Otizm Spektrum Bozuklukları

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
Advertisements

DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
OTİZM (AUTISM).
GERÇEK ÖZÜR BEDENDE DEGİL DÜŞÜNCE VE ANLAYIŞTADIR.
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
DSM 5/ psİkopatolojİler «NÖROGELİŞİMSEL BOZUKLUKLAR»
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
TÜRKİYE HALK SAĞLIĞI KURUMU BAŞKANLIĞI 0-6 Yaş Çocuğun Psikososyal Gelişimini Destekleme Programı (ÇPGD)
İlkokul Çocuklarının Özellikleri ve Ailelere Öneriler
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
OTİZM.
Gelişimsel Açıdan OTİZM
ÇOCUK İHMALİ.
TİK BOZUKLUKLARI.
DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE
UYKU BOZUKLUKLARI UZM. DR. CAHİT ÖZER KASIM 2000.
DSM-IV tanı ölçütlerine göre Major Depresyon
OTİZM-YAYGIN GELİŞİMSEL BOZUKLUKLAR
ZEKA ZEKA: Problem çözme, öğrenme ve soyut düşünme yeteneği.
Selda KUTLU Ümraniye RAM Müdürü
BAŞAĞRILI HASTADA DEĞERLENDİRME
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü
TÜRKİYE’ DE YAŞLI İNTİHARLARI. Yapılan son sayımda elde edilen verilere göre Türkiye’ de 70 milyon 586 bin 256 kişi yaşamakta ve bunların % 7.1’ i 65.
Asperger sendromu ya da asperger bozukluğu, sosyal etkileşimde zorluklar ve sınırlı, stereotipik ilgi ve etkinliklerle tanımlanan Otistik Spektrum Bozukluklarından(OSB)
OTİZM. OTİZM OTİZM NE DEĞİLDİR Otizm, ona sahip insanların insan gibi yaşama hakkını ellerinden alabilecek bir hastalık değildir. Otizm, bir ruh hastalığı.
MADDE BAĞIMLILIĞI İLE MÜCADELE
YEME BOZUKLUKLARI.
Prof.Nahit Motavalli Mukaddes İstanbul Tıp Fakültesi
Bölüm 4 Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu.
PATOLOJİK PSİKOLOJİ DERSİ
BÖLÜM 11 ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM.
OTİZM.
BÖLÜM 14 ÇOCUKLUK ÇAĞINDA GÖRÜLEN RUHSAL PROBLEMLER
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
Bölüm 9 Otizm Spektrum Bozukluğu
Otizmin nedenleri, belirtileri ve tanılama
YAYGIN GELİŞİMSEL BOZUKLUK VE OTİZM
Bölüm 8 Depresif Bozukluklar, Bipolar Bozukluklar ve Okul Çağındaki Çocuk ve Gençlerde İntiharın Önlenmesi.
YAYGIN GELİŞİMSEL BOZUKLUK VE OTİZM
DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI
YAYGIN GELİŞİMSEL BOZUKLUK
YAYGIN GELİŞİMSEL BOZUKLUK
Otizmin belirtileri, değerlendirilmesi ve tanılama
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
BÖLÜM 9 DİKKAT VE AKTİVİTE BOZUKLUKLARI TANIM VE YAYGINLIK Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, dikkat ve aktivite bozuklukları için artık günümüzde.
GÖKKUŞAĞI ÖZEL EĞİTİM UYGULAMA MERKEZİ (I. ve II. KADEME)
FAD İ ME AKAGÜNDÜZ SEVG İ SUBA Ş I Aralık OTİSTİK BİREYLERİN ÖZELLİKLERİ SINIFLANDIRMA TANI DEĞERLENDİRME ARAÇLARI OTİZMİN NEDENLERİ EĞİTİM.
Tik bozukluğu. Tik bozukluğu nedir? Tikler ani ve tekrarlayıcı kas kasılmaları sonucu yarı istemli bir şekilde ortaya çıkan hareket ve sesler olarak tanımlanabilir.
Yaygın Gelişimsel Bozukluklar
OKULÖNCESİ DÖNEMDE TV VE BİLGİSAYAR KULLANIMI
YAŞLILIKTA DEPRESYON ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
GELİŞİMSEL YETERSİZLİKLER: TEORİDEN UYGULAMAYA
OTİSTİK BOZUKLUK DR. HATİCE AKOVA 2014.
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
Yrd. Doç. DR. Tülay KUZLU AYYILDIZ ERGENLİK DÖNEMİ SAĞLIK SORUNLARI
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
Ezgi Günger, Medine Taşdemir, Selin Kaymaz, Alize Yılmazlar, Asiye Gok
Sunum Planı Çocuklarda görülen kanserler Görülme sıklıkları Nedenleri
Kekemelik.
Zeka Gerilikleri.
Özel Gereksinimli Çocuklar
ZEE 307 – OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUĞU Arş. Gör. Ahmet FİDAN
Otizm ve Atipik Otizm (Yaygın Gelişimsel Bozukluk BTA)

ÇOCUKLARDA RUH SAĞLIĞI BOZUKLUKLARI
Otizmin nedenleri, belirtileri ve tanılama
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Sunum transkripti:

Otizm Spektrum Bozuklukları Prof.Dr.Süha Miral DEÜTF Çocuk ve Ergen Pskiyatrisi AD

Yaygın Gelişimsel Bozukluklar Otistik bozukluk ( OB ) Asperger bozukluğu Rett bozukluğu Dezintegratif bozukluk BTA Yaygın gelişimsel bozukluk APA ( DSM-IV R )

DSM 5 te değişim Nörogelişimsel bozukluklar başlığı altında yer alıyor. Belirtileri 2 boyutta ele alıyor: Sosyal- iletişimsel ve tekrarlayıcı –ritualistik davranışlar. Şiddet önemseniyor.

A. Sosyal iletişim ve etkileşimin birçok alanında süregelen yetersizlikler vardır. Aşağıdaki maddeler şu anda veya geçmiş öyküde bulunmaktadır (örnekler fikir vermek için eklenmiştir. Kapsamlı örnekler değildir). 1.Sosyal-duygusal karşılıklılıkta yetersizlik vardır. (Örnek davranışlar; olağan olmayan sosyal yaklaşma, olağan karşılıklı konuşmayı sürdürememe; ilgi, duygu paylaşımında yetersizlik; sosyal ilişkileri başlatma veya yanıt verme konusunda yetersizlik) 2.Sosyal etkileşim için kullanılan sözel olmayan iletişim davranışlarında yetersizlik vardır. (Örnek davranışlar; sözel ve sözel olmayan iletişim yetersiz düzeyde bütünleşme; göz teması, beden dili veya mimiklerin anlaşılması ve kullanımında yetersizlik; sözel olmayan iletişim ve yüz ifadesi tamamen olmayabilir.) 3.İnsanlararası ilişkileri anlama, geliştirme ve sürdürmede yetersizlik vardır. (Bu yetersizlikler farklı sosyal bağlamlardaki davranışları ayarlama

B. Kısıtlı ve tekrarlayıcı davranış örüntüleri, ilgiler veya etkinlikler vardır. Aşağıdaki 4 maddenin en az 2’si şu anda veya geçmiş öyküde bulunmaktadır (örnekler fikir vermek için eklenmiştir. Kapsamlı örnekler değildir). 1.Stereotipik veya tekrarlayıcı motor hareketler, nesne kullanımı veya konuşmanın varlığı (örnek olarak basit motor stereotipiler, nesneleri çevirme veya oyuncakları dizme davranışı, ekolali, idiyosenkratik cümleler) 2.Aynılıkta ısrar, rutinlere esnek olmayan biçimde bağlı kalma; sözel veya sözel olmayan davranışlarda törensel davranış örüntüleri (örnek olarak; küçük değişiklikler sırasında aşırı sıkıntı, değişim konusunda zorlanma, katı esnemeyen düşünce biçimi, selamlama törenleri, aynı yolda yürüme veya hergün aynı yemeği yeme gibi tekrarlayıcı davranışlar 3.Uygun olmayan yoğunlukta ve değişmeyen aşırı kısıtlı ilgiler (örnek olarak olağandışı nesnelere aşırı bir bağlanma veya zihin uğraşı) 4.Duysal uyarana karşı azalmış veya artmış tepkisellik veya çevrenin duysal yönüne karşı uygun olmayan ilgi düzeyi (örnek olarak ağrı ve sıcaklığa karşı belirgin tepkisizlik, belirli ses ve dokulara karşı uygun olmayan tepki,nesneleri aşırı koklama, nesnelere aşırı dokunma, hareket ve ışık uyaranına karşı aşırı ilgi)

Sosyal beceri boz. Sosyal ipuçlarını yakalayamama Göz ilişkisi kurmada kısıtlılık İlgi paylaşımı,ortak dikkat,işaretlemede sınırlılık ( zihin kuramı ) Empati becerisinde güçlük Bağlanma geliştiremeyebilirler ya da konfor aramaya yöneliktir

Dil-konuşma boz OB’ lu çocukların % 50’ si ifade edici dil becerisine sahip değildir. Konuşma daha çok istek bildirmeye yöneliktir Gramer bozuktur (zamir kullanımı,eylem zamanları) Erken / geç ekolali ( karşısındakinin söylediğini yineleme ) ve stereotipik konuşma sıktır Ses tonu ve vurgulamalar gariptir.

Dil-konuşma boz OB’ lu çocukların % 50’ si ifade edici dil becerisine sahip değildir. Konuşma daha çok istek bildirmeye yöneliktir Gramer bozuktur (zamir kullanımı,eylem zamanları) Erken / geç ekolali ( karşısındakinin söylediğini yineleme ) ve stereotipik konuşma sıktır Ses tonu ve vurgulamalar gariptir.

Oyun becerileri OB’ lu çocukların oyunları tekrarlayıcı ve kalıp halindedir.Dizme,sıralama sıktır Sembolik oyun becerileri geliştiremezler. Ancak yüksek işlevli ( iyi bir zeka ve ifade edici dile sahip ) otistikler pretend ‘mış gibi’ oyun oynarlar. Taklit becerileri sınırlıdır.

Davranış özellikleri Motor stereotipiler sıktır. Aynılığın sürekliliğini isterler Olağandışı-işlevsiz kısıtlı ilgileri vardır Şifre çözme becerileri nedeni ile okumayı erken öğrenebilirler. Müziğe ve ritme duyarlıdırlar. Uyku ve beslenme davranışlarında farklılıklar olabilir

Başlangıç yaşı Otistik Bozukluk: ilk 3 yıl(sıklıkla ilk 13- 14 aylıkta,hatta 6-12 ay aralığında) Asperger Bozukluğu: Farkedilme sıklıkla yuva veya ilkokulda Atipik Otizm: Değişken

o-ı yaş belirtileri Göz kontaktı yetersizliği Sosyal yanıt yetersizliği Motor taklit eksikliği Yalnız kalmaktan mutlu Yabancı kaygısı yokluğu Seslenince bakmama (8-10 ay)

O-2 yaş belirtileri 1)Görsel(görsel takip atipikliği ve nesneleri uzun gözlem) 2)Motor(aktivite azlığı,ince-kaba motor beceri eksikliği,atipik motor manerizm ler) 3)Oyun(motor taklit geliĢme geriliği,oyuncakla kısıtlı oynama,oyuncaklarla tekrarlayıcı oyun) 4)Sosyal –iletişimsel(göz kontaktı ,ismine bakmama,taklit ve sosyal gülümseme problemi,yanıt verme,sosyal ilgi ,ve olumlu duygu ifadesi azalması) 5)Dil(sözel ifade ve anlama da sorun,jest ve mimik sorunu) 6)Genel Bilişsel gerilik

2-3 yaş belirtileri 1)Kısıtlı imitasyon 2)Yalnızlığı tercih etme 3)baĢkalarına bakmama 4)sosyal gülümseme eksikliği 5)yüz ifadesi kısıtlı 6)boş gülme 7)ismine bakmama 8)ağrıya duyarsızlık 9)gıda tadlarına duyarlılık 10)KonuĢma patolojileri(alıcı dil ve ifade edici dil) 11)Tekrarlayıcı davranıĢlar

Epidemiyoloji OB’nin görülme sıklığı yıllar içinde artmaktadır 6/ 1000 (2005 ) 1/88 (2008) 1/38 (2012) Kız / erkek oranı 1 / 3-4’ dür

Nedenleri OSB NÖROGELİŞİMSEL BOZUKLUKTUR Çok etkenli heterojen bir gelişimsel nöropsikiyatrik bozukluktur. Son 30 yılda yapılan araştırmalarda, son dönemde, genetik etmenlere yönelik araştırmalara ağırlık verilmiştir.

Nedenleri İkiz çalışmaları: -tek yumurta ikizlerinde eş hastalanma % 60-92,çift yumurta ikizlerinde ise % 0-10 oranındadır Aile çalışmaları: -kardeşlerde hastalanma oranı % 2-8 -Ailede bu spektrumdan bozukluk oranı yüksek -sch,bipolar bozukluk aile öyküsü fazla

OSB de yaklaşık % 20-30 olguda çeşitli gen/kromozom anomalileri gösterilmiştir Dismorfik belirtiler,zihinsel kısıtlılık eşlik eder ve çoğunluk erken başlangıçlıdır (sendromik Otizm)

Nedenleri Tıbbi durumlar: OB birçok tıbbi bozukluk ile sık birliktedir.Çeşitli kalıtımsal-nörolojik hast. Gebelik ve doğuma ilişkin komplikasyonlar Otizm ve epilepsi birlikteliği önemlidir. Epilepsi % 8-38,3 ve EEG boz. % 25-45 oranındadır.

Beyin görüntüleme Yapısal görüntüleme çalışmaları gri ve beyaz cevherde hacım değişiklikleri - özellikle bazı bölgelere özel – erken dönemde beyinde aşırı büyüme ve yaşın buna etkisini destekledi. İşlevsel görüntüleme sonuçları, bu hacim değişikliklerinin atipik yapısal ve işlevsel bağlantılarla ilişkili olduğunu ileri sürdü.

Beyin görüntüleme Yapısal görüntüleme çalışmaları gri ve beyaz cevherde hacım değişiklikleri - özellikle bazı bölgelere özel – erken dönemde beyinde aşırı büyüme ve yaşın buna etkisini destekledi. İşlevsel görüntüleme sonuçları, bu hacim değişikliklerinin atipik yapısal ve işlevsel bağlantılarla ilişkili olduğunu ileri sürdü.

Sık görülen komorbid bozukluklar Dikkat eksikligi hiperaktivite bozukluğu (DEHB) Anksiyete bozukluğu % 43-84 ( SAB % 38-63 , OKB % 11-35 ) Duygudurum bozuklukları Major Depresif Bozukluk % 11-36 Bipolar bozukluk % 21

Komorbiditenin Önemi Bozulmanın siddetini arttırıyor Olgu yönetimini zorlaştırıyor Hastanın yaşam kalitesini etkiliyor Komorbid psikiyatrik bozukluğun tanımlanmış tedavisini alamıyor Psikiyatrik bozuklukla başvuru da OSB gözden kaçabiliyor

Gidiş ve sonlanış OB yaşam boyu süren yapısal bir bozukluktur,olguların 2/3’ ü süpervizyon ve yardım ile yaşamlarını sürdürürler Gidişi belirlemede zeka,dil becerisi, başlangıç biçimi ve tanı alma yaşı önemlidir. İyi bir zeka kapasitesi,dilin varlığı,geç başlangıç ve erken tanı olumlu belirteçlerdir

Tanı süreci OSB tanı ve tedavi düzenlenmesi ÇERSAH uzmanları tarafından yapılır Psikiyatrik değerlendirme Gerekli tıbbi inceleme ve konsültasyonlar Tedavi ve olgu yönetimi

Tedavi OB’ de iyileşme ‘cure’ sağlayan bir tedavi yöntemi yoktur Tedaviler multimodal,multidisipliner ve yaşam boyu tedavi politikalarını içermelidir. Bilimsel kanıtlar özel eğitim- psikoterapötik girişimler ve ilaç çalışmalarından gelmektedir

Medikal tedaviler İlaç tedavisi bazı nonspesifik bulgular ve eşlik eden ruhsal bozukluklar için uygulanır. Çocuğun özel eğitimden yararlanması ve yaşam kalitesinin artmasını sağlar

Medikal tedaviler İrritabilite.agresyon,kendini yaralama dav tedavisinde ilk adım atipik antipsikotik kullanımıdır (Aripiprazol,risperidon) Takıntı ve ritüeller için SSRI’lar (fluoxetin) OSB’de hiperaktivite,dikkatsizlik ve dürtüselik semptomlarının kontrolunda metilfenidat en iyi seçimdir.