DİL-DÜŞÜNCE-DUYGU İLİŞKİSİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
S E L Ç U K Ü N İ V E R S İ T E S İ Kritik Analitik Düşünme Topluluğu
Advertisements

PARAGRAF.
ALTI ŞAPKALI DÜŞÜNME TEKNİĞİ
ALTI ŞAPKALI DÜŞÜNME TEKNİĞİ ŞÜKRÜ AKKAYA.
Bilimsel Yöntem ve Bilimsel Araştırma Türleri
MANTIK Mantığın Konusu.
Yöntemsel Kuşkuculuk ve Zorunlu Eğitim
Matematik Öğrenme ve Öğretme Süreci
İnsan İletişimine Giriş Human Communication [Bölüm 1]
Felsefe Nedir? Aristoteles'in ünlü yapıtı Metafizik
BİLİMSEL BİLGİNİN ÖZELLİKLERİ VE FEN - TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI
Felsefe Haftası.
ZiHiNSEL ÖZELLiKLER.
Dilin Tanımı ve Özellikleri
HEMŞİRELİK FELSEFESİ HATİCE OLTULUOĞLU.
İngilizceden çeviri : Orkideler İngilizceden çeviri : Müzik: Autumn Rose.
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
FELSEFİ BİLGİ NEDİR?.
ÜNİTE 2: KILASİK MANTIK KONU KAVRAM ÇEŞİTLERİ.
İLETİŞİM SORUNLARI.
AYDINLANMA ÇAĞI.
T.C. Erciyes Üniversitesi Ziya Eren Eğitim Fakültesi
EMPİRİZM.
EPİSTEMOLOJİ RASYONALİZM.
9. Sınıf Dil ve Anlatım ŞUBAT
Kültür.
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -2-
ÇOKLU ZEKA.
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Matematik Öğrenme ve Öğretme Süreci
FATİH SULTAN MEHMET İLKÖĞRETİM OKULU
MANTIK DERSİ AKIL YÜRÜTME YÖNTEMLERİ
FOTOĞRAF, GERÇEKLİK VE GERÇEĞİN TEMSİLİ
3.Ünite Öğrenme,Bellek,Düşünme DÜŞÜNMENİN YAPITAŞLARI
Felsefe-Bilim İlişkisi
OKULÖNCESİ DÖNEMDE MATEMATİK EĞİTİMİ
KENDİNİ İFADE ETME İnsanın düşünebilmesi ve düşündüğünü ifade etmesi onu diğer canlılardan ayırmaktadır. Kendini ifade etme anadilde; konuşma ve yazma.
Kültür ve Dil Hüdayi Can Çankırı, 2014.
Hazırlayan:Ahmet DEMiR
Mustafa bilge 2/d sınıf öğrt.
İLETİŞİM - DİL VE KÜLTÜR İLİŞKİSİ
14 - KAVRAM HARİTALARI KAVRAM HARİTALARI.
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
TEOG TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ Engin DEMİRCİ.
Kişisel rehberlik kapsamında öğrencilerin iletişim becerilerini iyileştirmeye, sorumluluk bilinci kazanmalarını, farkındalıklarını artırmaya, problem.
BİR YAŞAM TARZI OLARAK SPOR Doç.Dr.Sebahattin DEVECİOĞLU
Vücudumuzdaki Kimyasal Reaksiyonlar
Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN
KELİMEDE ANLAM VE KAVRAM. Sözcükler, farklı anlamları, anlam birimlerini içinde barındıran bir yapıdır. Bunlar sırasıyla şöyledir: Kavram: Bir varlığın.
KÜME KAVRAMI 1/24 A B C E Sinan NARMANLI ID :
Bölüm 1 : Genel Kavramlar
SANAT FELSEFESİ.
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
Erken çocukluk döneminde fen eğitimi
DİKSİYON VE ETKİLİ KONUŞMA Bölüm 1
Bugün neler öğreneceğiz?
OLGU VE GÖRÜŞÜ AYIRT EDİYORUM
Elealı Zenon Sofistler Septikler
SANAT FELSEFESİSANAT FELSEFESİ Sanatçı Sanat Eserinin Özellikleri Ve NitelikleriSanat Eserinin Özellikleri Ve Nitelikleri.
FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
İ L E T İ Ş İ M ve E M P A T İ.
Başşliyoouu... Başlıyor....
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ Problem çözme yöntemiyle öğrenme yaklaşımı, bilimsel araştırma yöntemini temel almaktadır. Bu yaklaşımın özü John dewey’ in genel.
V. Ünite Sanat Felsefesi ESTETİK.
İletişim nedir Temel İletişim. Bir aklın, başka bir aklı etkileme sanatıdır. İletişim.
Sunum transkripti:

DİL-DÜŞÜNCE-DUYGU İLİŞKİSİ ali.iz@zirve.edu.tr

DİL DÜŞÜNCE DUYGU ARASINDAKİ İLİŞKİ İnsanları diğer canlılardan ayıran özelliklerden biri de düşünme yetisine sahip olmalarıdır. Bilinçli olarak gerçekleştirilen fikir uğraşısı olan düşünce dille ifade edilir. Dil böylece düşüncenin aktarıcısıdır. Düşünce aktarımı dil dışında başka araçlarla da gerçekleşir: resim, müzik, heykel, davranış vb. Ancak dil, bunlar arasında en işlevsel olanı, insan zihnine en fazla hareket alanı bırakanıdır. Dil dışında hiçbir ifade biçimi insana karmaşık ve soyut düşüncelerini dil kadar ayrıntılı olarak ifade etme fırsatı vermez.

Tabiatı, ancak dilimizin bize tanıdığı imkanlar ölçüsünde gösterebiliriz. Bu görüşe göre diller farklılaştıkça düşünme biçimleri de farklılaşmaktadır. Dilleri farklı olan her toplumun farklı bir düşünme sistemi vardır. Örnek olarak bir Kuzey Amerika Kızılderili olan Hopi’de masa’ytaka kuşun yanısıra uçabilen böcek, uçak, pilot vb. gibi her şeyi göstermek için kullanılır ki bu Türkçe konuşan biri için yadsınacak bir durumdur. Sapir-Whorf-hipotezinden hareketle, toplumların, dillerinin izin verdiği ölçüde dünyayı algıladıkları, dolayısıyla dilleriyle düşünce ve kültürlerini biçimlendirdikleri sonucuna varılabilir.

İnsan: bilgiye ihtiyaç duyar, bilgiyi üretir; güzelliğe ihtiyaç duyar, güzelliği üretir, sanat yapar, sanattan zevk alır; kendi gerçeği veya toplumsal gerçeklerle ilgili, ilkeler, görüşler ortaya koyar, bunlara bağlanır; olaylar ve olgular karşısında tavır takınır; değer duygusuna sahiptir; mutluluğu arayan bir varlıktır; daima değişim ve gelişim süreci içinde olan biricik mantıklıdır; tarihî, yani “‘dün“ü, “bugün“ü, “yarın“ı olan tek medenîdir; toplum içinde yaşayıp toplumsal sorumluluk du-yabilen tek canlıdır; âlet yapabilen ve onu geliştirebilen tek yaratıktır. Yalnız insanla ve onun varlık yapısıyla ilgili olan bütün bu nitelikler teknoloji ve ideoloji kelimeleri ile karşılanabilir.

İnsan, varlığını ancak düşüncesi sayesinde anlar, bilir İnsan, varlığını ancak düşüncesi sayesinde anlar, bilir. Descartes’ in (1596-1650): «Düşünüyorum öyleyse varım.» sözünün ifade ettiği gerçek de budur. Düşünmenin çeşitli tanımları yapılabilir. Düşünme denince , nesneler, durumlar arasındaki bağıntıları kavrama işi, nesneleri ve durumları karşılaştırarak, aralarındaki bağlardan yararlanıp bir takım soyutlamalar, kavram oluşturmalar, problem çözmeler; yine olaylardan, durumlardan mantıkî sonuçlar çıkarmalar gibi zihnî fonksiyonlar anlaşılır; zihin denince de akıl yürütme, hüküm verme, anlama, kavrama, belleme melekeleri anlaşılır.

Dil ile düşünce arasında sıkı bir bağ vardır Dil ile düşünce arasında sıkı bir bağ vardır. Dil, düşüncenin düşünce de dilin bir kâğıdın iki yüzü gibi birbirinden ayrılmaz parçasıdırlar. Dil düşüncenin kalıbıdır, kabıdır, taşıtıdır. Düşünceyi somutlaştıran dildir. Dille somutlaşmayan düşünce, düşünce değildir. Düşüncenin düşünce olabilmesi, düşünce değeri taşıyabilmesi için, söz hâline gelmesi, yani dillenmesi gerekir, düşüncelerimizi, dil kalıplarına; kelimelere ve cümlelere dökerek ifadelendirir, başkalarına aktarabiliriz. Ayrıca kelimeler  evrendeki varlıkların dildeki karşılıklarıdır, insanoğlu evrendeki varlıkların ve hareketlerin varlığını ancak ve ancak onları ad­landırarak kavrayabilir.

Konuşan kişinin kullandığı kelimenin karşılığı olan varlık, dinleyenin beyninde ancak kelimenin marifetiyle belirir. Dile getirilemeyen bir varlıktan, bir düşünceden bahsolunamaz. Kelimeler, düşünme, fikir üretme aracıdır.

«Dil mi öncedir, yoksa düşünce mi öncedir «Dil mi öncedir, yoksa düşünce mi öncedir?» yani insan konuştuğu için mi düşünür; düşündüğü için mi konuşur, sorusu yüzyıllardır tartışılmış, konuya bilimsel bir çözüm ge­tirilememiştir. EFLATUN (İ.Ö. 427-347), «Düşünme sessiz bir konuşmadır.» derken dile öncelik tanıyordu. Ancak sağır ve dilsizler üzerinde yapılan araştırmalardan anlaşılmıştır ki; insanda zihin işlemlerinin kurulmasında, bir başka ifadeyle düşüncenin oluşmasında zihin etkinliğinin de rolünün önemli olduğu kabul edilmektedir(‘)