimiz için de karlı. Sana karşı nazik olmak değil amacım; senin de bana karşı olmadığını biliyorum. Bu yüzden senin hesabına acı çekecek değilim; senin için, bir karşılık bekleyerek emeğimi ortaya koysaydım, düşkırıklığına uğrayacağımı biliyorum, dolayısıyla senden bana minnet duymanı boşuna bekleyeceğimi de. O yüzden seni kendi emeğinle başbaşa bırakıyorum. Sen de bana karşı aynı biçimde davranıyorsun. Mevsimler değişiyor; her ikimiz de birbirimizden karşılıklı güven ve emniyet beklediğimizden ürünümüzü kaybediyoruz. (Aktaran: Putnam 1994: 5-6). Smith’e dönersek, “görünmez el”in, ya da piyasa mekanizmasının kendisinin, “düzen sorununu”, dışarıdan herhangi bir müdahale ya da otorite olmadan çözebildiği görülecektir. HÜSEYİN ÖZEL

66 6. Kaynak Gösterme Sistemi: 1 American Economic Review
( Makaleler: Yazar soyadı, İlk adı. Yıl. “Makalenin Başlığı.” Dergi Adı, cilt no, sayı no, sayfa no. Örnek: Acemoglu, Daron “Technical Change, Inequality, and the Labor Market.” Journal of Economic Literature, 40(1): 7–72. Kitaplar A) Tek Yazar Yazar soyadı, İlk adı. Yıl. Kitabın Başlığı. Basım Yeri: Yayıncı. Örnek: Friedman, Thomas L The World Is Flat: A Brief History of the Twenty-First Century. New York: Farrar, Straus and Giroux. B) İki Yazar Örnek: Helpman, Elhanan, and Paul Krugman Market Structure and Foreign Trade: Increasing Returns, Imperfect Competition, and the International Economy. Cambridge, MA: MIT Press. Yayınlanmamış Makaleler Örnek: Ausubel, Lawrence M “An Efficient Ascending-Bid Auction for Multiple Objects.” University of Maryland Faculty Working Paper 97–06. Web Siteleri Web Site Adı. Erişim Yılı. Yayıncı/Şirket. URL (erişim tarihi). Örnek: Factiva Dow Jones Reuters Business Interactive LLC. (erişim tarihi 5 Mayıs, 2008). HÜSEYİN ÖZEL

67 6. Kaynak Gösterme Sistemi: 2
10. Yazılarda verilecek dipnotları, yazının sonuna kaynakçadan önce eklenmelidir. 11. Kaynaklara göndermeler, metnin içinde açılacak ayraçlarla yapılmalıdır. Ayraç içindeki sıra şöyle olmalıdır: yazar(lar)ın soyadı, kaynağın yılı, sayfa numaraları. Karşılaşılabilecek farklı durumlar şöyle örneklenebilir:             ��.ifade edilmiştir (Alkin, 1982). ��..belirtilmiştir (Alkin, 1982: ). Griffin (1970a: 15-20) ileri sürmektedir. (Gupta vd., 1982: ). (Einstein ve Amir, 2003: ; Dornbusch, 1980: 19-23).      Metinde gönderme yapılan bütün kaynaklar, kaynakçada belirtilmeli; gönderme yapılmayan kaynaklar, kaynakçaya konmamalıdır. Kaynaklar, ayrı bir sayfada alfabetik sırayla yazılmalıdır. Dergi ve derlemelerdeki makalelerin sayfa numaraları kesinlikle belirtilmelidir. Kaynakçada, aşağıdaki örneklenen biçim kurallarına uyulmalıdır: Kitaplar: Kenen, P.B. (1989) The International Economy, Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall, Inc. Dergiler: Langeheine, B. and U. Weinstock (1985) “Graduate Integration”, Journal of Common Market Studies, 23(3), Derlemeler: Krugman, P. (1995) “The Move Toward Free Trade Zones”, in P. King (ed.), International Economics and International Economic Policy: A Reader, New York: McGraw-Hill, Inc., Diğer Kaynaklar: Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası (2001) 2002 Yılında Para ve Kur Politikası ve Muhtemel Gelişmeler, Basın Duyurusu, 2 Ocak, Ankara. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Yazım Kurallarından HÜSEYİN ÖZEL

68 6. Kaynak Gösterme Sistemi: 2

69 6. Kaynak Gösterme Latince Kısaltmalar
Ibid.: Aynı yer (aynı sayfa); ibid., s. İnfra.: Bundan sonraki bölümlere bakınız.(İngilizcede ff.) Supra.: Bundan önceki bölümlere bakınız. Passim.: Çalışmanın bütününe bakınız. Op. Cit.: Aynı kaynağa 2. atıf yapılırken araya başka kaynak girerse kullanılır. Loc. cit.: Aynı yazarın atıf yapılan birden fazla kitabı varsa; atıf yapılan en sonuncusunu gösterir. Et al.: ve diğerleri.

70 Kaynak Göstermede dikkat edilecek hususlar:
6. Kaynaklar Kaynak Göstermede dikkat edilecek hususlar: Kaynak göstermedeki amacınız, argümanınızı desteklemektir. Kaynaklarınızı açıkça göstermeniz sizi daha az orijinal kılmaz. Tam tersine, sizin dürüst bir araştırmacı olduğunuzu gösterir. O yüzden intihal (aşırma) yapmayın. Bir kaynağı çok fazla kullanmayın. Bir kaynaktan doğrudan alıntı yapmak yerine argümanı özetleyerek sunmak daha iyi olur. Unutmayın amacınız kendi argümanınızı desteklemek, yoksa onun yerine ötekini koymak değil. HÜSEYİN ÖZEL

71 Kaynak Göstermede dikkat edilecek hususlar:
6. Kaynaklar Kaynak Göstermede dikkat edilecek hususlar: 3. Kaynak malzemelerin metinde ayırdedilmesini sağlayın. Sizin sözünüzün bitip ötekinin başladığı yeri açıkça gösterin. Özet veriyorsanız da kimin düşüncesinin hangisi olduğunu açıkça gösterin. Kaynaklarınızı kendi argümanınızla ilişkilendirin. Okuyucunun sizin kaynağınızın düşüncelerinin sizin iddianızı desteklediğine ikna edin. HÜSEYİN ÖZEL

72 Kaynak Göstermede dikkat edilecek hususlar:
6. Kaynaklar Kaynak Göstermede dikkat edilecek hususlar: Kaynaktan aldığınız düşüncenin ya da argümanın anlamını çarpıtmayın. Alıntıları, bağlam dışında kullanmayın. Atıf vermenin anlamı, kaynağınızı göstermekle sınırlıdır. Okuyucunun ayrıca eğer isterse düşünceyi kendisinin de o kaynaktan bulabilmesini sağlar. O yüzden örneğin kitabın tümü yerine, sözü geçen düşüncenin kitaptaki tam yerini gösterin. Bir kaynağa atıf vermenin birden çok yolu vardır; hangisini kullandığınız farketmez. Ancak tutarlı olun ve verdiğiniz atıf okuyucunun doğru kaynağa ve yere ulaşmasını sağlasın. . HÜSEYİN ÖZEL

73 Tezi yazarken dikkat edilmesi gereken noktalar
Sonsöz Tezi yazarken dikkat edilmesi gereken noktalar HÜSEYİN ÖZEL

74 Tezi Yazarken dikkat edilmesi gereken noktalar
Raporunuzun/tezinizin amacını ya da “problematiğini” ve kapsamını açık bir biçimde belirtin. Ödev/Tez yazmanın en önemli (ve en zor) kısmı, kapsamını belirlemek ve sınırlarını çizebilmektir. Bu bakımdan her zaman raporun kapsamı (genişliği) ile derinliği arasında bir seçim yapmak zorunda olduğunuzu unutmayın. Rapor, ne çok genel, ne de anlamsız derecede yüzeysel olmalıdır. Bu yüzden, olabildiğince spesifik olun. HÜSEYİN ÖZEL

75 Tezi Yazarken dikkat edilmesi gereken noktalar
Tezinizi başlangıçta tanımladığnız problematik çerçevesinde ve belirli spesifik temalar ya da sorunlar etrafında organize edin; böylece yazdıklarınız kapsam bakımından sınırlı, ancak daha yüksek bilgi içeriğine sahip olacaktır. HÜSEYİN ÖZEL

76 Tezi Yazarken dikkat edilmesi gereken noktalar
Tezlerinizde, ele aldığınız konuya ilişkin belirli bir bakış açısına sahip olduğunuzu ve bu konuyla ilgili sorunlardan haberdar olduğunuzu gösterin. Tezde savunulan bakış açısı ve önermeler, sizin bu konudaki düşüncelerinizi açıkça ortaya koymalıdır. Her zaman kendi bakış açısınızı açıkça gösterin ve raporda bu bakış açısına sadık kalın. HÜSEYİN ÖZEL

77 Tezi Yazarken dikkat edilmesi gereken noktalar:
Teziniz, kabul edilebilir (mantık kuralları bakımından) bir akıl yürütmeye dayanmalıdır. Bu yüzden, Rapordaki ifade, yorum ya da önermelerinizin anlamına dikkat edin; mantık kurallarına bağlı kalın (örneğin başlangıç önerme ya da varsayımlarının içermediği bir sonuca ulaşmaya kalkmayın). HÜSEYİN ÖZEL

78 Tezi Yazarken dikkat edilmesi gereken noktalar
Ayrıca, tezinizi yazarken her zaman şunu düşünün: Eğer raporunuzun sağlayacağı bir yarar yoksa (düşünce, bilgi, yorum vs.) neden insanlar onu okusun ki? Unutmayın ki insanların vakitleri de en az sizinkiler kadar değerlidir; o yüzden aynı paragrafı yalnızca bir kez okurlar. İlk paragraftan itibaren de onları sıkmak istemeyiz. HÜSEYİN ÖZEL

79 Tezi Yazarken dikkat edilmesi gereken noktalar
Tezde kullandığınız kaynakları ve sayfa numaralarını mutlaka belirtin (hem yazının içinde, hem de sonuna eklenecek bibliyografyada). Başkalarından aldığınız düşüncelerin sahiplerini ve yerlerini zikretmemek, intihal (aşırma) anlamına gelir ki, bilgisizlikten kaynaklanıyor olsa bile, akademik dünyada bu bir suçtur.  HÜSEYİN ÖZEL

80 Tezi Yazarken dikkat edilmesi gereken noktalar
Bir tezde eleştirilecek üç temel nokta vardır: Başlangıç varsayımları ya da kabulleri; “So what” sorusunun ve yanıtının açıkça ortaya konmaması, Kullanılan destek, kanıt ve verilerin geçerliliği; Ayrıca, düşüncelerinizi organize etme (“tezin omurgası” ve sunma biçiminiz de tezinizin başarısında önemli bir yer tutar. HÜSEYİN ÖZEL 80

81 yazmak, yazmak, yine yazmak....
Kıssadan Hisse: İyi bir Ödev/Tez, herşeyden önce sizin yaratıcılığınıza bağlıdır; yaratıcılığınızı kısıtlamayın ve kendinizi ortaya koyun. Sorununuzu ve tartışmanızı açık seçik ortaya koyun; argümanlarınızı farklı anlamlara çekilmeyi en aza indirecek biçimde yazın (“Occam’ın Usturası”). Tezinizdeki tartışmaların soyutlama ve genellik düzeylerini birbirine karıştırmadan sunun. Unutmayın; iyi bir Ödev/Tez yazmanın tek kuralı vardır: yazmak, yazmak, yine yazmak.... HÜSEYİN ÖZEL

82 Teşekkürler.... Soru, yorum ve düşünceleriniz için,
HÜSEYİN ÖZEL


"Ödev/Makale/Tez Yazma" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları