+. + KURAMSAL ÇERÇEVE İ nternet-demokrasi kuramlarından sosyal medya-siyasi katılım çalı ş malarına yöneli ş. Üç konumlanma: iyimser, kötümser, nötr Sosyal.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Siyaset Bilimine Giriş
Advertisements

GEZİ PARKI ARAŞTIRMASI
Teknoloji Omnibus Teknoloji kullanıcıları raporu Mart 2007.
Eğitimde Web 2.0 Kullanımı
 Web-Log kelimesinden türetilen bloglar, yazarların herhangi bir konu hakkında hızlı ve kolay ş ekilde yorumlarını, ba ğ lantılarını yazılarını, resimlerini,
BAĞLANTI VERME VE ANİMASYON
BAĞLANTI VERME VE ANİMASYON
Aylık Sosyal Medya Faaliyet Raporu Ekim Genel İstatistikler Notlar: Toplam erişim, beğenenler ve hakkımızda konuşulanları görmekteyiz.. Aylık Sosyal.
Sizin sosyal medya danı ş manınız olarak Markanız için sosyal medya stratejilerinin olu ş turulması ve yönetimini yapıyoruz. Ayrıca kriz durumlarında.
Siyaset Bilimine Giriş
YG-21 Kadın Meclisleri & Ulusal Gençlik Parlamentosu
 Demet Cengiz, “Bilişim Teknolojilerinin Öğrenciler Tarafından Kullanılmasını Sağlayacak Unsurların Belirlenmesi,” TBD Bilişim Kurultayı, Ankara, Eylül.
Uzaktan Eğitim Kuramları
0-6 Yaş Arası Çocukların Temel Gelişimsel Özellikleri
OKUL TEKNOLOJ İ PLANI. OKULUMUZ PE Ş LER İ NDEN G İ DEB İ LECEK CESARET İ N İ Z VARSA BÜTÜN RÜYALAR GERCEK OLAB İ L İ R.
Sosyal Ağların Eğitim Amaçlı Kullanımı
Internet, birçok bilgisayar sisteminin birbirine ba ğ lı oldu ğ u, dünya çapında yaygın olan ve sürekli büyüyen bir ileti ş im a ğ ıdır. Internet, insanların.
ELEKTRONİK DEMOKRASİ.
WEB 2.0 ARAÇLARI TANITIM MUSTAFA EROĞLU
OKULLARIN INTERNETE TAŞINMASINDA BÖTEB’ LERİN (BİLGİSAYAR ve ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ) ROLÜ.
Gözde Ocak, Yasemin Koçak Usluel, Günnur Uzunbeycan, Galip Kaya
OKUL ÖNCESİNDE AİLE KATILIMI
“Öfke”.
İşletme Doktora Programı Bilgi Teknolojileri ve Yönetim (IYO 713)
Sabancı Gönüllüleri Programı nedir? Tüm Sabancı Topluluğu’nu kapsayan bir sosyal sorumluluk programı İki ana platform 1.Online eğitim 2. Gönüllülük Projeleri.
1 Medya Güven Araştırması Temmuz 2006 Açık Radyo için hazırlanmıştır.
VESTEL YEREL MEDYA SUNUMU
Kantitatif Araştırma Özeti 8 Mayıs 2015
BETÜL GÜTLEK TÜRKÇE Ö Ğ RETMENL İĞİ 2. SINIF WEB 2.0.
Hazırlayan Ufuk Kemerci  2004 yılında ortaya atılmı ş bir kavramdır. Web sitelerinin yalıtılmı ş bilgi depoları ş eklinden çıkıp kullanıcılara.
Yard. Doç. Dr. Oğuzhan Aygören İTÜ İşletme Fakültesi
Yrd. Doç. Dr. Alparslan ÖZMEN
TELKODER Implementation of the EU Regulatory Framework for Electronic Communication 2015 DEĞERLENDİRME.
Sosyal Medyanız ve NetHizmet. Sosyal Medya’da Sizin İçin Neler Yapıyoruz?  Sizin için hesaplar açıp, içerik yönetimlerinizi yapıyoruz.  Kampanya kurgularınızı.
l Bir Tehdit Mi? Ar. Gör. Zeynep Erkan Atik.
SOSYOLOJİDE KURAMSAL DÜŞÜNME
TABAKALAŞMA VE SINIF.
MEDYA.
YENİ DİJİTAL ÇAĞ Giriş.
SİYASETTE YÜKSEK TOPUKLAR.
ÜRET İ M VE ÜRET İ M YÖNET İ M İ KAVRAMLARI.  Üretim:" İ nsan ihtiyaçlarını kar ş ılamak amacıyla mal veya hizmetlerin meydana getirilmesi i ş lemidir."
İletişim Bilimine Giriş
Sosyal Medya Kişilerin internet üzerinde birbirleriyle yaptığı diyaloglar ve paylaşımlar bütünüdür.  Zaman ve mekân sınırlaması olmadan (mobil tabanlı),
AROMAT İ K KEK İ K YA Ğ I KOKUSUNUN DERS TUTUMU ÜZER İ NE ETK İ S İ N İ N İ NCELENMES İ.
Elektronik pazarlama: – internetin kar yaratmak amacıyla kullanılması – birçok aşamayı ortadan kaldırmakta – daha hızlı ve daha düşük maliyetli –
Yöneti ş im(governance),küresel le ş menin etkisi ile ortaya çıkmı ş ve birçok ülkede son yılların moda kavramı haline gelmi ş tir.
Ortaokul Öğrencilerinin Sanal Zorbalık ve İnternet Saldırganlığı Durumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi Fatma Kübra ÇELEN, Aygül ÇELİK.
Yeni İletişim Teknolojileri ve (E- )Demokrasi Öğr. Gör Mehmet Akif BARIŞ.
SOSYAL MEDYANIN ETKİSİ - KOZMETİK ÜRÜNLERİN SATIN ALINMASINDA BİR UYGULAMA Danışman Unvan İsim Öğrenci İsim, Numara.
AKRAN İLİŞKİLERİNDE SOSYAL STATÜ
Sevda GÜL 1450Y  EEG nedir?  EEG Nasıl Ölçülür?  İ nsan beyninin yaydı ğ ı dalgalar nelerdir?  Epilepsi nedir?  Epilepsi verilenin YSA ile.
INBOUND PAZARLAMADA SOSYAL MEDYA VE KADIN TÜKETİCİLERDE SATIN ALMA DAVRANIŞINA OLAN ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Pınar Bacaksız.
Temel Bilgiler İlgili Çalışmalar Araştırmanın Yöntemi Bulgu ve Sonuçlar Araştırmanın Kısıtları ve Gelecek Çalışmalar.
BASKETBOL TÜRKİYE TURU
Türkiye’de Yeni Medya Kullanım Eğilimleri Araştırması Ekim 2016
Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
BİT’İN SOSYAL KÜLTÜREL KATKILARI
SOSYAL MEDYA.
Araş. Gör. Meryem Berrin BULUT ve Doç. Dr. Nuri BALOĞLU
MEDYA VE ÇOCUK
ÖRGÜTSEL İLETİŞİM ARAÇLARI
Ask Question.
Bugün ne öğreneceğiz ??? Dijital Vatandaş Nasıl Olunur?
Şakir ÇINKIR, Funda NAYIR
Yeni Medya Teknolojileri ve Modernleşme
Dijital Vatandaşlik.
Bilgilendirme Toplantısı
Elektronik-Ticaret’te Arama Motoru Optimizasyonu ve Sosyal Medya
Kantitatif Araştırma Özeti 8 Mayıs 2015
Sunum transkripti:

+

+ KURAMSAL ÇERÇEVE İ nternet-demokrasi kuramlarından sosyal medya-siyasi katılım çalı ş malarına yöneli ş. Üç konumlanma: iyimser, kötümser, nötr Sosyal medyada siyasi katılıma engeller: sayısal uçurum, slacktivism, siyasi kutupla ş ma, siyasi kültür vs.

+ ÇEVR İ M İ Ç İ S İ YAS İ KATILIM Çevrim içi siyasi katılım, kamusal meselelere katılım ile hükümetin eylemini etkilemeye yönelik çevrim içi faaliyetleri içermektedir (Lutz, Hoffman ve Meckel, 2014). “e-Katılım terimi; siyasette yeni bilgi ve ileti ş im teknolojilerinin (YB İ T) katılımcı ve kendi kendine örgütlenen demokrasi gelene ğ ine yakın yöntemleri, araçları, pratikleri ve kavramları tarif etmek için kullanılır.” (Fuchs, 2008, s. 236). 1- Destekleyici pratikler (çevrim içi imza kampanyaları, Facebook gruplarına katılmak, toplumsal bir dava hakkında bilgi payla ş mak vs.) 2- Müzakereci pratikler (toplumsal meseleleri tartı ş mak vs.) 3- İş birlikçi pratikler (Toplumdaki sorunlara kolektif olarak çözüm üretme vs.). (Brandtzæg, Følstad ve Mainsah)

+ Siyasi bili ş sselik Siyasal ileti ş im Siyasi i ş birli ğ i Fırsatlar Çoktan çoka çevrimiçi ileti ş im Canlı alternatif çevrimiçi medya Çoklu medya siyaseti Çevrimiçi tartı ş ma Sansürü görmezden gelme Açık kaynak teknolojileri Toplumsal mesafeyi a ş ma Siber gösteri Çevrimiçi kamusal alan Siber geli ş im Riskler Birden çoka çevrimiçi ileti ş im Baskıcı çevrimiçi ço ğ ulculuk riski Dü ş ük kalitede siyasi bilgi Çevrimiçi yalıtılma Gözetim riski Bilginin metala ş ması Çevrimiçi ileti ş imde güven ve do ğ ruluk sorunu Kaotik çevrimiçi ileti ş im Plebisiter oylama Siber nefret Kaynak: Fuchs, 2008, s

+ Ara ş tırma sorusu ve de ğ i ş kenler Temel soru: Sosyal medya üzerinden siyasete katılımı etkileyen faktörler nelerdir? Bağımlı değişken: Sosyal medya üzerinden siyasete katılım Bağımsız değişkenler: Yaş, cinsiyet, eğitim düzeyi, sosyo-ekonomik statü, yeni medya sahipliği ve sosyal ağlara erişim ve kullanım düzeyi, siyasete ilgi düzeyi, sosyal sermaye, Gezi Parkı eylemleri

+ Sosyal medyada siyasi katılımı etkileyen faktörler SOSYAL A Ğ LARDA S İ YAS İ KATILIM DEMOGRAF İ K ÖZELL İ KLER S İ YAS İ GÖRÜ Ş VE S İ YASETE İ LG İ DÜZEY İ SOSYAL A Ğ LARA ER İŞİ M VE KULLANIM DÜZEY İ GEZ İ PARKI

+ Sosyal medyada siyasi katılımın sınırlandırılması Siyasi görüş paylaşma düzeyi Siyasi görüş paylaşmama nedenleri Siyasi pratikler (aktif: paylaşma, yorum yapma, iletişim kurma, imza atma; pasif: beğenme, haberdar olma)

+ SOSYAL MEDYADA S İ YAS İ PRAT İ KLER Siyasi ya da toplumsal sorunlara ili ş kin gönderiler payla ş ıyorum. Siyasi ya da toplumsal sorunlarla ilgili sayfaları, blogları veya grupları takip ediyorum. Siyasi ya da toplumsal sorunlara ili ş kin haberleri payla ş ıyorum. Siyasi ya da toplumsal sorunlarla ilgili gönderilere yorum yapıyorum. Siyasi ya da toplumsal sorunlarla ilgili gönderileri be ğ eniyorum. Siyasi ya da toplumsal sorunlara ili ş kin internet kampanyalarına imza atıyorum ve payla ş ıyorum. Sosyal medya üzerinden siyasi partilerden ve siyasetçilerden haberdar oluyorum. Sosyal medya üzerinden siyasetçilerle ileti ş im kuruyorum. Siyasetçilerin ve siyasi partilerin gönderilerini payla ş ıyorum.

+ Ara ş tırmanın yöntemi Ara ş tırma, AKSOY Ara ş tırma Ş irketi deste ğ iyle Ş ubat 2014 ve bilgisayar destekli telefonla anket görü ş me tekni ğ i (CATI) üzerinden yürütüldü. Türkiye’nin 11 ilinde gerçekle ş tirilmi ş tir: İ stanbul, Ankara, Adana, Antalya, Bursa, Diyarbakır, Erzurum, İ zmir, Konya, Samsun, Zonguldak. Örneklem: 13 ya ş üzeri 600 sosyal medya kullanıcısı. Anket formu, katılımcıların demografik bilgileri, sosyal medya kullanımları, çevrim dı ş ı siyasi pratikleri ile sosyal a ğ lar üzerinde siyasi pratiklerine dair soruları içermektedir. Bunun yanında, Gezi Parkı eylemlerinin sosyal medya kullanım pratiklerine ve siyasi katılımına olabilecek etkisine ili ş kin çe ş itli sorular da yöneltilmi ş tir. Veriler % 95 güven aralı ğ ı göz önüne alınarak analiz edilmi ş, çapraz sorgulamalarla sosyal medyada siyasi katılımı etkileyen faktörler belirlenmeye çalı ş ılmı ş tır.

+ ARA Ş TIRMA BULGULARI

+ Demografik bulgular

+

+

+

+

+ Yeni medya ve sosyal a ğ lar (sahiplik, eri ş im, kullanım)

+

+

+ Sosyal medyada siyasi görü ş payla ş ma

+ Sosyal medyada siyasi görü ş payla ş mama nedenleri

+ Gezi Parkı eylemlerinin sosyal medya kullanımına etkisi

+

+

+

+

+ ÇEVR İ M İ Ç İ S İ YAS İ KATILIM PRAT İ KLER İ

+

+

+

+

+

+

+

+

+ FARKLI S İ YAS İ GÖRÜ Ş LERE TAHAMMÜL

+ Ya ş ın artmasıyla birlikte siyasi görü ş ler sosyal medyada daha görünür hale gelmektedir. Sosyal a ğ larda siyasi pratikler de ya ş la do ğ ru orantılı olarak artmaktadır. SOSYAL MEDYADA S İ YAS İ KATILIMDA YA Ş FAKTÖRÜ

+ SOSYAL MEDYADA S İ YAS İ KATILIMDA C İ NS İ YET FAKTÖRÜ Sosyal medyada siyasi görü ş payla ş ma açısından cinsiyete göre pek bir fark yoktur: Kadınların % 34’ü, erkeklerin % 31.7’si siyasi görü ş lerini payla ş ıyor. Siyasi görü ş leri payla ş mama nedenleri cinsiyete göre birbirine yakın oranlardadır.

+ SOSYAL MEDYADA S İ YAS İ KATILIMDA E Ğİ T İ M DURUMU FAKTÖRÜ Sosyal medyada siyasi katılım bireylerin e ğ itim düzeyi açısından ele alındı ğ ında siyasi payla ş ımlarda bulunmanın e ğ itim düzeyiyle pozitif bir ili ş ki içerisinde oldu ğ u ileri sürülebilir.

+ SOSYAL MEDYADA S İ YAS İ KATILIMDA SES FAKTÖRÜ Sosyo-ekonomik statü arttıkça sosyal medyada siyasi görü ş payla ş ma oranı da artmaktadır. A, B ve C1 grupları birbirlerine benzer pratikler sergilemekte ve di ğ er gruplara oranla daha fazla siyasi payla ş ımda bulunmakta, siyasi haber payla ş makta, siyaseti sosyal medyadan takip etmektedir. C1 ve C2 grupları ise di ğ er gruplara oranla sosyal medyayı daha ziyade siyasi partileri ve siyasetçileri takip etme ve onlarla ileti ş im kurma platformu olarak kullanmaktadır.

+ SOSYAL MEDYAYA ER İŞİ M VE KULLANIMIN S İ YAS İ KATILIMA ETK İ S İ Siyasi geli ş meler en çok nereden takip edilmektedir? Her gün siyasi geli ş meleri takip eden bireylerin % 62.41’i televizyondan, % 46.3’ü sosyal a ğ lardan, % 43.51’i web sitelerinden ve % 38.45’i gazetelerden takip etmektedir. Mobil araçlara sahip olan bireylerin siyasi geli ş meleri sosyal a ğ lar ve web sitelerinden daha fazla takip ettikleri ileri sürülebilir. Akıllı cep telefonu kullanıcıları siyasi geli ş meleri daha az televizyondan takip etmektedirler (% 55.63). Siyasi görü ş payla ş anlar ve payla ş mayanlar arasında elektronik araç kullanma anlamında bir fark bulunmamaktadır. Her iki grupta da en fazla akıllı cep telefonu, dizüstü bilgisayar ve masaüstü bilgisayar kullanılmaktadır. Sosyal a ğ lara ba ğ lanma sıklı ğ ı arttıkça çevrim içi siyasi pratikler de artmaktadır. Twitter’da takipçi sayısı ile siyasi pratikler arasında pozitif bir ili ş ki vardır. Takipçi sayısı arttıkça siyasi payla ş ımlar da artmaktadır. Facebook’ta böyle bir durum gözlenmemi ş tir.

+ SOSYAL MEDYADA S İ YAS İ KATILIMDA GEZ İ PARKI FAKTÖRÜ Gezi Parkı eylemleri sırasında sosyal medya kullanımında cinsiyete göre farklılık gözlenmektedir. Bu süreçte sosyal medya kullanımı kadınları erkeklerden daha fazla etkilemi ş tir. Ya ş de ğ i ş kenine göre analiz edildi ğ inde Gezi Parkı eylemlerinin en çok orta ya ş ve üzerindeki bireylerin sosyal medya kullanımı üzerinde etkileri oldu ğ u ortaya çıkmı ş tır. E ğ itim düzeyi ve sosyo- ekonomik düzey de arttıkça Gezi Parkı eylemlerinin sosyal medya kullanımına etkisine “evet” yanıtı verenlerin de oranı artmaktadır. Benzer ş ekilde e ğ itim düzeyi yükseldikçe televizyondan haber alma oranı dü ş mektedir. Sosyo-ekonomik statü dü ş tükçe eylemleri televizyondan izleme oranı da artmı ş tır.

+ SONUÇ Türkiye’de, yeni medya olanaklarının yaygınla ş ması sosyal a ğ üyelikleri ve kullanımına etki etse de, siyasal anlamda katılımın sa ğ lanması için yeterli görünmemektedir. Pasif pratiklere daha fazla ba ğ lı olan kullanıcılar, sivil katılım sınıflandırmasında “destekleyici” kategorisine (Brandtzæg, Følstad ve Mainsah) sınırlı bir ş ekilde kar ş ılık gelmektedir. Kullanıcılar, siyasi aktörler ve ‘a ğ da ş ’ları ile siyasi etkile ş ime girmekten ziyade haberle ş meyi öncelikli olarak tercih etmektedir. Sosyal a ğ lar öncelikli olarak siyasi payla ş ım alanı olarak görülmemektedir. Kullanıcıların önemli bir kısmı siyaseti ‘özel alanda’ tutmayı tercih etmektedir. Bireylerin siyasete ilgi düzeyi ve sosyal medyada siyasi katılımı demografik de ğ i ş kenlere göre farklılık göstermekte; ya ş, sosyoekonomik statü ve e ğ itim durumunun artmasıyla artmaktadır. Gezi Parkı’nın sosyal medyada siyasi katılım üzerindeki etkisi sınırlıdır.

+ Sabrınız için te ş ekkürler…