Sunuyu indir
1
ROMANESK ÇAĞ MİMARLIĞI (ROMANESQUE)
11. ve 12. YÜZYIL
2
ROMANESK ÇAĞ MİMARLIĞI 11. YÜZYIL
Hindesheim Katedrali’nden… Bütün dünyanın korkuyla beklediği gibi 1000 yılında kıyamet kopmayınca,yeni kilise binaları yapılmaya başlandı.
3
Bu dönemde mimarlığın gelişmesinde rol oynayan diğer etmenler;
Kuvvetli kişiliği olan siyasi kilise adamlarının birçok kilise inşa ettirmesi ve tarikatları düzenlemeleri,
4
Bu dönemde mimarlığın gelişmesinde rol oynayan diğer etmenler;
Kuvvetli kişiliği olan siyasi kilise adamlarının birçok kilise inşa ettirmesi ve tarikatları düzenlemeleri, Bütün ülkelerin aynı ilkelerle yapılan yeni manastırlar kurması,
5
Bu dönemde mimarlığın gelişmesinde rol oynayan diğer etmenler;
Kuvvetli kişiliği olan siyasi kilise adamlarının birçok kilise inşa ettirmesi ve tarikatları düzenlemeleri, Bütün ülkelerin aynı ilkelerle yapılan yeni manastırlar kurması, Hac yollarının çok önem kazanmasından, Roma Kudüs ve Santiago yollarında aynı kilise tipinin ve dekorasyonlarının yaygınlaşması;
6
Bu çağda 3 tip kilise vardır:
Piskoposluk Kiliseleri
7
Bu çağda 3 tip kilise vardır:
Piskoposluk Kiliseleri Manastır kiliseleri: Hac yollarında yaygınlaşmış ve değişik üslupların gelişmesini sağlamıştır .
8
Bu çağda 3 tip kilise vardır:
Piskoposluk Kiliseleri Manastır kiliseleri: Hac yollarında yaygınlaşmış ve değişik üslupların gelişmesini sağlamıştır . Bazilikalar: Bir azizin mezarı üzerine yapılan hac kilisesi.
9
HİLDESHEİM KATEDRALİ, St. MİCHAEL
Bu katedral romanesk çağına örnek bir katedraldir.
10
HİLDESHEİM KATEDRALİ, St. MİCHAEL
Bu katedral romanesk çağına örnek bir katedraldir. Orta Avrupa’da uygulanacak plan tipi burada geliştirilmiştir.
11
Hildesheim Katedrali,St.Michael:
Bu katedral ilk romanesk çağına bir örnek olup gelecek 2 yüzyıl süresince Orta Avrupa’da izlenecek plan tipi burada geliştirildi.
12
Hildesheim Katedrali,St.Michael:
Bu katedral ilk romanesk çağına bir örnek olup gelecek 2 yüzyıl süresince Orta Avrupa’da izlenecek plan tipi burada geliştirildi. İki transpet,iki apsid ve iki koro yapılmıştır.İç mekan 3 kareye ayrılmıştır.Daha geç yapılarda her transpet kare olacaktır ve yan nefler de karelerden meydana gelecektir.St.Michael’deki transpetlerde merkezi eksene paralel apsidler yapıldı.
13
TRANSPET Bazilikalarda ve kiliselerde orta nefin bemaya yakın bölümünde, orta nefle kuzey-güney doğrultusunda dik açı yaparak birleşen ve haç şekli oluşturan mekan.
14
TRANSPET Bazilikalarda ve kiliselerde orta nefin bemaya yakın bölümünde, orta nefle kuzey-güney doğrultusunda dik açı yaparak birleşen ve haç şekli oluşturan mekan. APSİD Bazilika ve kiliselerde ana eksenin ucunda yer alan ve papazın ayin yapmak için kullandığı, üstü yarım kubbe ile ortülü olan, yarım daire biçimindeki niş.
15
NEF Bazilikalarda ve kiliselerde apsise dik doğrultuda yani doğu batı doğrultusunda yer alan, birbirlerinden sütun veya ayak dizileriyle ayrılmış uzunlamasına yöneliş gösteren mekanların her biri.
16
NEF Bazilikalarda ve kiliselerde apsise dik doğrultuda yani doğu batı doğrultusunda yer alan, birbirlerinden sütun veya ayak dizileriyle ayrılmış uzunlamasına yöneliş gösteren mekanların her biri. PAYE Yapıda duvar örme yöntemleriyle yapılmış düşey taşıyıcılara verilen ad. Bunlar, kare, dikdörtgen daire ya da çokgen plânlı olabilir.
17
Bu karmaşık fakat mantıki sistemi kimin geliştirdiği bilinmiyor
Bu karmaşık fakat mantıki sistemi kimin geliştirdiği bilinmiyor.Fakat katedrali inşa ettiren piskopos Bernard’ın mimarlık dahil bütün bilimlerde usta olduğu kayıtlara geçmiştir.Planın hassasiyeti kesitte görülür ’’a b b a b b a’’ yani ‘a’ paye, ‘b’ sütun ritmi kullanılmıştır.
18
Bu karmaşık fakat mantıki sistemi kimin geliştirdiği bilinmiyor
Bu karmaşık fakat mantıki sistemi kimin geliştirdiği bilinmiyor.Fakat katedrali inşa ettiren piskopos Bernard’ın mimarlık dahil bütün bilimlerde usta olduğu kayıtlara geçmiştir.Planın hassasiyeti kesitte görülür ’’a b b a b b a’’ yani ‘a’ paye, ‘b’ sütun ritmi kullanılmıştır. Daha evvelki çağda binanın cephesi önemli değildi ve çan kulesi ayrıydı.Fakat Romanesk çağda kilise cephelerinin de içerisi kadar muhteşem olması istendi.Heildesheim Katedrali iki korosu,iki kesişme yerindeki kuleleri ve transpetlerin ucundaki merdiven kuleleriyle ilk gerçek Romanesk kilise cephesi örneğini oluşturdu.
19
Hildesheim katedrali,Speier,Mainz,Worm ve Leach katedrallerine örnek olmuştur.
Speier,Worm katedralleri.
20
Maria Leach Kilisesi
21
ROMANESK ÇAĞ MİMARLIĞI 12. YÜZYIL
yüzyıllarda haçlı seferleri başladı.Askeri mimarlar Haçlı Seferleri sayesinde Suriyedeki araplardan ve bizanslılardan,taş kuleler,savunma kalelerini,yani taş şato yapmasını öğrendiler.
22
ROMANESK ÇAĞ MİMARLIĞI 12. YÜZYIL
yüzyıllarda haçlı seferleri başladı.Askeri mimarlar Haçlı Seferleri sayesinde Suriyedeki araplardan ve bizanslılardan,taş kuleler,savunma kalelerini,yani taş şato yapmasını öğrendiler. Almanyada bu çağda tonoz inşaatı için çeşitli denemeler yapılmaya başlandı klasik romanesk üslubu gelişti.
23
Tonoz ilk defa romanesk çağında uzun nefi örttü ve tonoz bütün nefi kapladığından kilisenin strüktürünü değiştirmek gerekti.Örtülmesi istenen alan genişledikçe duvarlara binen basınç arttı ve bu sivri kubbe kullanımını beraberinde getirdi.Bütün ikinci romanesk çağ mimarisi kemer ve tonozların yan basıncına karşı yapılan bu mücadelenin tarihidir.
24
Bu dönemde Kilisenin iç düzeni ,törenlerin cemaat tarafından rahatça izlenebilmesi için düzenlenmişti.Uzun bir orta nef,bunun iki yanında bir yada iki yan nef,belirli ve geniş bir transpet,derin bir koronun çevresinde bir koridor ve oraya açılan şapeller vardır.Romanesk çağ binalarının cephelerinde ise;simetrik geometrik hacimler,düz çizgiler ve belirgin oranlar kullanılmıştır.
29
MURAT ŞAHİN
30
MURAT ŞAHİN
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.