Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Prof. Dr. Hamit Acemoğlu Tıp Eğitimi Anabilim Dalı

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Prof. Dr. Hamit Acemoğlu Tıp Eğitimi Anabilim Dalı"— Sunum transkripti:

1 Prof. Dr. Hamit Acemoğlu Tıp Eğitimi Anabilim Dalı
Korelasyon Prof. Dr. Hamit Acemoğlu Tıp Eğitimi Anabilim Dalı

2 Amaç Bu konu sonunda öğrencilerin iki nümerik veya bir nümerik ve bir ordinal değişken arasındaki lineer ilişkiyi incelemek için Pearson ve Spearman korelasyon hesapları hakkında bilgi sahibi olması ve bu analizleri SPSS ile yapabilmesi amaçlanmıştır

3 Öğrenim Hedefleri Bu konu sonunda öğrencilerin aşağıdaki hedeflere ulaşması beklenmektedir: Korelasyonun ne zaman yapılacağını açıklayabilmek Pearson ve Spearman korelasyonu için varsayımları sayabilmek SPSS’te Pearson korelasyonu yapabilmek SPSS’te Spearman korelasyonu yapabilmek Korelasyon katsayısı r’yi yorumlayabilmek r2’yi açıklayabilmek Serpiştirme grafiği (scatter plot) çizebilmek

4 Korelasyon ile hipotez testleri arasındaki fark
Diyabetli hastalarımızda diyabet süresi (x) uzadıkça HbA1c düzeylerinin (y) de arttığından şüpheleniyoruz. Diyabet süresi ile HbA1c arasında doğrusal bir ilişki olup olmadığına bakmak istiyoruz. Korelasyon ile hipotez testleri arasındaki fark Korelasyon analizi, her ikisi de numerik olan iki değişken arasındaki ilişkinin derecesini ölçer. Değişkenleri x ve y olarak tanımlayıp bir serpiştirme grafiği (scatter diagram) üzerinde gösterebiliriz. Böylece iki değişken arasındaki ilişkinin yönünü ve derecesini anlamaya çalışırız. Değişkenlerdeki farklılığı değil, artış ya da azalışın birbirlerine göre koşutluğunu ölçer, Nedensellik bağıntısı incelemez. Demir eksikliği ile doğum sayısı

5 Pearson korelasyon katsayısı
Grafikteki noktaların düz bir hat üzerinde dağılmaları halinde değişkenlerin arasında doğrusal bir ilişki olduğundan bahsederiz. Pearson Product Moment Korelasyon Katsayısı’nı (basitçe korelasyon katsayısı denir) hesaplanabilir. Toplumdaki “rho” ile örneklemimizdeki değeri r ile gösterilir :

6 Özellikleri r'nin değeri -1 ile +1 arasında değişir
r'nin işareti değişkenlerden biri artarken ötekinin de arttığını (pozitif) veya azaldığını (negatif) gösterir. r'nin büyüklüğü serpiştirme grafiğinde noktaların düz bir hatta ne kadar yakın olduğunu gösterir. +1 veya -1 olması arada mükemmel bir ilişki olduğunu gösterir (pratikte genelde mümkün değil). 0 olması ise arada doğrusal bir ilişki olmadığını gösterir. r'nin mutlak değeri arttıkça iki değişken arasındaki ilişki de daha kuvvetli demektir.

7 r'nin herhangi bir birimi yoktur.
r'nin değeri sadece örneklemdeki değişkenlerin en az ve en çok değerleri arasında geçerlidir. Örneklemdekinden daha küçük veya büyük değerler için bir yorum yapılamaz. x ve y’nin yerlerinin değiştirilmesi r’nin değerini değiştirmez. x ve y arasında bir korelasyonun olması, bir sebep-sonuç ilişkisi olduğu anlamına gelmez. r2, y’deki değişimin x ile olan doğrusal ilişkisiyle açıklanabilen kısmını gösterir.

8

9 Korelasyon incelemesinde üç değer önemlidir:
1) Yön artı (olumlu) ya da eksi (olumsuz) 2) Güç; korelasyonun ne denli fazla olduğunu gösterir ve “ r ” ile gösterilir. r = 0.00 – 0.24 ise zayıf, r = 0.25 – 0.49 ise orta, r = 0.50 – 0.74 ise güçlü, r = 0.75 – 1.00 ise çok güçlü diye nitelendirilir. 3) Anlamlılık Korelasyon sonucu yazılırken yön, güç ve anlamlılık birlikte yer almalıdır: “Aralarında olumlu yönde, orta derecede, anlamlı bir korelasyon vardır.” Korelasyon incelemesinde üç değer önemlidir: Korelasyonun yönü, gücü ve anlamlılığı. 1) Yön artı (olumlu) ya da eksi (olumsuz) olabilir; bir değişken artarken diğeri de artıyorsa olumlu, biri azalırken diğeri de azalıyorsa yine olumlu, biri artıyorken diğeri azalıyorsa korelasyon olumsuz yönde demektir. 2) Güç korelasyonun ne denli fazla olduğunu gösterir ve “ r ” ile gösterilir. Korelasyonun gücü bilgisayarların yaygınlaşmasından önce klasik yaklaşım olarak; r = 0.00 – 0.24 ise zayıf, r = 0.25 – 0.49 ise orta, r = 0.50 – 0.74 ise güçlü, r = 0.75 – 1.00 ise çok güçlü diye nitelendirilmiştir. Gücü etkileyen, x ve y değişkenlerinin uyumudur. Uyum mükemmel ise dağılım çizgisel, orta derecede ise bulutsu görünümdedir. (Yön ve güç Şekil.51’de gösterilmiştir) 3) Anlamlılık güç’ün ötesinde, güç’ün göz kararıyla değil, testlerle saptandığı bir göstergedir. R’nin çoğunlukla t testi kullanılarak anlamlı olup olmadığının belirlenmesi temeline dayanır. Güç ve anlamlılık her zaman birlikte gitmeyebilir. 8 bireyde yapılan bir x ve y ölçümünde korelasyon r = 0.81 gibi çok yüksek bir değerde saptanırken, t = ile anlamlı olmayan bir sonuca varılabilir ve bunun nedeni kişi sayısının azlığı olabilir. Tersi de geçerlidir; bir başka örnekte zayıf bir korelasyon anlamlı bulunabilir, bunun nedeni de örneğin büyük olması ya da ölçüm değerlerinin rastlantısal olarak düzenli değişimi olabilir. Korelasyon sonucu yazılırken yön, güç ve anlamlılık birlikte yer almalıdır: “Aralarında olumlu yönde, orta derecede, anlamlı bir korelasyon vardır.”

10 r ne zaman hesaplanmamalıdır?
Aşağıdaki durumlarda r’yi hesaplamak yanıltıcı olabilir: iki değişken arasında doğrusal olmayan bir ilişki olması durumunda Verinin her birey hakkında birden fazla ölçüm içermesi durumunda. Uç değerlerin bulunması durumunda. Verinin alt gruplardan oluşması durumunda.

11

12 Pearson korelasyon katsayısı için hipotez testi
Sıfır hipotezi (H0) ve alternatif hipotezin (H1) tanımlanması: H0: Diyabet süresi ile HbA1c arasında bir korelasyon yoktur (korelasyon katsayısı sıfırdır) H1: Diyabet süresi ile HbA1c arasında bir korelasyon vardır (korelasyon katsayısı sıfırdan farklıdır) Verilerin toplanması: Veriler diyabet.sav verisetinde “duration” ve “hba1c”değişkenleri altında kaydedildi.

13 İlgili sıfır hipotezi için test istatistiğinin hesaplanması:
n ≤ 150 ise r test istatistiği olarak kullanılır. n > 150 ise T hesaplanır: Analyze>Correlate>Bivariate>[“duration” ve “hba1c” değişkenlerini “Variables” alanına geçirelim. “Pearson” kutucuğu işaretli]>ok

14 n ≤ 150 ise Appendix A10’dan r bakılır.
HBA1c Duration of Diagnosed diabetes Pearson Correlation(r) 0,036 Sig. (2-tailed) 0,677 N 133 Test istatistiğinden elde edilen değerin bilinen bir olasılık dağılımı ile karşılaştırılması: n ≤ 150 ise Appendix A10’dan r bakılır. n > 150 ise Appendix A2’den T bakılır. r2’yi hesaplayacak olsaydık, şöyle bir yorum yapabilirdik: r2 = 0, Dolayısıyla HbA1c’deki değişimin %0,1296’sı diyabet süresiyle açıklanabilir olacaktı. P değerinin ve sonuçların yorumlanması

15 Spearman korelasyon katsayısı
Aşağıdaki durumlardan birinin söz konusu olması halinde Spearman korelasyon katsayısını (rs) hesaplarız: Değişkenlerden birisinin ordinal olması Her iki değişkenin de normal dağılmaması Örneklem sayısının küçük olması x ve y arasında doğrusal bir ilişkinin olmaması

16 Farkları rs x ve y arasında bir ilişki olduğunu gösterir. Bu ilişkinin doğrusal olması gerekmez sıfır hipotezi test edilirken örneklem sayısı 10 veya altında ise Appendix A11’e bakılır rs2 hesaplanamaz.

17


"Prof. Dr. Hamit Acemoğlu Tıp Eğitimi Anabilim Dalı" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları