Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
ROMALILAR mektubu ders 8 Rom 6:1-23
2
Rom 6 - iskelet Rom 6:1-14 - Birinci itiraz ve cevap
Ölmek ve dirilmek meselesi 6:1-2 İtiraz ve kısa cevap 6:3-5 Vaftizde İsa'ya bağlandık 6:6-7 Mesihle ölmek 6:8-10 Mesihle dirilmek 6:11-14 ondan çıkan dersler: Günahı kontrol edin Rom 6: İkinci itiraz ve cevap Eski ve yeni efendi meselesi 6:15-16 İtiraz ve kısa cevap 6:17-18 Günaha köle - doğruluğa köle 6:19-22 Eski ve yeni kölelikte işlerimz 6:23 Genel prensip
3
Birinci itiraz ve cevap (6:1-14)
6:1 - “Madem öyle, ne diyelim? Merhamet çoğalsın diye günahta devam mı edelim?“
4
Birinci itiraz ve cevap (6:1-14)
Grigori Rasputin ( ) Sibirya'dan bir rus keşiş (monah). Moskova'ya yerleşince sosyetede meşhur oldu. Bütün kadınlar ona bayıldılar. Birtakım mucize yapmış. Tsar ailesi Romanov'un küçük oğlunu hemofiliden kurtarmış. Rasputin'in düşüncesi aynı imiş: Allahın merhametini tatmak ve iyice anlamak iiçin, kişi en birinci çok fazla günah işlemeli.
5
Birinci itiraz ve cevap (6:1-14)
„Madem Allah her günahı affeddiyor ve onun merhameti öyle çoğalıyor = daha fazla günah, daha fazla merhamet getiriyor“ - tabii ki, bu saçmalık: merhametin çoğalması, insanın günah işlemesine bağlı değil, ama Allahın o günahı affetmesine bağlı - bu görüş Allahı daha fazla bir otomat gibi görüyor: “O madem söz verdi, mecburdur beni bağışlamaya“ günah merhamet
6
Birinci itiraz ve cevap (6:1-14)
Rom 6:2 Olamaz öyle şey! Biz madem günaha karşı öldük, nasıl onda yaşayacaz?
7
Birinci itiraz ve cevap (6:1-14)
Rom 6:3 Yoksa şunu bilmiyor musunuz: bizden kaç kişi Mesih İsa'ya vaftiz olduysak, onun ölümüne vaftiz olduk.
8
Vaftiz düşüncesi nereden geldi?
EA'da onu rastlamıyoruz. Murdar olduktan sonra ve özellikle kahinler için yıkanma törenleri vardı. Ama bugünkü anlamda vaftiz, yani kısa bir zaman için bandırmak ve sudan çıkarmak, yoktu. Ama YA'nın en başında görüyoruz, Yahya nasıl vaftiz ediyor. Malaki ile Matta arasında ne oldu? Babil Sürgünlüğü'nden sonra Yahudiler bütün dünyaya dağıldı. Bütün milletlerden birçok kişi Yahve'yi gerçek tanrı olarak kabul edip Yahudi olmaya karar verdiler. Yahudilerin dağılması (Diaspora) YERUŞALİM
9
Vaftiz düşüncesi nereden geldi?
Yahudiliği kabul edenler bir sürü törenden geçti. Bunların bir tanesi vaftiz idi. Sebebi ne? 1.Korintliler 10:1-2 „Dedelerimiz hepsi o bulut altında idiler. Hepsi de denizden geçtiler. Bulut ve denizin içinde iken, hepsi Musa'ya vaftiz oldular.“ Birinci vaftiz, İsrail halkının Kızıldeniz'den geçmesi idi. Daha sonra Allah halkına katılmak isteyenlere dediler: „Sizin dedeleri- niz Musa'nın zamanında yoktular. Onun için siz şimdi tören olarak onu canlandıracanız.“
10
Vaftiz düşüncesi nereden geldi?
SONRA: ÖNCE: serbest idiler vaad edilmiş topraklara giderdiler Allahın halkı oldular Musa onların kralı idi köle idiler ölüme giderdiler halk değildiler Firavun onla- rın kralı idi 1.Korintliler 10:1-2 “Dedelerimiz hepsi o bulut altında idiler. Hepsi de denizden geçtiler. Bulut ve denizin içinde iken, hepsi Musa'ya vaftiz oldular.”
11
1) Eski bağlantılardan kopmak
Vaftizin dersleri: 1) Eski bağlantılardan kopmak Ne zaman Musa'ya iman edip onunca beladan sonra Mısır'dan çıkmaya karar verdiler, sanki pasportlarını yaktılar. Mısır'la olan bağlantılarını kopardılar. Birinci vaftiz, İsrail halkının Kızıldeniz'den geçmesi idi. Daha sonra Allah halkına katılmak isteyenlere dediler: „Sizin dedeleriniz Musa'nın zamanında yoktular. Onun için siz şimdi tören olarak onu canlandıracanız.
12
2) Allahın halkına katılmak
Vaftizin dersleri: 2) Allahın halkına katılmak Yahudiler Mısır'da köle idiler, bir halk değil, bir azınlık idiler. Kızıldenizden geçince onların statüsü değişti: İsrail halkının doğuşu aslında orada oldu. Mısır'daki kölelik zamanı sanki gebelik idi. 1.Petrus 2:10 „Bir zamanlar siz bir halk değildiniz, şimdi gene Allahın halkısınız. Allah sizi af etmezdi, şimdi gene size merhamet ediyor.“ 1.Korintliler 12:13 „İster Yahudi ister Grek olsun, ister köle ister serbest kişi olsun, hepimiz tek bir Ruh ile tek bir bedenin içine vaftiz olduk. Hepimiz de tek bir Ruhtan içtik.“ Güney Sudan 2011'de ayrı bir devlet oldu. Halk değilken, halk oldular.
13
3) Yeni bir kişiye bağlanmak
Vaftizin dersleri: 3) Yeni bir kişiye bağlanmak Vaftizde kişi kendini başka birisine bağlıyor. Onun yeni önderin başına ne gelirse, kendisinin başına da gelecek. Musa, Firavun için bir devrimci, delet düşmanı idi. Kızıldeniz'e kadar gidebilirdin; dönme şansın vardı. Ama o sınırı geçince, sen de onunla birlikte devlet düşmanı olurdun. („Anca beraber, kanca beraber“). 1.Korintliler 10:2 „Bulut ve denizin içinde iken, hepsi Musa'ya vaftiz oldular.“ Çıkış 32:1 „Halk Musa'nın dağdan inmediğini, geciktiğini görünce, Harun'a dediler: "Kalk, bize öncülük edecek bir ilah yap. Bizi Mısır'dan çıkaran adama, Musa'ya ne oldu bilmiyoruz!"
14
Birinci itiraz ve cevap (6:1-14)
Romalılar 6:3 “Yoksa şunu bilmiyor musunuz: bizden kaç kişi Mesih İsa'ya vaftiz olduysak ...“ 1 İsa'YA vaftiz olmak - düşünce nedir: Hareket: hayatta bir hedefe sahip olmk; bir yerden kalkıp başka yere varmak Değişmek: başka bir kişi olmak Bağlantı: bir kişi ile bir ilişki kazannak 2 3
15
Birinci itiraz ve cevap (6:1-14)
Romalılar 6:3 “Yoksa şunu bilmiyor musunuz: bizden kaç kişi Mesih İsa'ya vaftiz olduysak, onun ölümüne vaftiz olduk.“ Vaftizin suyu ölümü sembolize ediyor: Musa'nın zamanında Kızıldeniz'in suyu Mısır ordusuna ölüm getirdi. O su, Mısır ordusunun mezarı oldu. Aynı biçimde vaftiz olan kişi kabul ediyor ki, „Ben aslında ölümü hak ediyorum“ Vaftizdeki sembolizm, hamam ve yıkanmak değil, ama mezar ve cenaze törenidir.
16
Birinci itiraz ve cevap (6:1-14)
Romalılar 6:3 “Yoksa şunu bilmiyor musunuz: bizden kaç kişi Mesih İsa'ya vaftiz olduysak, onun ölümüne vaftiz olduk.“ “İsa'nın ölümüne vaftiz olmak“ ne demek oluyor? “Benim yüreğim o kadar kötü ki, iyileştirilemez, terbiye olamaz.“ “Günahlarım yüzünden Allahın önünde ölümü hak ediyorum. Hem işlediğim günahlar, hem de günahlı tabiatım için.“ “İsa'nın yerinde ben ölmeliydim. Ama o benim yerimi aldı. Ben de şimdi vaftiz olup kabul ediyorum, İsa'nın ölümü benim ölümümün yerinde oldu.“
17
Birinci itiraz ve cevap (6:1-14)
Romalılar 6:4 “Baba Allah, kendi şanlılığı için Mesihi ölülerden diriltirdi.“ İncil'de kimi ayetlerde yazıyor ki, İsa kendi kuvvetiyle ölümden dirildi. Ya da İsa kendi kendini diriltirdi. O ayetlerde İsa'nın tanrısal kişiliğinin tarafından bakılıyor. Allahın kuvveti kendisinin içinde bulunduğu için dirildi: Rom 1:4 Yuh 2:19-20 Yuh 10:18 Yuh 11>25 Başka ayetlerde yazıyor ki, Baba Allah onu diriltirdi. O ayetlerde İsa'nın insansal kişiliğinin tarafından bakılıyor. Ölürken kendini Baba'ya teslim ett. Karşılık olarak dirilişi kazandı: Apo 2:32, 3:15; 3:26 Rom 4:24; 8:11 Kol 2:12 Bazı ayetlere yazıyor ki, Kutsal Ruh İsa'yı diriltirdi: Rom 8:11 1.Petrus 3:18 Bazı ayetlerde iki hakikat gösteriliyor: Apo 2:24
18
Birinci itiraz ve cevap (6:1-14)
Romalılar 6:4-5 6:4 Baba Allah, kendi şanlılığı için Mesihi ölülerden diriltirdi. Biz de Onunla birlikte vaftizle ölüme gömüldük. Öyle ki, aynı onun gibi yepyeni bir hayat sürelim. 6:5 Madem Onun ölümüne örnek olarak Onunla birleştik, dirilişinde de Onunla birleşecez. İsa'YA vaftiz olmak - düşünce nedir: Hareket: bir yerden kalkıp başka yere varmak Değişmek: başka bir kişi olmak Bağlantı: bir kişi ile bir ilişki kazannak
19
Mesihle birlikte ölmek
Matiyas Grünewald Colmar / F Ressam burada mahsustan boşluk braktı, bu resimi gören kendini oraya, İsa'nın haçının dibine koysun.
20
Mesihle birlikte ölmek
Luka 23:39-42 Ölüm cezasını çeken o iki kötü adamlardan birisi İsa'ya sövmeye başladı. "Hani, sen Mesih değil misin? Kendini kurtar, bizi de kurtar!" dedi.40 Ama öbürü onu azarladı. Dedi ki, "Sen Allahtan hiç korkmuyor musun? Baksana, sen de aynı ölüm cezasını çekiyorsun. 41 Sahi, biz haklı olarak çekiyoruz. Sade yaptıklarımızın karşılığını alıyoruz. Ama bu adam hiç kötülük yapmadı ki." 42 Ve dedi: "Ey İsa, ne vakıt bir kral olarak gelirsen, beni hatırla."
21
Mesihle birlikte ölmek
Galatyalılar 2:20 “Mesihle beraber haça gerildim. Artık ben yaşamıyorum, Mesih bende yaşıyor. Ve şimdi bedende yaşadığım hayatı, Allahın Oğluna iman etmekle yaşıyorum. O beni sevip kendini benim için teslim etti.“
22
Birinci itiraz ve cevap (6:1-14)
Romalılar 6:6-7 6:6 Biliyoruz, evelki kişiliğimiz Onunla birlikte haça gerildi, öyle ki, eski günah tabiyetimiz ortadan kaldırılsın ve artık günaha esir olmayalım. 6:7 Çünkü kim ölmüşse, günahtan serbest kılındı. Koloseliler 3:3-5 “Çünkü siz öldünüz ve yaşamınız Mesihle birlikte Allahta saklıdır. 4 Evet, bizim yaşamımız Mesihtir. Ve O ne zaman ortaya çıkacaksa, o zaman siz de Onunla birlikte şanlılıkla ortaya çıkacanız. 5 Madem öyle, içinizde ne kadar dünya şeyleri varsa, onları yok edin: zina, miskinlik, hevesler, kötü istekler ve açgözlülük (ki, o aslında puta tapmak demektir).“ 2.Korintliler 4:10 “Bedenlerimizde her yerde Rab İsa'nın ölümünü taşıyoruz. Öyle ki, İsa'nın yaşamı da bedenlerimizde belli edilsin.“
23
Birinci itiraz ve cevap (6:1-14)
Romalılar 6:6 Biliyoruz, evelki kişiliğimiz Onunla birlikte haça gerildi... “Mesih'le birlikte haça gerilmek“ nasıl oluyor? Bu bedence bir olay değildir: Katolik kilisesinde 'stigmata' denilen ve mucize olarak kabul edilen bir fenomen var. Kutsallıkta çok aşırı ilerlemiş kişilerin bedenlerinde İsa'nın yara izleri kendiliğinden ortaya çıkıyor: onların alınlarında dikenli taç gözüküyor. Elleri ve ayaklarında enserlerin delikleri yada kan lekeleri bir de İsa'nın yanında mızrağın izi. Sanılıyor ki, bu kişiler İsa ile haça gerilmişler, tam 'bukvalno', yani bedensel anlamda. Ama ayet apaçık gösteriyor ki, bu ruhsal bir olaydır ve ölmesi gerekn bizim karakterimiz.
24
Birinci itiraz ve cevap (6:1-14)
Romalılar 6:8-10 6:8 Ve madem Mesihle birlikte öldük, Onunla birlikte de yaşayacaz diye inanıyoruz. 6:9 Biliyoruz ki, Mesih ölülerden dirilmiş olarak asla ölmeyecek. Ölüm artık Onun üzerinde efendi olmayacak. 6:10 Çünkü Onun öldüğü ölüm sade bir kere günaha karşı oldu. Ama yaşadığı yaşamı, artık Allahla yaşıyor. 11 Şu söz çok doğrudur: - Eger Onunla birlikte öldüysek, Onunla birlikte de yaşayacaz. 12 - Eger dayanırsak, Onunla birlikte krallık sürecez. - Eger Onu inkâr edersek, O da bizi inkâr edecek. 13 - Ama sadik kalmasak, o gene de sadik kalıyor. Çünkü kendi kendini inkâr edemez.
25
Birinci itiraz ve cevap (6:1-14)
Romalılar 6:11 Siz de aynı onun gibi, kendinizi günaha karşı ölü sayacaksınız, ama Mesih İsa ile kendinizi Allaha karşı diri sayacaksınız. Kendinizi' sayın = Hesap yapın “Madem Rab beni suçsuz ve kutsal sayıyor, ben de kendime öyle bakacam!“
26
Birinci itiraz ve cevap (6:1-14)
Romalılar 6:11 Siz de aynı onun gibi, kendinizi günaha karşı ölü sayacaksınız, ama Mesih İsa ile kendinizi Allaha karşı diri sayacaksınız. Kendinizi' sayın = hesap yapın, reviziya = 'logizomay' - mantığı, logikayı, kafanızı kullanın Mar 11:31 - “Birbirlerine danışıp dediler: "'Gökten' dersek...“ - iki kişinin arasında bir diyalog, ya da içimizde, alıp vermek Rom 3:28 - “Çünkü artık şöyle hesap ediyoruz: insan imanla suçsuz sayılır“ - bir sonuca varmak Mar 15:28 - “'O, kanunsuz adamlarla bir sayıldı'“ - aslında değil, ama öyle kabul etmek Rom 2:3 - “... sen galiba sanıyorsun, Allahın davalamasından kaçacan.“ - varsaymak
27
Birinci itiraz ve cevap (6:1-14)
Romalılar 6:12 Onun için günah ölümlü bedenlerinizi aydamasın da, onun isteklerine boyun eğeseniz. Hayatının direksyonunu İsa'ya ver ! O şoför olsun. Aydamak = yada 'krallık sürmek' “İsa yüreğimde kraldır“ de!
29
Birinci itiraz ve cevap (6:1-14)
Romalılar 6:13 Bedeninizin parçalarını da günaha vermeyin, haksızlığa instrument olsunlar. Hayır, ölülerden yaşama geçmiş olanlar gibi, kendinizi Allaha verin. Bedeninizin parçalarını da Allaha verin, doğruluğa instrument olsunlar. Karar veriyoruz, bedenimizin parçaları doğruluk için kullanısınlar, değil kötülük için.
30
Birinci itiraz ve cevap (6:1-14)
Romalılar 6:13 Bedeninizin parçalarını da günaha vermeyin, haksızlığa instrument olsunlar. Hayır, doğruluğa instrument olsunlar. LÜTFEN, ŞEYTAN... İnstrument, alet - bir iş bitirmek içindir: önce işin ne olduğuna karar veriyorsun, sonra ona göre bir alet seçiyorsun. Günahtan uzak durmak için, kendimizi sıkmak yeterli değil: imanlının hayatında bir HEDEF, bir iş olmalı. “Şeytan boş ellere her zaman iş bulur!“ GEL, BU YARAMAZ ELLERE BİR İŞ BUL !
31
Birinci itiraz ve cevap (6:1-14)
Romalılar 6:14 Günah sizin efendiniz olmayacak. Çünkü kanun altında değilsiniz, merhamet altındasınız. KANUN MERHAME T Soru: Pavlus'un mantığı nedir burada? Merhamet altında olmak günaha açık bir davet değil midir?
32
İkinci itiraz ve cevap (6:15-23)
Romalılar 6:15-16 15 Madem öyle, ne diyelim? Kanun değil de merhamet altındayız diye, günah mı işleyelim? Olamaz öyle şey! 16 Yoksa şunu bilmiyor musunuz: kendinizi kime köle olarak teslim ederseniz, hani seslemek için, evet seslediğiniz o kişinin kölesi olursunuz: ya günaha köle olursunuz (ve onun sonunda ölüm var), ya da seslemeye köle olursunuz (onun sonunda gene, doğruluk var). Buradaki benzetmede köle kendi efendisini seçiyor: bazı efendiler fena ve acımasız idiler (günah) bazı efendiler anlayışlı ve yavaş idiler (itaat) 000 GÜNAHA köle SESLEMEYE köle
33
İkinci itiraz ve cevap (6:15-23)
Romalılar 6:17-18 17 Ama Allaha çok şükür: siz eskiden günahın köleleri idiniz. Ama bir öğretişe bağlandınız, ve onu yürekten seslediniz. 18 Ve günahtan serbest kılındıktan sonra doğruluğun köleleri oldunuz. 32 Siz hakikatı bileceniz, hakikat da sizi serbest edecek." 33 Ona cevap olarak dediler: "Biz İbrahim'in soyundanız. Hiç bir vakıt, kimseye esirlik yapmadık. Nasıl diyorsun 'serbest olacanız'?" 34 İsa onlara şöyle cevap verdi: "Size çok doğru bir şey söyleyeyim: her kim günah işlerse, günahın kölesi oluyor. - bu konuşmuyor tek tek işlenen günahlı hareketler için; ama sürekli, alışkanlık olarak yapılan günahlar. - bu prensibi açıklayın!
34
İkinci itiraz ve cevap (6:15-23)
Romalılar 6:19 Sizin benliğiniz hâlâ zayıftır; onun için ben burada insanca konuşuyorum. Eskiden bedeninizin parçalarını pisliğe ve haksızlığa köle olarak verirdiniz. Ama bu daha da çok haksızlık doğurdu. Aynı onun gibi şimdi de bedeninizin parçalarını doğruluğa köle olarak verin ki, kutsal olasınız.
35
İkinci itiraz ve cevap (6:15-23)
Romalılar 6:20-21 20 Ne vakıt günaha köle idiniz, doğruluktan yana çıplak kaldınız. 21 O vakıt yaptığınız işlerden şimdi utanıyorsunuz. Onlar da size sanki ne gibi kazanç getirirdi. Çünkü o tür işlerin sonu ölümdür. Soru: Pavls'un mantıpı nedir burada= Merhmet altında olmk günaha açık bşr davet depl midir=a
36
İkinci itiraz ve cevap (6:15-23)
Romalılar 6:22 Ama şimdi günahtan çıplak kılındınız. Ve Allaha köle olduktan sonra artık kazancınız var: kutsal kılınıyorsunuz, ki bunun sonu sonsuz yaşamdır. Soru: Pavls'un mantıpı nedir burada= Merhmet altında olmk günaha açık bşr davet depl midir=a
37
İkinci itiraz ve cevap (6:15-23)
Romalılar 6:23 Çünkü günahın karşılığı ölümdür, ama Allahın bahşişi Rabbimiz Mesih İsa'da sonsuz yaşamdır. Karşılık Fiyat Hak Bahşiş Hediye Merhamet
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.