En uzak mesafe ne Afrika’dır Ne Çin, ne Hindistan, Ne seyyareler, Ne de yıldızlar geceleri ışıldayan… En uzak mesafe; iki kafa arasındaki mesafedir Birbirini anlamayan... Can YÜCEL
İletişim sözcüğü kişiler arasında yer alan düşünce ve duygu alışverişini dile getiren bir terim olarak kullanılmaktadır . İletişim denilince kimilerinin aklına sadece sözlü iletişim, yani konuşulan dil aracılığıyla kurulan iletişim gelmesine karşın, iletişim sözsüz olarak da kurulabilir.
Aynı ortamda birbirlerini algılayan kişiler hiç konuşmasalar bile bakışlarıyla, vücutlarının duruşuyla, aralarında bıraktıkları mesafe ile vb. birbirlerine mesaj yollar; sözsüz bir iletişim kurarlar.İletişime giren kişilerin birbirlerini doğru olarak anlayabilmeleri için hem gönderilen sözlü mesajların içeriğine, hem de sözlü mesaja eşlik eden beden diline, yani kişinin yüz ifadesi, jest ve mimikleri gibi görsel ipuçlarına, dikkat etmeleri gerekmektedir.
İletişimin Bileşenleri
Sözel Olmayan İletişim Nedir? Sözel Olmayan İletişim, Beden Dili, Ses Tonu, Jestler, Beden Duruşu ve Göz Teması ile aktarılır. Konuşulmayan mesajlar bu yol ile algılanır. Bedenin duruşu, yüz ifadeleri ve el ile yapılan jestler gözlemlenir. Bazı durumlarda, Sözel Olmayan İletişim, bir mesajı, konuşulan sözlerden daha etkili bir şekilde iletebilir. Bazı durumlarda ise, Sözel Olmayan İletişim Sözel İletişim’in anlamını güçlendirir.
İletişim ve Etkili Dinleme İletişim içinde bulunulan kişiyi yargılamadan, sözünü kesmeden, bedene uygun biçim vererek, göz teması kurularak yapılan dinlemeye denir
İyi bir dinleyicinin özellikleri • Dikkatini karşısındaki kişiye verir. • Konuşmacıyı sözünü kesmeden dinler. • Göz teması kurar. • Son sözü söylemek için çabalamaz. • Dinlerken vereceği cevabı düşünmez. • Yargılamadan, suçlamadan dinler (önyargılı değildir). • Duygu ve düşüncelerini anlamaya çalışır. • Dinlerken başka bir işle meşgul olmaz. • Konuşmacının sözlerine olduğu kadar sözsüz mesajlarına da dikkat eder. • Konuşmacının duygu ve düşüncelerine anladığını gösteren sözlü ifadelerde bulunur.
Doğuştan iyi dinleyici olanların sayısı azdır. İyi bir dinleyici olabilmek için; bilinçli bir çaba ve yeni beceriler öğrenmek gereklidir.” Doğan Cüceloğlu
İLETİŞİM ENGELLERİ Saldırgan tavırlar takınmak, Konuşmaları kesmek, fazla konuşmak, Anlatılanlara gülmek, insanları utandırmak, alay etmek, aşağılamak, Ad takmak, etiketlemek, Savunmaya geçmek, Yargılamak, eleştirmek, suçlamak, Dinlerken başka şeyler yapmak, Karar vermeye, yorum yapmaya zorlamak, Zıtlaşmak ve tartışmak Yorum yapmak, Önyargılı olmak, Emir verme, Uyarma, tehdit etme, Akıl verme, nasihat etme.
İletişim Kazalarından Uzak Kalalım