MÂNEVÎ DEĞERLERİ KUŞANAN EĞİTİM LİDERLERİ Nazif YILMAZ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
"Size iki şey bırakıyorum
Advertisements

Hüsn-ü Zan Su-i Zan.
KUR'AN-I KERİM NASIL BİR KİTAPTIR?
BAKARA SÛRESİNDEN SON İKİ AYETİ
Ebû Hüreyre -radıyallahu anh-dan rivâyet olunduğuna göre Resûl-i Ekrem -sallallahu aleyhi ve sellem-Efendimiz Hazretleri buyurmuşlardır ki: “Cum’a gününde.
1 1.
Hz. Muhammed (s.a.v.) İnsanlara Değer Verirdi
KOLAYLAŞTIRINIZ, GÜÇLEŞTİRMEYİNİZ. MÜJDELEYİNİZ, NEFRET ETTİRMEYİNİZ.
GÜNLÜK NAMAZLAR (5 VAKİT NAMAZ)
HASED-GIYBET.
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ
OTUZİKİ FARZ Mustafa Teke.
ADALET.
İlköğretim DKAB Dersi 4. Sınıf 5. Ünite Sunusu
Sevgi, Dostluk ve Kardeşlik
İSLAM ESASLARI (İSLAMIN ŞARTLARI)
NAMAZ Görmedin mi? göklerde ve yerde bulunan herşey; güneş, ay, yıldızlar, dağlar, ağaçlar, hayvanlar ve insanların bir çoğu Allah´a hakikaten secde ediyorlar.
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla Hz Muhammed’in Örnek Kişiliğinden Kesitler Aşırılıklar Karşısındaki Tutumu.
TOPLUMSAL DAYANIŞMA İBADETİ OLARAK SADAKA
GÜZEL SÖZ VE DAVRANIŞLAR İLE İLGİLİ HADİS VE AYETLER
İBADET KONUSUNDA BİLGİLENELİM
KUR’AN’ IN ANA KONULARI
Sorumluluk Bilinci.
3. Kardeşler Arasındaki İlişkiler
Cemaatle Namaz ..
Hicret Olayı.
Hz. Muhammed (s.a.v.) Sabırlı ve Cesaretliydi
Hz. Muhammed Merhametli, Hoşgörülü ve Affediciydi
Hz. Muhammed (sav)'in Medine'de İlk Faaliyetleri
Nafile namazlar 1. Teheccüd Namazı (Gece Namazı) 2. İşrak Namazı 3
4. İbadetlere Devamlılığı
İNSANIN PAYLAŞMA VE YARDIMLAŞMA İHTİYACI
1. Anne Babanın Çocuklara Davranışı
RASÛLÜLLAH’TA SABIR.
2. Nezaket.
2. İnanca Bağlılığı.
Rasulullah (sav) buyurdular ki ;
Hz. Muhammed (s.a.v.) Bilgiye Önem Verirdi
4. İnsanların Seviyelerine Göre Konuşmak
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Hazırlayan: İsmail TÜRKMENOĞLU
4. Kendimize Karşı Sorumluluklarımız :
İnsan İradesi ve Kader İnsanı diğer varlıklardan ayıran en temel özellikler, -akıl -irade AKIL, iyiyi kötüden, güzeli çirkinden, doğruyu yanlıştan ayırt.
4. Küçükleri Sevmek, Büyükleri Saymak
HOŞGÖRÜ.
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Performans ödevi
HZ. MUHAMMED (s.a.v.) HAKKI GÖZETİRDİ
6. Akrabalarımıza Karşı Sorumluluklarımız
HZ. MUHAMMED (s.a.v.) HAKKI GÖZETİRDİ
HZ. MUHAMMED (s.a.v.) HAKKI GÖZETİRDİ
3.1. Güzel Söz Söyleyelim 3.2. Güzel Davranışlarda Bulunalım
Cuma günü ve önemi. Müslümanlar için Cuma niçin önemlidir?  Toplanma ve cemaat olma anlamına gelen cuma, Müslümanların haftalık bayramıdır.  Cuma günü.
6/A SINIFI DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ PROJE ÖDEVİ
Hz. Muhammed.
L İ DER E Ğİ T İ M KÜLTÜR VE SANAT GENÇLİK KULÜBÜ DERNEĞİ TARAFINDAN DÜZENLENEN B İ LG İ YARIŞMASINA HOŞ GELD İ N İ Z.
NAMAZ.
ÜNİTE KONULARI 1. Hz. Muhammed’in Doğduğu Ortam
NAMAZIN ŞARTLARI.
ÜNİTE KONULARI 1. Hz. Muhammed’in Doğduğu Ortam
ÜNİTE KONULARI 1. Hz. Muhammed’in Doğduğu Ortam
ORUÇ İBADETİ 7. SINIF 2. ÜNİTE RAMAZAN AYI VE ÖNEMİ RAMAZAN AYI VE ÖNEMİ.
MANEVİ TEMİZLİK KALP TEMİZLİĞİ
ALLAH’IN KULLARINI KONTROL ve DENETİMİ
İSLAM ESASLARI (İSLAMIN ŞARTLARI) SEYMEN OKUR 10/A 307.
ZEKÂT; Kelime anlamı: ‘Artma, çoğalma, arınma ve bereket’
Hicret Olayı. Akabe biatları: Peygamberimiz şehir dışından Mekke'ye gelen yabancılara da İslam'ı tebliğ ediyordu.
6. SINIF DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ BİLGİ YARIŞMASI
KOLAYLAŞTIRINIZ, GÜÇLEŞTİRMEYİNİZ. MÜJDELEYİNİZ, NEFRET ETTİRMEYİNİZ. Buhârî, İlm, 12; Müslim, Cihâd, 6.
PEYGAMBER EFENDİMİZİN İSTİŞAREYE ÖNEM VERMESİ. İstişare (danışma); bir iş için bilgi veya yol-yöntem sormak, danışmak, görüş almak, fikir alışverişinde.
Sunum transkripti:

MÂNEVÎ DEĞERLERİ KUŞANAN EĞİTİM LİDERLERİ Nazif YILMAZ (PEYGAMBERİMİZİN ÖRNEKLİĞİNDE) Nazif YILMAZ Millî Eğitim Bakanlığı Din Öğretimi Genel Müdürü

BEREKETLİ BİR ÖMÜR FIRSATI Sermayesi tükenen adam BEREKETLİ BİR ÖMÜR FIRSATI HAFTALARA VE AYLARA SIĞACAK İŞLERİ GÜN İÇİNDE BİTİRDİLER… BİRDEN ÇOK İŞİ BİR ELDE BAŞARDILAR… VAKİT TÜKETENLERDEN DEĞİL İŞ TÜKETENLERDEN OLDULAR…

İŞİ VAKTİNDEN ÇOK OLANLAR Vaktimizi bildiren en büyük saat olan Güneş ile yarışanlar ile Güneşin gölgesinde yatanların KENDİLERİNDEN SONRA BIRAKTIKLARI İZLER VE ESERLER DE BİR DEĞİLDİR.

Eğitimci Olarak Gönderildim” EĞİTİMİN GAYESİ إِنمَّاَ بُعِثْتُ مُعَلِّماً “Ben Ancak, Eğitimci Olarak Gönderildim”

DEĞERLERİMİZİ KUŞANMAK Ahlâk güzelliği üzerine kurulu bir eğitim ve eğitimcilik… DEĞERLERİMİZİ KUŞANMAK EĞİTİM VE ÖĞRETİMDE TEMEL DEĞERİMİZ “GÜZEL AHLAK” “Ben güzel ahlakı tamamlamak için gönderildim” Kariyer merkezli bir eğitim anlayışından karakter merkezli bir anlayışa… Prof. Dr. Sebahattin Zaim

DEĞERLERİ KUŞANMIŞ EĞİTİM YÖNETİCİSİNİN NİTELİKLERİ

Toplum Hizmetinde Liderlik

İNSANLARIN VE İNSANLIĞIN HİZMETİNDE Bir yolculukta görev paylaşımı Hendekte hendek kazarken Görevi emanet bilmek Nöbette olduğunu unutmamak Kabristanlar vazgeçilmez insanlarla doludur. Hacerü’l-Esved’i taşımak İşine vâkıf ve görevinde vakıf insan olmak “Bir topluluğun Efendisi onlara hizmet edendir.” “İnsanların en hayırlısı insanlığa faydalı olandır.”

Cesaretli Olmak

Bizim başımıza ancak Allah’ın takdir ettiği ne ise o gelecektir.” “De ki: Bizim başımıza ancak Allah’ın takdir ettiği ne ise o gelecektir.” Tevhid dâvâsında tek başına çıkış yapması ve yılmadan mücâdeleyi devam ettirmesi Hicretteki cesaret Huneyn Savaşı Doğru bildiğinde diklenmeden dik durabilmek Bir daha müdür olamayacağıma göre…

Kararlılık Göstermek

Niyette Samîmî Ve Kararlı Olmak وآتيكم من كل ما سألتموه... Niyet etmek “Vallâhi, Allâh'ın dînini tebliğden vazgeçmem için güneşi sağ elime, ayı da sol elime verseler, ben yine bu dâvâdan vazgeçmem! Allah Teâlâ, ya onu bütün dünyaya yayar, benim vazîfem biter; ya da bu yolda ölür giderim!” (İbn-i Esîr, el-Kâmil , II, 64) Niyette Samîmî Ve Kararlı Olmak

İkna Etme Gücüne Sahip Olmak

Aklî Ölçülere Göre Konuşmak & Sorun Çözmek “İnsanlara anlayacakları şekilde konuşunuz.”

Damarına Çekmiş Bir defasında eşinin dünyaya getirdiği siyahi bir çocuğun kendisinden olmadığını iddia eden ve çocuğu reddeden kimse ile peygamberimiz arasında şu konuşma geçmiştir - Benim eşim siyah bir çocuk doğurdu ben bu çocuğu reddetmek istiyorum. - Senin develerin var mıdır? - Evet. - O develerin renkleri nasıldır? - Kırmızıdır.

Damarına Çekmiş - Bunların içinde beyazı siyaha çalan boz deve var mıdır? - Evet elbette boz develer vardır. - Bu boz renkli develerin nereden geldiğini düşünüyorsun ? - Ya Rasûlallah soyundan bir damara çekmiştir. - O zaman senin oğlunda soyunuzdan birine çekmiş olamaz mı? (Buhari,İ’tisam,12)

Güneşin Işıkları Kureyş müşrikleri birgün: “Sen bizi ve ilahlarımızı yermeyi bırak! Biz de seni ve ilâhını kendi hâlinize bırakalım” dediklerinde Rasûlullâh Efendimiz başını kaldırıp semaya bakmış ve: “Şu güneşi görüyor musunuz?” diye sormuştu. “Evet! Görüyoruz” dediler. Bunun üzerine, Allâh Rasûlü: “Ben sizin bu güneşin ışıklarından faydalanmanıza mâni olabilir miyim?” cevabını verdi. (İbn-i Kesîr, el-Bidâye, III, 92; İbn-i İshak, Sîret, s. 136)

Gemiyi Delenler “Allah'ın çizdiği sınırları aşmayarak orada duranlarla bu sınırları aşıp ihlâl edenler, bir gemiye binmek üzere kur'a çeken topluluğa benzerler... (Buhârî, Şirket, 6; Tirmizî, Fiten, 12)

Borcu olsa öder miydin? Bir kadın Peygamber Efendimiz'e gelerek: – Annem hac yapmayı adamıştı, ancak buna imkan bulamadan vefat etti. Onun yerine haccedebilir miyim? – Evet, onun yerine hac yap. Söyle bakalım, annenin birine borcu olsaydı onu ödemeyecek miydin?” – Evet. – Allah Teâlâ'nın hakkını îfâ edin. Zira Allah, kendisine verilen ahde vefâ gösterilmesine herkesten daha layıktır (Buhârî, Sayd, 22)

Sorumluluk Bilincinde Olmak

اَلَّذ۪ينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللّٰهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ اَحَدًا اِلَّا اللّٰهَ وَكَفٰى بِاللّٰهِ حَس۪يبًا Emanet edilen insanlar Emanet edilen zamanlar Hesaba hazırlık “Onlar öyle seçkin kimselerdir ki Allah’ın buyruklarını tebliğ ederler, O’na karşı gelmekten sakınırlar, O’ndan başka kimseden çekinmezler. Hesaba çeken olarak Allah yeter.” (Ahzab Suresi, 39.ayet) Allah’a Hesap Vereceğinin Bilincinde

لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ اَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِن۪ينَ “Ey Habîbim! İnanmıyorlar diye neredeyse üzüntüden kendini helak edeceksin!” (Şuara Suresi, 3-4. ayet) Bana teslim edilen sınıflar Bana teslim edilen okullar Bana teslim edilen gönüller Bana teslim edilen zihinler

Kabiliyetleri Keşfedip Değerlendirmek

İnsanlar Madenler Gibidir “Siz insanları mâdenler (gibi cins cins) bulursunuz. Onların câhiliyye döneminde hayırlı ve değerli olanları, şayet dinî hükümleri iyice hazmederlerse İslâmiyet devrinde de hayırlıdırlar...” (Buhârî, Menâkıb,1) İnsan kazanmak Kaybetmek…

HER ÇOCUK/ÖĞRETMEN/İNSAN BİR DÜNYADIR ORKESTRA ŞEFİ OLABİLMEK Farklı zeka türleri. Hiçbir çocuk birbirinin benzeri değildir tıpkı parmak izi ve yüzlerinde olduğu gibi. İç dünyaları ve kabiliyetleri de farklıdır. Olurculardan Olmazcılardan Kelebek ASLAN

Keşfetmek ve Değerlendirmek Mekke fethedilmişti. Peygamberimiz Hazreti Bilal’e Kâbe’nin üzerine çıkıp ezan okumasını emir buyurdular. Ebû Mahzûra Seleme b. Mu’ir, Hazreti Bilal’i taklid edip onu alaya almaya çalışıyordu. Peygamberimiz onu yanına çağırttı, alnını ve göğsünü sıvazladı. Ebû mahzura “Alnım ve göğsüm sıvazlanınca kalbim imanla doldu ve onun gerçekten bir peygamber olduğunu kabul ettim” der. Henüz on altı yaşında olan bu delikanlıya Peygamberimiz ezanın sözlerini tekrarlayarak öğretir. Duyguları ile bütünleşmek Mazhar Hoca…

DİLERİ ANLAŞILMADAN SORUNLARI ÇÖZÜLEMEZ Kedimi dinliyorum ve onu anlıyorum Köpek Tercümanı Ya çocuklarımız, Öğrencilerimiz, İnsanımız…

Sen hüküm ver! Bazı yetenekler keşfedilmeyi bekler. Timsah… “ – Kalk ey Ukbe! İkisi arasında hüküm ver!” buyurdu. Ben: – Yâ Rasûlallâh! Siz buna benden daha layıksınız, dedim. Allah Rasûlü: “ – Öyle olsa da ikisi arasında sen hüküm ver. Bütün çabanı sarfederek doğru karar verdiğinde on sevap, bütün çabanı sarfederek karar verip yanıldığında ise bir sevap vardır.” buyurdu. (İbn-i Hanbel, IV, 205) Yanlış da olsa yüreklendirme Yeni konuşan ya da yürüyen çocuk Üsame b. Zeyd Bazı yetenekler keşfedilmeyi bekler. Timsah…

Temiz bir Geçmişe Sahip Olmak

Çocukluğu Gençliği Peygamberlik öncesi Peygamberlik sonrası Herkesin üzerinde ittifak ettiği bir temiz hayat Geçmişe dönüldüğünde temiz bir sayfa bırakmak Geçmişte temiz izler bırakabilmek…..

Dinleme Beceri ve Nezâketini Göstermek

Önce dinle! “ Cahilken öğretmedin, açken de doyurmadın!” Yargısız infaz! “ Cahilken öğretmedin, açken de doyurmadın!” Bir Kahve İçimi Değerlendirme Anketi

Diğer insanlar da istemez… “Allahım bunun günahlarını bağışla, kalbini temizle ve onu zinadan muhafaza buyur.” (İbn-i Hanbel, V, 256)

Empatide Bulunmak

Muaviye b. Hakem anlatıyor: Namazda konuşunca Muaviye b. Hakem anlatıyor: Rasûlullah Efendimizin arkasında namaz kılarken cemâatten biri aksırdı. Ben de hemen “yerhamükellah” dedim. Cemaat bana dik dik bakmaya başladı. Bunun üzerine: – Vay başıma gelenler! Yâhu bana niye öyle bakıyorsunuz? deyince de, ellerini uyluklarına vurmaya başladılar. Onların beni susturmaya çalıştıklarını görünce kızdım; ama yine de sustum.

Tatlı uyarı “Bu ibadetin ismi namazdır. Namaz kılarken dünya kelâmı konuşulmaz. Çünkü namaz tesbih, tekbir ve Kur'ân okumaktan ibarettir.” buyurdu. (Müslim, Mesâcid, 33) Davranışı hedef almak

Kırmadan dökmeden Muaviye b. Hakem: “Allah’a yemin ederim ki Peygamber Efendimizden daha iyi bir Eğitimci ne ondan önce gördüm ne de ondan sonra. O, kızmadı, dövmedi ve ayıplarımı yüzüme vurmadı.” İstiklal Marşı

Değer Vermek

Umeyr’in kuşu Hz. Enes’in çocukluğu Cüleybib’in hâli

Mescidi Temizleyen Sahâbiye’nin kabrini ziyaret Sarhoşun Hürmeti İnsan ve bir can olarak bilmek

Değişime Açık Olmak

Hendek kazılması Mesciddeki ışık Güzel bir çığır açmak Yeniliklere açık olmak Mevzuat dışına çıkamamak Mevzuatı yorumlamak Bir Bankın Hikayesi

İstişâre Zeytin küpü Görüş almak Görüşte bulunmak

Bedir  Hendek  Ezan  Uhud

Strateji Geliştirmek

Taif Seferi Habeşistan’a hicret Panayırlar Medine Anayasası

Ümit Vermek Motive Etmek

GELECEĞE UMUTLA BAKMAK “ Elbette bir zorluk iki kolaylığa asla galip gelemez” Mekke’deki umut… Hendek’te parlayan ufuk…

İMAN İLE ÜMİTSİZLİK BİR ARADA OLMAZ لا تقنطوا İç motivasyon Mekke’de en zor zamanlarda, Müslümanlar bir çok sıkıntı içindeyken, bir kısmı ağır işkenceler altındayken hallerinden şikayetçi olanlara İslam’ın galip geleceğini, Arabistan’a yayılacağını müjdelemişti.

İMAN İLE ÜMİTSİZLİK BİR ARADA OLMAZ Hendek savaşı esnasında bir kaya parçasını kırarken aç karınlarına Medine’nin etrafına hendek kazmaya çalışan insanlara İslam’ın dünyaya yayılacağının, Yemen, Bizans ve Kisra’nın saraylarının yıkılacağının müjdesini vermiştir.

TAKIMINI YÖNLENDİRMEK TAKIMINI YÖNETMEK Misyon ve Vizyon sahibi olmak Dertleri dinlemek, yakınlık göstermek Yüreklendirmek, önünü açmak

Muhatabı Tanımak Ve Ona Göre Davranmak

Hükümdarlara gönderilen mektuplar Sakif Heyeti Sadakanın en hayırlısı “Halkın seviyesine ininiz” Hükümdarlara gönderilen mektuplar Sakif Heyeti Sadakanın en hayırlısı

MUHATABA GÖRELİK Muhatabın hâlet-i ruhiyesi, Karakteri, mizacı, kabiliyetleri İlim ve kültür seviyesi İçinde yaşadığı ortam Başından geçenler Beklentileri Yaş ve algılama seviyesi Bulunduğu yer ve zaman…

“Fakir olanın güç ve kuvvetiyle insanlara yardımda bulunmasıdır.” Sadaka Ebû Hureyre : “Sadakanın hangisi en fazîletlidir?” “Fakir olanın güç ve kuvvetiyle insanlara yardımda bulunmasıdır.” (Ebû Dâvûd, Zekât, 40) Kabile reisi Sa’d bin Ubâde: “Kuyu kazdırarak su çıkarmaktır.” (Ebû Dâvûd, Zekât, 41) Görev verirken imkan ve şartları gözetmek

TEDRİCE RİAYET ETMEK

Basitten zora doğru gitmek Kademelendirmek Tamamı olmazsa bir kısmı olur

İçkinin haram kılınması Verilen Nimetler (Nahl Suresi, 67. ayet)- وَمِنْ ثَمَرَاتِ النَّخ۪يلِ Faydalı ve Zararlı (Bakara Suresi, 219.ayet)-يَسْـَٔلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ İçkili Namaza Yaklaşmayın(Nisa Suresi, 43.ayet)- لَا تَقْرَبُوا الصَّلٰوةَ Şeytan işi pisliktir (Maide, 90-92.ayet)- رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ

FEDÂKAR OLMAK

“Size kendi aranızdan öyle bir Peygamber geldi ki zahmete uğramanız ona ağır gelir. Kalbi üstünüze titrer, müminlere karşı pek şefkatli ve merhametlidir.” (Tevbe Suresi, 128. ayet)

KOLAYLAŞTIRMAK

Mus’ab Eğitimcie tavsiye “Kolaylaştırınız, zorlaştırmayınız. Müjdeleyiniz, nefret ettirmeyiniz.” (Buhâr, İlim, 11, Edeb, 80)

Peygamberimiz Buyurdular: Zorluk yenilecektir اِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا فَاِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا Peygamberimiz Buyurdular: “Bir zorluk iki kolaylığa asla galip gelemez” (Hakim, II, 575)

Kolaylaştırmak esastır Allâh beni zorlaştırıcı ve şaşırtıcı olarak değil, öğretici ve kolaylaştırıcı olarak gönderdi!”

“Gücünüz yettiği kadar…” Peygamberimiz, ashabından bir konuda bey’at alırken “Güçleri yettiği kadar yapmalarını eklerdi” (Buhârî, Ahkâm, 43; Müslim, İmâre, 90)

ZAMANA VE MEKANA DİKKAT ETMEK

Ebu Zerr’in Müslüman oluşu “Ey Ebû Zerr! Bu işi gizli tut ve memleketine dön. Ortaya çıkıp açık dâvete başladığımızı duyduğun zaman yanıma gel!” (Buhârî, Menâkıb, 6) Tohumun ekim zamanı Tarlanın ekime hazırlanması

DİPLOMASİYİ BİLMEK

Diplomasiyi bilmek Mekke fethinde Ebu Süfyan’ın evine girenin emniyette olması Yemen Krallarından Vail b. Hucr’un medine’de ağırlanması ve müslüman olması Adaleti koruyarak öğrencinin beklentilerine cevap vermek. Gerektiğinde iltifat etmek

Sakîf Heyeti Rasûlullah Efendimiz, onların durumunu dikkate alarak: Taiften Sakif heyeti, kendilerinden öşür alınmamasını, cihada çağrılmamalarını ve namazın kendilerine farz kılınmamasını şart koşmuşlardı. Rasûlullah Efendimiz, onların durumunu dikkate alarak: “Sizden öşür alınmasın, cihada da çağrılmayın. Ama rükusuz (namazsız) bir dinde hayır yoktur.” buyurdu. Namaz dışındaki isteklerinde onlara kolaylık gösterdi. Daha sonra Rasûlullah Efendimiz onlar hakkında : “Onlar gerçek manada müslüman olunca, kendiliklerinden zekat da verecekler, cihâda da katılacaklar!” buyurdular. (Ebû Dâvud, Harâc, 25-26) Putları biz kıralım… Hâlet-i rûhiyeleri dikkate almak

FIRSATLARI DEĞERLENDİRMEK

Bir davranış üzerinden mesaj Cennette fidan Bir gün Hazreti Ebu Hureyre ağaç dikiyordu. Peygamberimizle aralarında şu konuşma geçti: - Ebû Hüreyre ne dikiyorsun? - Kendim için bir fidan dikiyorum, - Sana bundan daha hayırlı bir fidanı haber vereyim mi? - Evet, yâ Rasûlallâh, - SübhânAllâhi ve’l-hamdü lillâhi velâ ilâhe illallâhü vallâhü ekber, de! Bu sözlerin her birine karşılık cennette sana bir hurma fidanı dikilir. (İbni Mâce, Edeb, 56) Bir davranış üzerinden mesaj

(Buhârî, Edeb, 18; Müslim,Tevbe, 22) Ateşe atar mı? Bir defa Rasûlullah Efendimiz, bir esir grubunda yana yakıla çocuğunu arayan, bulduktan sonra da bağrına basan bir kadını işaret ederek: - Bu kadının çocuğunu ateşe atacağına ihtimal verir misiniz?” buyurdular. Sahabiler: - Aslâ, atmaz! dedi. Peygamberimiz: - İşte Allâh Teâlâ kullarına, bu kadının yavrusuna olan şefkatinden daha merhametlidir” buyurdu. (Buhârî, Edeb, 18; Müslim,Tevbe, 22)

YUMUŞAK HUYLU OLMAK

Mesciddeki bedevî Bir bedevi Mescid-i Nebevî'nin köşesinde namaz kıldıktan sonra “Yâ Rabbî! Bana ve Muhammed'e merhamet et, ikimizden başka kimseye merhamet etme” dedi. Peygamberimiz bedevînin bu garip duasına güldü. Sonra : “– Allah'ın geniş olan rahmetini daralttın!” buyurdu.

Mesciddeki bedevî Peygamber Efendimiz'in yanında biraz oturan bedevî, küçük abdesti gelince Mescid'in bir köşesine giderek abdest bozmaya başladı. Bedevînin bu hiç beklenmedik davranışı karşısında sahâbîler telâşa kapıldılar…. “Siz kolaylık göstermek için gönderildiniz, zorluk çıkarmak için değil!” diyerek Ashâb-ı kirâmı yatıştırdı. (Ebû Dâvûd, Tahâret, 136)

Bir zaman sonra… Zamanla diğer sahâbîlerin kıvamına ulaşan bu zât, daha sonra başından geçen söz konusu hâdiseden şöyle bahseder: - Anam babam ona fedâ olsun, Rasûlullah, beni ne azarladı ne de kötü söz söyledi. Beni ancak şöyle uyardı: “- Mescidlere abdest bozulmaz. Buralar Allâh'ı zikretmek ve namaz kılmak için yapılmıştır. ” (İbn-i Mâce, Tahâret, 78)

Cennetlikler “Size cennetlikleri bildireyim mi? Onlar hem zayıf oldukları hem de halk tarafından zayıf görüldükleri için kimsenin önemsemediği, fakat şöyle olacak diye yemin etseler, isteklerini Allah'ın gerçekleştireceği kimselerdir.

Cehennemlikler Size cehennemliklerin kimler olduğunu söyleyeyim mi? Katı kalpli, kaba, cimri ve kurularak yürüyen kibirli kimselerdir.” (Buhârî, Eymân, 9; Edeb, 61)

DENGEYİ KORUMAK VE USANDIRMAMAK

Hayatta orta yol, Eğitimde Denge

Yönlendirmede Denge Ashabını bıktırmazdı. Ulaşamayacakları hedefi göstermez, altından kalkamayacakları sorumlulukları yüklemezdi. Sahâbe ile yapılan sohbet meclisleri canlı ve aktif geçerdi, yeri gelir şiirler okunur, yeri gelir hatıralar anlatılırdı. Nükteler eksik olmazdı.

Ruhlar da yorulur, zihinler de… Abdullah b. Abbas: “Bedenler yorulduğu gibi ruhlar da yorulur” diyerek ders esnasında öğrencilerden şiir okumalarını, latifeler yapmalarını ve hikayeler anlatmalarını isterdi. Sohbetlerinde de insanları usandırmamaya çok dikkat ederdi. Bu konuda peygamberimizi örnek aldığını söylerdi.

TAKDİR ETMEK

İlmin mübarek olsun Übey İbni Kâ’b radıyallahu anh’den rivayet edildiğine göre, Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem: “Ey Ebü’l-Münzir! Allah’ın kitabından ezberinde bulunan âyetlerden hangisinin daha büyük olduğunu biliyor musun?” diye sordu. Ben: –Allâhü lâ ilâhe illâ hüve’l-hayyu’l-kayyûm, dedim. Bu cevabım üzerine elini göğsüme vurdu ve: “İlim sana mübarek olsun, ey Ebü’l-Münzir” buyurdu. (Müslim, Müsâfirîn, 258)

Hamdolsun… Yemen’e gönderirken yapacağı işin ehli olan Muaz b. Cebel’i dinledikten sonra: “Rasûlünün elçisini, Resûlünün hoşnud olduğu şeyde muvaffak kılan Allah’a hamdederim” (Tirmizi, Ahkam, 68)

BEDEN DİLİNİ KULLANMAK

öğrencinin elinden tutmak Tahıyyat Duası Abdullah bin Mes'ud (r.a.) anlatıyor: “Rasûlullah Aleyhisselam ellerim onun avuçları arasında olduğu halde, Kur'an'dan bir sûre öğretir gibi bana teşehhüdü (Tahiyyat duâsını) öğretti.” (Buhârî, İstîzân, 28) Konuşurken yönelmek Öğretmen ve öğrencinin elinden tutmak

“Garip bir yolcu gibi ol!” Abdullah b. Ömer’in omuzuna dokunarak, “Dünyada sanki bir garip veya bir yolcu gibi ol. Kendini kabir ehlinden say!” buyurdu. (Buhari, Rikak, 3)

Elini dizine vurarak Bir defasında Peygamberimiz Ebu Zerr’in uyluğu üzerine vurarak namazı vaktinde kılmasını, sonradan bir cemaate rastlarsa kılmış olsa da yine onlarla namaz kılmasını tavsiye etmiş. Ben bu namazı kıldım diyerek kılmamazlık etmemesini tenbih etmiş, İlave de hayır olduğunu bildirmiştir. (Müslim, Mesacid, 15)

GÜLERYÜZLÜ OLMAK VE İÇTEN DAVRANMAK

“O’ndan çok güleryüzlü olanı görmedim”

Küçük görme “Kardeşini güleryüzle karşılamak şeklinde bile olsa, hiçbir iyiliği küçük görme” (Müslim, Birr 144)

Cehenneme girmeyecek “Cehenneme kimin girmeyeceğini veya cehennemin kimi yakmayacağını size haber vereyim mi? Cana yakın olan, herkesle iyi geçinen, yumuşak huylu olup insanlara kolaylık gösteren kimseleri cehennem yakmaz.” (Tirmizî, Kıyâmet, 45)

ÖNEMLİ HUSUSLARDA İLGİ UYANDIRMAK

(Ahmed b. Hanbel, Müsned, 5, 181) Alt gün sonra… -Ebû Zerr! Sana altı gün sonra söyleyeceğim şeyleri iyi öğren. “Gizli ve açık bütün işlerinde Allah’tan kork! Bir kötülük yapınca arkasından hemen iyilik yap. Hiç kimseden bir şey isteme. (Binmiş vaziyette iken yere) düşen kamçını yerden alıp sana vermelerini talep bile olsa. Herhangi bir emaneti de yanına alma”. (Ahmed b. Hanbel, Müsned, 5, 181)

Niçin güldüm? Hazreti Osman abdest aldı ve güldü. Niçin güldüğünü sormalarını istedi. Aynı minvalde Peygamberimizden rivayet etti ve Şu hadisi nakletti: “- Kul abdest için su isteyip yüzünü yıkadığı zaman Allah Teâlâ yüzü ile işlediği günahları siler. Kollarını yıkadığı zaman da böyle, başını meshettiği zaman da böyle, ayaklarını temizlediği zaman da böyledir.” (Heysemî, I, 229)

ALTERNATİF GÖSTERMEK

Yere düşenlerden ye! “Bir daha taşlama! Altlarına düşenlerden al, ye!” buyurdu ve başımı sıvazladı. Daha sonra da “Allahım! Onun karnını doyur.” diye bana dua etti. (İbn-i Mâce, Ticârât, 67)

Yapılabileceği göstermek Önünden ye! Yemeğin her tarafından yiyen İkraş’a uyarı: Ey İkrâş! Önünden ye! Çünkü yemeğin her tarafı aynıdır ” Hurmalara gelince: “- Ey İkrâş! Dilediğin yerinden ye! Çünkü (tabağın içindekilerin hepsi) aynı çeşit hurma değil (Tirmizî, Et'ime, 41) Olumlu ve olumsuzu birlikte vermek. Yapılabileceği göstermek

Yollara oturmayın! Peygamberimiz yollara oturmayı yasaklamıştı - Biz buna mecbûruz, meselelerimizi orada konuşuyoruz, diye izin istediler. Rasûlullah Efendimiz : – Oturmaktan vazgeçemeyecekseniz o halde yolun hakkını verin!” buyurdu ve harama bakmamalarını, gelip geçenleri incitmemelerini, selâm almalarını, mârufu emredip münkerden nehyetmelerini istedi. (Buhârî, Mezâlim, 22 )

MÜSÂMAHAKAR OLUP HATALARI DÜZELTEMEYE İMKAN VERMEK

Namazını tekrar kıl! “Namaza durduğun zaman tekbir al. Sonra Kur’an’dan kolayına geldiği kadar ayet oku. Ardından rükûya var. Bütün organların tamamen hareketsiz kalıncaya kadar öylece dur. Sonra başını kaldır, ayakta iyice doğruluncaya kadar dur. Ardından secdeye var. Bütün organların tamamen hareketsiz kalıncaya kadar secdede öylece kal. Sonra başını kaldır bütün organların tamamen hareketsiz kalıncaya kadar otur. Namazların bütün rekatlarında bunu böyle yap.” (Buhâri, Ezan 95)

DAVRANIŞLARIYLA ÖRNEK OLMAK

Yaşayarak Örnek Olmak Mescidin duvarındaki balgam… Namaz Vakitleri Namazın Kılınışı Koyunun derisini nasıl yüzmeli?

Kim Allah’ın kendisinden yüz çevirmesini kim ister? Mescidin Kıble Duvarındaki Balgamın, Temizlenmesi Ve Parfüm Kullanılması. (Müslim, Zühd, 136) İmam Buhari’nin Hassasiyeti Davranışlarımız dikkat çeker Yanlış davranış yıkar… Gözden düşmek

Uygulamada Yöntemler Sözün Üç Defa Tekrarlanması Uygulayarak Öğretmek Tevazu; balgamı Kendisi Temizledi Kötülüğün Dil İle hoş görülmediğinin İfadesi Gücü Yettiği İçin Kötü Olanın El İle Düzeltilmesi

Uygulamadan Yöntemlere Zararlı Şeylerin Mescidden, İnsanların Toplu Bulundukları Veya Ortak Kullandıkları Yerden Arındırılması. (Hizmet Anlayışının Öğretilmesi) Kıble Yönüne Hurmet Duygusunun Kazandırılması (Muaz B. Cebel, “Müslüman Olduktan Sonra Hiç Sağıma Tükürmedim”. Cüneyd Bağdâdî Ve Kıbleye Tüküren Bir Zât. Emreden değil Birlikte olan ve öğreten Eğitimci

Uygulamadan Yöntemlere Peygamber de Olsa Herkesin Hayrı Çoğaltmaya İhtiyacı Vardır. Mescidlerin Güzelleştirilmesi ve İlgilenilmesi liderin Dikkat Etmesi Gereken Hususlardandır. Emreden değil Birlikte olan ve öğreten Eğitimci

Namazın vakitleri Süleyman b. Bürde, babasından naklediyor: 10. NAMAZ VAKİTLERİNİ ÖĞRENMEK İSTEYEN BİR ADAM GELDİ. PEYGAMBERİMİZ ŞÖYLE BUYURDU: “İKİ GÜN BİZİMLE BİRLİKTE NAMAZ KIL!” BİRİNCİ GÜN VAKTİN EVVELİNDE İKİNCİ GÜN VAKTİN SONUNDA NAMAZ KILINIR. SONRA DA PEYGAMBERİMİZ O ŞAHSI SORAR VE ŞÖYLE BUYURUR: “NAMAZLAR BU VAKİTLER ARASINDA KILINIR” (Müslim, Mesâcid, 176)

MÜTEVÂZÎ OLMAK

Ashabıyla iç içe Örnek hayatıyla onların içinde birisiydi. Onlarla beraber oturur, yer, içer , kalkar, çalışır ve görüş alışverişinde bulunurdu. Diyebiliriz ki Peygamberimizin liderliğinin en çok ön plana çıkan yönü budur. Ashabıyla birlikte olmak.

Ashabıyla iç içe Onlarla birliktelikler için vesileler oluşturmak ve en önemlisi de birlikte projeler hazırlamak ve uygulamaya koymak. Birlikte çalışmak. HENDEK KAZILIRKEN YEMEK HAZIRLANIRKEN

ULAŞILABİLİRLİK

GARİB’İ DAVET… Peygamberimiz Cuma Hutbesindeydi: Temîm bin Üseyd (r.a.) anlatıyor: Rasûlullah Efendimiz hutbe okurken yanına vardım ve: - Yâ Rasûlallâh! Dinini bilmeyen bir garip geldi. Dinini sorup öğrenmek istiyor, dedim. Rasûlullah (a.s.)bana dönüp baktı. Hutbeyi kesip yanıma geldi. Hemen ona bir sandalye getirdiler. Zannediyorum ayakları demirdendi. Üzerine oturdu ve Allâh Teâlâ’nın kendisine öğrettiği bazı şeyleri bana öğretmeye başladı. Sonra tekrar hutbesine dönerek konuşmasını tamamladı. (Müslim, Cum’a, 60)

BAZI DURUMLARDA TARTIŞMAYA ZEMİN HAZIRLAMAK

Ukkâşe “Onlar büyü yapmayan, yaptırmayan, uğursuzluğa inanmayan ve Rablerine güvenenlerdir . (Buhârî,Tıb,1)

Kur’an’ın üçte biri Sevgili Peygamberimiz buyurdular: “Toplanın size Kur’an’ın üçte birini okuyacağım. Sonra odasına çekildi. Çıktı ihlası okudu. Tekrar çekildi. Sahabe tartışmaya başladı. Efendimiz çıkıp: «İhlas Suresini Kur’anın üçte birine denk olduğunu» ifade etiler.

EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNDEN YARARLANMAK

İNSAN HAYATI ECEL EMEL İNSAN BELA VE MUSİBETLER  İNSAN

“(Allah Teâlâ buyuruyor) “Şüphesiz bu, benim dosdoğru yolumdur “(Allah Teâlâ buyuruyor) “Şüphesiz bu, benim dosdoğru yolumdur. Bu, dosdoğru olan yoluma uyun. Başka yollara uymayın. Çünkü o yollar sizi Allah'ın yolundan ayırır. İşte kötülüklerden sakınasınız diye Allah, size bunları emretti.” (En’am Sûresi, 153. ayet)

GEREKTİĞİNDE HİDDETLENMEK

Üsâme b. Zeyd Kalbini yarıp baktın mı?

PROBLEM ÇÖZMEK

Kâbe Hakemliği Hanzala (r.a.)’nın hâli

ÇEVRESİNDEKİLERİ YETİŞTİRMEYİ ÖNEMSEMEK VE ÖNCELEMEK

Zeyd b. Sâbit Muaz b. Cebel Abdullah b. Mes’ud

İLERİ GÖRÜŞLÜLÜK (BASÎRET)

SEVMEK VE SEVİLMEK

REHBERLİK YAPMAK

ŞEFKAT VE MERHAMET

SÜREKLİ GELİŞİM

HIZLI VE İSÂBETLİ KARAR VERMEK

Hudeybiye Uhud-Hamrau’l-Esed

GÖNÜLDEN TEŞEKKÜRLER… nazifyilmaz@gmail.com