Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
Fikri ve Sınai Mülkiyet Hakları ve İhracat
Değerli Rektörüm, Boğaziçi Üniversitesi’nin Değerleri Akademisyenleri, Değerli İş Adamlarımız, Değerli Konuklar ve Basın Mensupları, Hepinizi Türkiye İhracatçılar Meclisi ve şahsım adına saygıyla selamlıyorum. “IP 2015 Üniversitelerde Fikri Mülkiyet Hakları Uluslararası Konferansı” na sizlerle bir arada olmaktan büyük mutluluk duyuyorum. Böylesine önemli bir Zirveyi düzenleyen Boğaziçi Üniversitesi başta olmak üzere, katkı sağlayan tüm paydaşlara teşekkür ediyorum. Fikri ve Sınai Mülkiyet Hakları ve İhracat Tahsin Öztiryaki Türkiye İhracatçılar Meclisi Yönetim Kurulu Başkan Vekili
2
Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM)
2014 2023H 158 İhracat Geliri (Milyar $) 500 Dünya Pazar Payı (%) % 0,85 % 1,5 % 10 Yıllık Ort. Artış Oranı (%) % 14 TİM, 26 sektörü ve bunların bağlı olduğu 60 İhracatçı Birliğini bir araya toplayan bir çatı kuruluş. Bugün, ihracatçının temsilcisi olan Türkiye İhracatçılar Meclisi’nin kurulduğu 1993 yılından bu yana, ihracatımız 15 milyar dolardan, 158 milyar dolara ulaştı. İhracatçı İhracatçı İhracatçı 26 Sektör 60 İhracatçı Birliği
3
2015 Ocak – Eylül Dönemi İhracatı (Milyar Dolar)
Türkiye’nin İhracat Gelişimi GSYİH +5% 2015 Ocak – Eylül Dönemi İhracatı (Milyar Dolar) Tarım 14,7 Sanayi 80,8 Madencilik 2,9 TOPLAM* 106,2 İhracat +9% Türkiye’nin ihracatı; 6 yılda yaklaşık yüzde 9 büyüyerek 2014 yılı sonunda 158 milyar dolara ulaştı. Bu yılın ilk 9 ayına baktığımızda ise, ihracatın toplam 106 milyar dolara ulaştığını görüyoruz. Ekonomik büyümenin önemli bir göstergesi olan, GSYH, yılları arasında, yüzde 5 büyüdü. Küresel koşulların zorlu olduğu bu süreçte, sürdürülebilir büyüme için; ihracata dayalı bir büyüme modeli burada tekrar öne çıkıyor. Tarım, sanayi, madencilik, hizmetler ve diğer alanlarda ekonomik büyümeyi destekleyici ihracat stratejileri ve uygulamaları büyük önem taşıyor. Kaynak: TİM, TÜİK *İhracatçı birlikleri kaydından muaf ihracat dahil toplam değerdir.
4
İhracatta Rekabet Gücü
2023 Türkiye ihracat hedeflerine ulaşmak için rekabet gücünün artırılması; rekabetçiliğin artırılması için ise yüksek katma değerli ihracat gerekiyor. Küresel arenada kaçınılmaz ve zorlu bir rekabet sürerken, yolumuza rekabette güçlenerek devam etmemiz gerektiğini biliyoruz. Bu grafikte, kişi başına imalat sanayi ihracatı ile kişi başına yaratılan imalat sanayi katma değerini görüyoruz. Örneğin, Singapur’da kişi başı imalat sanayi ihracatı 35 bin dolar iken bu rakam Türkiye’de yaklaşık Bin Dolar. Kaynak: Sanayi Rekabet Performans Endeksi, 2010
5
Yüksek teknolojili ürünlerin ihracattaki payı
Teknoloji İhracatında 2023 Hedefleri 2010 2011 2012 2013 2014 2015H 2019H 2023H Orta -yüksek teknolojili ürün ihracatının payı 27,3% 28,0% 29,2% 30,0% 31,6% 38,0% 45,0% 50,0% Yüksek teknolojili ürün ihracatının payı 3,4% 3,6% 3,7% 3,5% 5,0% 7,0% 10,0% 2023 ihracat hedeflerine ulaşmak için; rekabetçiliğin artırılması; rekabetçiliğin artırılması için ise yüksek katma değerli ihracat gerekiyor. 2015 ilk 8 aylık verilere göre yüksek teknolojili ürün ihracatının toplamdaki payı %3,3. 2023 yılında bu oranı %10’a taşımamız gerekiyor. Yine orta-yüksek teknolojili ürün ihracatının payı ise aynı dönemde %30,9. Bu oranı da 2023 yılında %50’ye taşımamız gerekiyor. Yüksek teknolojili ürünlerin ihracattaki payı AB-27’de %20, Güney Kore’de %26 2015 Ocak-Ağustos: 30,9
6
Yüksek Katma Değerli İhracat
Yeni model: Emek/sermaye yoğun ürünlerin üretiminden, bilgi/teknoloji yoğun sisteme geçiş ve patentli markalar. Üniversitelerde; yüksek nitelikli mühendis ve teknik eleman yetiştirilmesi ve eğitim sisteminin inovasyona yönelik tasarlanması Yüksek teknolojili ürünlere yönelik Ar-Ge, tasarım ve markalaşma faaliyetlerini desteklemek için «patent / fikri mülkiyet haklarının» mutlak korunması MARKALAŞMA İNOVASYON TİM’in hedefi bu rakamı, doğrudan yabancı yatırımları ülkemize çekmek, tedarik zincirinde gelişmelere yön vermek, yüksek teknoloji üretimine ağırlık vermek gibi bir çok yöntemle yukarı çıkartmak. Fakat, hepsinin temelinde; İnovasyon Ar-Ge Tasarım ve Markalaşma süreçlerinde atılımlar yapmak yatıyor. Günümüzde, katma değer marjı, emek-yoğun sistemden, bilgi-yoğun sisteme kaydığı için; bilgi, eğitim (yani yüksek öğrenim kurumları) ve fikirler odak merkezi haline geliyor. AR-GE TASARIM
7
Ticaret ile Bağlantılı Fikri ve Sınai Mülkiyet Hakları
İnovasyonun, buluşların ve araştırma bulgularının ticarileşmesi açısından konunun ele alınması ve ihracatın geliştirilmesi. Fikri mülkiyet: - Telif eserlerinin ve fikri ürünlerin, Sınai mülkiyet: Sanayide ve tarımdaki buluşların (Patent), Yeniliklerin (Faydalı Model), Yeni tasarımların (Endüstriyel Tasarım) Üretim yeri işaretlerinin (Marka, Coğrafi İşaret) belirli bir süre boyunca, sahiplerine ait olmasını sağlayan gayri maddi haklar. Bahsettiğimiz üzere, bilgi-yoğun sektörlere geçişle birlikte, fikri mülkiyetin önemi arttı. Rekabet gücü ve karlılığının güvence altına alınması için fikri mülkiyet haklarının ve kapsamının belirlenmesi mutlaka gerekiyor. Fikri ve sınai mülkiyet, bir kişiye veya kuruluşa ait olan fikir ürünü anlamına geliyor ve ihraç ürünlerinin korunması ve kontrolünde uluslararası anlaşmalar sayesinde yardım sağlıyor. Biz, bir ürün veya hizmetin ticarete dönüşmesi ile ilgilendiğimiz için, buluşların, inovasyonun ve araştırma bulgularının ticarileşmesi açısından konuyu ele alıyoruz. Üniversite-Endüstri ilişkisi yeni bir olgu değil. Fakat, yeni teknolojiler ve bilgi gerektiren içeriklerde; ürün, süreç ve regülasyonlar için destek alınması işbirliğini güçlendirdi. Bu işbirliğinin, fikri mülkiyet sınırları ve ihlal şartlarında da belirleyici olacağını öngörüyoruz.
8
Ticaret ile Bağlantılı Fikri ve Sınai Mülkiyet Hakları
Değerli Konuklar, ATK Kearney ile Türkiye İnovasyon Stratejisi 2023 projesi kapsamında yaklaşık 1 buçuk yıl önce çalışmalara başladık. Makro ve sektör kırılımında inovasyon yol haritalarını hazırladık. Yakında kamuoyu ile de paylaşacağız. Sizinle bu rapordan önemli bir tablo paylaşmak istiyorum. Burada seçilen ülkelerin değerlendirilmesinde Ar-Ge harcaması, araştırma görevlisi sayısı ve Fikri Mülkiyet haklarının kullanımına ait ödemeler dengesi (ÖD1) ölçüleri kullanıldı. Türkiye, seçilen ülkelere kıyasla geride görünüyor. Kaynak: Küresel İnovasyon Endeksi 2014, AT Kearney
9
Ticaret ile Bağlantılı Fikri ve Sınai Mülkiyet Hakları
Yine aynı çalışmamıza göre; Türkiye’nin inovasyon konusunda gelişme göstermesi gereken alanların sonuçlara ve ticarileşmeye yönelik olduğu özellikle vurgulanıyor. Ülkemizde akademik olarak bilginin yaratılmasında Türkiye göreceli olarak güçlü; Fakat akademik bilginin çoğunlukla ticari etki yaratmadığını görüyoruz. Kaynak: Küresel İnovasyon Endeksi 2014, AT Kearney
10
Üniversite-Endüstri İşbirliklerinde Fikri ve Sınai Mülkiyet Hakları
«Üniversiteler ve araştırma enstitüleri ekonomik gelişimin hammaddeleri.» Nitelikli işgücü yetiştirilmesi Ar-Ge ile geliştirilen ürünlerin fikri mülkiyet haklarının korunması Yabancı öğrenciler için cazip eğitim ve yaşam olanaklarının sunulması Yabancı yatırımcılar için fikri mülkiyet haklarında yüksek güvenilirlik ve şeffaflık sağlanması Üniversitelerin öğrencileri inovasyona ve girişimciliğe teşvik etmesi Girişim sağlayacak olanaklara imkan sunulması Bilginin geliştirilmesinde ve korunmasında üniversitelerimizin daha etkin rol alması gerekiyor. Üniversitelerimizin gelişim için ihtiyaçlarını tespit edip, devletimizin ilgili kurum ve kuruluşlarıyla işbirliği içinde olmaları çok önemli. Örneğin, Singapur’un fikri mülkiyet haklarının korunmasındaki duyarlılığı dünyaca ünlü. Ülke bugün küçük yüzölçümüne ve yaklaşık sadece 5,5 milyon nüfusuna rağmen Asya’nın en önemli üretim ve ticaret merkezlerinden biri. Bu konuda yine benzer özellikleri ile İrlanda’yı örnek verebiliriz. Sonuç olarak fikri mülkiyet haklarının korunmasının, Türkiye’nin 2023 ihracat hedefleri doğrultusunda büyük önem taşıdığına inanıyoruz. Bugün burada yapılan bu önemli etkinliğin de, Bu doğrultuda Türkiye ekonomisine ve ihracatına önemli katkılar vermesini diliyoruz.
11
Teşekkürler… facebook.com/IhracatcilarMeclisi twitter.com/@turkihracat
Sözlerime burada son verirken dinlediğiniz için teşekkür ediyor, Saygılarımı sunuyorum. 11
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.