ÇEVRE POLİTİKASININ AMAÇLARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HASSAS GÖREV Hakan YÜKSEL Mart.
Advertisements

ENTEGRE MÜCADELE.
Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013
Yeniden Yerleşim Planlaması
SWOT Nedir ? Nasıl yapılır ?
ÇEVRE VE DOĞAL KAYNAKLAR EKONOMİSİ
Stratejik Analiz (SWOT Analizi)
Çevre Hukuku-Diğer Hukuk Dalları İlişkisi
Bölüm 3 Dış Çevre Analizi
Büyümenin Bileşenleri Yada Belirleyicileri
SAĞLIKTA DÖNÜŞÜM; AKILCI İLAÇ KULLANIMI Doç. Dr. Hanefi Özbek
Hassas Görevler hassas…çok….
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE YEREL KALKINMA
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
Rekabet Politikasının Artan Önemi Güven Sak TEPAV Ekonomi Politikaları Araştırma Enstitüsü Ankara, 4 Mart 2005.
ENERJİDE VERİMLİLİK AHMET SEFEROĞLU KAYSERİ OSB ELEKTRİK DANIŞMANI
Tarım Arazilerinin Sürdürülebilir Kullanımı
Çevre ve Temiz Üretim Enstitüsü
ÇEVRE DOSTU BT YAKLAŞIMLARI
Çevre Sorunları “Ayamama Felaketi”nin acı biçimde gösterdiği gibi çevre sorunları, artık yaşamımızda istisna olmaktan çıkmış, gündelik yaşamın bir parçası.
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
ÇEVRE POLİTİKASI VE YÖNETİMİ
15 Ekim 2012 Afyonkarahisar ENGELLİLERİN HAKLARINA İLİŞKİN SÖZLEŞMENİN UYGULANMASININ TEŞVİK EDİLMESİ VE İZLENMESİNE İLİŞKİN ULUSLARARASI VE ULUSAL MEKANİZMALAR.
DERS-2: Milli Güvenlik Stratejimiz
İŞLETMENİN FAALİYETLERİNE KAYNAK BULMA: FİNANSMAN
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
GİRİŞ TESTİ İnsanı etkileyen ve insanlardan etkilenen dış
HASTANELERİMİZDE AKILCI STOK YÖNETİMİ
ÇEVREYİ KORUMADA YEŞİL KİMYA EĞİTİMİ
Klasik iktisadi yaklaşım
SAĞLIK VE HALK SAĞLIĞINA GİRİŞ
TALEP KATILIMI VE TALEP TARAFI YÖNETİMİ Prof. Dr. Ramazan BAYINDIR
TARIMSAL YAPILAR VE SULAMA DERSİ ARAZİ TOPLULAŞTIRMASI
MİLLİ GELİRİN HESABI.
UYGULAMALAR. UYGULAMALAR Katı Atıklar Koruma Parkında Terk Edilmiş Arabalar, Avustralya Parkta Katı Atık ve Geri Dönüşüm Konteynerleri, Illinois.
Doç. Dr. Hüseyin KARLIDAĞ
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
GİRİŞ Ülkenizde ya da coğrafi bölgenizde turizm ne kadar önemlidir? Şehrinizde ya da kasabanızdaki mevcut istihdamın ne kadarlık kısmı turizm ile.
YASAMA FAALİYETLERİNDE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ ENERJİ SEKTÖRÜ
Çevremiz neden kirlenir?
ÜNİVERSİTE HASTANELERİ MALİ YAPISI 26 Şubat 2016.
Denetim Faaliyetlerinde İklim Değişikliği Ersin Çelik - Mustafa Keleş Yasama Uzmanları Kanunlar ve Kararlar Başkanlığı – Denetim Bürosu.
HAVA KİRLİLİĞİ Tacettin İnandı. Kapsam Hava kirliği tanımlar Kirlilik nedenleri Önlem.
YEŞİL(SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK) EKONOMİ Sürdürülebilirlik; ekonomik, çevresel ve toplumsal gereksinimlerin gelecek kuşakların yaşam koşullarına zarar vermeden.
SEYHAN HAVZASI SEKTÖREL SU TAHSİS PLANI HAZIRLANMASI PROJESİ T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Güney CAN Uzman Havza Yönetimi.
biyoteknoloji ve önemi
GENEL İŞLETME İŞLETMENİN AMAÇLARI
YÖNETİMDE YENİ GELİŞMELER YEŞİL İŞLETMECİLİK Hazırlayan: Ramazan ÇELİK
Tarıma verilen destek 90'lı yıllara kadar o zamanki Avrupa Ekonomik Topluluğu'nun yıllık bütçesinin %60'ı kadardır. Tarım desteği bugünkü Avrupa Birliği'nin.
BİLİNÇLİ TÜKETİCİ.
KIRSAL ALANDA YENİLİKÇİ HİZMET SUNUMU
YENİLENEBİLİR ENERJİ YATIRIMLARININ FİNANSMANI ve TÜRKİYE UYGULAMASI
MARMARA ÜNİVERSİTESİ ULUSLARARASI SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK MERKEZİ Öğrenci Kulüpleri 1.Çalıştayı Prof.Dr. Refika BAKOĞLU Uluslararası Sürdürülebilirlik Uygulama.
EKOLOJİK (= ORGANİK) TARIM TANIMI, İLKELERİ
Türkiye’de Afet Yönetim Sistemi
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
YENİLENEBİLİR ENERJİ YATIRIMLARININ FİNANSMANI ve TÜRKİYE UYGULAMASI
ÇEVRE HUKUKUNUN TEMEL İLKELERİ
Kırsal Kalkınmada Toplum Dinamikleri Prof. Dr. Bülent GÜLÇUBUK,
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
TARIMSAL YAPILAR VE SULAMA DERSİ ARAZİ TOPLULAŞTIRMASI
Bu Sunu En İyi Ofis 2010 Yüklü Bilgisayarlarda Görüntülenir
EKONOMİK GELİŞMİŞLİK DÜZEYİNİN ÖLÇÜMÜ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İş Sağlığı ve Güvenliğinin Temel Prensipleri
Çevre ve Şehircilik Bakanlığından: SIFIR ATIK YÖNETMELİĞİ
12. Hafta Ders İçeriğinin Başlıkları
Sunum transkripti:

ÇEVRE POLİTİKASININ AMAÇLARI Bütün ülkelere çevre konusunda sorumluluk yüklemek (ülkeler genellikle çevre sorunlarına «öteki ülke» gözüyle bakmaktadır. Geliştirilecek bir çevre politikası insan davranışlarını “çevre dostu” olarak etkilemeli ve kentleşmeden doğan sorunlara çözüm üretebilmelidir. Temelde insan davranışları ve kentleşme hareketlerinin etkisiyle şekillenen çevre politikalarının ekonomik olarak benimsenen sektörel politikalara uyumu/entegrasyonu da son derece önemlidir.

ÇEVRE POLİTİKASININ AMAÇLARI Çevre kalitesinin yükseltilmesi ve insan sağlığının korunması, Doğal kaynakların akılcı ve dikkatli bir biçimde kullanılması, Çevre dostu teknolojik yatırımlara öncelik vermek, Üretim birimi başına kaynak kullanım miktarını azaltacak teknolojileri kullanmak, Nihai malların geri dönüşüm oranı arttırılarak kaynak kullanımında tasarrufa gitmek,

ÇEVRE POLİTİKASININ AMAÇLARI Kaynakların daha uygun ve verimli ikamelerini bulmak ve buna göre teknolojiler geliştirmek, Ekolojik sistemi destekleyen uygulamalara başvurmak (ağaçlandırma faaliyetlerinin hızlandırılması, tarımsal faaliyetlerin verimli arazilerde, kentleşmenin yoğunluğunun tarımsal açıdan verimsiz bölgelerde olacak şekilde planlanması), Adapazarı ovası Nüfus planlaması yoluyla altyapı için gereksinim duyulan alanları azaltmak, Bir yatırım, yerleşim kararı vb. faaliyetlerin gelecek kuşaklar için etkileri dikkate alınmalıdır.

ÇEVRE POLİTİKASININ AMAÇLARI Tarımsal faaliyetlerde verimi arttıracak üretim faaliyetlerine hız vermek, Çevreyi daha az kirleten ürünleri üretim sürecinde kullanmak, Alternatif enerji kaynaklarına yönelik yatırımları arttırmak, Reklam, kamu spotu, bilinçlendirme faaliyetlerini arttırmak, Çevreye yönelik nüfusun yoğun olduğu bölgelerde çevresel birimler oluşturmak,

ÇEVRE POLİTİKASININ TEMEL İLKELERİ Sürdürülebilir Kalkınma İlkesi, Kirleten Öder İlkesi, İhtiyat İlkesi, Önleme İlkesi, Entegrasyon İlkesi, Katılım İlkesi

Sürdürülebilir Kalkınma İlkesi Çevre ile barışık bir kalkınma modelini öngören sürdürülebilir kalkınma ilkesi, esasen geleneksel kalkınma yöntemlerinin çevre üzerinde yarattığı tahribata bir tepki olarak ortaya çıkmıştır. Kalkınma politikasında bugünün ihtiyaçları karşılanırken gelecek nesillerin ihtiyaçlarından taviz verilmemesi gerekir.

Sürdürülebilir Kalkınma İlkesi Sürdürülebilirliğin ekoloji bilimindeki anlamı  biyolojik sistemlerin çeşitliliğinin ve üretkenliğinin devamlılığının sağlanmasıdır. Sürdürülebilir kalkınma, ekonomik büyüme ve refah seviyesini yükseltme çabalarını, çevreyi ve yeryüzündeki tüm insanların yaşam kalitesini koruyarak gerçekleştirme yöntemidir . Bu ilkede; doğal çevreninin korunması kadar ekonomik ve sosyal kalkınmanın da birbirinden ayrılmaz parçalar olduğu kabul edilmektedir.

Sürdürülebilir Kalkınma İlkesi Yenilenemeyen enerji kaynakları yerine yenilenebilir enerji kaynaklarının verimli kullanımı ve doğaya karşı sorumlu davranılması çevresel sürdürülebilirliğin gereksinmelerini oluşturmaktadır. Sağlıklı toplumların ekonomik refah içinde yaşantısı sosyal sürdürülebilirlik olarak adlandırılmaktadır. Doğal kaynakların gelecek kuşakların da yararlanacağı üretken yatırımlara dönüştürülmesi gerekmektedir.

Sürdürülebilir Kalkınma İlkesi Sürdürülebilir kalkınmanın gerçekleşmesinin önünde tüketim ve üretim kalıplarının değiştirilmesinin güçlüğü, ekonomik ve sosyal kalkınmanın gerçekleştirilebilmesi için doğal kaynakların doğru stratejilerle yönetilememesi, vb. sorunlar vardır. Özetle bu ilke; ekonomik büyüme ile doğal kaynakların korunması arasında bir denge kurulmasını öngörür ve şimdiki kuşakların ihtiyaçlarının gelecek kuşakların kendi gereksinim ve beklentilerini karşılayabilme yeteneğini tehlikeye düşürmeden karşılanması düşüncesine dayanır.

Kirleten Öder İlkesi Kirleten öder ilkesi esas itibariyle çevrenin kirlenmesine yol açanların topluma ve çevreye yükledikleri bu maliyetlere katlanması gerektiğini ve oluşan bu maliyetin bu kişilerce tazmin edilmesini içerir. Çevresel tahribatın maliyetinin fiyat sisteminde gerektiği şekilde dikkate alınmasının zorunluluğu gerekir. Aksi halde piyasa; gerek ulusal, gerek uluslararası ölçekte çevresel kaynakların sınırlılığını yansıtmakta başarısız kalır.

Kirleten Öder İlkesi Kirleten öder ilkesinin uygulamada yol açacağı çeşitli sorunlar vardır. Çevresel zararların bir kısmı somut olarak tanımlanabilir ve maddi hasar tespit edilebilirken etkisi uzun dönemde ortaya çıkan ve kısa vadede anlaşılamayan zararların parasal değerini hesaplamak imkânsız olabilmektedir. Diğer sorun ise sınır ötesi oluşabilecek tahribatlarda da zararın hesaplanması ve sorumlusunun belirlenmesidir.

Kirleten Öder İlkesi Uygulamada karşılaşılacak zorluklarına rağmen ilkenin taviz vermeden uygulanmasıyla kirliliğe yol açanların bunun sonucuna katlanmak zorunda kalması, bu kişileri yol açtıkları kirliliği azaltmaya yönelik adımlar atmaya, daha az kirleten teknolojileri satın almaya ve daha bilinçli davranmaya zorlaması düşünülmektedir. “Dışsallıkların içselleştirilmesi” Kirleten öder ilkesinin karşıtı ise, kirlilikle mücadele nedeniyle oluşan bedellerin toplum tarafından karşılanmasını öngören toplum öder ilkesidir.

Kirleten Öder İlkesi Kirleten öder ilkesine yöneltilen başlıca iki eleştiri vardır. Parası olan kişiler kirlilikle mücadelenin maliyetini tüketiciye yansıtarak kirletme hakkını satın almış olurlar, bu durum çevrenin zarar görmesinin engellenmesi amacı ile bağdaşmamaktadır. Bu ilke kirlenmenin önlenmesi, sınırlanması ve kirlenme ile mücadelenin masraflarının kirletene yüklenmesine dayanmakta ise, fiyatı belirlenemeyen çevresel unsurların fiyatı nasıl belirlenecek? Kirleten öder ilkesinin hayata geçirilmesine yönelik yöntemlerin en önemlileri ise, kirlilik ücretleri, çevre vergileri, kirlilik sigortası ve teşviklerdir

İhtiyat İlkesi Bir faaliyetin çevre açısından olumsuz neticeler doğuracağı hususunda ciddi bir şüphenin var olması halinde bilimsel bir kanıtın ortaya çıkışı beklenmeden önleyici tedbirlerin alınmasını öngörmektedir. İhtiyat ilkesinin ortaya çıkmasındaki en önemli etken bilimsel belirsizliktir. Elde kesin bir delil bulunmadığından dolayı çevreye zararlı olduğu ispatlanana kadar bir faaliyetin zararsız olduğunu kabul etmek, çevrenin korunması hususunda alınması gereken tedbirler bakımından ciddi bir engel teşkil edecektir. Zira bir faaliyetin veya maddenin çevreye zararlı olduğunun ispatlanmasından sonra tedbir alınması, bu konuda geç kalınmış olması sonucunu doğurabilecektir.

İhtiyat İlkesi Zarar tehdidi, bilimsel belirsizlik ve koruma tedbirleri ihtiyat ilkesinin içeriğini belirleyen temel öğelerdir. İhtiyat ilkesinin uygulamaya aktarılmasına yönelik başlıca araçlar; - Yasaklama, - Sıkı koşullara bağlanmış izin sistemi, - İspat yükün tersine çevrilmesi, - Karar alma usullerinde değişikliktir. İhtiyat ilkesi, günümüzde bilhassa GDO’lu ürünlere izin verilmesi ve baz istasyonlarına ruhsat verilmesine ilişkin karar süreçlerinde önem kazanmaktadır.

Önleme İlkesi Korumak tedavi etmekten iyidir şeklinde özetlenebilecek düşünceye dayanan bu ilke, çevre üzerinde olumsuz sonuçlar doğurabilecek faaliyetlerin olabilecek en erken aşamada engellenmesini amaçlamaktadır. Koruyucu hekim mantığına dayanan bu ilke uyarınca ilgili makamlar, henüz çevresel sorunlar ortaya çıkmadan harekete geçerek, çevresel tehditleri bertaraf etmelidir. Önleme ilkesi bu bağlamda, mevcut çevresel sorunların giderilmesi ile değil, aksine bu sorunlar henüz ortaya çıkmadan evvel öncelikle engellenmesi ile ilgilidir.

Önleme İlkesi Önleme ilkesinin etkisi ihtiyat ilkesine göre daha düşüktür. Zira önleme ilkesi, mevcut bir çevresel tehlikenin söz konusu olması halinde uygulama alanı bulurken, ihtiyat ilkesinde çevresel bir tehlikenin olması önemli olmayıp, potansiyel bir zarar riskinin öngörülebilmesi yeterlidir

Entegrasyon İlkesi Bütünleyicilik ilkesi olarak da adlandırılan entegrasyon ilkesi, iki başlık altında ele alınabilir. Dış entegrasyon çevre koruma gereklerinin diğer politika alanlarının şekillenmesi ve yürütülmesinde dikkate alınmasını öngörmekte iken, iç entegrasyon bir madde veya bir faaliyetin yalnızca belli bir çevresel öğe üzerinde değil bir bütün olarak çevre bağlamında doğuracağı etkilerin göz önünde tutulmasını gerekli kılmaktadır.

Katılım İlkesi Bu ilke, bireylerin çevresel yönetim sürecinde rol oynamaları, etkide bulunmaları ve böylece kendi yaşamlarını şekillendirecek bu süreci yönlendirmelerini öngörmektedir. Halkın katılımının hayata geçirilmesi ise, kişilere çevresel bilgiye erişim olanağının tanınması ile mümkündür.