Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

MEKSİKA - ŞİLİ ÜLKE TANITIMI VE İHRACAT FIRSATLARI

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "MEKSİKA - ŞİLİ ÜLKE TANITIMI VE İHRACAT FIRSATLARI"— Sunum transkripti:

1 MEKSİKA - ŞİLİ ÜLKE TANITIMI VE İHRACAT FIRSATLARI
MEKSİKA - ŞİLİ ÜLKE TANITIMI VE İHRACAT FIRSATLARI Ayper EĞDİRİCİ SÖNMEZ İhracatı Geliştirme Uzmanı İHRACAT GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 7 Haziran 2016, İzmir

2 MEKSİKA ÜLKE PROFİLİ

3 STRATEJİK KONUM: Kuzey Amerika’yı Güney Amerika’ya bağlayan bir köprü.
Coğrafi Konum STRATEJİK KONUM: Kuzey Amerika’yı Güney Amerika’ya bağlayan bir köprü. Doğusunda Meksika Körfezi ve Karayip Denizi, batısında Pasifik Okyanusu, kuzeyinde ABD, güneyinde Guatemala ve Belize bulunmaktadır. Ekonomi Bakanlığı 3

4 Temel Sosyal Göstergeler
Resmi Adı Meksika Birleşik Devletleri Yönetim Şekli Federal Cumhuriyet (31 Eyalet ve Federal Bölge) Devlet Başkanı Enrique Peña Nieto (1 Aralık 2012) Başlıca Şehirler Mexico City (20,1 milyon), Guadalajara (4,4 m), Monterrey (4,1 m), Puebla (2,7 m) Resmi Dili İspanyolca (Ayrıca 60’tan fazla yerel dil) Para Birimi Meksika Pesosu (Ps) 2010’da birleşme sonrasının en yüksek büyüme oranı. * Avrupa’nın Rusya’dan sonra 2., dünyanın ise 15. en kalabalık ülkesi, (Alman İstatistik Bürosu) * Büyüme hızındaki düşüşün önemli bir kaynağı özel tüketimdeki düşüş olarak gösterilmektedir. * Almanya küresel krizi rekor tempoyla atlattı yılındaki resesyonun ardından Almanya 2010’da birleşme sonrasının en yüksek büyüme oranını yakaladı. Yüksek devlet borçları ise endişe kaynağı olmaya devam ediyor.  Ekonomi Bakanlığı 4 4

5 Temel Ekonomik Göstergeler
2014a 2015a 2016b 2017b Nüfus (milyon) 125,4 127,0 128,6 130,2 GSYİH (milyar ABD$, cari fiyatlarla) 1.297,5 1.144,1 1.057,3 1.182,5 Kişi Başı GSYİH (ABD$, cari fiyatlarla) 17.352 17.338 17.849 18.450 Reel Büyüme Oranı (%) 2,3 2,5 2,4 3,0 İşsizlik Oranı (%, ortalama) 4,8 4,4 Enflasyon Oranı (%, ortalama, TÜFE) 4,0 2,7 2,9 3,2 Döviz Kuru (Ps/ABD$, ortalama) 13,29 15,85 18,12 17,55 2010’da birleşme sonrasının en yüksek büyüme oranı. * Avrupa’nın Rusya’dan sonra 2., dünyanın ise 15. en kalabalık ülkesi, (Alman İstatistik Bürosu) * Büyüme hızındaki düşüşün önemli bir kaynağı özel tüketimdeki düşüş olarak gösterilmektedir. * Almanya küresel krizi rekor tempoyla atlattı yılındaki resesyonun ardından Almanya 2010’da birleşme sonrasının en yüksek büyüme oranını yakaladı. Yüksek devlet borçları ise endişe kaynağı olmaya devam ediyor.  a Gerçekleşen b Tahmini Kaynak: The Economist Intelligence Unit Ekonomi Bakanlığı

6 Sosyal ve Ekonomik Göstergeler
112,5 milyon nüfus ile dünyada 11. sırada, LA’da 2. sırada (2016) Nominal GSYİH açısından (cari fiyatlarla) 1,3 trilyon dolar ile dünyanın 13. büyük ekonomisi, LA’da 2. sırada (IMF) Goldman Sachs >>> 2050 yılında dünyanın 5. büyük ekonomisi olacak Dünya ihracatında 15., dünya ithalatında 14. sırada (Trademap) LAK içinde ihracatta ve ithalatta en yüksek paya sahip ülke. Yabancı sermaye girişinde LA’da 3., dünyada 13. sırada (2015) Ekonomik Serbestlikte LA’da 12., dünyada 62. (2016) İş yapma kolaylığı açısından LA’da 1., dünyada 38. (2016) Rekabetçilik düzeyi açısından LA’da 4., dünyada 57. ( ) Ekonomi Bakanlığı 6

7 MEKSİKA’NIN DIŞ TİCARETİ

8 Güçlü Olduğu Sektörler
Otomotiv, Elektrik-Elektronik, Havacılık, Beyaz Eşya, Medikal, Kimya, Demir-Çelik, Plastik-Kauçuk, Tekstil, Selüloz Petrol ve Madencilik (petrol, doğal gaz, altın, gümüş, bakır) Yenilenebilir Enerji (rüzgar, güneş, jeotermal, hidroelektrik) Tarım ve Gıda Sanayi Turizm Bilgi teknolojileri (IT), yaratıcı sektörler (film, dizi, oyun) Otomotiv üretiminin %80’i kuzeydeki “maquiladora”larda gerçekleşiyor. İmalat sanayi ABD sınırındaki 6 eyalette (Baja California, Sonora, Chihuahua, Coahuila, Nuevo León, Tamaulipas) Jalisco, Puebla ve Guanajato, refah seviyesi yüksek ve sanayisi gelişmiş eyaletler. Veracruz’da tarım ve petrol sanayi gelişmiş. Alman ekonomisinin kalbini imalat sanayi ve ilgili hizmet sektörleri oluşturmakta, (Ülke Masaları) İmalat sektörü GSYİH’nın %22,7’sini ve toplam istihdamın %22,2’sini oluşturmakta, (EUROMONITOR) Her 7 çalışandan 1’i otomotiv sektöründe istihdam edilmekte, (EUROMONITOR) Diğer sanayileşmiş ülkelerde olduğu gibi Almanya’da da hizmetler sektörünün önemi giderek artmakta, (Ülke Masaları) Gerek ekolojik ürünlere tüketicilerin gösterdiği talep artışı gerekse devlet desteklerinin etkisi ile organik tarımın payı hızla yükselmektedir. Doğu eyaletlerindeki başlıca imalat sanayi sektörleri: elektrik mühendisliği ve elektronik, kimyasallar, taşıtlar, cam ve seramik sektörleridir. Ekonomi Bakanlığı

9 İhracatının %80’i, ithalatının %47’si ABD ile
Meksika’nın Ülkeler İtibarıyla İhracatı (milyar$) Ülke 2013 2014 2015 Pay (%) Tüm Ülkeler 380,0 397,1 380,7 100,0 1 ABD 299,8 318,7 309,1 81,2 2 Kanada 10,4 10,7 10,5 2,8 3 Çin 6,5 6,0 4,9 1,3 4 Brezilya 5,4 4,7 3,8 1,0 5 Kolombiya 3,7 6 İspanya 7,0 3,5 0,9 7 Almanya 3,6 8 Japonya 2,2 2,6 3,0 0,8 9 Güney Kore 1,5 2,0 0,7 10 Fransa 1,6 2,1 0,6 Türkiye, Meksika’nın ihracatında 43. sırada (%0,1 pay) İhracatının %80’i, ithalatının %47’si ABD ile Ekonomi Bakanlığı 9

10 Türkiye, Meksika’nın ithalatında 35. sırada (%0,2 pay)
Meksika’nın Ülkeler İtibarıyla İthalatı (milyar$) Ülke 2013 2014 2015 Pay (%) Tüm Ülkeler 381,2 400,0 395,2 100,0 1 ABD 187,8 195,9 187,3 47,4 2 Çin 61,3 66,3 70,0 17,7 3 Japonya 17,1 17,5 17,4 4,4 4 Güney Kore 13,5 13,8 14,6 3,7 5 Almanya 14,0 3,5 6 Kanada 9,8 10,0 9,9 2,5 7 Malezya 5,4 6,6 7,5 1,9 8 Tayvan 6,7 6,4 1,7 9 İtalya 5,6 5,2 5,1 1,3 10 Tayland 4,3 5,0 Türkiye, Meksika’nın ithalatında 35. sırada (%0,2 pay) Ekonomi Bakanlığı 10

11 Meksika’nın İhraç Ettiği Ürünler (milyar $)
GTİP  Ürün Adı 2013 2014 2015 Tüm Ürünler 379,9 397,1 380,7 8703 Binek otomobilleri ve diğer motorlu taşıtlar 32,4 32,8 8708 Karayolu taşıtları için aksam, parça ve aksesuarlar 20,5 22,8 25,1 8704 Eşya taşımaya mahsus motorlu taşıtlar 17,6 21,5 21,8 2709 Ham petrol 42,7 35,9 18,8 8471 Otomatik bilgi işlem makineleri ve bunlara ait birimler 17,4 20,7 18,4 8528 Monitörler ve projektörler, televizyon alıcı cihazları 16,7 16,9 16,8 8517 Telefon cihazları, ses, görüntü almaya mahsus diğer cihazlar 18,0 15,8 15,9 8544 İzole edilmiş teller, kablolar ve diğer elektrik iletkenler 10,2 11,1 11,4 8701 Traktörler 5,6 7,8 8,9 9018 Tıpta, cerrahide, dişçilikte ve veterinerlikte kullanılan aletler 5,1 5,8 6,4 9401 Oturmaya mahsus mobilyalar ve bunların aksam ve parçaları 5,3 6,2 6,3 8418 Buzdolabı, dondurucu ve diğer soğutucu ve dondurucu cihazlar 4,4 4,5 4,7 7108 Altın (işlenmemiş veya yarı işlenmiş) 4,3 8409 84.07 veya pozisyonlarındaki motorların aksamı 3,6 4,0 4,1 2710 Petrol yağları ve bitümenli minerallerden elde edilen yağlar 5,7 3,9 Ekonomi Bakanlığı

12 Meksika’nın İthal Ettiği Ürünler (milyar $)
GTİP  Ürün Adı 2013 2014 2015 Tüm Ürünler 381,2 400,0 395,2 8708 Karayolu taşıtları için aksam, parça ve aksesuarlar 20,6 22,9 23,4 2710 Petrol yağları ve bitümenli minerallerden elde edilen yağlar 25,3 24,4 20,0 8542 Elektronik entegre devreler 13,4 13,9 14,8 8517 Telefon cihazları, ses, görüntü almaya mahsus diğer cihazlar 15,1 14,7 8703 Binek otomobilleri ve diğer motorlu taşıtlar 8,5 8,6 9,5 8471 Otomatik bilgi işlem makineleri ve bunlara ait birimler 8,8 9,0 9,3 8529 85.25 ila pozisyonlarında yer alan cihazlara mahsus aksam 9,6 6,1 8536 Gerilimi 1000 voltu geçmeyen elektrik devresi teçhizatı 5,6 5,9 8544 İzole edilmiş teller, kablolar ve diğer elektrik iletkenler 5,4 5,5 8473 8469 ila 8472 pozisyonlarındaki makina ve cihazların aksamı 2711 Petrol gazları ve diğer gazlı hidrokarbonlar 7,1 5,0 8408 Sıkıştırmayla ateşlemeli içten yanmalı pistonlu motorlar 3,7 4,5 4,8 9013 Sıvı kristalli tertibat, lazerler, diğer optik cihaz ve aletler 3,2 4,6 3926 Plastikten diğer eşya 4,0 4,2 8528 Monitörler ve projektörler, televizyon alıcı cihazları 2,9 3,3 3,8 Ekonomi Bakanlığı

13 TÜRKİYE – MEKSİKA İKİLİ TİCARETİ
TÜRKİYE – MEKSİKA İKİLİ TİCARETİ

14 2016 - Meksika ile ilk temasların başlamasının 152. yılı
Türkiye-Meksika İkili İlişkileri Meksika ile ilk temasların başlamasının 152. yılı 1864 yılı - Meksika İmparatoru İstanbul’a bir temsilci göndermiş, ertesi yıl Orta Elçi atamıştır. 1927 yılında imzalanan Dostluk Anlaşması ile başlayan diplomatik ilişkiler 28 Eylül Ticaret ve Ekonomik İşbirliği Anlaşması 2006 yılı - Latin Amerika Ülkeleri ile Ticari ve Ekonomik İlişkilerin Geliştirilmesi Stratejisi 8-10 Aralık 2009 – Sn. Başbakanımızın Meksika ziyareti. 3-6 Ekim Meksika’da ilk “Türk İhraç Ürünleri Fuarı” Ekonomi Bakanlığı 14

15 Türkiye-Meksika İkili İlişkiler
16-17 Aralık Meksika Devlet Başkanı Sn. Enrique Peña Nieto’nun ziyareti sırasında imzalanan anlaşmalar Serbest Ticaret Anlaşması Müzakerelerinin Başlatılmasına İlişkin Çerçeve Belgesi Türkiye-Meksika 21. Yüzyıl İçin Stratejik İşbirliği ve Ortaklık Çerçevesi Çifte Vergilendirmenin Önlenmesi Anlaşması Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunması Anlaşması Gümrük İşbirliği Anlaşması Hava Ulaştırma Anlaşması Terörizmle Mücadele Anlaşması Uyuşturucu Ticaretiyle Mücadele Anlaşması Yatırım Destek ve Tanıtım Ajansı, Türk Eximbank ve TÜBİTAK ile İşbirliği Anlaşmaları 14-16 Temmuz 2014 – STA Müzakereleri 1. tur 20-22 Nisan 2016 – STA Müzakereleri 7. tur Ekonomi Bakanlığı

16 2016-17 Dönemi Hedef ve Öncelikli Ülkeler
Hedef Ülkeler (15 Ülke) Öncelikli Ülkeler (33 Ülke) ABD BAE Çin Etiyopya Güney Kore Hindistan Irak İran Japonya Meksika Nijerya Polonya Romanya Rusya S. Arabistan  Almanya Azerbaycan Bangladeş Brezilya Bulgaristan Cezayir Endonezya Fas Gana GAC Gürcistan İngiltere İspanya İsveç Kanada Katar Kazakistan Kenya Kolombiya Kuveyt Libya Malezya Mısır Peru Singapur Şili Tanzanya Tayland Türkmenistan Ukrayna Umman Ürdün Vietnam Meksika hedef ülke Ekonomi Bakanlığı

17 Türkiye - Meksika İkili Ticareti (milyon $)
Yıl İhracat İthalat Denge Hacim 2008 152,2 382,0 -229,8 534,1 2009 93,3 335,2 -241,9 428,5 2010 145,5 494,6 -349,1 640,1 2011 145,0 699,4 -554,4 844,4 2012 206,0 867,2 -661,2 1.073,2 2013 238,7 1.000,8 -762,1 1.239,6 2014 312,0 944,7 -632,7 1.256,6 2015 344,1 860,7 -516,6 1.204,7 2015 (4 ay) 125,6 267,8 -142,3 393,4 2016 (4 ay) 120,6 99,7 -103,1 344,2 +%10 -%9 -%18 -%4 Meksika, Türkiye’nin 2015 yılı ihracatında 62. sırada Ekonomi Bakanlığı

18 Türkiye’nin Meksika’ya İhracatı (milyon $)
GTİP Ürün Adı 2013 2014 2015 Tüm Ürünler 238,7 312,0 344,1 8708 Karayolu taşıtları için aksam, parça ve aksesuarlar 24,9 33,3 36,6 7113 Mücevherci eşyası ve aksamı 15,8 23,0 28,8 0802 Diğer kabuklu meyveler (taze/kuru) (kabuksuz) 1,7 12,7 22,0 8704 Eşya taşımaya mahsus motorlu taşıtlar 5,5 29,5 20,5 8409 84.07 veya pozisyonlarındaki motorların aksamı 7,8 7,3 16,3 7216 Demir veya alaşımsız çelikten profiller 2,3 9,8 2608 Çinko cevherleri ve konsantreleri 4,9 8,6 8,7 8462 Takım tezgahları 6,5 6,3 4011 Kauçuktan yeni dış lastikler 6,0 6,6 5,8 8702 10 veya daha fazla kişi taşımaya mahsus motorlu taşıtlar 4,5 10,0 5,7 7208 Demir veya alaşımsız çelikten yassı hadde ürünleri 5,4 5211 Pamuklu mensucat (pamuk oranı < %85) 1,8 5,2 8701 Traktörler 2,9 3,6 5,0 7312 Demir-çelikten demetlenmiş teller, halat ve kablolar 3,9 2,7 1106 Kuru baklagillerin, nişasta/inülin içeren köklerin unu 1,9 4,2 Ekonomi Bakanlığı

19 Türkiye’nin Meksika’dan İthalatı (milyon $)
GTİP Ürün Adı 2013 2014 2015 Tüm Ürünler 1.000,8 944,7 860,8 8703 Binek otomobilleri ve diğer motorlu taşıtlar 365,7 322,3 312,8 3904 Vinil klorür veya diğer polimerler 91,9 95,1 73,4 1001 Buğday ve mahlut 64,3 81,3 55,7 8517 Telefon cihazları, ses, görüntü cihazları 68,8 38,0 40,0 9018 Tıpta, cerrahide, dişçilikte ve veterinerlikte kullanılan aletler 42,8 42,2 38,5 8471 Otomatik bilgi işlem makineleri ve bunlara ait birimler 10,8 16,7 25,7 0713 Kuru baklagiller (kabuksuz) 6,8 25,1 3206 Diğer boyayıcı maddeler 22,2 19,1 22,6 8536 Gerilimi 1000 voltu geçmeyen elektrik devresi teçhizatı 15,2 16,2 13,9 8708 Karayolu taşıtları için aksam, parça ve aksesuarlar 13,3 10,1 13,8 5502 Suni filament demetleri 16,0 9,3 11,2 3902 Propilen ve diğer olefinlerin polimerleri 17,4 17,9 9,8 2529 Feldispat, lösit, nefelin ve siyenit nefelin, florspat 12,8 11,5 8,1 7901 İşlenmemiş çinko 2,7 7,9 8701 Traktörler 6,0 7,3 Ekonomi Bakanlığı 19 19

20 Meksika’ya İhracatta Potansiyel Ürünler
Otomotiv Ana ve Yan Sanayi Elektrikli Makine ve Kablolar Takım Tezgahları İnşaat Malzemeleri Hazır Giyim Tekstil ve Hazır Giyim Yan Sanayi (kumaş, iplik, suni deri, denim) Beyaz Eşya Altın Mücevherat Boru ve Bağlantı Parçaları (petrol) Ambalaj Malzemeleri Ev Tekstili Sofra Mutfak Eşyası Tarım ve Gıda Sanayi Şekerli ve Çikolatalı Mamuller Konserve Meyve Sebze Bisküvi Tütün Zeytin ve Zeytinyağı Kuru Meyveler Kurutulmuş Sebzeler Baharat Sert Kabuklu Meyveler Ekonomi Bakanlığı

21 Meksika’ya İhracatta Potansiyel Ürünler
Enerji Reformu ile petrol devlet mülkiyetinde kalmakla birlikte; özel sektöre ve yabancı firmalara kar-zarar ortaklığı şeklinde petrol arama ve çıkarma izni verildi. Doğal gaz ve kaya gazında yatırımlar artacak. Dolaylı olarak bu sektörlerde kullanılan ürünlerin ithalatında artış bekleniyor. Demir-çelik ve kara taşıtları aksamında gümrük vergileri düşük, pazarda şansımız yüksek. Tekstilde Türk ürünleri genellikle üst ve orta-üst gelir gruplarına hitap ediyor, yüksek gümrük vergilerine rağmen ürünlerimiz kalitesiyle ve bu kaliteye ödenen fiyatla tutuluyor. Gelir dağılımı adaletsizliğinden dolayı her gelir grubuna yönelik ürünün potansiyeli olabilir. Makine sektöründe önemli miktarda yabancı yatırım girişine ve ABD için bir üretim üssü olmasına rağmen gelişmiş olmayıp, her türlü makineye ihtiyaç var. Ancak makinelerde Alman veya İtalyan malı tercihinin kırılması için fuarlar veya ziyaretler vasıtasıyla Türk makinelerinin kalitesini tanıtmak ve ikna etmek gerekmektedir. Finansman sıkıntılı olabilir. Özellikle küçük çaplı alıcılar taksit gibi finansman seçeneği isteyebilmektedir. Ekonomi Bakanlığı

22 Gümrük Vergileri ve Diğer Vergiler
45 ülke ile 12 Serbest Ticaret Anlaşması yürürlükte Yürürlükteki STA’ları: Panama, Pasifik İttifakı, Orta Amerika (Kosta Rika, El Salvador, Guatemala, Honduras, Nikaragua), Bolivya, Japonya, Uruguay, EFTA, İsrail, AB, NAFTA. Ortalama gümrük vergisi düşük (%7 civarında) ancak ülkemiz ihracatı açısından önem arz eden sektörlerde genellikle yüksek. Hazır giyim sektöründe ortalama %21. Tarım ve işlenmiş tarım ürünlerinde gümrük vergileri %5-20. Tüketici elektroniği, beyaz eşya, mobilya, tekstil, kozmetik %10-15 Otomotiv ve elektrik-elektronik sektörlerinde ara malı ihracatında gümrük vergileri nispeten düşük. KDV %16, Kurumlar Vergisi %30

23 Pazarın Yapısı ve Tercihler
İthalatçı ve distribütörlerin merkezi Mexico City’de 117 milyonluk geniş bir iç pazar >>> Pazar bölümlendirmesi! Orta sınıf genişliyor Çalışan kadın nüfusu artıyor >>> Hazır gıda tüketimi artıyor Çocuk ve yetişkin nüfusta obezite artmakta. Akdeniz tipi beslenme eğilimi de artmakta. Çevre duyarlılığı artmakta. Kriz sonrası özel markalı ürünler (private label) popüler Orta Doğulu (çoğu Lübnan asıllı) göçmen nüfusun (El Turco) benzer tüketim alışkanlıkları Helal ve Koşer ürünlerin tüketimi İnşaat ve mücevherat sektöründe Musevi nüfusun etkisi Ürün güvenliği standartlarının en üst düzeyde olduğu, en yenilikçi ve en kaliteli ürünler talep eden sofistike tüketici kitlesine sahip bir ülke pazarında değişen tüm küresel koşullara rağmen var olmak bir firmanın uluslararası rekabetçiliğini arttırdığı gibi kurumsal kapasitesinin gelişimine de önemli katkılar sağlamaktadır. Almanya’da nüfus yaşlanması sorunu pazarda önümüzdeki dönemde tüketici ve buna bağlı talep yapısını esaslı bir şekilde değiştirecektir. Alman Federal İstatistik Bürosu’na göre, bugün 80,8 milyon olan nüfus düşmeye başlayacak ve 2050 yılında 75 milyona inecektir. 2050’de, bugün toplam nüfusun %50’si 60 yaş üstü olacaktır. Bu durumun ülkemiz için, Almanya pazarında yeni niş alanları ortaya çıkaracaktır. Kullanıcının genel sağlık durumunu takip eden akıllı sensörlere sahip tekstil ürünleri, yaşlı nüfus için hayatı kolaylaştıracak ev içi ekipman ve dekorasyon, doğal-sağlıklı yaşam temalı tarım ürünleri gibi birçok ürün üzerinde durulmalıdır. Ayrıca, nüfus yaşlanmasıyla beraber potansiyel arz edecek diğer bazı sektörler de, evde bakım hizmeti sektörü ve bakım evlerine olan talebin artmasıyla birlikte müteahhitlik ve ev tekstili sektörleri olabilecektir. E-Ticaret ürün çeşitliliği, fiyat kıyaslamasına izin vermesi bakımından ve günlük kampanya sitelerinin yaygınlaşmasıyla arttı döneminde %50’nin üzerinde artış. Ekonomi Bakanlığı

24 Pazarın Yapısı ve Tercihler
Batıdaki limanlar Çin ve Uzak Doğu ile; Veracruz Limanı ise Avrupa, Orta Doğu ve Hindistan ile ticarette kullanılıyor. Türkiye’den deniz yoluyla giden konteynırlar, Avrupa limanlarındaki aktarmadan sonra, günde Meksika’da Görüşmeleri planlarken; trafik yoğunluğu dikkate alınmalı Kaçırılma ve hırsızlığa karşı güvenliğe dikkat edilmeli İş kültürü bakımından Latin etkisi baskın + ABD etkisi (Şekilcilik, bürokrasi, kişisel ilişkiler, güven önemli. Hayır demek yerine sonraya bırakıp hiç cevap vermeme vb…) Ekonomi Bakanlığı 24 24

25 ŞİLİ ÜLKE PROFİLİ

26 Coğrafi Konum Güney Amerika’nın güneybatı kıyısında, Atlantik ve Pasifik Okyanusları arasında. Komşuları: Arjantin, Bolivya, Peru Kıyılarda çok yüksek olmayan dağlar, orta kesimlerde verimli vadiler, kuzeyde Atacama Çölü, doğuda And Dağları Ekonomi Bakanlığı

27 Temel Sosyal Göstergeler
Resmi Adı Şili Cumhuriyeti Yönetim Şekli Demokrasi Devlet Başkanı Michelle Bachelet (11 Mart 2014) Başlıca Şehirler Santiago (7,1 milyon), Bío Bío (2,1 m), Valparaíso (1,8 m), Maule (1 m) Resmi Dili İspanyolca Para Birimi Şili Pesosu (Ps) 2010’da birleşme sonrasının en yüksek büyüme oranı. * Avrupa’nın Rusya’dan sonra 2., dünyanın ise 15. en kalabalık ülkesi, (Alman İstatistik Bürosu) * Büyüme hızındaki düşüşün önemli bir kaynağı özel tüketimdeki düşüş olarak gösterilmektedir. * Almanya küresel krizi rekor tempoyla atlattı yılındaki resesyonun ardından Almanya 2010’da birleşme sonrasının en yüksek büyüme oranını yakaladı. Yüksek devlet borçları ise endişe kaynağı olmaya devam ediyor.  Ekonomi Bakanlığı 27 27

28 Temel Ekonomik Göstergeler
2014a 2015a 2016b 2017b Nüfus (milyon) 17,8 17,9 18,1 18,3 GSYİH (milyar ABD$, cari fiyatlarla) 258,7 240,2 234,8 241,5 Kişi Başı GSYİH (ABD$, cari fiyatlarla) 22.128 22.577 23.154 23.826 Reel Büyüme Oranı (%) 1,9 2,1 1,7 2,3 İşsizlik Oranı (%, ortalama) 6,3 6,2 6,8 Enflasyon Oranı (%, ortalama, TÜFE) 4,4 4,3 3,9 3,3 Döviz Kuru (Ps/ABD$, ortalama) 570,4 654,1 702,7 721,9 2010’da birleşme sonrasının en yüksek büyüme oranı. * Avrupa’nın Rusya’dan sonra 2., dünyanın ise 15. en kalabalık ülkesi, (Alman İstatistik Bürosu) * Büyüme hızındaki düşüşün önemli bir kaynağı özel tüketimdeki düşüş olarak gösterilmektedir. * Almanya küresel krizi rekor tempoyla atlattı yılındaki resesyonun ardından Almanya 2010’da birleşme sonrasının en yüksek büyüme oranını yakaladı. Yüksek devlet borçları ise endişe kaynağı olmaya devam ediyor.  a Gerçekleşen b Tahmini Kaynak: The Economist Intelligence Unit Ekonomi Bakanlığı

29 Sosyal ve Ekonomik Göstergeler
18,2 milyon nüfus ile dünyada 60. sırada, LA’da 5. sırada (2016) Nominal GSYİH açısından (cari fiyatlarla) 261,4 milyar dolar ile dünyanın 40. büyük ekonomisi, LA’da 5. sırada (IMF) Dünya ihracatında 41., dünya ithalatında 43. sırada (Trademap) LAK içinde ihracatta ve ithalatta 3. sırada Yabancı sermaye girişinde LA’da 2., dünyada 11. sırada (2015) Latin Amerika bölgesindeki en büyük yatırımcı ülke (perakende) Ekonomik Serbestlikte LA’da 1., dünyada 7. (2016) İş yapma kolaylığı açısından LA’da 2., dünyada 48. (2016) Rekabetçilik düzeyi açısından LA’da 1., dünyada 35. ( ) Şeffaflık açısından LA’da 2., dünyada 23. (2015) Ekonomi Bakanlığı 29

30 ŞİLİ’NİN DIŞ TİCARETİ

31 Güçlü Olduğu Sektörler
LA’nın yaşam standardı en yüksek ülkesi Nüfusun %40’ı başkent Santiago ve çevresinde yaşıyor. Santiago, milli gelirin yarısını üretmekte. Avrupalı göçmen nüfus etkisi (İngiliz, Alman, Hırvat, İtalyan) İmalat sanayi küçük, tüketim ve yatırım malı ithalatı yüksek. Kuzeyde madencilik, orta kesimlerde tarım ve şarapçılık, güneyde balıkçılık ve ormancılık yaygın. Perakende, ulaştırma, taşımacılık, ambalaj, gıda işleme, kimya turizm sektörleri gelişmiş. Valparaiso ve San Antonio, LA’nın en büyük 10 limanı içinde. Hidroelektrik, jeotermal, rüzgar ve güneş enerjisi fırsatlar var. Kuzey yarımküreye göre ters mevsim tarım üretimi, iklim sebebiyle neredeyse tamamı organik. Ekonomi Bakanlığı

32 İhracatının %26’sı, ithalatının %24’ü Çin ile
Şili’nin Ülkeler İtibarıyla İhracatı (milyar$) Ülke 2013 2014 2015 Pay (%) Tüm Ülkeler 76,9 76,6 63,4 100,0 1 Çin 19,1 18,8 16,7 26,3 2 ABD 9,8 9,3 8,3 13,0 3 Japonya 7,6 7,7 5,5 8,6 4 Güney Kore 4,2 4,8 4,1 6,5 5 Brezilya 4,4 3,1 4,9 6 Hindistan 2,2 2,7 2,0 3,2 7 Hollanda 2,5 2,3 1,7 2,6 8 Peru 1,9 1,6 9 Tayvan 1,8 1,5 10 İspanya 1,4 1,3 2,1 Türkiye, Şili’nin ihracatında 29. sırada (%0,5 pay) İhracatının %26’sı, ithalatının %24’ü Çin ile Ekonomi Bakanlığı 32

33 Türkiye, Şili’nin ithalatında 31. sırada (%0,4 pay)
Şili’nin Ülkeler İtibarıyla İthalatı (milyar$) Ülke 2013 2014 2015 Pay (%) Tüm Ülkeler 79,2 72,3 63,0 100,0 1 Çin 15,6 15,1 14,8 23,5 2 ABD 16,1 14,3 11,8 18,7 3 Brezilya 5,1 5,7 4,9 7,7 4 Arjantin 3,9 2,9 2,5 4,0 5 Almanya 3,2 2,6 2,4 3,8 6 Meksika 2,2 3,4 7 Japonya 2,1 3,3 8 Güney Kore 2,8 2,3 2,0 9 İspanya 1,7 1,4 1,5 10 Fransa 1,6 Türkiye, Şili’nin ithalatında 31. sırada (%0,4 pay) Ekonomi Bakanlığı 33

34 Şili'nin İhraç Ettiği Ürünler (milyar $)
GTİP  Ürün Adı 2013 2014 2015 Tüm Ürünler 76,7 76,6 63,4 7403 Rafine edilmiş bakır ve bakır alaşımları (ham) 18,8 18,1 14,4 2603 Bakır cevherleri ve konsantreleri 16,9 16,8 13,9 4703 Sodalı veya sülfatlı kimyasal odun hamuru 2,8 2,9 2,6 7402 Rafine edilmemiş bakır; elektrolitik rafine için bakır anotları 3,6 3,0 2,2 0304 Balık fileto ve diğer balık etleri (taze, soğutulmuş, dondurulmuş) 2,0 2,3 1,9 2204 Taze üzüm şarabı ve üzüm şırası 1,8 0806 Üzümler (taze/kurutulmuş) 1,7 1,5 0303 Balıklar (dondurulmuş) 1,4 1,3 4407 Uzunlamasına kesilmiş, biçilmiş ağaç; kalınlık > 6 mm 0,8 1,0 7108 Altın (işlenmemiş veya yarı işlenmiş) 1,1 0810 Diğer meyveler (taze) 0,7 2613 Molibden cevherleri ve konsantreleri 0,9 1,2 0809 Kayısı, kiraz, şeftali, erik ve çakal eriği (taze) 0808 Elma, armut ve ayva (taze) 2601 Demir cevherleri ve konsantreleri Ekonomi Bakanlığı

35 Şili'nin İthal Ettiği Ürünler (milyar $)
GTİP  Ürün Adı 2013 2014 2015 Tüm Ürünler 79,2 72,3 63,0 2710 Petrol yağları ve bitümenli minerallerden elde edilen yağlar 7.1 6.3 4.0 8703 Binek otomobilleri ve diğer motorlu taşıtlar 4.5 3.7 3.2 2709 Ham petrol 6.6 6.0 2.9 8517 Telefon cihazları, ses, görüntü almaya mahsus diğer cihazlar 2.6 2.0 2.3 8704 Eşya taşımaya mahsus motorlu taşıtlar 1.9 1.7 2711 Petrol gazları ve diğer gazlı hidrokarbonlar 2,0 1.2 8471 Otomatik bilgi işlem makineleri ve bunlara ait birimler 1.4 1.1 8708 Karayolu taşıtları için aksam, parça ve aksesuarlar 0,9 1.0 4011 Kauçuktan yeni dış lastikler 8802 Helikopterler, uçaklar vb; uzay araçları 1.3 3004 Tedavide veya korunmada kullanılmak üzere hazırlanan ilaçlar 0,8 0201 Sığır eti (taze/soğutulmuş) 2701 Taşkömürü; taşkömüründen elde edilen katı yakıtlar 0,7 8528 Monitörler ve projektörler, televizyon alıcı cihazları 8501 Elektrik motorları ve jeneratörler 0,2 0,5 0,6 Ekonomi Bakanlığı

36 TÜRKİYE – ŞİLİ İKİLİ TİCARETİ
TÜRKİYE – ŞİLİ İKİLİ TİCARETİ

37 Türkiye - Şili İkili Ticaret (milyon $)
Yıl İhracat İthalat Hacim Denge 2007 41,8 534,0 575,8 -492,1 2008 150,3 324,1 474,4 -173,8 2009 37,4 200,4 237,8 -163,0 2010 81,2 311,7 392,9 -230,5 2011 130,6 474,3 605,0 -343,7 2012 175,0 465,9 640,9 -290,9 2013 219,3 405,9 625,2 -186,5 2014 198,6 363,3 561,9 -164,7 2015 188,0 282,6 470,6 -94,6 2015 (3 ay) 63,1 99,7 162,9 -36,6 2016 (3 ay) 72,7 69,1 141,8 3,6 -%5 -%22 -%16 -%43 Ekonomi Bakanlığı

38 Türkiye’nin Şili'ye İhracatı (milyon $)
GTİP Ürün Adı 2013 2014 2015 Tüm Ürünler 219,3 198,6 188,0 7214 Demir veya alaşımsız çelikten çubuklar 38,0 29,4 20,7 8703 Binek otomobilleri ve diğer motorlu taşıtlar 18,6 6,3 17,5 8704 Eşya taşımaya mahsus motorlu taşıtlar 36,0 34,2 13,1 2814 Saf amonyak veya amonyağın sulu çözeltileri 9,0 7216 Demir veya alaşımsız çelikten profiller 9,6 9,8 8,0 3916 Plastikten monofiller, ince ve kalın çubuklar ve profiller 5,7 5,1 7,0 8708 Karayolu taşıtları için aksam, parça ve aksesuarlar 5,4 6,5 5702 Dokunmuş halılar ve diğer yer kaplamaları 8,7 6,9 6,2 8701 Traktörler 10,9 8,6 4,8 7308 Demir veya çelikten inşaat ve inşaat aksamı 2,2 4,4 4,0 2819 Krom oksitleri ve hidroksitleri 2,6 3,3 3,4 4819 Kağıt, karton, selüloz vatkadan/lif tabakalarından kutu 0,04 0,4 7311 Demir veya çelikten sıkıştırılmış/sıvı gazlar için kaplar 4,7 2,8 2401 Yaprak tütün ve tütün döküntüleri 1,8 1,3 7322 Demir veya çelikten radyatör ve aksamı 2,7 2,5 Ekonomi Bakanlığı

39 Türkiye’nin Şili’den İthalatı (milyon $)
GTİP Ürün Adı 2013 2014 2015 Tüm Ürünler 405,9 363,3 282,6 7403 Rafine edilmiş bakır ve bakır alaşımları (ham) 307,9 242,7 186,7 2834 Nitritler; nitratlar 14,9 18,5 21,1 0802 Diğer kabuklu meyveler (taze/kurutulmuş) (kabuksuz) 17,6 16,2 16,3 1504 Balıkların veya deniz memelilerinin katı ve sıvı yağları 13,4 12,9 2836 Karbonat; peroksikarbonat; ticari amonyum karbonat 7,6 8,8 7,3 4412 Kontrplaklar, kaplamalı levha vb lamine edilmiş ağaçlar 4,2 10,9 6,3 1209 Ekim amacıyla kullanılan tohum, meyve ve sporlar 6,0 6,7 5,8 4703 Sodalı veya sülfatlı kimyasal odun hamuru 12,5 5,3 7108 Altın (işlenmemiş veya yarı işlenmiş) 6,2 3,1 2204 Taze üzüm şarabı ve üzüm şırası 1,3 1,6 1,4 7801 İşlenmemiş kurşun 1,7 3808 Haşarat öldürücü, dezenfekte edici, zararlıları yok ediciler 1,2 1605 Hazırlanmış/konserve kabuklu hayvanlar, yumuşakçalar vd 0,4 1,0 0307 Yumuşakçalar (canlı/dondurulmuş, kurutulmuş, tuzlanmış ) 0,3 2825 Hidrazin ve hidroksilamin, bunların anorganik tuzları 1,1 Ekonomi Bakanlığı 39 39

40 Türkiye-Şili Serbest Ticaret Anlaşması
Dünyada en geniş STA ağına sahip ülke 60 ülke ile 20’den fazla STA, 4,2 milyar nüfusa erişim Yürürlükteki STA’ları: Pasifik İttifakı, Tayland, Hong Kong, Vietnam, Malezya, Türkiye, Avustralya, Japonya, Panama, Çin, P-4 ülkeleri (Brunei, Yeni Zelanda, Singapur), EFTA, ABD, Güney Kore, AB, Orta Amerika (Kosta Rika, El Salvador, Guatemala, Honduras, Nikaragua), Kanada, MERCOSUR Türkiye ile Şili arasındaki STA (1 Mart 2011), Amerika kıtasında imzaladığımız ilk ve tek STA Ekonomi Bakanlığı

41 Şili'ye İhracatta Potansiyel Ürünler
Otomotiv ana ve yan sanayi Tarım ve gıda sanayi ürünleri Demir-çelik profil, çubuk Bisküvi, gofret Demir-çelikten eşya Şekerli ve çikolatalı mamuller Tarım makineleri, traktör Kuru meyveler (kayısı, incir) İş makineleri Sert kabuklu meyveler (Fındık, Antep fıstığı) Madencilik makineleri Maya Takım tezgahları Tütün Beyaz eşya Zeytinyağı Kozmetik ve kişisel bakım Baharatlar (kimyon) Ev tekstili Parfümeri ve eczacılıkta kullanılan bitkiler Sofra ve mutfak eşyası Halı ve kilim Ekonomi Bakanlığı

42 GENEL DEĞERLENDİRME

43 Potansiyel İşbirliği Alanları
Yenilenebilir enerji ve çevre teknolojileri Madencilik Kimya Müteahhitlik Güvenlik ekipmanları ve yazılımı Bilgi teknolojileri Sağlık / Medikal Turizm Havacılık Savunma sanayi Tersane ve gemi yapım/onarım TV dizileri Perakende Ekonomi Bakanlığı

44 İhracatımız Niçin Potansiyelinin Altında?
Türkiye’nin yıllardır AB pazarına, Latin Amerika ülkelerinin ise Amerika kıtasına odaklanması nedeniyle iki taraf için de yeni keşfedilen pazarlar. Coğrafi uzaklık ve saat farkı Doğrudan uçak seferi yok Fuarlara katılım ve tanıtım az Pazarda Türk malı imajı yetersiz, Türk ürünlerini tanımıyorlar. Yerel üretimleri güçlü, doğal kaynaklar bakımından zengin Nakliye masrafları ve süresi nedeniyle ihraç ürünlerimiz kısıtlı Pazarda güçlü rakipler mevcut (NAFTA, AB, LA, Uzak Doğu) Gümrük prosedürleri uzun ve karmaşık olabiliyor (şekil şartlarına uygunsuzlukta para cezaları, belgeler eksiksiz olmalı, İspanyolca etiket vb) Ekonomi Bakanlığı 44 44

45 Neler Yapılmalı? Ülkemize ilişkin önyargı yok, BİLGİ EKSİKLİĞİ mevcut.
Uzun vadeli ilişkiler, sık ziyaret, referans ve GÜVEN önemli. Fiyat duyarlılığı yüksek pazarlar, ancak kalite de çok önemli Acente, distribütör veya yerel temsilci ile çalışmak faydalı. İlk defa veya iyi tanınmayan bir firmaya mal gönderilecekse AKREDİTİF tercih edilmeli. Ticari ilişkilerin artırılması, yeni işbirlikleri ve ihraç ürünlerinin çeşitlendirilmesi için; TANITIM gerekli. İspanyolca broşür/web sitesi/kartvizit Fuar ve Heyetler Devlet Destekleri Ekonomi Bakanlığı 45

46 YARARLI KAYNAKLAR

47 Ekonomi Bakanlığı

48 Ekonomi Bakanlığı

49 Ekonomi Bakanlığı

50 Ekonomi Bakanlığı

51 Ülke Raporu İçeriği Temel Sosyal ve Ekonomik Göstergeler
Siyasi ve İdari Yapı Genel Ekonomik Durum ve Sektörler Dış Ticaret Dış Ticaret Politikası ve Vergiler Türkiye ile Ticari İlişkiler Yabancı Yatırımlar Pazarla İlgili Bilgiler İş Adamlarının Pazarda Dikkat Etmesi Gereken Hususlar Sektörel Matrisler Ekonomi Bakanlığı

52 Sektörel Matris İçeriği
Hedef Ülkenin İthalatı Hedef Ülkenin İthalatındaki Değişim Dünya İthalatında Hedef Ülkenin Payı Türkiye'nin Toplam İhracatı Türkiye'nin Hedef Ülkeye İhracatı Türkiye'nin Hedef Ülkeye İhracatında Değişim Hedef Ülkenin İthalatında İlk 5 Ülke ve Pazar Payları Hedef Ülkenin Türkiye'ye ve Rakip Ülkelere Uyguladığı Gümrük Vergileri Ekonomi Bakanlığı

53 GÜMRÜK VERGİSİ ARAMA MODÜLÜ
Yararlı Kaynaklar GÜMRÜK VERGİSİ ARAMA MODÜLÜ Meksika Ekonomi Bakanlığı web sitesinde, 8’li GTİP bazında gümrük vergisi oranlarını ve aylık/yıllık ithalat/ihracat miktar ve değerlerini gösteren bir modül (Ücretsiz, İspanyolca) Kamu Alımları ve İhaleleri için Kamu Yönetimi Bakanlığı Bilgi Platformu ‘CompraNet’ İthalat prosedürleri, belge ve izinler için AB Pazara Giriş web sitesi ‘Import Formalities’ İthalat-İhracat istatistikleri için Ekonomi Bakanlığı 53

54 Yararlı Adresler Meksika Ekonomi Bakanlığı Yatırım ve İhracatı Teşvik Kuruluşu (PROMEXICO) Meksika Gümrükleri Mexico City Ticaret Odası İthalatçılar İhracatçılar Birliği (ANIERM) Ticaret, Hizmet ve Turizm Odaları Konfederasyonu Sanayi Odaları Konfederasyonu Fuarlar için; T.C. Ekonomi Bakanlığı > İhracat > Fuarlar AUMA Ekonomi Bakanlığı

55 TEŞEKKÜRLER… Ekonomi Bakanlığı


"MEKSİKA - ŞİLİ ÜLKE TANITIMI VE İHRACAT FIRSATLARI" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları