Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Yönetim ve Organizasyon

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Yönetim ve Organizasyon"— Sunum transkripti:

1 Yönetim ve Organizasyon

2

3 Yönetimin Tarihsel Gelişimi
Neo-Klasik Yönetim Teorisi Davranışsal Yaklaşım Çevresel Davranışsal Yaklaşımı Klasik Yönetim Teorisi Eski Çağlardan Sanayi Devrimine Sanayi Devriminden Bilimsel Yönetime Bilimsel Yönetim Yaklaşımı Yönetim Süreci Yaklaşımı Bürokrasi Yaklaşımı Modern Yönetim Teorisi MÜKEMMELLİK YAKLAŞIMI Sistem Yaklaşımı Durumsallık Yaklaşımı

4

5

6 YÖNETİM, BELİRLİ BİR TAKIM AMAÇLARA ULAŞMAK İÇİN BAŞTA İNSANLAR OLMAK ÜZERE PARASAL KAYNAKLARI, DONANIMI, DEMİRBAŞLARI, HAMMADDELERİ, YARDIMCI MALZEMELERİ VE ZAMANI BİRBİRİYLE UYUMLU, VERİMLİ VE ETKİN KULLANABİLECEK KARARLAR ALMA VE UYGULATMA SÜREÇLERİNİN TOPLAMIDIR.

7 DIŞARIDA OYUN OYNAYAN ÇOCUKLARA LİDERLİK ETME VE YÖNLENDİRMEDE YÖNETİM VAR MIDIR?
BİR AYAKKABI BOYACISI, SADECE KENDİSİ ÇALIŞAN BİR BAKKAL, ARABAYI SÜREN BİR ŞOFÖR VEYA DAĞDA HAYVANLARI OTLATAN BİR ÇOBAN YÖNETİCİ MİDİR? YÖNETİM KAVRAMININ İÇİNDE BAŞTA İNSANLAR OLMAK ÜZERE ÜRETİM FAKTÖRLERİNİN AMAÇLAR DOĞRULTUSUNDA ETKİN VE VERİMLİ KULLANIMI SÖZKONUSUDUR.

8 YÖNETİM SÜRECİNİN ORTAYA ÇIKMASI İÇİN YÖNETİCİ MEVKİİNDE BULUNAN VE ÜRETİM ETMENLERİ KONUSUNDA KARAR VEREN KİŞİNİN EMRİNDE ÇALIŞAN VE OTORİTESİNİ KABULLENEN MUTLAKA BİR İNSANIN BULUNMASI GEREKLİDİR. MADDİ ARAÇ, GEREÇ VE PARASAL KAYNAKLAR OLMASA BİLE, BELİRLİ FAALİYETLERİ YAPMAK VE AMAÇLARA ULAŞMAK İÇİN İNSAN UNSURUNUN BULUNMASI YETERLİ VE GEREKLİ BİR KOŞULDUR. SADECE MADDİ ARAÇ VE GEREÇLER İLE PARANIN BELİRLİ AMAÇLAR DOĞRULTUSUNDA KULLANILMASI İLE İLGİLİ KARARLAR VE UYGULAMALARDA YÖNETİM SÜRECİ YOKTUR.

9 YÖNETİM SÜRECİNİN ÖZELLİKLERİ 1.YÖNETİM BİR VEYA BİRDEN FAZLA AMAÇLARI GERÇEKLEŞTİRMEYE YÖNELİKTİR. 2.YÖNETİM, BELİRLİ BİRTAKIM BEŞERİ VE MADDİ KAYNAKLARI SERBESTÇE KULLANABİLME YETKİSİNİ GEREKLİ KILAR. BU KAYNAKLARDAN BEŞERİ UNSUR GEREKLİ KOŞULU OLUŞTURUR.

10 3.YÖNETİMİN OLMASI İÇİN BİR YÖNETİCİ, EN AZINDAN DA BİR YÖNETİLEN İNSANIN OLMASI GEREKİR. BU ÖZELLİĞİ İLE SOSYAL VE GRUPSAL BİR SÜREÇTİR. 4.YÖNETİM, MADDİ VE BEŞERİ KAYNAKLAR ARASINDA OPTİMUM BİR UYUMU VE İŞBİRLİĞİNİ GEREKTİRİR.

11 5.YÖNETİM, YÖNETİCİ OLAN KİMSENİN YÖNETİLENLERE DÜŞÜNDÜKLERİNİ VE VERDİĞİ KARARLARI UYGULATABİLECEK KİŞİSEL BİR OTORİTE KURMASINI ZORUNLU KILAR. 6.YÖNETİM, YÖNETİCİ VE YÖNETİLENLER ARASINDA UYUM, AHENK VE HABERLEŞMEYİ GEREKTİRİR. AMACA BİRLİKTE ULAŞMANIN TEMEL KOŞULU BUDUR.

12 7.YÖNETİM, GRUP EKONOMİSİNDEN AZAMİ YARARLANMAYI, YANİ HERKESİN HER ŞEYİ YAPMASI YERİNE HER İNSANIN BİLGİ, YETENEK VE TECRÜBESİ DOĞRULTUSUNDA EN İYİ YAPACAĞI ŞEYLERİ YAPMASINI VE BU İŞBÖLÜMÜ ÇERÇEVESİNDE BELİRLİ İŞLERİ EKONOMİK BİÇİMDE YAPACAK ŞEKİLDE UZMANLAŞMASINI GEREKLİ KILAR.

13 8.YÖNETİM BU SÜREÇTE ÇOK ÖZEL VE ÖNEMLİ BİR YERİ OLAN ZAMANIN EKONOMİK VE DİKKATLİ ŞEKİLDE KULLANILMASINI GEREKTİRİR. ZAMAN PLANLAMANIN ÖZÜ OLDUĞU GİBİ, YÖNETİM FAALİYETLERİNİN ETKİNLİĞİ VE VERİMLİLİĞİNİN ÖLÇÜLMESİNDE KULLANILAN TEMEL BİR ARAÇTIR. 9.YÖNETİMİN ÖZÜNDE ELDEKİ KAYNAKLARI, İMKANLARI VE ZAMANI EN EKONOMİK ŞEKİLDE VE EN FAZLA FAYDAYI SAĞLAYACAK BİÇİMDE KULLANMAK YATAR.

14

15

16 10

17

18 YÖNETİCİ BİR ZAMAN DİLİMİ İÇERİSİNDE VE DEĞİŞKEN ÇEVRE KOŞULLARI ALTINDA BELİRLİ BİR TAKIM AMAÇLARI GERÇEKLEŞTİRMEK ÜZERE MADDİ VE BEŞERİ ÜRETİM FAKTÖRLERİNİ UYUMLU BİR ŞEKİLDE BİRARAYA GETİREN VE ÇALIŞTIRAN KİMSEDİR.

19 YÖNETİM, BELİRLİ BİR TAKIM AMAÇLARA ULAŞMAK İÇİN BAŞTA İNSANLAR OLMAK ÜZERE PARASAL KAYNAKLARI, DONANIMI, DEMİRBAŞLARI, HAMMADDELERİ, YARDIMCI MALZEMELERİ VE ZAMANI BİRBİRİYLE UYUMLU, VERİMLİ VE ETKİN KULLANABİLECEK KARARLAR ALMA VE UYGULATMA SÜREÇLERİNİN TOPLAMIDIR.

20 GERÇEKTEN DE BİR YÖNETİCİ;
ÖRGÜT İÇİNDE ÇALIŞAN İNSANLAR ARASINDA, MAKİNALAR VE MALZEMELER ARASINDA, İNSANLARLA MAKİNALAR ARASINDA İŞBİRLİĞİ VE UYUMU DİKKATE ALIP ONLARI ETKİLİ VE VERİMLİ BİR ŞEKİLDE ÇALIŞTIRIRKEN, ÖRGÜTÜN FAALİYETTE BULUNDUĞU YAKIN VE GENEL ÇEVRE KOŞULLARINI GÖZÖNÜNDE BULUNDURMAK, FAALİYETLERİN OLUMLU VE OLUMSUZ ETKİLERİNİ SÜREKLİ OLARAK GÖZDEN GEÇİRMEK ZORUNDADIR.

21 BİR KURULUŞUN BAŞINDA BULUNAN, EMRİNDEKİ PERSONELİ İSTENİLEN HEDEFE GÖTÜRMEK İÇİN ÇALIŞTIRABİLEN, EMİR VE KUMANDA EDEBİLEN KİŞİDİR. LİDER OLMAYABİLİR. YASAL GÜCÜNÜ KULLANIR, ÖDÜL VE CEZAYA DAYALI GÜCÜ VARDIR. SERMAYE SAHİBİ YADA YÖNETSEL ERK TARAFINDAN ATANIR. YÖNETİCİ, YAPIYI KORUMA İLE İLGİLENİR VE KİŞİSEL OLMAYAN YÖNETSEL AMAÇLARI BENİMSER. DENETLER, DÜZENLER, EŞGÜDÜMLER. SAPTANMIŞ AMAÇLARI GERÇEKLEŞTİRMEK İÇİN, ÇALIŞANLARA BİÇİMSEL GÖREVLERİ YAPTIRMAYA ÇALIŞIR.

22 YÖNETİCİNİN BAŞARISINI ETKİLEYEN FAKTÖRLER
İŞLETME İÇİ FAKTÖRLER AMAÇLAR STRATEJİLER İNSANLAR TEKNOLOJİ ORGANİZASYON YAPISI

23 YAKIN ÇEVRE FAKTÖRLERİ
MÜŞTERİLER BAYİLER BANKALAR SENDİKALAR SATICILAR (HAMMADDE, YEDEK PARÇA, DONANIM SATANLAR) RAKİPLER (AYNI ENDÜSTRİDE VEYA İKAME MALLAR ÜRETEN

24 ENDÜSTRİDE FAALİYETTE BULUNANLAR
DEVLET VE KAMU KURULUŞLARI YEREL YÖNETİMLER MESLEK ODALARI DERNEKLER FAALİYETTE BULUNULAN ÇEVREDEKİ HALK

25 GENEL ÇEVRE FAKTÖRLERİ
ÜLKE İÇİ FAKTÖRLER EKONOMİK KOŞULLAR TEKNOLOJİK KOŞULLAR SOSYO-KÜLTÜREL KOŞULLAR POLİTİK KOŞULLAR DOĞAL ÇEVRE KOŞULLARI HUKUKSAL KOŞULLAR DİNİ VE AHLAKİ KOŞULLAR

26 ULUSLAR ARASI FAKTÖRLER
EKONOMİK KOŞULLAR TEKNOLOJİK KOŞULLAR SOSYO-KÜLTÜREL KOŞULLAR SİYASAL KOŞULLAR HUKUKSAL KOŞULLAR

27 YÖNETİCİNİN SAHİP OLMASI GEREKEN ÖZELLİKLER
YÖNETİCİNİN ENTELLEKTÜEL ÖZELLİKLERİ YÖNETİCİNİN KARAKTERİNE İLİŞKİN ÖZELLİKLERİ YÖNETİCİNİN SOSYAL ÖZELLİKLERİ

28 YÖNETİCİNİN ENTELLEKTÜEL ÖZELLİKLERİ
GENEL KÜLTÜR SAHİBİ OLMAK (TEK KONUDA UZMANLAŞMA YERİNE BİRÇOK KONUDA VE İŞLETME FONKSİYONU HAKKINDA BİLGİ SAHİBİ OLMAK) MANTIKLI OLMAK (GENELDEN AYRINTILARA, AYRINTILARDAN GENELE ULAŞABİLME YETENEĞİ) ANALİZ YAPABİLMEK (BİR OLAYIN NEDENLERİNİ ANALİTİK OLARAK İNCELEYEBİLMEK)

29  SENTEZ YAPABİLMEK (BİR OLAYIN DEĞİŞKENLERİNİ BİR ÇÖZÜM VEYA PLAN YAPMAK İÇİN BİR ARAYA GETİRMEK)
SEZGİ GÜCÜNE SAHİP OLMAK (İMKAN, FIRSAT VE TEHLİKELERİ ÖNCEDEN GÖREBİLMEK) HAYAL GÜCÜNE SAHİP OLMAK (GELECEĞE İLİŞKİN OLAYLARIN MUHTEMEL GELİŞMELERİNİ ZİHNİNDE CANLANDIRABİLMEK)

30 MUHAKEME GÜCÜNE SAHİP OLMAK (İYİYİ KÖTÜDEN, DOĞRUYU YANLIŞTAN, HAKLIYI HAKSIZDAN AYIRDEDEBİLMEK)
DÜŞÜNCELERİNİ KONU VE SORUNLARA ODAKLAŞTIRABİLMEK DÜŞÜNCELERİNİ AÇIK SEÇİK İFADE EDEBİLMEK

31 YÖNETİCİNİN KARAKTERİNE İLİŞKİN ÖZELLİKLERİ
AKIL İLE DUYGU ARASI DENGEYİ SAĞLAYABİLMEK (OBJEKTİFLİK İLE SUBJEKTİFLİK ARASINDAKİ UYUM) DEĞİŞKEN KOŞULLARA, ORTAMLARA VE DEĞİŞİK KİŞİLİKTEKİ İNSANLARA UYUM GÖSTEREBİLMEK DİKKATLİ OLMAK İHTİYATLI OLMAK (AŞIRI RİSKE GİRMEME) GİRİŞKEN OLMAK (RİSKİ GÖZE ALABİLME CESARETİ)

32  HAFIZA GÜCÜNE SAHİP OLMAK (ÖNEMLİ OLAY, KİŞİ VE DEĞİŞKENLERİ AKILDA TUTABİLMEK)
DİNAMİK OLMAK (BİRÇOK KONU VE OLAYLARI YERİNDE VE ZAMANINDA İZLEME VE TEDBİR ALMA) AZİM VE SEBATKAR OLMAK (TEHLİKE VE GÜÇLÜKLER KARŞISINDA YILMAMAK, MÜCADELEYİ ELDEN BIRAKMAMAK) TERTİPLİ VE DÜZENLİ OLMAK (HER ŞEYİ YERLİ YERİNDE TUTMAK, DOSYA VE ARŞİVLEME SİSTEMİ İÇİNDE ÇALIŞMAK)

33 YÖNTEM SAHİBİ OLMAK (İŞLERİ YAPARKEN VE YAPTIRIRKEN YARARLILIĞI İSPAT EDİLMİŞ YOL VE YÖNTEMLERDEN YARARLANMAK, İŞLERİ ACİLLİK DURUMUNA GÖRE SIRAYA KOYARAK YÜRÜTMEK) SÜRATLİ OLMAK (İŞLERİ BİRİKTİRMEDEN VE GECİKTİRMEDEN ZAMANINDA YÜRÜTMEK) CİDDİ OLMAK (HER İŞE GEREKEN ÖNEMİ VERMEK, TEHLİKE VE SORUNLARI KÜÇÜMSEMEMEK)

34 YÖNETİCİNİN SOSYAL ÖZELLİKLERİ
DIŞ GÖRÜNÜŞÜ, GİYİM KUŞAMI İLE ÇEVRESİNDEN KABUL GÖRMEK GRUBA HİTAP EDEBİLECEK NİTELİKTE OLMAK GRUP YAPILARINI, ORTAK AMAÇ, DEĞER VE DUYGULARINI ANLAYABİLMEK

35 İŞ YAPARKEN UYULMASI GEREKEN İYİ ALIŞKANLIKLARIN YERLEŞMESİNE ÇALIŞMAK, KÖTÜ ALIŞKANLIKLARLA MÜCADELE EDEBİLMEK. KENDİSİ İLE BERABER ÇALIŞACAK HER İNSANDAN YARARLANMAYI BİLMEK VE ONLARLA İŞBİRLİĞİ İÇİNDE OLABİLMEK

36 HER KİŞİ VE OLAYIN ÖZELLİĞİNE GÖRE ÖLÇÜLÜ VE DENGELİ HAREKET ETMEYİ BİLMEK. NE ZAMAN İLERİ GİDECEĞİNİN, NE ZAMAN GERİ ÇEKİLECEĞİNİN BİLİNCİNDE OLMAK. BİLGİ, TECRÜBE, ADALET, HAKKANİYET, GÜVEN, ÖZEL HAYATINDAKİ DİKKATLİLİK İLE ÇEVRESİNDE ETKİLİ, OTORİTE SAHİBİ VE İKNA GÜCÜ OLAN BİR KİMSE OLARAK TANINMAK

37 BİR YÖNETİCİNİN TÜM BU ÖZELLİKLERE HEP BİRDEN SAHİP OLMASI OLDUKÇA ZORDUR.
ANCAK BU ÖZELLİKLERİN BİLİNMESİ, BİR YÖNETİCİNİN KENDİNİ TAHLİL ETMESİ VE EKSİKLİKLERİNİ GÖRMESİ AÇISINDAN SON DERECE YARARLIDIR. YÖNETİCİNİN SAHİP OLMASI GEREKEN NİTELİKLERİ YANINDA BİR YÖNETİCİNİN EN ÖNEMLİ GÖREVİ: GEREK ÖRGÜTÜN GEREKSE GÖREVLİ KİŞİLERİN AMAÇ VE HEDEFLERİNİN GERÇEKLEŞTİRİLEBİLMESİNE YARDIMCI OLABİLECEK BİR ORTAM HAZIRLAMAKTIR.

38 GÜNÜMÜZ YÖNETİCİSİ İÇİN GEREKLİ OLAN ÖZELLİKLERİ
1.İNSANLARI SEVMELİDİR YÖNETİM İNSAN İLE İLGİLİ BİR KONU OLDUĞUNA GÖRE İYİ BİR YÖNETİCİ OLABİLMEK İÇİN İNSANLIĞA VE TOPLUMA KARŞI İLGİ DUYMAK VE SEVGİ BESLEMEK GEREKİR.

39 2.HABERLEŞME KONUSUNDA YETENEK SAHİBİ OLMALIDIR
HABERLEŞME İŞ YERİNDE BİLGİ VE EMİRLERİN YUKARIDAN AŞAĞIYA VEYA AŞAĞIDAN YUKARIYA DOĞRU AKIŞINI SAĞLAR. HABERLEŞME GENELLİKLE SÖZLÜ OLARAK YAPILIR. YÖNETİCİ ZAMANININ ÖNEMLİ BİR KISMINI KONUŞMAK VE YAZMAKLA, YANİ HABERLEŞME İLE GEÇİRİR. HABERLEŞMEDEN BEKLENEN OLUMLU SONUCUN ALINABİLMESİ İÇİN YÖNETİCİNİN BU KONUDA GEREKLİ YETENEKLERE SAHİP OLMASI GEREKİR.

40 3.İNSAN TUTUM VE DAVRANIŞLARINI ANLAYABİLMELİDİR
YÖNETİCİNİN ASTLARININ GERÇEK İHTİYAÇLARINI GÖREBİLECEK VE ONLARIN İHTİYAÇLARINA CEVAP VEREBİLECEK BİR KİŞİ OLMASI GEREKİR. BU İSE ANCAK SEZGİ VE ANLAYIŞ İLE MÜMKÜN OLABİLİR. 4.DUYGUSAL OLGUNLUK SAHİBİ OLMALIDIR 5.KARARLARINDA AÇIKLIK OLMALIDIR

41 6.ASTLARININ ORTALAMA ZEKALARININ ÜZERİNDE BİR ZEKA SEVİYESİNE SAHİP OLMALIDIR
7.OBJEKTİF OLMALIDIR 8.SORUNLARI METODİK VE MANTIKSAL YOLLARDAN ELE ALABİLMELİDİR 9.İŞLETMEYE GÖNÜLDEN BAĞLI VE ONU BENİMSEMİŞ OLMALIDIR 10.HOŞGÖRÜ SAHİBİ OLMALIDIR 11.DÜRÜST OLMALIDIR

42 12.CESARET SAHİBİ OLMALIDIR
13.TEKNİK BİLGİ VE YETENEK SAHİBİ OLMALIDIR 14.YÖNETİCİ DİNAMİK BİR İNSAN OLMALIDIR 15.BİR YÖNETİCİ GENİŞ AÇIDAN DÜŞÜNEBİLME YETENEĞİNE SAHİP OLMALIDIR 16.YÖNETİCİ İYİ BİR SATICI OLMALIDIR 17.KOORDİNASYON BİLGİ VE BECERİSİNE SAHİP OLMALIDIR

43

44 Genelde kabul görmüş bu üçlü sınıflandırmaya göre, işletmedeki yöneticiler basamaksal – hiyerarşik - sıraya uygun olarak ast’tan üste doğru “alt”, “orta” ve “üst” düzey yönetimi diye sınıflandırılmaktadır.

45 1. Alt düzey yönetim ve yöneticileri: Bu düzeyde bulunan yöneticiler, günlük faaliyetlerin yürütülmesinden ve başarılmasından sorumludurlar. Bunun için yönetsel işlevleri olmayan işçi, memur, hizmetli gibi çalışan ve herhangi bir yönetim görevi olmayan kişileri yöneten, kısım şefleri, postabaşı, ustabaşı, baş kalfa, formen ve odacıbaşları gibi çeşitli çalışanlar alt düzey yöneticilerini oluştururlar. Alt düzey yöneticiler, işletmenin program yönetimi ile ilgili faaliyetlerle uğraşırlar

46 2. Orta düzey yönetim ve yöneticileri; bölüm veya daire amirleri, servis şefleri yardımcıları, genel sekreterler, daire amirleri ve yardımcıları gibi unvan alan orta düzey yöneticiler plan geliştirir, bunları uygulama aşamasına koyar ve yapılanları kontrol eder, maliyetleri analiz eder, üst düzey yöneticilere rapor verirler.

47 Orta düzey yöneticiler üst yönetim tarafından belirlenen amaçlara ulaşmak için gerekli olan program ve faaliyetlerin koordinasyonundan sorumlu olarak işletmenin işlevsel yönetimi ile ilgili faaliyetlerle uğraşırlar. İşletme işlevlerinin her birisi birer yönetim konusu olabilir; pazarlama yönetimi, üretim yönetimi, personel yönetimi, finans ve muhasebe yönetimi ve halkla ilişkiler yönetimi gibi.

48 3. Üst düzey yönetim ve yöneticiler; işletmenin en üstünde yer alan ve tepe yöneticileri olarak ifade edilen yöneticilerdir. Bunlar; genel müdür, başkan, bölüm ve daire müdürleri, daire başkanları, müsteşarlar, müdürler ve yardımcıları gibi yöneticilerden oluşur. Bu düzey yöneticilerin, çalışmaları genelde işletme dışına dönüktür ve işletmeyi bir bütün olarak görürler.

49 Üst düzey yöneticilerin yönetsel becerileri; teknik beceri, haberleşme becerisi, insan ilişkileri becerisi, analitik beceri, karar verme becerisi ve kavramsal beceri gibi becerilere sahiptirler.

50 Üst düzey yöneticilerin çalışmaları tüm örgüt düzeniyle ilgili olup, ekonomik sistem için de işletmenin amaçlarını en iyi şekilde gerçekleştirmeye yöneliktir. Üst yönetim işletmenin etkili bir stratejisini hazırlar ve stratejik yönetimi bir felsefe olarak benimser. Bu anlamda her işletme en yüksek dereceli yöneticisini CEO olarak belirler.

51 İcra kurulu başkanı olarak da ifade edilen (CEO), bir şirketin, örgütün veya acentenin en üst dereceli yöneticisidir. Açılımı "Chief Executive Officer" dır. İşlevsel ve genel yönetici sınıflandırmasında; işlevsel yönetici, üretim, pazarlama, satış ve finansman gibi yalnızca bir örgütsel faaliyetten sorumlu olan yönetici tipidir. İşlevsel yönetici uzmanlaştığı alanın faaliyetinden sorumlu olur.

52 Genel yönetici ise, büyük bir şirket, bunun bir işletmesi veya onun bir alt bölümü gibi karmaşık bir birimi yöneten ve yönlendiren kişi Genel yönetici yönettiği birimin tüm faaliyetlerinden sorumludur.

53 ORGANİZASYON Yönetimin söz konusu olduğu her yerde mutlaka organizasyonun olduğu görülür ve bu manada bu iki kavramın sözlük anlamları ayrı olmasına rağmen, nerede bir yönetim varsa, orada organizasyon da var ve bunun tersi olarak nerede bir organizasyon varsa orada yönetim de vardır.

54 “YÖNETİM VE ORGANİZASYON" kavramları etle tırnak gibi birbirinden ayrılamazlar, kolaylık açısından önce yönetim ve daha sonra organizasyon kavramı incelenir. yönetim, amaçları belirleyen, temel ilkeleri ortaya koyan bir süreç, organizasyon ise, belirlenen amaçlara en etkin ve verimli şekilde ulaşma yolunu gösteren bir sistemdir. Organizasyon veya teşkilat olarak da ifade edilen örgüt; yönetenler ve yönetilenler arasında hiyerarşik ve formel –şekli- bir yapının kurulması, işlerin, bunları yapacak kişilerin ve aralarındaki ilişkilerin açıkça belirlenmesidir.

55 Organizasyon, işletmenin amacına ulaşabilmesi için ihtiyaç duyduğu maddi ve beşeri araçlarla donatılması ve bu araçların en verimli ve etkin şekilde çalıştırılacakları kısım veya bölümlere yerleştirilmesi faaliyetidir.

56 ORGANİZASYON SÜRECİ 1.AMAÇLARA ULAŞMAK İÇİN YAPILACAK İŞLERİ BELİRLEME
2.İŞ ANALİZLERİ YARDIMI İLE BENZERİ İŞLERİ GRUPLANDIRMA 3.İŞ-PERSONEL (NORM-KADRO) ÇALIŞMASI YAPMA 4.İŞE ALINACAK PERSONELİN ÖZELLİKLERİNİN,YETENEKLERİNİN VE TECRÜBELERİNİN NE OLMASI GEREKTİĞİNİ BELİRLEME

57 5.İŞE PERSONEL ALMADAN ÖNCE BU PERSONELİN YAPACAĞI GÖREVLERİN VEYA İŞLERİN TANIMINI YAPMA.
6.YÖNETİM GÖREVİNİ YÜKLENECEK PERSONELİN ÜRETİM KAYNAKLARINI NE ORANDA KULLANABİLECEĞİNİ, KURULUŞU NASIL VE NE ORANDA TEMSİL EDEBİLECEĞİNİ, YETKİ VE SORUMLULUKLARINI BELİRLEME. 7.ORGANİZASYONDA GÖREV ALAN YÖNETİCİLERİN HANGİ İŞ GRUPLARI İLE, NE KONULARDA, NASIL İLİŞKİ VE İŞBİRLİĞİNDE OLACAĞINI BELİRLEME.

58 8.AYNI YÖNETİCİLERİN KURULUŞUN YAKIN ÇEVRESİNDEKİ KİŞİ VE GRUPLARLA NASIL,NE ZAMAN,HANGİ KONULARDA HANGİ YETKİLER ÖLÇÜSÜNDE İLİŞKİYE GİRECEKLERİNİ AÇIKLAMAK 9.HER ÖRGÜT GRUBUNUN BAĞLI OLDUĞU ÜST YÖNETİCİ İLE HANGİ ZAMANLARDA NE TÜR BİR RAPORLAMA İLİŞKİSİNE GİRECEĞİNİ BELİRLEME. 10.HER BÖLÜM VEYA KISIM YÖNETİCİSİNİN BAŞKA GRUP YÖNETİCİLERİ İLE BİRLİKTE KATILACAKLARI KOMİTE TOPLANTILARININ NELER OLDUĞUNU AÇIKLAMA, 11.BÜTÜN BU ÖZELLİKLERİ TAŞIYAN MEVKİLER İÇİN İŞE UYGUN NİTELİKTE VE ÖZELLİKLERE SAHİP PERSONELİ İSTİHDAM ETME.

59

60

61

62

63

64

65

66 En çok kazananlar Türkiye’de en çok kazanan yöneticiler arasında büyük holdinglerin CEO’ları dikkat çekiyor. Sabancı Holding CEO’su Celal Metin, Koç Holding CEO’su Bülend Özaydınlı ve Doğan Holding CEO’su Tufan Darbaz’ın, diğer yöneticilere fark attığı söyleniyor. Büyük bir holdingde CEO pozisyonunda olan yöneticilerin yıllık kazançlarının 450 bin dolar civarında olduğu biliniyor.                               

67 Yıllık dünyanın en yüksek yönetici maaşlarını veren İsviçre, Danimarka, Almanya ve Avusturya'nın ardından yılda ortalama euro ile en fazla kazanan üst düzey yöneticiler Türkiye'den çıktı. ABD, Hollanda, İngiltere, Norveç gibi ülkeler ise yönetici maaşları söz konusu olduğunda Türkiye'nin ardından geliyor. Ancak brüt maaşın dışında toplam yönetici gelirleri prim, yan ödemeler, tatil ücretleri, satış komisyonu, kar payı, performans değerlendirme vb. ödemelerin eklenmesi ile hesaplandığında Türk yöneticiler 10. sıraya düşüyor.

68 Data Expert'ten Hasan ALTUNKAYA konuyla ilgili şöyle değerlendirme yaptı: "Türkiye'de asgari ücret 220 Euro, Hollanda'da 1000 Euro. Oysa Türkiye'deki üst düzey yöneticilerin ortalama maaşları Hollanda'dakileri geçiyor. Bu durum Türkiye'deki gelir dağılımı adaletsizliğinin de bir tür göstergesi. Her ne kadar benim çalıştığım alan bu olsa da, ben dahi rahatsız oluyorum. Bu durum şirketlerde çalışanlarda genel bir haksızlık duygusu uyandırıyor. Üst düzey önetici ile onun hemen altında çalışan kişilerin aldıkları ücretler arasında korkunç bir makas var. Bunun sebebi ise şu: Türkiye'deki şirketler henüz çok genç. Bu mantıkdışı durumun düzeltilmesi konusunda şirket kültürleri de hazır değil".

69

70 1.Bireysel popülariteyi, grup popülaritesinin önünde tutarlar.
TÜRK YÖNETİCİLERİN TİPİK ÖZELLİKLERİ 1.Bireysel popülariteyi, grup popülaritesinin önünde tutarlar. 2. “Ben, ben, yine ben” kavramı on plandadır. 3. “Bilmiyorum, yeterli bilgi sahibi değilim”, demeye utanırlar. 4. Babacandırlar, çalışanlara kol kanat germeyi severler. 5. Babacandırlar, çalışanları aileden kabul ettiklerinden onların özel yaşantısı ile de yakından ilgilidirler,  her zaman kendilerine danışılmasını beklerler.

71 6. Bilgili ve yetismis astlari kendilerine rakip gorduklerinden, kisa zamanda onlardan kurtulmak isterler. 7. Calisanlardan mesai disinda da gerekli saygiyi gormek isterler. 8. Dokunmayi severler, ozellikle sevdikleri astlariyla konusurken, ellerini onlarin omzuna koymayi severler. 9. Geleneklere baglidirlar, degisime normalden cok direnc gosterirler.

72 10. Sahip olduklari makami tum ailesi ile paylasirlar, ailedeki herkes kendilerini patron zanneder.
11. Duygusaldirlar, ozellikle aileden gelenlerin bilgi, yetenek ve becerilerini rasyonel analiz edemezler ve onlari hak etmedikleri makamlara getirirler. 12. Emir verdiklerinde emri yorumlayan ve sorgulayan astlari sevmezler. 13. Iltifatlari ve pohpohlanmayi severler. 14. Duygusaldirlar, iyi gorduklerini iyi gorurler, kotu gorduklerini kotu gorurler.

73 15. Sagliklarina dikkat etmezler ve dikkat etmeyi, kendilerine yediremezler.
16. Astlara guvenmezler, detaylariyla ugrasirlar. 17. Cok iyi adam kullanirlar. 18. Yetki devretmeyi guc kaybetmek olarak algilarlar. 19. Herhangi bir katma deger yaratmadigini bilmelerine ragmen, is yerinde vakit gecirmeyi severler. 20. Isteki problemlerini eve tasirlar.

74 21. Sorumluluk almayi isterler, kendilerini guc kazanmis olarak nitelerler.
22. Zamani etkin kullanamazlar. 23. Toplanti yaparken gundemi muhafaza edemezler, dedikodu yaparlar. 24. Astlarindan olan memnuniyetsizlikleri onlarin yuzlerine soylemek yerine arkadan konusmayi tercih ederler. 25. Asagidan gelecek olan tekliflere her zaman acik olduklarini ifade etmelerine ragmen, icraatta kapalidirlar. 26. Kilik ve kiyafete onem verirler.

75 27. Isin mukemmelliginden cok, mukemmel gozukmesine onem verirler.
28. Kendileri olmadigi zaman isin sekteye ugramasindan buyuk memnuniyet duyarlar. 29. Yerlerine adam yetistirmeyi sevmezler. 30. Okumayi sevmezler, herseyi tecrubeleri ile yapabileceklerini zannederler. 31. Herseyi bilirler, astlarinin da herseyi bilmesini beklerler. 32. Makam ve terfi beklentileri maddi beklentilerin otesinde bir oneme sahiptir. 33. Yonettikleri sirkete ve departmana sahiplenir, her turlu problemi kendi kisisel imkanlarini kullanarak cozmeye hazirdi

76


"Yönetim ve Organizasyon" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları