Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
GÜVENLİK RAPORLAMA SİSTEMİ
Selma KAVAKLI Kalite Yönetim Direktörü
2
Güvende Hissedersiniz
Kendinizi Nerede Güvende Hissedersiniz ?
3
GÜVENLİK RAPORLAMA SİSTEMİ
Sağlıkta Kalite Standartları (SKS) kapsamında kurumlar, hasta ve çalışan güvenliğini tehdit eden olaylarda gerekli düzeltici ve önleyici tedbirlerin alınabilmesi için “Güvenlik Raporlama Sistemi” kalite çalışmalarının en önemli göstergelerinden birini oluşturmaktadır.
4
GÜVENLİK RAPORLAMA SİSTEMİ
Bu sistemde ana hedef bireyler değil sistemdir. Olayın sorumluları değil, sistemin kendisi odak noktasıdır. Gerekli düzenlemeler kişiler üzerinden değil, sistem üzerinden yürütülmelidir.
5
AMAÇ; Hastaya/ çalışana zarar veren olayların tekrarlanmasını, zarar oluşmadan önce fark edilen olayların meydana gelmesini önlemektir Hastanelerde meydana gelen olaylardan ders çıkartmak Benzer olayların bir daha yaşanmasını engellemek
6
İstenmeyen Olay: Hasta, hasta yakını, çalışanlar ve/veya sağlık hizmetiverilen kuruluşta bulunan diğer kişilerin güvenliğini olumsuz etkileyenveya etkileyebilecek olaylardır. Hasta güvenliği ile ilgili istenmeyen olaylar; ilaç güvenliği, cerrahi güvenlik,transfüzyon güvenliği, tesis güvenliği, düşmeler, radyasyon güvenliği,bilgi güvenliği gibi konularda gelişebilir. Çalışan güvenliği ile ilgili istenmeyen olaylar; kesici delici alet yaralanması,tesis güvenliği, radyasyon güvenliği, mesleki enfeksiyonlar, kan ve vücut sıvıları ile temas gibi konularda gelişebilir
7
Ramak Kala Olay: Hasta ve çalışanların güvenliğini tehdit edebilecek,gerçekleşmek üzereyken son anda, gerçekleşmeyen istenmeyen olayları ifade eder.
8
RAMAK KALA OLAY BİLDİRİMİ Ramak kala / beklenmedik / olası olay
Neredeyse kaza olacaktı, Kaza sıyırdı geçti, Allah esirgedi yoksa kaza olacaktı, Ucuz atlattık gibi tabirler ile tanımlanan olaylara denir. Ramak kala olaylar çoğu zaman dikkate alınmaz ve de üzerinde durulmaz. Oysa ciddiye alınsa ve de üzerine gidilse muhtemel bir hatanın önüne geçilebilir.
9
RAMAK KALA OLAY BİLDİRİMİ Yapılan istatistiklere göre,
Her tedbiri alınmamış; 10 adet ramak kala olayın içinden 1 adet hafif yaralanmalı i ş kazası, 30 adet hafif yaralanmalı iş kazasının içinden de 1 adet ağır yaralanmayla sonuçlanan iş kazası olduğu tespit edilmiştir. Tüm çalışanlar ve yetkililer, küçükte olsa, her olayın ve uyarının üzerine gitmeli, büyük olaylar ya şanmadan tedbirleri alınmalıdır. UNUTMAYALIM ÖNLEMEK, ÖDEMEKTEN UCUZDUR!
10
Ana öğe Çalışanlar tarafından, yaşanan olayların bir daha yaşanmasını engellemek için yapılan bildirimler
11
GÜVENLİK RAPORLAMA SİSTEMİ (OLASI OLAY BİLDİRİMİ)
Hasta veya çalışan zarar görmeden önce fark edilen olayların benzerlerinin oluşmasını engellemek için bildirimlerin yapılması ve buna yönelik önleyici tedbirlerin alınması büyük önem arz etmektedir. “Bütün olaylar, ders çıkarıp koşulları iyileştirmemiz için birer fırsattır”.
12
Güvenli Hastane Çalışanlar takdir edilmeli
İyi bir iletişim ağı kurulmalı Bilgilendirmeler net olarak yapılmalı
13
Güvenli Hastane Kurumsal bir öğrenme süreci oluşturulmalı
Görüş ve önerilere değer verilmeli Güvenlik Raporlama Sisteminin işlerliği sağlanmalı
14
Güvenli Hastane Hastaları için güvenli hizmet sunan
Çalışanları için güvenli çalışma ortamı sağlayan
15
Güvenlik Raporlama Sistemi
Güvenliği Tehdit Eden Olaylar Güvenlik Raporlama Sistemi Çalışan Güvenliği Hasta Güvenliği
16
Güvenlik Raporlama Sistemi
Hasta Güvenliği Çalışan Güvenliği İlaç Güvenliği Kesici Delici Alet Yaralanmaları Transfüzyon Güvenliği Kan ve Vücut Sıvıları ile Temas Cerrahi Güvenlik Tesis Güvenliği Hasta Düşmeleri Rasyasyon Güvenliği Radyasyon Güvenliği Mesleki Enfeksiyonlar Bilgi Güvenliği
17
Güvenlik Raporlama Sistemi
Olay Olay Bildirim Formunun Doldurulması Olay Bildirim Formunun Kalite Birimine Gönderilmesi Bildirimlerin İlgili Komitelere Yönlendirilmesi Kök Neden Analizlerinin Yapılması Eğitim Çıktılar
18
KALİTE YÖNETİM BİRİMİ ÇALIŞAN GÜVENLİĞİ KOMİTESİ HASTA GÜVENLİĞİ KOMİTESİ
19
GÜVENLİK RAPORLAMA SİSTEMİNDE SORUMLULUKLAR
Yönetici Sistemin kurulmasından Kalite Yönetim Birimi Bildirimlerin kabulünden Olayların gizliliğinden Çözüm uygulamalarından Alt Kurullar/Komiteler Olayların kök neden analizinden Çözüm ve iyileştirme önerilerinin sunulmasından Çözüm ve iyileştirme çabalarının uygulanmasından Çalışanlar Bildirim yapmaktan Çözüm ve iyileştirme çalışmalarının uygulamaktan
20
Çalışanların Sisteme Adaptasyonu
Cezalandırılmayacak Yaptırım uygulanmayacak Sistem eğitimi verilecek Form doldurma eğitimi verilecek Görüşü alınacak
21
Kilit Nokta: Formlar Formlar kolay doldurulabilir olmalı
Karmaşık olmamalı Bildirimi yapanın cümleleri olmalı Olayın nedeni/çözümü ile ilgili görüşler alınmalı
22
Formlar Kişi isimlerine asla yer vermeyin
Olayla ilgili kişiler hakkında bilgi verilmesine izin vermeyin Karmaşık olmasın
23
Formlar Nasıl Olmalı ? Olayın adı Olay Olay hakkında görüş ve öneri
24
Formlar Nasıl Olmalı? Olayın Adı: İlaç güvenliği Transfüzyon güvenliği
Cerrahi güvenlik Hasta düşmesi Kesici delici alet yaralanması Kan ve vücut sıvıları ile temas
27
Formlar Nasıl Olmalı Olay: Olayı bildirenin KENDİ CÜMLELERİ ile olay anlatılmalı
29
Formlar Nasıl Olmalı Olay Hakkında Görüş ve Öneriler: Olayı bildirenin OLAYIN NEDENİ ve ÇÖZÜMÜ hakkındaki görüşler yazılmalı
32
Yanlış Örnek
33
Sistem kapsamında belirlenen olayların bildiriminin yapılabilmesi için hastane bilgi yönetim sisteminde yer alan öneri/görüş olay bildir modülü kullanılır veya bilgisayar kullanma imkanı olmayan çalışanlar güvenlik raporlama sistemi bildirim formunun doldurarak kalite yönetim birimine bildirim yapabilirler.
38
Güvenlik Raporlama Sistemi
Kim/kimler ÖNEMLİ DEĞİL Sistem ÖNEMLİ Sistemin aksayan yönleri ÖNEMLİ Sistemi düzeltmeye yönelik önlemler ÖNEMLİ Hasta ve Çalışan Güvenliği ÖNEMLİ
39
İLAÇ GÜVENLİĞİ MUHAFAZA a Sıcaklık ve nem uygunsuzluğu
b İlk gelen ilk çıkar(FİFO) kuralı ihlali c Işık maruziyeti d Yazılışı, okunuşu, görünümü benzer ilaçların karışması e Pediatrik dozdaki ilaçların aynı rafta olması f Kritik stok seviyesinin hatalı kontrolü g Miat ve kritik stok seviyesi uyarı sisteminin hatalı olması h Yüksek riskli ilaçların tanımlanmaması i Psikotrop ve narkotik ilaçların tanımlanmaması j İlacın çalınması k İlacın kaybolması l Miadı dolmuş ilaç
40
İLAÇ GÜVENLİĞİ İSTEM a Yanlış ilaç istemi
b Elektronik ortamda yanlış ilaç seçimi c Yanlış tedavi yazılması d Kontrendike ilaç yazılması e İlaç adında kısaltma kullanımı f Okunaksız el yazısı g Hatalı doz istemi h Sözel istemin yanlış anlaşılması i Sözel istemin yazılı hale getirilmemesi j İletişim eksikliği
41
İLAÇ GÜVENLİĞİ HAZIRLAMA a Doktor isteminin yanlış yorumlanması
b Yanlış ilaç hazırlanması c İlaçların yanlış paketlenmesi d İlaçların yanlış etiketlenmesi e Hastanın yanında getirdiği ilaçların tanımlanmaması f El hijyeni uygulanmaması g İlaç geçimsizliği h İlacın yanlış teknikle hazırlanması i Yazılışı, okunuşu, görünümü benzer ilaçların karışması j Hazırlanan ilaçların yanlış etiketlenmesi k Doktor istemi dışında ilaç uygulanması l Yetki dışında ilaç uygulanması m Bozulmuş ilaç uygulanması n Hasta başında ilaç bulundurulması o İlacın kullanımı hakkında hastaya yanlış bilgi verilmesi p İlacın kullanımı hakkında hastaya bilgi verilmemesi
42
İLAÇ GÜVENLİĞİ TRANSFER a Hazır ilaçların yanlış hastaya gönderilmesi
b Yanlış zamanda ilaç dağıtılması c Eczaneden yanlış ilaç transferi
43
İLAÇ GÜVENLİĞİ UYGULAMA a El hijyeni uygulanmaması
b Sterilizasyon/dezenfeksiyon kurallarına uyulmaması c Yanlış hasta d Yanlış ilaç e Yanlış doz (Aşırı) f Yanlış doz (Yetersiz) g Yanlış farmasötik form h Yanlış zaman i Yanlış teknik j Geçimsiz ilaçların aynı anda uygulaması k Doz atlama l Mükerrer ilaç verme m Yanlış uygulama süresi (Enjeksiyon) n Yanlış uygulama süresi (İnfüzyon)
44
İLAÇ GÜVENLİĞİ UYGULAMA SONRASI a İlaç uygulama sonrası el hijyeni
uygulanmaması b İlaç uygulamasının kayıt altına alınmaması c İlaç uygulama sonrası atıkların ortamdan uzaklaştırılmaması d İlaç uygulanması sonrasında gözlem yapılmaması e Advers etki (Yönetiminin tanımlanmaması) f Advers etki (Bildirim yapılmaması) g İlaç-ilaç, ilaç-besin etkileşiminin gözlenmemesi
48
Güvenlik Raporlama Sisteminin İşlerliği; Hastanenizin
Güvenlik Düzeyinin ve Güvenlik Kültürünün Bir Göstergesidir
49
GÜVENLİK RAPORLAMA SİSTEMİ BİLDİRİM FORMU
GÜVENLİK RAPORLAMA SİSTEMİ BİLDİRİM FORMU DOKÜMAN KODU: GR.FR YAYIN TARİHİ:08/09/ REV NO: REV TARİHİ: SAYFA NO:1/1 BÖLÜM Olayın Konusu İlaç Güveliği Transfüzyon Güvenliği Cerrahi Güvenlik Hasta Düşmesi Kesici Delici Alet Yaralanmaları Kan ve Vücut Sıvıları Sıçraması Radyasyon güvenliği Bilgi Güvenliği …. İkinci Bölüm Olayı Anlatınız Üçüncü Bölüm Varsa Görüş ve Önerilerinizi Yazınız AÇIKLAMA 1.Bölümde olayın ilgili olduğu konu veya konular işaretlenmelidir. Bildirimi yapan kişinin kendi cümleleri ile yazılmalıdır. BİLDİRİM FORMU DEĞERLENDİRMESİ Bölümler doldurulmuş mu? Bildirimi yapanın kendi cümleleri ile yazılmış mı? Olay ile ilgisi olan çalışanların isimleri ve/veya çalışanlar için herhangi bir tanımlayıcı kullanılmış mı? Güvenlik Raporlama Sistemi Bildirim Formu
50
Bize Ne Faydası Var ? Hasta ve çalışan güvenliğini sağlar.
Kurumda güvenlik kültürünün gelişimini teşvik eder. Hataları azaltır. Kurumsal bir öğrenme süreci oluşturur. Yaşam kalitesini artırır. Maliyet etkinliği sağlar. Verimliliği sağlar.
51
KATILIMINIZ İÇİN TEŞEKKÜRLER
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.