Sağlık Hizmetlerinde İletişim ve Halkla İlişkiler

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
T.C SAĞLIK BAKANLIĞI ÇAYELİ DEVLET HASTANESİ HASTA HAKLARI BİRİMİ
Advertisements

İletişime Giriş.
Halkla İlişkiler Sıtkı ASLANHAN.
YRD.DOÇ.DR. PINAR SEDEN MERAL
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
İnsan İletişimine Giriş Human Communication [Bölüm 1]
İLETİŞİM ÖĞR. GÖR. EDİP KOŞAR
BÖLÜM X HALKLA İLİŞKİLER.
Şekil: Temel İletişim Süreci
GENEL ve TEKNİK İLETİŞİM
SOSYAL BİLGİLER 7.SINIF KONU: İLETİŞİM VE İNSAN İLİŞKİLERİ
DİNLEME.
«İletişim Kavramı ve İletişim Süreci» YRD.DOÇ.DR. PINAR SEDEN MERAL
İ L E T İ Ş İ M Dr. Mustafa Aydın BAŞAR.
İŞ HAYATINDA ETKİLİ İLETİŞİM
İletişimde Süreç Yaklaşımı
İŞ HAYATINDA İLETİŞİM Zerrin Sarıgül.
Dr. Hasan Özder Hizmetiçi eğitim
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 1.Temel Kavramlar
İletişim Süreci ve Türleri
ALICI İletişim sürecinde, kaynağın gönderdiği mesaja hedef olan kişi, grup ya da kitleye alıcı adını veriyoruz. Alıcı bir kişi, bir grup, örgüt ya da toplum.
ÖZAY KARTAL & ALİ FATİH ALDEMİR İŞLETME YÖNETİMİ
MEDYA Medyayı Tanımak - Kitle İletişimi ve Medya -
Az anlamak, yanlış anlamaktan iyidir. A.France
Öğretim Teknolojileri ve İletişim Süreci
4.ÜNİTE C.ETKİLİ İLETİŞİM.
KURUM İÇİ İLETİŞİM HAZIRLAYAN HAVA GÜLER.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI
Sağlık Ortamlarında İletişim
İŞ HAYATINDA İLETİŞİM Modülün Amacı:
-İLETİŞİM- SUNUSU.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL GELİŞTİRME
1 Sağlık SlaytlarıSağlık Slaytları Sağlık Slaytları
İLETİŞİM VE EMPATİ.
İletişim Süreci ve Türleri
Didim Akbük Sağlık Eğitim Merkezi
ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM
4. Hafta İletişim Kuramlarına Giriş – I (İletişim Tarihi – İletişim Araştırmaları) 2.
YÖNETİMİN ALT İŞLEVLERİ
İLETİŞİM VE İLETİŞİMİN ÖĞELELERİ Yrd. Doç. Dr. Bahadır KÖKSALAN
İletişim Süreci ve Türleri
Sağlık Hizmetlerinde İletişim ve Halkla İlişkiler
ÖRGÜTSEL İLETİŞİM.
YETERLİK VE MODÜL TABLOSU
Bireyler Arası İlişkiler ve Haberleşme
PERFORMANS DEĞERLENDİRME GÖRÜŞMELERİ VE GERİBİLDİRİM
EĞİTİMDE İLETİŞİM SÜRECİ
/ 501 İLETİŞİM Duygu, düşünce yada bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır.
BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM. BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM.
Bilgi üretme, aktarma ve anlamlandırma süreci İki yönlü bilgi akışı
ÖĞR.GÖR. ALİ OSMAN GÖKCAN
DİN HİZMETLERİNDE İLETİŞİM VE REHBERLİK.
ÖRGÜTSEL İLETİŞİM Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI
5.3. İLETİŞİM.
Teknoloji Nedir?.
Diksiyon ve Güzel Konuşma 1. Hafta
İLETİŞİM Duygu, düşünce yada bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır / 50.
ETKİN İLETİŞİM VE ETKİN İLETİŞİMİ ENGELLEYEN FAKTÖRLER
ETKİN İLETİŞİM VE HALKLA İLİŞKİLER
İletişim Nedir? Duygu, düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır. Katılımcılardan “iletişim” kavramının tanımın.
İLETİŞİM SÜRECİ, ÖĞELERİ VE İLETİŞİM ARAÇLARI
Bölüm 5 İLETİŞİM VE EĞİTİM
Problem Çözme Yaklaşımları
İKNA VE TUTUM DEĞİŞİMİ.
MÜŞTERİLERLE İLETİŞİM
KURUMSAL İLETİŞİM.
İKNA SÜRECİ.
İletişim nedir Temel İletişim. Bir aklın, başka bir aklı etkileme sanatıdır. İletişim.
Sunum transkripti:

Sağlık Hizmetlerinde İletişim ve Halkla İlişkiler 2. BÖLÜM İletişim Süreci ve İşleyişi www.hkirilmaz.sakarya.edu.tr

İletişim Süreci İletişim, kaynağın mesajı düzenleyip (kodlama) göndermesi ile başlar. Hedefe ulaşan mesajın kodu alıcı tarafından çözülür. Hedef, kaynağın gönderdiği mesajı çözümler ve bir düşünce haline dönüştürebilir ve geribildirimde bulunabilirse iletişim süreci tamamlanmış olur. www.hkirilmaz.sakarya.edu.tr

Kaynak Kaynak, iletişimi başlatan veya mesajı gönderen kişidir. İletişim ilk önce kaynağın zihnindeki düşüncelerle ortaya çıkar. Kaynak sahip olduğu tecrübe ve bilgilere göre bir mesaj oluşturur, bir düşünceyi formüle eder ve mesaj halinde kanalı kullanarak hedefe gönderir. www.hkirilmaz.sakarya.edu.tr

Kaynak İyi bir iletişim için kaynağın taşıması gereken özellikler: Kaynak bilgili olmalıdır. Kaynak kodlama özelliğine sahip olmalıdır. Kaynak düzlem ve rolüne uygun davranmalıdır. Kaynak tanınmalıdır. www.hkirilmaz.sakarya.edu.tr

Mesaj Mesaj, kodlanan bilginin aldığı fiziksel şekil olarak tanımlanabilir. Mesaj, kaynağın fikirlerinin ve isteklerinin sembollere dönüşmüş hali olup, hedef için bir uyaran olarak işlev gören sinyaldir. Düşünce, duygu ve bilginin kaynak tarafından kodlanmış biçimi olarak tanımlanan mesaj; bir duygu veya düşünceyi aktarmayı isteyen kaynağın ürettiği sözel, görsel ve işitsel simgelerden oluşur. www.hkirilmaz.sakarya.edu.tr

Mesaj Mesajın etkin iletişimi sağlayabilmesi için; Hedefin bilgi, düşünce ve deneyimlerine uygunluk Hedefin inanç ve değerlerinde uygunluk Hedefin ihtiyaç, istek ve amaçlarına uygunluk Hedefin ilgi alanlarına uygunluk Hedefin toplum içindeki rollerine ve konumuna uygunluk göstermelidir. www.hkirilmaz.sakarya.edu.tr

Mesaj İletişim sürecinde mesajın taşıması gereken özellikler: Mesaj anlaşılır olmalıdır. Mesaj açık olmalıdır. Mesaj doğru zamanda iletilmelidir. Mesaj uygun kanalı izlemelidir. Mesaj kaynak ile hedef arasında kalmalıdır. www.hkirilmaz.sakarya.edu.tr

Mesaj Sözel mesajların taşıması gereken özellikler: Konuşma ve yazılı iletişimde etkinliğin ilk şartı, uygun kelimeleri seçmek ve onları alışılmış biçimde kullanmaktır. Uzman olmayan kişiler arasındaki iletişimde özel deyimlere ve teknik terimlere yer verilmemelidir. Resim veya desenin, mesajın fikrini vurgulayacak biçimde ve hedefin algılayabileceği türde olması gerekir. www.hkirilmaz.sakarya.edu.tr

Mesaj Sözel olmayan mesajların taşıması gereken özellikler: Mesajın anlamı ilişki sistemi içerisinde anlaşılır olmalıdır. Kültürel yapıya uymayan veya anlamı kavranmayan sözel olmayan mesajlar iletişimde kullanılamaz. Her ortamda sözel olmayan mesajın gönderilmesi uygun değildir. Sözel olmayan mesajın tanımının tam olarak yapılması gerekir. www.hkirilmaz.sakarya.edu.tr

Kodlama – Kod Çözme Bilginin, düşüncenin ve duygunun mesaj haline getirilmesine kodlama denir. Kaynağın aklından geçirdiği düşünceler hedefin anlayabileceği simgelerle kodlanarak mesaja dönüştürülür. Kodlama simgelerin anlama dönüştürülmesidir. Bir şeyi temsil eden ama onunla doğal bir ilişkisi olmayan simgeler kodlanarak mesaja dönüştürülür. www.hkirilmaz.sakarya.edu.tr

Kodlama – Kod Çözme İletişimin gerçekleşmesi kaynağın mesajı hedefe ulaştırmasıyla, iletişimin etkinliği ise gönderilen mesajın anlamı ve etkisinin hedefe tam olarak iletilme gücüyle ölçülür. Etkin iletişim ancak mesajın kodunun, kaynağın kodladığı gibi hedef tarafından açılmasıyla mümkün olabilir. www.hkirilmaz.sakarya.edu.tr

Kanal Mesajın gönderildiği ve alındığı ortama kanal denir. Kanal, mesajın kaynaktan hedefe iletildiği yoldur. Mesaj iletiminde kanal sayısı ne kadar fazla olursa iletişim etkinliği o ölçüde artar. İşletmelerde mesaj formel ve informel iletişim kanallarıyla kaynaktan hedefe aktarılır. www.hkirilmaz.sakarya.edu.tr

Kanal Resmi iletişim kanalları: Emir komuta zinciri, İntranet, Öneri/Şikâyet kutuları, Bülten/Dergi Toplantılar www.hkirilmaz.sakarya.edu.tr

Kanal Gayrı resmi iletişim kanalları: Dedikodu, Söylentiler, Kurum dışı gruplaşmalar Yöneticinin çalışanlarıyla resmi olmayan kanallardan konuşmaları www.hkirilmaz.sakarya.edu.tr

Hedef İletişim sürecinde kaynağın gönderdiği mesajı alan kişi, grup ya da kitleye hedef denir. Hedef, mesajı taşıyan sembolleri algılayıp anlam vererek iletişimi sonlandırır ya da kendisi bir mesaj göndererek kaynak konumuna geçer. www.hkirilmaz.sakarya.edu.tr

Hedef Aktif bir dinleyici olabilmek için hedefin; Etkin bir sessizlik içinde olması Dinlerken her türlü önyargı, öntipler, değerlendirmeler ve genellemelerden kendini uzak tutması Kaynağa karşı empati göstermesi Sabırlı olması ve konuşmacının sözünü kesmemesi gerekir. www.hkirilmaz.sakarya.edu.tr

Hedef Etkin bir iletişim için hedefte bulunması gereken özellikler: Hedef mesajı algılayabilmelidir. Hedef bilgili olmalı ve geribildirim yeteneğine sahip olmalıdır. Hedef seçici olmamalıdır. Hedef bulunduğu düzleme uyabilmelidir. Hedef, kaynak olma özelliği taşımalıdır. www.hkirilmaz.sakarya.edu.tr

Algılama ve Değerlendirme Algı kişinin belli bir bilgiyi duyma, organize etme, anlama ve değerlendirmesidir. Algı, insanın çevresindeki uyaranların ya da olayların farkına varması ve onları yorumlama sürecidir. www.hkirilmaz.sakarya.edu.tr

Geribildirim Geribildirim, hedef ve kaynak arasındaki geriye bilgi akışıdır. İletişim sürecinin son aşaması geribildirimdir. Hedefin kaynağın mesajına verdiği yanıt geribildirim olarak adlandırılır. www.hkirilmaz.sakarya.edu.tr

Geribildirim Olumlu (pozitif) geribildirim, bir davranışı zaten ilerlemekte olduğu yönde destekleyen veya pekiştiren geribildirimdir. Hedef mesajı tam olarak algılar ve bunu kaynağa doğru biçimde gönderirse, buna pozitif geribildirim denir. Olumsuz (negatif) geribildirim ise, kaynağa mesajın amaçlandığı şekilde alınmadığını bildirmek suretiyle düzeltici bir işlev gören geribildirimdir. İletişimde mesaj hedef tarafından anlaşılmıyor veya eksik anlaşılıyor ve iletiliyorsa, buna negatif geribildirim denir. www.hkirilmaz.sakarya.edu.tr

İletişim Sürecinin İşleyişi Tek yönlü iletişim Çift yönlü iletişim Kaynak Mesaj Hedef Kaynak Mesaj Hedef www.hkirilmaz.sakarya.edu.tr

Tek Yönlü İletişim Tek yönlü iletişim, bir mesajın kaynaktan hedefe, hedefin aktif geribildirimi olmaksızın yapılan iletişim biçimidir. Tek yönlü iletişimde kaynak bir kişi, hedef bir veya daha fazla kişi olabileceği gibi; kaynak birden fazla, hedef bir kişiden oluşabilir. Ancak sık rastlanan tek yönlü iletişim biçimi; kaynağın tek, hedefin birden fazla olduğu iletişimdir. www.hkirilmaz.sakarya.edu.tr

Tek Yönlü İletişim Tek yönlü iletişimin diğer bir yönü de, tek yönlü iletişimde kaynak mesajı gönderdiği zaman hedeften geribildirimde bulunmasını beklemez. Burada asıl amaç, mesajın hedefe ulaşmasıdır. Tek yönlü iletişim daha çok kurumlarda yukarıdan aşağıya doğru mesajların iletildiği iletişim biçimidir. www.hkirilmaz.sakarya.edu.tr

Tek Yönlü İletişim Tek kaynak ve tek hedefin bulunduğu tek yönlü iletişim: Kaynak Mesaj Hedef www.hkirilmaz.sakarya.edu.tr

Tek Yönlü İletişim Tek kaynak ve birden fazla hedefin bulunduğu tek yönlü iletişim: Kaynak Hedef www.hkirilmaz.sakarya.edu.tr

Tek Yönlü İletişim Birden fazla kaynak ve tek hedefin bulunduğu tek yönlü iletişim: Hedef Kaynak www.hkirilmaz.sakarya.edu.tr

Tek Yönlü İletişim Örgütsel iletişimde tek yönlü iletişimi gerektirecek bazı durumlar: Tek yönlü iletişim uygulamaya hız kazandırır ve verimli zaman kullanımı açısından yarar sağlar. Önyargıların bulunmadığı, mesajın açık ve anlaşılabilir olduğu durumlarda iletişimin çift yönlü işlemesine gerek yoktur. Bilimsel verilerin iletilmesi sırasında, hedefin bilgi ve kavrayış düzeyinin yeterli olması durumunda tek yönlü iletişim kurulur. www.hkirilmaz.sakarya.edu.tr

Çift Yönlü İletişim Çift yönlü iletişim, kaynağın hedeften geribildirim aldığında ortaya çıkan iletişimdir. Çift yönlü iletişimde problem çözme ve karar verme, iki yönlü etkin dinlemenin sonucunda ortaya çıkar. Tek yönlü iletişimde sadece bir mesaj diğer bir kişiye gönderilir, geribildirim ve etkileşimli akış olmaz. Çift yönlü iletişimde ise kaynak ve hedef karşılıklı etkileşim içindedirler. www.hkirilmaz.sakarya.edu.tr

Tek Yönlü İletişim vs Çift Yönlü İletişim Tek yönlü iletişim, çift yönlü iletişimden daha çabuk işler. Çift yönlü iletişimde tek yönlü iletişimden daha doğru iletişim kurulur. Çift yönlü iletişimde alıcı kendinden emindir ve güven duygusu içindedir. Mesajı daha doğru yargılama imkânına sahiptir. Çift yönlü iletişim, göreli olarak gürültü ve diğer başka dış faktörlerin etkisi altındadır. Çift yönlü iletişim interaktif bir iletişim biçimidir. www.hkirilmaz.sakarya.edu.tr

Çift Yönlü İletişim Karşılıklı etkileşimin olduğu çift yönlü iletişim: Mesaj Hedef Yansıma Kaynak www.hkirilmaz.sakarya.edu.tr