ARAŞTIRMA ETİĞİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ARAŞTIRMALARDA KAYNAK GÖSTERME TEKNİKLERİ
Advertisements

Bilimsel Araştırma Yöntemleri
BİLİMSEL BİR MAKALE NASIL YAZILIR
Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri
ÖRNEK OLAY TEKNİĞİ Nedir? Amaçları nelerdir? Kullanıldığı Durumlar
Bilimsel İletişim ve İntihal
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
Akademik Etik İhlalleri
BULUŞSAL ARAYIŞ YA DA SAV: BİLİMSEL MAKALE NİTELİĞİ ÜZERİNE DÜŞÜNCELER
BİLİMSEL BİLGİNİN ÖZELLİKLERİ VE FEN - TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI
İLETİŞİMDE KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ ROLÜ
EĞİTİM SİSTEMİNİN ÖZELLİKLERİ VE SİSTEM İÇİNDE ÖĞRETMENİN YERİ Eğitim sistemi, açık sosyal bir sistemdir. Eğitim Sisteminin Ögeleri: Girdi: Bilgi, insan,
Bilimsel Metinler Nasıl Okunur ve Anlaşılır?
Amaç Açık Erişim Nedir? Neden Açık Erişim? Açık Erişim Nasıl sağlanır?
YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARI ÖĞRENCİ DİSİPLİN YÖNETMELİĞİ
ULUSAL AKADEMİK YAYINCILIK 2008 BİLİMSEL DERGİ MAKALESİNİ OKURKEN OLUŞAN BİYOBİLGİ İKLİMİ Doç.Dr. Kural GÜLBAHAR Özel Yozgat Şifa Hastanesi.
TELİF HAKLARI VE BİLİŞİM HUKUKU
HAKEMLİK SÜRECİNDEKİ GELİŞMELERİN DEĞERLENDİRİLMESİ “NASIL İYİ BİR HAKEM OLUNUR?” Prof. Dr. Emine Gül Kapçı.
Araştırmada Etik Sorunları
YANSITICI DÜŞÜNME.
Bilimsel Etik ve Araştırma Etiği
Alıntı ve Kaynakça.
ÇOCUK VE AİLE İÇİ ŞİDDET
KOMPOZİSYON YAZMA GİRİŞ BÖLÜMÜ.
SINIF SINIF YÖNETİMİ YÖNETİMİ
Çocukların Güvenli İnternet Kullanımı ile ilgili Ebeveynlere öneriler
1 MESLEK ETIGI MESLEK İ ET İ K Ö ğ r. Grv. MEHMET AL İ ZENG İ N.
Araştırma Yöntemleri 4- Bilimsel Araştırmada Etik.
ARAŞTIRMA ETİĞİ. BİLİM Bilimsel araştırma sonuçları bilimin kendi doğasından gelen geçicilik, değişebilirlik ve gelişebilirlik özelliklerini taşırlar.
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
BÖLÜM 5 LİTERATÜR TARAMASI NASIL YAPILIR?BİR MAKALENİN BÖLÜMLERİELEŞTİREL OKUYUCU İÇİN KONTROL LİSTESİARAŞTIRMA RAPORUNUN YAZILMASI Beşinci Bölüm Konuları.
BÖLÜM 4 İNSAN KATILIMCILARLA YAPILAN ARAŞTIRMALARHAYVANLARLA YAPILAN ARAŞTIRMALARDA ETİK KURALLARIBİLİMSEL ALDATMACAETİK UYGULAMALARININ İZLENMESİ.
MESLEKİ ve GELİŞİM DERSİ PERFORMANS ÖDEVİ SUNUSU
ARAŞTIRMALARDA KAYNAK GÖSTERME TEKNİKLERİ
ÇOCUK HAKLARI SÖZLEŞMESİ
Akademik Etik İhlalleri
SOSYAL BİLİMLERDE YAZILARIN DEĞERLENDİRME SÜRECİ Prof. Dr. Yaşar AYDEMİR Gazi Üniversitesi.
Araştırmacıların konu ve kaynak taraması için harcadıkları zaman sorunlarına, ulusal düzeyde, hızlı, tek merkezden ve kolay arama ile çözüm. Ulusal dergilerin,
KAYNAK GÖSTERİMİ Başkalarına ait ve özgün olan fikirlerin alındıkları kaynakların gösterilmesi gerekir. Bilimsel araştırmalarda kaynak gösterme, bilim.
Etik İhlaller ve Sonuçları”
ARAŞTIRMANIN TEMELLERİ
Literatür ve Kaynakça Hazırlama
Nicel araştırma sürecinin aşamaları
ARAŞTIRMA ETİĞİ Doç. Dr. Ender DURUALP.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNEMLERİ
YAYIN ETİĞİ ve İSİM HAKKI
Araştırma Yöntemleri Ders1: Bilimsel Etik.
F.Ç DERS: İLERİ ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ : İKİNCİL KAYNAKLAR.
Etik İhlaller ve Sonuçları”
Sosyal Hizmet Mesleğine İlişkin Etik Sorumluluklar
Ders2: Akademik yayınlarda yapılan yanlışlar
Literatür ve Kaynakça Hazırlama
ETİK VE GÜVENLİK İnternette ne kadar güvendesin? 1.
ETİK DEĞERLER SUNUMU
BİLİŞİMDE VE AKADEMİSYENLİKTE ETİK
ARAŞTIRMALARDA KAYNAK GÖSTERME TEKNİKLERİ
Teorik kavramlarımızla gerçek dünyayı anlamanın olanaklı olduğu inancı olmaksızın, dünyamızın iç uyumuna inanmaksızın, bilim denen şeyin ortaya çıkması.
Bilimsel Araştırma Etiği
Bitirme tezi nasıl yazılır
Araştırma Süreci ve Etik
2019 AKADEMİK TEŞVİK ÖDENEĞİ BİRİM KOMİSYONLARI BİLGİLENDİRME VE EŞGÜDÜM TOPLANTISI 25 Aralık 2018.
Ankara Üniversitesi Akademik Performans Çalışması:
Temel Bilgi Teknolojileri
Türkiye Atıf Dizini nedir?
NİTEL ARAŞTIRMALARDA ETİK
Türkiye Atıf Dizini nedir?
İntihal Başka bir yazarın eserini çalarak, kendisinin gibi göstermek
Bilimsel bir Bildiri veya Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır?
Türkiye Atıf Dizini nedir?
Sunum transkripti:

ARAŞTIRMA ETİĞİ

BİLİMİN DOĞASI Bilimsel araştırma sonuçları bilimin kendi doğasından gelen geçicilik, değişebilirlik ve gelişebilirlik özelliklerini taşırlar.

BİLİMİN DOĞASI Tüm bilimsel sonuçlar eleştiriye açıktır. Bilimde kuşkuculuk yeni bilgilere ulaşma; yapılan yanlışlıkları, ihmalleri ve etik dışı davranışları görmeyi sağlar.

BİLİM İNSANIN ÖZELLİKLERİ Sorgulama Bilme arzusu ve merak Gerçekleri sezme ve algılama gücü Yaratıcılık

Etik dışı davranışlar Bilim ve teknoloji geliştikçe bilimsel araştırmalardaki etik dışı davranışlar da artmaktadır. Neden?

Bilimsel Sahtekarlıklar Kopya çekmek, Verileri uydurmak Verileri değiştirmek Hakemlik görevini kötüye kullanmak

Kitap tercüme ederek kendi yazmış gibi adını koyup bastırmak, Aynı makaleyi iki veya daha fazla dergiye göndererek bastırmak, Yayımlanan makaleden diğer isim veya isimleri silip kendi yapmış gibi göstermek

Disiplinsiz Araştırma (Dikkatsiz veya Özensiz) Kasıtlı olmayan hataların yapılmış olduğu araştırmalardır. Araştırmacı iyi niyetli olduğu halde bilmeden hatalar yapar. Telafi edilmesi mümkün olan ve bilime zarar vermeyen olaylardır.

Yinelenen Yayın (Duplication) Yinelenen yayın, aynı bilimsel araştırmanın birden çok dergiye yollanarak yayımlanması olayıdır. Tüm araştırma makalesi doğrudan iki ayrı dergide yayımlanabileceği gibi, gereksiz yere bölünerek ve hafifçe değiştirilerek birden çok dergide yayınlatılabilir.

Sahtecilik, Saptırma veya Aldatmaca Sahtecilik bilimsel verileri istemli olarak değiştirme olgusudur. Doğrudan doğruya deney verileri üzerine bazı istatistik manipulasyonlar yapılması, Ortaya çıkan verilerin en uygun olanları alınıp uygun olmayanları atılması söz konusudur.

Uydurmacılık Kuru laboratuarcılık Masa başı araştırma Kişi, hiç araştırma yapmadığı halde veya yarım-yamalak verileri alarak çok uygun yöntemler kullanmış ve çok uyumlu veriler elde etmiş gibi sözde bir bilimsel makale yazar.

Aşırmacılık Haksız kullanma, Kendi adına geçirme, İntihal, Yağmacılık Korsanlık

Aşırmacılık Bir başkasına ait olan bir fikrin, buluşun, araştırma sonuçlarının veya araştırma ürünlerinin bir bölümünün ya da tümünün, kaynak gösterilmeksizin istemli olarak kopya ya da tercüme edilip yazarın kendi üretimi imiş gibi gösterilmesidir.

Örnek (Orijinal kaynak) “Araştırma yazarken, kaynaklara iki sebeple atıfta bulunulur: bilgi aldığınız kaynakları okuyucuya  tanıtmak ve kelimelerini ve fikirlerini ödünç aldığınız yazarlara kredi vermek.” (Hacker, 1995, 260).

Aşırılmış biçimi (aynı kelimeler, tırnak içinde verilmemiş) Araştırma yazarken, kaynaklar bilgi aldığınız kaynakları okuyucuya tanıtmak ve kelimelerini ve fikirlerini aldığınız yazarlara kredi vermek için gösterilir.

Aşırma (yanlış açıklama) Araştırma yazarken, bir çift sebepten kaynaklara atıfta bulunuruz: bilgi kaynaklarımızı okuyuculara  göstermek ve ödünç aldıklarımıza kredi vermek. (Hacker). Öğrenci burada bazı kelimelerde ufak değişiklikler yapmış ve metin içinde kaynak göstermeyi de eksik yapmıştır. Kaynağa ilişkin yıl ve tarih sayfası eksiktir.

Uygun çözüm Bir araştırmacı okuyucusuna bilgi aldığı yeri bilmesini sağlamak ve tanıtmak ve orijinal çalışmaya kredi vermek üzere kaynaklarına atıfta bulunur (Hacker, 1995, 260). Burada öğrenci yazarın fikirlerini doğru bir biçimde kendi kelimelerini kullanarak açıklamış ve kaynak göstermiştir.

Uygun çözüm Hacker, “Araştırma yazarken, kaynaklara iki sebeple atıfta bulunulur: bilgi aldığınız kaynakları okuyucuya  tanıtmak ve kelimelerini ve fikirlerini ödünç aldığınız yazarlara kredi vermek” (1995, 260).

BİLİMDE ETİK DIŞI DAVRANIŞLARIN NEDENLERİ Bilimsel araştırma eğitiminin ve disiplininin verilmemesi Aşırı Hırs Saygınlık Maddiyat

BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAPMA İLKELERİ Araştırmacının, araştırmasının etiksel kabulünü dikkatlice değerlendirme sorumluluğu vardır. Bir katılımcının en az riske konu olup olmayacağını hesaplama. Uygulamayı etik açıdan güvenceye alma.

BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAPMA İLKELERİ Katılanlarla, araştırma öncesinde açık ve adil bir anlaşma yapma. Vazgeçme özgürlüğüne saygı gösterme.

BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAPMA İLKELERİ Katılanları fiziksel ve zihinsel rahatsızlık, zarar ve tehlikelerden koruma. Veriler toplandıktan sonra katılanlara araştırmanın doğası konusunda bilgi sunma.

BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAPMA İLKELERİ Araştırma prosedürleri katılanlar için istenmeyen sonuçlar doğurursa bunları karşılama. Bir katılımcı ile ilgili elde edilen bilgiyi, önceden kabul edilmiş olmadıkça gizli tutma.

EĞİTİM ARAŞTIRMALARINDA ETİK HATALAR İnsanları, bilgi ve onayları olmaksızın araştırmaya katma, İnsanları araştırmaya katılmaya zorlama, Araştırmanın gerçek niteliğini katılanlardan saklama,

EĞİTİM ARAŞTIRMALARINDA ETİK HATALAR Katılanları kandırma, Katılımcıların benlik saygılarını küçültücü eylemlerde bulunmalarına neden olma, Davranış kontrolü ve karakter değişimi üzerinde araştırma yapma,

EĞİTİM ARAŞTIRMALARINDA ETİK HATALAR Katılanları fiziksel ya da zihinsel strese sokma, Katılanların özel yaşamlarını ihlal etme, Kontrol gruplarına katılanlardan yararları esirgeme,

EĞİTİM ARAŞTIRMALARINDA ETİK HATALAR Araştırmaya katılanlara adil davranış, ilgi ve saygı göstermede başarısızlık

Sorularınız.!!!