1/130 T.C. GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü BANKACILIK SEKTÖRÜNDE YAŞANAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TÜRKİYE BANKALAR BİRLİĞİ
Advertisements

 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
Dernekler Yönetmeliğinde Yapılan Değişiklikler
TÜRKİYE ESNAF VE SANATKARLARI KONFEDERASYONU
BANKALAR AÇISINDAN YENİ TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDAKİ KANUNUN GETİRDİĞİ YENİLİKLER Hazırlayan: Murat Haznedar.
TÜKETİCİNİN KORUNMASI
TÜRK TİCARET KANUNU DEĞİŞİKLİĞİ
SAYILI KAMU İHALE KANUNU İLE KAMU İHALE SÖZLEŞMELERİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN Şikayet Sistemine Etkileri Nisan 2009 ANTALYA.
UYGUN AVUKATLIK BÜROSU NİSAN 2011 BİLGİ NOTU I Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuru.
ÖRTÜLÜ SERMAYE KAVRAMI
GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi
Candaş İLGÜN YARGITAY ÜYESİ.
4734 Sayılı KAMU İHALE KANUNU.
Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Sanayi Araştırma ve Geliştirme
6502 SAYILI KANUNDA FİNANSAL TÜKETİCİYE İLİŞKİN YER ALAN DÜZENLEMELER
İMAR KOMİSYONU RAPORU ( ). İMAR KOMİSYONU RAPORU ( ) Belediye meclisimizin muhtelif oturumlarında gündeme alınarak komisyonumuza havale.
15-22 MART BİLİNÇLİ TÜKETİCİ HAFTASI
Ayhan TÖZER Bilişim Baş Uzmanı, BTK
TEKİRDAĞ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRE DENETİMİ UYGULAMALARI
9. HAFTA TURİSTİN HAK VE YÜKÜMLÜLÜKLERİ
ASPB ENGELİ VE YAŞLI HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Nakit bütçesi, gelecek bir dönem içinde, (“genellikle bir yıl” veya “altı ay”) nakit giriş ve çıkışlarını gösteren bir tablodur. Bu tablonun yöneticinin.
İL STOK HAVUZU VE İHTİYAÇLARIN KARŞILANMASI 2009/45 SIRA NOLU GENELGE Hakan KARAGÖZ Şube Müdürü.
Kütahya Aile ve Sosyal Politikalar
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2009 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 30 Ocak 2009 – İSTANBUL T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
6183 SAYILI KANUNLA İLGİLİ DEĞİŞİKLİK ÖNERİLERİ HAZİRAN 2003 ANKARA.
HUKUK İŞLERİ MÜDÜRLÜĞÜ PERSONELİ:
TÜRK İ YE’DE TÜKET İ C İ N İ N B İ LG İ LEND İ R İ LMES İ VE ÖRGÜTLENMES İ KONUSUNDA İ ZLENMES İ GEREKEN ADIMLAR.
YAPI İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
1 PERSONEL ÇALIŞTIRILMASINA DAYALI HİZMET ALIMLARI.
1/37 Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü T.C. GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI 6502 SAYILI KANUNDA FİNANSAL TÜKETİCİYE İLİŞKİN YER ALAN.
TÜRKİYE BİLİŞİM DERNEĞİ Kamu Bilişim Platformu - 17 E-Ticaret Güvenlik Sertifikasyonu ve Hukuksal Düzenlemeler 1 Çalışma Grubu ve Ötesi Kamu Hizmetlerinde.
Döner Sermaye Bütçe ve Muhasebe İşlemleri Daire Başkanlığı
NÜFUS HİZMETLERİNİ GÜÇLENDİRME VAKFI
MALİ İŞLER MÜDÜRLÜĞÜ. Dünyadaki hızlı değişim ve gelişim sürecinde kurumların başarılı olmaları ancak etkin bir muhasebe ve finansal yönetim ile olanaklıdır.
FİNANSAL ANALİZ DAİRE BAŞKANLIĞI tarihli ve sayılı Makam Oluru ile Genel Sekreterlikler bünyesinde «Fatura İnceleme.
İzmir Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanlık Bürosu Müdürlüğü’nün başlıca görevleri arasında; Yönetim Kurulu ve Meclis toplantılarının gündemlerini.
İŞVERENİN BORÇLARI Ücretin Belirlenmesi
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
İTİRAZIN İPTALİ DAVASI(İİK m. 67 vd)
6502 SAYILI TÜKETİCİNİN KORUNMASI
GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü 6502 SAYILI KANUN VE MESAFELİ SÖZLEŞMELER YÖNETMELİĞİ İLE GETİRİLEN.
MALİ İŞLER MÜDÜRLÜĞÜ. Dünyadaki hızlı değişim ve gelişim sürecinde kurumların başarılı olmaları ancak etkin bir muhasebe ve finansal yönetim ile olanaklıdır.
1 T.C. GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI ESNAF VE SANATKÂRLAR GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 14 Ocak 2016.
Nakdi Sermaye Artırımlarında Vergi Avantajı
T.C. KÜLTÜR VE TURİZM BAKANLIĞI YATIRIM VE İŞLETMELER GENEL MÜDÜRLÜĞÜ SEYAHAT ACENTALARINA SAĞLANACAK TURİZM DESTEĞİ İLE İLGİLİ BİLGİLENDİRME.
Tüketici kredisi nedir? Tüketim amacıyla satın alınan mal ve hizmetlerin finansmanını karşılamaya yönelik bir kredi şeklidir. Kredi ; mallarının bugün.
1 İhale Usulleri Arasından Çıkarılan Doğrudan Temin Yönteminin Usulsüzlük ve Yolsuzluk Riskine Etkisi Danışman : Başbakanlık Başmüfettişi R. Bülent TARHAN.
PAZARLAMA MEVZUATI Paket Tur Sözleşmeleri. Paket tur sözleşmeleri; ulaştırma, konaklama ve bunlara yardımcı sayılmayan di ğ er turistik hizmetlerin en.
Görev ve Sorumluluklar PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI 1-Üniversitelere Akademik Kadro Tahsis Edilmesi YÜKSEKÖĞRETİM KURULU BAŞKANLIĞI.
TEKNOLOJİK ÜRÜN YATIRIM DESTEK PROGRAMI (TEKNOYATIRIM) 1.
NİSAN 2016 TAŞINIR MAL YÖNETMELİĞİ Levent ÖZGÜMÜ Ş Strateji Geli ş tirme Daire Ba ş kanı NİSAN 2016.
1 ALT İŞVEREN İŞÇİLERİNİN KAMUDA İSTİHDAMI MART 2016.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ HİZMETLERİNİN DESTEKLENMESİ
BİLİNÇLİ TÜKETİCİ.
DENETİM VE GÖZETİM
50.Yıl T.C. BAŞBAKANLIK DEVLET PERSONEL BAŞKANLIĞI
6740 SAYILI BİREYSEL EMEKLİLİK TASARRUF VE YATIRIM SİSTEMİ (BES) KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUNDA YER ALAN ÖNEMLİ DÜZENLEMELER.
EĞİTİMİN MALİYETİ VE FİNANSMANI
T.C. BAŞBAKANLIK DEVLET PERSONEL BAŞKANLIĞI EĞİTİM DAİRESİ BAŞKANI
YENİ SAYIŞTAY KANUNUNDA ÖNGÖRÜLEN HESAP YARGILAMASI VE KANUN YOLLARI
TÜRK EXIMBANK İhracatın Finansmanı
FACTORING Dr. ÇAĞATAY ORÇUn.
2008/2 TASARIM DESTEĞİ TEBLİĞ VE GENELGE
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TÜKETİCİ HAKEM HEYETİ VE TÜKETİCİ MAHKEMESİ
İŞ MAHKEMELERİ.
2008/2 TASARIM DESTEĞİ TEBLİĞ VE GENELGE
III. Bireysel Başvurunun Kapsamı ve Nitelikleri
Sunum transkripti:

1/130 T.C. GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü BANKACILIK SEKTÖRÜNDE YAŞANAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ A.Fatih ÇELENK ANKARA – 06/01/2016

SUNUM İÇERİĞİ I- BANKACILIK SEKTÖRÜNE İLİŞKİN GENEL DEĞERLENDİRME III- DEĞERLENDİRME VE SONUÇ II- BANKACILIK SEKTÖRÜNE İLİŞKİN TEMEL SORUNLAR

I- BANKACILIK SEKTÖRÜNE İLİŞKİN GENEL DEĞERLENDİRME  Ülkemizde son yıllarda faiz oranlarının ciddi oranda düşmesinden sonra, bankaların faiz dışı gelirlerinde hızlı bir artış gözlenmiştir. Böylece, banka gelirlerinin faiz gelirlerine olan bağımlılığı azalmıştır.  Bu kapsamda, bankalar tarafından alınacak ücret ve komisyonlar herhangi bir sınırlamaya tabi olmadığından serbestçe hareket etmişlerdir. Bankalar; *kredi kartı yıllık üyelik ücreti, *işlemsizlik ücreti, *hesap işletim ücreti *kredi kartı yenileme ücreti, *borcu yoktur yazısı ücreti *ipotek fek ücreti *arşiv-araştırma ücreti *kasa ziyaret ücreti *nakit çekme ücreti gibi değişik isimler altında 65 kalemin üzerinde ücreti tüketicilerden tahsil etme yoluna gitmişlerdir. i Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun Öncesi Durum:

ii-6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun Getirdiği Yenilikler:  Söz konusu sorunun giderilmesini teminen 28/05/2014 tarihinde yürürlüğe giren 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunla bankacılık sektöründe bir takım düzenlemeler yapılmıştır. Bu Kanunla;  Tüketiciler ile düzenlenmesi öngörülen sözleşmeler ve bilgilendirmelerin en az on iki punto büyüklüğünde ve anlaşılabilir bir dilde, açık, sade ve okunabilir bir şekilde düzenlenmesi,  Tüketiciden haksız olarak ek bir bedel talep edilemeyeceği ve tüketiciden talep edilecek her türlü ücret ve masrafa ilişkin bilgilerin sözleşmenin eki olarak tüketiciye ayrıca verilmesi zorunluluğu getirilmiştir. I- BANKACILIK SEKTÖRÜNE İLİŞKİN GENEL DEĞERLENDİRME

5/38  Tüketiciden; - Kendisine sunulan mal veya hizmet kapsamında haklı olarak yapılması beklenen ve sözleşmeyi düzenleyenin yasal yükümlülükleri arasında yer alan edimler ile - Sözleşmeyi düzenleyenin kendi menfaati doğrultusunda yapmış olduğu masraflar için ek bir bedel talep edilemeyeceği hüküm altına alınmıştır.  Bankacılık işlemlerinde faiz dışında hangi hizmetlerden ücret, komisyon ve masraf alınacağı hususu, Bakanlığımızın görüşü alınarak Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu (BDDK) tarafından bu Kanunun ruhuna uygun olarak ve tüketiciyi koruyacak şekilde belirleneceğine ilişkin düzenleme yapılmıştır. I- BANKACILIK SEKTÖRÜNE İLİŞKİN GENEL DEĞERLENDİRME

 Bankacılık işlemelerinden alınacak ücretler Bakanlığımızın görüşü alınarak Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu tarafından hazırlanan ve 03/10/2014 tarih ve sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren “Finansal Tüketicilerden Alınacak Ücretlere İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelikle” ayrıntılı olarak belirlenmiştir.  Bu yönetmeliğin yürürlük tarihinden önce bankalarca haksız olarak tahsil edilen ipotek fek ücreti, istihbarat ücreti, rehin kaldırma ücreti ve bilhassa dosya masrafı (ya da tahsis ücreti) olarak adlandırılan ücretler, Yargıtay 13. Dairesinin tüketici lehine verdiği yerleşik kararlar doğrultusunda Tüketici Hakem Heyetleri ve Tüketici Mahkemelerinde görülen davalar neticesinde tüketiciye iade edilebilmektedir.  Ancak, Yargıtay kararlarının somut olaya özgü yargısal kararlar olması nedeniyle iade için her tüketicinin ayrı ayrı Tüketici Hakem Heyetleri ya da Tüketici Mahkemelerine başvurması gerekmektedir. I- BANKACILIK SEKTÖRÜNE İLİŞKİN GENEL DEĞERLENDİRME

Grafik 1: Bankacılık Sektörüne İlişkin İstatistiki Bilgiler

iii-Tüketici Hakem Heyetlerine Yapılan Başvurulara İlişkin Bazı Veriler:  Tüketici Hakem Heyetlerine 2014 yılı içerisinde yapılan toplam başvuru sayısı olup bu sayının ’sini yani %90’ını,  2015 yılı içerisinde yapılan toplam başvuru sayısı ise olup, bu sayının ’sını yani %93’ünü bankacılık alanına ilişkin başvurular oluşturmaktadır.  Söz konusu veriler ışığında Tüketici Hakem Heyetlerinin iş yükünün çok büyük bir kısmının bankacılık sektörüne ilişkin olduğu görülmektedir. I- BANKACILIK SEKTÖRÜNE İLİŞKİN GENEL DEĞERLENDİRME

9/37 *2015 yılının ilk 9 ayında yapılan başvuru sayısı Grafik 2: YILLARI ARASINDA TÜKETİCİ HAKEM HEYETLERİNE ULAŞAN BAŞVURU SAYISI

Grafik 3:Tüketici Hakem Heyetlerine Bankacılık Sektörüne İlişkin Yapılan Başvuruların Sayısı *2015 yılının ilk 9 ayında yapılan başvuru sayısı

 Tüketici Bilgi Sistemi (TÜBİS) üzerinden 25 Aralık 2015 itibariyle;  Yapılan başvuru sayısı adet,  Verilen karar sayısı adet,  Verilen kararların içerisinde Bankacılık sektörüne ait karar sayısı adet,  Bankacılık içinde ise; Kredi Kartı karar sayısı adet (%7,36), Dosya masrafı sayısı ise adet (%92,64) I- BANKACILIK SEKTÖRÜNE İLİŞKİN GENEL DEĞERLENDİRME

i- Kredi Kartı Yıllık Üyelik Aidatı:  Dünya uygulamaları gözden geçirilen ülkelerin, Şili, İrlanda ve İngiltere hariç, hemen hemen tamamında kredi kartı üyelik ücretinin alındığı görülmektedir.  Dünya’da kredi kartları ülkemizden farklı olarak bir ödeme aracı olarak kullanılmakta; ancak ülkemizde kredi kartına taksitlendirme yapılmak suretiyle bir kredi aracı olarak kullanılmaktadır.  Kredi kartlarının yaygın olarak kullanılması ve bu kullanıma bağlı olarak başta yıllık üyelik aidatı olmak üzere farklı ücretlerin tüketicilerden talep edilmesi ile birlikte bu alanda tüketici şikayetlerinin sayısı da ciddi şekilde artmıştır. II- BANKACILIK SEKTÖRÜNE İLİŞKİN TEMEL SORUNLAR

Grafik 4: Yurtdışı Uygulamaları

Tablo 1: Dünyada Kart Aidat Ücretleri

 Kart aidat ücretlerine ilişkin yaşanan sıkıntıları bertaraf etmek amacıyla 6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 31’inci maddesi 3’üncü fıkrası ile kart çıkaran kuruluşlara yıllık üyelik aidatı ve benzeri isim altında ücret tahsil etmedikleri bir kredi kartını tüketicilere sunma zorunluluğu getirilmiştir  Aidatsız kart çıkarma yükümlülüğünü yerine getirmeyen bankalara 2015 yılı için TL idari para cezasının uygulanması öngörülmüştür.  BDDK tarafından çıkarılan “Finansal Tüketicilerden Alınacak Ücretlere İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik” in 11’inci maddesinin 4’üncü fıkrası ile kredi kartları özelliklerine göre yıllık olarak belirlenecek tutar kadar ücretlendirileceği hüküm altına alınmıştır. II- BANKACILIK SEKTÖRÜNE İLİŞKİN TEMEL SORUNLAR i- Kredi Kartı Yıllık Üyelik Aidatı:

 2015 Ekim ayı itibariyle toplam kredi kartı adedi olup, toplam banka kartı adettir. Ücretsiz kredi kartı sayısı ise adet olup, ücretsiz kredi kartlarının toplam kredi kartları içerisindeki payı % 6,79’dir. : II- BANKACILIK SEKTÖRÜNE İLİŞKİN TEMEL SORUNLAR

Ara.14 Grafik 7: Ücretsiz Kart Sayıları

 Bankaların tüketicilere sundukları ücretli ve ücretsiz kredi kartları birbiriyle karşılaştırıldığında; bütün kredi kartlarının nakit faiz oranlarının, gecikme faiz oranlarının ve alışveriş faiz oranlarının eşit olduğu, ancak kredi kartları ile tüketicilere sunulan imkanların ve sağlanan imkanlara göre yıllık aidat ücretlerinin çeşitlilik arz ettiği görülmektedir. II- BANKACILIK SEKTÖRÜNE İLİŞKİN TEMEL SORUNLAR i- Kredi Kartı Yıllık Üyelik Aidatı:

19/37 Tablo 3: Kredi Kartlarının Sunduğu Hizmetler

 Kart hamilleri kredi kartına sahip olmaları ya da bu kartla harcama yapması halinde; bu imkanların karşılığı olarak bir bedel kart hamillerinden yıllık aidat ücreti olarak tahsil edilmektedir.  Uygulamada ise; yıllık aidat ücreti alınmayan kredi kartlarına çoğunlukla böyle imkanlar sunulmazken, bankalar tarafından serbest rekabet ortamı içerisinde aidatsız olarak sunulan kredi kartlarına da söz konusu imkanların sağlanmasında herhangi bir engel bulunmamaktadır. II- BANKACILIK SEKTÖRÜNE İLİŞKİN TEMEL SORUNLAR i- Kredi Kartı Yıllık Üyelik Aidatı:

Yargıtay Hukuk Daireleri de 2010 yılından önce verdiği kararlarda;  Tüketicinin imzaladığı sözleşmenin davacı banka tarafından matbu, standart olarak hazırlanıp boş olan kısımların rakam, isim ve adresler yazılarak doldurulduğu,  Sözleşmenin 12 punto koyu siyah harflerle düzenlenmediği,  Davacının tüketici aleyhine olan ve tüketiciyi kart kullanımı ücreti altında bir külfete sokan sözleşme hükmünün tüketici ile ayrıca müzakere edilerek kararlaştırıldığını iddia ve ispat edemediği gerekçesiyle sözleşmede yer alan üyelik ücretine ilişkin hükmün «haksız şart» olduğu belirterek ücretin iadesine karar vermiştir. II- BANKACILIK SEKTÖRÜNE İLİŞKİN TEMEL SORUNLAR Yıllık Üyelik Aidatına İlişkin Mahkeme Kararları:

 Ancak, 2010 yılından sonra Yüksek Mahkemenin verdiği kararlarda;  Bankaların gördükleri hizmetin uygun bir karşılığını isteme hakkına sahip oldukları,  kredi kartı hizmetinin banka için bir riski ve maliyetinin bulunduğu,  Bu maliyetlerin kullanıcılara yansıtılmasının doğal olduğu hususları çerçevesinde ücret iade taleplerinin reddi yönünde yeni bir görüş benimsediği görülmüştür. Yıllık Üyelik Aidatına İlişkin Mahkeme Kararları: II- BANKACILIK SEKTÖRÜNE İLİŞKİN TEMEL SORUNLAR

ii- Dosya Masrafı (Kredi Tahsis Ücreti):  Kredi kullandırımı sırasında dosya masrafı adı altında alınan ücretlerin yargıya taşınması sonrasında Yargıtay; söz konusu ücretlerin haklı, makul ve belgeli olmadığı hususunu değerlendirerek geçmişe dönük 10 yıllık süreyle bu ücretlerin iade edilebileceğine hükmetmiştir.  Yüksek Mahkemenin istikrar bulan söz konusu kararlarından sonra Hakem Heyetlerine yapılan başvurularda olağanüstü bir artış yaşanmıştır.  Tüketici Hakem Heyetlerinin iş yükünün çok büyük bir kısmının bankacılık sektörüne ilişkin olarak tüketicilerce yapılan ücret ve masraf iadesi başvurularının oluşturmakta olup,Bankacılık sektörü içerisinde ise yaklaşık % 93 oranında Dosya masrafına ilişkin iade başvuruları yer almaktadır. II- BANKACILIK SEKTÖRÜNE İLİŞKİN TEMEL SORUNLAR

 Dosya masrafı ile ilgili sorunun giderilmesini teminen “Finansal Tüketicilerden Alınacak Ücretlere İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik”in 10’uncu maddesinin 1’üncü fıkrası ile «finansal tüketicilere kullandırılacak krediler için kredi ihtiyacının karşılanmasına olanak sağlayan sistemin işletilmesi ve operasyonel süreçlerin yönetilmesi amacıyla alınan tahsis ücreti dışında, istihbarat ücreti, kredi işlem fişi ücreti, ödeme planı değiştirme ücreti, değişken taksitli ödeme planı ücreti gibi her ne ad altında olursa olsun başkaca bir ücret alınamayacağı belirtilerek kredi tahsis ücretinin, kullandırılan kredi anaparasının binde beşini geçemeyeceği» hüküm altına alınmıştır.  Ancak, söz konusu Yönetmeliğin yürürlük tarihinden sonra başvurularda azalma olmasına rağmen, Yönetmeliğin yürürlük tarihinden önce kullandırılan krediler için tahsil edilen Dosya Masraflarının iadesine ilişkin başvurular Tüketici Hakem Heyetlerine gelmeye devam etmektedir. II- BANKACILIK SEKTÖRÜNE İLİŞKİN TEMEL SORUNLAR ii- Dosya Masrafı (Kredi Tahsis Ücreti):

 Tüketici Hakem Heyetlerine yapılan toplam başvurular içerisinde bankacılığa ilişkin başvuruların fazlalığı;  Tüketici Hakem Heyetlerinin karar alma süreçlerini uzatmakta,  Bu sektör dışındaki (ayıplı mal ve hizmetler, garanti, satış sonrası hizmetler, işyeri dışında satışlar, abonelik sözleşmeleri, mesafeli satışlar gibi) başvuruların süresi içerisinde sonuçlandırılamayarak başvuru sahiplerinin mağduriyetine yol açmakta,  konuya ilişkin daha fazla personel çalıştırılmasına ve daha fazla posta, bilirkişi ve huzur hakkı/huzur ücreti harcamasına yol açarak kamu kaynaklarının etkin kullanılmaması sonucunu ortaya çıkarmaktadır. III- DEĞERLENDİRME VE SONUÇ

 Konu bankalar ve finans kuruluşları açısından değerlendirildiğinde;  Tahsil edilen ücret ve masraf kalemlerinin iadesi talebiyle yapılan tüketici taleplerinin tüketici hakem heyetlerince kabul edilmesi halinde şirketlerin hakem heyeti incelemesi sırasında oluşacak tebligat ve bilirkişi ücretlerini ödemek zorunda kalabilecekleri,  Tüketici hakem heyetleri kararlarının doğrudan icraya konulabileceği ve bu nedenle de şirketlerin icra takibi sırasında oluşacak icra giderlerini ve avukatlık ücretlerini ödemek zorunda kalabilecekleri,  Hakem heyetleri kararlarına karşı tüketici mahkemelerine itiraz edildiğinde söz konusu mahkemelerde görülen davaların şirketler aleyhine sonuçlanması durumunda buradaki yargılama giderlerinin ve avukatlık ücretlerinin de söz konusu şirketler üzerine kalabileceği açıktır. Bu hususlar bankaların daha fazla personel istihdam etmesini, personelin fazla mesai yapması gerekliliğini ve bunların sonucunda da ek bir operasyonel maliyeti ortaya çıkarmaktadır. III- DEĞERLENDİRME VE SONUÇ