Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta II – 2. Bölüm Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta II – 2. Bölüm Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ."— Sunum transkripti:

1 Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta II – 2. Bölüm
Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ

2 GRUP ÇALIŞMASI Strateji Yöntem Teknik
Öğretim İlke ve Yöntemleri - Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ 1/1/2019

3 YAKLAŞIM Öğretim İlke ve Yöntemleri - Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ 1/1/2019

4 Temel Kavramlar Yaklaşım: Öğretimin örgütlendirilmesinde temel alınan felsefeyi ya da  merkeze alınan öğeyi ifade eden bakış açısıdır. Davranışçı yaklaşım Bilişsel yaklaşım Yapılandırmacı yaklaşım Öğretim İlke ve Yöntemleri - Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ 1/1/2019

5 Strateji Öğretim İlke ve Yöntemleri - Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ 1/1/2019

6 Temel Kavramlar Strateji: Hedeflere ulaşmak amacıyla kullanılacak yöntem, teknik, araç-gereçlerin belirlenmesine yön veren yoldur. Sunuş yoluyla öğretme Buluş yoluyla öğretme Araştırma-inceleme yoluyla öğretme Öğretim İlke ve Yöntemleri - Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ 1/1/2019

7 Sunuş Yoluyla Öğretme Sunuş yoluyla öğretme, kavram ve genellemelerin öğretildiği bir yoldur. Açıklayıcı ve yorumlayıcı bir bakış söz konusudur. Etkinliklerin merkezinde “öğretmen” yer almaktadır. Öğretim İlke ve Yöntemleri - Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ 1/1/2019

8 Sunuş Yoluyla Öğretme Üstünlükleri
Açıklama gerektiren her konu ve durumda kullanılabilir. Uygulanması kolaydır. Bilişsel alanın bilgi düzeyindeki hedeflerini kazandırmada etkilidir. Zaman açısından ekonomiktir. Belli bir konuda ön öğrenmelerin yetersiz olduğu durumlarda etkilidir. Öğretim İlke ve Yöntemleri - Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ 1/1/2019

9 Sunuş Yoluyla Öğretme Sınırlılıkları
Gerekli önlemler alınmazsa öğrenme ortamı sıkıcı hale gelebilir. Etkinliklerin merkezinde “öğretmen” bulunmaktadır. Etkin katılımı sağlamak için sınıfta iyi işleyen bir etkileşim ortamının sağlanması gerekir. Bol örnekle desteklenmesi gerekir. Aksi taktirde etkililiği düşer. Öğretim İlke ve Yöntemleri - Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ 1/1/2019

10 Buluş Yoluyla Öğretme Öğrenci etkinliğine dayalı
Öğrenciyi öğrenmeye güdülemede etkilidir. Öğrencilere ipuçları vererek onları yönlendirerek sonuca ulaşmalarına sağlar. Etkinlik sonunda öğrenci genellemeleri kendisi yapar. Öğretim İlke ve Yöntemleri - Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ 1/1/2019

11 Buluş Yoluyla Öğretme Üstünlükleri
Öğrencilere öğrenmeyi öğretmede etkilidir. Öğrenenlerde sorun çözme becerisini geliştirir. Süreçte öğrenci etkindir. Öğrenci etkinliğine dayalı olması nedeniyle kalıcı öğrenmeler gerçekleşir. Sınıf içi etkileşimi arttırmada etkilidir. Bilişsel alanın üst düzey hedef davranışlarının kazanılmasında etkilidir. Öğretim İlke ve Yöntemleri - Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ 1/1/2019

12 Buluş Yoluyla Öğretme Sınırlılıkları
Her konunun öğretimi için uygun olmayabilir. Öğretmenin düzenli ve kapsamlı bir şekilde hazırlığını gerektirir. Zaman alıcıdır. Öğretim İlke ve Yöntemleri - Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ 1/1/2019

13 Araştırma-İnceleme Yoluyla Öğretme
Araştırma-inceleme yoluyla öğretme, öğrencilerin araştırma ve inceleme yapmalarına ağırlık verir. Öğretmen yol göstericidir, rehber konumundadır. Öğrenci, araştırma–inceleme yoluyla bir sorunun çözülebileceğini öğrenir. Öğretim İlke ve Yöntemleri - Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ 1/1/2019

14 Araştırma-İnceleme Yoluyla Öğretme Üstünlükleri
Bu yaklaşımla öğrencilere problem çözme becerisi kazandırılır. Öğrenci neden-sonuç ilişkilerini yaşayarak öğrenir. Öğrenciye bilimsel düşünme alışkanlığı kazandırır. Bu öğretme yaklaşımı öğrenci etkinliklerine dayalıdır, Öğrenme sürecinde etkin olan öğrencidir. Hem sınıf-içi hem de sınıf-dışı etkinlikleri için uygundur. Her yaş düzeyi için uygun bir şekilde uygulanabilir. Etkinliklerle yaparak yaşayarak öğrenme olanağı sağlanmış olur. Bilişsel alanın üst düzey hedef davranışlarının (uygulama, analiz, sentez gibi) kazanılmasında etkilidir. Öğretim İlke ve Yöntemleri - Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ 1/1/2019

15 Araştırma-İnceleme Yoluyla Öğretme Yaklaşımının Sınırlılıkları
Uygulanan yaş düzeyine bağlı olarak bazı düzenlemeler yapmayı gerektirebilir. Zaman alıcıdır. Öğretim İlke ve Yöntemleri - Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ 1/1/2019

16 Yöntem Öğretim İlke ve Yöntemleri - Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ 1/1/2019

17 Temel Kavramlar Yöntem: Bir konuyu öğrenmek ya da öğretmek için bilinçli olarak seçilen ve izlenen düzenli yoldur. Gözlem ve Gözleme Dayanan Yöntemler 1- Gözlem, 2- Deney, 3- Gösteri, 4- Yaparak ve yaşayarak öğrenme (iş) yöntemi Sözel Yöntemler 1- Anlatma, 2- Soru-Yanıt, 3- Tartışma (Panel, Sempozyum, vb. gibi) Sorun Çözme Yöntemleri 1- Tümevarım, 2- Tümdengelim. (Çözümleme, Bireşim) Öğretimde Örgütlenme ya da Düzenleme Yöntemi 1- Bireysel Çalışma, 2- Küme Çalışması (Sınıf çalışması). Öğretim İlke ve Yöntemleri - Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ 1/1/2019

18 Teknik Öğretim İlke ve Yöntemleri - Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ 1/1/2019

19 Temel Kavramlar Teknik: Bir öğretme yöntemini uygulamaya koyma biçimi ya da sınıf içinde yapılan işlemlerin bütünüdür. (Soru-cevap gibi.) Öğretim materyallerini sunmada ve öğretim etkinliklerini yapılandırmada izlenen özel bir yoldur. Öğretim İlke ve Yöntemleri - Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ 1/1/2019

20 Yöntem- Teknik İlişkisi
Hedefe ulaşmak izlenen kısa yol Yöntemi uygulamaya koyma biçimi Tasarım Uygulama Hedeflere ulaşmak için öğretme-öğrenme sürecini desenleme, planlama Desenlenen, planlanan düşüncelerin uygulamaya aktarılmasında izlenen yol Öğretim İlke ve Yöntemleri - Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ 1/1/2019

21 Hedef–Strateji-Yöntem-Teknik İlişkisi
Bilgi Sunuş Anlatma Gösteri Kavrama Buluş Tartışma Örnek Olay Soru-Cevap Uygulama Analiz Sentez Araştırma Gösterip Yaptırma Problem Çözme Benzetim Drama Grup Çalışması Öğretim İlke ve Yöntemleri - Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ 1/1/2019

22 TAM ÖĞRENME Öğretim İlke ve Yöntemleri - Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ 1/1/2019

23 Tam Öğrenme Öğretim İlke ve Yöntemleri - Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ 1/1/2019

24 Tam Öğrenme Tam Öğrenme
Bloom tarafından ortaya atılan Tam öğrenme modeli, okuldaki başarıya %90’ a çıkaran bir öğretim sürecini gerektirir.(Alt limit %70). Tam öğrenme modeline göre işin başında olumlu öğrenme koşulları sağlanmış ise herhangi bir kişinin öğrenebileceği her şeyi herkes öğrenebilir. Öğretim İlke ve Yöntemleri - Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ 1/1/2019

25 Tam Öğrenme Temel Dayanak;
Bir sınıftaki öğrencilerin başarılı olmaları, onların hazır bulunuşluk düzeylerine uygun olan öğretim hizmetinin sağlanmasına ve onlara ihtiyaçları kadar zaman tanınmasına bağlıdır. Bu gerçekleştiğinde öğretim hedefleri doğrultusundaki öğrenme düzeyleri birbirine yaklaşır ve sınıftaki tüm öğrenciler başarılı olabilir. Öğretim İlke ve Yöntemleri - Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ 1/1/2019

26 Tam Öğrenme Konuların küçük birimlere ayrılarak aşamalı öğretimi söz konusudur. Yani, bir birim öğrenme gerçekleşmeden bir diğerine geçilmez. Eksikliklerle ilgili gruba ek öğretim yapılır. Öğretim İlke ve Yöntemleri - Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ 1/1/2019

27 Öğretim Hizmetinin Niteliği
Öğretmenin özellikleri Sınıftaki öğretim düzeyinde İşaretler, ipuçları vermesi Öğrenci katılımını sağlaması Pekiştireç vermesi Dönüt ve düzeltme vermesi Genel olarak Öğretmenin hizmet öncesi eğitiminin süresi ve türü Meslekteki hizmet süresi Tutumları (otoriter, demokratik, iyimser-kötümser oluşu vb. gibi) Öğretim İlke ve Yöntemleri - Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ 1/1/2019

28 Öğretim Hizmetinin Niteliği
Sınıf ya da okulun özellikleri Öğrenci sayısı Donanım Okul örgütünün ve yönetiminin tutumu vb. gibi Öğretim İlke ve Yöntemleri - Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ 1/1/2019

29 Öğrenme Düzeyi ve Türü Öğrenme Ürünleri
Sınavlar: Öğrenme düzeyinin belirlenmesi için her ünite sonunda sınavlar uygulanır. Bu sınavlar sonunda öğrencilerin eksikleri ve öğrenme güçlükleri ortaya çıkarılarak gerekli yardım sağlanır. Öğretim İlke ve Yöntemleri - Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ 1/1/2019

30 Öğrenme Hızı Öğrenme Ürünleri Tamamlayıcı Eğitim:
Bu işlemler ve uygulamalar sonunda öğrenciler arasındaki öğrenme hızı ve öğrenme düzeyi farklılıkları giderilecektir. Bu farklılıkların giderilmesi için tamamlayıcı eğitim çalışmalarına yer verilmektedir. Öğretim İlke ve Yöntemleri - Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ 1/1/2019

31 Öğrenme Ürünleri Duyuşsal Ürünler Akademik benlik Kendine güven
Güdülenmişlik Ruh sağlığı Öğretim İlke ve Yöntemleri - Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ 1/1/2019

32 Tamamlayıcı Eğitim Çalışmaları
Öğrenme düzeyinin belirlenmesi işlemi ünite sonunda verilecek sınavlarla yapılır. Bu sınavlardan elde edilecek sonuçlara bakarak öğrencilerin eksikleri ve öğrenme güçlükleri ortaya çıkartılır ve gereken yardım sağlanır. Öğrenciler arasındaki öğrenme hızı ve öğrenme düzeyi farklılıkları bu uygulamalar sonunda giderilir. Bu farklılıkların giderilmesi için tamamlayıcı eğitim çalışmalarına yer verilmektedir. Öğretim İlke ve Yöntemleri - Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ 1/1/2019

33 Tamamlayıcı Eğitim Çalışmaları
Bire bir öğretim Küçük gruplarla öğretim Okulda ek öğretim Evde ek öğretim Programlı öğretim Kaynak ve yardımcı kitaplarla öğretim Akademik oyunlarla öğretim Tekrar öğretim. Bu seçeneklerden biri ya da birkaçı tamamlayıcı eğitim çalışmaları için devreye sokulmalıdır. Eğer bu seçeneklerden hiçbiri yeterli öğrenmeyi sağlayamıyorsa tekrar öğretim çalışmalarına yer verilmelidir. Öğretim İlke ve Yöntemleri - Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ 1/1/2019

34 Tam Öğrenme Modelinin Temel İlkeleri
Öğrencilere planlı öğretim ve olumlu öğrenme koşulları sağlanmalıdır. Yeterli zaman ayrılmalıdır. İpucu, pekiştirme, dönüt ve düzeltme verilmelidir. Öğrenci katılımı sağlanmalıdır. Tam öğrenme ölçütü belirlenmelidir. Bir ünite öğrenilmeden diğerine geçilmemelidir. Öğretim İlke ve Yöntemleri - Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ 1/1/2019

35 Tam Öğrenme Modelinin Sınırlılıkları:
Hedef davranışların ve ölçme araçlarının hazırlanması uzmanlık gerektirmektedir. Uygulama sırasında her öğrenme biriminin sonunda düzeltme yapılmazsa tüm sistem felce uğrar. Sınıflarda öğrenci sayısı fazladır. Oysa öğretmenin zamanı ve enerjisi sınırlıdır. Öğretim İlke ve Yöntemleri - Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ 1/1/2019

36 Tam Öğrenme Modelinin Yararlı bulunan yanları:
Her öğrenci kesin başarı kazandığı için, öğrencinin kendine güveni ve saygısı artmaktadır. Öğrencinin öğrenme ihtiyacını merkeze alan bireyselleştirilmiş öğrenme yaklaşımıdır. Her öğrenciye ihtiyacı olduğu kadar zaman tanındığı için, eğitimde fırsat eşitliğinin uygulanmasına yardımcı olmaktadır. Öğrenme görevlerinin (öğretmenin hedeflerinin ve uygulamanın ayrıntılı olarak planlanması), öğretmenin ne yapacağını önceden bilmesini sağlar. Bu nedenle öğretmenin başarısı artar. Öğretim İlke ve Yöntemleri - Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ 1/1/2019

37 BİTTİ Öğretim İlke ve Yöntemleri - Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ 1/1/2019


"Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta II – 2. Bölüm Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları