Toplam Kalite Yönetimi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TS EN ISO 9001:2008 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
Advertisements

ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi Faydaları ve Uygulama Koşulları
Kalite Kavramı.
AKREDİTASYON SİSTEMİNDE BALIKESİR SANAYİ ODASININ KALİTE UYGULAMALARI Konya.
Kütahya Porselen, 1970 yılında temelleri atılan, 1984 yılında %75’i Güral ailesine geçmiş, %26’sı hissesi de halka açık olarak İMKB de işlem görmekte.
ÜNİVERSİTELERDE İŞ MÜKEMMELLİĞİ MODELİ 2 MART 2003.
KAYSERİ SANAYİ ODASI KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ. İSO VE EN * ISO NEDİR? * 1947 yılında kurulan ve yaptığı standardizasyon çalışmaları sonucu sanayiye, ticarete.
ISO 9001:2008 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
SÜREÇ YÖNETİMİ İLE HIZLI BÜYÜMEYİ YÖNETMEK
Prof. Dr. M. Erdal GÜZELDEMİR
7.1 GENEL Kuruluş, güvenli ürünler gerçekleştirmek için ihtiyaç duyulan süreçleri planlamalı ve geliştirmelidir.
KADINLARIN VE KADIN SİVİL TOPLUM KURULUŞLARININ GÜÇLENDİRİLMESİ HİBE PROGRAMI GÜÇLÜ KADIN GÜÇLÜ TOPLUM PROJESİ STRONG WOMEN STRONG SOCIETY PROJECT TR2009/ /69.
KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ KURUM İÇİ BİLGİLENDİRME EĞİTİMİ
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
24 Kalite yönetimi.
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 1-2 MART 2003 ANTALYA.
ISO 9001 standardı Maddelerinin Tanıtımı ve Yorumlanması, Kalite Yönetim Sistemlerinde Dokümantasyon 4. Hafta.
FMEA Failure Mode and Effects Analysis-Hata Türü ve Etkileri Analizi
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ İİBF TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ DERS NOTLARI
MODERN YÖNETİM VE ORGANİZASYON
İŞ KALİTESİ ve MALİYET İLİŞKİLERİ
Kalite Yönetim Prensipleri (Devam)
Kalite Nedir? Furkan LEVENTOĞLU.
Performans ölçme ve değerlendirme güz
Kalite Yönetim Sistemlerinin Tarihsel Gelişimi, ISO 9000 Standartlar Ailesi, Kalite Yönetim Prensipleri 2. Hafta.
AKREDİTASYON VE EĞİTİM STANDARTLARI NURCAY KURU EĞİTİM BİLİMLERİ.
Kalite Kavramı ve Toplam Kalite Yönetimi - Kalite Yönetim Sistemi ilişkisi 1. Hafta.
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ NEDİR?
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
KalDer ve Mühendislik Eğitiminden Beklentiler Dr. Aydın Kosova, 20 MAYIS 2004 KalDer : Centrum İş Merkezi, Aydınevler San. Cad. No: 3 Küçükyalı İstanbul.
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ERZURUM NUMUNE HASTANESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
İş Sağlığı ve Güvenliği
AYDIN ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
Süreç Yönetimi.
DÜŞÜNCE KALİTESİ-YARATICILIK-iNOVASYON
ISO 9001:2015 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ ŞARTLAR
TEDARİKÇİ DENETİMLERİ
Kalite Yönetimi Genel Tanımlar.
KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ NEDİR?
YENİKENT AHMET ÇİÇEK TEKNİK VE ENDÜSTRİ MESLEK LİSESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 2010 ANKARA Nihat BÜLBÜL.
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİNİN YENİ BOYUTLARI
“Satış ve pazarlamada her şeyi doğru yapmış
KAL İ TE VE VER İ ML İ L İ K. Kaliteli ve daha verimli üretim ancak standardizasyon ve sürekli kaynak iyileştirilmesi (Makina,Teçhizat,İnsan, vb.)ile.
KALİTE GÜVENCESİ VE STANDARTLARI
Müşteri memnuniyetinin artırılmasına yönelik olarak kalite yönetim sisteminin kurulması ve geliştirilmesi konusunda rehberlik eden ve ISO tarafından yayınlanmış.
KALİTE VE VERİMLİLİK KALİTE MALİYETİ.
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
HAZIRLAYAN: YUSUF KÜRŞAT KOCA
KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
ISO 9001:2015 standardı – Maddelerinin Tanıtımı
KAMU KURUMLARINDA SÜREÇ YÖNETİMİ ve
Kalite Kavramı ve Toplam Kalite Yönetimi - Kalite Yönetim Sistemi ilişkisi 1. Hafta.
Kalite Yönetimi Yrd.Doç.Dr. Murat Tanık.
5. YÖNETİM KALİTESİ ve STANDARTLARI
KİTAP: PROF.DR. BÜLENT KOBU
TKY UYGULAMASI.
TURİZM PAZARLAMASINDA GÜNCEL YALAŞIMLAR
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
ISO 9001:2015 standardı – Maddelerinin Tanıtımı
Kalite Yönetim Prensipleri (Devam)
6. HAFTA KALİTE MALİYETLERİ.
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
YER TEMİZLEME MAKİNASI
SELÇUK ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜK VE BAĞLI BİRİMLERİN KALİTE YOLCULUĞU
Pazarlama nedir? bilim, akademik disiplin? sanat?  uygulama alanı?
KALİTE GÜVENCESİ VE STANDARTLARI
Sunum transkripti:

Toplam Kalite Yönetimi Kalite Yönetim Sistemleri Yrd. Doç. Dr. Elif Dülger Kahraman

kalite yönetimi faaliyetlerinden meydana gelmektedir. Küreselleşmenin başlamasıyla birlikte işletmeler arasında yoğun bir rekabet söz konusudur ve buna bağlı olarak piyasada aynı veya benzer kalite özelliklerine sahip çok sayıda mal ve hizmet bulunmaktadır. Müşterilerin tercihlerinde ise kalite ve fiyat belirleyici olmaktadır. Fiyatı yakın mal ve hizmetlerde müşteriler satın alırken kalite unsuruna göre değerlendirme yapmaktadır. Bu durumu göz önüne alan işletmeler müşterilerini tatmin etmek için Kalite Yönetim Sistemlerini kurmuşlardır. Bir işletmenin kalite yönetim sistemi istenilen kalite düzeyinde mal ve hizmet üretmek amacıyla kullanılmaktadır. Kalite yönetim sistemi işletmede üretimin girdi, işlem çıktı süreçlerinde yapılan kalite yönetimi faaliyetlerinden meydana gelmektedir.

Kalite Yönetim Sistemlerinin Amacı Kalite Yönetim Sistemi; hammadde, yardımcı malzeme, ürün tasarımı, teknoloji, müşteri talepleri, işlem yönetimi, mal ve hizmet kalitesi gibi bileşenlerden meydana gelmektedir. Kalite Yönetiminde başarılı olabilmek için işletmelerde öncelikle Kalite Sisteminin kurulması gerekir. Kalite Yönetim Sisteminin temel amacı; işletmelerde üretim süreçlerini iyileştirerek kalitesizliği önlemektir. İşletmeler kaliteyle ilgili önleyici tedbirleri zamanında almazlarsa hatalı ürünler piyasaya sürülecek ve bu durum satışların azalmasından dolayı büyük bir kayıpla sonuçlanabilecektir. Kalite Yönetim Sistemleri işletme içerisinde kalite yönetiminin başarıyla uygulanmasını sağlamakta ve bunun sonucunda işletmelerde maliyetler düşerek kalite ve verimlilik artışı sağlanmaktadır.

Kalite Yönetim Sistemlerinin Amacı Kalite Yönetim Sistemleri müşteri ihtiyaçlarının tam olarak karşılanması ve müşteri memnuniyetinin artırılmasını sağlar. Müşteriye ürün ve hizmet kalitesi ile ilgili güvencenin verilmesi, süreçlerin etkin yönetimiyle mal ve hizmet kalitesinin sağlanması, kuruluşun güven ve itibarının korunması kalitenin yönetilebilmesi için bir sistemin kurulmasını amaçlar. Kalite Yönetim Sistemleri ile belirlenen standartlar etkin bir kalite yönetimi için minimum şartları belirler. Nelerin yapılacağını belirtir, nasıl yapılacağına çalışanlar ve yönetim karar verir. Özellikle müşteri odaklı pazarlama anlayışına geçişle birlikte, ürün kalitesi ve satış sonrası hizmetlerin yanında müşterilere sürekli aynı kalite düzeyinde, ihtiyaçlarını her zaman aynı biçimde karşılayabilecekleri ürünler üretebilecek süreçlerin güvence altına alınmasının önemi artmıştır. Kalite Yönetim Sistemlerinin temel amacı da, süreçlerin sürekli aynı kalite düzeyinde kalmasının güvence altına alınması ve sürekli iyileştirilmesini sağlayacak sistemlerin kurulması ve sürekliliğinin sağlanmasıdır.

Kalite Yönetim Sistemlerinin Yararları TS-EN-ISO 9000, Kalite Yönetim Sisteminin geliştirilmesi, uygulanması ve etkinliğinin iyileştirilmesi ve müşteri beklentilerinin karşılanması yoluyla müşteri memnuniyetinin artırılması için süreç (proses) yaklaşımının benimsenmesidir. Kalite Yönetim Sistemi Standartlar, kaliteyle ilgili tüm problemleri çözmez, neyin yapılacağını değil nasıl yapılacağını söyler ve buna ilave olarak etkin bir Kalite Yönetim Sistemi için minimum şartları belirtir. Bir işletmenin belgelendirilmiş bir Kalite Yönetim Sistemine sahip olmasının yararları şöyle sıralanabilir: Tüm ürün ve hizmetler müşteri gereksinimlerinin tam olarak karşılanması amaçlanarak tasarlandığı için müşteri memnuniyeti ve bağlılığında artış Uygunsuzlukların giderilmesiyle artırılan verimlilik ve azaltılan işletme giderleri İşletmenin yönetiminde kolaylık Hata oranları, hurda miktarları ve yeniden işleme faaliyetlerindeki azalmalar ve bunun sonucunda iç maliyetlerdeki düşüş Çalışanların kalite bilincinde artış

Kalite Yönetim Sistemlerinin Yararları ISO 9000 Kalite Yönetim Sistemi Standartları belli kuruluşlara özel hazırlanmış standartlar değildirler. Aynı standart belgesi pek çok farklı sektörde farklı iş yapan kuruluşlara verilebilir. Diğer bir bakış açısıyla ISO 9000 bir rehber niteliğindedir. Müşteri şikayetlerinde azalma da sağlayan Kalite Yönetim Sistemleri aynı zamanda Toplam Kalite Yönetimi felsefesinin yerleştirilmesinde de önemli bir araçtır. Kalite Yönetim Sistemleri etkin bir şekilde kullanıldığında hata oranlarının ve problemlerin büyük ölçüde azaldığı görülmektedir. Kalite Yönetim Sistemi, öncelikle işletmede organizasyonel yapının geliştirilmesinde ve tüm faaliyetlerin kalite hedeflerine göre şekillendirilmesinde işletmeye önemli yararları vardır. Kalite Politikası Prosedürler Talimatlar Tepe Yönetim (Stratejik Düzey) Orta Yönetim (Taktik Düzey) İş Yapanlar (Operasyonel Düzey)

Sistem Yaklaşımı Kalitenin başarılı bir şekilde yönetilmesi için sistem yaklaşımıyla hareket edilmesi gerekir. Sistem, belirlenmiş kalite hedeflerine ulaşmak için aralarında ilişkiler olan birimlerin bütünü olarak tanılanabilir. Sistem yaklaşımı da sistem kavramına göre çalışmayı esas alan bir yaklaşımdır. Bu tanım dikkate alındığında kalite sistemi kalitenin iyileştirilmesi için üretim yöntemlerinin düzenli çalışarak hedeflenen kalite düzeyine ulaşmayı sağlayan unsurlardan meydana gelen bütündür. Sistem yaklaşımının en belirgin üstünlüğü; ürünün kalitesini etkileyen faktörleri, koşulları ve süreçleri üretimin her aşamasında birbiri ile ilgili bir bütün olarak inceler.

Sistem Yaklaşımı Örneğin; kaliteli bir ayakkabı üretmek için, tasarım kalitesinden üretim kalitesine kadar tüm süreçlerin birbirini tamamlayıcı kalite özelliklerine sahip olması gerekir. Kalite Sistemini oluşturan birimlerden birinin yetersiz olması durumunda, örneğin ayakkabının tasarımı modaya uygun değilse kalitenin başarılı olması beklenemez. Kalite Yönetim Sistemi ölçme ve muayene ile karıştırılmamalıdır. Bu bağlamda; Kalite Yönetim Sistemi kusurun kaynağına yönelerek kusuru ortadan kaldıran bir sistemdir. Kalite Yönetim Sistemlerinin gelişimini incelediğimizde ABD’ nin 1950’li yıllarda başlattığı uzay çalışmalarında parça başına tolere edilebilir hataların bile binlerce parça içeren roketlerde %50’ lere varan bir hata oranına neden olabilmesi ve 1960’lı yılların başlarında İngiliz Silahlı Kuvvetlerinin kullandığı ekipmanda kabul edilmeyecek sıklıkta ve büyüklükte meydana gelen problemler kalitenin güvence alınmasını zorunlu kılmıştır.

Kalite Yönetim Sistemlerinin Gelişim Süreci Kalite Yönetim Sistem Standartlarının temeli 1963 yılında ABD’de savunma teknolojisindeki yüksek kalite istemleri nedeni ile hazırlanan MIL-Q-9858’e dayanır. Nedeni, bitmiş ürünün muayene edilmesi yerine üretim sisteminin muayeneye gerek kalmayacak şekilde güvenceye alınmasına dayanır. Daha sonra aşağıda belirtilen süreçlerden geçerek tüm dünyanın kabul ettiği ve uyguladığı bir standart haline gelmiştir. 1963’ de MIL-Q-9858 1968 ’ de AQAP Stand. 1979 ’ da BS 5750 1979 ’ da ANSI Z 1.15 1987 ’ de ISO 9000 1988 ’ de EN 29000 1988 ’ de TS 6000 1991 ’ de TS-ISO 9000 2000’ de TS-EN-ISO 9000:2000 (ABD Savunma Teknolojisinde) (NATO Üyesi Ülkelerde) (İngilere’de) (ABD’de)

ISO 9000 Kalite Yönetim Sistemi Günümüzde yaygın olarak kullanılan Kalite Yönetim Sistemi ISO 9000 Standartlarıdır. Ülkemizdeki Kalite Yönetim Sistemi TS-EN-ISO 9000 Standartlarıdır. ISO 9000 Standartları halen Avrupa Birliği ülkeleri ile birlikte birçok ülkede belgelendirme modeli olarak uygulanan bir uluslararası Kalite Yönetim Sistemi Standardıdır. ISO 9000 Standartları uluslararası ticarete konu olan mal ve hizmetlerin belgelendirilmesinde önemli bir fonksiyona sahiptir. TS-EN-ISO 9000 Standartları Kalite Yönetim Prensiplerine göre uygulanmaktadır. Günümüzde bu standartlar sürekli gelişerek ve yenilenerek yaygın bir şekilde kullanılmaya devam etmektedir. ISO çalışma sistemine göre beş yılda bir standardın gözden geçirilerek değiştirilmesi, iptal edilmesi veya devam ettirilmesi yönünde karar alır. En önemli revizyonlardan bir tanesi 2000 yılında yapılan revizyondur.

ISO 9000 Kalite Yönetim Sistemi Revizyonları 1987’ de ilk olarak ortaya konulan ve Türkçe’ ye tercüme edilerek ülkemize uyarlanan ISO 9000 Standartları Serisi; 1987’ de hataları yakalamayı öngörürken, 1994 revizyonunda hataları önleme ve 2000 revizyonunda ise hata önlemeye ilave olarak sürekli iyileştirmeyi kapsamaktadır. Bu da 1994 ve 2000 versiyonlarının önemini ve nasıl bir atılım niteliği taşıdığını göstermektedir. 2008 revizyonunda bazı kavramların kullanımı dışında önemli bir değişiklik olmamakla birlikte; Ürünün muhafazası, Koruma faaliyetlerinin planlanması, Önleyici ve düzeltici faaliyetlerde hatanın teyidi hususlarına vurgu yapılmıştır.

Uluslararası Standardizasyon Örgütü European Norm (Avrupa Normu) Standart Numarası TS - EN - ISO 9001 : 2015 Türk Standardı Revizyon Tarihi Uluslararası Standardizasyon Örgütü