Öğrenme Stilleri
Öğrenme stilleri Öğrenme stili, bireyin öğrenirken kendine özgü olan tercihleri anlamına gelir.
Öğrenme stilleri ile ilgili çeşitli modeller geliştirilmiştir.
Bu modellerden biri ve en kolay anlaşılabilir olanı Neil Fleming tarafından geliştirilmiş olan VARK modelidir.
VARK modeline göre öğrenenler aşağıdaki 4 yoldan birini ya da birkaçını birden tercih etmektedir: Görsel öğrenenler İşitsel öğrenenler Okuyarak ve yazarak öğrenenler Hareket ederek öğrenenler
VARK modeline göre öğrenme stillerini ortaya çıkarabilmek amacıyla çeşitli ölçme araçları geliştirilmiştir.
Kapsamlı bir öğrenme stili modeli olan Dunn ve Dunn modeli ise öğrenmede şu özelliklere dikkati çekmektedir: Çevresel özellikler Duyuşsal özellikler Sosyal tercihler Psikolojik özellikler Fizyolojik özellikler
Dunn ve Dunn Çevresel özellikler Ses düzeyi (sesli, sessiz) Işık durumu (aydınlık, loş) Isı durumu (sıcak, serin) Ortam (düzenli, düzensiz, yatakta, yerde, masada)
Duyuşsal özellikler Güdülenme (güdülenmiş, güdülenmemiş) Azim (görevi tamamlama, görevi eksik bırakma) Sorumluluk (sorumluluk hissetme, sorumluluk hissetmeme) Yapı (yapılandırılmış, yapılandırılmamış)
Sosyal tercihler Öğrenme grupları (bireysel çalışma, ikili çalışma, grup içinde öğrenme) Otorite (yetişkinle öğrenme, bağımsız çalışma) Çeşitlilik (öğrenmede farklı yolları tercih etme, öğrenmede aynı yolları tercih etme)
Fizyolojik özellikler Duyusal tercih (dinleme, izleme, dokunma, hareket etme) Yiyecek (yiyecek eşliğinde öğrenme, öğrenirken yememe) Günün zamanı (sabah, öğleye doğru, öğleden sonra, akşam) Hareket (öğrenirken hareket etme, oturarak öğrenme)
Psikolojik özellikler Bütüncül - analitik düşünme Baskın beyin yarıküresi (sağ yarı, sol yarı) Karar verme (tepkisel, düşünerek)
Sizce öğrenme stillerinin öğretim açısından önemi nedir?
Öğrenme stili modellerine göre öğrencilere nasıl eğitsel rehberlik sağlanabilir?