Varsayımın Sınanması (Gerçekleme)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Advertisements

Araştırma Sunum Çeşitleri
Bölüm 6 Nicel Veri Toplama
İstatistik Kavramı İstatistik; kesin olmayışlığın ışığı altında karar verme tekniğidir. Ana kitle hakkında örneklem yardımıyla tahmin çalışmalarıdır. Kitle.
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
Araştırmanın Evreni ve Örnekleme
İstatistikte Temel Kavramlar
İstatistikte Bazı Temel Kavramlar
PSİKOLOJİNİN ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ÖNEMLİLİK TESTLERİ Dr.A.Tevfik SÜNTER
Anket Geliştirme.
14.ULUSAL TURİZM KONGRESİ 2013 YILI BİLDİRİLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME Prof. Dr. A. Celil ÇAKICI Mersin Üniversitesi Turizm Fakültesi.
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Betimleme Yöntemi Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
Örnekleme Yöntemleri Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
Nicel Araştırma Yöntemleri
Varsayımın Sınanması (Gerçekleme)
21 - ÖLÇME SONUÇLARI ÜZERİNE İSTATİSTİKSEL İŞLEMLER
NİTEL VERİ TOPLAMA ARAÇLARI
Erken çocuklukta gelişim
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri 6. Hafta- Örnekleme yöntemleri ve Anket Yrd. Doç. Dr. Bahadır Namdar Fen Bilgisi Eğitimi ABD.
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Tek Anakütle Ortalaması İçin Test
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
Nicel Analizlere Giriş
Ahmet ÖZSOY Gökhan ÇAKMAK
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
Parametrik Hipotez Testleri
BÖLÜM 10 EBBINGHAUS’UN KATKISI—BELLEK HENÜZ GENÇKEN Ebbinghaus, öğrenme ve bellek üzerine sistematik bir şekilde çalışan ilk psikologdu. Hatırlanamayan.
BÖLÜM 2 Endüstri/Örgüt Psikolojisinde Araştırma Yöntemleri.
İKİ ÖRNEKLEM TESTLERİ Mann_Whitney U
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri, ANOVA Mann-Whitney U Testi Wilcoxon İşaretli Sıra Testi Kruskal Wallis.
Korelasyon testleri Pearson korelasyon testi Spearman korelasyon testi Regresyon analizi Basit doğrusal regresyon Çoklu doğrusal regresyon BBY252 Araştırma.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE TEKNİKLERİ
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri, ANOVA Mann-Whitney U Testi Wilcoxon İşaretli Sıra Testi Kruskal Wallis.
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
ANTRENÖRLÜK EĞİTİMİNDE
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ DERSİ 4. Hafta
ARAŞTIRMA TÜRLERİ Temel Araştırmalar: Olaylar arasındaki ilişkileri keşfetmek ve teori geliştirmek amacıyla yapılan çalışmalardır. Bunlar daha çok bilim.
Yrd.Doç. Dr. Özcan PALAVAN
NİCEL ARAŞTIRMALAR Doç. Dr. Ender DURUALP.
VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.
Prof. Dr. Hamit Acemoğlu Tıp Eğitimi Anabilim Dalı
Merkezi Eğilim Ölçüleri
Gözlem Gözlemin bilimde üçlü bir rolü vardır. a) Bilimin kalkış noktasıdır. Olgular arasındaki ilişkilerin kurulmasına yarayan ilk bilgilerin kaynağıdır.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
İç Geçerlik Varılan bir nedensel ilişkide sonucun deney değişkenleri ile açıklanma düzeyi ile ilgilidir. Deneyde kontrol iç geçerliği arttırmak için yapılır.
Temel Kavramlar Değişken: Değişik değerler alabilen objelere, özelliklere yada durumlara denir. Sürekli değişken: iki ayrı ölçüm arasını kuramsal olarak.
SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 4
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve İstatistik
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 5.DERS
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 12
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Araştırma Modeli: Tarama Araştırmaları/Deneme Araştırmaları
Toplumsal Araştırma.
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
1.Hafta Haftalık Çizelge Temel Kavramlar SPSS’ e giriş
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Anket ve Likert Ölçekler
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
…………………………………………………………………………………………………
Bilimsel Araştırmada Kullanılan Temel Kavramlar
Sunum transkripti:

Varsayımın Sınanması (Gerçekleme) Ayrım Yaklaşımı: X, Y’nin nedeni ise, X ortadan kalktığında Y de ortadan kalkmalıdır. Uygunluk Yaklaşımı: Diğer bağımsız değişkenler ortadan kalktığında X varlığını korurken Y de gözlemleniyorsa X, Y’nin nedenidir. Birlikte Değişmeler Yaklaşımı: Bağımsız değişken (X) sistematik bir değişiklik gösterdiğinde bağımlı değişken (Y) de ona uygun olarak bir değişiklik gösterirse neden-sonuç ilişkisi gerçektir. Tortu Yaklaşımı: Birçok bağımsız ve bağımlı değişkenin varlığı durumunda diğer değişkenler birbirinin açıklayanı olarak ayrıştırılıyorsa geriye kalan X ve Y arasında nedensellik gerçek kabul edilir.

Gözlem Gözlemin bilimde üçlü bir rolü vardır. a) Bilimin kalkış noktasıdır. Olgular arasındaki ilişkilerin kurulmasına yarayan ilk bilgilerin kaynağıdır. b) Kurulan varsayımların sınanmasında başvurulan araçtır. c) Gerçeklenmiş varsayımlardan yola çıkarak yapılan çıkarımların genellenmesi de gözlem yoluyla olabilir. Gözlem, aynı gözlemci tarafından yinelenirse özneler-üstü (intra-subjektif); başka gözlemciler tarafından yinelenirse özneler-arası (inter-sübjektif) halini alır. Bu iki özellik gözlemlerin nesnelliğinin önkoşullarıdır.

Gözlemi iki ayırmak mümkündür: 1 Gözlemi iki ayırmak mümkündür: 1. Tekil veya denetimsiz gözlem: Standart bir tekniğe dayanmayan, aynı şekilde yinelenmesi rastlantılara bağlı olan gözlemdir. Araştırmacı gözlemlediği olaya katılabilir veya katılmayabilir. Katılımlı tekil gözlem, örneğin bir gösteride göstericilerin arasına karışmak ve araştırmacı kimliğini gizlemek şeklindedir. Katılımsız tekil gözlem, araştırmacının olayı dıştan gözlemlemesi ve kimliğini gizlemeye gerek duymaması şeklindedir. 2. Sistematik veya Denetimli Gözlem: Katılımsızdır. Sistematik yöntemlerle tekrar edilebilir gözlem türüdür. Deney, koşulları araştırmacı tarafından hazırlanmış olan bir gözlem türüdür.

ÖRNEKLEME YÖNTEMİ Anakütle Örneklem Araştırma Evreni Çalışma Evreni Örneklem Yöntemleri: Olası Örnekleme Küme Örneklemesi Olasılıksız Örnekleme

Olası (Rastlantısal) Örnekleme Bireylerin/objelerin benzerlik ve farklılıkları eşittir. Basit rastlantısal örnekleme Sistematik rastlantısal örnekleme Tabakalı (katmanlı) rastlantısal örnekleme

Olasılıksız Örnekleme Araştırmacılın özellikleri, eğitimi, nitelikleri belirleyicidir. Daha az karmaşıktır. Daha az masraflıdır. Daha az emek ister. Daha az zamana gereksinim duyulur. Daha az güvenilirdir. İstatistiksel olarak daha basittir.

Olasılıksız Örnekleme Uygun Örnekleme Kota Örneklemesi Boyutsal Örnekleme Amaçlı Örnekleme Kartopu Örneklemesi

Başarılı bir örneklem uygulaması için temel ilkeler: Anakütlenin çok iyi tanınması gerekir. Seçme işlemi, ilgilenilen özellik ve değişkenlerden bağımsız olmalıdır. Önyargılara yer verilmemelidir. Örneğe alınacak birey ve objelerin her biri birbirlerinden bağımsız olmalıdır. Her birey ve objeye aynı koşullar uygulanmalıdır.

Örneklem büyüklüğünü etkileyen faktörler: Araştırmanın konusu Anakütlenin büyüklüğü Elemanların dağılımı Araştırmacının olanakları Örneklem türü Alt grupların sayısı

Güven Aralığı/Düzeyi: % 95 ise hata payı m% 5’tir. Örneklem Oranı = n (örneklem büyüklüğü) / N (anakütle büyüklüğü) X 100 Hata Payı: Örneklem varsa sıfır hata mümkün değildir. Amaç hata payını minimize etmektir. Güven Aralığı/Düzeyi: % 95 ise hata payı m% 5’tir. Güvenirlik: Farklı ölçümlerde kararlı sonuçlar elde etme özelliğine denir. Geçerlilik: Bir araştırmada kullanılan ölçüm aracının, o konuda ölçüm yapmaya uygun olmasıdır.

ANKET (SORMACA) Yanıtların Serbest Olup Olmamasına Göre 4 Gruba Ayrılır: Açık uçlu soru Kapalı uçlu soru Yarı kapalı uçlu soru Derecelendirmeli (ölçeklemeli) soru Bogardus (sosyal uzaklık) ölçeği Thurstone (eşit aralıklı sosyal uzaklık) ölçeği Likert (5’li eşit aralıklı sosyal uzaklık) ölçeği Guttman (hiyerarşik – scalogram) ölçeği Tartılı ölçekleme (10 – 8 – 6 – 4 – 2 puan)

Ölçekleme Türleri Üçlü ölçek: Olumlu – kararsız/tarafsız) – olumsuz; İyi – orta – kötü; Kabul – kararsız – ret Dörtlü ölçek: Çok iyi – iyi – orta – çok kötü; çok iyi – biraz iyi – fena değil – kötü Beşli ölçek: Çok iyi – iyi – orta – kötü – çok kötü Yedili ölçek: Çok iyi – iyi – iyice – orta – kötüce – kötü – çok kötü

ANKET (SORMACA) Soruların Niteliğine Göre İkiye Ayrılır: Olgusal sorular: Cinsiyet, yaş, öğrenim durumu, meslek, gelir durumu, televizyon izleyip izlemediği, ne kadar sıklıkla izlediği vb. Görüş, tutum ve davranışlarla ilgili sorular: Televizyonda hangi tür programların izlendiği, eğlendirici programların yeterli olup olmadığı vb. yargısal sorular.

Anket Sorularının Özellikleri Soruların dili basit, sade, anlaşılır olmalıdır. Kavramlaştırma yapılmalıdır. Sorular çift yanıt gerektirmemelidir. Sorular genelden özele doğru sıralanmalıdır. Sorular birbirini etkilememelidir. Sorumlar güdümlü olmamalıdır. Stereotipler kullanılmamalıdır. Soruların sayısı fazla olmamalıdır.

Anketin Uygulanması Denek tarafından doldurulma Posta yolu ile doldurulma E-posta yolu ile doldurulma Anketör kullanılması Telefon tekniği ile doldurulma

Anket Taraması ile Araştırmanın Aşamaları Hazırlık Aşaması: Hipotez oluşturulur. Anket tipine karar verilir. Anket soruları hazırlanır. Yanıt kategorilerine karar verilir. Test Aşaması: Verilerin nasıl kaydedileceğinin planlanması. Örnek gruba pilot test uygulaması. Örneklemeye Karara Verme: Hedef kitle saptanır. Örnekleme çerçevesi elde edilir. Örneklem büyüklüğüne karar verilir. Örneklem seçilir. Uygulama Aşaması: Görüşmeler yürütme. Verileri kaydetme. İstatistik Aşaması: Verileri bilgisayara girme. Kontrol etme. İstatistikî analiz. Raporlama: Araştırma raporunda uygulanan tekniklerin ve varılan sonuçların tanımlanması. Raporun yayımlanması ve böylece diğer bilimcilerin değerlendirmesine açılması.