Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

BİLGİ YÖNETİMİ KAVRAMI ve GELİŞİMİ

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "BİLGİ YÖNETİMİ KAVRAMI ve GELİŞİMİ"— Sunum transkripti:

1 BİLGİ YÖNETİMİ KAVRAMI ve GELİŞİMİ

2 İÇİNDEKİLER Bilgi Kavramı Bireysel Açıdan Bilgi
Organizasyonlar Arasında Bilgi Bilginin Sınıflandırılması Bilgi Yönetimi Bilgi Yönetiminin Amaçları Bilgi Yönetim İlkeleri Bilgi Yöneyim Süreci Dünyada Bilgi Hizmetindeki Gelişmeler Türkiye’de Durum Sorular Kaynakça

3 BİLGİ KAVRAMI; Bilgiyi kavram olarak ele almadan önce bilgi kavramıyla yakından ilişkili veri ve enformasyon kavramlarının da bilinmesi gerekir. Genel olarak veri; ham gerçekler olarak ifade edilirken, organizasyonlar açısından, yapılan işlemlerin belli biçimde tutulmuş kayıtları olarak adlandırılmaktadır. Veri sadece olup bitenlerin bir bölümünü açıklar; içinde değerlendirme, yorum yoktur. Enformasyon ise düzenli ve kullanılabilir verilerdir. Yöneticilerin bugünkü ve gelecekteki kararları için gerçek bir değer taşıyan, anlamlı bir biçimde işlenmiş verilerdir.

4 Bilgi; Bilgi; mantıklı bir yargı ya da deneysel bir sonuç sunan, başkalarına sistemli şekilde bir iletişim aracıyla ulaştırılan, olgulara ya da düşüncelere ilişkin düzenli ifadeler dizisidir. Bununla birlikte enformasyon veya haber verme anlamını taşımaktadır.

5 Bireysel Açıdan Bilgi;
Bireysel açıdan bilgi, insanın geçmişte öğrendikleri ile deneyimlerinin bir toplamıdır. İnsanlar arasındaki iletişim ile oluşan enformasyon akışı, bilginin yaratılmasını sağlayacaktır. Deneyim, yargı, değerler, inançlar ve sezgi; bilgiyi oluşturan bileşenlerdir.

6 Organizasyonlar Arasında Bilgi;
Organizasyonlar için ise bilgi; müşteriler, ürünler, süreçler, hatalar ve başarılar hakkında sahip olunan enformasyondur. Elde edilen enformasyonun, stratejilere dönüştürülmesi, verimlilik/yenilik/yaratıcılık ve rekabet süreçlerinde kullanılması bilgiyi karşımıza çıkarır.

7 Bu bağlamda organizasyonlar için bilgi:
Doğru karar vermede, Geleceğe yönelik tahminlerde bulunmada, Sağlıklı bir iletişimin gerçekleştirilmesinde, Standart bir ürün/hizmet gerçekleştirmede, Var olan problemlerin çözümlenmesinde ve olabilecek problemlere çözüm bulunmasında; kullanılan bir araçtır.

8 Bilginin Sınıflandırılması
Sığ ve Derin Bilgi Teknik ve Uygulanabilir Bilgi Ortak Anlayış Olarak Bilgi Açık ve Örtülü Bilgi 1=Yüzeysel/1=Tecrübe/2=Pratik tecrüben uzmanlık b./3=Farklı şekillerde sahip olunan b. Tec. Ve olgudan oluşan ins. Kabullenmek/4=

9 Bilgi Yönetimi Bilgi yönetimi, çeşitli kaynaklarda değişik uzmanlar tarafından ufak ayrıntılar dışında benzer biçimde tanımlanmaktadır. Konuyla ilgili uzmanların çoğu, bilgi yönetiminin; bilginin üretilmesi, elde edilmesi, paylaşılması, kullanılması ve yönetilmesiyle ilgili faaliyetleri kapsadığı konusunda hemfikirdir. Bilgi yönetimi; “organizasyondaki tüm bilgi türlerinin, değer üretmeye ve rekabet avantajı sağlamaya yönelik olarak, etkili biçimde kullanılması ve yönetilmesi ile ilgili faaliyetlerin tamamıdır”

10 Bilgi Yönetiminin Amaçları
Örgüt içerisinde yeni bilginin üretilmesi, Dış kaynaklardaki değerli bilginin örgüte kazandırılması, Örgütsel kararlarda ulaşılabilir bilginin kullanılması, Bilginin dokümanlar, veri tabanları ve yazılımlar aracılığı ile (yani mevcut örgütsel bilgi varlıkları ile) sunulması, Toplumsal kültür ve özendiricileri ile bilginin büyümesini kolaylaştırması, Örgütün birimleri içerisinde oluşan bilginin veya başka örgütlerdeki benzer birimlerin, birimler arası transferinin gerçekleştirilmesi, Örgütsel bilginin kıymetlendirilerek entelektüel sermayeye çevrilmesi ve bilgi yönetimi sayesinde ölçülmesi.

11 Bilgi Yönetiminin İlkeleri
Bilgi yönetimi sürekli devam eden bir süreçtir. Bilgi yönetimi pahalıdır. Etkili bilgi yönetimi, insan ve teknolojinin ortak çözümlerini gerektirir. Bilgi yönetiminin başarısı için güven ve inanç gerekir. Bilgi yönetimi, bilgi takımları, çalışanları ve yöneticileri gerektirir.

12 Bilgi yönetimi, bilgi iş süreçlerinin iyileştirilmesi anlamına gelir.
Bilgiyi paylaşmak ve kullanmak genellikle doğal olmayan eylemlerdir. Bilgi yönetimi, modellerden ve hiyerarşik yapıdan çok, bilgi haritalarından ve bilgi piyasalarından yararlanır. Bilgi yönetimi uzun bir süreçtir. Sadece bilginin farkında olmak ve bilgiye ulaşmak yeterli değildir.

13 Bilgi Yönetim Süreci Bilginin Kullanılabilir Hale Getirilmesi/
Bilginin Elde Edilmesi/Bilginin Toplanması Bilginin Kullanılabilir Hale Getirilmesi/ Depolanması Bilginin Dağıtılması Bilginin Uygulanması/ Bilginin Kullanılması Bilgi kullanım ve diğer İşlemler için ele geçirilir ve muhafaza edilir. Bilgi, yazılı materyal olarak veya bilgi tabanlarında düzenlenir, yeniden şekillenir. Bilgi, eğitim, öğretim, programlar, ağlar v.b. Yoluyla dağıtılır. Bilgi uygulanır/ kullanılır ve daha ileri düzeydeki öğrenme ve yeniliklerin temelini oluşturur.

14 Dünyada Bilgi Hizmetindeki Gelişmeler
Günümüzde bilgi teknolojilerine yapılan yatırımlar hızlı bir şekilde artmaktadır. ABD’de bilgi teknolojilerine yapılan harcamalar genel harcamaların %50’sinden fazlasını oluşturmaktadır. Son on yılda ABD’de bilgi teknolojilerine 3 trilyon dolardan fazla harcama yapılmıştır

15 Türkiye’de Durum Ülkemizde bilgi hizmetleri ve içerik ile ilgili en önemli konulardan biri de enformasyon ve bilgisayar okuryazarlığının çok düşük olmasıdır. Enformasyon okuryazarlığı bireylerin basılı ve elektronik ortamdaki bilgi kaynaklarından gerekirse bilgisayar ve bilgi ağlarını da kullanarak yararlanabilme yeteneğidir. Enformasyon okuryazarlığının yeterince gelişmemiş olmasının yanında ulusal düzeyde bilgi üretimi, yönetimi ve hizmete sunulmasından sorumlu kuruluşların (Üniversiteler, özel ve kamu Ar-Ge kuruluşları, kütüphane ve diğer bilgi merkezler) birbirleri ile arasında işbirliğinin tam olarak gerçekleştirilememiş olması da ulusal bilgi birikimi ve alt yapısının gelişmesini olumsuz etkilemektedir.

16 Özetle Organizasyonların öğrenme kaynakları organizasyon için ne kadar önemliyse bu kaynaklara ulaşımı kolaylaştıracak teknoloji ve süreçlerde o değerde önemlidir. İşletmeler hem öğrenme kaynaklarına hem de bunu sağlayacak bilgi altyapısı unsurlarına sahip olmalı ve bunları etkin yönetebilmelidir. Rekabet edebilmenin günümüzde organizasyonların bilgiyi elde etmelerinden ve yönetmelerinden geçtiğine inanılıyorsa, bu hususlarda politika oluşturmak ve yatırım yapmak organizasyon için önem arz eder.

17 Sorular Verinin bilgiye dönüştürülme yoluna ne denir?
Bilgi yönetiminin amaçları nelerdir?

18 KAYNAKÇA Id=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A&Expires= &Signature=f9gpbKF18W0Hi 7%2FUgMk7OGHEil0%3D&response-content- disposition=inline%3B%20filename%3DBilgi_Yonetimi.pdf


"BİLGİ YÖNETİMİ KAVRAMI ve GELİŞİMİ" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları