Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ULAŞTIRMA VE LOJİSTİK MESLEKİ EĞİTİM TAŞIMA MODELLERİ

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ULAŞTIRMA VE LOJİSTİK MESLEKİ EĞİTİM TAŞIMA MODELLERİ"— Sunum transkripti:

1 ULAŞTIRMA VE LOJİSTİK MESLEKİ EĞİTİM TAŞIMA MODELLERİ
Bu proje Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti tarafından finanse edilmektedir. ULAŞTIRMA VE LOJİSTİK MESLEKİ EĞİTİM TAŞIMA MODELLERİ (TEHLİKELİ MADDE TAŞIMACILIĞI) Öğr.Gör.Hakan GÜNGÖRMEZ Bu yayın Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti’nin mali katkılarıyla hazırlanmıştır. Bu yayının içeriğinden yalnızca Iğdır Üniversitesi sorumludur ve bu içerik hiçbir şekilde Avrupa Birliği veya Türkiye Cumhuriyeti’nin görüş ve tutumunu yansıtmamaktadır.

2 TEHLİKELİ MADDE TAŞIMACILIĞI

3 TEHLİKELİ MADDE TAŞIMACILIĞI
Tehlikeli yüklerin karayolu, denizyolu, demiryolu, havayolu ve içsuyoluyla uluslararası taşınması beş farklı uluslararası sözleşme ile düzenlenmiştir. Ülkemiz bunlardan 4 tanesine taraftır.

4 ULUSLARARASI TEHLİKELİ MADDE TAŞIMACILIĞI MEVZUATI
Yasal Düzenleme Denizyolu Demiryolu Havayolu Karayolu Taşıma Türü BM/AEK IMO OTIF IATA/ICAO Düzenleyici Kuruluş Uluslararası sözleşmelere taraf olma süreçlerimiz tamamlanmıştır.

5 Tehlikeli Maddelerin Karayoluyla Taşınması Hakkında Yönetmeliğin
Getirdikleri Tehlikeli maddelerin karayolu ile taşınmasında; ADR Bölüm 6’da tarif edildiği şekilde yetkilendirilmiş kuruluş tarafından test edilip UN Numarası verilerek sertifikalandırılmış olan ambalajların kullanılması zorunludur. İlgili taraflar 1 Eylül tarihinden itibaren Tehlikeli Madde Güvenlik Danışmanı istihdam edecekler veya danışmanlık hizmeti alacaklar. Taşıtlar, kendileri için belirlenmiş yol güzergâhı, tüneller, park yerleri ve depoları kullanacaktır. Tehlikeli Madde Taşımacılık Zincirinde rol alan kişiler eğitim alacaklardır. Karayoluyla Tehlikeli madde taşımacılığında ADR’de tanımlanan etiket, işaret ve turuncu plakaların kullanılması zorunludur.

6 Tehlikeli Maddelerin Karayoluyla Taşınması Hakkında Yönetmeliğin
Getirdikleri Bu Yönetmelik ve ADR hükümlerine uygun olarak ulusal ve uluslararası karayollarında tehlikeli yük taşımacılığı yapacak şoförlerin, Tehlikeli Mal Taşımacılığı Sürücü Eğitim Sertifikası (SRC5)/ADR Şoför Eğitim Sertifikasına sahip olmaları zorunludur.    

7 Tehlikeli Madde Taşıyan Araçlarda Bulunması Gerekli Belgeler
Yol Kenarı Yol Kenarı Denetimlerinde Bakılan Hususlar  Taşıma evrakı, Tehlikeli Madde Taşımacılığı Sürücü Eğitim Sertifikası (SRC5), Araçta görevli her personel için resimli kimlik belgesi (nüfus cüzdanı, sürücü belgesi veya  pasaport), Taşımacı tarafından sürücüye verilmek üzere hazırlanan yazılı talimat, Birden fazla modla taşınan yükler için “Çok Modlu Tehlikeli Mal Taşıma Formu”, Taşıtlar için geçerli ADR Uygunluk Belgesi / Taşıt Uygunluk Belgesi, ADR’de tanımlanan Sınıf 1, Sınıf 6 ve Sınıf 7 tehlikeli yüklerin taşınmasında, ilgili mercilerden alınmış taşıma izin belgesinin fotokopisi (yıllık izne çevrildi) “Tehlikeli Maddeler ve Tehlikeli Atık Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası” poliçesi.

8 Tehlikeli Madde Faaliyet Belgesi Düzenlenmesine İlişkin Usul
ve Esaslar Hakkında Yönerge Tehlikeli Maddelerin Karayoluyla Taşınması Hakkında Yönetmeliğin 6 ncı maddesinin 3 üncü fıkrasında: Bu Yönetmelik ve ADR’ye göre tehlikeli maddelerin karayoluyla taşımacılığı alanında faaliyet gösteren; dolduran, paketleyen, yükleyen, gönderen, alıcı, boşaltan ve tank-konteyner/taşınabilir tank işletmecileri, bu faaliyet alanlarından biri veya birden fazlası için Bakanlığa başvurarak Tehlikeli Madde Faaliyet Belgesi almaları zorunludur. Faaliyet Belgesinin düzenlenmesine ilişkin hususlar Bakanlıkça belirlenir denilmektedir. Söz konusu işletmeler 1 Eylül 2014 tarihine kadar en yakın Bakanlığımız Bölge Müdürlüğüne başvurarak Tehlikeli Madde Faaliyet Belgelerini almaları gerekmektedir.

9 Tehlikeli Madde Faaliyet Belgesi Düzenlenmesine İlişkin Usul
ve Esaslar Hakkında Yönerge Aynı ticari unvan altında faaliyet gösteren işletmelere ait temsilcilikler, adreslerinin bulunduğu Bölge Müdürlüklerinden her bir temsilcilik için Tehlikeli Madde Faaliyet Belgesi almaları gerekir. Söz konusu belge 5 yıl geçerliliği bulunmakta olup, ücreti 500 TL dir. Başvurular aşağıdaki belgelerle yapılır: Başvuru Dilekçesi, Ticaret Sicil Gazetesi, Ticaret Odası Faaliyet Belgesi, İmza sirküleri, Adli sicil belgesi

10 Araçlar, Ambalaj ve Tanklar (1)
Tehlikeli maddelerin taşınmasında kullanılan Araçlar ile Tank, Ambalaj ve Kapların; test, muayene ve belgelendirme işlemleri 1 Temmuz tarihinden itibaren artık Türkiye’de yapılmaktadır. Bu Kapsamda; Bakanlığımız ile Türk Standartları Enstitüsü (TSE) arasında Yetkilendirme Protokolü imzalanmıştır (Mart 2013). Ayrıca, konteyner ve taşınabilir basınçlı kapların test, muayene ve belgelendirilmesi hususunda Türk Loydu Vakfı İktisadi İşletmesi yetkilendirilmiştir (Aralık 2013). Üretici firmalarımız, test, onay ve sertifikalandırma işlemlerini yaptırmak için yurt dışındaki onay kuruluşlarına yüksek ücret ödemekten kurtulmuşlardır.

11 Araçlar, Ambalaj ve Tanklar (2)
Araçların ADR normlarına uygun olarak üretilmesi ve ADR/Taşıt Uygunluk Belgesine sahip olması gerekir. Bugün, ADR normlarına göre üretilmeyip de piyasada ticari faaliyet gösteren çok sayıda tanker ve araç bulunmaktadır. Bunların ADR’ ye uygunluğunun yeniden değerlendirilmesine ihtiyaç duyulmaktadır. Mevcut araçlarla daha güvenli taşımacılık yapmak için bu araçlardan istenecek asgari kriterler konusunda çalışmalar devam etmektedir.

12 Araçlar, Ambalaj ve Tanklar (3)
Tehlikeli maddelerin yurt içinde taşınmasında kullanılan ve ADR Uygunluk Belgesi olmadan faaliyette bulunan eski taşıtların dört yıllık bir süre içerisinde; model taşıtlar 31/12/2014 tarihine kadar, model ve taşıtlar 31/12/2015 tarihine kadar, model taşıtlar 31/12/2016 tarihine kadar, 1985 model ve öncesi taşıtlar 31/12/2017 tarihine kadar, Bakanlığın belirleyeceği usul ve esaslara göre taşıt uygunluk belgesi almaları sağlanacaktır.

13 Tehlikeli Madde Güvenlik Danışmanlığı Hakkında Tebliğ
Tehlikeli Maddelerin Karayoluyla Taşınması Hakkında Yönetmeliğin 33 üncü maddesi kapsamında tarih ve sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Tebliğ; Tehlikeli madde taşımacılığı sürecinde yer alan ve bir takvim yılı içerisinde elli ton ve üstü miktarlarda işlem yapan; taşıyan, gönderen, paketleyen, yükleyen, dolduran ve boşaltan işletmelerin yaptıkları işlemleri, insan sağlığına, diğer canlı varlıklara ve çevreye zarar vermeden, güvenli bir şekilde taraf olduğumuz uluslararası anlaşmalar ve ilgili mevzuat hükümleri kapsamında yapmaları için işletmelere yardımcı olmak amacıyla istihdam edilecek veya hizmet alınacak Tehlikeli Madde Güvenlik Danışmanlarıyla ilgili hususları ihtiva etmektedir.

14 Tehlikeli Madde Güvenlik Danışmanlığı Hakkında Tebliğ
Tebliğ aşağıda tadat edilen konuları ihtiva etmektedir; Tehlikeli madde güvenlik danışmanı eğitimi verecek eğitim kuruluşlarının yetkilendirilmesini ve bu eğitim kuruluşlarının sorumluklarını, Tehlikeli madde güvenlik danışmanı eğiticisi olmayla ilgili hükümleri, Tehlikeli madde güvenlik danışmanı eğitimlerini, Tehlikeli madde güvenlik danışmanlarının yetkilendirilmeleri ve sorumluluklarını, Tehlikeli madde güvenlik danışmanı istihdam edecek veya danışmanlık hizmeti alan firmaların sorumluluklarını. Geçici Muafiyetler; Perakende satış yapan akaryakıt, LPG, CNG ve LNG istasyon işletmeleri ile LPG, CNG tüp satışı yapan işletmeler Liman tesisleri ile hava yolu kargo terminalleri, Karayolu Taşıma Yönetmeliğine göre K1, K2, C1, C2, L1, L2, R1, R2 Yetki belgesi sahipleri Kamu kurum ve kuruluşları, TMGD istihdam etmek veya TMGD’ den hizmet alma zorunluluğu 1/1/2018 tarihine kadar aranmaz.

15 KARAYOLU TAŞIMA KANUNU
4925 Sayılı KARAYOLU TAŞIMA KANUNU

16 Taşımada düzeni ve güvenliği sağlamak,
MADDE 1. — Bu Kanunun amacı; Karayolu taşımalarını ülke ekonomisinin gerektirdiği şekilde düzenlemek, Taşımada düzeni ve güvenliği sağlamak, Taşımacı, acente ve taşıma işleri komisyoncuları ile nakliyat ambarı ve kargo işletmeciliği ve benzeri hizmetlerin şartlarını belirlemek,

17 Taşıma işlerinde istihdam edilenlerin niteliklerini, haklarını ve sorumluluklarını saptamak,
Karayolu taşımalarının, diğer taşıma sistemleri ile birlikte ve birbirlerini tamamlayıcı olarak hizmet vermesini ve mevcut imkânların daha yararlı bir şekilde kullanılmasını sağlamaktır.

18 MADDE 2. — Bu Kanun kamuya açık karayolunda motorlu taşıtlarla yapılan yolcu ve eşya taşımalarını, taşımacıları, taşıma acentelerini, taşıma işleri komisyoncularını, nakliyat ambarı ve kargo işletmecilerini, taşıma işlerinde çalışanlar ile taşımalarda yararlanılan her türlü taşıt, araç, gereç, yapıları ve benzerlerini kapsar.

19 Ancak, özel otomobillerle ve bunların römorklarıyla yapılan taşımalar, genel ve katma bütçeli dairelerle, il özel idareleri, belediyeler, üniversiteler ve kamu iktisadî teşebbüslerine ait otomobillerle yapılan taşımalar, Türk Silahlı Kuvvetlerine ait motorlu taşıt ve bunların römorkları ile yapılan taşımalar, lastik tekerlekli traktörlerle çekilen römorklarla yapılan taşımalar bu Kanun hükümlerine tâbi değildir.

20 Taşıma : Yolcunun taşıta bindiği veya eşyanın taşımacıya teslim edildiği yerden varış noktasına götürülmesini, Taşımacı : Taşımacı yetki belgesine sahip olan ve kendi nam ve hesabına taşımayı bir ücret karşılığı üstlenen gerçek veya tüzel kişiyi, Eşya (yük) : İnsandan başka taşınabilen canlı veya cansız her türlü nesneyi,

21 Kalkış noktası : Yolcunun taşıta bindiği veya eşyanın taşımacıya teslim edildiği yeri,
Varış noktası : Yolcu bileti veya taşıma senedinde gösterilen, yolcu veya eşyanın götürülmek istendiği yeri, Gönderen : Eşyayı taşımacıya teslim eden, gönderileni belirleyen ve taşıma senedini imzalayan kişiyi,

22 Kargo : Tek parçada en fazla yüz kilogramı geçmeyen genellikle ambalaj ve kap içerisinde olan küçük boyutlu koli, sandık, paket  gibi parça eşyayı,              Yolcu : Taşıtı kullanan sürücü ile hizmetliler dışında taşıtta bulunan kişileri, Tehlikeli yük : Bu Kanuna göre düzenlenecek yönetmelikte tehlikeli olarak kabul edilen yükü,

23 Şehirlerarası taşıma : Herhangi bir ilin herhangi bir noktasından veya yerleşim biriminden başlayıp diğer bir ilin herhangi bir noktasında veya yerleşim biriminde biten taşımaları, Uluslararası taşıma : Türkiye'den veya Türkiye'ye karayoluyla;Türkiye üzerinden karayoluyla transit, Türkiye'ye denizyolu, demiryolu ve havayolu ile gelip karayolundan üçüncü ülkelere yapılan taşımaları ifade eder.

24 YETKİ BELGESİ ALMA ZORUNLULUĞU VE TAŞIMA HİZMETİ

25 MADDE 5. — Taşımacılık, acentelik ve taşıma işleri komisyonculuğu ile nakliyat ambarı ve kargo işletmeciliği yapılabilmesi için Bakanlıktan yetki belgesi alınması zorunludur.

26

27

28

29 Taşımacılık, acentelik ve taşıma işleri komisyonculuğu ile nakliyat ambarı ve kargo işletmeciliği yetki belgesi alınabilmesi için taşıma işleri işletmecilerinin meslekî saygınlık, malî yeterlilik ve meslekî yeterliliğe sahip olması gerekmektedir.

30 TAŞIMACININ SORUMLULUĞU

31 Taşımacı, yolcu ve eşyanın güvenlik içinde taşınmasından sorumludur
Taşımacı, yolcu ve eşyanın güvenlik içinde taşınmasından sorumludur. Yolcu ve gönderenler de taşımacının güvenlik yönünden almış olduğu tedbirlere uymak zorundadırlar. Taşımacı, çevre kirliliğini önleme, çevre ve insan sağlığını koruma amacıyla yürürlüğe konulan mevzuat hükümlerine uymak zorundadır.

32 TAŞIMACININ YÜKÜMLÜLÜĞÜ

33 MADDE 7. — Taşımacı, yolcuların sağlıklı, rahat ve güvenli bir yolculuk yapmasını sağlayacak tedbirleri almak, yolcu ve eşyayı taahhüt ettiği yere kadar götürmekle yükümlüdür.

34 Beklenmeyen sebeplerle ilgili olarak ortaya çıkan ve taşımanın devamına engel olan sebeplerin, belirsiz bir beklemeyi mecburî kılması veya varış noktasına kadar gerekli zamanın bir katından daha fazla beklemeyi gerektirmesi halinde, imkân olduğu takdirde taşımacı bir başka güzergâhı izleyerek taşımayı tamamlamak,

35 aksi halde yolcuyu güzergâh üzerinde yolcunun dilediği bir yere kadar götürmek veya yolcu ve eşyayı hareket noktasına geri getirmekle yükümlüdür.

36 Bu gibi hallerde, yolcunun ve eşya sahibinin bütün hakları saklı olup, taşımacılar herhangi bir ek ödeme veya benzeri talepte bulunamazlar.

37 Taşımacılar altışar aylık süre ile yılda en az iki kez şoförlerinin ceza puanı durumunu Emniyet Genel Müdürlüğünden öğrenmek ve ceza puanı yüksek olan şoförlerle ilgili, eğitim ve iç denetim yönünden gerekli tedbirleri almak zorundadırlar.

38 GÖNDERENİN SORUMLULUĞU

39 MADDE 8. — Gönderen, eşyanın varış noktası, cinsi, miktarı ve nitelikleri ile diğer önemli bilgileri tam ve doğru olarak taşımacıya bildirmek zorundadır. Yanlış ve eksik bildirmelerden doğacak her türlü sorumluluk gönderene aittir. Taşımacı, bir ihbar veya şüphe halinde yetkili ve görevlilerin huzurunda eşyayı kontrol ettirebilir.

40 MADDE 9. — Acenteler ve taşıma işleri komisyoncuları bu sıfatla yapmış oldukları faaliyet ve işlemlerden taşımacı ile müştereken ve müteselsilen sorumludur. Nakliyat ambarı ve kargo işletmeciliği yapanlar, eşyayı teslim aldığı andan teslim edinceye kadar, eşyanın tamamı ve kısmen kaybından ve

41 vuku bulacak hasarından, korunması ve taşınmasından, güvenliği ve düzenliliğini sağlamaktan, çevre kirliliğini önleme ve insan sağlığını koruma konusundaki kurallara uymaktan sorumludur.

42 TAŞIMA YASAĞI

43 MADDE 10. — Acentelik ve taşıma işleri komisyonculuğu yetki belgesine sahip olanlar taşımacı yetki belgesi almadan kendi nam ve hesaplarına taşıma yapamaz ve yaptıramazlar.

44 Madde 11 - Düzenli yolcu ve eşya taşımaları, nakliyat ambarı ve kargo işletmeciliği ücret tarifeleri, yetki belgesi sahiplerince geçerlilik süresi de belirtilmek suretiyle hazırlanır ve Bakanlığa bildirilir. Ücret tarifelerine uyulması ve bu tarifelerin görülebilecek şekilde işyeri, terminal ve bilet satış yerlerine asılması ve taşıtlarda bulundurulması zorunludur.

45 Ücret tarifeleri başlangıç ve bitiş noktaları arasında gidiş ve dönüşte aynı şekilde düzenlenir. Değişik fiyat tarifesi uygulanamaz.

46 Madde 12 - Uluslararası yolcu ve eşya taşımaları;
a) Türkiye'ye karayoluyla veya demiryoluyla herhangi bir hudut kapısından giren veya Türkiye'nin herhangi bir limanına denizyolu ile gelen karayolu taşıtlarıyla yapılan transit taşımaları, b) Türkiye'ye demiryolu, denizyolu veya havayoluyla gelen ve varış noktasından karayolu taşıtlarıyla üçüncü ülkelere yapılan taşımaları,

47 c) Türkiye'den karayolu taşıtları ile diğer ülkelere yapılan taşımaları,
d) Diğer ülkelerden karayolu taşıtları ile Türkiye'ye yapılan taşımaları,              Kapsar.

48 Taşıma yetkisi Madde nci maddenin (a) bendindeki taşımaları, uluslararası ikili ve çok taraflı karayolu taşıma anlaşmalarına göre taşıma yapmaya yetkili veya Bakanlıkça izin verilmiş yabancı plâkalı taşıtlar ile uluslararası taşımalar için Bakanlıktan yetki belgesi almış taşımacılara ait taşıtlarla yapılabilir.

49 12 nci maddenin (b) bendindeki taşımalar, Bakanlıktan uluslararası taşımacı yetki belgesi almış taşımacılar tarafından yapılır. Yabancı plâkalı taşıtlara ise Bakanlığın teklifi üzerine Bakanlar Kurulu kararı ile taşıma yetkisi verilebilir.

50 12 nci maddenin (c) ve (d) bentlerindeki taşımalar uluslararası taşımacı yetki belgesine sahip taşımacılar ile ikili ve çok taraflı karayolu taşıma anlaşmalarına göre izin verilmiş veya Bakanlıkça özel izin belgesi verilmiş yabancı taşımacılara ait taşıtlarla yapılabilir. Yabancı plâkalı taşıtlar, Türkiye sınırları dahilindeki iki nokta arasında taşıma yapamazlar.

51 Yasak haller   Madde 14 - Zorunlu hallerde sınır mülkî idare amirince verilecek izin dışında, ilgili kanunlara ve taşımacı ile yolcu ve gönderen arasındaki sözleşmelere aykırı olarak, yolcu ve eşya sınır kapılarına taşınamaz, buralarda aktarmaları yapılamaz, eşya depolanamaz ve yolcular sınır kapısından yaya geçerek başka bir taşıta binemezler.

52 Geçiş ücretleri Madde 16 - Karayolunun bakımı, korunması ile karayolu ve taşımanın yönetimine ilişkin giderlere katkıda bulunmak üzere yabancı plâkalı araçlardan geçiş ücretleri alınır. Köprü, tünel ve otoyol ücreti gibi karayolu alt yapısının kullanılmasından alınan ücret ile eşya ve taşıtlar için yapılan hizmetlerin ücretleri, bu geçiş ücretlerine dahil değildir.

53 Sorumluluk Madde 17 - Şehirlerarası ve uluslararası yolcu taşımacıları; duraklamalar dahil olmak üzere yolcunun kalkış noktasından, varış noktasına kadar geçecek süre içinde meydana gelecek bir kaza nedeniyle yolcunun ölümü, yaralanması ya da eşyasının zarara uğramasından dolayı sorumludur.

54 Madde 18 - Taşımacılar, yolcuya gelebilecek bedenî zararlar için bu Kanunun 17 nci maddesinden doğan sorumluluklarını sigorta ettirmek zorundadır. Madde 21 - Hak sahipleri, sorumluluk sigortasında öngörülen sınırlar içinde doğrudan doğruya sigortacıya karşı talepte bulunabilirler.

55 Madde 24 - Bu Kanuna göre yapılan sorumluluk sigortası sözleşmelerinden doğan her türlü tazminat davası, hak sahibinin zararı ve tazminat yükümlüsünü öğrendiği tarihten itibaren iki yıl ve her halde zarara neden olan olay tarihinden itibaren on yıl sonra zamanaşımına uğrar.

56 KARAYOLU TAŞIMA YÖNETMELİĞİ

57 Taşıma Faaliyetlerinde Genel Kural
Madde 5- Taşıma faaliyetleri, ekonomik, seri, elverişli, güvenli, çevreye kötü etkisi en aza indirilecek, genel sağlık, fert, toplum ve çevre sağlığı ile güvenliğini olumsuz yönde etkilemeyecek ve kamu yararını gözetecek tarzda serbest rekabet ortamında gerçekleştirilir.

58 Yetki Belgesi Alma Zorunluluğu
Madde 6- Bu Yönetmelik kapsamında faaliyette bulunacak gerçek ve tüzel kişilerin; a) Taşımacılık, acentelik, taşıma işleri komisyonculuğu, nakliyat ambarı işletmeciliği, kargo işletmeciliği, lojistik işletmeciliği, taşıma işleri organizatörlüğü, dağıtım işleri, terminal işletmeciliği, oto kiralama işletmeciliği ve benzeri faaliyetleri yapabilmeleri için Bakanlıktan yetki belgesi alınması zorunludur.

59 b) Yetki belgesi alınabilmesi için, bu Yönetmeliğin 12 nci maddesinde (Yetki Belgesi Almanın veya Yenilemenin Genel Şartları) belirtilen genel şartlar ile 13 üncü maddesinde (Yetki Belgesi Almanın veya Yenilemenin Özel Şartları) belirtilen özel şartlara sahip olunması şarttır. Yetki belgesi alınmadan, muhtevası bu Yönetmelikte belirtilen herhangi bir faaliyette bulunulamaz.

60 Taşıma Hizmeti Madde 10-a)  Yetki belgesi sahipleri, iştigal alanlarına giren hizmetlerini, hizmetin ifasını imkansız kılan yasal mücbir sebepler dışında yapmaktan kaçınamazlar. Bu  hizmetlerden ayırım yapmaksızın  herkesin  yararlanmasını  ve hizmetin sürekliliğini sağlamak zorundadırlar.

61 YETKİ BELGESİ TÜRLERİ A Yetki belgesi: Ticari amaçla otomobil ile yolcu taşımacılığı ve oto kiralama işletmeciliği yapacak gerçek ve tüzel kişilere verilir. Taşımanın şekline göre aşağıdaki türlere ayrılır. A1 Yetki belgesi: Otomobil ile şehirlerarası yolcu taşımacılığı yapacaklara, A2 Yetki belgesi: Otomobil ile uluslararası yolcu taşımacılığı yapacaklara, A3 Yetki belgesi: Oto kiralama işletmeciliği yapacaklara verilir.

62 B Yetki belgesi : Ticari amaçla otobüs ile  uluslararası yolcu taşımacılığı yapacak gerçek ve tüzel kişilere verilir. Taşımanın şekline göre aşağıdaki türlere ayrılır. B1 Yetki belgesi: Belirli bir  ücret  ve zaman tarifesine göre, otobüs ile düzenli yolcu taşımacılığı yapacaklara,

63 B2 Yetki belgesi: a) Belirli bir zaman tarifesine uymaksızın yolcu durumuna göre arızi sefer düzenleyerek taşıma yapacaklara, b) Önceden gruplandırılmış yolcuları bir hareket noktasından alıp aynı hareket noktasına  götürmek ve/veya getirmek suretiyle mekik sefer düzenleyerek taşıma yapacaklara,

64 c) 1618 sayılı Seyahat Acentaları ve Seyahat Acentaları Birliği Kanunu ile bu Kanuna göre hazırlanarak yayımlanan Seyahat Acentaları Yönetmeliği hükümlerine göre kurulmuş  Seyahat Acentalığı Belgesine sahip olanlara, B3 Yetki belgesi: Yetki belgesi sahibinin kendi adına ticari olarak kayıt ve tescil edilmiş taşıt veya taşıtlarla, sadece kendi esas iştigal konusu ile ilgili  personelini taşıyacak ve ticari maksatla taşımacılık yapmayacaklara, verilir.

65 C Yetki belgesi : Ticari amaçla uluslararası ve yurtiçi eşya taşımacılığı yapacak gerçek ve tüzel kişilere verilir. Taşımanın şekline göre aşağıdaki türlere ayrılır. C1 Yetki belgesi: Yetki belgesi sahibinin kendi adına ticari olarak kayıt ve tescil edilmiş taşıt veya taşıtlarla, sadece  kendi esas iştigal konusu ile ilgili  eşya taşımacılığı  yapacak ve ticari maksatla taşımacılık yapmayacaklara,

66 C2 Yetki belgesi: Belirli bir zaman tarifesine göre ve/veya belirli bir zaman tarifesine uymaksızın eşya durumuna göre sefer düzenleyerek taşıma yapacaklara, C3 Yetki belgesi: Ev ve büro  eşyası taşıması yapacaklara, verilir.

67 D Yetki belgesi: Ticari amaçla otobüs ile  şehirlerarası yolcu taşımacılığı yapacak gerçek ve tüzel kişilere verilir. Taşımanın şekline göre aşağıdaki türlere ayrılır. Dl Yetki belgesi: Belirli bir ücret ve zaman tarifesine göre otobüs ile düzenli yolcu taşımacılığı yapacaklara,

68 D2 Yetki belgesi: a) Belirli bir zaman tarifesine uymaksızın yolcu durumuna göre arızi sefer düzenleyerek taşıma yapacaklara, b) Önceden gruplandırılmış yolcuları bir hareket noktasından alıp aynı hareket noktasına  götürmek ve/veya getirmek suretiyle mekik sefer düzenleyerek taşıma yapacaklara,

69 c) 1618 sayılı Seyahat Acenteleri ve Seyahat Acenteleri Birliği Kanunu ile bu Kanuna göre hazırlanarak yayımlanan Seyahat Acenteleri Yönetmeliği hükümlerine göre kurulmuş  Seyahat Acenteliği Belgesine sahip olanlara,

70 D3 Yetki belgesi: Yetki belgesi sahibinin adına ticari olarak kayıt ve tescil edilmiş taşıt/taşıtlarla, sadece kendi esas iştigal konusu ile ilgili personelini taşıyacak ve ticari maksatla taşımacılık yapmayacaklara, verilir.

71 E Yetki belgesi: Ticari amaçla yolcu ve eşya taşımacılığı yapacak kamu kurum ve kuruluşlarına verilir. Taşımanın şekline göre aşağıdaki türlere ayrılır. El Yetki belgesi: Yurtiçi ve/veya uluslararası yolcu taşımacılığı yapacaklara, E2 Yetki belgesi: Yurtiçi ve/veya uluslararası eşya taşımacılığı yapacaklara, verilir.

72 F Yetki belgesi: Ticari amaçla yolcu taşımacılığı konusunda acentelik yapacak gerçek ve tüzel kişilere verilir. Taşımanın şekline göre aşağıdaki türlere ayrılır. Fl Yetki belgesi: Yurtiçi yolcu taşımacılığı konusunda acentelik yapacaklara, F2 Yetki belgesi: Uluslararası ve yurtiçi yolcu taşımacılığı konusunda acentelik yapacaklara, verilir.

73 G Yetki belgesi: Ticari amaçla eşya ve kargo taşımacılığı konusunda acentelik yapacak gerçek ve tüzel kişilere verilir. Taşımanın şekline göre aşağıdaki türlere ayrılır. G1 Yetki belgesi: Yurtiçi eşya taşımacılığı konusunda acentelik yapacaklara,

74 G2 Yetki belgesi: Uluslar arası ve yurtiçi eşya taşımacılığı konusunda acentelik yapacaklara,
G3 Yetki belgesi: Yurtiçi kargo taşımacılığı konusunda acentelik yapacaklara, G4 Yetki belgesi: Uluslararası ve yurtiçi kargo taşımacılığı konusunda acentelik yapacaklara, verilir.

75 H Yetki belgesi: Ticari amaçla eşya taşımacılığı konusunda komisyonculuk yapacak gerçek ve tüzel kişilere verilir.Taşımanın şekline göre aşağıdaki türlere ayrılır. H1 Yetki belgesi: Yurtiçi eşya taşımacılığı konusunda komisyonculuk yapacaklara, H2 Yetki belgesi: Uluslar arası ve yurtiçi eşya taşımacılığı konusunda komisyonculuk yapacaklara, verilir.

76 K Yetki belgesi: Ticari amaçla yurtiçi eşya taşımacılığı yapacak gerçek ve tüzel kişilere verilir. Taşımanın şekline göre aşağıdaki türlere ayrılır. Kl Yetki belgesi: Belirli bir zaman tarifesine göre ve/veya belirli bir zaman tarifesine uymaksızın  eşya taşımacılığı yapacaklara,

77 K2 Yetki belgesi: Taşımacının kendi adına ticari olarak kayıt ve tescil edilmiş taşıt veya taşıtlarla, sadece kendi esas iştigal konusu ile ilgili eşya taşımacılığı  yapacak ve ticari maksatla taşımacılık yapmayacaklara, K3 Yetki belgesi: Ev ve büro eşyası taşımacılığı yapacaklara, verilir.

78 L Yetki belgesi : Ticari amaçla lojistik işletmeciliği yapacak gerçek ve tüzel kişilere verilir. Taşımanın şekline göre aşağıdaki türlere ayrılır. L1 Yetki belgesi: Yurtiçi lojistik işletmeciliği yapacaklara, L2 Yetki belgesi: Uluslararası ve yurtiçi lojistik işletmeciliği yapacaklara,verilir.

79 M Yetki belgesi: Ticari amaçla kargo işletmeciliği yapacak gerçek ve tüzel kişilere verilir. Taşımanın şekline göre aşağıdaki türlere ayrılır. M1 Yetki belgesi: İl sınırları içerisinde kargo işletmeciliği yapacaklara, M2 Yetki belgesi: Yurtiçi kargo işletmeciliği yapacaklara, M3 Yetki belgesi: Uluslar arası ve yurtiçi kargo işletmeciliği yapacaklara verilir.

80 N Yetki belgesi: Ticari amaçla il sınırları içinde ve yurtiçi nakliyat ambarı işletmeciliği yapacak gerçek ve tüzel kişilere verilir. Taşımanın şekline göre aşağıdaki türlere ayrılır. N1 Yetki belgesi: İl sınırları içinde nakliyat ambarı işletmeciliği yapacaklara, N2 Yetki belgesi: Yurtiçi nakliyat ambarı işletmeciliği yapacaklara verilir.

81 P Yetki belgesi: Dağıtıcılık yapacak gerçek ve tüzel kişilere verilir
P Yetki belgesi: Dağıtıcılık yapacak gerçek ve tüzel kişilere verilir. Taşımanın şekline göre aşağıdaki türlere ayrılır. P1 Yetki belgesi: İl sınırları içinde dağıtım yapacaklara, P2 Yetki belgesi: Yurtiçinde dağıtım yapacaklara verilir.

82 R Yetki belgesi: Ticari amaçla yurtiçi ve uluslararasında taşıma işleri organizatörlüğü yapacak tüzel kişilere verilir. Taşımanın şekline göre aşağıdaki türlere ayrılır. R1 Yetki belgesi: Yurtiçi taşıma işleri organizatörlüğü yapacaklara, R2 Yetki belgesi: Uluslararası ve yurtiçi taşıma işleri organizatörlüğü yapacaklara verilir.

83 T Yetki belgesi : Terminal işletmeciliği yapacak tüzel kişiler ile kamu kurum ve kuruluşlarına verilir ve aşağıdaki türlere ayrılır. T1 Yetki belgesi : Büyükşehir Belediyesi sınırları içinde bulunan yolcu terminali işletmeciliği yapacaklara, T2 Yetki belgesi: Büyükşehir Belediyesi sınırları dışında kalan yerleşim birimlerindeki yolcu terminali işletmeciliği yapacaklara, T3 Yetki belgesi : Eşya terminali işletmeciliği yapacaklara verilir.

84 B3, C1, D3, E1, E2 ve K2 türü yetki belgesi talebinde bulunanlar hariç olmak üzere;
1) B1, C2, D1, L1, L2, M2, M3, N2, P2, R1, R2 ve T1 türü yetki belgesi talebinde bulunanların, gösterecekleri faaliyet alanlarına uygun en az birer adet üst düzey yönetici ve orta düzey yönetici Mesleki Yeterlilik Belgesine sahip olmaları veya bu belgelere sahip kişi veya kişileri istihdam etmeleri,

85 2) A1, A2, A3, B2, C3, D2, F1, F2, G1, G2, G3, G4, H2, H1, K1, K3, M1, N1, P1, T2 ve T3 türü yetki belgesi talebinde bulunanların, gösterecekleri faaliyet alanlarına uygun en az bir adet orta düzey yönetici Mesleki Yeterlilik Belgesine sahip olmaları veya bu belgeye sahip kişi veya kişileri istihdam etmeleri şarttır.

86 Taşıma Senedi ve Sevk İrsaliyesi
Madde  49- a)Yurtiçi eşya ve kargo taşımalarında, yetki belgesi sahiplerinin taşıma senedi düzenlemesi zorunludur. b)Uluslararası eşya taşımalarında sevk irsaliyesi aranmaz,  uluslararası geçerliliği olan  belgeler kullanılır. Türkiye’nin taraf olduğu uluslararası anlaşma ve sözleşmelerin hükümleri saklıdır.

87 Bagaj Madde 50-a) Yurtiçi ve uluslararası taşımalarda, yolcunun otuz kilograma kadar olan bagajı ücretsiz taşınır. Bagajlar yolcuların biletlerinde gösterilen koltuk numaralarına göre etiketlenir. Yolcu taşımalarında, taşıt bagajının toplam istiap haddini aşan eşya  taşınamaz. Yolcu taşımalarında, yolcu beraberinde olmayan,  ticari  eşya ve kargo taşınamaz.

88 Sürücülerde Aranacak Şartlar
Madde 60- Sürücülerin yolcu ve eşya taşımacılığına ait taşıtlarda çalışabilmesi için; a) Ticari taşıtın niteliğine göre sürücü belgesine sahip olmaları, b) Yolcu taşımacılığında en az lise veya dengi  okullardan  birini  bitirmiş olmaları, (Danıştay Kararı gereği aranmayacaktır.) c) Eşya ve kargo  taşımacılığında ilköğretim okullarından  birini  bitirmiş olmaları,

89 d) Yüksek Öğretim Kurumlarının sürücü eğitimi veren bölümlerinden mezun olanlar hariç, Bakanlıkça belirlenecek kurum ve kuruluşların vereceği eğitimden geçerek sürücü mesleki yeterlilik belgesi almaları, e) Sürücülerin bedeni ve psikoteknik açıdan sağlıklı olduklarını gösteren bir sağlık raporunu yetkili sağlık kuruluşlarından her beş yılda bir almaları,

90 f) Yolcu taşımacılığında çalışacak otobüs sürücülerinin,  26 yaşından gün almış ve 63 yaşından gün almamış olmaları, g) Eşya ve kargo  taşımacılığında çalışacak sürücülerin,  63 yaşından gün almamış olmaları gerekir.

91 Kazasız sürüşler ....


"ULAŞTIRMA VE LOJİSTİK MESLEKİ EĞİTİM TAŞIMA MODELLERİ" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları