Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

TIP EĞİTİMİ ALANINDAKİ HAVAMIZ

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "TIP EĞİTİMİ ALANINDAKİ HAVAMIZ"— Sunum transkripti:

1 TIP EĞİTİMİ ALANINDAKİ HAVAMIZ
‘TIPTA UZMANLIK ALANLARI PENCERESİNDEN’ Dilek ASLAN (HÜ) Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı

2 Hekimler her gün sayısız hasta/sağlam kişi görüyorlar…
Tedavi ediyorlar. Bilgi veriyorlar. Yönlendirme yapıyorlar. Öncesi Hastalık Sonrası

3 Hekimler her gün sayısız hasta/sağlam kişi görüyorlar…
Tedavi ediyorlar. Bilgi veriyorlar. Yönlendirme yapıyorlar. Öncesi Hastalık Sonrası

4 Hekimler her gün sayısız hasta/sağlam kişi görüyorlar…
Tedavi ediyorlar. Bilgi veriyorlar. Yönlendirme yapıyorlar. 1. Başarı hangisi? Önleme ? İyileştirme? Rehabilitasyon? 2. Kriter ne? Öncesi Hastalık Sonrası ab i67k1.203.chZXq8q-eDg#imgrc=lrZh6J9lfp0XpM:

5 İyi hekim… Uzman (medical expert) İletişimci (communicator)
İşbirliğine açık (collaborator) Yönetici (manager) Sağlık savunucusu (health advocate) Bilim insanı (scholar) Profesyonel (professional) Frank JR, Snell L, Sherbino J, editors. CanMEDS 2015 Physician Competency Framework. Ottawa: Royal College of Physicians and Surgeons of Canada; 2015.

6 İyi hekim… Nitelikli tıp eğitimi Uzman (medical expert)
İletişimci (communicator) İşbirliğine açık (collaborator) Yönetici (manager) Sağlık savunucusu (health advocate) Bilim insanı (scholar) Profesyonel (professional) Nitelikli tıp eğitimi Frank JR, Snell L, Sherbino J, editors. CanMEDS 2015 Physician Competency Framework. Ottawa: Royal College of Physicians and Surgeons of Canada; 2015.

7 Nitelikli tıpta uzmanlık eğitimi
İyi uzman hekim… Nitelikli tıpta uzmanlık eğitimi

8 Nitelikli tıpta uzmanlık eğitimi
İyi uzman hekim… Nitelikli tıpta uzmanlık eğitimi Hava kirliliğinin önlenmesi için… Neden gereksinim var?

9 İyi hekim… İyi uzman hekim… Hava kirliliği… Neden gereksinim?
Her alanı ilgilendiren ortak sorunlar Her geçen gün artan riskler ve hastalıklardaki çeşitlilik Küresel ve yerel nedenli ev içi hava kirliliği 60+ risk faktörü içermektedir.* Hastalık nedenlerinin çevresel koşullardan çok yakından ilişkili olması ÖNLENEBİLİR olması …. *Kirk R. Smith, Nigel Bruce, Kalpana Balakrishnan, Heather Adair-Rohani, John Balmes, Zoë Chafe, Mukesh Dherani, H. Dean Hosgood, Sumi Mehta, Daniel Pope, Eva Rehfuess. Millions Dead: How Do We Know and What Does It Mean? Methods Used in the Comparative Risk Assessment of Household Air Pollution. Annual Review of Public Health 2014 35:1,   

10 İyi hekim… İyi uzman hekim… Hava kirliliği… Hangi zemin?
Sağlık hakkı… Sağlığın belirleyicileri perspektifi… Nitelikli sağlık hizmetlerine eşit şekilde erişim Önleyici/koruyucu hizmetler Erken tanı, tedavi Rehabilitasyon

11 Nitelikli tıpta uzmanlık eğitimi
İyi uzman hekim… Nitelikli tıpta uzmanlık eğitimi Nasıl?

12 Nitelikli tıpta uzmanlık eğitimi
İyi uzman hekim… Nitelikli tıpta uzmanlık eğitimi Nasıl? Müfredat programları

13 Tıpta Uzmanlık… 2014--TUEY

14 Tıpta Uzmanlık… 87 ana ya da yandal var.

15 Tıpta uzmanlık (ana dal) (Çekirdek müfredat programları)
Tıp eğitimi (Ulusal ÇEP) ÇEKİRDEK PROGRAMLAR Tıpta uzmanlık (ana dal) (Çekirdek müfredat programları) Tıpta uzmanlık (yandal) (Çekirdek müfredat programları)

16 Tıpta uzmanlık (ana dal) (Çekirdek müfredat programları)
GENİŞLETİLMİŞ PROGRAMLAR Tıpta uzmanlık (yandal) (Çekirdek müfredat programları)

17 Kısa/hızlı bir değerlendirme…

18 Göğüs Hastalıkları ÇEP
Uzmanlık eğitim programının amacı, uzmanlık öğrencilerinin, yetişkin yaş grubundaki bireylerde solunum sistemi hastalıklarının koruma, tanı, yönetim ve tedavisini kanıta dayalı tıp, iyi tıbbi bakım ilkeleri ve uluslararası standartlara uygun olarak yapabilmeleri için gereken yetkinlikleri ve tüm bu alanlarda yaşam boyu öğrenme motivasyonu ve alışkanlığı kazanmalarını sağlamaktır.

19 Göğüs Hastalıkları ÇEP
Mesleki çevresel hastalıklar—hava kirliliği ile ilişkili hastalıklar (TT,K) TT: Ekip çalışmasının gerektirdiği durumlar dışında herhangi bir desteğe gereksinim duymadan hastanın tanı ve tedavisinin tüm sürecini yönetebilme düzeyini ifade eder. K: Hastanın birincil, ikincil ve üçüncül korunma gereksinimlerini tanımlamayı ve gerekli koruyucu önlemleri alabilme düzeyini ifade eder.

20 Çocuk Göğüs ÇEP

21 Çocuk Göğüs ÇEP TT: Ekip çalışmasının gerektirdiği durumlar dışında herhangi bir desteğe gereksinim duymadan hastanın tanı ve tedavisinin tüm sürecini yönetebilme düzeyini ifade eder. A:Hastanın acil durum tanısını koymak ve hastalığa özel acil tedavi girişimini uygulayabilme düzeyini ifade eder. K:Hastanın birincil, ikincil ve üçüncül korunma gereksinimlerini tanımlamayı ve gerekli koruyucu önlemleri alabilme düzeyini ifade eder.

22 Göğüs Cerrahisi ÇEP ‘Göğüs Cerrahisi erişkin ve çocuk yaş grubunda; akciğer, mediasten, diafragma, özofagus, trakea, plevra, göğüs duvarı ve travmalarını ilgilendiren cerrahi bir branştır. Göğüs cerrahisi eğitimini tamamlamış bir uzmanın bağımsız olarak göğüs cerrahisini ilgilendiren hastalıkların tanısını koyabilecek, tıbbi ve cerrahi tedaviyi gerçekleştirerek postoperatif dönemde takibini ve gelişebilecek komplikasyonların tedavisini yapabilecek düzeyde yetişmiş olması amaçlanır. Bir göğüs cerrahında olması beklenen diğer özellikler; konusuna giren hastalıklardan korunma yöntemlerini bilmesi, iyi bir iletişimci, iş arkadaşı, yönetici, sağlık danışmanı, araştırıcı ve sorgulayıcı bilim adamı niteliklerine sahip olmasıdır.’

23 GÖĞÜS HASTALIKLARI ROTASYONU (1 ay) KLİNİK YETKİNLİK HEDEFLERİ
Kardiyoloji ÇEP—5 yıllık eğitim içeriği incelemesi GÖĞÜS HASTALIKLARI ROTASYONU (1 ay) KLİNİK YETKİNLİK HEDEFLERİ Yetkinlik Adı Yetkinlik Düzeyi Hava Yolu Hastalıkları T, A Alt Solunum Yolu Enfeksiyonları Sekonder Pulmoner Hipertansiyon ETT, A, K Akut Respiratuvar Distres Sendromu Obstrüktif Uyku Apne Sendromu T: Hastaya tanı koyma ve sonrasında tedavi için yönlendirebilme düzeyini ifade eder. A: Hastanın acil durum tanısını koymak ve hastalığa özel acil tedavi girişimini uygulayabilme düzeyini ifade eder.

24 Halk Sağlığı ÇEP ‘Halk sağlığı uzmanlığı eğitiminin amacı, bir hekime hizmet verdiği toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve iyileştirmeye yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır. Bu kapsamda uzmanlık eğitimi süresince afet yönetimi, bulaşıcı hastalıkların kontrolü, çevre sağlığı, çocuk ve ergen sağlığı, epidemiyoloji, erişkin sağlığı, yaşlı sağlığı, iş sağlığı, kadın sağlığı/üreme sağlığı, kazalar ve yaralanmalar, kronik hastalıklar, laboratuvar hizmetleri, okul sağlığı, ruh sağlığı, sağlık demografisi, sağlık eğitimi ve sağlığı geliştirme, sağlık ekonomisi, sağlık yönetimi, tıbbi sosyoloji ve antropoloji, toplum beslenmesi ve uluslararası sağlık konularında gerekli bilgi ve becerilerini edinilmesi amaçlanmıştır.’

25 Halk Sağlığı ÇEP Göğüs hastalıkları rotasyonu (1 ay)
Sigara bırakma (B) Sık görülen enfeksiyonlar (B) Mesleki akciğer hastalıkları (B) Tüberküloz (B) Sık görülen solunum sistemi hastalıkları (B)

26 Çevre Sağlığı ÇEP Çevre Sağlığı yan dal uzmanlığı eğitiminin amacı; Toplumun çevre-sağlık ilişkisi, fizikojeokimyasal, biyolojik ve sosyokültürel çevre bileşenleri, çevresel etkilenim ve çevresel nedenlerle ortaya çıkan sağlık sorunları konusunda bilgi sahibi olarak, ulusal ve uluslararası mevzuat, politika ve programları izleyerek, ulusal ve uluslararası çevre sağlığı sorunlarını ve risklerini belirleyebilecek, bu konularda değerlendirme ve yorum yapabilecek, korunma önlemleri ve çözüm önerileri geliştirip uygulayabilecek bilgi, tutum ve beceriyi kazandırmaktır.

27 Çevre Sağlığı ÇEP

28 Çevre Sağlığı ÇEP

29 Çevre Sağlığı ÇEP

30 Özetle… Sorun olduğu düşünülen konular…
İçerik Entegrasyon Temel zemin Rotasyon Konunun ele alış biçimi/bakış açısı ….

31 ??? İyi hekim… İyi uzman hekim… Hava kirliliği…
En iyi müfredat başarabilir mi? ???

32 Fazlasına gereksinim var !
İyi hekim… İyi uzman hekim… Hava kirliliği… En iyi müfredat başarabilir mi? Fazlasına gereksinim var ! ???

33 BM İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi…
Madde 3 Yaşama hakkı…

34 BM İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi…
Madde 25 Her şahsın, gerek kendisi gerekse ailesi için, yiyecek, giyim, mesken, tıbbi bakım, gerekli sosyal hizmetler dahil olmak üzere sağlığı ve refahını temin edecek uygun bir hayat seviyesine ve işsizlik, hastalık, sakatlık, dulluk, ihtiyarlık veya geçim imkânlarından iradesi dışında mahrum bırakacak diğer hallerde güvenliğe hakkı vardır. Ana ve çocuk özel ihtimam ve yardım görmek hakkını haizdir. Bütün çocuklar, evlilik içinde veya dışında doğsunlar, aynı sosyal korunmadan faydalanırlar.

35 Sağlık hakkı diğer insan hakları ile yakından ilişkili…
Gıdaya ulaşım hakkı Barınma hakkı Temiz suya ulaşım hakkı Ayrımcılığın önlenmesi Bilgiye erişim hakkı ….

36 Çocuk hakları sözleşmesi Madde 24-SAĞLIK HAKKI
(d) kapsamında çevreden kaynaklı kirleticilerin farkında olma ve mücadele etme konusunda bir atıf bulunmaktadır…

37 Nefesimiz tükenmeden ! Neler yapalım?
Müfredatların gözden geçirilerek güncellenmesi Kim yapacak? Farkındalık çalışmaları Kurumsal işbirlikleri ve talepler olabilir TTB Uzmanlık dernekleri TUK YÖK Diğer…. Nefesimiz tükenmeden !

38 Nefesimiz tükenmeden ! Teşekkürlerimle… Saygılarımla…


"TIP EĞİTİMİ ALANINDAKİ HAVAMIZ" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları