Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Emeklilik hizmetleri GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Emeklilik hizmetleri GENEL MÜDÜRLÜĞÜ"— Sunum transkripti:

1 Emeklilik hizmetleri GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Karşılama sayfasında animasyonlu bir giriş olacak. Animasyonda daire başkanlığının ismi ve modülün ismi yer alacak. Mesela Sigortalı Emeklilik Dairesi Başkanlığı, Ortak Hükümler gibi Ve son olarak sağ alt köşede “Devam Etmek İçin Tıklayınız” yazısı gelecek ve bekleyecek. Bu yazıya tıklanınca sonraki ekran gelecek. Ortak hükümler Devam Etmek İçin Tıklayınız

2 Dersin Hedefleri Nelerdir?
Bu dersin sonunda sizler • 2000 öncesinde malullük, yaşlılık ve ölüm aylığı bağlanan 4-(a) emeklileri ile 1/04/2002 ile 30/6/2002 süresinde aylık bağlanan 4-(b) emeklilerinin aylıklarına intibak işlemini uygulayarak bu aylıkları yeniden hesaplayabileceksiniz. • Birden Fazla Dosyadan Gelir ve Aylığa Hak Kazananlara Hangi Dosyadan Gelir ve Aylık Ödeyeceğinizi Öğreneceksiniz. • Bağladığınız Gelir veya Aylıkların Rücu Davaları Söz Konusu Olduğunda Peşin Sermaye Değerlerini Hesaplayabileceksiniz. • Gelir ve Aylıkların Başlangıcında Zaman Aşımı ve Hak Düşürücü Süreleri Doğru Belirleyebileceksiniz. • Belediye Başkanlığı Türüne Göre Tazminatları Belirleyip, Ödeyeceksiniz. • Yersiz Ödenen Gelir ve Aylıkları Tespit Ederek, Tahsili Yöntemleri Öğreneceksiniz.

3 İNTİBAK 2000 öncesi 4-(a) emeklileri ile 1/4/2002 ile 30/6/2002 süresinde aylık bağlanan 4-(b) emeklilerinin aylıklarının yeniden hesaplanması öngörülmüştür. 4-(a) emeklileri için; Son tahsis talep tarihi veya ölüm tarihi 2000 yılı Ocak ayı başından önce olup, gösterge sistemine göre bağlanan malullük, yaşlılık ve ölüm aylıkları ile bu tarihten önce malullük veya yaşlılık aylığı almakta iken bu tarihten sonra ölen sigortalıların ölüm aylıkları ile sınırlandırılmış olup, bu aylıklar maddede öngörüldüğü şekilde yeniden hesaplanmıştır. 4-(b) emeklileri için; 1/4/2002 ile 30/6/2002 tarihleri arasında kullanılmak üzere hazırlanan gelir basamakları esas alınarak yılı Nisan ayı ödeme dönemi itibarıyla hesaplanan aylık tutarları aynı ödeme döneminde % 8,9 oranında artırıldıktan sonra 2002 yılı Mayıs ayı ödeme döneminden başlayarak 2013 yılı Ocak ayı ödeme dönemine kadar, bağlanmış olan aylıklara söz konusu dönemlerde uygulanan artış oranları ile artırılmış ve aylıklar 2013 yılı Ocak ayı ödeme döneminden itibaren yeni belirlenen tutar üzerinden ödenmeye devam edilmiştir. Bu şekilde hesaplanan aylıklar için geriye yönelik herhangi bir ödeme yapılmamıştır. Bilgi(*) İntibak aylıklarının hesaplanmasında sigortalıların 1999/Aralık ayındaki mevcut gösterge rakamı esas alınmış olup, katsayı, 1999/Aralık ayında yürürlükte bulunan memur maaş katsayısı olan 12000’dir. Aylık bağlama oranı, malullük, yaşlılık ve ölüm aylıkları için yine maddede belirtilen hükümler doğrultusunda sigortalıların yaş, gün ve aylığa hak kazandıkları yasa maddeleri dikkate alınarak yeniden hesaplanmıştır. 1999/Aralık ayı itibariyle hesaplanan aylık önce 1999/Aralık ayı TÜFE oranı olan % 5,9 daha sonra ise 2000 ila 2007 (dahil) yıllarına ait TÜFE’nin % 100’ü, GH’nın ise % 75’inin çarpımlarından oluşan (7, ) çarpanı kullanılarak 2008 yılı Ocak ayına, 2008/Ocak ayı ödeme döneminden başlamak üzere 4-(a) emekli aylıklarına uygulanan artış oranları ile 2013/Ocak ödeme dönemine taşınmıştır. Yeniden hesaplanan aylıklar; 2013 yılı Ocak ayı ödeme döneminde sigortalı ve hak sahiplerine ödenmekte olan mevcut aylıklarla kıyaslanmış ve yüksek olan aylıklar ödenmiştir. Ölüm dosyalarında ölen sigortalının hesaplanan intibak aylığı hak sahiplerine (alt sınır aylığı ) uygulanmadan paylaştırılmış ve bu şekilde bulunan aylıklar hak sahiplerinin mevcut kıyaslanarak yüksek olan aylıklar ödenmiştir. Hesaplanan intibak aylıkları için maddenin yürürlük tarihinin 2013 yılı Ocak ayı ödeme dönemi olarak belirlenmesi nedeniyle geriye yönelik herhangi bir ödeme yapılmamıştır.

4 GELİR VE AYLIKLARIN BİRLEŞMESİ
Sigortalı ve hak sahiplerine birden fazla dosyadan gelir, aylık veya gelir ve aylığa hak kazanılması durumunda ,bu gelir ve aylıklardan en fazla ödemeye imkân veren iki dosya üzerinden gelir veya aylık bağlanmasına imkan verilmiş olup, diğer dosya veya dosyalardaki gelir ve aylık hakları durum değişikliği veya diğer bir dosyadan gelir veya aylığa hak kazanıldığı tarihe kadar düşer. 5510 sayılı Kanuna göre birden fazla dosyadan gelir veya aylığa hak kazanan sigortalıların durumları 3 grupta incelenir: Birden Fazla Aylığa Hak Kazanılması Durumu Birden Fazla Gelire Hak Kazanılması Durumu Birden Fazla Aylığa ve Gelire Hak Kazanılması Durumu 1, 2 ve 3 üncü maddelerde belirtilen sıralamaya göre bir kişide ikiden fazla gelir veya aylık birleştiği takdirde, bu gelir ve aylıklardan en fazla ödemeye imkân veren iki dosya üzerinden gelir veya aylık bağlanır, diğer dosya veya dosyalardaki gelir ve aylık hakları durum değişikliği veya diğer bir dosyadan gelir veya aylığa hak kazanıldığı tarihe kadar düşer. Bilgi(*) Hem malullük hem de yaşlılık aylığına hak kazanan sigortalıya, bu aylıklardan yüksek olanı, aylıklar eşitse yalnız yaşlılık aylığı, Malullük, vazife malullüğü veya yaşlılık aylığı ile birlikte, ölen eşinden dolayı da aylığa hak kazanan sigortalıya her iki aylığı, Ana ve babasından ayrı ayrı aylığa hak kazanan çocuklara, yüksek olan aylığın tamamı, az olan aylığın yarısı, Birden fazla çocuğundan aylığa hak kazanan ana ve babaya en fazla ödemeye imkân veren ilk iki dosyadan yüksek olan aylığın tamamı, düşük olan aylığın yarısı Hem eşinden, hem de ana ve/veya babasından ölüm aylığına hak kazananlara, tercihine göre eşinden ya da ana ve/veya babasından bağlanacak aylığı, Bu Kanuna göre vazife malullüğü aylığı almakta iken, tekrar sigortalı olanlardan hem vazife malullüğüne hem de malullük aylığına hak kazananlara bu aylıklardan yüksek olanı, aylıkları eşitse yalnızca vazife malullüğü aylığı, bunlardan hem vazife malullüğü hem de yaşlılık aylığına hak kazananlara, bu aylıkların her ikisi, Evliliğin ölüm nedeniyle sona ermesi durumunda sonraki eşinden de aylığa hak kazananlara tercih ettiği aylığı, Bağlanır. Bilgi(**) Sürekli iş göremezlik geliriyle birlikte ölen eşinden dolayı da gelire hak kazanan eşe her iki geliri, Ana ve babadan ayrı ayrı gelire hak kazananlara, yüksek olan gelirin tamamı, az olanın yarısı, Birden fazla çocuğundan gelire hak kazanan ana ve babaya, en fazla ödemeye imkân veren ilk iki dosyadan yüksek olan gelirin tamamı, düşük olan gelirin yarısı, Hem eşinden, hem de ana ve/veya babasından ölüm gelirine hak kazananlara, tercihine göre eşinden ya da ana ve/veya babasından bağlanacak geliri, Evliliğin ölüm nedeniyle sona ermesi durumunda sonraki eşinden de gelire hak kazananlara tercih ettiği geliri, Bilgi(***) Malullük, yaşlılık, ölüm sigortaları ve vazife malullüğü ile iş kazası ve meslek hastalığı sigortasından hak kazanılan aylık ve gelirler birleşirse, sigortalıya veya hak sahibine bu aylık veya gelirlerden yüksek olanın tamamı, az olanın yarısı, eşitliği halinde ise iş kazası ve meslek hastalığından bağlanan gelirin tümü, malullük, vazife malullüğü veya yaşlılık aylığının yarısı bağlanır.

5 5510 Sayılı Kanunun Yürürlük Tarihinden Önce ve Sonra Birden Fazla Gelir veya Aylığa Hak Kazanılması Durumunda Ödeme Yapılacak Gelir ve Aylıklar Ne Şekilde Belirlenir? Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce birden fazla dosyadan gelir veya aylık alınması durumunda, bu gelir ve aylıklar ödenmeye devam edilir. Sigortalı ve hak sahiplerinin 2008/Ekim ayı başından sonra yeni bir dosyadan gelir ve aylığa hak kazanması durumunda yeni bağlanacak dosyadaki gelir ve aylık miktarı da dahil olmak üzere mukayese yapılarak en düşük miktarlı dosya kapsamdan çıkarılır. Bu kural iştirakçiliği Kanunun yürürlük tarihinden önce başlayan 4 (c) kapsamındaki sigortalılar için uygulanmaz. 5510 sayılı Kanunun yürürlük tarihinden önce bir veya birden fazla dosyadan gelir veya aylık almakta iken 2008/Ekim ayı başından sonra yeni bir dosyadan 5510 sayılı Kanuna göre gelir/aylığa hak kazananlara yeni Kanun hükümlerinin uygulanabilmesi için statülerin (sigortalılık halleri) aynı olması gerekir. 506, 1479, 2925 ve 2926 sayılı kanunlara göre 2008/Ekim ayı başından sonra yeni bir dosyadan gelir ve aylığa hak kazanılması halinde, hangi gelir veya aylığın ödeneceğine karar verilirken hak kazanılan veya ödenen gelir ve aylıkların aynı kanuna göre olması durumunda ilgili kanun hükümlerine göre karşılaştırılır, farklı kanunlar olması durumunda ise karşılaştırma yapılmaz.

6 GELİR / AYLIKLARIN PEŞİN SERMAYE DEĞERLERİ Kurumun Rücu Hakkı Nedir?
Kurumun, malullük ve iş kazası ya da meslek hastalığı sonucu sigortalılara ve bunların ölümleri halinde hak sahiplerine yaptığı her türlü ödemelerle, bağlamış bulunduğu gelir ve aylıkların başladığı tarihteki ilk peşin sermaye değerini, zarara sebep olan işveren ya da üçüncü kişilere ödettirme hakkına rücu hakkı denir. Meslek hastalığı olaylarında, işveren ve üçüncü şahısların sorumluluk halleri aranmaksızın, sigortalılara tahsis edilen gelirlerin ilk peşin sermaye değerleri hesaplanıp, rücuan tazminat davası açılır. Zira, meslek hastalığı işyerinin çalışma koşullarından ileri geldiği için işveren, olaydan doğrudan sorumlu bulunmaktadır. Ancak, ölen sigortalının ölüm nedeninin meslek hastalığına bağlı olması durumunda hak sahiplerine bağlanan ölüm geliri için rücu davası açılır. Dikkat(*) Peşin Sermaye Değeri: Aylık Gelir Tutarı x 12 x peşin sermaye değeri tablosundaki değer / 100 formülüne göre hesaplanır. Tablolar ders içerisinde gösterilecektir. (GEREK YOK)

7 Zaman Aşımı ve Hak Düşürücü Süre Nedir?
Hak düşürücü süre ile zaman aşımı uygulaması, 5510 sayılı Kanunun 97, Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliğinin 118 inci maddesinde düzenlenmiştir. Hak Düşürücü Süre : Yasa ile belirlenen süre içinde kullanılmayan bir hakkın bir daha kullanılmayacak duruma gelmesini ifade eder. Zaman Aşımı : Yasanın belirlediği koşullarda bir sürenin geçmesi ile bir hakkın kazanılmasını ifade eder. Dikkat(*) 5510 sayılı Kanunla hak düşürücü süre ve zaman aşımı uygulamasında mülga kanun uygulamalarına göre değişiklikler yapılmış, bazı hükümler yürürlükten kaldırılmış ve yeni düzenlemeler getirilmiştir. Bilgi(*) 506 sayılı Kanunun mülga 99 ile 1479 sayılı Kanunun 43 ve 78 inci maddelerinde; İş kazalarıyla meslek hastalıkları ve ölüm sigortalarından hak kazanılan gelir ve aylıklar hakkı doğuran olay tarihinden itibaren beş yıl içinde istenilmezse zaman aşımına uğrayacağı ve ilgililerin yazılı istek tarihini takip eden ay başından itibaren ödeneceği, 2) Herhangi bir döneme ilişkin gelir ve aylığını beş yıl içinde almayanların, söz konusu gelir ve aylıklarının ödenmeyeceği, 3)1479 sayılı Kanunda Cenaze yardımı ve ölüm toptan ödeme haklarının, hakkı doğuran olay tarihinden başlanarak 10 yıl içinde, 506 sayılı Kanunda iş kazası ve meslek hastalığı sigortasından sağlanan yardımlardan cenaze ve evlenme yardımının hakkı doğuran olay tarihinden itibaren 5 yıl içinde istenmezse düşeceği, Öngörülmekteydi.

8 5510 Sayılı Kanuna Göre Zaman Aşımı ve Hak Düşürücü Süre Nasıl Uygulanır?
Kanunda aksine hüküm bulunmayan hallerde, iş kazası, meslek hastalığı ve ölüm hallerinde bağlanması gereken gelir ve aylıkların, hakkın kazanıldığı tarihten itibaren beş yıl içinde istenmeyen kısmı zaman aşımına uğrar. Zaman aşımına uğrayan sürenin tespitinde; sigortalı ve hak sahiplerinin talep tarihlerinden geriye doğru gidilerek 5 yıla kadar ki bölümü ödenir, ancak 5 yılı aşan süre zaman aşımına uğradığından ödenmez. Kuruma müracaat etmemenin haklı bir sebebe dayandığını ispat edenler (ağır hastalık hali, kısıtlılık,…..vb) hakkında, yukarıdaki 1 nci madde hükmü uygulanmaz ve hak edilen gelir ve aylıklar ödenir. Kısa vadeli sigorta kollarından ve ölüm sigortasından kazanılan diğer haklar (geçici iş göremezlik ödeneği, evlenme ve cenaze ödenekleri ile ölüm toptan ödemeleri), hakkın doğduğu tarihten itibaren beş yıl içinde istenmezse düşer. Burada hak düşürücü süre işlediğinden, söz konusu haklar beş yıl içinde istenilmezse, bir daha ödenmez. ÖRNEK Ölüm aylığının başlangıç tarihi ölüm tarihini takip eden ay başıdır. 05/05/2010 tarihinde vefat eden sigortalı Ahmet Bey’in hak sahibi kızı Ayşe, 01/06/2010 tarihi itibariyle aylık bağlama hakkı kazanır. Ancak Ayşe 30/09/2016 tarihinde tahsis talebinde bulunmuştur. Bu durumda, 5 yıllık zaman aşımından dolayı; 5 yıl geriye gidilerek 01/10/2011 tarihinden itibaren aylık bağlanır. Ayşe’nin 6 yıl 3 ay 29 gün sonra tahsis talebinde bulunması nedeniyle 1 yıl 3 ay 29 günlük süre için aylık alması söz konusu olamayacaktır.  BİLGİ Gaiplik olayının söz konusu olduğu durumlarda hak sahiplerinin gaiplik kararı alınmadan aylık bağlanması talebinde bulunamayacakları göz önüne alındığında, zaman aşımı süresinin başlangıç tarihinin tespitinde, mahkemece gaipliğine hükmolunan ölüm tarihi yerine, sigortalının yargı kararıyla gaipliğine karar verilmesi halinde hak sahiplerine bağlanacak gelir ve aylıklarla yapılacak toptan ödemeler ve genel sağlık sigortasına ait alacakların zaman aşımı süresi, gaipliğe ilişkin kararın kesinleştiği tarihte başlar. ÖRNEK

9 Gelir/Aylık Başlangıç Tarihinin 2008/Ekimden Önce Olması Durumunda Zaman Aşımı Nasıl Uygulanır?
Kanunun yürürlük tarihinden önce hak kazanılan gelir ve aylıkların durumu öncelikle mülga kanunlara göre değerlendirilir ve beş yıllık sürenin dolup dolmadığına Kanunun yürürlük tarihi olan 2008/Ekim ayıbaşı itibariyle bakılır. 5 yıllık sürenin geçmiş olması durumunda 2008/Ekim öncesi ödenmez. 5 yıllık sürenin geçmemiş olması durumunda bu defa 5510 sayılı Kanun hükümlerine göre talep tarihinden geriye doğru 5 yıllık süre ödenir. Örnek1(*) 05/05/2010 tarihinde vefat eden sigortalı Fatih Bey’in bir de hak sahibi kızı Ayşe’nin tahsis talebi 26/12/2010 tarihidir. Ölüm aylığının başlangıcı ölüm tarihini takip eden ay başı olan 1/12/2001, Kanunun yürürlük tarihinden önceki bir tarih olduğundan, öncelikle sayılı Kanunun yürürlük tarihi olan 1/10/2008 tarihi itibariyle durum değerlendirilir. görüldüğü üzere 5 yıllık zaman aşımı süresi dolduğundan 1/10/2008 tarihine kadar geçen sürelere ilişkin aylıklar ödenmez. 1/10/2008 sonrası aylıklar Ayşe’ye ödenir. Örnek2(*) 16/08/2005 tarihinde vefat eden sigortalı Fırat Bey’in hak sahibi kızı Tülay’ın tahsis talebi 26/12/2008 tarihidir. Ölüm aylığının başlangıcı ölüm tarihini takip eden ay başı olan 1/9/2005, Kanunun yürürlük tarihinden önceki bir tarih olduğundan, öncelikle 5510 sayılı Kanunun yürürlük tarihi olan 1/10/2008 tarihi itibariyle durum değerlendirilir. Görüldüğü üzere, 5510 sayılı Kanunun yürürlük tarihi itibariyle zaman aşımı süresi dolmadığından, hak sahibi Tülay’ın talep tarihine göre 5510 sayılı Kanuna göre durum değerlendirilir ve zaman aşımı süresi uygulanmaz.

10 Gelir/Aylık Başlangıç Tarihinin 2008/Ekimden Önce Olması Durumunda Hak Düşürücü Süre Nasıl Uygulanır? Kısa vadeli sigorta kollarından ve ölüm sigortasından kazanılan diğer haklar (geçici iş göremezlik ödeneği, evlenme ve cenaze ödenekleri ile ölüm toptan ödemeleri), hakkın doğduğu tarihten itibaren beş yıl içinde istenmezse düşmektedir. Burada hak düşürücü süre işlediğinden, söz konusu haklar beş yıl içinde istenilmezse, bir daha ödenmez. 506 sayılı Kanunda sadece iş kazası ve meslek hastalığı sigortasından sağlanan yardımlardan cenaze ve evlenme yardımının hakkı doğuran olay tarihinden başlanarak 5 yıl içinde istenmezse düşeceği öngörülüp, ölüm toptan ödemesinde hak düşürücü süre ile ilgili herhangi bir düzenleme yapılmamıştır sayılı Kanunun mülga 78 nci maddesinde, cenaze yardımı ile ölüm toptan ödemelerinin hakkı doğuran olay tarihinden başlanarak 10 yıl içinde istenmezse düşeceği öngörülmektedir. Not: Hak düşürücü süre 4(a) sigortalıları açısından ve 4(b) sigortalıları açısından ayrı ayrı uygulanır ! Bilgi(*) 4(a) sigortalıları açısından; 506 sayılı Kanunun mülga 99 uncu maddesinde ölüm sigortasından sağlanan diğer haklar olan evlenme ve cenaze ödeneği ile ölüm toptan ödemesi ile ilgili zamanaşımı ve hak düşürücü süre kapsamında herhangi bir hüküm bulunmaması nedeniyle, 2008/Ekim ayından önce ölen sigortalılar için cenaze ödeneği ve ölüm toptan ödeme talepleri ile bu tarihten önce evlenen kız çocuklarına ödenecek evlenme ödeneği talepleri için hak düşürücü süre uygulamasında beş yıllık süre Kanunun yürürlüğe girdiği tarih ile talep tarihi arasında aranır. 2008/Ekim ayı başı sonrası ile talep tarihi arasında 5 yıllık sürenin; - Dolmamış olması halinde hak kazanılan ödeme yapılır. - Dolmuş olması halinde ise, Kanunun 97 nci maddesi gereğince hak düşürücü süre işletilir ve ödeme yapılmaz. Bilgi(**) 1479 sayılı Kanunun mülga 78 nci maddesinde, cenaze yardımı ile ölüm toptan ödemelerinin hakkı doğuran olay tarihinden başlanarak 10 yıl içinde istenmezse düşeceği öngörüldüğünden, 1/10/2008 tarihinden önce ölen sigortalılar için 10 yıllık, bu tarihten sonra ölen sigortalılar için 5 yıllık hak düşürücü süre uygulanır. 4(a) Örnek1(*) Kamu sektöründe çalışırken vefat eden 4(a) sigortalısının kız çocuğunun evlenme tarihi 21/2/2000, evlenme ödeneği talep tarihi 30/3/2010 olduğu varsayıldığında; örnekte 5 yıllık süre dolmadığından kız çocuğuna evlenme ödeneği ödenir. 4(b) Örnek2(*) 4(b) sigortalısı Hamdi Bey 23/8/2002 tarihinde vefat etmiş olup, hak sahipleri 26/10/2010 tarihinde cenaze ödeneği talebinde bulunmuştur. Bu durumda; 10 yıllık hak düşürücü süre geçmediğinden cenaze ödeneği ödenir.

11 Belediye Başkanı Makam ve Görev/Temsil Tazminatı Ödenebilmesi İçin Hangi Şartlar Gerekir?
5510 sayılı Kanunun yürürlük tarihinden önce, seçimler neticesinde belediye başkanı olarak görev yapmış olup, sosyal güvenlik kanunlarına göre emeklilik veya yaşlılık aylığı almakta olanlar ile daha sonra emekli olacaklardan 5434 sayılı Kanunun mülga 39 uncu maddesindeki şartları yerine getirenlere, yine mülga 5434 sayılı Kanunda belirtilen şartlar da dikkate alınarak, emsali belediye başkanının almakta olduğu makam tazminatı ve buna bağlı olarak temsil veya görev tazminatı tutarının almakta oldukları emeklilik veya yaşlılık aylıklarına ilâve edilmek suretiyle ödeneceği öngörülmüştür. Söz konusu tazminatların ödenmesi için sigortalıların mutlaka Kanunun yürürlük tarihi olan 2008/Ekim ayından önce belediye başkanlığı yapmış olmaları gerekmekte olup, Kanunun yürürlük tarihinden sonra ilk defa belediye başkanlığına seçilenler için söz konusu tazminatların ödenmesine imkan bulunmamaktadır. ŞARTLAR  Dikkat(*) Bilgi(*) YAŞLILIK AYLIĞI BAĞLANAN VE BAĞLANACAK OLANLAR 2008/Ekim tarihinden önce belediye başkanı olarak görev yapmış olmaları veya halen bu görevi yapıyor olmaları, bu görevlerine seçimle gelmeleri ve bu görevlerini en az iki yıl sürdürmeleri, Kadın ise 58, Erkek ise 60 yaş ve 9000 gün veya kadın ve erkek için 61 yaş ve 5400 gün şartlarını yerine getirmeleri, ŞARTLARI ARANIR. MALULLÜK AYLIĞI BAĞLANAN VEYA BAĞLANACAK OLANLAR 2008/Ekim tarihinden önce belediye başkanı olarak görev yapmış olmaları veya halen bu görevi yapıyor olmaları, bu görevlerine seçimle gelmeleri ve bu görevlerini en az iki yıl sürdürmeleri şarttır. Kadın ise 58, erkek ise 60 yaş ve 9000 gün veya kadın ve erkek için 61 yaş 5400 gün şartları aranmaz. ÖLÜM AYLIĞI BAĞLANAN VEYA BAĞLANACAK OLANLAR Kanunun yürürlük tarihinden önce vefat edenler için, iki yıl belediye başkanlığı görevinde bulunmaları, Belediye başkanı iken vefat edenler için, makam tazminatı veya yüksek hakimlik tazminatına müstahak görevlerde iki yıl bulunma şartı aranmaksızın ölüm halinin makam tazminatına müstahak bir görevi sürdürmekte iken gerçekleşmiş olması, şartları aranır.

12 TAZMİNATLARA HAK KAZANMA TARİHİ
Sigortalı veya hak sahiplerinden, 5510 sayılı Kanunun geçici 4 üncü maddesinde aranan şartları; 2008/Ekim ayı başı itibariyle (özel sektörden emekli olanlar için 01/10/2008, kamu sektöründen emekli olanlar için 15/10/2008 tarihinden itibaren) yerine getirenler, 2008/Ekim ayı başı itibariyle, Aranan koşulları Kanunun yürürlük tarihinden sonra yerine getirenler hak kazandıkları tarih itibariyle, makam tazminatı ve buna bağlı olarak temsil veya görev tazminatı tutarı ödenir.

13 temsil veya görev tazminatlarının ödenmesi gerekir.
Hangi Durumlarda Görev veya Temsil Tazminatı Ödenmez? Sigortalı ve hak sahiplerine, makam tazminatı dışında görev veya temsil tazminatları; yönetim ve denetim kurulu üyelikleri dahil olmak üzere kamu kesiminde her ne suretle olursa olsun aylık veya ücret alıp almadıklarına bakılmaksızın görev almaları ve bu durumları devam ettiği sürece ödenmez. Ancak; Eğitim veya bilimsel araştırma kurum ve birimlerinde emekli aylıkları kesilmeksizin çalıştırılanlar, Her derece ve türdeki eğitim kurumları veya eğitim birimlerinde ders ücreti karşılığında ders görevi verilenler, 5434 sayılı Kanunun ek 11 inci maddesi uyarınca Bakanlar Kurulu Kararıyla emekli aylıkları kesilmeksizin çalıştırılanlar ile Profesör unvanına sahip olanlardan 29/3/1984 tarihli ve 2992 sayılı Kanunun 34 üncü maddesine göre görevlendirilenlere, temsil veya görev tazminatlarının ödenmesi gerekir.

14 Tazminat Tutarlarının Belirlenmesi ve Ödenmesi Hangi Esaslar Dahilinde Yapılır?
Ödenen tazminatlar belediye başkanlığı türüne göre değişir. Belediye başkanlarına ödenecek tazminat tutarlarının belirlenmesinde, belediye başkanlığı yaptıkları belediyenin son durumu esas alınır. Örneğin, sigortalı belde belediye başkanlığı yapmış olmasına rağmen, belde bugün ilçe olmuşsa, sigortalıya ilçe belediye başkanlarına ödenmesi gereken tazminat tutarı ödenir. Ancak, belediye başkanlığı yapılan dönemde belediye iken daha sonra bu kapsamdan çıkan yerler için belediye başkanlığı yapılan dönemdeki durum esas alınır. Tazminatlar; Ek ödeme hesabı, makam ve temsil veya görev tazminatları dahil edilmeden, hesaplanan veya artırılan aylıklar üzerinden yapılır. Tazminatlar ölüm aylıklarında hak sahiplerinin hisseleri oranında belirlenir. Tamamının dağıtılması gerekmez. Evlenme yardımına, makam ve temsil veya görev tazminatları dahil edilmez. Söz konusu tazminatlar aylık artışlarında dikkate alınmaz, tazminatlar katsayı değişikliğine paralel olarak artırılır. Ornek1(*) Kurumdan yaşlılık aylığı alan emekli, 5510 sayılı Kanunun yürürlük tarihinden önce Büyükşehir belediye başkanlığı yapmış olup, tazminat ödenmesi için gerekli şartları 20/1/2011 tarihinde yerine getirmiştir. Emekliye, yaşlılık aylığının yanı sıra makam ve temsil tazminatı ödenecek olup tazminat tutarları; Makam Tazminatı: 7000 x = 433,68 Temsil Tazminatı :17000 x = 1053,22 Ornek2(*) Kurumdan malullük aylığı alan emekli, 5510 sayılı Kanunun yürürlük tarihinden önce ilçe belediye başkanlığı yapmış olup, tazminat ödenmesi için gerekli şartları 20/6/2011 tarihinde yerine getirmiştir. Emekliye, malullük aylığının yanı sıra makam ve görev tazminatı ödenecek olup tazminat tutarları; Makam Tazminatı: 3000 x = 185,86 Görev Tazminatı : 9000 x = 557,59

15 Yersiz Ödemeler Sigortalı ve hak sahiplerine yapılan fazla veya yersiz ödemelerin tespit tarihinin 5510 sayılı Kanunun yürürlük tarihi olan 2008/Ekim döneminden önce olması halinde mülga kanun hükümleri, bu tarihten sonra olması halinde ise 5510 sayılı Kanunun 96 ncı madde hükümleri uygulanır. Uygulamanın usul ve esasları 27/9/2008 tarihli ve sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Fazla veya Yersiz Ödemelerin Tahsiline İlişkin Usul ve Esaslar Hakkındaki Yönetmelik’e göre belirlenmiştir. Yersiz Ödemelerin Kapsamı : Yaşlılık ve Ölüm Toptan Ödemeleri Geçici İş Göremezlik, Emzirme, Evlenme ve Cenaze Ödenekleri Sürekli İş Göremezlik ve Ölüm Gelirleri Uzun Ve Kısa Vadeli Sigorta Kollarından Karşılanan Yol, Gündelik Ve Refakatçi Giderleri Malullük, Yaşlılık ve Ölüm Aylıkları İle Bu Aylıklarla Birlikte Ödenen Ek Ödemeler

16 Yersiz Ödemelerde Süre Tespiti ve Faiz Uygulaması Ne Şekilde Yapılır?
Sigortalı ve hak sahiplerine fazla veya yersiz olarak yapıldığı tespit edilen ödemeler, 1) İlgililerin kasıt ve kusurlu davranışlarından, 2) Kurumun hatalı işlemleri sonucu, ortaya çıkabilmektedir. Bu durum, yersiz ödemeye esas alınacak süre ve faiz uygulamasını etkiler. Yersiz ödemelere ilişkin faiz ve temerrüt faizi uygulamasında, 4/12/1984 tarihli ve 3095 sayılı “Kanuni Faiz ve Temerrüt Faizine İlişkin Kanun” hükümleri uygulanır Hangi Durumlar İlgililerin Kasıt veya Kusurlu Davranışı Olarak Değerlendirilir? (*) Kuruma verilen veya ibraz edilen belgelerle gerçeğe aykırı bildirimde bulunulması, b) Kurumca hazırlanan belgelerle bildirilmesi taahhüt edilen durum değişikliklerinin bir ay içinde Kuruma bildirilmemesi, c) Kanunda öngörülen şartlar yerine gelmediği halde, sahte bilgi ve belgelerle yardımlardan yararlandırılması ile gelir veya aylık bağlatılması, d) Sahte hizmet kazandırılmak suretiyle, yardımlardan yararlandırılması ile gelir veya aylık bağlatılması, e) Boşanma nedeniyle gelir veya aylık bağlandıktan sonra boşandığı eşiyle fiilen birlikte yaşanması, f) Gelir ve aylıklarının kesilmesi gerektiği halde durumun gizlenmesi ve/veya bildirilmemesi, g) Sigortalılar ile gelir veya aylık alanlara yapılan ödemelerden, hak sahipliği sona ermesine rağmen her hangi bir kişi tarafından tahsilat yapılması, sebeplerinden kaynaklanan yersiz ödemeler, ilgililerin kasıt ve kusurlu davranışlarından doğan yersiz ödemeleri oluşturur.

17 Sıra Sizde 5510 sayılı Kanunda zaman aşımı uygulamasıyla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur? a) İş kazası, meslek hastalığı, vazife malullüğü ve ölüm hallerinde bağlanması gereken gelir ve aylıkların, hakkın kazanıldığı tarihten itibaren beş yıl içinde istenmeyen kısmı zamanaşımına uğrar. b) Sadece ölüm sigortasından kazanılan evlenme ve cenaze ödenekleri ile ölüm toptan ödemeleri hakkın doğduğu tarihten itibaren beş yıl içinde istenmezse düşer. c) 5510 sayılı Kanuna göre bağlanan gelir ve aylıklar hak kazanılan tarihten itibaren beş yıl içerisinde istenilmemesi halinde zaman aşımına uğrar. d) 5510 sayılı Kanuna göre bağlanan gelir ve aylıklarını tahakkuk ettirildiği tarihlerden itibaren aralıksız sekiz ay sonuna kadar tahsil etmeyenlerin gelir ve aylıkları, gelir ve aylık bağlanma şartlarının devam edip etmediğinin tespiti amacıyla durdurulur. e) İş kazası, meslek hastalığı, vazife malullüğü ve ölüm hallerinde bağlanması gereken gelir ve aylıkların, hakkın kazanıldığı tarihten itibaren beş yıl içinde istenmemesi halinde gelir ve aylıklar talebi takip eden aybaşından itibaren başlatılır. Belgede 7.soru Doğru Cevap A ZAMANAŞIMI SORUSUNUN YERSİZ ÖDEME KONUSUNUN ORTASINDA OLMASININ SEBEBİNİ ANLAYAMADIK!!! ZAMANAŞIMININ SONUNA KOYULMASI GEREKMEKTEDİR.

18 İlgililerin Kasıt veya Kusurlu Davranışı Sonucu Oluşan Yersiz Ödemeler
Fazla veya yersiz olarak yapıldığı tespit edilen ödemeler, ilgililerin kasıt veya kusurlu davranışlarından doğmuşsa, hatalı işlemin tespit tarihinden geriye doğru on yıllık sürede yapılan ödemeler tutarı, bu ödemelerin yapıldığı tarihlerden itibaren hesaplanacak kanuni faizi ile birlikte tahsil edilir. Bu nedenle süre belirlenirken, fazla veya yersiz ödemenin tespit tarihinden geriye doğru on yıllık süreye ilişkin yapılan ödemeler değil, on yıllık sürede yapılan ödemeler dikkate alınır. Yersiz ödemenin tespit tarihinden sonra yapılan fazla ödemeler de borca dahil edilir. Kurumun Hatalı İşlemlerinden Doğan Yersiz Ödemeler Fazla veya yersiz olarak yapıldığı tespit edilen ödemeler, Kurumun hatalı işlemlerinden kaynaklanmışsa, hatalı işlemin tespit tarihinden geriye doğru en fazla beş yıllık sürede yapılan ödemeler toplamı, ilgiliye tebliğ edildiği tarihten itibaren yirmi dört ay içinde yapılacak ödemelerde faizsiz, yirmi dört aylık sürenin dolduğu tarihten sonra yapılacak ödemelerde ise bu süre sonundan, itibaren hesaplanacak olan kanuni faizi ile birlikte tahsil edilir. Ornek1(*) Sigortalıya aylık bağlama işlemi yapılırken Kurum tarafından başka sigortalının hizmetlerinin sehven dikkate alındığı 30/3/2011 tarihinde tespit edilmiş ve sigortalının aylığı kesilmiştir. Bu durumda sigortalıya tespit tarihinden geriye doğru beş yıllık sürede ödenen aylıklar borç çıkarılır. 5 _____________ sigortalıya bu tarihten sonra ödenen süreler için borç kaydı yapılır ve sigortalıya borcu tebliğ edilir. Sigortalının borcunu tebliğ tarihinden itibaren yirmi dört ay içerisinde ödemesi durumunda borçlar faiz uygulanmadan tahsil edilir. Yirmi dört ay içerisinde ödeme yapılmaması halinde, bu sürenin sonundan tahsilat tarihine kadar yasal faiz uygulaması yapılır.

19 Yersiz Ödemelere İlişkin Düzenlenecek Belgeler ve Tahsil Yöntemleri Nelerdir?
Sigortalı ve hak sahiplerine fazla veya yersiz yapılan ödemeler tespit edilirken aşağıda belirtilen belgeler düzenlenir ve aşağıdaki yöntemler takip edilir. Değerlendirme Onayı Borç Tablosu Alacak Takip Tablosu Borçlular Tablosu Borcun Tebliği Yöntemler Bilgi(*) Fazla veya yersiz ödeme tespit edildikten sonra, yersiz ödemenin ilgililerin kasıtlı veya kusurlu davranışları veya Kurumun hatalı işlemlerinden kaynaklandığının  değerlendirmesinin yapıldığı belgeledir. Merkezde daire başkanınca belirlenen şube müdürleri, il müdürlüklerinde ise il müdürünce belirlenecek il müdür yardımcısı, şube müdürü veya merkez müdürü tarafından imzalanır. Bilgi(**) Kurumca fazla veya yersiz ödenen miktarları ödeme tarihleri itibariyle gösterir tablodur. Bilgi(***) Tahakkuk ettirilen fazla veya yersiz ödeme tutarının tahsilatının takip edildiği tablo olup, tahsilat işlemini yapan birimce düzenlenir. Yargı kararları ve Sayıştay ilamlarıyla tespit edilen fazla veya yersiz ödemelerden kaynaklanan Kurum alacakları için merkezde StratejiGeliştirme Başkanlığınca, taşrada ise sosyal güvenlik merkezlerince alacak takip dosyası oluşturulur. Bilgi(****) Değerlendirme sonucu, fazla veya yersiz ödemelerin çok sayıda kişiyi ilgilendirmesi (müteselsilen sorumluluk hali dahil) durumunda düzenlenen tablodur. Bilgi(*****) Bilgi(******) Kurumca sigortalı ve hak sahiplerine fazla veya yersiz olarak yapıldığı tespit edilen ödemeler, ilgililerin Kurumdan alacaklarından mahsup edilmek, gelir ve aylıklarından kesinti yapılmak; Kurumdan herhangi bir alacağının bulunmaması, gelir veya aylık almaması hallerinde ise genel hükümlere göre tahsil edilir.

20 Yersiz Ödemelerin Tahsil Yöntemleri Nelerdir?
a) Alacaklardan Mahsubu b) Gelir ve Aylıklardan Kesilmesi c)Taksitlendirilmesi Bilgi(*) Yersiz olarak yapıldığı tespit edilen ödeme tutarı, sigortalı veya hak sahibinin varsa Kurumdan birikmiş gelir, aylık ve diğer her türlü alacaklarının tamamından mahsup edilir. Bu alacaklardan yapılan yersiz ödemelerin mahsubu, en eski borçtan başlanarak borç aslına yapılır, kalan borç için kanuni faiz hesaplanır. Bu durum, sigortalıya hayatta iken yapılan yersiz ödemelerin hak sahiplerinin alacaklarından mahsubunda ve ilgili hak sahiplerinin muvafakat etmeleri kaydıyla, aynı dosyadan diğer bir hak sahibine yapılan yersiz ödemelerin mahsubunda da uygulanır. Hak sahipleri yapılan kesintilere itiraz etmedikçe muvafakati var kabul edilir. Sonradan veya yeniden gelir veya aylık bağlanmasına hak kazananların birikmiş alacaklarından, ölenler dahil olmak üzere aynı dosyadan aylık veya gelir alan diğer hak sahiplerine Kurumca çıkarılan borç tutarı mahsup edilerek, varsa kalan tutar kendilerine ödenir. Bilgi (**) Fazla veya yersiz ödeme tutarı; ilgilinin Kurumdan tahakkuk etmiş herhangi bir alacağı yoksa veya alacaklarından mahsup edildikten sonra kalan borcu varsa ve Kurumdan gelir ve aylık almaya devam ediyorsa, kesintinin başlayacağı ödeme dönemi başı itibarıyla kanuni faizi ile birlikte hesaplanan borç, gelir ve aylıklardan % 25 oranında kesilmek suretiyle tahsil edilir. Gelir ve aylık almakta iken ölen sigortalıya yapılan yersiz ödemelerin, hak sahiplerine bağlanacak gelir ve aylıklardan mahsubu veya kesilmesi işlemleri de aynı şekilde yürütülür. Gelir ve aylıklardan yapılacak kesintilerde, kesinti yapmak suretiyle geri alma süresinin beş yılı aşacağının anlaşılması durumunda, Kurumun hatalı işlemlerinden doğan fazla veya yersiz ödemeler hariç olmak üzere, ayrıca icrai takibata da geçilir. Bilgi(***) Kurumdan alacağı bulunmayan borçlu ve borçlunun kanuni varisleri ile borcu kabul eden şahıslar, borç miktarını def’aten ödeyebilecekleri gibi taksitlendirme talebinde de bulunabilirler. Taksitlendirme talepleri borcu tebliğ eden ilgili sosyal güvenlik merkezlerine yapılır. Taksitlendirme işlemleri 27/9/2006 tarihli ve 2006/11058 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Kamu Zararlarının Tahsiline İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre yapılır. Alacakların, borcun miktarı ve borçlunun ödeme gücü gibi hususlar göz önünde bulundurularak, taksitlendirmeye yetkili birimce uygun görülmesi halinde ve 5 yılı (60 ayı) geçmeyecek şekilde taksitle ödenmesi kabul edilir. Kanuni faiz, fazla veya yersiz olarak yapıldığı tespit edilen ödemelerin yapıldığı tarihlerden itibaren ilgililer tarafından ödendiği tarihe kadar taksitlendirme süresince hesaplanır. Gelir ve aylıklardan yapılan kesintilerde olduğu gibi genel hükümlere göre yapılacak tahsilatlarda da kesinti yapmak suretiyle geri alma süresinin beş yılı aşacağının anlaşılması durumunda, Kurumun hatalı işlemlerinden doğan fazla veya yersiz ödemeler hariç olmak üzere, ayrıca icrai takibata da geçilir. Kurum alacağını karşılayacak teminatlar arasında Devlet Tahvilleri ve Hazine Kefaletine Haiz Tahvil ile Gelir Ortaklığı Senetleri de gösterilebilir.

21 MÜLGA KANUNLARA GÖRE BAĞLANAN GELİR/AYLIKLARIN ARTTIRILMASI,ÖDENMESİ,DÜZELTİLMESİ
5510 sayılı Kanunun geçici 1 inci maddesinin üçüncü fıkrasında, Kanunun yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla 506 ve 1479 sayılı kanunlara göre ödenmekte olan sosyal yardım zammı ile telafi edici ödeme tutarlarının, 5510 sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte ödenen tutarlar esas alınarak, ilgililerin gelir ve aylıklarına ilâve edilerek ödeneceği, sosyal yardım zammının ilavesinde tamamı dağıtılacak şekilde, hak sahiplerinin gelir ve aylıklardaki hisselerinin esas alınacağı öngörülmüş ve sosyal yardım zamları Kanunun yürürlük tarihi itibariyle gelir ve aylıklara ilave edilmiştir. Yine, 3395 sayılı Kanuna gereği sigortalı ve hak sahiplerine ödenen telafi edici ödemeler 2008/Ekim ödeme döneminde aylıklara ilave edilmiştir. Telafi edici ödemeler ölüm dosyalarında hak sahiplerinin hisseleri oranında aylıklara eklenmiş olup, sosyal yardım zammından farklı olarak tamamının dağıtılması söz konusu değildir.

22 sosyal yardım zammı ödemesi yapılmamıştır.
5510 SAYILI KANUNUN YÜRÜRLÜK TARİHİNDEN SONRA BAĞLANAN GELİR/AYLIKLARIN ARTTIRILMASI,ÖDENMESİ,DÜZELTİLMESİ Yaşlılık ve malullük aylığında tahsis talep tarihi; Ölüm aylığında ölüm tarihi; Özel sektör için 1/10/2008, Özel sektör için 1/10/2008, Kamu sektörü için 15/10/2008, Kamu sektörü için 15/10/2008 tarihinden sonra olanlar, İş kazası ve meslek hastalığı sigortasından bağlanan sürekli iş göremezlik geliri ve ölüm gelirleri için son takvim ayı 2008/Ekim ve sonrası olanlar için, sosyal yardım zammı ödemesi yapılmamıştır. 2008/Ekim ayından sonra ödenen aylıklar için ek ödeme tutarları 8/2/2006 tarihli ve 5454 sayılı Kanunun 1 inci maddesine göre ödenmektedir. BAŞLIKLARDA EĞİTİM NOTUNDAKİ İFADELERE UYULMAMIŞ. BU ŞEKİLDE BAŞLIK OLMASI KAVRAM KARGAŞASINA YOL AŞAR VE ANLAMSIZ OLUR.

23 2008/EKİM SONRASI GELİR VE AYLIK ARTIŞLARI(*)
Gelir ve Aylıklar Nasıl Artırılır? Gerek 5510 sayılı Kanunun yürürlük tarihinden önce 506, 1479, 2925 ve 2926 sayılı kanunlara, gerekse 5510 sayılı Kanuna göre bağlanan gelir ve aylıklar, Kanunun yürürlük tarihinden sonra Kanunun 55 inci maddesi gereğince her yılın Ocak ve Temmuz ödeme tarihlerinden geçerli olmak üzere, bir önceki altı aylık döneme göre Türkiye İstatistik Kurumu tarafından açıklanan en son temel yıllı tüketici fiyatları genel indeksindeki değişim oranı kadar artırılarak belirlenir. 5510 sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği 2008/Ekim ayıbaşından itibaren gelir ve aylıklara yapılan artışlar aşağıda gösterilmiştir. (*) Linke tıklandığı soldaki tablo açılacak. 2008/EKİM SONRASI GELİR VE AYLIK ARTIŞLARI(*)

24 Gelir ve Aylıkların Ödenmesi
Sigortalıya ve hak sahiplerine bağlanan gelir ve aylıklar, Kurumca belirlenen dönem ve tarihlerde her ay peşin olarak ödenir. Ödeme günü cumartesi gününe rastlayan grubun ödemesi cuma, pazar gününe rastlayan grubun ödemesi pazartesi günkü grup ile birleştirilerek yapılır. Ödeme günlerinden herhangi birinin cumartesi veya pazar günü dışında resmi tatil gününe rastlaması halinde, ödemelerin hangi tarihlerde yapılacağı, Kurumca belirlenerek ilan edilir. Daha önce belirlenen ödeme dönem ve tarihlerinin Kurumca yeniden düzenlenmesi halinde, ödeme tarihleri öne alınanların gelir ve aylıklarından bir kesinti yapılmaz. Ödeme günlerinden herhangi birinin cumartesi veya pazar günü dışında resmi tatil gününe rastlaması halinde, ödemelerin hangi tarihlerde yapılacağı, Kurumca belirlenerek ilan edilir.Ödeme tarihleri ileri alınanlara bir ayı aşan gün karşılığı kadar fark ödenir. Ödeme günlerinin hafta sonu veya resmi tatil günlerine gelmesi nedeniyle ödeme günü öne alınanlar ile durum değişikliği veya ölüm halinde sigortalı ve hak sahiplerine durum değişikliği veya ölüm tarihine ait Kanunda belirtilen ödeme döneminde peşin ödenen gelir ve aylıklar geri alınmaz .

25 4 (a) ve 4(b) Emeklilerinin Gelir ve Aylıkları Ayın Hangi Günlerinde Ödenir?
4 (a) Sigortalıları İçin Gelir ve Aylıkların (b) Sigortalıları İçin Gelir ve Aylıkların Ödeme Günleri (*) Gelir ve Aylıkları Ödeme Günleri(**) PTT ile yapılan protokol gereği 4(a) sigortalılarının ilk gelir ve aylıkları PTT işyerlerinden ödenmektedir. Türkiye Halk Bankası A.Ş. Genel Müdürlüğü ile yapılan protokol gereği de 4(b) sigortalılarının ilk gelir ve aylıkları Halk Bankası şubelerince ödenmektedir. Sigortalılar ilk aylıkların gönderilmesini müteakip talepleri halinde banka şubeleri değiştirilir. Bankalar/PTT, gelir/aylık ödemelerini Kurumca gönderilen gelir/aylık ödemelerine ilişkin bilgilere istinaden, gelir/aylık alanlar ve hak sahiplerinin T.C. Kimlik Numarasını (Sosyal Güvenlik Numarasını) sorgulayarak gerçekleştirir. (*) Soldaki Tablo (** ) Sağdaki Tablo

26 Emeklilerce Banka/PTT den 12 Ay Süresince Alınmayan Gelir/Aylıklar İçin Hangi İşlemler Yapılır?
Kurum tarafından gelir/aylık alan sigortalı veya hak sahipleri adına gönderilen gelir/aylık ödemelerinin 12 (on iki) ay süre ile hareket görmemiş olması halinde, her ay sonu Bankalar/PTT tarafından şahıs bazında geriye yönelik kontrol edilerek gelir/aylık ödemesi yapılan kişiler adına Kurumun gönderdiği tüm tutarlar, Kurumun “Gelir/Aylık Ödemeleri ve İadeleri Hesabı”na 12 nci (oniki) ayı takip eden 12 nci (on iki) iş günü içinde defaten aktarılır. Söz konusu gelir/aylıklar Kurum tarafından geçici olarak durdurulur ve şahısların Kuruma müracaatları halinde ödenir.

27 Hangi Durumlarda Gelir ve Aylıklar Kanuni Temsilcilere Ödenir?
Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliğinin “Kanuni temsilcilere ödeme yapılması” başlıklı 72 nci maddesi uyarınca, on sekiz yaşını doldurmamış veya ergin olmayan çocuklara, kısıtlılara veya kendisine kayyum tayin edilen kimselere ait gelir ve aylıklar, bunların veli, vasi veya kayyumlarına ödenmekte, vekaletname ile vekillere yapılacak ödemelerde, sigortalı veya hak sahibine ait gelir ve aylığı alma yetkisi bulunduğunu açıkça belirten ve noterlikçe onaylanmış vekaletnamenin ödeme merkezlerinin ilgili personeline ibraz edilmesi şartı bulunmaktadır. Bankalar/PTT tarafından gelir/aylık alanlar ile hak sahiplerinin veli, vasi, kayyum veya vekiline ödeme yapılması halinde, Bu belgeyi ibraz etmeyenlere ödeme yapılmaz. Vasilik, kayyumlık veya vekillik yetkilerini tevsik eden resmi belge Banka/PTT tarafından ilgililerden istenir

28 Sigortalılara Hangi Durumlarda ve Ne Kadar Avans Ödemesi Yapılır?
Kuruma tahsis talebinde bulunan ve gelir/aylığa hak kazandığı anlaşılan sigortalı ve hak sahiplerine 90 gün içinde gelir ve aylık bağlanamaması durumunda, yazılı talepte bulunmaları halinde, ilerideki alacaklarından mahsup edilmek üzere avans ödenebilir. Avans miktarı her üç ay için, bağlanacak aylıklarda net asgari ücretin üç katını, gelirlerde ise net asgari ücretin iki katını geçmemek üzere Kurumca belirlenir. Avansın bağlanacak gelir ve aylık birikmiş tutarından fazla olan bölümü, müteakip gelir ve aylıklarından 1/4 oranında kesilerek mahsup edilir.

29 Emeklilerin Gelir/ Aylıklarından Hangi Kesintiler Yapılır?
5510 sayılı kanunun 93 üncü maddesi, “sigortalılar ve hak sahiplerinin gelir, aylık ve ödenekleri, sağlık hizmeti sunucularının genel sağlık sigortası hükümlerinin uygulanması sonucu Kurum nezdinde doğan alacakları, devir ve temlik edilemez. Gelir, aylık ve ödenekler, 88 inci maddeye göre takip ve tahsili gereken alacaklar ile nafaka borçları dışında haczedilemez. Bu fıkraya göre haczi yasaklanan gelir, aylık ve ödeneklerin haczedilmesine ilişkin talepler borçlunun muvafakati bulunmaması halinde, icra müdürü tarafından reddedilir….”hükmüne amirdir. Buna göre sigortalı ve hak sahiplerinin aylıklarından; Yersiz ödenen aylıklar kesilmektedir. Muhasebe Daire Başkanlığı tarafından sigortalı ve hak sahiplerinin aylıklarından aşağıda belirtilen kesintiler de yapılmaktadır. -Sosyal Güvenlik Destek Primi Kesintileri -Nafaka Borçları -4 (b) Sigortalılarından Yapılan Sağlık Sigortası Primi Kesintisi -İlaç, Muayene Ücreti, Ortez, Protez Ve İyileştirme Araç Ve Gereçleri Kesintisi BİLGİ

30 506 Sayılı Kanunun Geçici 20 nci Maddesine Tabi Sandıklar
506 sayılı Kanunun ek 36 ncı ve geçici 20 nci maddeleri, 5510 sayılı Kanunun geçici 20 nci maddesinde belirtilen devir işlemlerinin tamamlanmasından sonra yürürlükten kaldırılacaktır. 506 sayılı Kanunun geçici 20 nci maddesi kapsamındaki bankalar, sigorta ve reasürans şirketleri, ticaret odaları, sanayi odaları, borsalar veya bunların teşkil ettikleri birlikler personeli için kurulmuş bulunan sandıkların iştirakçileri ile aylık veya gelir bağlanmış olanlar ile bunların hak sahipleri herhangi bir işleme gerek kalmaksızın 5510 sayılı Kanunun geçici 20 nci maddesinin yayımı tarihi olan 8/5/2008’den itibaren üç yıl içinde Sosyal Güvenlik Kurumuna devredilerek Kanun kapsamına alınır. Üç yıllık süre Bakanlar Kurulu kararı ile en fazla iki yıl daha uzatılabilir. Devir tarihi itibarıyla sandık iştirakçileri 5510’a 4(a)lı sayılır. Dikkat(*) Devir işlemi tamamlanıncaya kadar, sandık iştirakçileri, sandıktan aylık ve gelir alanlar ile bunların hak sahiplerinin sağlık ve sosyal sigorta yardımlarının sağlanması ile primlerinin tahsil edilmesine, ilgili sandık mevzuat hükümlerine göre sandıklarca ve sandık iştirakçilerini istihdam eden kuruluşlarca devam edileceği, 5510 sayılı Kanunun kısa vadeli sigorta kolları ve genel sağlık sigortası hariç diğer hükümleri bakımından; vakıf senetlerinde 5510 sayılı Kanuna aykırı hükümler bulunması halinde, Kanunun yürürlük tarihi itibariyle Kanun hükümlerinin uygulanacağı öngörülmüştür. Buna göre, devir alınacakları tarihe kadar uzun vade sigorta kolları olan malullük, yaşlılık ve ölüm sigortaları yönünden 5510 sayılı Kanun hükümlerini esas alacaklar ve vakıf senetlerinde bu Kanuna aykırı bulunan hükümleri uygulamayacaklardır.

31 Sıra Sizde… Doğru Cevap C
Peşin sermaye değerlerinin hesaplanmasında kullanılan formül hangi seçenekte doğru olarak verilmiştir? (K) a) Aylık Gelir Tutarı x peşin sermaye değeri tablosundaki değer / 100 b) Aylık Gelir Tutarı x 12 x peşin sermaye değeri tablosundaki değer c) Aylık Gelir Tutarı x 12 x peşin sermaye değeri tablosundaki değer / 100 d) Günlük Gelir Tutarı x 12 x peşin sermaye değeri tablosundaki değer / 100 e) Aylık Gelir Tutarı x peşin sermaye değeri tablosundaki değer Doğru Cevap C BİZCE GEREK YOK.


"Emeklilik hizmetleri GENEL MÜDÜRLÜĞÜ" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları