MESLEKLEŞME DÜZEYİ VE MESLEK KRİTERLERİNE İLİŞKİN SORUNLAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
28 Ekip çalışması.
Advertisements

BİLİMSEL BİR MAKALE NASIL YAZILIR
Kİ-KARE TESTLERİ A) Kİ-KARE DAĞILIMI VE ÖZELLİKLERİ
BOLOGNA SÜRECİ BİRİNCİ PAYLAŞIM TOPLANTISI
KAZANIMLAR 22. Atatürk döneminde sağlık alanında yapılan işleri devletin temel görevleri bağlamında inceler.
ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİN ÖZELLİKLERİ
TÜRK MİLLİ EĞİTİMİNİN İLKELERİ
Eğitimde Hedefler ve Hedef Türleri
Yüce ATATÜRK, Ölümsüz emanetin TÜRKİYE CUMHURİYETİ ile ilgili hissettiklerimi ve düşündüklerimi, onun 83. yıldönümünde seninle paylaşmak, böylelikle.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
HEMŞİRELİK VE EBELİK KONSEYİ (HEK)
Genel Pratisyenlik Uzmanlık Eğitiminde
ROL OYNAMA.
11 Üniversite hastanelerinin organizasyonu
A.Ekrem ÖZKUL Kürşat ÇAĞILTAY
Hatay İl Milli Eğitim Müdürlüğü AR-GE Proje Ekibi
İLAÇLA AKILCI TEDAVİ EĞİTİMİNDE TFD’nin ROLÜ
Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi , 2011, 2(2) : 0-0
NEDEN Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü ? .
9.Sınıf Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
BİR MESLEK OLARAK ÖĞRETMENLİK VE ETİĞİ
HEKİMLİK VE İNSAN HAKLARI
Kalite Kültürüne Dönüşüm Stratejileri
BERGAMA 70.YIL MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
Bilişim Teknolojileri Dersi
STRATEJİK PLAN SUNUMU ME. Ü. SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU SAĞLIK PROGRAMLARI AMBULANS ACİL BAKIM TEKNİKERLİĞİ PROGRAMI STRATEJİK.
PROGRAM GELİŞTİRME ve PROGRAM GELİŞTİRME SÜRECİ
Sevgili Öğrencilerimiz ;
ALAN SEÇİMİMİMİZİ NELER ETKİLER?
MERSİN ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ANATOMİ ANABİLİM DALI
Kaynaştırma Uygulamaları ve Destek Özel Eğitim Hizmetleri
İkinci Dil Olarak Türkçe Öğretimi
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLAR
TRABZON İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ AR-GE BİRİMİ
DERS SEÇİMİNİ DEĞERLENDİRİYORUM
Okulumuz Nallıhan Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi 6 Kasım 1989 tarihinde 2 şube olarak Hemşirelik Bölümü ile eğitim öğretime başlamıştır.
1. D.G.S. nedir? Meslek Yüksekokullarından mezun olanların, lisans eğitimine devam edebilmeleri için, yılda bir defa ÖSYM tarafından tek oturumda yapılan.
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
YÖNETİMİN ALT İŞLEVLERİ
HEMŞİRELİK EĞİTİMİNDE DÜN,BUGÜN,YARIN
HEMŞİRELİK HİZMETLERİ YÖNETİMİ
Öğretmenlik Mesleğinin Özellikleri ve İlkeleri
KÜLTÜREL MİRASIN ÖNEMİ VE RESTORASYON SORUNLARI
Kamuda Memur Disiplini ve Ahlakı
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
Öğretmenlik Mesleğinin Özellikleri
Topluluk İnovasyon Girişimi Süreç Açıklaması ve Yol Haritası Dokümanı 26 Mayıs
Etik Türleri.
Klİnİk öğretİmde etİk.
MESLEK TERCİHİNDE AİLE Dr.M.Zeki İLGAR Biruni Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dr.M.Zeki İLGAR.
Okula neden devam ediyorsunuz? “Eğitim görmek için.”… Okul bizi hayata hazırlamada laboratuvar görevi görür. Sorunlara uygun çözüm yolları geliştirmemize.
Vergi Denetiminde Şüphecilik ve Mesleki Yargı
Öğretmenlik Mesleğine Giriş
FAKÜLTEMİZ HAKKINDA Fakültemiz tarihinde kabul edilen ve tarihinde Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı.
SİYASET BİLİMİ VE KAMU YÖNETİMİ BÖLÜMÜ TEMMUZ 2017
DÜNYA’DA VE TÜRKİYE’DE ÇOCUK SAĞLIĞININ DURUMU ÇOCUK HEMŞİRELİĞİ
DEONTOLOJİ Eski Yunanca “deontos” “gereklilik, zorunluluk”
HEMŞİRELİK DİSİPLİNİ VE ARAŞTIRMA
SAĞLIKLI YAŞAM VE HEMŞİRELİK II UYGULAMASI MODÜLÜ UYGULAMA DEĞERLENDİRME GRAFİKLERİ
Dereceleme Ölçekleri, Kontrol Listeleri ve Envanterler
Öğretimin Planlanması
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
ONKOLOJİ HEMŞİRELİĞİNİN ÖZENDİRİLMESİ için STRATEJİLER
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
ÜNİVERSİTE ORGANLARI Öğr. Gör
MESLEK NEDİR? Meslek , ‘bir kişinin hayatını kazanmak geçimini sağlamak için yaptığı iş’ olarak tanımlanmaktadır. Belli bir eğitimi gerektiren bilgi,
TIBBi LABORATUVAR TEKNiKLERi PROGRAMI
Sunum transkripti:

MESLEKLEŞME DÜZEYİ VE MESLEK KRİTERLERİNE İLİŞKİN SORUNLAR MESLEK: Bilgiye dayanan, araştırma ve deney üzerine kurulan, ahlak (etik) değerlerini kapsayan ve belirli ücret karşılığı yapılan hizmete denir. Meslekleşme, dinamik bir süreçtir. İş (occupation)’den meslek (profession)’e doğru hareket vardır.

Hemşireliğin meslek olup olmadığı hakkında uzun yıllar süren tartışmalar bu gün de güncelliğini korumaktadır. Bu konuda bir karara varmak için ülkemizdeki hemşireliğin, meslek kriterlerine göre incelenmesinde yarar vardır. Pavalko (1971) adlı bir sosyologun geliştirdiği modele göre bir işi meslek yapan 8 kriter vardır.

BUNLAR; Teorik bilgi Yapılan işin temel sosyal değerlere uygunluğu Eğitim süresi Motivasyon Otonomi Bağlılık bilinci Birlik bilinci Meslek Ahlakı Yasasıdır. Bu kriterler doğrultusunda hemşirelik mesleği incelendiğinde göze çarpanlar şunlardır.

Teorik Bilgi Sistemik teorik bilgi araştırma ve bilimsel teknikler aracılığı ile kazanılır. Bilgi içeriği büyüdükçe meslekleşme artar. Ebelik bu konuda ele alındığında, ebelikte araştırmaların yeni olduğu söylenebilir. Ayrıca ülkemizde araştırmaların alandaki gereksinimden kaynaklanmadığı Hemşirelikte Lisans veren okullarda öğretim elemanlarının akademik çalışmaları gereği yapıldığı görülmektedir. Buna dayanarak hemşireliğin (ebeliğin) bu kritere tam anlamıyla uyduğu söylenemez. Bu kritere göre hemşireliğin (ebeliğin) meslekleşme sürecindeki yerinin daha çok “iş”e yakın olduğu düşünülebilir.

Yapılan İşin Temel Sosyal Değerlere Uygunluğu Ebelik olsun hemşirelik olsun doğumdan ölüme, her yaştaki insanın, sağlığının korunması, değerli kılınması ve bozulduğunda düzeltilmesi ile ilgili bir iştir. Bu tanımdan da anlaşılacağı gibi ebelik ve hemşirelik insan yaşamı süresince en çok karşılaşılabilecek mesleklerden biridir. Özellikle hastaya bakmanın kutsal olduğu inancı toplumumuzda oldukça yaygındır. Ancak tüm bunlara karşı ebelik ve hemşirelik meslek seçiminde en alt sırada yer almaktadır.

Meslek seçimi konusunda toplumlar incelendiğinde; çok iyi gelir getiren en çok güç, beceri ve yararlılığa sahip olan mesleklerin daha çok seçildiği görülmektedir. Çoğu kez mesleğe karşı yetenek dikkate alınmamaktadır

Ebeliğin ve hemşireliğin meslek olarak seçimi ise toplumun mesleğe karşı tutumu nedeniyle olumsuz yönde etkilenmektedir.

Eğitim Süresi Eğitim süresi kriterleri; ebe adaylarına kazandırılması planlanan bilgi, beceri ve davranışları kazandıracak süre ve bilgi içeriği ile ilgilidir. Bu gün ülkemizde çeşitli düzeylerde ebe yetiştirilmektedir. Liseye dayalı 4 yıl süreli “ hemşirelikte (ebelikte) lisans” üniversite programlarının yanı sıra, orta okula dayalı 4 yıl süreli eğitim veren ebelik eğitimi programları vardır. Eskiden bu çeşitlilik daha fazlaydı.

Eğitim süreleri birbirinden farklı olan bu okullardan ülkenin sağlık gereksinimlerini karşılar nitelikte ebe yetiştirilmesi hiçbir zaman beklenemez. Daha da önemlisi bu okulların ebe yetiştirilmesine uygun koşul ve olanakları sağlamamış olmaları, süresi ne olursa olsun eğitim programını yetersiz duruma getirmiştir.

Motivasyon Mesleğin bu kriteri; bireyin ebelik, hemşirelik hizmetlerini sunarken, bu mesleğin toplumun yararına olduğu benimsememesi ile ilgilidir. Temelde ebelik, hemşirelik, topluma hizmet ve yardım gereksiniminden kaynaklandığı halde ülkemizde ebeliğin, hemşireliğin tanınmamış olması ya da iyi tanınmamış olması ve mesleğin ilgi ve yetenekler doğrultusunda seçilmeyişi gibi nedenlerle mesleğin bu kritere de tam anlamıyla uygunluk gösterdiği söylenemez.

Otonomi Otonomi; bilirli bir işi yapanların kendini yönetme özgürlüğüdür. Ebelik hizmetleri standartlarının oluşturulması, bunların uygulamaya konulması, mesleğin kendi eğitim ve denetimi sağlaması ve deontolojik kuralları saptaması bu kriterin alanına girmektedir.

Otonomi, mesleki uygulamalarda tutarlı karar verme kaynağı olarak kullanılabilecek ve etkili uygulamalar için özelleştirilmiş bilgiyi gerektirir. Ülkemizde yasa ve yönetmeliklerin, ebenin ve hemşirenin denetimini hekime vermeleri ve ayrıca ebelerin yasaların kendilerine öngördüğü yetkileri bile kullanamadıkları dikkate alınırsa, ebeliğin meslek olarak bu kriteri de karşılayamadığı söylenebilir.

Bağlılık Bilinci Meslek seçiminde hemşirelerin ve ebelerin işi severek yapmadıkları, sorunlara sahip çıkmadıkları ve kıyafetlerine yeterince özen göstermedikleri düşünülürse, mesleğe bağlılık bilincinin tam olarak gelişmediği söylenebilir.

Birlik Bilinci Pavalko’ya göre birlik bilinci, iş grupları ile özdeşleşme, aynı kader ve alt kültürü paylaşma anlamına gelmektedir. Ebelik bu açıdan ele alındığında, ebelerin üniforma giyerek grupla özdeşleştiği düşünülebilir. Ancak ebeler olsun hemşireler olsun iş başında üniforma giyme zorunluluğu olduğu için forma giyilmesi kriterlerine bakarak, birlik bilinci hakkında karara varılması yanıltıcı sonuçlar doğurabilir.

Meslek Ahlakı Yasası Ebelik, iş olarak ele alınırsa, yazılı olmayan ahlak yasasının olduğu söylenebilir. Ancak, bir işin meslek olabilmesi; yazılı ahlak yasasının olması, buna ilişkin davranışların ayrıntılı olarak tanımlanması ve bunların tüm meslek üyelerine yaygınlaştırılması ve benimsettirilmesi koşullarına bağlıdır. Ülkemizde Hemşireler tarafından geliştirilmiş bir meslek ahlak yasası yoktur. Her ne kadar uluslar arası hemşirelik ahlak yasası, Türk Hemşireler derneği tarafından benimsenmişse de ülke çapında hemşirelere yaygın değildir.